sturmpie | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:08 |
Hoi, mijn nissan micra heeft 'n uitgerekte distributieketting waardoor de rij-ervaring nogal schokkend en langzaam verloopt. Het is hoog tijd om de distributieketting te vernieuwen. Als we dan toch bezig zijn laten we dan ook gelijk de koppeling vernieuwen. Dat wordt 'n duur grapje, denk aan ongeveer ¤2K. De waarde van de auto is ook ongeveer ¤2K. Het bouwjaar is 2004 en er staat 165K km op de klok. Ik ben benieuwd naar suggesties, is het beter om te kijken naar 'n andere auto of is 't verstandiger om de auto te laten repareren en er zolang mogelijk in te blijven rijden cq tot de auto als 't ware weg roest, wat momenteel nog niet aan de hand is. Een beetje roest in de wielkassen maar niks ernstigs. Wat zou jij doen ? De micra dumpen en voor ¤2K op zoek gaan naar 'n andere auto ? Zoja, welke ? Wat kan er tippen aan deze Micra ? | |
Tijn | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:15 |
Ik zou persoonlijk in elk geval niet 2000 euro aan reparaties uit laten voeren aan een Micra uit 2004 met 165k op de teller. | |
sturmpie | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:23 |
na reparatie kan de auto weer 300K km rijden, voor ¤2K koop je weinig nieuws, ik zie zodoende genoodzaakt om de auto te laten repareren door gebrek aan beter. Ik vind gewoon geen betere auto voor dat bedrag, de meeste in de prijsklasse hebben al 2 ton gelopen. | |
Jordy-B | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:26 |
Dumpen en geen Nissan meer kopen. Nissans van die generatie zijn Frans, met de bijbehorende betrouwbaarheid. | |
Tijn | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:27 |
Nou ja, nieuw... Ik neem aan dat met een budget van 2000 euro een auto uit 2004 wel kunt vervangen door eentje uit, zeg, 2011? Fiat Panda kun je best vinden voor zo'n bedrag: https://www.autotrack.nl/a/fiat-panda-benzine-2011-55031105 | |
Jordy-B | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:30 |
Hoezo "weer" 300K? Hij heeft de eerste 300K nog niet gehaald (en gaat dat ook niet halen). Na reparatie kan de auto rijden tot de ketting weer uitrekt, of er iets anders kapot gaat. En een nieuwe koppeling na anderhalve ton? Ben je gewoon een prutser of is het zulk slecht materiaal? | |
spectrumanalyser | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:46 |
Ik zou ook geen 2000 euro aan een 20 jaar oude derde generatie Micra uitgeven. Maarja, ik ben niet gehecht aan een Nissan Micra. Het lijkt mij niet handig om door te blijven rijden met een uitgerekte distributieketting. Je kan het soms merken in brandstofverbruik. Ik ga er vanuit dat er gekeken is of de distributiekettingspanner niet versleten of vastgelopen is. Er zijn motoren waarbij deze onder oliedruk de ketting onder spanning zet. | |
sturmpie | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:56 |
ik heb me ingelezen in de problematiek mbt distributiekettingen van dit model, ze rekken alleen op omdat er slecht mee gereden wordt, hard optrekken bij koude motor, geen onderhoud, dat leidt tot 't vervroegd uitrekken van 'n ketting heb ik begrepen. ik ben zelf heel voorzichtig met auto's, de Nissan dealer vertelde mij dat die distributiekettingen normaal gezien de 3ton moeten halen. de koppeling is misschien 50% op, die zou misschien nog wel anderhalve ton mee kunnen maar als we toch bezig zijn zou ik het wel durven om er 'n nieuwe in te laten zetten. | |
sturmpie | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:57 |
mwaah, zo'n panda wekt bij mij geen vertrouwen, ik denk dat 't weinig uitmaakt, als ik laat repareren weet ik wat ik heb, en als ik 'n andere auto aanschaf dan is 't nog maar de vraag. | |
sturmpie | zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:59 |
Renault is aandeelhouder, ze werken samen. het is of was voor 30% eigenaar maar dat is volgens mij ondertussen al veranderd. | |
SnodeSnuiter | zondag 6 oktober 2024 @ 00:36 |
Wat is het volgende grote dat defect raakt? | |
TheFreshPrince | zondag 6 oktober 2024 @ 00:47 |
Ik had al zo'n idee dat ik dit eerder had gezien. sturmpie in PTA / uitgerekte distributieketting sturmpie in PTA / distributieketting en koppeling vervangen, wat gaat dat kosten ?
| |
Jordy-B | zondag 6 oktober 2024 @ 08:46 |
"Omdat er slecht mee gereden wordt" is een dooddoener die de schuld bij de eigenaar legt in plaats van toe te geven dat het gewoon slecht materiaal is. Een distributieketting hoort gewoon een motorleven mee te gaan. Het probleem zit bij Nissan/Renault meestal in dat de kettingspanner op oliedruk werkt en de oliedruk bij een koude motor (of door een afdichtingsdefect) onvoldoende is, waardoor de ketting kan klapperen en/of rekken. Er is maar één "Japans" merk waarbij je vaak over gedoe hoort: Nissan. Motoren die olie verslinden, distributiekettingen die het begeven, versnellingsbakken die het begeven. Dat soort geneuzel hoor je zelden bij een Honda of een Toyota. | |
sturmpie | zondag 6 oktober 2024 @ 21:51 |
koppeling en distributieketting zijn grote reparaties, de rest is peanuts, dan heb je 't over startmotor, brandstof/waterpomp, schokbrekers, draagarmen, fuseekogels, homokineten, wiellagers, etc... | |
sturmpie | zondag 6 oktober 2024 @ 21:51 |
mijn auto gaat mij aan 't hard, dat is te zien ![]() | |
sturmpie | zondag 6 oktober 2024 @ 21:54 |
vergeet Suzuki & Mitsubishi niet ... nouja, wat ik weet over nissan is dat de nieuwe modellen die vooral in USA worden verkocht, met name de nissan altima problemen heeft met de versnellingsbak. verder heb ik weinig negatiefs over 't merk nissan vernomen. ik ken iemand die had 'n toyota yaris met slechte versnellingsbak [ Bericht 0% gewijzigd door sturmpie op 07-10-2024 12:30:49 ] | |
bami_haar | maandag 7 oktober 2024 @ 00:13 |
Koppeling is niet logisch om te laten vervangen als er geen klachten zijn omdat er geen logica is in relatie tot de distributieketting. Voor de ketting hoeft je motor er niet uit. Vervangen van de koppeling op een later tijdstip kost je dus 0 euro extra. Wel verdien je tijd en geld met het oprijden van de huidige koppeling | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 12:30 |
het kan ook via de wielkas maar de garage vertelde mij dat ze liever motor uit doen omdat dat sneller gaat, bij dit model auto. | |
TheFreshPrince | maandag 7 oktober 2024 @ 12:43 |
Als de motor er toch uit gaat, dan bij zo'n stand altijd de koppeling direct ook vervangen. | |
bami_haar | maandag 7 oktober 2024 @ 16:48 |
En een extra koppeling kunnen verkopen | |
GM78 | maandag 7 oktober 2024 @ 19:06 |
Maar ben je dan beter af? Mijn zus heeft een Fiat 500 van 2019. In twee jaar tijd al 2000 euro reparatiekosten gehad. Auto gaat deze week weer terug vanwege brandend motormanagement lampje | |
Tijn | maandag 7 oktober 2024 @ 19:51 |
Tja, geen idee. M'n vriendin heeft al jaren een Fiat Panda (uit 2009) en behalve wat normaal onderhoud (remmen, draagarmen, distributieriem) is er nog nooit wat mee mis geweest. | |
Polomeneer | maandag 7 oktober 2024 @ 20:28 |
Ik zou voor die 2000 euro lekker verder kijken naar een andere garagist. Dit kan toch wel voor de helft? Dan is het nog wel rendabel want daar koop je tegenwoordig echt geen andere goede auto voor, en als de Micra je verder naar de zin is zou ik die 1000 euro er nog wel inpompen. Maar voor 2000 euro zou ik afscheid nemen. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 20:31 |
tegenwoordig kan je beter 'n auto rijden met 'n bouwjaar voor 2010 vanwege allerlei emissie-electronica die storing geven, vaak is 't 'n sensor die kapot is, en dan heb je dus 'n reparatie die motorisch/technisch niet noodzakelijk is, je kan gewoon doorrijden met 'n kapotte sensor, dat maakt verder niets uit, maar ja, als 't motorlampje brandt kan je je auto niet verkopen. oudere auto's zijn minder complex en daardoor ook voordeliger omdat er minder storingen voorkomen. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 20:39 |
de goedkoopste garagist die ik kon vinden doet 't voor ¤1650, dat is 'n offerte van ruim 'n jaar geleden, dat zal ondertussen wel iets verhoogd zijn. tsja, koppeling vervangen kost ¤1400. ik ga kijken naar 'n andere auto, ik vraag me ook af of het niet beter is om 'n auto met distributieriem te hebben ipv ketting want 't is ondertussen bekend met die kleine motoren dat distributieketting vaak voortijdig aan vervanging toe is en 't is 3x zo duur om die te vervangen vergeleken met 'n riem. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 20:42 |
dan wordt 't bij elkaar ¤3400 ik heb offerte gehad van de vakgarage, ze rekenen ¤2K voor het vervangen van de distributieketting en ¤1400 voor 'n nieuwe koppeling. dat is 't autootje niet waard, de waarde is ongeveer ¤2K dus ik ga 'n andere auto zoeken. ik kan er misschien nog wel 100duizend km mee rijden, 't enige probleem met zo'n uitgerekte ketting is dat je niet hoog in de toeren kunt rijden want dan voel je dat de ketting verspringt, en een ratel bij 't starten. voor de apk is 't geen probleem. | |
Polomeneer | maandag 7 oktober 2024 @ 20:52 |
Sja, het is 3x zo duur, maar je kan jezelf ook afvragen. Hoe lang ben je nog van plan om in die Micra te rijden als je die ketting wel voor die 1650 laat doen? Is de auto verder betrouwbaar? Want als je er 5 jaar mee blijft rijden dan is het 325 euro per jaar. De Polo die ik recent kocht had een nieuwe gemodificeerde ketting. Kosten? 1100 Euro. Vervolgens heeft die eigenaar de auto amper een half jaar later weggedaan. Dat zou ik dus nooit doen. Maar, nu is mijn plan om toch zeker 5 jaar met die auto te doen. Gezien de reputatie van zo'n ketting ga ik uit van met 15 duizend kilometer per jaar, dat de ketting dan wel weer aan vervanging toe is of misschien zelfs de Turbo, aangezien de auto dan ook naar de 300 duizend gaat. Maar, als ik dan weer die ketting laat vervangen voor 1100 euro en er bij wijze van nog 5 jaar mee doe, is dat 220 euro per jaar. En daarnaast. Voor dat geld koop je geen andere soortgelijke auto. Die Micra K12 is voor 1650 ook te vervangen voor een ander exemplaar, misschien nog wel een met verse keuring en lagere kilometers. Het vervelende is alleen dat je niet weet wat je koopt op voorhand en met de auto die je nu hebt weet je wat er mee is gebeurd, wat er is vervangen. Dus dat zijn allemaal dingen die je in je achterhoofd moet houden. Ik zou persoonlijk kijken of het echt niet ergens goedkoper kan bij een universele garage. Zo'n ketting kost nieuw 200 euro op Autodoc. Weet niet of je ergens connecties hebt? Want dan zou je desnoods kunnen vragen als je die connecties hebt of het oke is dat JIJ de riem levert en alleen het arbeidsloon betaald? Dat scheelt je al een slok op een borrel. Als je die connecties niet hebt zou ik lekker verder gaan kijken, want het moet echt wel goedkoper kunnen dan 1650 euro. dan word je gewoon genaaid. | |
TheFreshPrince | maandag 7 oktober 2024 @ 22:49 |
¤1.400 extra voor de koppeling terwijl de motor er toch al uit moet voor de distributieketting? Dat zou met ¤350 - ¤550 extra wel klaar moeten zijn. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:20 |
ik heb al gezocht, in mijn regio is er niks en wat over blijft is ook schaars. de meeste rond die prijs hebben al 2 ton gelopen dus dan heb je ook kans dat de distributieketting aan vervanging toe is. een distributieriem is zo gek nog niet | |
111210 | maandag 7 oktober 2024 @ 23:23 |
En jij denk dat er de komende 300k geen andere slijtage zal zijn? | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:26 |
ik ben geen automonteur, ik heb nul verstand van arbeidsuren en reparaties. ik dacht ook dat 't goedkoper zou uitvallen. hierboven is volgens mij 'n post waar beweert wordt dat 't niets uitmaakt of de motor er wel/niet uit is om bij de koppeling te komen. dat zou ook kunnen, 't maakt qua arbeid misschien weinig uit. ik rijd er mee verder hoor, die ketting gaat niet breken, 't enige probleem is dat ik niet boven de 3000 rpm kan rijden want dan voel je dat de ketting verspringt. ik heb al auto op 't oog, 't nieuwe model suzuki swift 1.2 90pk '17+ ondertussen blijf ik sparen, en als ze rond de ¤5k komen sla ik toe. 't zou ook kunnen dat ik binnenkort ga verhuizen naar 'n dorp en dan heb ik geen auto meer nodig. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:30 |
ik weet dat dit 'n bekend probleem is bij nissan micra. ik weet niet precies waar 't aan ligt, wat ik begrijp is dat het ten eerste aan de distributiekettingspanner ligt, die zou niet helemaal goed werken, daardoor gaat de ketting sneller slijten. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:34 |
zo'n ketting staat bekend als oerbetrouwbaar en zou als 't goed werkt levenslang mee gaan. toyota camry bijvoorbeeld, de grotere honda's, zowiezo grote degelijke auto's hebben altijd 'n distributieketting en dat gaat meestal goed. nu planten ze die distributiekettingen ook in kleine auto's, maar dat is moeilijker werken, meer arbeidsuren, hogere reparatiekosten. in veel gevallen moet de motor uit de auto getild worden om er handig aan te werken. via de wielkas kan 't ook maar dat schijnt nogal onhandig te zijn met die kleine auto's. de nissan dealer vertelde mij dat normaal gezien, en dan bedoelt hij bij normaal gebruik en goed onderhoud, de distributieketting van 'n micra 3ton moet halen. | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:34 |
rijd jij Polo ? welke motor heb jij ? distributieketting of riem ? | |
sturmpie | maandag 7 oktober 2024 @ 23:43 |
welke auto rijd jij ? | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:08 |
Des te verder je van de stad komt, des te belangrijker het wordt om een auto te hebben. Maak je geen illusies over de kwaliteit van het OV in het buitengebied. | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:10 |
Nee, je voelt dat de timing niet klopt. Bij hogere toerentallen komt de timing nauwer. Als de ketting verspringt, kost dat je motor. | |
BertV | dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:13 |
Nu heb ik een Toyota uit 2008 met 140k en dus geen aankomende rekening van 2000 euro maar ik zou dat in mijn geval wel doen. ![]() Ik weet dat het ding betrouwbaar is, perfect onderhoud heeft gehad want ik heb 'm nieuw gekocht. Je weet niet welke ellende je van een ander overkoopt, en 140 of 165k is niet heel veel. | |
Polomeneer | dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:09 |
Ja ik rij Polo. de 1.2 TSI 3 Cilinder, heb een ketting. | |
Pajanus | dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:07 |
Denk je dat , of weet je dat? Eigenlijk moet je een algehele keuring uit laten voeren om te kijken hoe en wat. Maar in principe heb je voor 2k niet een goede auto die je overal heen rijdt nee. | |
CarbonC | dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:18 |
Een Panda met de klassieke 1,2 liter 4 cilinder is een betrouwbare auto die eenvoudig en goedkoop te onderhouden is. En het is een leuke auto om te zien (mijn mening). | |
CarbonC | dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:19 |
Een auto die nieuw, dus met alle onderdelen nieuw het al geen 165.000 km uithoudt zal het na het vervangen van 1 onderdeel niet ineens 300.000 km probleemloos uithouden. | |
BertV | dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:20 |
Eens als we het over een handje vol jaren hebben. Met 20 jaar speelt ook de tijd een rol. Een roestplek in de dorpel waarmee APK in gevaar komt, een uitlaat, uitgedroogde rubbers etc. | |
CarbonC | dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:41 |
heeft | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:51 |
Misschien heeft hij zelf ook wel een ketting. Nu ga je invullen voor hem ![]() | |
Polomeneer | dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:16 |
Heeft. Pardon. | |
Alloch87 | dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:49 |
Waarom vraag je het dan? | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:33 |
Maar dan nog word je afgezet door die garage. Als het nu een dealer was, dan zijn dat soort kosten wel te verklaren maar bij een lokale (vak)garage moet dat echt wel 50% goedkoper kunnen dan de offertes die je nu hebt voor distributieketting + koppeling. | |
Pajanus | dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:47 |
2k is wel heel duur voor vervangen van een distributieketting. | |
sturmpie | dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:19 |
nee, dit is de realiteit, de vakgarage heeft gesproken, ¤1400 voor 'n koppeling en ¤2k voor de distributieketting vervangen. | |
Tijn | dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:08 |
Zou je niet ook even offertes bij twee of drie andere garages opvragen? | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:02 |
Dat is niet de realiteit. Je vakgarage rekent veel te veel, dus kijk eens verder. Een goed kwaliteit koppelingsset voor jouw Micra kost van Sachs ongeveer ¤220 inclusief druklager. Dat is een complete set, dus koppelingsplaat, drukgroep en druklager. De motor moet er al uit vanwege de distributieketting, dus het vervangen van de koppeling is dan een "eitje". Dat kost echt geen ¤1.400 extra. Nooit. Je wordt genaaid. [ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-10-2024 19:09:41 ] | |
sturmpie | dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:19 |
ik heb bij 3 garages prijsofferte gevraagd voor vervangen distributieketting, ¤1650 en 2x ¤2k. | |
spectrumanalyser | dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:49 |
De Micra K12 heeft een dubbelmassavliegwiel. Als er een nieuw dubbelmassavliegwiel bij komt dan zit je wel aan dat bedrag. | |
Polomeneer | dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:49 |
Ja, maar het vervangen van zo'n tweemassavliegwiel hoeft helemaal niet perse. Koop voor 200 euro een ketting, koop voor 220 euro een koppelingsset. Vraag of een universele garage dat er voor je onder wil gooien tegen uurloon óf vraag ergens rond op Facebook groepen. Je bent 100% voor beide klussen klaar voor nog geen 1000 euro man. Je wordt zo hard genaaid, ongezond. | |
TheFreshPrince | dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:55 |
Ik geloof dat er geen koppelingsprobleem is op dit moment. Meer van "als je het blok er toch uit haalt, dan ook gelijk de koppelingsplaat meenemen". Dat is met deze stand en leeftijd niet zo gek. Zo'n set kost ¤220 aan materiaal (als je Sachs koopt) en het blok is er al uit, assen zijn er al af, dus hoeveel werk kan de koppeling dan nog zijn? Geen ¤1.400 extra iig. |