abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 april 2026 @ 01:08:28 #276
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_220609614
quote:
Onderhandelingen over cao rijksambtenaren hervat na periode van acties

Het overleg over een nieuwe cao voor rijksambtenaren wordt hervat. FNV, CNV, AC Rijksvakbonden en CMHF Overheid gaan in op een uitnodiging van minister Heerma van Binnenlandse Zaken om te komen praten. Nieuwe stakingen zijn daarmee voorlopig van de baan.

De afgelopen maanden legden rijksambtenaren meermaals het werk neer. Afgelopen dinsdag nog staakten meer dan 6000 rijksambtenaren, waardoor onder meer in de Tweede Kamer debatten werden afgelast. Bij eerdere stakingen waren er langere wachttijden bij bijvoorbeeld uitvoeringsinstantie DUO en de Belastingdienst.

Tot nu toe was de lijn van het kabinet dat een loonsverhoging er niet inzit voor rijksambtenaren. Die zijn ontevreden over deze zogenoemde 'nullijn', waardoor ze er dit jaar geen geld bij krijgen. De bezuinigingsmaatregel is nog ingevoerd door het kabinet-Schoof.

Volgens de vakbonden gaan alle 160.000 medewerkers van het Rijk er daardoor in koopkracht op achteruit. Vooral mensen die werken bij uitvoeringsinstanties zouden hard worden geraakt. Die instanties kampen al jaren met een hoge werkdruk en personeelstekorten.

'Loonbod verwacht'

De bonden verwachten dat minister Heerma nu toch met een loonbod komt. "Deze doorbraak is het directe resultaat van maandenlange acties door rijksambtenaren in het hele land", schrijven de bonden in een persbericht. "Nu is het zaak om snel te komen tot een fatsoenlijke cao."

De vakbonden zeggen trots te zijn op alle medewerkers die actie hebben gevoerd, met name op medewerkers van de Rijksschoonmaakorganisatie en ondersteuning van de Tweede Kamer. "Hun acties waren zichtbaar, voelbaar en hebben onmiskenbaar indruk gemaakt op de politiek."

Het gesprek met minister Heerma staat gepland op 29 april, meldt de FNV. Een paar dagen eerder, in de ministerraad op 24 april, moet blijken of de nullijn van tafel kan. Als het kabinet erbij blijft dat er geen loonsverhoging komt, gaan de bonden de rijksambtenaren oproepen om op 1 mei opnieuw te staken.
Onderhandelingen over cao rijksambtenaren hervat na periode van acties.
Page not found.
pi_220683550
Het kabinet en de vakbonden hebben een 'onderhandelingsresultaat' bereikt over een nieuwe cao voor rijksambtenaren. Dat laten de bonden en de Rijksoverheid weten. In het nieuwe cao-aanbod wordt de nullijn geschrapt. Alle rijksambtenaren krijgen per 1 juli een loonsverhoging van 2,7 procent.

Vakbond CNV heeft het in een persbericht over "een belangrijke overwinning". De FNV, de AC Rijksvakbonden en CMHF Overheid noemen het "een duidelijke doorbraak". Een woordvoerder van de FNV wil echter niet spreken van een principeakkoord. De leden van de bonden moeten nog stemmen over het nieuwe aanbod.

Ook zeggen de vakbonden dat ze hadden gehoopt op meer. Tegelijkertijd wijzen zij erop dat de nullijn definitief van tafel is. Zij noemen dit het belangrijkste resultaat.

In het voorstel krijgen de rijksambtenaren naast een loonsverhoging ook een eenmalige uitkering. Lagere inkomens krijgen er 1400 euro bij, hogere inkomens 1000 euro. Daarnaast gaat de reiskostenvergoeding omhoog van 21 cent naar 23 cent per kilometer.

Grote stakingsdag
In hun strijd voor een betere cao legden de afgelopen maanden duizenden rijksambtenaren meerdere keren het werk neer. Half april staakten meer dan 6000 rijksambtenaren waardoor debatten in de Tweede Kamer niet konden doorgaan en er problemen ontstonden bij de Belastingdienst en DUO.

Kort na deze stakingsdag kondigde minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) aan dat de gesprekken met de vakbonden zouden worden hervat. De rijksambtenaren en de vakbonden konden zich niet vinden in het plan van het vorige kabinet-Schoof om de lonen van alle rijksambtenaren eenzijdig te bevriezen. Ze noemden deze bezuinigingsmaatrelen een 'loondictaat'.

Leden moeten stemmen
Vanaf maandag kunnen de leden van de vakbonden stemmen over het voorstel, daar hebben ze volgens de FNV drie weken de tijd voor.

Als zij akkoord gaan, gaat het aanbod met terugwerkende kracht op 1 januari 2026 in. De cao heeft de looptijd van een jaar, tot en met 31 december 2026.

https://nos.nl/artikel/26(...)ijksambtenaren-nabij

Het is beter dan niks
pi_220683743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:00 schreef Toefjes het volgende:
Het kabinet en de vakbonden hebben een 'onderhandelingsresultaat' bereikt over een nieuwe cao voor rijksambtenaren. Dat laten de bonden en de Rijksoverheid weten. In het nieuwe cao-aanbod wordt de nullijn geschrapt. Alle rijksambtenaren krijgen per 1 juli een loonsverhoging van 2,7 procent.

Vakbond CNV heeft het in een persbericht over "een belangrijke overwinning". De FNV, de AC Rijksvakbonden en CMHF Overheid noemen het "een duidelijke doorbraak". Een woordvoerder van de FNV wil echter niet spreken van een principeakkoord. De leden van de bonden moeten nog stemmen over het nieuwe aanbod.

Ook zeggen de vakbonden dat ze hadden gehoopt op meer. Tegelijkertijd wijzen zij erop dat de nullijn definitief van tafel is. Zij noemen dit het belangrijkste resultaat.

In het voorstel krijgen de rijksambtenaren naast een loonsverhoging ook een eenmalige uitkering. Lagere inkomens krijgen er 1400 euro bij, hogere inkomens 1000 euro. Daarnaast gaat de reiskostenvergoeding omhoog van 21 cent naar 23 cent per kilometer.

Grote stakingsdag
In hun strijd voor een betere cao legden de afgelopen maanden duizenden rijksambtenaren meerdere keren het werk neer. Half april staakten meer dan 6000 rijksambtenaren waardoor debatten in de Tweede Kamer niet konden doorgaan en er problemen ontstonden bij de Belastingdienst en DUO.

Kort na deze stakingsdag kondigde minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) aan dat de gesprekken met de vakbonden zouden worden hervat. De rijksambtenaren en de vakbonden konden zich niet vinden in het plan van het vorige kabinet-Schoof om de lonen van alle rijksambtenaren eenzijdig te bevriezen. Ze noemden deze bezuinigingsmaatrelen een 'loondictaat'.

Leden moeten stemmen
Vanaf maandag kunnen de leden van de vakbonden stemmen over het voorstel, daar hebben ze volgens de FNV drie weken de tijd voor.

Als zij akkoord gaan, gaat het aanbod met terugwerkende kracht op 1 januari 2026 in. De cao heeft de looptijd van een jaar, tot en met 31 december 2026.

https://nos.nl/artikel/26(...)ijksambtenaren-nabij

Het is beter dan niks
Had liever gezien dat die 2,7% voor het hele jaar zou gelden, maar daar hebben ze dat eenmalige bedrag voor ter compensatie. Dan kom je nog enigszins redelijk uit voor 1 jaar, maar vind het maar een matig bod.
Hoop wel dat ze dan direct doorpakken en voor volgend jaar wel met een fatsoenlijke cao komen, al zullen we daar ook wel weer tot in de lente op moeten wachten.
A mind with a heart of it's own
pi_220683768
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:31 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Had liever gezien dat die 2,7% voor het hele jaar zou gelden, maar daar hebben ze dat eenmalige bedrag voor ter compensatie. Dan kom je nog enigszins redelijk uit voor 1 jaar, maar vind het maar een matig bod.
Hoop wel dat ze dan direct doorpakken en voor volgend jaar wel met een fatsoenlijke cao komen, al zullen we daar ook wel weer tot in de lente op moeten wachten.
De CAO gaat per 1 juli in, de loonsverhoging met terugwerkende kracht per 1 januari.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_220683780
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:38 schreef Sometimes het volgende:

[..]
De CAO gaat per 1 juli in, de loonsverhoging met terugwerkende kracht per 1 januari.
Andersom. De CAO geldt van 1-1 t/m 31-12. De 2,7% extra geldt vanaf 1-7
pi_220683799
Ook debiel trouwens dat alleen de mensen die op 1-8 een arbeidsovereenkomst hebben met de Staat die eenmalige uitkering krijgen. Ga je per 1 juli met pensioen krijg je dus helemaal niks over het eerste half jaar :N
pi_220683812
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:42 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Andersom. De CAO geldt van 1-1 t/m 31-12. De 2,7% extra geldt vanaf 1-7
Zoals ik het lees heb je gelijk. Ik ben benieuwd wat ze als lagere schalen en hogere schalen zien voor die 1000-1400 euro.

edit: gevonden. Schalen 1 t/m 5 ¤ 1400; schalen 6 t/m 10 ¤ 1200; schalen 11 en hoger ¤ 1000.
pi_220683828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:46 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Zoals ik het lees heb je gelijk. Ik ben benieuwd wat ze als lagere schalen en hogere schalen zien voor die 1000-1400 euro.
Staat in het onderhandelingsresultaat.
1.400 voor schaal 1 t/m 5
1.200 voor schaal 6 t/m 10
1.000 voor 11 en hoger
pi_220683832
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:48 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Staat in het onderhandelingsresultaat.
1.400 voor schaal 1 t/m 5
1.200 voor schaal 6 t/m 10
1.000 voor 11 en hoger
ja, ben m nu aan het doorlezen :D
pi_220686150
Het is schraal, maar het is in de lijn der verwachting. Volgend jaar zal niet veel beter worden vrees ik.
Zu hause ist alles besser
pi_220686228
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2025 12:17 schreef Neo_ het volgende:

[..]
klopt, maar het zijn toch wel (rijks)Ambtenaren?
Het zijn tenminste ambtenaren. De rijksambtenaren kan je beter rijkswerknemer noemen. Weinig ambtenaar nog aan hun arbeidsovereenkomst

Edit: oh wouw. Had niet door dat 6 posts zo lang geleden was.
pi_220686235
Gezien de al veel hogere beloningen voor rijk en provincie die al jaren voor een kaalslag zorgen in gemeenteland (je bent eigelijk gek als je een ambtenaar bij een gemeente bent), vind ik het helemaal geen schraal bod. En gezien het ravijnjaar 2028 met meestal enorme tekorten zal het gat zo alleen maar groter worden.
pi_220686353
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:
Gezien de al veel hogere beloningen voor rijk en provincie die al jaren voor een kaalslag zorgen in gemeenteland (je bent eigelijk gek als je een ambtenaar bij een gemeente bent), vind ik het helemaal geen schraal bod. En gezien het ravijnjaar 2028 met meestal enorme tekorten zal het gat zo alleen maar groter worden.
Gaan jullie dat ravijnjaar elk jaar opschuiven?
pi_220686582
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:20 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Gaan jullie dat ravijnjaar elk jaar opschuiven?
Dat heeft het kabinet gedaan, 2 jaar hulp en vervolgens alsnog bezuinigen helpt natuurlijk niet echt.

https://www.raadsleden.nl(...)jdelijk-verlichting/
pi_220687526
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:55 schreef kaputwiehund het volgende:
Het is schraal, maar het is in de lijn der verwachting. Volgend jaar zal niet veel beter worden vrees ik.
Daarom neig ik om tegen te stemmen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220687571
quote:
De schalen lopen toch niet heel ver uit elkaar? Kleinere gemeenten hebben wel het probleem dat ze vergelijkbare functies 1 of 2 schalen lager waarderen als grotere gemeenten.
pi_220688327
quote:
Heb even de salarisschalen van gemeenten en rijk per 1-1-2026 opgezocht en als ik mijn schaal er dan even bij zoek, is dat bij de gemeente toch echt ¤30 hoger dan bij het rijk.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:47:21 #293
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_220688343
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De schalen lopen toch niet heel ver uit elkaar? Kleinere gemeenten hebben wel het probleem dat ze vergelijkbare functies 1 of 2 schalen lager waarderen als grotere gemeenten.
Daar kiezen ze zelf voor, het is zo aangepast.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:51:51 #294
39333 Zelva
pi_220688364
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:44 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Heb even de salarisschalen van gemeenten en rijk per 1-1-2026 opgezocht en als ik mijn schaal er dan even bij zoek, is dat bij de gemeente toch echt ¤30 hoger dan bij het rijk.
Wat is jouw functie en schaal? Dan kunnen we kijken in welke schaal die bij een gemeente normaliter valt.
pi_220688366
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:44 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Dat zal er dan in zitten dat je bij gemeentes meestal in een lagere schaal zit, ik heb dit verhaal echt van 7/8 verschillende mensen gehoord die van gemeente naar procincie/rijk zijn gegaan de laatste paar jaar.
pi_220688370
Nog even iets verder zitten kijken. Gemeenten hebben kennelijk een extra trede in de salarisschalen, 11 ipv 10 bij het rijk.
Als ik naar mijn max kijk over een x aantal jaar kom ik, ook na de loonsverhoging van juli, lager uit dan de max in dezelfde schaal bij een gemeentesalaris. Dus de conclusie dat wij veel meer krijgen gaan nogal mank.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:53:33 #297
39333 Zelva
pi_220688371
quote:
Daarnaast gaat de reiskostenvergoeding omhoog van 21 cent naar 23 cent per kilometer.
Dit is nog het meest hilarische. Als je zelfs bij het Rijk die aangekondigde 25 cent niet krijgt...
pi_220688386
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:51 schreef Zelva het volgende:

[..]
Wat is jouw functie en schaal? Dan kunnen we kijken in welke schaal die bij een gemeente normaliter valt.
Dat houd ik even voor mezelf, maar als ik even Google op vergelijkbaar niveau bij gemeenten kom ik op dezelfde schalen uit als bij ons.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:54:39 #299
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_220688661
Zelfs binnen het rijk zit er ondanks het functiegebouw Rijk verschil in schaalindeling van functies. Het is maar net waar de (theoretische) accenten worden gelegd. Mijn beeld is dat er in vergelijking met (middel) grote gemeenten weinig onderscheid is. Ik zit als WO manager in schaal 13, dat is redelijk gebruikelijk.
Zu hause ist alles besser
pi_220691426
Ah, oké. Mijn ervaring was met ambtenaren in het noorden, misschien betalen die (vaak armlastigere, al zitten er ook mensen die werkten in Assen bij) gemeenten wel slechter of betalen de provincies Groningen en Drenthe en de Rijksplekken die hier zijn dan bijzonder goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')