Ik vind ze leuk, ik heb een mega bak ( 120 ) want ze groeien erg hard in het begin, ze worden zo een 30 cm.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 16:05 schreef Schanu het volgende:
[..]
Axolotls, dat lijkt mij ZO tof. Ik zie wel eens van die aquaria voor kinderen met axolotls, maar lees vervolgens ook vaak dat ze bijna onzichtbaar klein blijven of zelfs helemaal niet in leven blijven. Wat zijn jouw ervaringen? Want ik zou ze best wel een keer willen hebben denk ik
[..]
Ook echt leuk dit, zo'n nachtcamera, klinkt heel interessant - voor jong én oud![]()
Geweldig dit, ga ik het toch maar eens overwegenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 17:08 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik vind ze leuk, ik heb een mega bak ( 120 ) want ze groeien erg hard in het begin, ze worden zo een 30 cm.
Heel eerlijk, ze doen niet veel, ze eten wel uit de hand, en ze zijn gewoon al die jaren nog steeds leuk om te zien .
Die kinderen die hier komen zitten ook altijd voor de bak.
Maar er is geen harde axolotlactie of zo, ik heb er wel guppen bij als levend voer, dat is wel leuk om te volgen, hoe ze jagen soms, meestal erg slecht dus ze krijgen er pellets bij, of garnalen, of versgevangen regenwormen ( die van 9 zoekt aaaaaaaaltijd naar wormen voor de beestjes, heerlijk ).
Schoonmaken is wel even een half uurtje per week maar dat kunnen kinderen ook wel vrij jong zelf denk ik.
DIT!quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:03 schreef Schanu het volgende:
Maar ach, mijn ervaring is dat kinderen vaak moeilijk van hun geloof zijn af te krijgen. Dat Jewel dan roept dat Sint niet bestaat, maakt meer indruk op ouders/juffen die dat vervelend vinden dan op de kinderen zelf denk ik
Ze kunnen wel oud worden! Als je praktische vragen hebt weet je me wel te vinden!quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:05 schreef Schanu het volgende:
[..]
Geweldig dit, ga ik het toch maar eens overwegen
Dit is toch puur je eigen interpretatie van het verhaal?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 21:25 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een kind dat het ook als liegen en dus iets verderfelijks ziet.
Gelijk hebben ze. Dat we er allemaal goede bedoelingen mee hebben en de kinderen er iets magisch tofs mee willen geven, wil niet zeggen dat we ze geen jaren van hun leven onzin verkopen.
Dat kinderen die de waarheid weten dit niet altijd voor zich kunnen houden lijkt me niet meer dan normaal en absoluut niet afkeurenswaardig. Kun je zo'm kind imo niet kwalijk nemen.
Wmb moet je daar vanaf groep 3 in principe al rekening mee houden.
Uhh, nee. Volgens mij is dat de feitelijke situatie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:21 schreef LeSage het volgende:
[..]
Dit is toch puur je eigen interpretatie van het verhaal?
Dat jij er niks negatiefs bij voelt, wat je wel doet bij liegen, maakt toch uiteindelijk geen verschil in de kale feiten? Als je je kinderen niet vertelt dat het een toneelstuk is waar zij de hoofdrol in spelen, dan ben je niet eerlijk tegen ze. Met de beste bedoelingen.quote:Ik voel op geen enkel moment dat ik lieg tegen mijn kinderen, verkoop ze geen onzin. We spelen een toneelstuk (zoals ik dat ook vind van een Disneyfilm of de boomhut met 13 verdiepingen) en ik hoop dat mijn kinderen het zo lang mogelijk mee kunnen maken.
Ah ja, want het gebeurt ook echt constant natuurlijkquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:32 schreef twist02 het volgende:
Vraag me oprecht af of de niet-religieuze volwassenen en kinderen ook dezelfde behoefte voelen om constant tegen elke gelovige te verkondigen dat god niet bestaat en dat het allemaal nep is?
Nee, zoals Schanu ook zei, is dat de term die onze resp kinderen eraan gaven.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:32 schreef twist02 het volgende:
Eens met @:LeSage; 'liegen' is echt de term die je er zelf aan geeft.
Wel actually... Mijn toen 5jarige welinsintgelover heeft wel eens in totale verbazing aan kinderen uit zijn klas gevraagd of ze écht in dat verhaal geloofden. Inclusiefquote:Vraag me oprecht af of de niet-religieuze volwassenen en kinderen ook dezelfde behoefte voelen om constant tegen elke gelovige te verkondigen dat god niet bestaat en dat het allemaal nep is?
Uiteraard. Het ging mij om het affikken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 22:32 schreef twist02 het volgende:
En nee: ik fik een kind niet af als hij/zij z'n mond voorbij praatmaar vind het wel jammer als dat ervoor zorgt dat die paar jaar magie van mijn kind daardoor verkort wordt ja. En dat mag ook gewoon, lijkt me
Ik ken een volwassen kerel die daadwerkelijk nog in sinterklaas gelooft. Wel weer een autist.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee, zoals Schanu ook zei, is dat de term die onze resp kinderen eraan gaven.
[..]
Wel actually... Mijn toen 5jarige welinsintgelover heeft wel eens in totale verbazing aan kinderen uit zijn klas gevraagd of ze écht in dat verhaal geloofden. Inclusief![]()
![]()
toen hij dat thuis vertelde .
Overigens denk ik dat dit niet helemaal hetzelfde is. Ik ga er vanuit dat iedere volwassene weet dat Sint niet bestaat. Ik neem aan dat religieuze volwassenen en kinderen er van overtuigd zijn dat god wel bestaat. Dus de onderliggende overtuiging is daar nogal anders.
Niets, dat is mijns inziens ook gewoon iets wat je wel doet als ouder als een kind weet hoe het echt zit. Maar het kan altijd mis gaan, want je houdt niet continu hun handje vast om te zeggen wat en hoe. En het vergt ook wel wat van de docent, die even een knipoog geeft of nog een keer het kind apart neemt. WE hebben het wel over kleine kinderen he, niet over volwassenen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:04 schreef LeSage het volgende:
Wat is er mis met tegen je kind zeggen: jij weet dit, maar houd dit bij jezelf?
En eerlijk gezegd, als een kind tegen mijn zoon zegt dat hij niet bestaat zal ik daar ook een gesprek met de ouder over hebben, of het thuis nog even besproken kan worden om het op school even stil te houden.
Ben ook heel blij dat school hier extra aandacht aan geeft.
Oké, dan niet constant.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Ah ja, want het gebeurt ook echt constant natuurlijk![]()
Dat jij andere keuzes maakt, is helemaal prima! Maar daar weegt jouw interpretatie dus wel degelijk in mee. Ook prima, maar da's dus precies het punt dat ik probeer te maken: dat sommigen het zien als liegen, betekent niet dat iedereen dat zo ziet.quote:Ik denk ook niet dat het iets is wat met religie te maken heeft. Ik ben dan wel religieus, maar ik vind het meer principe dan religie eigenlijk? Ik heb vroeger als kind wel gewoon in Sinterklaas mogen geloven en mijn eigen ervaring daarmee heeft me doen besluiten het met mijn kinderen anders aan te pakken. Speelt daar iets mee? Ja, autisme. Zou ik dat ook gedaan hebben als dat niet het geval was? Waarschijnlijk wel, omdat het lieg-idee bij MIJ als kind al aanwezig was toen ik erachter kwam dat het allemaal bullshit was.
En hoeveel van die kinderen ken je? Want ik ken er eigenlijk geen en ik zit toch echt wel in een religeuze omgevingquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:09 schreef twist02 het volgende:
[..]
Oké, dan niet constant.
Maar als kinderen een religieus buurkindje of klasgenootje hebben dat met enige regelmaat aan god refereert, doen ouders ook hun best om die kinderen te leren dat ze niet steeds moeten roepen dat god niet echt is, schat ik. Dat bedoel ik meer
Ik noem het liegen, een ander noemt het een toneelstuk. Feit blijft wel dat je de waarheid verdraait als je zegt dat sinterklaas wel bestaat natuurlijk. En als iemand dat wil doen, prima hoor. Maar ik doe het nietquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:09 schreef twist02 het volgende:
Dat jij andere keuzes maakt, is helemaal prima! Maar daar weegt jouw interpretatie dus wel degelijk in mee. Ook prima, maar da's dus precies het punt dat ik probeer te maken: dat sommigen het zien als liegen, betekent niet dat iedereen dat zo ziet.
Dat kan uiteraard, maar je kunt je kind ook nuances leren daarin (niet op elke leeftijd uiteraard!). In mijn beleving zijn er ouders die daar geen enkele moeite voor doen. Dat kan, maar da's wel een keuzequote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:02 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nee, zoals Schanu ook zei, is dat de term die onze resp kinderen eraan gaven.
Ja, zo was ik dus ookquote:Wel actually... Mijn toen 5jarige welinsintgelover heeft wel eens in totale verbazing aan kinderen uit zijn klas gevraagd of ze écht in dat verhaal geloofden. Inclusief![]()
![]()
toen hij dat thuis vertelde .
Tsja, da's misschien ook maar net hoe je het bekijkt. Het gaat mij er vooral om dat je kinderen prima kunt leren anderen in hun waarde te laten als zij iets anders geloven. Ik ben er nét zo van overtuigd dat god niet bestaat als dat volwassenen weten dat Sinterklaas niet bestaat. En dat vertel ik mijn kinderen ook. Maar toch leer ik ze om gelovigen te laten geloven wat zij willenquote:Overigens denk ik dat dit niet helemaal hetzelfde is. Ik ga er vanuit dat iedere volwassene weet dat Sint niet bestaat. Ik neem aan dat religieuze volwassenen en kinderen er van overtuigd zijn dat god wel bestaat. Dus de onderliggende overtuiging is daar nogal anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |