Nee toch, ik was in Brussel. Daar was ook een andere man (en ook nog heel veel andere mensen - ik wil alleen even ophelderen dat het niet alleen hij en ik waren die toentertijd in Brussel waren) in wie de wonderlijke combinatie van zowel grote verwarring als een heel heldere taakgerichtheid huisde. Ik dorst te beweren dat er na mijn vertrek nog wel een stuk of wat duiven door de broodmolen zijn gedraaid. Curiouser and curiouser.quote:
quote:Mens en duif
It may be astonishing to us now, but the pigeon was once a vital part of human culture and society. It is unclear when rock doves were domesticated, but they first appear in written history on Mesopotamian cuneiform tablets from over 5,000 years ago. Some estimates put pigeon domestication closer to 10,000 years ago. Given the fragility of bird bones and their poor preservation in the fossil and archeological record, it may be some time before we can narrow down the date any further.
Pigeons were originally farmed as a food source. Chicken and geese were domesticated earlier, but pigeons were the dominant meat bird in the Middle East and Europe for thousands of years. Pigeons made for good eating and the unerring ability of a pigeon to find its way home gave rise to another valuable use: Homing pigeons.
It’s easy to take communication for granted in the days of telephones and the internet, but carrier pigeons were the cutting-edge technology of the past. As early as 3,000 years ago, people were sending messages attached to pigeons. They were sent between cities in ancient Rome to announce winners of the Olympics and the results of chariot race bets. Genghis Khan had a system of pigeon relays that spanned from Asia to Eastern Europe and allowed him to keep in contact with even the far reaches of his empire.
[...]
The pigeon was once held in high regard. Because of our close partnership with the species, people were able to learn a lot about the habits and life cycle of the pigeon. They found that pigeons were monogamous and often mated for life. Both parents care for offspring, and though they are peaceful and intelligent, they protect their nest fiercely. These pigeon behaviors are also esteemed human behaviors, and the pigeon was brought into this esteem as well.
Pigeons and doves figure prominently in many religions, like the dove of Noah’s ark. In China, pigeons and doves represent longevity and fidelity. Pigeons used to be valued medicinally as well, and it was believed that their meat could cure diseases like plagues and palsies. Our appreciation of pigeons in the past is a far cry from the loathing they receive today. How did the pigeon fall so far from grace? It’s all a matter of perspective.
Before the pigeon was considered winged vermin, there was another bird that held that dubious title: The house sparrow. The house sparrow is another nonnative bird that has formed invasive populations in North America. They were first introduced in New York City in 1852 to combat the destructive linden moth. The house sparrow would go on to spread throughout the United States.
In the 19th century, the house sparrow was just as hated as pigeons are today. They were called filthy and immoral, and were condemned as immigrants in a time when human immigrants were mistrusted. It was thought that they were causing the decline of native bird species through over-competition. Like the pigeon, they were and still are common features of urban ecosystems
Nog niet, en het bestaan van de steenuilenwerkgroep is geen hulp in dezen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:02 schreef Lienekien het volgende:
Is er misschien ook een holenduivenwerkgroep in de buurt?
Oh ja, maar ze zijn niet kieskeurig hoor, holenduiven. Als ze er in passen en je zou het min of meer een hol kunnen noemen, vinden zij het goed. En ze zijn heel trouw, dus eenmaal holbewoners in een willekeurig ding is jarenlang holbewonersplezier.quote:
Hm, steenuilen zelf zijn ook niet de meest chille roofvogelsoort, zie ik al. Man man man, wat een pretentie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:25 schreef sigme het volgende:
En dan moet je zo'n loeder ook nog ergens kwijt kunnen.
[ afbeelding ]
Ik werp je toe, G.: sluiten deze zaken elkaar uit? Heb jij enig idee hoe het Brussels Hoofdstedelijke Gewest dat soort dingen aanpakt? Ik moet daarbij vertellen dat de andere mensen in Brussel - wellicht had ik dat nog niet duidelijk genoeg naar voren laten komen, maar behalve deze en andere mannen, die ik om te voorkomen dat we deze man en mijzelf, de andere man (waarbij het verwarrende dus is dat ik mijzelf 'de andere man' noem), met elkaar zullen verwarren, vanaf nu 'De Duivenvreter' zal noemen, waren er op dat moment ook nog vrouwspersonen en kinderen in de stad - er in het geheel niet van opkeken. Ik meen daar toch enigszins uit op te kunnen maken - maar met een slag om de arm! - dat dat wellicht de gangbare gang van zaken is, in Brussel dan. Dat men zo dus vier spreekwoordelijke vliegen in een figuurlijke klap vangt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 18:53 schreef Gellius het volgende:
Heb je nog de moed gehad om de man - niet de enige man in Brussel, maar, zoals gezegd, één van meerdere (waaronder jij) - te vragen naar de beweegredenen voor zijn steeds vreemderder gedrag? Had hij een hekel aan duiven? Wie niet, zou ik zeggen. Had hij honger? Was het een artistieke daad? Werkte hij voor een Gemeentelijke Dienst?
Ja, dat is nog een reden om uit de klauwen van nestkastwerkgroepen te blijven - ik ben te schuw voor dergelijke heren op mijn erf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:29 schreef Lienekien het volgende:
Die steenuilenmensen benaderen volgens mij zelf mensen van wie ze het erf geschikt achten om er een kast op te hangen.
En dan komt er zo’n man met baard om de kast op te hangen.
Zeker, daar heb je gelijk in. Sigme ook. Wat weten wij tenslotte van de gangbare gang van zaken in Brussel? Of van de duistere wegen der nestkastplaatsers? Ik heb er wel zo mijn gedachten over, natuurlijk. Het woord nakketikkers komt naar boven. Voor ze allemaal. Hunnie.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 19:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik werp je toe, G.: sluiten deze zaken elkaar uit? Heb jij enig idee hoe het Brussels Hoofdstedelijke Gewest dat soort dingen aanpakt? Ik moet daarbij vertellen dat de andere mensen in Brussel - wellicht had ik dat nog niet duidelijk genoeg naar voren laten komen, maar behalve deze en andere mannen, die ik om te voorkomen dat we deze man en mijzelf, de andere man (waarbij het verwarrende dus is dat ik mijzelf 'de andere man' noem), met elkaar zullen verwarren, vanaf nu 'De Duivenvreter' zal noemen, waren er op dat moment ook nog vrouwspersonen en kinderen in de stad - er in het geheel niet van opkeken. Ik meen daar toch enigszins uit op te kunnen maken - maar met een slag om de arm! - dat dat wellicht de gangbare gang van zaken is, in Brussel dan. Dat men zo dus vier spreekwoordelijke vliegen in een figuurlijke klap vangt.
Dat zal wel de een of andere Amsterdamse toegenegenheid zijn, nakketikkers. Ik dacht zelf meer aan iets als: 'Ze kunnen me de bout hachelen, met je kankerduif, en je kankerbrussel. Ik neem de pleiterik. Heel gauw.',- wat ik anders uit zou spreken dan ik het nu opgeschreven heb.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 20:23 schreef Gellius het volgende:
[..]
Zeker, daar heb je gelijk in. Sigme ook. Wat weten wij tenslotte van de gangbare gang van zaken in Brussel? Of van de duistere wegen der nestkastplaatsers? Ik heb er wel zo mijn gedachten over, natuurlijk. Het woord nakketikkers komt naar boven. Voor ze allemaal. Hunnie.
Wonderlijke naam is dat trouwens. Die dingen worden in het Chinees helemaal geen duizendjarig ei genoemd (ook geen honderdjarig, trouwens, zoals in het Engels de gewoonte is).quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |