abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215296284
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er is geen oorlog meer in Syrië.
Oh vandaar dat die mensen hun leven wagen en alles achterlaten :Y

Zolang sterven onderweg of in een Nederlandse cel belanden aantrekkelijker is dan in Syrië blijven gaan we helemaal niks kunnen doen aan die instroom. Zelfs al probeer je ze dood te schieten aan de grens.

Wij zitten hier in een steenrijk en welvarend werelddeel. Je kunt of daar wat aan doen (door allerlei populisten aan de macht te helpen bijvoorbeeld) of proberen daar de situatie te verbeteren.

Doen we dat niet en blijven we hier lekker arrogant op onze apenrots zitten gaat er niks veranderen, in tegendeel. Verdrag of niet, is allemaal papieren werkelijkheid.

Blijft nog over de beperkte overlast, en daarvoor moet je bouwen als een malle, die mensen laten werken en laten integreren. Da's de enige realistische optie.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215296289
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Die leggen niet "ook" een grote druk op de woningmarkt, aangezien statushouders dat in het geheel niet doen.

Arbeidsmigranten (zowel hoog- als laagopgeleid) doen dat wél.
Nou ja, statushouders krijgen ook 6-12% van de sociale huurwoningen toegewezen, want die moeten immers ook ergens wonen. Kwalitatieve toeschrijven als groot of veel zijn subjectief verder, maar in de voor sommigen utopische situatie dat er geen statushouders zouden 6-12% meer capaciteit had gehad op de sociale huurmarkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_215296309
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:27 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, statushouders krijgen ook 6-12% van de sociale huurwoningen toegewezen, want die moeten immers ook ergens wonen. Kwalitatieve toeschrijven als groot of veel zijn subjectief verder, maar in de voor sommigen utopische situatie dat er geen statushouders zouden 6-12% meer capaciteit had gehad op de sociale huurmarkt.
Dan ga je van een wachtrij van 8 jaar naar een wachtrij van 7 jaar en 4 maanden, dat is dus geen substantieel effect. Niemand schiet er wat mee op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:29:48 #279
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215296315
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:19 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ok, terugsturen naar Eritrea of Somalië is geen probleem, want daar gaat het heerlijk met mensenrechten. Echte paradijsjes. De grens ligt blijkbaar bij de leefomstandigheden in Oeganda.

Overigens leven die mensen hier in Nederland ook erbarmelijk in de illegaliteit natuurlijk, maar dat terzijde.
Waarom kom je iedere keer met die valse voorstelling van zaken? Uitgeprocedeerden zijn voornamelijk "veilige landers". En zijn niet afkomstig uit een buurland van Oeganda.

De rest heeft naar het oordeel van de Nederlandse rechtsorde (tot aan de hoogste rechter toe) niets te vrezen in eigen land.

Daarmee zijn de mensenrechten voor uitgeprocedeerden gewaarborgd. In Oeganda zijn ze dat niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_215296392
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:21 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik doel meer op alle arbeidsmigranten die onder luid gejuich van de VVD en haar achterban jarenlang met open armen zijn verwelkomd. Die leggen natuurlijk ook een grote druk op de woningmarkt, zeker omdat er vaak ook nog sprake is van enorme concentratie. Nou hebben ze recentelijk een wat kritischere houding aangenomen jegens het soort laaggeschoolde migrant dat massaal wordt geïmporteerd, maar die komen veelal gewoon uit de EU en vallen simpelweg onder het vrij verkeer van personen. Ze willen echter wel meer 'kennismigranten' deze kant op halen. Die drukken vaak nog veel harder op de woningmarkt omdat die niet met z'n dertienen in een lullig klein huurwoninkje worden gepropt.
Ik doelde dan ook op de Otto workforce en andere uitzendbureaus/ huisjesmelkers in de achterban van de VVD die ook graag financieel aan de club bijdragen ;).
pi_215296415
De mythe van dat uitgeprocedeerde asielzoekers nauwelijks terugkeren blijft trouwens ook hangen na dit inmiddels gerectificeerde onderzoek: https://nos.nl/artikel/22(...)-nauwelijks-uitgezet

Ongeveer de helft keert terug. Ja, dat is te weinig. En ja, daar moet wat aan gedaan worden. Maar doen alsof we hier over enorme aantallen spreken is dus ook gewoon onzin. En een deel kan gewoon niet terug omdat ze geen papieren hebben en niet toegelaten worden in eigen land. Dat gaat niet veranderen als je ze verplaatst, dus dan blijft Nederland verantwoordelijk voor de zorg voor die mensen. Mensen jarenlang opvangen in een buitenlandse hub, daar hun veiligheid, mensenrechten, scholing e.d. garanderen, het lijkt me een enorm kostbare aangelegenheid. Is het de bedoeling dat het budget voor asiel gaat concurreren met zorg welke kosten er het hardste stijgen, oid?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215296489
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan ga je van een wachtrij van 8 jaar naar een wachtrij van 7 jaar en 4 maanden, dat is dus geen substantieel effect. Niemand schiet er wat mee op.
Het is ook meer een emotioneel dan een rationeel effect. We zitten met een veelvoud aan problematiek omtrent de bouw van woningen, woonwensen en concentratie die voor de meeste mensen veel te complex is om te overzien. Een sociale huurwoning heb je b.v. in Enschede nog steeds vrij snel, maar in Amsterdam is het een totaal ander verhaal. Bovendien is het versneld toewijzen van een sociale huurwoning volgens mij vaker het gevolg van zaken als echtscheidingen dan statushouders die een woning moeten krijgen.
pi_215296604
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik doelde dan ook op de Otto workforce en andere uitzendbureaus/ huisjesmelkers in de achterban van de VVD die ook graag financieel aan de club bijdragen ;).
Bij Otto moet ik altijd denken aan 5 Poolse arbeiders gepropt in een Kia Picanto of Opel Karl, die je met 120 km per uur voorbij komen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_215296647
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:49 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is ook meer een emotioneel dan een rationeel effect. We zitten met een veelvoud aan problematiek omtrent de bouw van woningen, woonwensen en concentratie die voor de meeste mensen veel te complex is om te overzien. Een sociale huurwoning heb je b.v. in Enschede nog steeds vrij snel, maar in Amsterdam is het een totaal ander verhaal. Bovendien is het versneld toewijzen van een sociale huurwoning volgens mij vaker het gevolg van zaken als echtscheidingen dan statushouders die een woning moeten krijgen.
27% van de vrijkomende sociale huurwoningen gaat naar mensen met urgentie, 8% naar statushouders: https://nos.nl/artikel/24(...)huizen-naar-urgenten

Daarbij zijn echtscheidingen met kleine kinderen, vertrekkers uit ggz instellingen, mensen met medische urgentie (zowel zorgontvangers als mantelzorgers) en mensen met cruciale beroepen. Maar sowieso zouden mensen het geen probleem moeten vinden als statushouders het asielzoekerscentrum kunnen verlaten. Des te minder asielzoekerscentra zijn er nodig en des te eerder kan een statushouder deelnemen aan de maatschappij.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:25:07 #285
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215296824
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 08:43 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Wellicht is het niet uitvoerbaar, dat kan ik lastig inschatten. Als leek zou ik zeggen: richt een opvangplek in in Oeganda, regel een paar lijnvluchten en gaan. Maar het zal vast een stuk complexer zijn.

Grootste obstakel voor nu is het juridisch raamwerk, maar ik las al dat Frankrijk en Duitsland niet onwelwillend staan tegen aanpassingen.
Kunnen we daar ook niet al onze afval naartoe sturen? En onze stikstof? Misschien al onze gevangenen ook. Wat een goed idee om problemen verschuiven als oplossing te zien.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:28:44 #286
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215296862
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Laat ze dan de tijd en energie steken in het op orde brengen van het uitzetcentrum in Rotterdam. Volgens mij heeft dat veel meer nut dan dit soort peperdure symboolpolitiek najagen.
Precies, asielzoekers kosten teveel geld is vaak het argument, maar als er een 'oplossing' is dat nog meer geld kost dan heeft dat de voorkeur op een of andere manier. Zoals Pom al zei, het gaat om het gevoel die buitenlanders eens lekker naar Afrika te schoppen.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:34:51 #287
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215296933
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen terugsturen naar hun eigen land als ze daar echt veilig zijn moet natuurlijk kunnen. Mensen naar een land sturen waar ze nog nooit zijn geweest, niet veilig zijn, geen persvrijheid is en de president een man is waar bij het Internationaal Strafhof onderzoek naar loopt is inderdaad geen optie. Als je dan een buitenlandse hub wil hebben, kies dan een ander land. Zuid-Afrika of Ghana zouden al veel betere gesprekspartners zijn.
Het is toch van de zotte dat je dit moet uitleggen? Dat zou een beetje opgevoede Nederlander toch zo al moeten begrijpen. Dit kan je echt alleen maar onzin vinden als je deze mensen niet als mensen ziet.

Edit:

De Speld is weer leuk bezig:

quote:
Oeganda wil Nederland inzetten als post-terugkeerhub-hub

[ Bericht 9% gewijzigd door Vis1980 op 18-10-2024 11:43:32 ]
pi_215297001
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Kunnen we daar ook niet al onze afval naartoe sturen? En onze stikstof? Misschien al onze gevangenen ook. Wat een goed idee om problemen verschuiven als oplossing te zien.
We brengen ons afval toch ook naar het buitenland (sloopschepen zijn ook een mooi voorbeeld), we gebruiken emissierechten van ontwikkelingslanden om onze vervuiling te compenseren en gevangenen worden ook al in het buitenland ondergebracht. En dat zijn dan nog de officiële initiatieven, onze volledige welvaart is gebaseerd op het dumpen van negatieve externaliteiten op arme landen. Kijk nu naar de spullen om je heen en je ziet een berg aan mensenrechtenschendingen, uitbuiting en onrecht.

Op die schaal vind ik een goedbetaalde wederzijdse deal voor een opvangkamp niet echt schokkend.
pi_215297045
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:34 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het is toch van de zotte dat je dit moet uitleggen? Dat zou een beetje opgevoede Nederlander toch zo al moeten begrijpen. Dit kan je echt alleen maar onzin vinden als je deze mensen niet als mensen ziet.

Edit:

De Speld is weer leuk bezig:
[..]

Ben je het met Hanca eens dat Ghana of Zuid-Afrika betere alternatieven zouden zijn?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:53:11 #290
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215297069
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ben je het met Hanca eens dat Ghana of Zuid-Afrika betere alternatieven zouden zijn?
'Betere gesprekspartners', dat was de bewoording.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:44 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
We brengen ons afval toch ook naar het buitenland (sloopschepen zijn ook een mooi voorbeeld), we gebruiken emissierechten van ontwikkelingslanden om onze vervuiling te compenseren en gevangenen worden ook al in het buitenland ondergebracht. En dat zijn dan nog de officiële initiatieven, onze volledige welvaart is gebaseerd op het dumpen van negatieve externaliteiten op arme landen. Kijk nu naar de spullen om je heen en je ziet een berg aan mensenrechtenschendingen, uitbuiting en onrecht.

Op die schaal vind ik een goedbetaalde wederzijdse deal voor een opvangkamp niet echt schokkend.
Je bent je in ieder geval ervan bewust dat we hier wel een beetje op het randje gaan zitten van het schenden van mensenrechten en je lijkt dat prima te vinden met als reden 'er zijn al zoveel mensenrechten geschonden, dan maakt deze ook niet meer uit'.

Als je weet dat het eigenlijk niet zo'n fijn menselijk idee is, waarom er dan toch nog voor pleiten? Iets met geweten.
pi_215297107
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
'Betere gesprekspartners', dat was de bewoording.
[..]
Ja, ben je het met hem eens dat die landen betere gesprekspartners zouden zijn om een terugkeerhub mee te bespreken?
pi_215297121
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:44 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Mensen hebben gek genoeg een net iets andere juridische status dan afval.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:05:56 #293
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215297158
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:58 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ja, ben je het met hem eens dat die landen betere gesprekspartners zouden zijn om een terugkeerhub mee te bespreken?
Het zijn per definitie betere gesprekspartners, dus ja. Maar het idee van een terugkeerhub zelf zou ik alleen een goed idee vinden als daar globaal een plan is en niet alleen 'we sturen mensen op en kijk maar wat je doet'.
pi_215297172
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:00 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ach, verdragswijzigingetje hier of daar en dan lossen we dat ook wel op. Moet toch zeker in het geval van moslims geen probleem zijn.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215297199
quote:

[..]
Beetje makkelijk scoren, want dat was het punt uiteraard niet. Het ging hier om het exporteren van onze problemen naar ontwikkelingslanden. Waarom is grondstofdelving dan een kleiner probleem dan een opvanglocatie?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:09:23 #296
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215297202
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:07 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Ach, verdragswijzigingetje hier of daar en dan lossen we dat ook wel op. Moet toch zeker in het geval van moslims geen probleem zijn.
of urkers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:10:42 #297
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215297219
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:09 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Beetje makkelijk scoren, want dat was het punt uiteraard niet. Het ging hier om het exporteren van onze problemen naar ontwikkelingslanden. Waarom is grondstofdelving dan een kleiner probleem dan een opvanglocatie?
Sorry hoor, maar eerst noem je het makkelijk scoren om daarna het nogmaals te bevestigen. Ook hier het antwoord:

quote:

[..]
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:11:24 #298
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215297226
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het is en blijft gewoon het dumpen van je probleemgevallen bij een ander. Tegen ongetwijfeld een hoop geld. En waarbij de ander een zéér beroerde reputatie heeft op het gebied van mensenrechten in het algemeen en LHBTQ+rechten in het bijzonder.
"Probleemgevallen"

Waarom doen we dat niet gewoon met alle criminelen, daklozen en mensen onder modaal?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:15:52 #299
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215297284
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:11 schreef Origami94 het volgende:

[..]
"Probleemgevallen"

Waarom doen we dat niet gewoon met alle criminelen, daklozen en mensen onder modaal?
Ook mensen die voorpiepen in een rij. Of wat dacht je van mensen die klagen over roken op een terras? Ik denk dat we best wel vooruitgang boeken als we referenda houden over welke personen wel of niet. Volgende week komt het referendum over mensen die uit hun neus eten achter het stuur.
pi_215297304
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:10 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar eerst noem je het makkelijk scoren om daarna het nogmaals te bevestigen. Ook hier het antwoord:
[..]

Nog wat duidelijker dan. De tegenargumenten zijn:
- Je kan dit niet maken naar die asielzoekers
- Je kan dit niet maken naar Oeganda.
Het stukje waar Monolith op reageerde ging over de tweede categorie. Hij reageert dan door te zeggen dat asielzoekers geen afval zijn. En dat is makkelijk scoren :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')