distributieketting vervangen is ongeveer ¤1200quote:
voordeel is wel dat als die motor er uit is ze gemakkelijk de koppeling kunnen vervangen, eventueel ook de bak reviseren als ze die toch los hebben liggenquote:Op maandag 26 februari 2024 20:43 schreef sturmpie het volgende:
[..]
distributieketting vervangen is ongeveer ¤1200
de hele motor moet eruit om dat klusje te klaren
Was even wezen googlen en zag een bedrag rond de 600 euro voor alleen de ketting... dacht dat kan vast iets goedkoper en vast ook vele malen duurder!quote:Op maandag 26 februari 2024 20:43 schreef sturmpie het volgende:
[..]
distributieketting vervangen is ongeveer ¤1200
de hele motor moet eruit om dat klusje te klaren
google geeft allerlei onzin als je gaat zoeken op kosten reparaties, meestal komt 't niet overeen met de werkelijkheid.quote:Op maandag 26 februari 2024 20:52 schreef Chandler het volgende:
[..]
Was even wezen googlen en zag een bedrag rond de 600 euro voor alleen de ketting... dacht dat kan vast iets goedkoper en vast ook vele malen duurder!
ketting is uitgerekt, moet vervangen worden.quote:Op maandag 26 februari 2024 20:48 schreef Zorro het volgende:
Ik was laatst voor een Toyota Aygo koppeling, toch vergelijkbare kleine auto, 600 Euro kwijt. En dan moet de distributieriem nog. Riem ja, want een ketting hoef je normaal gesproken niet te vervangen,
Nou klote voor je! Iig sterkte er mee!quote:Op maandag 26 februari 2024 21:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
google geeft allerlei onzin als je gaat zoeken op kosten reparaties, meestal komt 't niet overeen met de werkelijkheid.
ik heb al uitvoerig gevraagd hoe dat zit met het vervangen van de distributieketting, er zijn 2 manieren:
1. via de wielkast, maar dan moet je ontzettend moeilijk doen
2. motor eruit, dat gaat sneller als via de wielkast
je snapt wel als de motor eruit gaat dat ze vele uurtjes verder zijn
ja ik zit natuurlijk te denken om de auto naar de sloop te brengen en 'n andere te kopen maar dan ben ik ¤3000 verder om 'n fatsoenlijk autootje te kopen dus repareren is financieel gezien wel 'n optiequote:Op maandag 26 februari 2024 21:14 schreef Chandler het volgende:
[..]
Nou klote voor je! Iig sterkte er mee!
Tja, soms is het beter om verder te kijken en soms ook niet. Ik heb zelf een Toyota uit 2001 en als deze meer moet kosten aan reparaties dan 500 p/j gaat die echt wel weg...quote:Op maandag 26 februari 2024 21:16 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja ik zit natuurlijk te denken om de auto naar de sloop te brengen en 'n andere te kopen maar dan ben ik ¤3000 verder om 'n fatsoenlijk autootje te kopen dus repareren is financieel gezien wel 'n optie
zo denk ik er ook overquote:Op maandag 26 februari 2024 21:17 schreef Chandler het volgende:
[..]
Tja, soms is het beter om verder te kijken en soms ook niet. Ik heb zelf een Toyota uit 2001 en als deze meer moet kosten aan reparaties dan 500 p/j gaat die echt wel weg...
Is dat een schatting van jezelf of van je garage? je kunt natuurlijk ook even een aantal offertes aanvragen, wie weet kan het stukken goedkoper...quote:Op maandag 26 februari 2024 21:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
zo denk ik er ook over
in mijn geval zal ik er ¤2K tegen aan moeten gooien om de auto weer in orde te krijgen maar dan kan ik er wel weer probleemloos jaren in rijden, dan reken ik op 10 jaar.
is 'n ruime schatting op basis van 'n eerdere offerte mbt distributieketting vervangenquote:Op maandag 26 februari 2024 21:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Is dat een schatting van jezelf of van je garage? je kunt natuurlijk ook even een aantal offertes aanvragen, wie weet kan het stukken goedkoper...
nee, ik ken niemand die dat kan, ik ga naar de vakgarage, komt nogal wat expertise bij 'n distributieketting kijken. de motor op tijd gezet worden en dat kan alleen 'n specialist.quote:
Of je neemt het risico dat hij niet knapt of je onverwachts tot stilstand komtquote:Op maandag 26 februari 2024 21:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
zo denk ik er ook over
in mijn geval zal ik er ¤2K tegen aan moeten gooien om de auto weer in orde te krijgen maar dan kan ik er wel weer probleemloos jaren in rijden, dan reken ik op 10 jaar.
de uitgerekte distributieketting is niet zo'n groot probleem, bij 't starten hoor je 'n ratel en je moet rustig rijden, niet hoog in de toeren dan komt 't wel goed. maar bij de koppeling is 't 'n ander verhaal, als die op is dan sta je stil.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 00:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Of je neemt het risico dat hij niet knapt of je onverwachts tot stilstand komt
Idem met de koppeling
dat geld heb ik nietquote:Op dinsdag 27 februari 2024 00:22 schreef Hallojo het volgende:
Beter een ander autootje van een paar jaar oud kopen. Volgend jaar heb je weer andere kosten aan deze. En het jaar daarop weer andere.
Dat valt nogal mee bij het vervangen van een ketting, kwestie van markeringen zetten en het aantal schakels op de ketting tellen en overnemen op de nieuwe ketting. Garage's laten het allemaal moeilijker klinken dan het daadwerkelijk is.quote:Op maandag 26 februari 2024 21:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
komt nogal wat expertise bij 'n distributieketting kijken. de motor op tijd gezet worden en dat kan alleen 'n specialist.
Wat zeur je dan over prijzen? Specialisten zijn duur.quote:Op maandag 26 februari 2024 21:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, ik ken niemand die dat kan, ik ga naar de vakgarage, komt nogal wat expertise bij 'n distributieketting kijken. de motor op tijd gezet worden en dat kan alleen 'n specialist.
jij hebt er duidelijk verstand van.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 13:51 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat valt nogal mee bij het vervangen van een ketting, kwestie van markeringen zetten en het aantal schakels op de ketting tellen en overnemen op de nieuwe ketting. Garage's laten het allemaal moeilijker klinken dan het daadwerkelijk is.
Hoe dan ook zelfs een beunhaas zal hier een aardig bedrag voor rekenen.
¤1200 is alleen de distributieketting vervangenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 00:34 schreef classpc het volgende:
Als je voor hetzelfde bedrag een andere zoekt is het ook maar de vraag wat voor staat die is.
Als je verder blij bent met de auto en geen aanmerkingen hebt, en het kunt veroorloven, lijkt me 1200 wel een redelijk bedrag voor zoiets.
Ja, precies. Succes ermee.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 23:33 schreef sturmpie het volgende:
[..]
¤1200 is alleen de distributieketting vervangen
de koppeling vervangen komt er ook nog bij dus dat gaat afgerond richting de ¤2K denk ik.
maarja, voor ¤2K koop je 'n auto die vaak wel iets mankeert of onderhoud nodig heeft dus het lijkt mij wel de beste keus om voor reparatie te gaan ipv 'n andere auto aanschaffen
ik weet wat ik aan deze auto heb en bij 'n andere auto moet je daar nog achter komen
Zelf doen.quote:Op maandag 26 februari 2024 20:29 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,
ik heb 'n nissan micra '04, distributieketting en koppeling dienen vervangen te worden.
Heb de auto voor ¤1850 gekocht en qua onderhoud heb ik er ¤600 aan besteed.
Km stand is 165k km
Wat denken jullie dat 't kost om de distributieketting en koppeling te vervangen van 'n nissan micra k12 1.2 benzine ?
ja die begint te slippen, als ik rustig optrek dan schiet hij even hoog in de toeren, maar als je rustig rijdt gaat 't wel dus 't zit er iig aan te komen.quote:Op woensdag 28 februari 2024 09:02 schreef boegschroef het volgende:
Weet je zeker dat de koppeling slecht is, slipt hij al? Hoe weet je dat de koppeling moet worden vervangen?
check engine light brandt dus verkopen met 'n gebrek dat zit er niet in, bij de sloop krijg ik er ¤300 voor.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:40 schreef TAmaru het volgende:
Als hij nog rijdt: probeer hem te verkopen.
omdat 't in Polen goedkoper zou zijn ?quote:Op woensdag 20 maart 2024 19:26 schreef ACT-F het volgende:
Toevallig heb ik vorig jaar de koppelingsplaten en distributieriem vervangen waar ik ¤2000 voor gereserveerd had. Het werd uiteindelijk ¤1800. Je zou kunnen overwegen om naar Polen te rijden.
Arbeid is daar goedkoper.quote:Op woensdag 20 maart 2024 20:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat 't in Polen goedkoper zou zijn ?
hahaquote:
Je komt uiteraard met een volle kofferbak terugquote:Op woensdag 20 maart 2024 20:11 schreef sturmpie het volgende:
[..]
haha
dat doet me herinneren aan 'n gast uit UK die pakte 't vliegtuig naar Duitsland om boodschappen te doen en was goedkoper uit incl. ticket dan in UK.
interessante tip maar ik houd 't liever in de buurt, dan kost 't maar iets meer, ben er iig geen dagen mee kwijt. al kan 't natuurlijk wel 'n leuk uitstapje zijn.
ik heb besloten er niks aan te doen en de auto gewoon op te rijden tot ie rijp is voor de sloopquote:Op donderdag 21 maart 2024 09:34 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de ketting doorgaans 3 ton meegaat en door vermeend slecht onderhoud bij 1.5 ton al zover opgerekt is dat die vervangen dient te worden en daarnaast de koppeling/druklager ook al gaar is. Dan zou ik toch wat meer vraagtekens hebben want dit riekt naar langdurige mishandeling en verwaarlozing. Of onlogische km stand. Kortom Kat in de Zak?
De hamvraag is "What's next" na de zogenaamde reparatie... Wat is de staat van de nokkenas, kleppen, zuigers en krukaslagers? Als leek kun je dat allemaal niet aan de buitenkant afzien. Dan zou ik er toch voor kiezen om dat geval een goed door te laten lichten met de vraag of het überhaupt nog te redden is.
https://www.winparts.nl/w(...)t-2010/p1020448.html
Hierin staan wel wat gegevens waar je iets mee kunt, bv. min. max. cilinderdruk per cilinder die je kunt laten checken middels een compressietest. Kun je eventueel ook zelf uitvoeren, bougies eruit compressiemeter erin en even motor rond zwengelen en de druk noteren. Dit op alle cilinders om een beeld te krijgen hoe het met de zuigers of kleppen zit en wat je er op termijn van nog kunt verwachten. Zit je aan de ondergrens van de voorgeschreven compressie dan heb je of wat kleppen lek of de zuigerveren zijn gaar. Alle cilinders moeten binnen een bepaalde tolerantie dezelfde druk vertonen, liefst bovengrens als je nog wat km eruit wenst te halen.
Lang met lekkende kleppen rondrijden, kan kleppen verbranden en of verontreinigen. Dan sluiten ze niet meer goed en is blijvend zonder kop revisie. Versleten zuigerveren idem dito, moet dan ook in de revisie. En ga maar door in het domino verhaaltje.
https://www.hbm-machines.(...)-voor-benzinemotoren
Dit is wat de vakman in de garage doorgaans niet verteld, diagnosticeert opgerekte ketting adviseert nieuwe ketting en That's it. Ze kijken niet verder of het wel een haalbare reparatie is, willen natuurlijk geen dief van eigen beurs zijn en 30% van de klanten zeggen gooi maar weg dat ding. U vraagt wij draaien, heet dat, wat U niet vraagt wordt niet gedraaid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |