daar komt 't wel 'n b'tje op neerquote:Op zondag 31 december 2023 00:08 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Je koopt dus een wrak en hoopt op een wonder?
Beter bod je op je knieën tot God, dat heeft net zo veel effect
Zie het als leergeld.. ik raad je overigens ten zeerste aan om er niet mee door te rijden, behalve als je graag de hele motor wil slopen..quote:Op zondag 31 december 2023 00:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
daar komt 't wel 'n b'tje op neer
de rest van de auto is goed 't is alleen de distributieketting die versleten is.
ik blijf er in rijden tot ie breekt, krijg er ¤300 voor bij de sloopquote:Op zondag 31 december 2023 00:46 schreef madam-april het volgende:
[..]
Zie het als leergeld.. ik raad je overigens ten zeerste aan om er niet mee door te rijden, behalve als je graag de hele motor wil slopen..
Wanneer de ketting over de tanwielen zou scheren en verspringen had je al lang stil gestaan...quote:Op zaterdag 30 december 2023 23:58 schreef sturmpie het volgende:
Bij het starten hoor je 'n ratel, dat is de ketting die over de tandwielen scheert omdat de kettingspanner nog geen oliedruk heeft heb ik begrepen, correct me if im wrong.
bedankt voor je reactiequote:Op donderdag 4 januari 2024 10:53 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wanneer de ketting over de tanwielen zou scheren en verspringen had je al lang stil gestaan...
De ketting drijft via een tandwiel op de krukas via een ander tandwiel op de nokkenas deze nokkenas aan. Op de krukas zitten weer de zuigers in de cilinders. De nokkenas duwt met zijn nokken op het juiste moment de kleppen open. De motor loopt in 4 takten/slagen, 1 daarvan is de uitlaatslag met uitlaatkleppen open en inlaatkleppen dicht en de andere is de inlaatslag met de kleppen andersom open nen dicht. En 2 slagen met alle kleppen dicht.![]()
De krukas en nokkenas staan dus via die ketting in een vaste timing zodat dit altijd op het juiste moment gebeurd. Zou de ketting verspringen over één van de tandwielen zal die timing niet meer kloppen, dan gaan kleppen in de verkeerde slag open en dicht. In de meeste gevallen draait de motor compleet de soep in de kleppen slaan tegen de zuigers wat zoveel schade veroorzaakt wat je als totalloss kunt betrachten.
Wat je nu hoort ratelen is de opgerekte ketting tegen de spanner/geleider of tegen het motorhuis. Dat begint bij alleen het starten en na eventueel nog langere slijtage met continue tikkend geluid. Zou wel kunnen maar verspringen doet zo'n ketting niet zo snel. Hij zal eerder breken en in beide gevallen draait de motor de soep in en loopt vast. Al dat gerattel en getik kan metaaldelen van de geleiders. tandwielen of motorhuis losslaan zo krijg je metaalsplinters en slijpsel in de olie, dit kan je olieleidingen of filter verstoppen en of zich overal tussen nestelen zoals lagers, kleppen etc. Ook hiermee draai je met lang doorrijden uiteindelijk de motor in de soep.
Spannen zou kunnen, dat moet je in de garagehandleiding/service manual terug kunnen vinden. Maar dat is nogal iets ouderwets, de meeste modernere motoren van de laatste 40 jaar hebben zelfspanners, een soort bladveer geleider die tot een bepaalde waarde zelf spannend blijft. Totdat de ketting gewoon te lang is geworden.
het is de bedoeling dat Tesla's oneindig veel km's gaan maken tbv milieu.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:57 schreef rival het volgende:
Een auto van na 2000 en jij denkt dat iets 3 ton meegaat?
Alle auto's krijgen binnen 200k een nieuwe/vervangende gehele motor tegenwoordig.
Als je iets zoekt dat meegaat tot 3 ton of meer dan moet je oudere wagens zoeken.
Wanneer het werkelijk de ketting is tijdens het straten dan is dit omdat dan even de motor in onbalans is en daardoor de ketting gaat slaan. Verder kan ik jouw bedoeling met ratel en scheren niet beoordelen vanaf schrift. Ik ken versleten distributie wel en ook al eens zelf vervangen. Naar mijn ervaring uit zich dit met hoorbare tik geluiden en niet ratelen alsof tanden die over elkaar heen knarsen/scheren. Met een tikkende ketting kun je nog heel lang rijden zonder iets aan het vermogen te merken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
bedankt voor je reactie
die ratelt dus alleen bij 't starten, en rijdt enorm slecht op 95, ik tank 98 want met 95 wil de motor vaak niet starten en loopt dan niet op alle cilinders.
er is wel mee te rijden verder op 98, reageert traag op gas geven maar ik gebruik 't als boodschappenautootje dus ritjes van 20km. heb geen haast, kan er wel mee leven.
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:44 schreef Watuntrik het volgende:
Dus ik twijfel een beetje aan je diagnose, hoe kom je bij de distributieketting?
Zou kunnen, voor mij is het zogenaamde geluid van scheren en ratelen via deze weg niet duidelijk... Iedereen omschrijft wat hij hoort op zijn eigen manier soms.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.
't is 'n ratel alleen bij 't startenquote:Op donderdag 4 januari 2024 15:54 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Zou kunnen, voor mij is het zogenaamde geluid van scheren en ratelen via deze weg niet duidelijk... Iedereen omschrijft wat hij hoort op zijn eigen manier soms.
Hij is al een tandje verschoven waarschijnlijk.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
'n autogarage kwam met de diagnose na 'n storing mbt de nokkenassensor die blijvend is.
die zal niet versprongen zijn, 't is alleen 'n ratel bij 't starten, dat komt volgens mij doordat de kettingspanner op dat moment nog een spanning heeft ivm oliedruk, ik dacht die spanner met hydraulische druk werkt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:29 schreef Watuntrik het volgende:
Ik sleutel alleen maar aan auto's pre 1985. Daar kun je nog wat mee.Daarna is imho bijna alles bagger geworden met de meest rare carnavalsgeluiden bij het starten blijkbaar. Vind het maar wazig verhaal, lijkt erop dat die Nissan zo gaar is als een ouwe sok met gaten en er van alles en nog wat aan defect is.
TS als die ketting echt een tandje versprongen is dan is het sowieso raadzaam alle cilinders en kleppen eerst met endoscoop te laten inspecteren op schade voordat je er nog een cent aan uitgeeft. 90% kans dat het over en uit is en je nu in een tijdbommetje rond koetst die ergens op kort termijn ook nog begint te kraken.
10 jaar lang geen enkele oliewisselquote:Op donderdag 4 januari 2024 16:34 schreef sturmpie het volgende:
[..]
die zal niet versprongen zijn, 't is alleen 'n ratel bij 't starten, dat komt volgens mij doordat de kettingspanner op dat moment nog een spanning heeft ivm oliedruk, ik dacht die spanner met hydraulische druk werkt.
auto komt wel door apk, uitlaatgassen waren goed dus als de verbranding nog goed is dan neem ik aan dat er in principe weinig aan de hand is behalve dat de ketting opgerekt is ( door geen olie te verwisselen, ik heb onderhoudshistorie gezien en die auto heeft in 10 jaar tijd geen oliewissel gehad en in die tijd ongeveer 20K km gereden)
naquote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:21 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
10 jaar lang geen enkele oliewissel
Zag je dat voor of na de aankoop?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |