na reparatie kan de auto weer 300K km rijden, voor ¤2K koop je weinig nieuws, ik zie zodoende genoodzaakt om de auto te laten repareren door gebrek aan beter. Ik vind gewoon geen betere auto voor dat bedrag, de meeste in de prijsklasse hebben al 2 ton gelopen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:15 schreef Tijn het volgende:
Ik zou persoonlijk in elk geval niet 2000 euro aan reparaties uit laten voeren aan een Micra uit 2004 met 165k op de teller.
Nou ja, nieuw... Ik neem aan dat met een budget van 2000 euro een auto uit 2004 wel kunt vervangen door eentje uit, zeg, 2011? Fiat Panda kun je best vinden voor zo'n bedrag: https://www.autotrack.nl/a/fiat-panda-benzine-2011-55031105quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
na reparatie kan de auto weer 300K km rijden, voor ¤2K koop je weinig nieuws, ik zie zodoende genoodzaakt om de auto te laten repareren door gebrek aan beter. Ik vind gewoon geen betere auto voor dat bedrag, de meeste in de prijsklasse hebben al 2 ton gelopen.
Hoezo "weer" 300K? Hij heeft de eerste 300K nog niet gehaald (en gaat dat ook niet halen).quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
na reparatie kan de auto weer 300K km rijden, voor ¤2K koop je weinig nieuws, ik zie zodoende genoodzaakt om de auto te laten repareren door gebrek aan beter. Ik vind gewoon geen betere auto voor dat bedrag, de meeste in de prijsklasse hebben al 2 ton gelopen.
ik heb me ingelezen in de problematiek mbt distributiekettingen van dit model, ze rekken alleen op omdat er slecht mee gereden wordt, hard optrekken bij koude motor, geen onderhoud, dat leidt tot 't vervroegd uitrekken van 'n ketting heb ik begrepen. ik ben zelf heel voorzichtig met auto's, de Nissan dealer vertelde mij dat die distributiekettingen normaal gezien de 3ton moeten halen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:30 schreef Jordy-B het volgende:
Na reparatie kan de auto rijden tot de ketting weer uitrekt
de koppeling is misschien 50% op, die zou misschien nog wel anderhalve ton mee kunnen maar als we toch bezig zijn zou ik het wel durven om er 'n nieuwe in te laten zetten.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:30 schreef Jordy-B het volgende:
En een nieuwe koppeling na anderhalve ton?
mwaah, zo'n panda wekt bij mij geen vertrouwen, ik denk dat 't weinig uitmaakt, als ik laat repareren weet ik wat ik heb, en als ik 'n andere auto aanschaf dan is 't nog maar de vraag.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja, nieuw... Ik neem aan dat met een budget van 2000 euro een auto uit 2004 wel kunt vervangen door eentje uit, zeg, 2011? Fiat Panda kun je best vinden voor zo'n bedrag: https://www.autotrack.nl/a/fiat-panda-benzine-2011-55031105
Renault is aandeelhouder, ze werken samen. het is of was voor 30% eigenaar maar dat is volgens mij ondertussen al veranderd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:26 schreef Jordy-B het volgende:
Dumpen en geen Nissan meer kopen.
Nissans van die generatie zijn Frans, met de bijbehorende betrouwbaarheid.
Wat is het volgende grote dat defect raakt?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
sturmpie in PTA / distributieketting en koppeling vervangen, wat gaat dat kosten ?quote:Op zaterdag 30 december 2023 23:58 schreef sturmpie het volgende:
Het betreft 'n nissan micra (k12) bj '04 en ±167K km op de klok.
Normaal gezien gaat zo'n distributieketting makkelijk 300K km mee, behalve bij slecht onderhoud (geen oliewissel) en veel toeren bij koude motor kan de ketting snel slijten.
Er is nog wel mee te rijden zolang je de motor niet laat stotteren.
Bij het starten hoor je 'n ratel, dat is de ketting die over de tandwielen scheert omdat de kettingspanner nog geen oliedruk heeft heb ik begrepen, correct me if im wrong.
Ik heb de auto gekocht voor ¤1850 en het vervangen van 'n distributieketting kost net zo veel.
Het handigste is om 't hele motorblok eruit te tillen om de ketting te vervangen is mij verteld, en daar zitten vele uurtjes werk in terwijl die ketting maar ±¤200 kost.
Ik weet dat er weinig aan te doen is, alle tips en truuks zijn welkom.
Ik dacht zelf aan de kettingspanner, misschien is 't mogelijk om op 'n handige manier bij de kettingspanner te komen en die bijv. iets meer te laten spannen.
quote:Op maandag 26 februari 2024 20:29 schreef sturmpie het volgende:
Hoi,
ik heb 'n nissan micra '04, distributieketting en koppeling dienen vervangen te worden.
Heb de auto voor ¤1850 gekocht en qua onderhoud heb ik er ¤600 aan besteed.
Km stand is 165k km
Wat denken jullie dat 't kost om de distributieketting en koppeling te vervangen van 'n nissan micra k12 1.2 benzine ?
"Omdat er slecht mee gereden wordt" is een dooddoener die de schuld bij de eigenaar legt in plaats van toe te geven dat het gewoon slecht materiaal is. Een distributieketting hoort gewoon een motorleven mee te gaan. Het probleem zit bij Nissan/Renault meestal in dat de kettingspanner op oliedruk werkt en de oliedruk bij een koude motor (of door een afdichtingsdefect) onvoldoende is, waardoor de ketting kan klapperen en/of rekken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:56 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik heb me ingelezen in de problematiek mbt distributiekettingen van dit model, ze rekken alleen op omdat er slecht mee gereden wordt, hard optrekken bij koude motor, geen onderhoud, dat leidt tot 't vervroegd uitrekken van 'n ketting heb ik begrepen. ik ben zelf heel voorzichtig met auto's, de Nissan dealer vertelde mij dat die distributiekettingen normaal gezien de 3ton moeten halen.
[..]
de koppeling is misschien 50% op, die zou misschien nog wel anderhalve ton mee kunnen maar als we toch bezig zijn zou ik het wel durven om er 'n nieuwe in te laten zetten.
Er is maar één "Japans" merk waarbij je vaak over gedoe hoort: Nissan.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:59 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Renault is aandeelhouder, ze werken samen. het is of was voor 30% eigenaar maar dat is volgens mij ondertussen al veranderd.
koppeling en distributieketting zijn grote reparaties, de rest is peanuts, dan heb je 't over startmotor, brandstof/waterpomp, schokbrekers, draagarmen, fuseekogels, homokineten, wiellagers, etc...quote:Op zondag 6 oktober 2024 00:36 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Wat is het volgende grote dat defect raakt?
mijn auto gaat mij aan 't hard, dat is te zienquote:Op zondag 6 oktober 2024 00:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had al zo'n idee dat ik dit eerder had gezien.
sturmpie in PTA / uitgerekte distributieketting
[..]
sturmpie in PTA / distributieketting en koppeling vervangen, wat gaat dat kosten ?
[..]
vergeet Suzuki & Mitsubishi niet ...quote:Op zondag 6 oktober 2024 08:46 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
"Omdat er slecht mee gereden wordt" is een dooddoener die de schuld bij de eigenaar legt in plaats van toe te geven dat het gewoon slecht materiaal is. Een distributieketting hoort gewoon een motorleven mee te gaan. Het probleem zit bij Nissan/Renault meestal in dat de kettingspanner op oliedruk werkt en de oliedruk bij een koude motor (of door een afdichtingsdefect) onvoldoende is, waardoor de ketting kan klapperen en/of rekken.
[..]
Er is maar één "Japans" merk waarbij je vaak over gedoe hoort: Nissan.
Motoren die olie verslinden, distributiekettingen die het begeven, versnellingsbakken die het begeven. Dat soort geneuzel hoor je zelden bij een Honda of een Toyota.
het kan ook via de wielkas maar de garage vertelde mij dat ze liever motor uit doen omdat dat sneller gaat, bij dit model auto.quote:Op maandag 7 oktober 2024 00:13 schreef bami_haar het volgende:
Voor de ketting hoeft je motor er niet uit.
Als de motor er toch uit gaat, dan bij zo'n stand altijd de koppeling direct ook vervangen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 12:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het kan ook via de wielkas maar de garage vertelde mij dat ze liever motor uit doen omdat dat sneller gaat, bij dit model auto.
En een extra koppeling kunnen verkopenquote:Op maandag 7 oktober 2024 12:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het kan ook via de wielkas maar de garage vertelde mij dat ze liever motor uit doen omdat dat sneller gaat, bij dit model auto.
Maar ben je dan beter af?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja, nieuw... Ik neem aan dat met een budget van 2000 euro een auto uit 2004 wel kunt vervangen door eentje uit, zeg, 2011? Fiat Panda kun je best vinden voor zo'n bedrag: https://www.autotrack.nl/a/fiat-panda-benzine-2011-55031105
Tja, geen idee. M'n vriendin heeft al jaren een Fiat Panda (uit 2009) en behalve wat normaal onderhoud (remmen, draagarmen, distributieriem) is er nog nooit wat mee mis geweest.quote:Op maandag 7 oktober 2024 19:06 schreef GM78 het volgende:
[..]
Maar ben je dan beter af?
Mijn zus heeft een Fiat 500 van 2019.
In twee jaar tijd al 2000 euro reparatiekosten gehad.
Auto gaat deze week weer terug vanwege brandend motormanagement lampje
tegenwoordig kan je beter 'n auto rijden met 'n bouwjaar voor 2010 vanwege allerlei emissie-electronica die storing geven, vaak is 't 'n sensor die kapot is, en dan heb je dus 'n reparatie die motorisch/technisch niet noodzakelijk is, je kan gewoon doorrijden met 'n kapotte sensor, dat maakt verder niets uit, maar ja, als 't motorlampje brandt kan je je auto niet verkopen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 19:06 schreef GM78 het volgende:
[..]
Maar ben je dan beter af?
Mijn zus heeft een Fiat 500 van 2019.
In twee jaar tijd al 2000 euro reparatiekosten gehad.
Auto gaat deze week weer terug vanwege brandend motormanagement lampje
de goedkoopste garagist die ik kon vinden doet 't voor ¤1650, dat is 'n offerte van ruim 'n jaar geleden, dat zal ondertussen wel iets verhoogd zijn.quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:28 schreef Polomeneer het volgende:
Ik zou voor die 2000 euro lekker verder kijken naar een andere garagist. Dit kan toch wel voor de helft? Dan is het nog wel rendabel want daar koop je tegenwoordig echt geen andere goede auto voor, en als de Micra je verder naar de zin is zou ik die 1000 euro er nog wel inpompen. Maar voor 2000 euro zou ik afscheid nemen.
dan wordt 't bij elkaar ¤3400quote:Op maandag 7 oktober 2024 12:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de motor er toch uit gaat, dan bij zo'n stand altijd de koppeling direct ook vervangen.
¤1.400 extra voor de koppeling terwijl de motor er toch al uit moet voor de distributieketting?quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:42 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dan wordt 't bij elkaar ¤3400
ik heb offerte gehad van de vakgarage, ze rekenen ¤2K voor het vervangen van de distributieketting en ¤1400 voor 'n nieuwe koppeling.
dat is 't autootje niet waard, de waarde is ongeveer ¤2K dus ik ga 'n andere auto zoeken.
ik kan er misschien nog wel 100duizend km mee rijden, 't enige probleem met zo'n uitgerekte ketting is dat je niet hoog in de toeren kunt rijden want dan voel je dat de ketting verspringt, en een ratel bij 't starten.
voor de apk is 't geen probleem.
ik heb al gezocht, in mijn regio is er niks en wat over blijft is ook schaars. de meeste rond die prijs hebben al 2 ton gelopen dus dan heb je ook kans dat de distributieketting aan vervanging toe is.quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:52 schreef Polomeneer het volgende:
Die Micra K12 is voor 1650 ook te vervangen voor een ander exemplaar, misschien nog wel een met verse keuring en lagere kilometers.
En jij denk dat er de komende 300k geen andere slijtage zal zijn?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik ben geen automonteur, ik heb nul verstand van arbeidsuren en reparaties.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
¤1.400 extra voor de koppeling terwijl de motor er toch al uit moet voor de distributieketting?
Dat zou met ¤350 - ¤550 extra wel klaar moeten zijn.
ik weet dat dit 'n bekend probleem is bij nissan micra.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik zou ook geen 2000 euro aan een 20 jaar oude derde generatie Micra uitgeven. Maarja, ik ben niet gehecht aan een Nissan Micra.
Het lijkt mij niet handig om door te blijven rijden met een uitgerekte distributieketting. Je kan het soms merken in brandstofverbruik.
Ik ga er vanuit dat er gekeken is of de distributiekettingspanner niet versleten of vastgelopen is. Er zijn motoren waarbij deze onder oliedruk de ketting onder spanning zet.
zo'n ketting staat bekend als oerbetrouwbaar en zou als 't goed werkt levenslang mee gaan.quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:52 schreef Polomeneer het volgende:
Gezien de reputatie van zo'n ketting
rijd jij Polo ?quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:52 schreef Polomeneer het volgende:
Maar, nu is mijn plan om toch zeker 5 jaar met die auto te doen
welke auto rijd jij ?quote:
Des te verder je van de stad komt, des te belangrijker het wordt om een auto te hebben. Maak je geen illusies over de kwaliteit van het OV in het buitengebied.quote:Op maandag 7 oktober 2024 23:26 schreef sturmpie het volgende:
't zou ook kunnen dat ik binnenkort ga verhuizen naar 'n dorp en dan heb ik geen auto meer nodig.
Nee, je voelt dat de timing niet klopt. Bij hogere toerentallen komt de timing nauwer.quote:Op maandag 7 oktober 2024 23:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik rijd er mee verder hoor, die ketting gaat niet breken, 't enige probleem is dat ik niet boven de 3000 rpm kan rijden want dan voel je dat de ketting verspringt.
Nu heb ik een Toyota uit 2008 met 140k en dus geen aankomende rekening van 2000 euro maar ik zou dat in mijn geval wel doen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:15 schreef Tijn het volgende:
Ik zou persoonlijk in elk geval niet 2000 euro aan reparaties uit laten voeren aan een Micra uit 2004 met 165k op de teller.
Ja ik rij Polo. de 1.2 TSI 3 Cilinder, heb een ketting.quote:Op maandag 7 oktober 2024 23:34 schreef sturmpie het volgende:
[..]
rijd jij Polo ?
welke motor heb jij ?
distributieketting of riem ?
Denk je dat , of weet je dat?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Een Panda met de klassieke 1,2 liter 4 cilinder is een betrouwbare auto die eenvoudig en goedkoop te onderhouden is. En het is een leuke auto om te zien (mijn mening).quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
mwaah, zo'n panda wekt bij mij geen vertrouwen, ik denk dat 't weinig uitmaakt, als ik laat repareren weet ik wat ik heb, en als ik 'n andere auto aanschaf dan is 't nog maar de vraag.
Een auto die nieuw, dus met alle onderdelen nieuw het al geen 165.000 km uithoudt zal het na het vervangen van 1 onderdeel niet ineens 300.000 km probleemloos uithouden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Eens als we het over een handje vol jaren hebben. Met 20 jaar speelt ook de tijd een rol.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 11:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Een auto die nieuw, dus met alle onderdelen nieuw het al geen 165.000 km uithoudt zal het na het vervangen van 1 onderdeel niet ineens 300.000 km probleemloos uithouden.
heeftquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:09 schreef Polomeneer het volgende:
[..]
Ja ik rij Polo. de 1.2 TSI 3 Cilinder, heb een ketting.
Waarom vraag je het dan?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 22:23 schreef sturmpie het volgende:
[..]
2k is wel heel duur voor vervangen van een distributieketting.quote:Op maandag 7 oktober 2024 20:42 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dan wordt 't bij elkaar ¤3400
ik heb offerte gehad van de vakgarage, ze rekenen ¤2K voor het vervangen van de distributieketting en ¤1400 voor 'n nieuwe koppeling.
dat is 't autootje niet waard, de waarde is ongeveer ¤2K dus ik ga 'n andere auto zoeken.
ik kan er misschien nog wel 100duizend km mee rijden, 't enige probleem met zo'n uitgerekte ketting is dat je niet hoog in de toeren kunt rijden want dan voel je dat de ketting verspringt, en een ratel bij 't starten.
voor de apk is 't geen probleem.
nee, dit is de realiteit, de vakgarage heeft gesproken, ¤1400 voor 'n koppeling en ¤2k voor de distributieketting vervangen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dan nog word je afgezet door die garage. Als het nu een dealer was, dan zijn dat soort kosten wel te verklaren maar bij een lokale (vak)garage moet dat echt wel 50% goedkoper kunnen dan de offertes die je nu hebt voor distributieketting + koppeling.
Zou je niet ook even offertes bij twee of drie andere garages opvragen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, dit is de realiteit, de vakgarage heeft gesproken, ¤1400 voor 'n koppeling en ¤2k voor de distributieketting vervangen.
Dat is niet de realiteit. Je vakgarage rekent veel te veel, dus kijk eens verder.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
nee, dit is de realiteit, de vakgarage heeft gesproken, ¤1400 voor 'n koppeling en ¤2k voor de distributieketting vervangen.
ik heb bij 3 garages prijsofferte gevraagd voor vervangen distributieketting, ¤1650 en 2x ¤2k.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou je niet ook even offertes bij twee of drie andere garages opvragen?
Ik geloof dat er geen koppelingsprobleem is op dit moment.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 21:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
De Micra K12 heeft een dubbelmassavliegwiel.
Als er een nieuw dubbelmassavliegwiel bij komt dan zit je wel aan dat bedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |