abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 17 oktober 2024 @ 14:18:55 #1
485843 crew  Jippie
pi_215289031
Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Ingrid Coenradie komt met een wetsvoorstel om psychisch geweld zelfstandig strafbaar te stellen. Dat heeft ze vandaag toegezegd tijdens het commissiedebat zeden en (on)veiligheid van vrouwen in de Tweede Kamer. Psychisch geweld, en dan met name dwingende controle en intieme terreur, is één van de rode vlaggen van femicide.

Naast het wetsvoorstel wordt er ook ingezet op het verbeteren van de bewijsvoering voor psychisch geweld. Het is op dit moment op basis van het Wetboek van Strafrecht al mogelijk om iemand te vervolgen die zich schuldig maakt aan het toepassen van psychisch geweld, maar het lukt niet altijd om de bewijslast rond te krijgen. Daarom gaat er begin 2025 een pilot van start. De pilot moet duidelijke werkafspraken opleveren om de bewijsvoering te verbeteren. Er zal concreet gemaakt worden welke feiten en informatie opgenomen moeten worden in het dossier, zodat het Openbaar Ministerie goed in staat wordt gesteld om tot vervolging over te gaan. Ook wordt ingezet op deskundigheidsbevordering zodat signalen van psychisch geweld door de verschillende instanties sneller en beter herkend worden. Een voorbeeld van zo’n signaal is dat iemand niet durft te spreken in het bijzijn van diens partner. Samen met de strafbaarstelling moet dat ervoor zorgen dat psychisch geweld beter bestraft kan worden.

De pilot richt zich op medewerkers van onder andere Veilig Thuis, de politie en het Openbaar Ministerie. Het traject loopt in principe een half jaar. Daarna zal worden bekeken hoe de inzichten uit deze pilot goed kunnen worden verspreid naar de overige regio’s in Nederland.

Staatssecretaris Coenradie: “Psychisch geweld heeft een enorme impact op slachtoffers en is één van de rode vlaggen bij femicide. Om femicide te voorkomen en vrouwen te beschermen, moeten we dus inzetten op het beter aanpakken van zoiets vreselijks wat mensen wordt aangedaan. Het is cruciaal om de patronen van psychisch geweld te herkennen en zichtbaar te maken in het dossier.”

“Het kennen en herkennen van de rode vlaggen van femicide is belangrijk voor medewerkers van instanties, maar ook voor alle andere mensen in ons land. Femicide pakken we samen aan.”

De pilot vloeit voort uit het plan Stop Femicide!, dat in juni is gepresenteerd. De staatssecretaris verwacht de eerste resultaten in 2025 te kunnen delen.

Bron Rijksoverheid

-------------------------------

Altijd goed om huiselijk geweld tegen te gaan!
pi_215289040
Je mag ook niks meer van dit geitewollensokkenrubbertegelkabinetje.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_215289055
Op papier prima ontwikkelingen natuurlijk, maar ben wel benieuwd wat er dan onder de waaier van psychisch geweld geschaard (kan) word(en).

Zit er dan zo'n maas in ons huidige strafrecht dat we dit niet onder andere artikelen al kunnen opvoeren?
pi_215289073
Eh, ok ...

Definieer psychisch geweld eens.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215289085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:24 schreef probeer het volgende:
Eh, ok ...

donderdag 17 oktober 2024 @ 14:27:44 #6
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_215289093
Alleen voor vrouwen? Of voor iedereen?

#respecteer de grondwet #respecteer de rechtsstaat.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_215289099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:24 schreef probeer het volgende:
Eh, ok ...

Wanneer vrouwen pms hebben en beginnen te zeuren

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 17-10-2024 15:08:00 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_215289111
Waar kan ik mijn vrouw aangeven als ze weer eens ongesteld moet worden of ik mijn sokken heb laten liggen?
blablablabla
pi_215289113
quote:
5s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:22 schreef ChrisCarter het volgende:
Op papier prima ontwikkelingen natuurlijk, maar ben wel benieuwd wat er dan onder de waaier van psychisch geweld geschaard (kan) word(en).

Zit er dan zo'n maas in ons huidige strafrecht dat we dit niet onder andere artikelen al kunnen opvoeren?
Nee, het strafrecht is er niet om relaties van vrouwen die een verkeerde man hebben uitgekozen in goede banen te leiden. Nee, je kunt niet zomaar daden onder een strafbaar feit brengen, een voorafgaande strafbepaling is een van de meest fundamentele rechtsbeginselen.

Het is ook wel weer van een bedroevend niveau.
quote:
Het is op dit moment op basis van het Wetboek van Strafrecht al mogelijk om iemand te vervolgen die zich schuldig maakt aan het toepassen van psychisch geweld, maar het lukt niet altijd om de bewijslast rond te krijgen.
De bewijslast is de last om het bewijs voor het gestelde te leveren. De bewijslast ligt in strafzaken volledig bij de OvJ. Schuld is nou juist wat bewezen moet worden, als het niet lukt dat rond te krijgen heb je geen zaak.

Ik zou ook niet weten hoe je iemadn voor "psychische mishandeling" veroordeeld zou kunnen krijgen, hoezeer het OM zich de laatste tijd ook almacht toekent om te oordelen zonder basis in de wet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215289114
Volgens mij moet er ergens campagne voor gevoerd worden op het moment.

We hebben weer wat waar we 'bewust' over moeten worden hoor....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215289115
Arme moslims.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215289126
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, het strafrecht is er niet om relaties van vrouwen die een verkeerde man hebben uitgekozen in goede banen te leiden. Nee, je kunt niet zomaar daden onder een strafbaar feit brengen, een voorafgaande strafbepaling is een van de meest fundamentele rechtsbeginselen.

Het is ook wel weer van een bedroevend niveau.
[..]
De bewijslast is de last om het bewijs voor het gestelde te leveren. De bewijslast ligt in strafzaken volledig bij de OvJ. Schuld is nou juist wat bewezen moet worden, als het niet lukt dat rond te krijgen heb je geen zaak.

Ik zou ook niet weten hoe je iemadn voor "psychische mishandeling" veroordeeld zou kunnen krijgen, hoezeer het OM zich de laatste tijd ook almacht toekent om te oordelen zonder basis in de wet.
Een slippery slope dus. Als de waaier heel breed is zou je zelfs het verkeerde gebruik van persoonlijke voornaamwoorden 'strafbaar' kunnen stellen met die gedachte.
pi_215289131
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:30 schreef Elan het volgende:
Waar kan ik mijn vrouw aangeven als ze weer eens ongesteld moet worden of ik mijn sokken heb laten liggen?
Het heeft veel weg van terrorisme vind ik
Alleen maar goed dat het nu eindelijk wordt aangepakt O+
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:36:55 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215289155
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:27 schreef AgLarrr het volgende:
Alleen voor vrouwen? Of voor iedereen?

#respecteer de grondwet #respecteer de rechtsstaat.
Je weet dat hashtags op FOK! geen kut doen?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215289159
Daar hebben we toch de rijdende rechter voor? }:|
pi_215289162
quote:
14s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:32 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Het heeft veel weg van terrorisme vind ik
Alleen maar goed dat het nu eindelijk wordt aangepakt O+
Zal wel weer eenrichtingsverkeer worden vrees ik. Wij mannen worden maatschappelijk en sociaal onderdrukt om onze gevoelens te uiten.
blablablabla
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 14:38:38 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215289165
dit gaat mijn baas niet leuk vinden jongons *O*
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215289170
Wat betekent dat concreet? Hoe bewijs je dat? Fysieke mishandeling bewijzen is vaak al lastig genoeg, hoe wil je dat doen bij iets dat geen lichamelijke sporen achterlaat?

quote:
Naast het wetsvoorstel wordt er ook ingezet op het verbeteren van de bewijsvoering voor psychisch geweld. Het is op dit moment op basis van het Wetboek van Strafrecht al mogelijk om iemand te vervolgen die zich schuldig maakt aan het toepassen van psychisch geweld, maar het lukt niet altijd om de bewijslast rond te krijgen. Daarom gaat er begin 2025 een pilot van start. De pilot moet duidelijke werkafspraken opleveren om de bewijsvoering te verbeteren. Er zal concreet gemaakt worden welke feiten en informatie opgenomen moeten worden in het dossier, zodat het Openbaar Ministerie goed in staat wordt gesteld om tot vervolging over te gaan. Ook wordt ingezet op deskundigheidsbevordering zodat signalen van psychisch geweld door de verschillende instanties sneller en beter herkend worden. Een voorbeeld van zo'n signaal is dat iemand niet durft te spreken in het bijzijn van diens partner. Samen met de strafbaarstelling moet dat ervoor zorgen dat psychisch geweld beter bestraft kan worden.
Ja, en dan heb je een signaal gesignaleerd dat er eventueel op zou kunen duiden dat psychisch geweld plaatsvindt. En dan? Een signaal is geen bewijs. Hoe ga je bij een fysiek lastig tastbaar feit van een mogelijk signaal naar een onomstotelijk bewijs?

[ Bericht 40% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 17-10-2024 14:46:35 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:39:38 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215289171
quote:
17s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je weet dat hashtags op FOK! geen kut doen?
sowieso spaties in hashtags :')

Ik vind dit in principe een goede zaak, maar ik vraag me af of het veel verschil gaat maken.
pi_215289172
quote:
88s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:38 schreef sp3c het volgende:
dit gaat mijn baas niet leuk vinden jongons *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgende stap is natuurlijk dreigend psychisch geweld strafbaar stellen. De kans op psychisch geweld.
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 14:44:03 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215289193
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:39 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgende stap is natuurlijk dreigend psychisch geweld strafbaar stellen. De kans op psychisch geweld.
poging tot psychisch geweld bij slechte grappen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215289197
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:30 schreef Elan het volgende:
Bij het Kremlin
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:47:10 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215289208
Lekker vaag dit. Ben benieuwd naar de jurisprudentie die hier uit komt rollen.
pi_215289210
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat betekent dat concreet? Hoe bewijs je dat? Fysieke mishandeling bewijzen is vaak al lastig genoeg, hoe wil je dat doen bij iets dat geen lichamelijke sporen achterlaat?
[..]

Geluidsopname maken

donderdag 17 oktober 2024 @ 14:52:20 #25
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215289226
Heb de secretaris al getweet of mannen hierin ook worden meegenomen gezien daar 0,0 aandacht voor is.

Maar zal wel niet beantwoordt worden.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')