Waarom zou het zonder VVD én NSC moeten. Ja dan wordt het wel heel moeilijk he, als je PVV en NSC en VVD uitsluit. Dat is al een kamer meerderheid. Daarbij stel ik ook niet dat de PVV uitgesloten moet worden maar de VVD. Ik zie liever PvdA meedoen aan circus Wilders dan aan circus Yesilgos. Circus Wilders is tenminste altijd snel over.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je snapt niet wat ik bedoel of je kiest er bewust voor om ongelijk te hebben.
Maak met de huidige samenstelling van de Kamer maar eens een coalitie zonder VVD en NSC, waarbij je er rekening mee houdt dat PvdA-GL, CDA, D66 ea samenwerken met de PVV hebben uitgesloten.
Succes.
Omdat "links" nooit zonder een centrum/rechtse partij een meerderheid haalt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is bizar dat mensen in dit topic ze nog als optie noemen. Ik snap echt oprecht niet waarom die extremistische club nog zoveel aanhang heeft dat mensen doen alsof voor een regering je niet zonder die lui kan. Ze hebben maar 20 zetels ofzo men doet alsof ze permanent rond de 50 zitten.
Dat is de status quo van de afgelopen jaren ja, dat wil niet zeggen dat het zo blijft, alhoewel ik het ook niet zo snel zie veranderen (al kan de VVD het wel gebruiken wat mij betreft). Als je ziet hoe groot de populatie van zwevende kiezers die op pop-uppartijen stemt, laat staan het potentieel dat dat zou kunnen doen, is er zoveel mogelijk. Ik vermoed echter dat we voorlopig in de, voor een VVD'er vermoedelijk wat vreemde, nare constructie zitten dat ze zich semi-verplicht voelt om deel te nemen aan de regering.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Omdat "links" nooit zonder een centrum/rechtse partij een meerderheid haalt.
En dan wordt de BBB, PVV en FVD min of meer uitgesloten door die hoek en dan hou je eigenlijk alleen het CDA en VVD over.
En die eerste is te klein.
Ik bedoelde zonder VVD en PVV.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom zou het zonder VVD én NSC moeten. Ja dan wordt het wel heel moeilijk he, als je PVV en NSC en VVD uitsluit. Dat is al een kamer meerderheid. Daarbij stel ik ook niet dat de PVV uitgesloten moet worden maar de VVD. Ik zie liever PvdA meedoen aan circus Wilders dan aan circus Yesilgos. Circus Wilders is tenminste altijd snel over.
Dat kan wel degelijk, maar dan zal de PVDA qua asielstandpunt de ideeën van de Deense arbeiderspartij moeten willen overnemen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heel simpel: na afgelopen verkiezingen was er geen coalitie te vormen zonder VVD en NSC. En dat zal voor de VVD ook na volgende verkiezingen gelden. VVD is de enige die zowel met PVV als met PvdA-GL kan samenwerken en dan heb je de sleutelrol, dan valt er zonder jou geen coalitie te maken. De rol die CDA decennialang had.
CDA raakte die rol kwijt toen PvdA en VVD samen gingen werken, maar de kans dat PvdA en PVV samen gaan werken om de VVD de sleutelrol af te pakken lijkt me nihil.
Nederland is geen Denemarken.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan wel degelijk, maar dan zal de PVDA qua asielstandpunt de ideeën van de Deense arbeiderspartij moeten willen overnemen.
Het laat enkel zien dat veranderingen van standpunt gewoon mogelijk zijn. Als de PVDA draait op asielzoekers zijn een aantal andere punten te realiseren. Met een niveau van asielzoekers als in Denemarken momenteel zou het aantal in Nederland met ongeveer 88% moeten afnemen, zo neem je ook de extremere partijen de wind uit de zeilen.quote:
Niet echt. Denen zijn sowieso doodse heikneuters met een licht-racistische inslag, altijd al geweest dus dat de centrumlinkse partij dergelijke standpunten inneemt kan daar, dat soort standpunten passen niet bij een Nederlandse partij als de PvdA.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het laat enkel zien dat veranderingen van standpunt gewoon mogelijk zijn. Als de PVDA draait op asielzoekers zijn een aantal andere punten te realiseren.
PVV, NSC, PvdA. De grootste winnaars. Logische combinatie. Je kunt ook concluderen dat de verkiezingsuitslag onwerkbaar was. Bij een volgende verkiezing zullen de kaarten anders liggen. Deze afgelopen verkiezing was er een verschuiving van meer dan 100 zetels. Tel maar na PVV+20, PvdA+8 VVD-10 NSC +20 D66 -15 BBB+6 CDA -10 SP -4 FvD -5 PvdD -3 CU -2. Dat is 101 zetels anders dan de verkiezing ervoor. Ik verwacht dat toch minimaal weer een zetel of 60-70 van partij gaat wisselen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
Als je NSC wel toestaat als keuze, hoe wil je het dan doen? De grootsten samen levert minimaal een 8 partijen-coalitie ... dus dan kom je uit op: GL-PvdA (25) + NSC (20) + D66 (9) + BBB (7) + CDA (5) + SP (5) + 2 van DENK / PvdD / FVD / SGP / CU die ieder 3 zetels hebben met een kleine meerderheid van 77 zetels... Of als je 1 van die laatste groep pakt + Volt 76 zetels.
Ik denk inderdaad dat je met een zelfde uitslag als deze niet om de PVV heen kan. Maar de uitslag gaat natuurlijk totaal anders zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:09 schreef Kowloon het volgende:
Ik ben wel voor het uitsluiten van de VVD, maar om dat geloofwaardig te kunnen doen zul je op de één of andere manier met de PVV moeten samenwerken. Hoe zie je dat dan voor je? @:Lord-Ronddraai
Dan kom je denk ik uit bij een echt zakenkabinet, met alleen maar Dick Schoof-equivalenten, maar dan moet je wel echt een politiek vaardige premier hebben. Laat die nou net naar de NAVO zijn gegaan…
That's a coincedence.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef BlaZ het volgende:
Met een niveau van asielzoekers als in Denemarken momenteel zou het aantal in Nederland met ongeveer 88% moeten afnemen
Als ze direct weer een splitsing met GL willen en op een irrelevant zetelaantal uit willen komen wel ja.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het laat enkel zien dat veranderingen van standpunt gewoon mogelijk zijn. Als de PVDA draait op asielzoekers zijn een aantal andere punten te realiseren. Met een niveau van asielzoekers als in Denemarken momenteel zou het aantal in Nederland met ongeveer 88% moeten afnemen, zo neem je ook de extremere partijen de wind uit de zeilen.
Denemarken heeft om te beginnen een opt out. Nederland heeft die niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het laat enkel zien dat veranderingen van standpunt gewoon mogelijk zijn. Als de PVDA draait op asielzoekers zijn een aantal andere punten te realiseren. Met een niveau van asielzoekers als in Denemarken momenteel zou het aantal in Nederland met ongeveer 88% moeten afnemen, zo neem je ook de extremere partijen de wind uit de zeilen.
Dat is het punt niet, het gaat er vooral om dat de Deense arbeiderspartij, net als de Australische bijvoorbeeld, op asielbeleid gedraaid is en er wel degelijk beleid is gekomen om asielmigratie te ontmoedigen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Denemarken heeft om te beginnen een opt out. Nederland heeft die niet.
Heb jij wel een juist beeld vd standpunten vd SP en de PvdA m.b.t. asiel en migratie?quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, het gaat er vooral om dat de Deense arbeiderspartij, net als de Australische bijvoorbeeld, op asielbeleid gedraaid is en er wel degelijk beleid is gekomen om asielmigratie te ontmoedigen.
Door het draaien op dit punt is het wel mogelijk geweest om meer te doen op sociaal economisch gebied. Uiteindelijk is het simpelweg een kwestie van prioriteiten.
Voor de SP is een dergelijke draai vanwege de Leninistische achtergrond denk ik moeilijker.
Nou, ik heb de indruk dat Timmermans ook niet zo voor 'haal iedereen maar binnen' is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het politieke landschap zo rommelig en chaotisch is, dat je slechts wat kleine trends kan voorspellen. Bontenbal komt goed over, inhoudelijk en rustig, en zal inderdaad wel zetels winnen, maar of dat ook 20 zetels zullen zijn...quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nadat ze met een vechtscheiding uit elkaar zijn en nu Wilders weer eens heeft laten zien toch vrij onmogelijk te zijn om mee samen te werken bepaald niet Milders gaat die echt wel weer terug richting de 20. Milders was een leugen net zoals de asielcrisis een leugen is.
Met de opleving van het CDA die waarschijnlijk ook weer richting 20 gaat ligt de verhouding dan heel anders.
Het SP standpunt is veel te vrijblijvend inderdaad, als je stemmen wil trekken zul je met de PVV moeten concurreren en echt voor minder asielzoekers willen gaan, maar zoals ik al opmerkte, dat past niet bij de Leninistische basis.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heb jij wel een juist beeld vd standpunten vd SP en de PvdA m.b.t. asiel en migratie?
Hint: begin eens met het opzoeken vd standpunten vd SP.
quote:In Denemarken willen werkgevers soepeler regels voor immigratie, anders loopt de economie schade op. ‘We hebben meer internationale werknemers nodig, want er zijn simpelweg niet genoeg mensen in Denemarken’, zegt Steen Nielsen, adjunct-directeur van de branchevereniging van de Deense industrie.
Meer migranten nodig
De vijandige houding ten opzichte van immigranten en asielzoekers lijkt nu te worden ingehaald door de demografische werkelijkheid. De Deense werkloosheid bedroeg eind 2023 5,3 procent. Dat is laag, maar nog wel hoger dan in Nederland. Desalniettemin heeft het Deense bedrijfsleven grote moeite nieuwe werknemers te vinden en het ziet er niet naar uit dat dat zal veranderen
Dat is omdat jij de werkelijkheid ontkent. Je kunt ook zeggen dat je niet gelooft dat de snelweg niet roze is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik geloof werkelijk niet dat het ergens op slaat om te zeggen dat VVD cruciaal was voor een werkende regering en PvdA niet. Toch beide de grootste partijen met redelijke bestuurlijke ervaring. We zijn het er toch grotendeels over eens dat dit niet werkt. Met de verschuivingen die nog plaats gaan vinden is het echt raar om te doen alsof VVD hoe dan ook de sleutel is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |