quote:
Op zondag 20 oktober 2024 10:22 schreef Tinkepink het volgende:[..]
Zou dat de reden zijn dat Nederlandse vrouwen door sommige mannen te “mannelijk “ gevonden worden? Moet je in Nederland te hard vechten om te overleven?
Wat wel waar is, is dat Nederland verrassend conservatief is in het man-vrouwbeeld. Dat is in landen waar vrouwen “vrouwelijker” genoemd worden anders. Daar kan je makkelijker carrière maken als vrouw.
Hier word je als vrouw professioneel bewezen minder serieus genomen. Je kan pas mee als je je gedraagt als “one of the Guys”, of gewoon belachelijk goed bent en veel doorzettingsvermogen hebt. In andere landen lijkt dit beter te combineren: “vrouwelijk” zijn en een leidinggevende positie
Hoezo kun je als vrouw minder makkelijk carrière maken in Nederland? Waar blijkt dat uit?
Is het niet gewoon zo dat als men het heeft over ‘minder vrouwelijk zijn’, dat men doelt op die vrouwen die heel specifiek gericht zijn op gelijkheid ipv gelijkwaardigheid? En waarbij dat gewoon ook terugkomt in divers gedrag en kleding? Ik denk dat het vaak een combinatie is van diverse zaken en niet 1 enkel ding.
One of the guys zijn maakt je (in mijn beleving iig) niet minder vrouwelijk. Als het een onderdeel is van het geheel en je dus bv ook in ander gedrag en kleding weinig stereotype vrouw bent, dan wordt dat anders.
Wat dat betreft denk ik dat Nederlandse vrouwen bv al vaak hun postuur tegen hebben. Gemiddeld gezien lang en toch wat steviger gebouwd dan in landen waar ik nogal eens een verwijzing naar hoor als het gaat om vrouwelijke vrouwen, zoals Filipijnen en Thailand.
Dat werkt andersom ook zo: lange en zeker brede mannen worden doorgaans als mannelijker gezien dan mannen die klein van stuk zijn.
Uiteindelijk oordelen we vaak op basis van dingen die we zien en waar we onbewust een idee aan koppelen. Doen we allemaal. Wat de een vrouwelijk vindt zal een ander niet per sé vrouwelijk vinden of zelfs mannelijk. Dus het is ook nog heel subjectief.
Uiteindelijk betekent het simpelweg als iemand zegt dat Nederlandse vrouwen niet vrouwelijk genoeg zijn dat hij (of zij, vrouwen oordelen ook… en niet in het minst over andere vrouwen) andere eigenschappen dan die je gemiddeld bij Nederlandse vrouwen aantreft meer waardeert in vrouwen.
Van de andere kant is het denk ik ook heel vaak gebaseerd op vooroordelen over hoe vrouwen elders zijn. Ik denk dat dit soort teksten vaak juist komen van mensen die weinig van de wereld hebben gezien. Nou ja, misschien als toerist van een afstandje…
Net zoals je al snel het idee kan hebben als vrouw in Nederland dat carrière maken hier lastiger is, omdat je helemaal niet meekrijgt hoe het is om elders carrière te maken.

Mijn mening is dat iedere cultuur pro’s en contra’s heeft, maar bovenal dat de onderlinge verschillen op individueel niveau veel groter zijn dan de verschillen op basis van cultuur.
Daarom heb ik het vooroordeel dat mannen die klagen over de vrouwen in hun omgeving en dromen over vrouwen uit andere landen die leuker zijn zelf niet leuk genoeg zijn om de leukste vrouwen in eigen land aan te trekken.