quote:Wereldprimeur in Nederland, Eva (9) verzint de nieuwe buur van Donald Duck: ‘Had ik echt niet verwacht’
Een wereldprimeur: voor het eerst in de geschiedenis van Donald Duck konden lezers de nieuwe buur van de beroemde eend verzinnen. De wedstrijd was voor Nederlandse lezers en het Rijksmuseum werd woensdag voor even omgetoverd tot Duckstad om de winnaar bekend te maken. ,,Toen ik ze op de nieuwe cover zag staan, dacht ik: hoe kan dit?’’
Met 9 jaar is Eva Hulsman Sanli de jongste van de vijf tekenaars die de nieuwe personages bedachten. In een bomvolle zaal in het Rijksmuseum, dat voor even een klein beetje werd omgetoverd tot Duckstad, gilde de jonge winnares het uit van blijdschap. ,,Ik ben het geworden! Dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Vlogger Lars of Greetje Gluur zou worden. Hoe kan dit?!’’
Toch zijn het de personages Eva Hamerslag en haar zoontje Lex die vanaf morgen de nieuwe buren van de wereldberoemde eend zijn. ,,Ik ben heel erg opgelucht.’’ De personages baseerde de winnares op haar familieleden. ,,Ze zijn deels gebaseerd op mijn moeder en stiefvader. Eva houdt van klussen, net als mijn stiefvader. Maar in Lex zit ook iets van mij, omdat hij net als ik ook van computeren houdt.’’
,,Heel bijzonder dat het nu in de Donald Duck staat”, zegt de moeder van de jonge Maastrichtse. ,,Vooral de haren zijn een overeenkomst, voor de rest niet echt hoor. Het is een vrouw waar ik inderdaad iets van mezelf in zie, maar ze heeft wel een heel ander karakter.’’
Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
https://www.ad.nl/show/we(...)t-verwacht~a674eec6/
Ik denk niet dat de redactie dit verzonnen heeft hoor. Waarom zouden ze? Zoals ze zelf ook zeggen, voor dit soort 'diversiteit' is er een doelgroep. Die is wellicht niet bijzonder groot maar als ze de kans krijgen om die te paaien dan doen ze dat natuurlijk.quote:Op woensdag 25 september 2024 22:50 schreef DrDentz het volgende:
De personages zijn bedacht door de 9-jarige Eva. Zij werd geselecteerd als een van de vijf finalisten uit de 7000 inzendingen voor een tekenwedstrijd ter ere van het 90-jarige bestaan van het stripfiguur. Er waren 300 kinderen en genodigden aanwezig bij de bekendmaking van haar personages.
Dat de eenden bruin gekleurd zijn is opvallend omdat de strip vooral uit witte eenden bestaat, zoals Donald Duck, zijn neefjes Kwik, Kwek en Kwak en zijn vriendin Katrien. Volgens hoofdredacteur Ferdi Felderhof is dit geen redactionele keuze, maar geeft dit wel aan dat er onder de lezers behoefte is aan diverse verhalen.
Duizenden stemmen
De nieuwe buurvrouw is een eend die werkt als timmervrouw. "Eva Hamerslag maakt van alles zelf voor in en om haar huis. Ze kan niet tegen verspilling en ziet in alles iets dat ze kan hergebruiken", schreef de winnares van de tekenwedstrijd bij haar inzending.
Eva Hamerslag kan volgens haar bedenker niet goed tegen ongelijkheid. "De ruzie tussen haar buurmannen vindt ze maar kinderachtig."
[ afbeelding ]
Godverdomme, nu ben ik echt kwaad geworden. Ten eerste geloof ik niet dat dat door een 9-jarige is bedacht. En ten tweede vinkt die nieuwe kuteend toevallig alle woke-vakjes af: zwart, vrouw, single mom, milieubewust, tegen ongelijkheid, tegen het idee dat een man moet klussen. Dat is dus niet door een kind bedacht maar gewoon door de woke redactie geïnjecteerd en gebracht alsof het van een minderjarige lezer komt. Flikkert op zeg!
Ik voel me ook altijd onveilig als ik iets lees waar mijn huidskleur niet in voorkomtquote:Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
Welke woede heb je het over?quote:Op donderdag 26 september 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:
Ik dacht dat ik op FOK! al heel wat rariteiten voorbij had zien komen, maar de idiote woede over een paar nieuwe fictieve personages in een stad vol fictieve pratende dieren in matrozenpakjes slaat werkelijk waar alles.
Idd pratende halfnaakte eenden opdringen aan kinderen het had al bij de bron verboden moeten zijn..quote:Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef Strijder_ het volgende:
Hou eens op alles op te dringen aan onze kids.
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?quote:Op donderdag 26 september 2024 14:04 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Welke woede heb je het over?
Leuke dooddoener voor de discussie weer.
"Maak je niet zo druk" zei ze, tegen de mensen die een discussie willen hebben op een discussie forum
quote:Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Managarm het volgende:
Niemand had problemen met deze, maar nu in ze een stripverhaal staan.
[ afbeelding ]
Donald Duck had 16 jaar geleden al een eend met donkere veren:quote:Op woensdag 25 september 2024 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
Er is een zwarte eend bijgekomen. Erg zeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk hequote:Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
Ik ben in NWS geen mod, maar een user, dus dat argument kun je achterwege laten.quote:
Maar wel netjes hoe mijn mening dan niet gegeven hoort te worden, kennelijk.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hij zegt kwaad te zijn over de manier waarop. Niet de eenden zelf. Niet zo moeilijk he
Ik geef mijn mening over deze kwestie.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies. Je geeft geen mening over het onderwerp maar alleen maar over reacties van anderen op een topicverziekende manier. Wat doe je hier dan?
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Open er een topic over. Kan iedereen daar weer gaan klagen over jouw mening.
Mag ik het nou oneens zijn met deze mening of niet? Of maak ik me dan druk? Maak jij je onnodig druk door nu al (saaie) verhaallijntjes te lopen verzinnen? Het wordt wel heel ingewikkeld zoquote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind ze leuk bedacht en ze passen er goed tussen. Het geeft goede opties voor gezeik met Donald, want een klussende vrouw zal wel veel lawaaioverlast veroorzaken, ze zal handiger zijn dan hij waar hij jaloers op zal zijn en zal proberen haar te overtreffen. De zoon kan een vriendje van de neefjes worden, of juist een pestkop. Het geeft een heleboel opties die exact binnen Duckstad passen.
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn mening is on topic. Daar hoeft geen extra topic voor geopend.
Het is toch niet zo dat hier alleen schande gesproken mag worden over de nieuwe figuurtjes.
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jij had het niet over de nieuwe figuurtjes, maar je viel users aan op hun mening daarover. Dat is iets anders. In de rest van je post doe je het wel goed.
Graag gedaanquote:Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik was tamelijk vrbijsterd in eerste instantie.
Maar bedankt voor je goedkeuring.
Of het genuanceerd is weet ik niet. Maar ik verwacht ook niet zo vaak genuanceerde posts op Fok.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat dacht je van de post die hier in post #3 wordt gequote en hoe deze user letterlijk post dat hij 'zo kwaad is geworden'? Of vind je dat een genuanceerde post?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |