Die is erg idd. Die wordt dan geliefd door het volk. Dat ze daar niet doorheen prikkenquote:Op dinsdag 24 september 2024 18:15 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Van die Yvon Jaspers-achtigen.
Niets mee te maken wat zij willen. We krijgen al een tijdje niet meer alleen de 'bovenlaag' van Afrika. IQ is maar deels aangeboren, vaak stokt de ontwikkeling onder omgevingsinvloeden. Tot een jaar of twaalf gaat het prima, daarna houdt het op.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:14 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Jezelf superieur voelen t.o.v. anderen
Verder:
- als het IQ daar al lager is komt dat waarschijnlijk door beperktere ontwikkelingsmogelijkheden, ook op terreinen die relevant zijn voor de manier waarop IQ gemeten wordt.
- Afrikanen die wel slim zijn (of goed kunnen rennen of voetballen) worden weggekaapt door Europa en Amerika, met als gevolg dat de mensen die achterblijven minder goed in staat zijn zichzelf en hun land te ontwikkelen. Het lijkt interessant, talent weghalen uit andere landen, maar ga dan niet janken als de rest ook naar je land wil.
Precies, het is menselijk, maar daarom ook belangrijk dat we er bewust van zijn, omdat het veel kinderen hierbij kan helpen. Ik heb alleen het idee dat mensen het idee hebben dat ze zich aangevallen moeten voelen, terwijl dat helemaal niet nodig is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 14:54 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Precies. En dat probleemgedrag zal bij kinderen met buitenlandse ouders nóg minder reden te zijn om te denken aan een hoog IQ. Zowel door de school als door de ouders. Op zich heel logisch.
Sterker nog, uit onderzoek is ook gebleken dat Presillas en Sjonnies ook lager beoordeeld worden dan Marie Claire of Roderickquote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef Nexum het volgende:
Tja, veel leerkrachten zijn ontzettend vooringenomen over leerlingen met een migratieachtergrond en daar is overduidelijk bewijs voor. Ik blonk uit in taal en begrijpend lezen op de basisschool, maar was minder sterk in wiskunde. Koppel dat aan het feit dat mijn ouders beide een migratieachtergrond hadden en ik uit een lagere sociale klasse kwam, en ik had meteen vmbo-kader advies gekregen terwijl ze dondersgoed wisten dat ik havo aankon, waarschijnlijk zelfs vwo.
Er wordt zo’n ontzettende stempel op je geplakt en dat zit hem vaak ook in de kleine dingen. Hoevaak ik wel niet de letterlijke zin ‘je spreekt wel heel goed Nederlands voor een Turk, wat knap’ naar mijn hoofd heb gekregen is ontelbaar.
Hmm, nou, als je vmbo-kader krijgt zal er echt wel meer aan de hand zijn geweest. Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van doorzetten. Net even wat harder werken dus. Autochtonen worden ook vaak zat geconfronteerd met te lage adviezen. Klasse zal hier waarschijnlijk zelfs bepalender zijn dan culturele achtergrond.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef Nexum het volgende:
Tja, veel leerkrachten zijn ontzettend vooringenomen over leerlingen met een migratieachtergrond en daar is overduidelijk bewijs voor. Ik blonk uit in taal en begrijpend lezen op de basisschool, maar was minder sterk in wiskunde. Koppel dat aan het feit dat mijn ouders beide een migratieachtergrond hadden en ik uit een lagere sociale klasse kwam, en ik had meteen vmbo-kader advies gekregen terwijl ze dondersgoed wisten dat ik havo aankon, waarschijnlijk zelfs vwo.
Er wordt zo’n ontzettende stempel op je geplakt en dat zit hem vaak ook in de kleine dingen. Hoe vaak ik wel niet de letterlijke zin ‘je spreekt wel heel goed Nederlands voor een Turk, wat knap’ naar mijn hoofd heb gekregen is ontelbaar.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nou, als je vmbo-kader krijgt zal er echt wel meer aan de hand zijn geweest. Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van doorzetten. Net even wat harder werken dus. Autochtonen worden ook vaak zat geconfronteerd met te lage adviezen. Klasse zal hier waarschijnlijk zelfs bepalender zijn dan culturele achtergrond.
Begeef jij je wel eens in de samenleving? Je weet toch verdorie wel hoe dit gemiddeld genomen werkt?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nou, als je vmbo-kader krijgt zal er echt wel meer aan de hand zijn geweest. Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van doorzetten. Net even wat harder werken dus. Autochtonen worden ook vaak zat geconfronteerd met te lage adviezen. Klasse zal hier waarschijnlijk zelfs bepalender zijn dan culturele achtergrond.
Zeg je nou dat je Yvon J. wil prikken?quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die is erg idd. Die wordt dan geliefd door het volk. Dat ze daar niet doorheen prikken
Niet figuurlijk en niet letterlijk.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zeg je nou dat je Yvon J. wil prikken?
equity = gelijkheid, alleen dan in het Engels, want Nederlands: dat kan echt niet meer.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken er wel een. Die was samen met mij de beste leerling van de lagere school dat jaar en wij waren ook toen beste vrienden. Hij is geëindigd als meubelmaker.
Gebrek aan uitdaging was destijds echt wel een probleem. Feitelijk werd het tempo en het niveau opgehangen aan de minst getalenteerde leerlingen, want de gedachte in het onderwijs was toen wel een streven naar gelijkheid. Tegenwoordig zou je het equity noemen, alleen mag je met equity natuurlijk alleen specifieke groepen bevoordelen en extra aandacht geven.
Bij mijn kinderen is dat gelukkig al heel anders. Ook op de middelbare school is het beter geregeld van wat ik nu zie.
Wat mij tegenstaat is het om het een taak te maken van de PABO om dat te doorzien.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies, het is menselijk, maar daarom ook belangrijk dat we er bewust van zijn, omdat het veel kinderen hierbij kan helpen. Ik heb alleen het idee dat mensen het idee hebben dat ze zich aangevallen moeten voelen, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Treffend omschreven!quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:43 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De doorsnee onderwijzer(es) heeft best het een en ander mee (sociaal, sportief, in ongeveer 1001 dingen minstens een klein beetje goed), maar vaak komt er idd vooral Libelle-achtig gebabbel uit. Geen enorm prikkelende types.
Best wat mensen in de omgeving gingen naar de PABO, die in Veghel (nu niet meer bestaand) was 25 jaar terug heel populair bij mensen van mijn generatie. Ik ken het type.
"Check your privilege"quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat mij tegenstaat is het om het een taak te maken van de PABO om dat te doorzien.
Al helemaal omdat je weet wat er eigenlijk van ze gevraagd wordt. "Check your privilege".
Uit het artikel blijkt dat het grootste defect hier een onwelwillend thuisfront betreft (taal niet spreken, terughoudendheid), maar ik geef je op een briefje dat dit alsnog omgevormd wordt tot manco van de 'witte samenleving' en 'institutioneel racisme'.
Nogal een bewering.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:01 schreef Nexum het volgende:
Er wordt zo’n ontzettende stempel op je geplakt en dat zit hem vaak ook in de kleine dingen. Hoe vaak ik wel niet de letterlijke zin ‘je spreekt wel heel goed Nederlands voor een Turk, wat knap’ naar mijn hoofd heb gekregen is ontelbaar.
Ik kreeg een gymnasium advies, heb de route havo/vwo, vmbo, havo, hbo gedaan. Zeker het hbo vond ik echt heel vervelend, daar werd iedere eigen inbreng en creativiteit gesmoord.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:49 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Als vwo al geen uitdaging is, wat moet vmbo dan wel niet zijn.
Ik lees dit wel vaker, maar heb zelf nog niemand ontmoet die hoogbegaafd lijkt te zijn met enkel een vmbo diploma. Zijn daar cijfers van bekend?
Witte onschuld, wit privilege, 'onbewust' racisme etcetera.quote:
Ja, zeker. En alles wat ik daar stel klopt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:19 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Begeef jij je wel eens in de samenleving? Je weet toch verdorie wel hoe dit gemiddeld genomen werkt?
Docenten zijn zo vooringenomen over leerlingen met een migratieachtergrond dat de meest autochtone regio's het vaakst onderadvisering kennen. Maar laat de progressieve onderbuikjes maar weer lekker pruttelen. Immers, alles is racisme.quote:
https://dekanttekening.nl(...)en-vaker-onderschat/quote:
Waarom zou je moe worden van het benoemen en bespreekbaar maken van de vooringenomen houding van onze samenleving en instituties richting jongeren met een migratieachtergrond?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
Sowieso word ik een beetje moe van die ras-obsessie van 'progressief' Nederland.
Omdat daarmee de suggestie wordt gewekt dat we hier in een soort Alabama aan de Noordzee vertoeven.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:38 schreef Nexum het volgende:
[..]
Waarom zou je moe worden van het benoemen en bespreekbaar maken van de vooringenomen houding van onze samenleving en instituties richting jongeren met een migratieachtergrond?
Daar kan zeker een gesprek over worden gehouden, maar dat is niet de discussie waar dit topic en dit nieuwsitem over gaat. Daarnaast vind ik het frappant dat het argument ''homoseksualiteit'' aangehaald wordt, want daar kunnen we het absoluut over hebben, maar dan mogen we ook benoemen dat de meeste mensen die zeer sterke kritiek hebben op het immigratiebeleid en op de opvattingen van jongeren met een migratieachtergrond, vaak zelf ook sterke kritiek hebben op de LHBT-gemeenschap. In principe zouden deze mensen een arm om elkaar kunnen heen slaan als het om dit onderwerp gaat. Want ze vinden beiden dat het door je strot geduwd wordt, dat scholen kinderen indoctrineren, om maar nog niet te spreken over uitspraken zoals ''ziekte'' ''immoreel'' ''duivels.''quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat daarmee de suggestie wordt gewekt dat we hier in een soort Alabama aan de Noordzee vertoeven.
Daarbij: wordt er ook wel eens rekening gehouden met de 'vooringenomen houding' van jongeren met een migratieachtergrond? Kan dat ook een keer besproken worden? Bijvoorbeeld ideeën die daar heersen over gelijkwaardigheid van man en vrouw en de normalisering van homoseksualiteit? Of, ook een mooie, de noodzakelijkheid om les te kunnen geven over de holocaust?
Of wordt dit weer een eenrichtingsfeestje van witte boemannen en zwarte slachtoffers?
De gemiddelde pabo leerkracht weet helemaal niet hoe het gemiddelde HB kind zich gedraagt. Die denken namelijk nog steeds dat je vooral heel erg slim/betweterig moet zijn. Juf/meester heeft namelijk nog 29 anderen die ook nog wat bijgebracht moet worden. Zo lang ze geen stennis schoppen dikke prima toch?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Witte onschuld, wit privilege, 'onbewust' racisme etcetera.
Heel de PABO moet op diversiteitscursus, terwijl het probleem dus vooral thuis ligt.
Ik niet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:46 schreef Nexum het volgende:
[..]
Daar kan zeker een gesprek over worden gehouden, maar dat is niet de discussie waar dit topic en dit nieuwsitem over gaat. Daarnaast vind ik het frappant dat het argument ''homoseksualiteit'' aangehaald wordt, want daar kunnen we het absoluut over hebben, maar dan mogen we ook benoemen dat de meeste mensen die zeer sterke kritiek hebben op het immigratiebeleid en op de opvattingen van jongeren met een migratieachtergrond, vaak zelf ook sterke kritiek hebben op de LHBT-gemeenschap. In principe zouden deze mensen een arm om elkaar kunnen heen slaan als het om dit onderwerp gaat. Want ze vinden beiden dat het door je strot geduwd wordt, dat scholen kinderen indoctrineren, om maar nog niet te spreken over uitspraken zoals ''ziekte'' ''immoreel'' ''duivels.''
Dus als we haar daar over gaan hebben, laten we dan niet met twee maten meten.
Dit is ook cruciaal. Veel ouders met een migratieachtergrond hebben veel te weinig cultureel kapitaal als het om dit soort onderwerpen gaat. In Turkse culturen is spreken over zaken zoals hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, etc. vaak of taboe of het wordt gewoon totaal niet begrepen. Zie dat maar eens bespreekbaar te maken met ouders.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:47 schreef Ygritte het volgende:
[..]
De gemiddelde pabo leerkracht weet helemaal niet hoe het gemiddelde HB kind zich gedraagt. Die denken namelijk nog steeds dat je vooral heel erg slim/betweterig moet zijn. Juf/meester heeft namelijk nog 29 anderen die ook nog wat bijgebracht moet worden. Zo lang ze geen stennis schoppen dikke prima toch?
Alle HB gevallen die ik ken (en dat zijn er aardig wat) moesten ouders hemel en aarde bewegen om school mee te krijgen. Ja dan snap ik ook wel dat als je als ouder je niet zo makkelijk richting school begeeft omdat je bijvoorbeeld de taal niet zo goed spreekt, je cultuur niet echt zo is dat je op je strepen gaat staan of je überhaupt als ouder geen idee hebt wat hoogbegaafdheid is, laat staan dat het van toepassing is op jouw kind. Ergo, dat dat betreffende kind dus niet gezien wordt.
Maar kennelijk willen we in dit topic vooral hard schreeuwen om hier vooral weer een wit zwart discussie van te maken.
Ja, dat is dus wat mij irriteert.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:47 schreef Ygritte het volgende:
[..]
De gemiddelde pabo leerkracht weet helemaal niet hoe het gemiddelde HB kind zich gedraagt. Die denken namelijk nog steeds dat je vooral heel erg slim/betweterig moet zijn. Juf/meester heeft namelijk nog 29 anderen die ook nog wat bijgebracht moet worden. Zo lang ze geen stennis schoppen dikke prima toch?
Alle HB gevallen die ik ken (en dat zijn er aardig wat) moesten ouders hemel en aarde bewegen om school mee te krijgen. Ja dan snap ik ook wel dat als je als ouder je niet zo makkelijk richting school begeeft omdat je bijvoorbeeld de taal niet zo goed spreekt, je cultuur niet echt zo is dat je op je strepen gaat staan of je überhaupt als ouder geen idee hebt wat hoogbegaafdheid is, laat staan dat het van toepassing is op jouw kind. Ergo, dat dat betreffende kind dus niet gezien wordt.
Maar kennelijk willen we in dit topic vooral hard schreeuwen om hier vooral weer een wit zwart discussie van te maken.
Maar dan ligt het dus NIET aan de leraren per se.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:50 schreef Nexum het volgende:
[..]
Dit is ook cruciaal. Veel ouders met een migratieachtergrond hebben veel te weinig cultureel kapitaal als het om dit soort onderwerpen gaat. In Turkse culturen is spreken over zaken zoals hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, etc. vaak of taboe of het wordt gewoon totaal niet begrepen. Zie dat maar eens bespreekbaar te maken met ouders.
En dan krijg je dus vaak de spiraal. Te weinig kennis ---> er wordt niks mee gedaan ---> kinderen lopen achter ----> stempel ----> laag schooladvies ---> laag zelfbeeld ----> systematische achterstelling
Daar is niets mis mee.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat mij tegenstaat is het om het een taak te maken van de PABO om dat te doorzien.
Neuh, het is naar mijn idee meer om bewustheid te creëren.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
Al helemaal omdat je weet wat er eigenlijk van ze gevraagd wordt. "Check your privilege".
Tot nu toe zijn het vooral de mensen in het topic die daar iets racistisch bij zoeken. Jij lijkt daar een schep bovenop te doen door alvast ervan uit te gaan dat er alsnog racisme van gemaakt wordt. Dat is het hele punt niet van het onderzoek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uit het artikel blijkt dat het grootste defect hier een onwelwillend thuisfront betreft (taal niet spreken, terughoudendheid), maar ik geef je op een briefje dat dit alsnog omgevormd wordt tot manco van de 'witte samenleving' en 'institutioneel racisme'.
Ik zou de linkjes van Nexus even doorspitten.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:54 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar is niets mis mee.
[..]
Neuh, het is naar mijn idee meer om bewustheid te creëren.
[..]
Tot nu toe zijn het vooral de mensen in het topic die daar iets racistisch bij zoeken. Jij lijkt daar een schep bovenop te doen door alvast ervan uit te gaan dat er alsnog racisme van gemaakt wordt. Dat is het hele punt niet van het onderzoek.
Er is werkelijk niets mis met het onderzoek, het zal kinderen, leraren en ook de mensen thuis gaan helpen bij de toekomst van hun kind. Blijkbaar zijn er zeker wat stappen te zetten aan de kans van het thuisfront en het is fijn als er toch wat mee gedaan wordt. De benadering van een hoogbegaafd kind is vaak totaal anders dan andere kinderen, om zeer verschillende redenen. En dan niet alleen vanuit het oogpunt van IQ, maar ook qua omgang met andere kinderen of omgaan met een diepe faalangst of gek genoeg juist een leerachterstand.
Er zijn ontzettend veel misopvattingen over hoogbegaafdheid, wat mij vooral opviel is hoe boos totaal onbekende mensen kunnen worden als je vertelt dat je een hoogbegaafd kind hebt. Alsof het om een prestige gaat, of dat je dan loopt op te scheppen, of dat je je kind wel te 'hoog' moet schatten en dat dan vaak alleen maar omdat ze zelf vaak een niet kloppend beeld hebben bij hoe een hoogbegaafd kind zich zou gedragen.
En ja, ook ik had daar een verkeerd beeld bij, vooral als het aankomt op de frustratie bij veel van die kinderen als het gaat om schoolwerk, klusjes, zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en ergens op concentreren dat ze te makkelijk vinden (of teveel werk).
Kom op, ik weet dat je veel beter kan nadenken dan dat. Het gaat er juist om dat die kinderen dan toch beter erkend worden zonder de push vanuit huis uit. Ik weet niet of je ooit met hoogbegaafde kinderen te maken hebt gehad, maar juist bij slechte begeleiding wordt zo iemand een leven lang depressief. Het is best interessant je daar eens in te verdiepen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Witte onschuld, wit privilege, 'onbewust' racisme etcetera.
Heel de PABO moet op diversiteitscursus, terwijl het probleem dus vooral thuis ligt.
Helemaal eens.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Kom op, ik weet dat je veel beter kan nadenken dan dat. Het gaat er juist om dat die kinderen dan toch beter erkend worden zonder de push vanuit huis uit. Ik weet niet of je ooit met hoogbegaafde kinderen te maken hebt gehad, maar juist bij slechte begeleiding wordt zo iemand een leven lang depressief. Het is best interessant je daar eens in te verdiepen.
Het is geen beschuldiging. Het is een constatering uit jaren lang onderzoek in alle regionen van het onderwijs. Dit is niet de schuld van een persoon of een groep, het is een algemeen probleem in de maatschappij.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat is dus wat mij irriteert.
Die constante focus op kleur.
En de bijkomende semi-beschuldiging aan het adres van leraren. Terwijl er m.i. ook best (heel) wat van de ouders verwacht mag worden.
Ze gaan niet altijd in dat huis wonen en scholen kunnen er wat mee. Man, je wil niet weten wat voor een verschil het voor zo'n kind kan maken. En daardoor ook de klas, aangezien veel van die kinderen overlast in de klas veroorzaken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zou de linkjes van Nexus even doorspitten.
Maar ik ga er wel in mee....
"Bewustmaken".
Goed dan.
En dan zijn ze 'bewust'. Wat schiet dat op als het thuisfront geen millimeter meebeweegt?
Het wordt niet bespreekbaar gemaakt, het wordt gepresenteerd als glashard feit.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Het is geen beschuldiging. Het is een constatering uit jaren lang onderzoek in alle regionen van het onderwijs. Dit is niet de schuld van een persoon of een groep, het is een algemeen probleem in de maatschappij.
We kunnen niet als samenleving én massaal zeggen dat Turkse, Marrokkaanse, Afrikaanse jongeren etc. dit land massaal verzieken én tegelijkertijd ontkennen dat er een algemeen probleem heerst w.b.t. achterstelling van dit soort jongeren waardoor ze vaak in een self fulfilling prophecy terechtkomen.
Dat neemt trouwens niet weg dat de verantwoordelijkheid ook absoluut bij ouders en bij jongeren zelf ligt. Maar ik zie de meerwaarde er niet van in om kritiek te uiten op het erkennen en het bespreekbaar maken hiervan. Sowieso dit wegzetten onder ‘bullshit progressieve politiek’ vind ik erg gek.
Wát precies maakt het verschil?quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ze gaan niet altijd in dat huis wonen en scholen kunnen er wat mee. Man, je wil niet weten wat voor een verschil het voor zo'n kind kan maken. En daardoor ook de klas, aangezien veel van die kinderen overlast in de klas veroorzaken.
Toch denk ik dat hoogbegaafdheid met gebrek aan motivatie, ook gedeeltelijk persoonlijk kan zijn. Einstein had ook maar een kutbaantje (voor zijn doen) aan het begin van zijn carrière en heeft als hobby eigenlijk zijn grootste doorbraken gedaan.quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken er wel een. Die was samen met mij de beste leerling van de lagere school dat jaar en wij waren ook toen beste vrienden. Hij is geëindigd als meubelmaker.
Gebrek aan uitdaging was destijds echt wel een probleem. Feitelijk werd het tempo en het niveau opgehangen aan de minst getalenteerde leerlingen, want de gedachte in het onderwijs was toen wel een streven naar gelijkheid. Tegenwoordig zou je het equity noemen, alleen mag je met equity natuurlijk alleen specifieke groepen bevoordelen en extra aandacht geven.
Bij mijn kinderen is dat gelukkig al heel anders. Ook op de middelbare school is het beter geregeld van wat ik nu zie.
Nadruk op verschillen in uitkomst waar men vervolgens concludeert dat etniciteit de doorslaggevende factor is. Klasse wordt hier totaal buiten beschouwing gelaten als meespelende factor.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:35 schreef Nexum het volgende:
[..]
https://dekanttekening.nl(...)en-vaker-onderschat/
quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:35 schreef Nexum het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)menten-schoolrapport
quote:Dat leraren vooroordelen hebben ziet ook onderwijswetenschapper Fatima-Zohra Charki van het Nederlands Jeugdinstituut. "We zien dat leraren onbewust vaak lagere verwachtingen hebben van kinderen uit de lagere sociaal economische klasse. Ik zeg onbewust omdat deze leraren echt geen kwade bedoelingen hebben. Maar die lage verwachtingen hebben invloed op de prestaties van de leerlingen", legt ze uit.
quote:
Om vervolgens te gaan jammeren over verschillende adviezen. Als kinderen lager scoren, zullen ze vanzelfsprekend ook lagere adviezen krijgen. En ook hier wordt wederom niet gekeken naar klasse.quote:Met name kinderen van Turkse, Marokkaanse en Surinaamse afkomst - de tweede of derde generatie migranten - scoren slechter dan kinderen uit Nederlandse gezinnen.
Dit gaat vooral over persoonlijke ervaringen met vermeende discriminatie (subjectief, dus kunnen we niets mee) en daarnaast wordt ook hier enkel gekeken naar verschillen in uitkomsten, die dan worden vertaald naar discriminatie. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar een rapport dat het volgende stelt:quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:35 schreef Nexum het volgende:
https://www.movisie.nl/ar(...)-aanpakken-gemeenten
Zoals gezegd: hier kunnen we niets mee.quote:De stapelaars uit de enquête geven aan dat zij het gevoel hadden “vast te zitten” op een te laag onderwijsniveau. Voor hen was dit in sommige gevallen emotioneel een zware last.
Hetzelfde als het artikel van RTL. Maar wat wel interessant is:quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:35 schreef Nexum het volgende:
https://www.universiteitl(...)rij-van-vooroordelen
Zou gedrag hier iets mee te maken hebben?quote:Over het algemeen kregen alle leerlingen meer positieve dan negatieve opmerkingen op hun rapport. Bij witte meisjes was het aantal positieve opmerkingen het hoogst. ‘Relatief vaak kregen zij opmerkingen als: “Je bent een lieve, slimme meid”, of “Je bent heel behulpzaam”. Bij jongens stond vaker: “Je moet netter worden en je huiswerk beter maken”’, vertelt Kroes. Kinderen met een migratieachtergrond kregen de meeste negatieve opmerkingen.
Dit is weer hetzelfde als het artikel van RTL en de Universiteit van Leiden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:35 schreef Nexum het volgende:
https://www.nji.nl/nieuws(...)rij-van-vooroordelen
Dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Naast het feit dat je hier drie keer hetzelfde artikel deelt, wordt eigenlijk nergens concreet gekeken naar de invloed van klasse op één artikel na. Het zijn vaak slecht onderbouwde conclusies op basis van verschillen in uitkomsten of anekdotes van studenten die zelf vinden dat zij gediscrimineerd worden, op een hoger niveau hadden moeten zitten of te lang hebben gedaan over hun schoolcarrière, bijvoorbeeld door stapelen.quote:
Als leerkracht ben je in de 21ste eeuw echt veel meer dan alleen je vak of dan alleen taal- en rekenen. Daar kan je van alles van vinden, maar dat is de realiteit. Je zult toch echt basiskennis moeten hebben van hoe je iets communiceert richting welke doelgroep. Het is juist ontzettend goed als er meer aandacht komt voor het doorbreken van ingesleten patronen. Hoe mooi zou het wel niet zijn als de school- en algemene prestaties van deze groep er op vooruit zou gaan als we net even iets meer aandacht er aan schenken?quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dan ligt het dus NIET aan de leraren per se.
Als we ook nog eens gaan verwachten dat deze toch al zwaar overwerkte vakgroep zich ook nog eens bezig gaat houden met wat er achter de culturele voordeuren van kinderen wel dan niet 'bespreekbaar' is, kun je dat tekort helemaal zien groeien. Zeker wanneer je ze ook nog eens beticht van 'onbewust racisme'.
Toch wordt het daar sneller gezien, en besproken. Maar goed, er spelen van allerlei dingen mee van geloof tot aan het verschil in rang bij jongens en meisjes in bepaalde culturen. En dat is heel kut van het thuisfront en ongewenst, maar uiteindelijk gaat het om het kind en die heeft er niets aan als de rest denkt 'ja, als die ouders niets doen dan wij ook niet'. Heel begrijpelijk allemaal, maar op veel scholen is daar al wat meer ruimte voor (zoals die van mijn kind), maar tot bepaalde hoogte. Daarnaast kan een kind dermate gedrag laten zien dat het een school moet verlaten, maar ook dat het op mentale en fysieke klachten vanuit huis kan rekenen. Dus als er al een ondertoon aan zou zitten, is die juist niet gericht op blanke mensen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Helemaal eens.
Koppel het alleen eens een keer los van KLEUR.
Alsof hoogbegaafde kinderen van de zogenaamde 'paupertokkies' het beter zouden hebben.
Welkom in de samenleving waar we alle (buurt) zorg hebben wegbezuinigd. Dus ja het is helaas wel aan o.a. de leraren om het een en ander te signaleren (in de breedste zin van het woord). Iemand anders doet het namelijk niet. De buren hebben inmiddels allemaal geleerd ‘zich niet te bemoeien met een ander’ en horen, zien, melden dus ook niets. Aangeboden publieke gezondheid is niet verplicht, dus kun je ook gewoon lekker mijden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dan ligt het dus NIET aan de leraren per se.
Als we ook nog eens gaan verwachten dat deze toch al zwaar overwerkte vakgroep zich ook nog eens bezig gaat houden met wat er achter de culturele voordeuren van kinderen wel dan niet 'bespreekbaar' is, kun je dat tekort helemaal zien groeien. Zeker wanneer je ze ook nog eens beticht van 'onbewust racisme'.
En word nu eens concreet. Waar bestaat die aandacht uit? Geef eens een voorbeeld hoe een leraar moet communiceren naar een kind met een migratieachtergrond?quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:05 schreef Nexum het volgende:
[..]
Als leerkracht ben je in de 21ste eeuw echt veel meer dan alleen je vak of dan alleen taal- en rekenen. Daar kan je van alles van vinden, maar dat is de realiteit. Je zult toch echt basiskennis moeten hebben van hoe je iets communiceert richting welke doelgroep. Het is juist ontzettend goed als er meer aandacht komt voor het doorbreken van ingesleten patronen. Hoe mooi zou het wel niet zijn als de school- en algemene prestaties van deze groep er op vooruit zou gaan als we net even iets meer aandacht er aan schenken?
Dit soort zaken zijn er altijd al geweest. Maar nu wordt het meer zichtbaarder in de samenleving en wordt het meer besproken en ook zichtbaarder in de mainstream media. En dan merk je ineens dat er pushback wordt geboden, naar mijn mening om het anders is, omdat er verandering plaats vindt binnen de samenleving. Dat is eng, dat is raar, mensen hebben het gevoel dat ze ineens niks meer mogen. Tja, daar kan ik me enigszins wat bij voorstellen. Maar die houding zou helemaal niet nodig zijn als je eens wat meer vanuit het perspectief ‘het is voor de samenleving als geheel goed als,’ gaat kijken en wat minder vanuit een ‘progressie vernietigd onze cultuur en ons land’ perspectief.
Uiteraard; dat mogen we op conto van de VVD schrijven met hun decentralisering, privatisering en 'zelfredzaamheid'.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:06 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Welkom in de samenleving waar we alle (buurt) zorg hebben wegbezuinigd. Dus ja het is helaas wel aan o.a. de leraren om het een en ander te signaleren (in de breedste zin van het woord). Iemand anders doet het namelijk niet. De buren hebben inmiddels allemaal geleerd ‘zich niet te bemoeien met een ander’ en horen, zien, melden dus ook niets. Aangeboden publieke gezondheid is niet verplicht, dus kun je ook gewoon lekker mijden.
Beetje hetzelfde als de politie die helaas ook op alle ‘ggz gekkies’ afgestuurd worden. Als die mensen eerder zorg krijgen die ze nodig hebben, hoeft de politie zich daar ook niet tegenaan te bemoeien.
Dus ja… je zou maar leraar zijn tegenwoordig, dat is echt wel iets meer dan alleen maar ‘lesjes geven’.
Het lijkt er vooral op dat deze jongeren niet goed integreerden en assimileren. Een bewijs hiervan is de taalachterstand die ook geregeld wordt genoemd. Daarnaast speelt klasse dus een bepalende rol, veel mensen met een migratieachtergrond zitten in een lage sociaal-economische klasse.quote:Op dinsdag 24 september 2024 19:58 schreef Nexum het volgende:
[..]
Het is geen beschuldiging. Het is een constatering uit jaren lang onderzoek in alle regionen van het onderwijs. Dit is niet de schuld van een persoon of een groep, het is een algemeen probleem in de maatschappij.
We kunnen niet als samenleving én massaal zeggen dat Turkse, Marrokkaanse, Afrikaanse jongeren etc. dit land massaal verzieken én tegelijkertijd ontkennen dat er een algemeen probleem heerst w.b.t. achterstelling van dit soort jongeren waardoor ze vaak in een self fulfilling prophecy terechtkomen.
Dat neemt trouwens niet weg dat de verantwoordelijkheid ook absoluut bij ouders en bij jongeren zelf ligt. Maar ik zie de meerwaarde er niet van in om kritiek te uiten op het erkennen en het bespreekbaar maken hiervan. Sowieso dit wegzetten onder ‘bullshit progressieve politiek’ vind ik erg gek.
Niemand heeft gezegd dat het halve onderwijsssysteem uit neo-nazi’s bestaat.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En word nu eens concreet. Waar bestaat die aandacht uit?
Je laatste alinea laat ik voor wat het is; ik heb het nergens over de 'vernietiging van land en cultuur'.
Ik heb het over die achterlijke obsessie van progressief Nederland met huidskleur. En zoals HowardRoarke fijntjes heeft aangegeven, kunnen we niet heel veel met die 'onderzoeken' die zogenaamd zouden bewijzen dat het onderwijssysteem vergeven is van halve neo-Nazi's.
KLASSE is waar het om gaat.
Ik ben niet conservatief. Ik gruw van conservatisme, vandaar ook mijn afkeer van bijvoorbeeld orthodoxe vormen van religie, schedelmeterij, vrouwen- en homohaat.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:18 schreef Nexum het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat het halve onderwijsssysteem uit neo-nazi’s bestaat.
Ik merk wel een heel erg aangevallen gevoel bij bepaalde posters in dit topic. Ik kaats de bal nu terug, ik snap de obsessie van conservatieven niet met het kruipen in een slachtofferrol en bij het minste of geringste progressieve beleid lopen krijsen dat heel links erop uit is om iedereen te beschuldigen van racisme. Ik snap die hele discussie met labels niet. Je reageert net alsof ik je voor een nazi heb uitgemaakt. Waar heb ik dat gezegd?
Ik ben wel heel curieus. Want je bent lang niet de enige die zich zo aangevallen voelt. Het stereotype ‘je mag tegenwoordig ook niks meer’ typetje uithangt. ‘Terug naar vroeger’ uitspraken maakt. Nu we toch bezig zijn met generaliserende uitspraken over progressief Nederland.
Echt. Hoeveel zondebokken wil je nog vinden in je leven. Eerst waren het de hippies. Daarna de punkers. Daarna maakten moslims alles kapot. En nu ‘links’ ‘progressief’ en ‘woke’![]()
Is goed jongen.
Dan moet je wel een beetje thuis zijn in de materie, anders is het zo lastig voor te stellen. Maar het verschil bij mijn dochter:quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wát precies maakt het verschil?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |