abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 december 2023 @ 23:58:25 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211853724
Het betreft 'n nissan micra (k12) bj '04 en ±167K km op de klok.
Normaal gezien gaat zo'n distributieketting makkelijk 300K km mee, behalve bij slecht onderhoud (geen oliewissel) en veel toeren bij koude motor kan de ketting snel slijten.

Er is nog wel mee te rijden zolang je de motor niet laat stotteren.
Bij het starten hoor je 'n ratel, dat is de ketting die over de tandwielen scheert omdat de kettingspanner nog geen oliedruk heeft heb ik begrepen, correct me if im wrong.

Ik heb de auto gekocht voor ¤1850 en het vervangen van 'n distributieketting kost net zo veel.
Het handigste is om 't hele motorblok eruit te tillen om de ketting te vervangen is mij verteld, en daar zitten vele uurtjes werk in terwijl die ketting maar ±¤200 kost.

Ik weet dat er weinig aan te doen is, alle tips en truuks zijn welkom.
Ik dacht zelf aan de kettingspanner, misschien is 't mogelijk om op 'n handige manier bij de kettingspanner te komen en die bijv. iets meer te laten spannen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211853943
Je koopt dus een wrak en hoopt op een wonder?

Beter bod je op je knieën tot God, dat heeft net zo veel effect
  zondag 31 december 2023 @ 00:23:40 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211854371
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 00:08 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je koopt dus een wrak en hoopt op een wonder?

Beter bod je op je knieën tot God, dat heeft net zo veel effect
daar komt 't wel 'n b'tje op neer
de rest van de auto is goed 't is alleen de distributieketting die versleten is.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211854945
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 00:23 schreef sturmpie het volgende:

[..]
daar komt 't wel 'n b'tje op neer
de rest van de auto is goed 't is alleen de distributieketting die versleten is.
Zie het als leergeld.. ik raad je overigens ten zeerste aan om er niet mee door te rijden, behalve als je graag de hele motor wil slopen..
  zondag 31 december 2023 @ 01:44:10 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211855940
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 00:46 schreef madam-april het volgende:

[..]
Zie het als leergeld.. ik raad je overigens ten zeerste aan om er niet mee door te rijden, behalve als je graag de hele motor wil slopen..
ik blijf er in rijden tot ie breekt, krijg er ¤300 voor bij de sloop
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211885988
Het is niet alleen de ketting maar ook de ketting geleiders
Dat is de reden dat bijna alles los moet worden gemaakt .
Dat heb je met plastic zooi als geleiders .

En nee kettingen gaan al lang geen 300k mee.
Omdat de boel kapot word bezuinigt en bepaald levens loop te houden.

Je had beter een ouwe honda , suzuki of Daihatsu kunnen nemen.
Simpele distributie riem en wat makkelijk te vervangen is.
pi_211913662
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 december 2023 23:58 schreef sturmpie het volgende:
Bij het starten hoor je 'n ratel, dat is de ketting die over de tandwielen scheert omdat de kettingspanner nog geen oliedruk heeft heb ik begrepen, correct me if im wrong.
Wanneer de ketting over de tanwielen zou scheren en verspringen had je al lang stil gestaan...

De ketting drijft via een tandwiel op de krukas via een ander tandwiel op de nokkenas deze nokkenas aan. Op de krukas zitten weer de zuigers in de cilinders. De nokkenas duwt met zijn nokken op het juiste moment de kleppen open. De motor loopt in 4 takten/slagen, 1 daarvan is de uitlaatslag met uitlaatkleppen open en inlaatkleppen dicht en de andere is de inlaatslag met de kleppen andersom open nen dicht. En 2 slagen met alle kleppen dicht. :)

De krukas en nokkenas staan dus via die ketting in een vaste timing zodat dit altijd op het juiste moment gebeurd. Zou de ketting verspringen over één van de tandwielen zal die timing niet meer kloppen, dan gaan kleppen in de verkeerde slag open en dicht. In de meeste gevallen draait de motor compleet de soep in de kleppen slaan tegen de zuigers wat zoveel schade veroorzaakt wat je als totalloss kunt betrachten.

Wat je nu hoort ratelen is de opgerekte ketting tegen de spanner/geleider of tegen het motorhuis. Dat begint bij alleen het starten en na eventueel nog langere slijtage met continue tikkend geluid. Zou wel kunnen maar verspringen doet zo'n ketting niet zo snel. Hij zal eerder breken en in beide gevallen draait de motor de soep in en loopt vast. Al dat gerattel en getik kan metaaldelen van de geleiders. tandwielen of motorhuis losslaan zo krijg je metaalsplinters en slijpsel in de olie, dit kan je olieleidingen of filter verstoppen en of zich overal tussen nestelen zoals lagers, kleppen etc. Ook hiermee draai je met lang doorrijden uiteindelijk de motor in de soep.

Spannen zou kunnen, dat moet je in de garagehandleiding/service manual terug kunnen vinden. Maar dat is nogal iets ouderwets, de meeste modernere motoren van de laatste 40 jaar hebben zelfspanners, een soort bladveer geleider die tot een bepaalde waarde zelf spannend blijft. Totdat de ketting gewoon te lang is geworden.
  donderdag 4 januari 2024 @ 14:52:59 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211916235
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 10:53 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer de ketting over de tanwielen zou scheren en verspringen had je al lang stil gestaan...

De ketting drijft via een tandwiel op de krukas via een ander tandwiel op de nokkenas deze nokkenas aan. Op de krukas zitten weer de zuigers in de cilinders. De nokkenas duwt met zijn nokken op het juiste moment de kleppen open. De motor loopt in 4 takten/slagen, 1 daarvan is de uitlaatslag met uitlaatkleppen open en inlaatkleppen dicht en de andere is de inlaatslag met de kleppen andersom open nen dicht. En 2 slagen met alle kleppen dicht. :)

De krukas en nokkenas staan dus via die ketting in een vaste timing zodat dit altijd op het juiste moment gebeurd. Zou de ketting verspringen over één van de tandwielen zal die timing niet meer kloppen, dan gaan kleppen in de verkeerde slag open en dicht. In de meeste gevallen draait de motor compleet de soep in de kleppen slaan tegen de zuigers wat zoveel schade veroorzaakt wat je als totalloss kunt betrachten.

Wat je nu hoort ratelen is de opgerekte ketting tegen de spanner/geleider of tegen het motorhuis. Dat begint bij alleen het starten en na eventueel nog langere slijtage met continue tikkend geluid. Zou wel kunnen maar verspringen doet zo'n ketting niet zo snel. Hij zal eerder breken en in beide gevallen draait de motor de soep in en loopt vast. Al dat gerattel en getik kan metaaldelen van de geleiders. tandwielen of motorhuis losslaan zo krijg je metaalsplinters en slijpsel in de olie, dit kan je olieleidingen of filter verstoppen en of zich overal tussen nestelen zoals lagers, kleppen etc. Ook hiermee draai je met lang doorrijden uiteindelijk de motor in de soep.

Spannen zou kunnen, dat moet je in de garagehandleiding/service manual terug kunnen vinden. Maar dat is nogal iets ouderwets, de meeste modernere motoren van de laatste 40 jaar hebben zelfspanners, een soort bladveer geleider die tot een bepaalde waarde zelf spannend blijft. Totdat de ketting gewoon te lang is geworden.
bedankt voor je reactie
die ratelt dus alleen bij 't starten, en rijdt enorm slecht op 95, ik tank 98 want met 95 wil de motor vaak niet starten en loopt dan niet op alle cilinders.
er is wel mee te rijden verder op 98, reageert traag op gas geven maar ik gebruik 't als boodschappenautootje dus ritjes van 20km. heb geen haast, kan er wel mee leven.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211916259
Een auto van na 2000 en jij denkt dat iets 3 ton meegaat?
Alle auto's krijgen binnen 200k een nieuwe/vervangende gehele motor tegenwoordig.

Als je iets zoekt dat meegaat tot 3 ton of meer dan moet je oudere wagens zoeken.
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:41:19 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211916661
quote:
10s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:57 schreef rival het volgende:
Een auto van na 2000 en jij denkt dat iets 3 ton meegaat?
Alle auto's krijgen binnen 200k een nieuwe/vervangende gehele motor tegenwoordig.

Als je iets zoekt dat meegaat tot 3 ton of meer dan moet je oudere wagens zoeken.
het is de bedoeling dat Tesla's oneindig veel km's gaan maken tbv milieu.
diesel auto's gaan altijd over de 3 ton als je goed onderhoud pleegt en dat geldt eigenlijk ook voor benzinemotoren op 'n aantal probleem gevallen na.
normaal gezien als je de auto goed onderhoud kan je met de meeste auto's wel de 3 ton halen.
kijk maar eens op autotrack en zoek op kmstand, tal van voorbeelden dat 't wel kan
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211916687
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 14:52 schreef sturmpie het volgende:

[..]
bedankt voor je reactie
die ratelt dus alleen bij 't starten, en rijdt enorm slecht op 95, ik tank 98 want met 95 wil de motor vaak niet starten en loopt dan niet op alle cilinders.
er is wel mee te rijden verder op 98, reageert traag op gas geven maar ik gebruik 't als boodschappenautootje dus ritjes van 20km. heb geen haast, kan er wel mee leven.
Wanneer het werkelijk de ketting is tijdens het straten dan is dit omdat dan even de motor in onbalans is en daardoor de ketting gaat slaan. Verder kan ik jouw bedoeling met ratel en scheren niet beoordelen vanaf schrift. Ik ken versleten distributie wel en ook al eens zelf vervangen. Naar mijn ervaring uit zich dit met hoorbare tik geluiden en niet ratelen alsof tanden die over elkaar heen knarsen/scheren. Met een tikkende ketting kun je nog heel lang rijden zonder iets aan het vermogen te merken.

Wanneer je distributie verspringt dan kun je soms mogelijk wel nog rijden, maar niet erg lang en dat rijdt stukken minder dan niet lekker. En bij ketting heb ik verspringen nog niet eerder meegemaakt. Dan zou hij zo ver opgerekt moeten zijn dat ie al maanden met veel km aan het tikken is. Bij een riem kan dit wel, die tikken niet en omdat dit vele kleinere tandjes heeft en in kleinere stappen verspringt. 1 tandje verspringen bij een riem is al genoeg om veel schade te veroorzaken in de motor.

Dus ik twijfel een beetje aan je diagnose, hoe kom je bij de distributieketting?

Weet je zeker dat het niet de tandwielkrans/Bendix van de startmotor is die knarst of ratelt tijdens het starten?

Wat betreft met beter lopen op 98 dan 95 zou je bij de ontsteking kunnen zoeken, bougies en of kabels eens vervangen. 98 heeft een betere verbrandingswaarde dan 95, dus bij een slechte vonk loopt ie op 95 dan ook wat minder pittig. Laten doormeten an afstellen. Zo nu en dan niet op alle cilinders lopen is meestal slechte ontsteking. Kabellekkage o.i.d. Kun je checken met een plantenspuit, die op vernevelen zetten en dan eens in het donker met lopende motor water vernevelen over de bougiekabels. Hoor je het dan knetteren en of zie je vonken overspringen wordt het tijd voor nieuwe kabels. Anders verder zoeken bij bougies vervangen. DIt is wat je eventueel als leek zelf nog kunt doen, anders met de klacht naar de monteur... :)
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:47:51 #12
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211916718
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:44 schreef Watuntrik het volgende:
Dus ik twijfel een beetje aan je diagnose, hoe kom je bij de distributieketting?
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211916784
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:47 schreef sturmpie het volgende:

[..]
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.
Zou kunnen, voor mij is het zogenaamde geluid van scheren en ratelen via deze weg niet duidelijk... Iedereen omschrijft wat hij hoort op zijn eigen manier soms.
  donderdag 4 januari 2024 @ 15:56:14 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211916798
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:54 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zou kunnen, voor mij is het zogenaamde geluid van scheren en ratelen via deze weg niet duidelijk... Iedereen omschrijft wat hij hoort op zijn eigen manier soms.
't is 'n ratel alleen bij 't starten
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211916820
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 15:47 schreef sturmpie het volgende:

[..]
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.
Hij is al een tandje verschoven waarschijnlijk.
Vakman pur sang
pi_211917098
Ik sleutel alleen maar aan auto's pre 1985. Daar kun je nog wat mee. :) Daarna is imho bijna alles bagger geworden met de meest rare carnavalsgeluiden bij het starten blijkbaar. Vind het maar wazig verhaal, lijkt erop dat die Nissan zo gaar is als een ouwe sok met gaten en er van alles en nog wat aan defect is. :)

TS als die ketting echt een tandje versprongen is dan is het sowieso raadzaam alle cilinders en kleppen eerst met endoscoop te laten inspecteren op schade voordat je er nog een cent aan uitgeeft. 90% kans dat het over en uit is en je nu in een tijdbommetje rond koetst die ergens op kort termijn ook nog begint te kraken.
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:34:02 #17
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211917134
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:29 schreef Watuntrik het volgende:
Ik sleutel alleen maar aan auto's pre 1985. Daar kun je nog wat mee. :) Daarna is imho bijna alles bagger geworden met de meest rare carnavalsgeluiden bij het starten blijkbaar. Vind het maar wazig verhaal, lijkt erop dat die Nissan zo gaar is als een ouwe sok met gaten en er van alles en nog wat aan defect is. :)

TS als die ketting echt een tandje versprongen is dan is het sowieso raadzaam alle cilinders en kleppen eerst met endoscoop te laten inspecteren op schade voordat je er nog een cent aan uitgeeft. 90% kans dat het over en uit is en je nu in een tijdbommetje rond koetst die ergens op kort termijn ook nog begint te kraken.
die zal niet versprongen zijn, 't is alleen 'n ratel bij 't starten, dat komt volgens mij doordat de kettingspanner op dat moment nog een spanning heeft ivm oliedruk, ik dacht die spanner met hydraulische druk werkt.

auto komt wel door apk, uitlaatgassen waren goed dus als de verbranding nog goed is dan neem ik aan dat er in principe weinig aan de hand is behalve dat de ketting opgerekt is ( door geen olie te verwisselen, ik heb onderhoudshistorie gezien en die auto heeft in 10 jaar tijd geen oliewissel gehad en in die tijd ongeveer 20K km gereden)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 9 januari 2024 @ 12:21:40 #18
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211972088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:34 schreef sturmpie het volgende:

[..]
die zal niet versprongen zijn, 't is alleen 'n ratel bij 't starten, dat komt volgens mij doordat de kettingspanner op dat moment nog een spanning heeft ivm oliedruk, ik dacht die spanner met hydraulische druk werkt.

auto komt wel door apk, uitlaatgassen waren goed dus als de verbranding nog goed is dan neem ik aan dat er in principe weinig aan de hand is behalve dat de ketting opgerekt is ( door geen olie te verwisselen, ik heb onderhoudshistorie gezien en die auto heeft in 10 jaar tijd geen oliewissel gehad en in die tijd ongeveer 20K km gereden)
10 jaar lang geen enkele oliewissel :D

Zag je dat voor of na de aankoop?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 9 januari 2024 @ 18:49:22 #19
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211975640
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:21 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
10 jaar lang geen enkele oliewissel :D

Zag je dat voor of na de aankoop?
na
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')