abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215236764
Of stiekem toch met je ouders?
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:08:44 #2
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_215236937
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Schanu het volgende:

[..]
Axolotls, dat lijkt mij ZO tof. Ik zie wel eens van die aquaria voor kinderen met axolotls, maar lees vervolgens ook vaak dat ze bijna onzichtbaar klein blijven of zelfs helemaal niet in leven blijven. Wat zijn jouw ervaringen? Want ik zou ze best wel een keer willen hebben denk ik O+
[..]
Ook echt leuk dit, zo'n nachtcamera, klinkt heel interessant - voor jong én oud O+
Ik vind ze leuk, ik heb een mega bak ( 120 ) want ze groeien erg hard in het begin, ze worden zo een 30 cm.
Heel eerlijk, ze doen niet veel, ze eten wel uit de hand, en ze zijn gewoon al die jaren nog steeds leuk om te zien .
Die kinderen die hier komen zitten ook altijd voor de bak.
Maar er is geen harde axolotlactie of zo, ik heb er wel guppen bij als levend voer, dat is wel leuk om te volgen, hoe ze jagen soms, meestal erg slecht dus ze krijgen er pellets bij, of garnalen, of versgevangen regenwormen ( die van 9 zoekt aaaaaaaaltijd naar wormen voor de beestjes, heerlijk ).
Schoonmaken is wel even een half uurtje per week maar dat kunnen kinderen ook wel vrij jong zelf denk ik.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:13:32 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_215236994
Och Schanu, dat hebben we hier ook gehad. De oudste hield gewoon zijn mond, maar de jongste trok zijn bek open als iemand iets daarover zei en was dan gewoon eerlijk. Ik heb dat ook meerdere keren bij de juf aangegeven, maar elk jaar ging het weer mis. Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen, want zodra de kinderen dan die oude man zagen, waren ze meteen weer in de stemming en werd mijn kind niet geloofd.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215237472
Jewel zit in groep 4, het grootste gedeelte gelooft dus nog. Maar idd, een kind vertellen dat ze niet eerlijk mag zijn voelt toch heel dubbel als dat kind het niet snapt. Mijn jongste vindt het juist heel stoer dat ze het 'grote mensen geheim' kent. Maar Jewel was ontzet vorig jaar toen de juf aangaf dat Jewel niet mocht zeggen dat Sint niet bestond. Die verkeerde oprecht in de veronderstelling dat de juf ook nog in Sinterklaas geloofde :')

En aangeven dat ze niet hoeft te liegen maar dat ze alleen haar mond moet houden helpt niet helaas. Wat het is weet ik niet, het lukt haar gewoon niet om dan niets te zeggen. Ze heeft er op zo'n moment niet eens erg in, als je het er daarna met haar over praat snapt ze het weer wel.

Maar ach, mijn ervaring is dat kinderen vaak moeilijk van hun geloof zijn af te krijgen. Dat Jewel dan roept dat Sint niet bestaat, maakt meer indruk op ouders/juffen die dat vervelend vinden dan op de kinderen zelf denk ik :+
pi_215237481
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 17:08 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Ik vind ze leuk, ik heb een mega bak ( 120 ) want ze groeien erg hard in het begin, ze worden zo een 30 cm.
Heel eerlijk, ze doen niet veel, ze eten wel uit de hand, en ze zijn gewoon al die jaren nog steeds leuk om te zien .
Die kinderen die hier komen zitten ook altijd voor de bak.
Maar er is geen harde axolotlactie of zo, ik heb er wel guppen bij als levend voer, dat is wel leuk om te volgen, hoe ze jagen soms, meestal erg slecht dus ze krijgen er pellets bij, of garnalen, of versgevangen regenwormen ( die van 9 zoekt aaaaaaaaltijd naar wormen voor de beestjes, heerlijk ).
Schoonmaken is wel even een half uurtje per week maar dat kunnen kinderen ook wel vrij jong zelf denk ik.
Geweldig dit, ga ik het toch maar eens overwegen O+
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:22:09 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_215237679
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 18:03 schreef Schanu het volgende:
Maar ach, mijn ervaring is dat kinderen vaak moeilijk van hun geloof zijn af te krijgen. Dat Jewel dan roept dat Sint niet bestaat, maakt meer indruk op ouders/juffen die dat vervelend vinden dan op de kinderen zelf denk ik :+
DIT!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215238063
Bij dochter en zoon op school geloofden alle kinderen, maar de meesten nou net niet in Sinterklaas :') De mijne dus wel en dat is eigenlijk nooit een probleem geweest. Dochter heb ik het in groep 5 verteld en zoon ook zoiets. Hier liep het dus wel los.
Het zijn idd de volwassen waar het probleem speelt.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:35:27 #8
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_215238304
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 18:05 schreef Schanu het volgende:

[..]
Geweldig dit, ga ik het toch maar eens overwegen O+
Ze kunnen wel oud worden! Als je praktische vragen hebt weet je me wel te vinden!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_215239604
Hier kregen we in groep 5 gelukkig wel een berichtje dat als kinderen het geheim weten het alsjeblieft gewoon geheim houden.
Ik vind liegen trouwens echt een ontzettend nare term voor Sinterklaas. Het is een spel, een soort toneelstuk.
Ik hoop van harte dat mijn groep 5er dit jaar nog lekker helemaal meedoet met het verhaal O+ en dan moeten we het volgend jaar helaas wel gaan delen ;(
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_215239833
Ja sorry, ik gebruik het woord liegen want dat is letterlijk hoe Jewel het ziet en zegt. Dat ze niet eerlijk mag zeggen dat Sint niet bestaat en dat ze daar dus over moet liegen. Heel veel nuance ziet zij daar niet in en ik beleef dat dus even zo door haar ogen zeg maar.

Maar ik snap je gevoel hoor, mooi dat kinderen juist zo kunnen opgaan in het verhaal O+
pi_215239985
Ik heb een kind dat het ook als liegen en dus iets verderfelijks ziet.
Gelijk hebben ze. Dat we er allemaal goede bedoelingen mee hebben en de kinderen er iets magisch tofs mee willen geven, wil niet zeggen dat we ze geen jaren van hun leven onzin verkopen.

Dat kinderen die de waarheid weten dit niet altijd voor zich kunnen houden lijkt me niet meer dan normaal en absoluut niet afkeurenswaardig. Kun je zo'n kind imo niet kwalijk nemen.
Wmb moet je daar vanaf groep 3 in principe al rekening mee houden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 11-10-2024 22:42:33 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:37:45 #12
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215240197
Mijn groep 5er gelooft niet meer :{ Zei hij. Vervolgens was niet helemaal duidelijk wat hij nu niet geloofde. Onze rol bleef nog onduidelijk in alles. Kocht daarom het boek "Sinterklaas voor grote kinderen" voor m, die hij na 5 min opzij legde met de mededeling: zie je wel!

Wij maken er een groter issue van dan hij zelf, geloof ik :D
pi_215240798
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 21:25 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een kind dat het ook als liegen en dus iets verderfelijks ziet.
Gelijk hebben ze. Dat we er allemaal goede bedoelingen mee hebben en de kinderen er iets magisch tofs mee willen geven, wil niet zeggen dat we ze geen jaren van hun leven onzin verkopen.

Dat kinderen die de waarheid weten dit niet altijd voor zich kunnen houden lijkt me niet meer dan normaal en absoluut niet afkeurenswaardig. Kun je zo'm kind imo niet kwalijk nemen.
Wmb moet je daar vanaf groep 3 in principe al rekening mee houden.
Dit is toch puur je eigen interpretatie van het verhaal?
Ik voel op geen enkel moment dat ik lieg tegen mijn kinderen, verkoop ze geen onzin. We spelen een toneelstuk (zoals ik dat ook vind van een Disneyfilm of de boomhut met 13 verdiepingen) en ik hoop dat mijn kinderen het zo lang mogelijk mee kunnen maken.
En ja, ik vind best dat je best aan je kind kunt vragen om het toneelstuk mee te spelen voor kinderen die het nog wel geloven. Zo deed ik het ook een jaar of 5 voor mijn jongste zusje en dat was ook heel leuk.
pi_215241107
Zag vanmiddag al kinderen verkleed als pietjes in de speeltuin lopen en vond dat al vroeg, maar 'gelukkig' is de lieg-discussie ook al weer begonnen, dat scheelt :')

Eens met @LeSage; 'liegen' is echt de term die je er zelf aan geeft.

Vraag me oprecht af of de niet-religieuze volwassenen en kinderen ook dezelfde behoefte voelen om constant tegen elke gelovige te verkondigen dat god niet bestaat en dat het allemaal nep is?

Spoiler-alert: dáár kom je als kind pas mee in de problemen als je dat doet :+ _O-

En nee: ik fik een kind niet af als hij/zij z'n mond voorbij praat ;) maar vind het wel jammer als dat ervoor zorgt dat die paar jaar magie van mijn kind daardoor verkort wordt ja. En dat mag ook gewoon, lijkt me :)
pi_215241419
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 22:21 schreef LeSage het volgende:

[..]
Dit is toch puur je eigen interpretatie van het verhaal?
Uhh, nee. Volgens mij is dat de feitelijke situatie.
quote:
Ik voel op geen enkel moment dat ik lieg tegen mijn kinderen, verkoop ze geen onzin. We spelen een toneelstuk (zoals ik dat ook vind van een Disneyfilm of de boomhut met 13 verdiepingen) en ik hoop dat mijn kinderen het zo lang mogelijk mee kunnen maken.
Dat jij er niks negatiefs bij voelt, wat je wel doet bij liegen, maakt toch uiteindelijk geen verschil in de kale feiten? Als je je kinderen niet vertelt dat het een toneelstuk is waar zij de hoofdrol in spelen, dan ben je niet eerlijk tegen ze. Met de beste bedoelingen.

Ik heb er ook goede herinneringen aan (tot een klasgenoot me in groep 3 (eigenlijk in de eerste klas ;) ) uit de droom hielp). Mijn jongste vond het fantastisch en was niet van zijn geloof af te krijgen. Onwijs leuk. Maar eerlijk was het niet. Oprecht lief en goed bedoeld, dat wel.

Van Disneyfilms of boomhutten weten de kinderen dat het niet echt is, dat is het verschil.

Overigens vind ik ook dat je kinderen prima kunt vragen om mee te spelen. Ik vind alleen niet dat je het ze kwalijk kunt nemen als dat ze niet lukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 12-10-2024 07:07:55 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:58:31 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_215241496
Ik heb mijn kinderen nooit 'het geheim van de volwassenen' verteld. Vanaf dag één hebben ze te horen gekregen dat ik de cadeautjes kocht, maar dat veel ouders hun kinderen vertellen dat Sinterklaas dat doet. En dat dat een keuze is van de ouders en niet aan ons is om dat te verklappen. Helaas heeft dat laatste niet echt geholpen.
Hoe dan ook: ik kan niet van mijn kinderen verwachten dat ze niet tegen mij liegen als ik zelf tegen ze lieg over zoiets.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:01:46 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_215241539
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 22:32 schreef twist02 het volgende:
Vraag me oprecht af of de niet-religieuze volwassenen en kinderen ook dezelfde behoefte voelen om constant tegen elke gelovige te verkondigen dat god niet bestaat en dat het allemaal nep is?

Ah ja, want het gebeurt ook echt constant natuurlijk ;) Ik denk ook niet dat het iets is wat met religie te maken heeft. Ik ben dan wel religieus, maar ik vind het meer principe dan religie eigenlijk? Ik heb vroeger als kind wel gewoon in Sinterklaas mogen geloven en mijn eigen ervaring daarmee heeft me doen besluiten het met mijn kinderen anders aan te pakken. Speelt daar iets mee? Ja, autisme. Zou ik dat ook gedaan hebben als dat niet het geval was? Waarschijnlijk wel, omdat het lieg-idee bij MIJ als kind al aanwezig was toen ik erachter kwam dat het allemaal bullshit was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215241543
quote:
Eens met @:LeSage; 'liegen' is echt de term die je er zelf aan geeft.
Nee, zoals Schanu ook zei, is dat de term die onze resp kinderen eraan gaven.
quote:
Wel actually... Mijn toen 5jarige welinsintgelover heeft wel eens in totale verbazing aan kinderen uit zijn klas gevraagd of ze écht in dat verhaal geloofden. Inclusief _O- _O- _O- toen hij dat thuis vertelde .

Overigens denk ik dat dit niet helemaal hetzelfde is. Ik ga er vanuit dat iedere volwassene weet dat Sint niet bestaat. Ik neem aan dat religieuze volwassenen en kinderen er van overtuigd zijn dat god wel bestaat. Dus de onderliggende overtuiging is daar nogal anders.
pi_215241551
quote:

En nee: ik fik een kind niet af als hij/zij z'n mond voorbij praat ;) maar vind het wel jammer als dat ervoor zorgt dat die paar jaar magie van mijn kind daardoor verkort wordt ja. En dat mag ook gewoon, lijkt me :)
Uiteraard. Het ging mij om het affikken.
pi_215241569
Wat is er mis met tegen je kind zeggen: jij weet dit, maar houd dit bij jezelf?

En eerlijk gezegd, als een kind tegen mijn zoon zegt dat hij niet bestaat zal ik daar ook een gesprek met de ouder over hebben, of het thuis nog even besproken kan worden om het op school even stil te houden.
Ben ook heel blij dat school hier extra aandacht aan geeft.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:04:55 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_215241577
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
[..]
Wel actually... Mijn toen 5jarige welinsintgelover heeft wel eens in totale verbazing aan kinderen uit zijn klas gevraagd of ze écht in dat verhaal geloofden. Inclusief _O- _O- _O- toen hij dat thuis vertelde .

Overigens denk ik dat dit niet helemaal hetzelfde is. Ik ga er vanuit dat iedere volwassene weet dat Sint niet bestaat. Ik neem aan dat religieuze volwassenen en kinderen er van overtuigd zijn dat god wel bestaat. Dus de onderliggende overtuiging is daar nogal anders.
Ik ken een volwassen kerel die daadwerkelijk nog in sinterklaas gelooft. Wel weer een autist.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:07:48 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_215241603
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:04 schreef LeSage het volgende:
Wat is er mis met tegen je kind zeggen: jij weet dit, maar houd dit bij jezelf?

En eerlijk gezegd, als een kind tegen mijn zoon zegt dat hij niet bestaat zal ik daar ook een gesprek met de ouder over hebben, of het thuis nog even besproken kan worden om het op school even stil te houden.
Ben ook heel blij dat school hier extra aandacht aan geeft.
Niets, dat is mijns inziens ook gewoon iets wat je wel doet als ouder als een kind weet hoe het echt zit. Maar het kan altijd mis gaan, want je houdt niet continu hun handje vast om te zeggen wat en hoe. En het vergt ook wel wat van de docent, die even een knipoog geeft of nog een keer het kind apart neemt. WE hebben het wel over kleine kinderen he, niet over volwassenen.

(Ik vergelijk het wel eens met het verklappen van een zwangerschap. Bij heel veel mensen gaat dat goed, maar er zijn altijd mensen die zoiets wel verder vertellen. En dat zijn dan volwassenen :') Waarom we dan bij kinderen ervan uit gaan dat ze wel hun mond houden ;) )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215241619
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:01 schreef Troel het volgende:

[..]
Ah ja, want het gebeurt ook echt constant natuurlijk ;)
Oké, dan niet constant.
Maar als kinderen een religieus buurkindje of klasgenootje hebben dat met enige regelmaat aan god refereert, doen ouders ook hun best om die kinderen te leren dat ze niet steeds moeten roepen dat god niet echt is, schat ik. Dat bedoel ik meer ;)

quote:
Ik denk ook niet dat het iets is wat met religie te maken heeft. Ik ben dan wel religieus, maar ik vind het meer principe dan religie eigenlijk? Ik heb vroeger als kind wel gewoon in Sinterklaas mogen geloven en mijn eigen ervaring daarmee heeft me doen besluiten het met mijn kinderen anders aan te pakken. Speelt daar iets mee? Ja, autisme. Zou ik dat ook gedaan hebben als dat niet het geval was? Waarschijnlijk wel, omdat het lieg-idee bij MIJ als kind al aanwezig was toen ik erachter kwam dat het allemaal bullshit was.
Dat jij andere keuzes maakt, is helemaal prima! Maar daar weegt jouw interpretatie dus wel degelijk in mee. Ook prima, maar da's dus precies het punt dat ik probeer te maken: dat sommigen het zien als liegen, betekent niet dat iedereen dat zo ziet.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:11:26 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_215241633
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:09 schreef twist02 het volgende:

[..]
Oké, dan niet constant.
Maar als kinderen een religieus buurkindje of klasgenootje hebben dat met enige regelmaat aan god refereert, doen ouders ook hun best om die kinderen te leren dat ze niet steeds moeten roepen dat god niet echt is, schat ik. Dat bedoel ik meer ;)

En hoeveel van die kinderen ken je? Want ik ken er eigenlijk geen en ik zit toch echt wel in een religeuze omgeving :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:09 schreef twist02 het volgende:

Dat jij andere keuzes maakt, is helemaal prima! Maar daar weegt jouw interpretatie dus wel degelijk in mee. Ook prima, maar da's dus precies het punt dat ik probeer te maken: dat sommigen het zien als liegen, betekent niet dat iedereen dat zo ziet.
Ik noem het liegen, een ander noemt het een toneelstuk. Feit blijft wel dat je de waarheid verdraait als je zegt dat sinterklaas wel bestaat natuurlijk. En als iemand dat wil doen, prima hoor. Maar ik doe het niet ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215241658
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 23:02 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat kan uiteraard, maar je kunt je kind ook nuances leren daarin (niet op elke leeftijd uiteraard!). In mijn beleving zijn er ouders die daar geen enkele moeite voor doen. Dat kan, maar da's wel een keuze :)
quote:
Ja, zo was ik dus ook :') dat leidde véél vaker tot discussies _O-

quote:
Tsja, da's misschien ook maar net hoe je het bekijkt. Het gaat mij er vooral om dat je kinderen prima kunt leren anderen in hun waarde te laten als zij iets anders geloven. Ik ben er nét zo van overtuigd dat god niet bestaat als dat volwassenen weten dat Sinterklaas niet bestaat. En dat vertel ik mijn kinderen ook. Maar toch leer ik ze om gelovigen te laten geloven wat zij willen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')