---------------------------------quote:Komeet Tsuchinshan-ATLAS zorgt voor spektakel in de ruimte voor een mogelijk groot schouwspel op aarde
Vertaling door ChatGPT
Astronomen en sterrenkijkers hopen dat een naderende komeet volgende maand een nachtelijk spektakel op aarde kan opleveren, maar het laat nu al zijn pracht zien aan degenen in de ruimte.
NASA-astronaut Matthew Dominick, die momenteel aan boord van het Internationale Ruimtestation is, zegt dat komeet Tsuchinshan-ATLAS "er uitziet als een wazige ster met het blote oog, kijkend vanuit de cupolavensters."
Maar met een goede camera, de juiste belichtingsinstellingen en een time-lapse video begint de komeet zich iets meer te laten zien:
[x]https://twitter.com/dominickmatthew/status/1836916069870751825[/x]
Komeet Tsuchinshan-ATLAS heeft astronomen op aarde al enkele maanden gefascineerd sinds de ontdekking vorig jaar. Er is potentieel dat de komeet helder genoeg kan zijn om gemakkelijk zichtbaar te zijn vanaf de aarde wanneer hij in oktober langs onze planeet scheert.
‘Misschien een van de beste kometen in lange tijd’ Op dit moment is het afwachten in spanning. Vergelijkbare kometen leken eerder veelbelovend, maar vielen uit elkaar toen ze hun dichtste nadering tot de zon bereikten.
Tsuchinshan-ATLAS wordt verwacht dat punt op 27 september te bereiken, om vervolgens rond de zon te draaien en in de dagen daarna weer in onze richting te komen.
"Als deze komeet zijn passage langs de zon overleeft... en als de hoeveelheid gas en stof die hij uitstoot niet aanzienlijk afneemt, zou dit een van de beste kometen in lange tijd kunnen zijn," aldus NASA’s Gordon Johnston. "Als het sterk zonlicht weerkaatst naar de aarde, kan het zelfs zichtbaar zijn in de gloed van de schemering net na zijn dichtste nadering tot de aarde op 12 oktober."
In de meeste delen van de VS is de komeet zwak zichtbaar met een telescoop of verrekijker in de vroege ochtend tot 4 oktober. Het zal verdwijnen in het noordelijk halfrond tot de 11e, maar verschijnt weer aan de avondhemel net wanneer het zijn dichtste passage langs de aarde maakt op 12 oktober, zei Johnston.
De meer optimistische voorspellingen suggereren dat de komeet gemakkelijk zichtbaar kan zijn – als het zijn ontmoeting met de zon overleeft.
"De beste tijd om te kijken is waarschijnlijk de avonden rond en kort na 12 oktober, met de komeet boven de westelijke horizon na zonsondergang," schreef Johnston.
De komeet zal op 12 oktober heel laag aan de horizon staan (4 graden), maar elke nacht hoger klimmen, waardoor hij langer zichtbaar is. Het nadeel is dat hij geleidelijk zal dimmen terwijl hij terug de ruimte in vliegt. Tegen het einde van oktober zal het weer slechts een zwak stipje in een telescoop zijn.
https://www.fox13news.com(...)efore-big-show-earth
Neowise heeft het daarentegen wel weer prima gedaan, toch een paar avonden met de camera foto's van kunnen maken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 06:58 schreef FvanS het volgende:
Weer de komeet van de eeuw
Net als dat 11 jaar geleden komeet ISON was. Werd nog geen stipje aan de horizon
Je hebt het voor het gemak maar niet gelezen?quote:
Mja met camera is ook maar weer zo zo.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Neowise heeft het daarentegen wel weer prima gedaan, toch een paar avonden met de camera foto's van kunnen maken.
Ik volg dit nieuws al enkele dagen, en de hype is weer net zo groot aan het worden. Heeft verder niets met dit specifieke nieuwsbericht te maken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Je hebt het voor het gemak maar niet gelezen?
Zeer schadelijk inderdaad. Mensen die hier interesse in hebben die straks denken "oh, leuk, even kijken" en dan wellicht niks zien en denken "oh, jammer". Waar moet het heen met de wereld.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:30 schreef FvanS het volgende:
[..]
Ik volg dit nieuws al enkele dagen, en de hype is weer net zo groot aan het worden. Heeft verder niets met dit specifieke nieuwsbericht te maken.
En die was ook heel mooi met het blote oog te zien!quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Neowise heeft het daarentegen wel weer prima gedaan, toch een paar avonden met de camera foto's van kunnen maken.
Neowise was ook met het blote oog te zien hoorquote:Op dinsdag 24 september 2024 07:27 schreef FvanS het volgende:
[..]
Mja met camera is ook maar weer zo zo.
In de jaren 90 hadden we pas echte kometen
Van Hale Bopp hebben we lang mogen genietenquote:Op dinsdag 24 september 2024 11:09 schreef Frutsel het volgende:
Ik wil een nieuwe Hale Bopp
Mocht dit misgaan dan krijgen we misschien in januari nog een nieuwe kans. Dan komt er nog eentje dacht ik
quote:'Most impressive comet of the year' set to burn across the night sky
The A3 comet comes from the Oort Cloud, a huge "thick-walled bubble made of icy pieces of space debris". It was last seen from Earth when Nethanderals roamed the planet.
A comet that was last seen when Neanderthals roamed the Earth is about to make an appearance again, as it swings through orbit towards us.
The A3 comet is described as "the most impressive comet of the year" by the Royal Greenwich Observatory and should be visible to the naked eye if the conditions are right.
The comet, also known as C/2023 A3 (Tsuchinshan-Atlas), was discovered in January 2023 and visits the inner solar system roughly every 80,000 years.
It comes from the Oort Cloud, a huge shell that surrounds our solar system.
NASA describes the Oort Cloud as a "big, thick-walled bubble made of icy pieces of space debris the size of mountains and sometimes larger".
It's thought that most long-period comets, like the A3 comet, come from the Oort Cloud.
It orbits the sun in an elongated path, and gets very close to our star.
That means there is a risk it falls apart as it orbits past the sun, meaning we would not see anything when it comes back around past Earth.
Ja, dat is de komeet van post 14quote:Op donderdag 3 oktober 2024 00:47 schreef Frutsel het volgende:
Mogelijk nog een komeet in oktober
https://www.astroblogs.nl(...)et-in-oktober/?amp=1
Ah...die link had ik nog niet gelegd dat dat bericht ook over deze komeet ging.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 03:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja, dat is de komeet van post 14Deze komeet heeft afgelopen dinsdag de naam C/2024 S1 (ATLAS) gekregen. Zie ook: http://astro.vanbuitenen.nl/comet/2024S1
ATLAS staat voor Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System, dat is de ontdekker van deze komeetquote:Op donderdag 3 oktober 2024 08:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ah...die link had ik nog niet gelegd dat dat bericht ook over deze komeet ging.
Waarom 'heten' ze allebei ATLAS?
Helderquote:Op donderdag 3 oktober 2024 09:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
ATLAS staat voor Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System, dat is de ontdekker van deze komeetIn het geval van C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) is de komeet ontdekt door het Purple Mountain Observatory (in het Chinees Tsuchinshan), uit het zicht verloren en weer herontdekt door ATLAS, daarom heeft deze twee namen
Haha! Ze gaan de belichtingstijd aanpassen omdat hij zo helder is!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:00 schreef Starhopper het volgende:
[ x ]
De beelden van SOHO LASCO C3 zijn hier te vinden: https://soho.nascom.nasa.gov/data/realtime/c3/512/
Net wezen kijken, maar het zit totaal dicht met bewolkingquote:
Vanavond ook geprobeerd maar teveel bewolking aan de horizon helaas. Wel wat gaatjes maar niet waar de komeet zatquote:
Het was ook goed donker in de weilanden, maar zeker zo rond 19.45u was ie echt goed te zien, de staart ookquote:Op maandag 14 oktober 2024 20:12 schreef silverhill het volgende:
Volgens m'n app heeft ie een magnitude van 3.11. Dat ga je alleen in het pikdonker kunnen spotten.
Welke app is dat?quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:12 schreef silverhill het volgende:
Volgens m'n app heeft ie een magnitude van 3.11. Dat ga je alleen in het pikdonker kunnen spotten.
Ik dacht ongeveer 45 minuten na zonsondergang.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 16:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hoe laat kan je dat ding checken?
Neowise was indrukwekkend en heel duidelijk zichtbaar.quote:Op dinsdag 24 september 2024 07:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wauw! Geweldige timelapsequote:Op dinsdag 15 oktober 2024 17:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Neowise was indrukwekkend en heel duidelijk zichtbaar.
Dit was mijn video toen in Schoorl
[ afbeelding ]
Ik hoop eigenlijk nog dramatischere te kunnen fotograferen in mijn leven.
De beelden van de Seestar (45 plaatjes van 10sec) zijn gestacked + de sterren verwijderdquote:Op maandag 14 oktober 2024 23:08 schreef Starhopper het volgende:
Met de Seestar S50 kwam hij wel heel dichtbij![]()
![]()
[ afbeelding ]
Dit is iets beter![]()
[ afbeelding ]
Ah, dan heb ik hier te veel lichtvervuiling. Aan het uitzicht lag het iig niet.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het was ook goed donker in de weilanden, maar zeker zo rond 19.45u was ie echt goed te zien, de staart ook
Zonde! Vanavond meer geluk denk ik? Noorden ziet er helder uit zo te zienquote:Op woensdag 16 oktober 2024 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier nog geen zicht gehad, iedere keer bewolking.
Al 2x met de camera op pad geweest maar geen foto geschoten.
Richting het oosten heb ik wel wat zicht, westen zit dicht.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zonde! Vanavond meer geluk denk ik? Noorden ziet er helder uit zo te zien
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 21:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Richting het oosten heb ik wel wat zicht, westen zit dicht.
Ja, maar wel minder helder dan vorige week.quote:
En toen moest je al goed kijken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 20:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, maar wel minder helder dan vorige week.
Volgende maand nog een komeet met magnitude 0.6 volgens mij. C/2024 G3 (ATLAS).quote:Op donderdag 24 oktober 2024 13:17 schreef BlackLining het volgende:
Tja dat "dit gaan we nooit meer meemaken" is natuurlijk allemaal een beetje voorbarig. NEOWISE en Tsuchinshan-ATLAS zijn ook pas zeer recent ontdekt
Al heb ik een paar excursies gegeven rondom deze komeet en het verhaal dat ie pas over 83.000 jaar weer terug komt maakt deze sighting toch nog weer wat indrukwekkender.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |