John Rep (73) is Ajax dankbaar na operatie: ’Mooi dat ze dit voor me doen’
John Rep is in Spanje succesvol geopereerd na een spannende week, waarbij hij op de intensive care lag in afwachting van een pacemaker die hij dringend nodig had. „Ik vind het mooi dat ik zoveel steun heb gekregen en daar ben ik oprecht dankbaar voor. Dat mogen de mensen best weten”, vertelt Rep vanuit Spanje.
De 73-jarige oud-international van het Nederlands elftal, die tot de gouden generatie van de jaren zeventig behoort en als aanvaller zowel in Oranje als Ajax een sensatie was, is dolgelukkig én daarom dankbaar dat hij in Malaga in een ziekenhuis is geholpen.
Rep weet dat twee partijen een grote rol hebben gespeeld. De ingreep in Spanje was kostbaar en daarvoor diende de verzekeringsmaatschappij Univé mee te werken, maar dan nog was er meer nodig. Ajax, de club waar hij groot werd en waarmee hij twee keer de Europa Cup 1, de wereldbeker en twee Europese Super Cups won, naast twee landstitels en drie KNVB-bekers, heeft het andere deel voor zijn rekening genomen.
’Moeilijke dagen achter de rug’
’Ongelooflijk blij’ is hij dat hij er nu beter aan toe is dan vorige week. „Ik heb moeilijke dagen achter de rug. Ik had van artsen hier al langer begrepen dat er wat moest gebeuren”, zegt Rep. „Er waren wat zorgen over mijn hart. Vorige week ben ik niet lekker geworden en dat werd snel nogal heftig. Dat leidde ertoe dat ik naar het ziekenhuis werd gebracht.”
De oud-voetballer had in die periode veel intensieve zorg nodig. Door rugproblemen en liesoperaties was zijn gezondheid al niet top, al wil hij wel hebben gezegd dat van een zware hartaanval geen sprake is geweest.
Rep: „Het belangrijkste is dat het met mijn gezondheid een stuk beter gaat. Er is een pacemaker bij mij ingebracht. Het hart pompt in het normale tempo en ritme nu. Dat is een geruststellende gedachte.”
Voor de man, die na zijn hoogtijdagen bij Ajax als voetballer ook al snel naar Spanje verhuisde en bij Valencia de ster werd voordat hij in Frankrijk nog prachtige jaren kende als aanvaller van Bastia en Saint-Etienne, waren het ook emotionele dagen. Rep moest in het ziekenhuis, nadat hij een aantal dagen niet bij kennis was, toen hij weer aanspreekbaar was vernemen dat zijn oud-ploeggenoot Johan Neeskens was overleden.
Overlijden Neeskens keihard aangekomen
Rep: „Dat was een dieptepunt. Je ligt daar zelf niet in de beste situatie en dan hoor ik opeens dat Nees er niet meer is. Dat was een klap en ik vind het nog steeds heel erg.” De afgelopen dagen werd hij door alle berichten in de media nog veelvuldig met het verlies van Neeskens, met wie hij bij Ajax en het Nederlands elftal goed kon opschieten, geconfronteerd. Het hakte er flink in. Zes van de elf spelers van het team, dat aan de aftrap stond bij de WK-finale in 1974, leven nu niet meer.
Maar Rep, die volgende maand 74 jaar wordt en afwisselend in Nederland en Spanje woont, ontdekte ook dat de hele voetbalwereld ondersteboven raakte van zijn eigen situatie. „Ik heb heel veel berichten gehad. Het heeft de mensen wel beziggehouden, geloof ik”, zegt hij bijna beschaamd. „Maar ik vind het ook lief van iedereen.”
Rep moet het de komende tijd rustig aan doen, maar hij is blij dat hij onder het toeziend oog van een arts in Spanje verder aan zijn herstel kan werken. In zijn omgeving wonen ook de oude ploegmakkers Ruud Krol en Horst Blankenburg en iets verderop zit Arie Haan. Met die mannen heeft hij nog het meeste contact.
https://www.telegraaf.nl/(...)-ze-dit-voor-me-doenRep is geopereerd en herstellende