abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215469908
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 00:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik ondervind geen enkele hinder van houtstook, ook niet toen ik zelf nog geen houtkachel had. Ik vind de geur juist iets gezelligs hebben. Ik ken ook maar één iemand die het niet lekker vindt ruiken en die heeft er verder ook geen last van. Besef je dat niet iedereen hetzelfde hoeft te denken als jij?
Het heeft toch niet veel met 'denken' te maken. Want de hoeveelheid fijnstof met je longen doet, is niet een 'mening'.
  maandag 4 november 2024 @ 00:18:10 #242
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215469929
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 23:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar dat zijn toch zaken die los staan van elkaar? je hebt politieke prioriteit en mensen die er last van ondervinden. De last die mensen ondervinden van Tatasteel is nogal omgevingsspecifiek (ofja, de directe last). Het stoken van hout in de wintermaanden is door heel het land relatief populair, waar mensen last van hebben.

Dus begrijp je relativering niet. Het gaat toch niet om wat de politiek belangrijk vindt?
Ik vind het wel gerelateerd. Houtstook verbieden is een politieke beslissing, Tata Steel, Chemours etc openhouden ook. Of je vindt gezondheid van mensen belangrijk, of je vindt dat niet. Tata Steel heeft inderdaad een beperkter gebied van impact, maar de lokale impact is wel groter. Mensen leven korter in IJmuiden, leven mijn buren ook korter omdat ik soms mijn houtkachel aan heb?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 4 november 2024 @ 00:18:59 #243
pi_215469936
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 00:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het heeft toch niet veel met 'denken' te maken. Want de hoeveelheid fijnstof met je longen doet, is niet een 'mening'.
Je hebt het over het ondervinden van hinder. Dat is perceptie en zeker wel persoonlijk.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_215469958
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 00:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Je hebt het over het ondervinden van hinder. Dat is perceptie en zeker wel persoonlijk.
De hinder ondervind je direct (bij ernstige astma, of copd patiënten) of later (omdat de fijnstof toch schade heeft toegebracht aan je longen).

Ik ben zelf ook niet voor een verbod. Denk dat er allemaal tussen oplossingen zijn. Maar ik zie weinig nut in het ontkennen dat het slecht is voor de gezondheid
pi_215469965
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 00:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik vind het wel gerelateerd. Houtstook verbieden is een politieke beslissing, Tata Steel, Chemours etc openhouden ook. Of je vindt gezondheid van mensen belangrijk, of je vindt dat niet. Tata Steel heeft inderdaad een beperkter gebied van impact, maar de lokale impact is wel groter. Mensen leven korter in IJmuiden, leven mijn buren ook korter omdat ik soms mijn houtkachel aan heb?
Er is zeker onderzoek naar de correlatie tussen fijnstof van houtkachels en minder lang leven ja.

Correlatie geen causaal verband? klopt helemaal. Maar als je de bewijslast zo strikt hebt, is Tata steel, Chemours ook onschuldig.
  maandag 4 november 2024 @ 00:27:44 #246
pi_215469992
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 00:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De hinder ondervind je direct (bij ernstige astma, of copd patiënten) of later (omdat de fijnstof toch schade heeft toegebracht aan je longen).

Ik ben zelf ook niet voor een verbod. Denk dat er allemaal tussen oplossingen zijn. Maar ik zie weinig nut in het ontkennen dat het slecht is voor de gezondheid
Mensen met COPD hebben dat bijna allemaal gekregen door te roken. Misschien niet zo aardig van mij maar ik heb moeite die serieus te nemen als ze beginnen over houtstook en gezondheid. Astma is op zich wel een ander verhaal.

Overigens vind ik het acceptabel als er regels komen zoals een filter (als dat bestaat), verplichting tot het kopen van een modernere kachel, rekening houden met de Stookwijzer, weet ik het. En ik heb goed contact met mijn buren, als die er last van zouden hebben wil ik best meedenken. Maar een zoveelste totaalverbod is weer zo oncreatief, zo afgezaagd, zo flauw. Het lijkt wel alsof er geen andere reacties meer bestaan als ergens over wordt geklaagd. Dat staat me tegen.
  maandag 4 november 2024 @ 00:30:52 #247
pi_215470003
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 00:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Er is zeker onderzoek naar de correlatie tussen fijnstof van houtkachels en minder lang leven ja.

Correlatie geen causaal verband? klopt helemaal. Maar als je de bewijslast zo strikt hebt, is Tata steel, Chemours ook onschuldig.
Ik denk dat dat bij Tata Steel gemakkelijker is, omdat je dan naar IJmuiden vs vergelijkbare plekken kijkt. Houtstook kan zoals je al zei overal plaatsvinden.

Ik geloof wel dat fijnstof slecht is voor je hoor. Maar er zijn meer bronnen van fijnstof, zeker in de stad, en ook nog zoveel andere dingen die slecht zijn voor een mens. Het is mijns inziens een afweging en ik heb simpelweg de data niet om de impact in dit geval te kwantificeren.
  maandag 4 november 2024 @ 00:33:57 #248
pi_215470016
Overigens is houtstook, in tegenstelling tot gas en grijze stroom, wel CO2 neutraal. En dat wilden we met zijn allen ook toch? Af van fossiel? Ik gebruik ook nog eens uitsluitend schoon afvalhout dus circulair enzo. Was mijn huis een bedrijf en de kachel een biomassacentrale, dan had ik er subsidie voor gekregen.
pi_215470462
quote:

[..]
Kom hier eens kijkje nemen in Amsterdam als de woonboten lekker de houtkachel aan hebben.
Die stoten de rook op straatniveau uit, zelf ik zonder luchtwegproblemen ga bijna over me nek op sommige dagen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 4 november 2024 @ 07:32:39 #250
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215470687
Qua ademhaling heb ik niet perse last van houtstook, niet dat ik merk. Ongemerkt heeft het vast invloed op de gezondheid.

Qua geur wel echt last, even de ramen open is er niet bij. In de winter is dat dan dagelijks. In bewoond gebied stoken is puur egoisme.

En alleen maar omdat mensen nog altijd denken dat het goedkoper is :') echt pure armoede zo'n ding.

Overigens een kameraad van mij heeft ook zo'n ding. Als je daar in de woonkamer bent en je haalt een vinger over het kozijn. Dan is je vinger zwart. Voor de stoker zelf lijkt het me ook niet al te best.
pi_215470976
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 16:58 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Zijn er ook infographics die niet van houtstookvrij afkomen
Normaal krijgen we ze van de overheid maar hier zit (nog) geen Co2-tax op.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  maandag 4 november 2024 @ 09:38:15 #252
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215471371
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2024 00:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Overigens is houtstook, in tegenstelling tot gas en grijze stroom, wel CO2 neutraal. En dat wilden we met zijn allen ook toch? Af van fossiel? Ik gebruik ook nog eens uitsluitend schoon afvalhout dus circulair enzo. Was mijn huis een bedrijf en de kachel een biomassacentrale, dan had ik er subsidie voor gekregen.
Al die argumenten die je nu aandraagt zijn rookgordijnen. Het discussiepunt is niet het duurzaamheidsaspect, maar de vervuiling en overlast.
Huilen dan.
  maandag 4 november 2024 @ 09:40:13 #253
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215471387
Gisteravond was het weer feest: heel de wijk staat blauw omdat een stel downies vrolijk door blijft stoken terwijl het windstil en mistig is. Maar hey, dat willen "we" toch? Want lekker circulair en duurzaam. Of zo.

Woon je achteraf en ben je niemand tot last, dan moet je vooral doen wat je niet laten kan. Maar houtstook in een stedelijke omgeving is gewoon asociaal.
Huilen dan.
  maandag 4 november 2024 @ 09:41:34 #254
pi_215471403
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 04:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Kom hier eens kijkje nemen in Amsterdam als de woonboten lekker de houtkachel aan hebben.
Die stoten de rook op straatniveau uit, zelf ik zonder luchtwegproblemen ga bijna over me nek op sommige dagen.
Gelukkig kom ik nooit in Amsterdam. Uitstoot op straatniveau is inderdaad niet lekker, maar ook weer een uitzondering ten opzichte van de norm.
  maandag 4 november 2024 @ 09:42:54 #255
pi_215471414
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2024 09:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Al die argumenten die je nu aandraagt zijn rookgordijnen. Het discussiepunt is niet het duurzaamheidsaspect, maar de vervuiling en overlast.
Die veroorzaken biomassacentrales ook. Ik wijs op de dubbele standaard.
pi_215471464
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2024 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
Woon je achteraf en ben je niemand tot last, dan moet je vooral doen wat je niet laten kan. Maar houtstook in een stedelijke omgeving is gewoon asociaal.
Ik vraag me echt af wat die mensen doen. Hier heb ik hooguit het eerste kwartier rookontwikkeling, maar als er eenmaal trek in zit ruik je er niets meer van en zie je ook geen rook meer.

En ik woon in een buitengebied.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  maandag 4 november 2024 @ 10:00:01 #257
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215471575
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 09:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Die veroorzaken biomassacentrales ook. Ik wijs op de dubbele standaard.
quote:
De rook van de twee geplande biomassacentrales wordt met speciale filters intensief gereinigd voordat het de schoorsteen verlaat. Daardoor is de uitstoot van fijnstof en stikstof relatief veel kleiner dan bij pelletkachels en openhaarden. De twee biomassacentrales gaan 15.000 tot 16.000 huishoudens verwarmen. De uitstoot hiervan is ongeveer gelijk aan de uitstoot van 12 openhaarden. De biomassa bestaat grotendeels uit houtige restproducten en snoeiafval uit tuinen en de openbare ruimte. Er wordt vooral ingezet op biomassa uit de regio.
mwah als je het internet afstruint is de algemene consensus toch wel dat biomassa centrales heel heel veel voordeliger al op alle fronten zijn dan houtkacheltjes bij de mensen thuis.
  maandag 4 november 2024 @ 10:04:24 #258
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215471613
6 huishoudens met houtkachel stoten net zoveel uit als 1 biomassa centrale die 8000 huishoudens voorziet :D
pi_215471707
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 00:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik denk dat dat bij Tata Steel gemakkelijker is, omdat je dan naar IJmuiden vs vergelijkbare plekken kijkt. Houtstook kan zoals je al zei overal plaatsvinden.

Ik geloof wel dat fijnstof slecht is voor je hoor. Maar er zijn meer bronnen van fijnstof, zeker in de stad, en ook nog zoveel andere dingen die slecht zijn voor een mens. Het is mijns inziens een afweging en ik heb simpelweg de data niet om de impact in dit geval te kwantificeren.
Ja. Dit kan allemaal ook opgaan voor Tata Steel. Dat mensen in die omgeving eerder doodgaan, kan ook komen omdat mensen in die omgeving toevallig een ongezondere levensstijl hebben. Bewijs maar eens een direct causaal verband tussen Tata Steel en het overlijden van die mensen.
pi_215471710
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2024 00:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Sorry. Maar je klinkt echt beetje als een PVV'er.
  maandag 4 november 2024 @ 10:13:56 #261
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215471721
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sorry. Maar je klinkt echt beetje als een PVV'er.
Omdat hij gelijk heeft?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215471736
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 09:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vraag me echt af wat die mensen doen. Hier heb ik hooguit het eerste kwartier rookontwikkeling, maar als er eenmaal trek in zit ruik je er niets meer van en zie je ook geen rook meer.

Ja, het lijkt wel of iedereen nat hout stookt. Ik zie het hier overigens in een buitengebied in Portugal ook, complete rookpluimen uit de schoorsteen, bij ons zie je niets.

Hout komt van eigen terrein en heeft een tot twee jaar gedroogd en ligt ook droog.
  maandag 4 november 2024 @ 10:16:25 #263
3542 Gia
User under construction
pi_215471739
Je bent er dan wel klaar mee als je houtkachel je hoofdverwarming is, wat in sommige huizen gewoon nog het geval is. Onze buurman, bijvoorbeeld, heeft geen CV.
Zat in ons huis vroeger ook niet. Dit huis had 4 (open) haarden: 1 in de voorkamer, 1 in de achterkamer en op de grote slaapkamers boven ook ieder een. Gelukkig waren die haarden eruit en CV aangelegd toen wij het kochten, maar de schoorsteen met de 4 rookkanalen, die zat er nog. Hebben wij zelf verwijderd. Was een container vol aan beton.

Ik denk dat het nog aardig duur is om CV aan te leggen. Zeker ook omdat dat nu meteen duurzaam, bij voorkeur met een warmtepomp, moet.
pi_215471750
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:13 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Omdat hij gelijk heeft?
Nee. Het stampvoeten. Subsidie ! , Co2 neutraal! dat wilde ze toch !!
  maandag 4 november 2024 @ 10:17:50 #265
3542 Gia
User under construction
pi_215471756
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:16 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, het lijkt wel of iedereen nat hout stookt. Ik zie het hier overigens in een buitengebied in Portugal ook, complete rookpluimen uit de schoorsteen, bij ons zie je niets.
Vraag me ook af wat er met mijn hout (takken van bomen) gebeurt als ik het inlever bij de milieustraat, omdat ik het niet mag opstoken. Wordt het dan verbrand??
pi_215471773
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 16:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Blijkbaar is het nodig. Ik woon in Utrecht (stad), en in mijn wijk heb je ook een paar asociale downies die in de winter dag in dag uit hun natte hout in de kachel flikkeren en dus ook doodleuk stoken op alle dagen dat de omstandigheden daar niet geschikt voor zijn.

Het resultaat is dat de hele wijk continu mag 'meegenieten'. Het maakt nogal uit of je ergens achteraf woont waar niemand er last van heeft, of dat je een hele buurt tot last bent.
Dat ruikt altijd zo lekker.
  maandag 4 november 2024 @ 10:35:40 #267
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215471904
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:20 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Dat ruikt altijd zo lekker.
Dat vind ik van een amfetaminelab ook.
Huilen dan.
  maandag 4 november 2024 @ 10:42:09 #268
pi_215471972
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:00 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
[..]
mwah als je het internet afstruint is de algemene consensus toch wel dat biomassa centrales heel heel veel voordeliger al op alle fronten zijn dan houtkacheltjes bij de mensen thuis.
Je hebt een punt, dat scheelt inderdaad best veel. Toch lijkt 12 haarden op één plek me problematischer dan verdeeld over een stad of wijk.

En een open haard is wel de versie met de meeste uitstoot, stuk meer dan een dichte kachel en zeker veel meer dan een kachel van na 2021. Zoals al eerder gezegd sta ik best open voor maatregelen om de uitstoot te verminderen.
  maandag 4 november 2024 @ 10:43:48 #269
pi_215471989
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 09:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Schoon en droog hout stoken, moderne kachel, luchttoevoer goed regelen, Zwitserse methode van aansteken, schoorsteen ontwerp en onderhoud. Allemaal dingen die helpen.
  maandag 4 november 2024 @ 10:44:41 #270
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215471999
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee. Het stampvoeten. Subsidie ! , Co2 neutraal! dat wilde ze toch !!
Daar is toch geen woord aan gelogen?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')