Jippie, we mogen weer 130 km per uur. Niet overal. Maar toch.
![1728315115284?e=1731542400&v=beta&t=qljx7N37Vu9YC7EKXwPpt55QUBbZVPraMNNpH8rYDDI]()
De afgelopen periode heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten onderzoeken op welke trajecten de snelheid zo snel mogelijk kan worden verhoogd is zonder dat daar extra maatregelen voor stikstofdepositie of geluid nodig zijn. Dat biedt de grootste kans op een snelle verhoging van de maximumsnelheid. De eerste uitkomsten daarvan heeft minister Madlener afgelopen week aan de Kamer gemeld.
De invoering van 130 km per uur overdag op alle trajecten waar dit ook voor 2020 mogelijk was, is door de regels waaraan voldaan moet worden zoals voor stikstof en geluid nu niet realistisch. Wel zijn er een aantal trajecten in beeld waar zo snel mogelijk overdag tot een snelheidsverhoging naar 130 km/u kan worden overgegaan. Dit zijn trajecten waar nu ook in de avond en nacht al een maximumsnelheid geldt van 130 km/u en waar mogelijk geen extra maatregelen voor stikstof en geluid nodig zijn.
De volgende trajecten zijn nu in beeld: A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug, A7 – Afsluitdijk (Stevinsluizen – Lorentzsluizen), A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de grens met Duitsland en de A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer. Het is op dit moment nog niet zeker of op al deze vier trajecten de maximumsnelheid op korte termijn verhoogd kan worden, daarvoormoet de minister Madlener meer onderzoek laten doen. Na de uitwerking van deze vier trajecten worden meer trajecten onderzocht waar de maximumsnelheid verhoogd kan worden.
De vier voorgestelde trajecten zijn samen 66,5 kilometer in totaal, de maximale tijdwinst als je op 1 dag over ál die wegen rijdt: 11,3 minuten.
minuten.
Bron Frontpage[ Bericht 36% gewijzigd door Jippie op 14-10-2024 22:41:22 ]