Nee toch, ik was in Brussel. Daar was ook een andere man (en ook nog heel veel andere mensen - ik wil alleen even ophelderen dat het niet alleen hij en ik waren die toentertijd in Brussel waren) in wie de wonderlijke combinatie van zowel grote verwarring als een heel heldere taakgerichtheid huisde. Ik dorst te beweren dat er na mijn vertrek nog wel een stuk of wat duiven door de broodmolen zijn gedraaid. Curiouser and curiouser.quote:
quote:Mens en duif
It may be astonishing to us now, but the pigeon was once a vital part of human culture and society. It is unclear when rock doves were domesticated, but they first appear in written history on Mesopotamian cuneiform tablets from over 5,000 years ago. Some estimates put pigeon domestication closer to 10,000 years ago. Given the fragility of bird bones and their poor preservation in the fossil and archeological record, it may be some time before we can narrow down the date any further.
Pigeons were originally farmed as a food source. Chicken and geese were domesticated earlier, but pigeons were the dominant meat bird in the Middle East and Europe for thousands of years. Pigeons made for good eating and the unerring ability of a pigeon to find its way home gave rise to another valuable use: Homing pigeons.
It’s easy to take communication for granted in the days of telephones and the internet, but carrier pigeons were the cutting-edge technology of the past. As early as 3,000 years ago, people were sending messages attached to pigeons. They were sent between cities in ancient Rome to announce winners of the Olympics and the results of chariot race bets. Genghis Khan had a system of pigeon relays that spanned from Asia to Eastern Europe and allowed him to keep in contact with even the far reaches of his empire.
[...]
The pigeon was once held in high regard. Because of our close partnership with the species, people were able to learn a lot about the habits and life cycle of the pigeon. They found that pigeons were monogamous and often mated for life. Both parents care for offspring, and though they are peaceful and intelligent, they protect their nest fiercely. These pigeon behaviors are also esteemed human behaviors, and the pigeon was brought into this esteem as well.
Pigeons and doves figure prominently in many religions, like the dove of Noah’s ark. In China, pigeons and doves represent longevity and fidelity. Pigeons used to be valued medicinally as well, and it was believed that their meat could cure diseases like plagues and palsies. Our appreciation of pigeons in the past is a far cry from the loathing they receive today. How did the pigeon fall so far from grace? It’s all a matter of perspective.
Before the pigeon was considered winged vermin, there was another bird that held that dubious title: The house sparrow. The house sparrow is another nonnative bird that has formed invasive populations in North America. They were first introduced in New York City in 1852 to combat the destructive linden moth. The house sparrow would go on to spread throughout the United States.
In the 19th century, the house sparrow was just as hated as pigeons are today. They were called filthy and immoral, and were condemned as immigrants in a time when human immigrants were mistrusted. It was thought that they were causing the decline of native bird species through over-competition. Like the pigeon, they were and still are common features of urban ecosystems
Nog niet, en het bestaan van de steenuilenwerkgroep is geen hulp in dezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:02 schreef Lienekien het volgende:
Is er misschien ook een holenduivenwerkgroep in de buurt?
Oh ja, maar ze zijn niet kieskeurig hoor, holenduiven. Als ze er in passen en je zou het min of meer een hol kunnen noemen, vinden zij het goed. En ze zijn heel trouw, dus eenmaal holbewoners in een willekeurig ding is jarenlang holbewonersplezier.quote:
Hm, steenuilen zelf zijn ook niet de meest chille roofvogelsoort, zie ik al. Man man man, wat een pretentie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:25 schreef sigme het volgende:
En dan moet je zo'n loeder ook nog ergens kwijt kunnen.
[ afbeelding ]
Ik werp je toe, G.: sluiten deze zaken elkaar uit? Heb jij enig idee hoe het Brussels Hoofdstedelijke Gewest dat soort dingen aanpakt? Ik moet daarbij vertellen dat de andere mensen in Brussel - wellicht had ik dat nog niet duidelijk genoeg naar voren laten komen, maar behalve deze en andere mannen, die ik om te voorkomen dat we deze man en mijzelf, de andere man (waarbij het verwarrende dus is dat ik mijzelf 'de andere man' noem), met elkaar zullen verwarren, vanaf nu 'De Duivenvreter' zal noemen, waren er op dat moment ook nog vrouwspersonen en kinderen in de stad - er in het geheel niet van opkeken. Ik meen daar toch enigszins uit op te kunnen maken - maar met een slag om de arm! - dat dat wellicht de gangbare gang van zaken is, in Brussel dan. Dat men zo dus vier spreekwoordelijke vliegen in een figuurlijke klap vangt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 18:53 schreef Gellius het volgende:
Heb je nog de moed gehad om de man - niet de enige man in Brussel, maar, zoals gezegd, één van meerdere (waaronder jij) - te vragen naar de beweegredenen voor zijn steeds vreemderder gedrag? Had hij een hekel aan duiven? Wie niet, zou ik zeggen. Had hij honger? Was het een artistieke daad? Werkte hij voor een Gemeentelijke Dienst?
Ja, dat is nog een reden om uit de klauwen van nestkastwerkgroepen te blijven - ik ben te schuw voor dergelijke heren op mijn erf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:29 schreef Lienekien het volgende:
Die steenuilenmensen benaderen volgens mij zelf mensen van wie ze het erf geschikt achten om er een kast op te hangen.
En dan komt er zo’n man met baard om de kast op te hangen.
Zeker, daar heb je gelijk in. Sigme ook. Wat weten wij tenslotte van de gangbare gang van zaken in Brussel? Of van de duistere wegen der nestkastplaatsers? Ik heb er wel zo mijn gedachten over, natuurlijk. Het woord nakketikkers komt naar boven. Voor ze allemaal. Hunnie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik werp je toe, G.: sluiten deze zaken elkaar uit? Heb jij enig idee hoe het Brussels Hoofdstedelijke Gewest dat soort dingen aanpakt? Ik moet daarbij vertellen dat de andere mensen in Brussel - wellicht had ik dat nog niet duidelijk genoeg naar voren laten komen, maar behalve deze en andere mannen, die ik om te voorkomen dat we deze man en mijzelf, de andere man (waarbij het verwarrende dus is dat ik mijzelf 'de andere man' noem), met elkaar zullen verwarren, vanaf nu 'De Duivenvreter' zal noemen, waren er op dat moment ook nog vrouwspersonen en kinderen in de stad - er in het geheel niet van opkeken. Ik meen daar toch enigszins uit op te kunnen maken - maar met een slag om de arm! - dat dat wellicht de gangbare gang van zaken is, in Brussel dan. Dat men zo dus vier spreekwoordelijke vliegen in een figuurlijke klap vangt.
Dat zal wel de een of andere Amsterdamse toegenegenheid zijn, nakketikkers. Ik dacht zelf meer aan iets als: 'Ze kunnen me de bout hachelen, met je kankerduif, en je kankerbrussel. Ik neem de pleiterik. Heel gauw.',- wat ik anders uit zou spreken dan ik het nu opgeschreven heb.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 20:23 schreef Gellius het volgende:
[..]
Zeker, daar heb je gelijk in. Sigme ook. Wat weten wij tenslotte van de gangbare gang van zaken in Brussel? Of van de duistere wegen der nestkastplaatsers? Ik heb er wel zo mijn gedachten over, natuurlijk. Het woord nakketikkers komt naar boven. Voor ze allemaal. Hunnie.
Wonderlijke naam is dat trouwens. Die dingen worden in het Chinees helemaal geen duizendjarig ei genoemd (ook geen honderdjarig, trouwens, zoals in het Engels de gewoonte is).quote:
En zo sprak de man met de koevoet: ik hoef geen nieuwe schoenenquote:Op zaterdag 9 november 2024 19:36 schreef Z het volgende:
Ik zit goed in mijn gereedschap. Ik hou van gereedschap! Maar een koevoet heb ik nooit nodig gehad. Hebben je pubers zich verschanst?
Hoe was de film?quote:Op zaterdag 9 november 2024 18:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik zit te wachten tot we de bioscoopzaal in kunnen.
Je had niet van tevoren gezegd dat ik het boek had gelezen.quote:
Nu vraag ik me af, G., hoe vaak in je vast nog lange, gelukkige en gezonde leventje denk je nu nog die koevoet (ook geen idee waarom dat woord nu weer gecursiveerd moet worden) te gaan gebruiken? Zo vraag ik me ook af (daar Z ook goed in zijn gereedschap zit) waar is dat toch allemaal in godsnaam voor nodig? Waarom heb ik zelf drie (drie!) hamers? Stel je nu toch eens voor dat je al dat gereedschap van jullie tezamen zouden brengen; ik doe gek, doe het gereedschap van je buren er ook bij. Ik vraag me af hoeveel hamers er dan eens tezamen zouden komen!quote:Op zaterdag 9 november 2024 18:07 schreef Gellius het volgende:
Zo heb ik mij genoodzaakt gezien vandaag een koevoet aan te schaffen. Ik heb dat bij een prachtige familiezaak in ijzerwaren gedaan. Nu jij weer, Lienekien.
Als we het maar gezellig hebben, Lien.quote:
Je maakt geenszins die indruk.quote:Op donderdag 14 november 2024 13:11 schreef Gellius het volgende:
Daar heb ik toch allemaal helemaal geen tijd voor, Liene.
quote:Op donderdag 14 november 2024 13:11 schreef Gellius het volgende:
Daar heb had ik toch allemaal helemaal geen tijd voor, Liene.
Kijk, om precies diezelfde reden heb ik de afgelopen jaren dus ook allerhande naziparaphernalia aangeschaft, via veilingen en beurzen, enzo. Niet omdat ik nu zo graag als verkapte antisemiet herinnerd wil worden (dat is slechts een fijne bijkomstigheid omdat ik meen dat daarmee het verlies van zo'n lief vaderke als ik dan net iets draaglijker wordt, zie hiervoor ook de prachtige film Le Temps qui rest van François Ozon), maar ook omdat die dingen toch een waarde een stuk beter behouden dan een koevoet, G. Dan levert het de kindjes ook nog wat op als ze dat dan zelf weer eens naar een veiling sjouwen, hoewel, ik moet erkennen, je met zo'n koevoet dan ook wel weer een mooie kraak kan zetten die wellicht nog veel meer oplevert.quote:Op donderdag 14 november 2024 13:00 schreef Gellius het volgende:
Ik denk dat ik de koevoet precies één keer nodig zal hebben. Of nodig gehad heb. Het is al gedaan. Nu mag hij stil rusten in de gereedschapskist en als ik er niet meer ben zullen mijn kinderen de koevoet op een dag tonen aan hun eigen kinderen, die dan vol ontzag zullen prevelen: "grootvader's koevoet... wat ziet hij er prachtig uit nog".
Wie weet.quote:Op donderdag 14 november 2024 17:18 schreef Gellius het volgende:
Zou jij eventueel een koevoet voor mij te leen hebben gehad als wij in dezelfde straatapp hadden gezeten, Lieneke?
...zoiets haal je niet in je huis,quote:
Aan welke boom groeit de noodloot?quote:Op donderdag 14 november 2024 17:57 schreef JAM het volgende:
[..]
...zoiets haal je niet in je huis,
omdat je het noodloot dan tartte.
Zoals we hier in het Haagse zeggen: 'Aan de kankerboom waar de hele dag die geile pleurisduiven elkaar af in liggen te kluiven en mijn auto onder te schijten'. De vrucht van de kankerboom is de noodloot.quote:Op donderdag 14 november 2024 17:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aan welke boom groeit de noodloot?
Godsallemachtig Liene. Je stelde het zelf notabene voor.quote:Op donderdag 14 november 2024 17:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stel dan niet van die domme vragen.
Welnee.quote:Op donderdag 14 november 2024 20:15 schreef Gellius het volgende:
[..]
Godsallemachtig Liene. Je stelde het zelf notabene voor.
Aan de Walnood.quote:Op donderdag 14 november 2024 17:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aan welke boom groeit de noodloot?
Ook naar Woningcoöperatie De Koevoet?quote:Op donderdag 14 november 2024 20:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb diverse lijntjes naar koevoeten.
Niet direct, maar via jou wel?quote:Op donderdag 14 november 2024 20:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Ook naar Woningcoöperatie De Koevoet?
Ja.quote:Op donderdag 14 november 2024 21:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet direct, maar via jou wel?
Zie hier ook, G. Die koevoet (breekijzer, dus) had je helemaal niet kopen hoeven doen moeten zijn geworden en gedaan. Dat had je gewoon bij S. kunnen lenen! Smijt de rest van je hamers ook maar in de sloot. Mijn God zeg, het Koninkrijk is verloren. Leve de Republiek!quote:Op donderdag 14 november 2024 21:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja.
Ik heb ook wel zelf een koevoet. Veel gebruikt zelfs. Mag je altijd lenen hoor.
Tot vandaag (dus tot ik dit bericht las) had ik nog nooit het verband gelegd tussen een koevoet en de voeten (of poten) van koeien. Zo zie je maar weer. Daar heb ik dus bijna veertig jaar over gedaan.quote:Op vrijdag 15 november 2024 18:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb een heel klein koevoetje van een cm of 30. Toch zeer bruikbaar ondanks de verminderde hefboomwerking.
Ik heb gespeeld met het idee om de voet aan een kalf toe te schrijven maar, dat lijkt me een grapje die hier niet in goede aarde valt. Iets met laaghangend fruit.
quote:Op vrijdag 15 november 2024 19:20 schreef JAM het volgende:
[..]
Tot vandaag (dus tot ik dit bericht las) had ik nog nooit het verband gelegd tussen een koevoet en de voeten (of poten) van koeien. Zo zie je maar weer. Daar heb ik dus bijna veertig jaar over gedaan.
Uiteraard, anders was de vraag voortijdig.quote:
Nou, G. We zitten nu al ruim een week in spanning. Heb je het nog eens nagezocht?quote:Op vrijdag 22 november 2024 18:25 schreef Gellius het volgende:
Die afhangende handen en armen zijn wel degelijk een motief bij onze Willem. Ik zou even moeten nazoeken in welke roman de ik-figuur (van bescheiden komaf, maar in zijn ziel natuurlijk een kunstenaar) op zeer subtiele maar niet mis te verstane wijze met zo'n achteloos afhangend ledemaat wordt duidelijk gemaakt dat hij er niet bijhoort, zijn hand (!) overspeeld heeft en teruggeworpen gaat worden in de grijze brij der nietszeggendheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
Heb je het nu nog steeds niet nagezocht, G.?quote:
Schandalig gedrag dit weer. Schandalig.quote:Op zondag 1 december 2024 18:22 schreef Gellius het volgende:
Ik heb het nog steeds niet nagezocht, JAM.
Zeg, we hebben het hier niet over een afslankkuurtje of de landelijke politiek, G.- het gaat hier toch wel over werk en leven van Willem Brakman. Je moest er toch niet denken dat iedereen zich maar vrij en geroepen voelt om daar zelf hun 'eigen research' naar te doen? Nee, G., zoek jij dat maar eens lekker voor ons uit!quote:Op maandag 2 december 2024 18:34 schreef Gellius het volgende:
Jullie kunnen toch gewoon 'je eigen research doen'?
Kijk, nu wordt het interessant. Welke ordening is er wel, in de boekenkast in huize Gellius?quote:Op maandag 2 december 2024 19:29 schreef Gellius het volgende:
Dit raakt wel aan een gevoelig thema in huize Gellius. Er is namelijk in mijn boekenkast geen Orde. Ik kan vrij eenvoudig 'een Brakman' vinden, maar als dat na inspectie niet de juiste blijkt te zijn, qua afhangende ledematen, is het niet zo dat 'de volgende Brakman' daar pal naast staat. Die staat mogenlijk heel ergens anders. De teerbeminde wordt daar horendol van.
Mijn lief (de Ankersmitkanjer) valt hier over.quote:
Dat is terecht.quote:Op maandag 2 december 2024 19:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn lief (de Ankersmitkanjer) valt hier over.
Daartoe heb je die jaren. Wat moet je anders met je tijd?quote:Op maandag 2 december 2024 21:21 schreef Gellius het volgende:
[..]
Evenzogoed kost dit jaren van mijn leven, hoor.
Allicht dat van die afhangende handen en armen eens nazoeken!quote:Op maandag 2 december 2024 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Daartoe heb je die jaren. Wat moet je anders met je tijd?
Zeg je me dat nu alleen om me te plezieren en er vanaf te zijn, of heb je daadwerkelijk effe wat rondgebladerd, G.? Ik vind het bijzonder verdacht.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:30 schreef Gellius het volgende:
Ik heb es effe wat rondgebladerd en het is inderdaad "Een weekend in Oosteinde", JAM.
quote:Een ober slofte op hen toe, de man droeg dikke, sombere schoenen met dikke gummizolen, die een piepend geluid maakten als hij de even liet schuren over het zand. Natuurlijk hield de routinier met zijn neus van vader op zoon stil voor de stoel van Camonier, en die bestelde zonder stemverheffing en met even zichtbaar cirkelende hand witte wijn en twee gebakjes. Dat zette de ober bijna in draf, hij haalde zelfs nog even een tafeltje en snelde heen en weer alsof alles hem tot een eer was geworden.
Er is mij een schaap verscheurdquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:46 schreef sigme het volgende:
Bericht uit de provincie.
Er is mij een schaap verscheurd.
BIJ12 (wie kent het niet?) heeft laten weten dat is vastgesteld dat de boosdoener gebruik heeft gemaakt van wolfspeeksel. Vandaag stuurden zij mij een besluitbrief. Er is een tegemoetkoming toegekend. Met aftrek op de standaardwaarde van een schaap wegens provincialiteit van betreffende schaap.
Nee dan moet je in Raad-je-Plaatje zijn.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:16 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Is het nog steeds de bedoeling om lang niet te reageren in dit topic?
Ik wist niet eens dat het na 'door het lijden dat men vreest' nog verder ging! Dat heb ik toch maar weer geleerd vandaag..quote:Op maandag 30 juni 2025 18:35 schreef sigme het volgende:
waarbij moet worden aangetekend dat ik onlangs in Hoogeveen (of all places) door een spreker kreeg toegeworpen
"De mens lijdt het meest......"
De zaal mocht antwoorden en hield zorgvuldig de waffel gesloten, dus toen heb ik het rijmpje maar afgemaakt, maar wel met wat meer regels dan verwacht. Tot god aan toe.
Vandaag zocht liefste naar de bron van het rijmpje en stuitte op nog meer dichtregels, maar die vind ik van te hoog sinterklaasgehalte om te gaan onthouden.
En dan nog wel voor een volle zaal!quote:Op maandag 30 juni 2025 18:49 schreef sigme het volgende:
Dat weet vrijwel niemand, LXIV, dus dat is een schot voor open doel voor een volleerd betweter als ik.
Hoe is het verder gesteld met de land en tuinbouw in het Hoge Noorden? De vorst de grond al uit?quote:Op maandag 30 juni 2025 18:53 schreef sigme het volgende:
Nou nou, dat nou ook weer niet hoor.
Het was een soort promotiedagje voor https://www.aofondsrijk.nl en dat een is leutig uitstapje als je de collega's wel een dagje kan missen, maar meer moet je je er niet van voorstellen. Dus zeg 20 man (m/v) in een bioscoopzaal.
Een mooitje inderdaad. Maar niet vergeten ook nog wat tijd&aandacht aan je geliefde te geven!quote:Op maandag 30 juni 2025 20:32 schreef sigme het volgende:
Geen idee, LXIV. Alle tijd en aandacht wordt opgeslokt door Mooitje.
[ afbeelding ]
Wolfspeekselquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:46 schreef sigme het volgende:
Bericht uit de provincie.
Er is mij een schaap verscheurd.
BIJ12 (wie kent het niet?) heeft laten weten dat is vastgesteld dat de boosdoener gebruik heeft gemaakt van wolfspeeksel. Vandaag stuurden zij mij een besluitbrief. Er is een tegemoetkoming toegekend. Met aftrek op de standaardwaarde van een schaap wegens provincialiteit van betreffende schaap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |