abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215048446
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..





Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215048825
Het is wel tijd voor een update van de OP, zie ik. @SaskiaR als je tijd hebt… plaatjes werken niet meer. De vragen aan het eind hebben heel veel spaties en sociaal en emotioneel mag uit elkaar.
Ik heb de OP nog nooit eerder gelezen :')

En er zijn hier best wat uhb-kinderen, dus volgens mij is dit daar een prima topic voor.
pi_215049597
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 23:26 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het is wel tijd voor een update van de OP, zie ik. @:SaskiaR als je tijd hebt… plaatjes werken niet meer. De vragen aan het eind hebben heel veel spaties en sociaal en emotioneel mag uit elkaar.
Ik heb de OP nog nooit eerder gelezen :')

En er zijn hier best wat uhb-kinderen, dus volgens mij is dit daar een prima topic voor.
Ik heb maandag pas tijd, maar dat is misschien te laat… er mogen inderdaad wel wat aanpassingen gedaan worden!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215049813
Iets afbuigend van het topic maar ook weer niet...
Ik heb me wel eerder afgevraagd of Visual Thinking in dat plaatje in de OP wel klopt.
Veruit de meerderheid van de mensen heeft een vorm van visual thinking, dat ze beelden kunnen zien en in beelden denken. Dat helemaal niet kunnen, afantasie, is behoorlijk zeldzaam. Men schat het nu afaik op 1-4% van de mensheid. Vooralsnog lijkt het erop dat mensen met afantasie gemiddeld iets intelligenter zijn dan het algeheel gemiddelde.

Ik heb dat toevallig zelf (anders was het me vast niet opgevallen). Ik denk in woorden maar die zie ik niet voor me. Tot een jaar of wat geleden dacht ik dat alle uitspraken over je iets inbeelden, voor je zien, je voorstellen dat je op plek x bent metaforisch bedoeld waren.

N=1 natuurlijk, maar ik vraag me dus af of het echt wel zo bij elkaar hoort, visual thinking en hoogbegaafdheid. Of dat wel meer is dan bij de rest van de populatie, die dus grotendeels ook mentaal beelden kan zien. Of misschien zelfs wel andersom.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie kinderen dat hebben. De mijne speelt hele films af in zijn hoofd dus die heeft het zeker niet, maar dat heeft ie van zijn biologische moeder en dat ben ik niet.

Voor een kind kan het best frustrerend zijn als erover gepraat wordt alsof iedereen in beelden kan denken terwijl het kind zich daar geen voorstelling van kan maken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215049977
Er wordt vaak wel van beelddenken gesproken voor de groep ‘creatief hoogbegaafden’. Bijv. hier https://wijkunnenmeer.nl/(...)rs/creatief-begaafd/
Maar ik vraag me af of dit typisch iets voor hb’ers is - ik zelf denk niet specifiek in beelden en heb ook zeker geen voorkeur voor een visuele leerstijl (ik lees liever). Misschien is het percentage hb’ers dat voornamelijk in beelden denkt net zo groot als bij niet-hb’ers.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215054385
Mijn gewone slimmerik denkt veel meer in beelden dan mijn HB-er. Maar de HB-er heeft ook problemen met 3D figuren en routes onthouden. Uit een leer-onderzoek bleef ook dat hij vooral auditief veel onthoudt, visueel het minst. Dat heeft zijn vader ook, en die is ook slim zat. Zit ik voor die gewone slimmerik te klooien met grafiekjes, plaatjes etc om dingen uit te leggen en dat werkt perfect. Maar als ik datzelfde bij de HB-er doe, dan ben ik hem kwijt. Die moet ik echt dingen in woorden uitleggen, hoogstens ondersteunt met plaatjes.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 21:45 schreef Wiepje het volgende:
Sorry, even inbreken. Zijn er hier ouders met uhb kinderen? Ik zou het fijn vinden om daar even mee te sparren en een apart topic over te openen
Ik zou hier gewoon tikken. Er zijn zo weinig uhb kinderen en er zit ook wel overlap met de hb groep.
pi_215055627
Wij zijn hier in huis alle drie echt beelddenkers, zoon is getest van mijn man en ik hebben van onszelf een vermoeden.

Door de vele wisselingen in ib’ers afgelopen jaar ligt er nog steeds geen plan voor L. Hij kreeg eind groep 4 de uitslag en hij zit nu in groep 6. We hebben gisteren het startgesprek met de juf gehad en heel duidelijk aangegeven dat hij echt graag iets wil leren en dat de 20 woordjes Engels die hij moet leren voor de toets voor hem echt geen uitdaging zijn. Hij kijkt alleen maar filmpjes in het Engels zonder ondertiteling en dat al jaren. Moet hij nu ‘face’ en ‘mushrooms’ leren. De juf vroeg wat hij wel wilde leren en laatst zei hij tegen mij dat hij in die tijd wel Duits wilde doen. De juf stond daar voor open O+ dus ze gaat kijken hoe ze dat vorm kan geven. Ze gaat zodra de ib’er begint (oktober) haar aan het lijntje houden om een fatsoenlijk plan op te stellen.
pi_215055657
Wat fijn dat hij ook zelf goed weet wat hij wil leren!
Protège moi de mes désirs.
pi_215056473
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 18:19 schreef arvensis het volgende:
Wat fijn dat hij ook zelf goed weet wat hij wil leren!
Echt wel! Eind groep 5 kwam er niks meer uit, wilde niks leren nam totaal geen initiatief. Nu na de vakantie met nieuwe energie beginnen, dus gebruik van maken.
pi_215057584
@Vanyel mijn ‘gewone’ HB kind (oudste) is geen typische beelddenker. Ook meer het analytische type met weinig fantasie en creativiteit. Feiten tellen. De jongste is wel 100% een beelddenker, creatief (u?)hb met ernstige dyslexie. Woorden en teksten zijn niet zijn ding.

Ik heb mezelf altijd afgevraagd wat ik zelf (primair) ben. Ik herkende me niet (voldoende) in beelddenken, maar ik ben ook geen typische auditief denker. Mijn gehoor is ook niet goed, dus dat zou sowieso niet goed uitpakken. Toen ik een tijdje terug las over kinesthetische denkers, vielen er wat puzzelstukjes op zijn plek. Eindelijk iets waarin ik mezelf echt herken. Gek genoeg vond ik dat heel fijn.

[ Bericht 23% gewijzigd door Phaidra op 21-09-2024 22:24:09 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215057850
Ik vind het allemaal vrij vreemd klinken, die denkdingen :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215057869
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 22:31 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind het allemaal vrij vreemd klinken, die denkdingen :D
Haha ja dat ook. Maar ik dacht dus echt dat het óf beelddenken óf auditief denken was. En ik herkende daar niks echt van, dus ik dacht dat ik dan helemaal geen informatie zou verwerken oid? Ik vond mezelf nogal raar :P (nou ja, niet geheel onwaar, maar toch).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215057942
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 22:33 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Haha ja dat ook. Maar ik dacht dus echt dat het óf beelddenken óf auditief denken was. En ik herkende daar niks echt van, dus ik dacht dat ik dan helemaal geen informatie zou verwerken oid? Ik vond mezelf nogal raar :P (nou ja, niet geheel onwaar, maar toch).
Ik vind het zulke rare beschrijvingen en concepten, ik herken me in alles niet.
Nou ben ik vast the odd one out, ik heb niet alleen geen beelden maar kan ook niet intern horen, voelen, ruiken of proeven, maar heb wel een goede interne spatial sense en worded thinking. Misschien daarom ook dat ik echt moeite heb met begrijpen wat iets als auditief denken überhaupt betekent.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215058370
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 22:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik vind het zulke rare beschrijvingen en concepten, ik herken me in alles niet.
Nou ben ik vast the odd one out, ik heb niet alleen geen beelden maar kan ook niet intern horen, voelen, ruiken of proeven, maar heb wel een goede interne spatial sense en worded thinking. Misschien daarom ook dat ik echt moeite heb met begrijpen wat iets als auditief denken überhaupt betekent.
Wat bedoel je met spatial sense en worded thinking?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215060045
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2024 23:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat bedoel je met spatial sense en worded thinking?
Spatial sense dat ik wel van binnen gevoel heb voor vorm, formaat, afstand, richting van dingen. Ik kan zonder te kijken reddelijk inschatten hoe ver de tafel van me vandaan is bijvoorbeeld, als ik die heb zien staan. Niet zien, wel weten.
Worded thinking is denken in woorden. Die woorden zijn er gewoon, niet visueel of auditief maar ze bestaan somehow wel.
Hier herken ik me wel in de uitleg en vind ik het onderscheid tussen verschillende vormen zelf heel begrijpelijk. Wel veel opties, die kunnen dan ook weer gecombineerd zijn.

Edit: bij herlezen doe ik ook aan unsymbolized thinking. Dat is altijd heel moeilijk uit te leggen, zij doen het beter dan ik O+

[ Bericht 4% gewijzigd door Vanyel op 22-09-2024 09:40:11 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215060871
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 08:35 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Spatial sense dat ik wel van binnen gevoel heb voor vorm, formaat, afstand, richting van dingen. Ik kan zonder te kijken reddelijk inschatten hoe ver de tafel van me vandaan is bijvoorbeeld, als ik die heb zien staan. Niet zien, wel weten.
Worded thinking is denken in woorden. Die woorden zijn er gewoon, niet visueel of auditief maar ze bestaan somehow wel.
Hier herken ik me wel in de uitleg en vind ik het onderscheid tussen verschillende vormen zelf heel begrijpelijk. Wel veel opties, die kunnen dan ook weer gecombineerd zijn.

Edit: bij herlezen doe ik ook aan unsymbolized thinking. Dat is altijd heel moeilijk uit te leggen, zij doen het beter dan ik O+
Ik vind het een geweldig artikel en eindelijk eens wat manieren van denken waar ik me min of meer in kan herkennen. Ik heb me nooit kunnen vinden in visueel denken. Mijn voorstellingen van plaatsen, dingen en personen in boeken zijn ook nooit in beelden. Een film na een boek is voor mij ook nooit in dat opzicht een teleurstelling, omdat het voor mij al nooit een visueel beeld had.

Ik ben meer als jij en heel toevallig dat dochter onlangs vertelde dat zij ook zo is. We waren beide blij dat we een verwant persoon hadden gevonden :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215065578
Toffe linkjes! :D

Bij dat eerste linkje herken ik me vooral in digitaal/beeld denken. Bij dat tweede linkje ben ik vooral jaloers op alles wat begint met 'Just...' _O- lijkt me heerlijk!

Beide kinderen (geen officiële 'labeltjes', wel slimmerikjes) zijn erg visueel ingesteld heb ik het idee :) hoewel de jongste ook erg 'gevoelig' is voor alles wat met geluid te maken heeft trouwens
pi_215078000
Protège moi de mes désirs.
pi_215078107
quote:
Nee, geen nieuws, wel triest. Hoewel ik moet zeggen dat mijn blanke, blonde jongen op 1 school ook niet gezien werd als hb-er. Zelfs toen we het hen vertelden, wilden ze het niet zien. Het is dus ook nog afhankelijk van wie er voor de klas staat en in het gesprek aanwezig zijn…

Ik ben ook wel een beetje juf Sophie-moe. Ze vraagt veel aandacht voor de doelgroep, dat vind ik tof. Ze opereert hier in de regio en zet veel dingen op, maar lijkt niets af te maken. Doet veel dingen een beetje. Ik vind dat vermoeiend.
pi_215078151
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 08:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Nee, geen nieuws, wel triest. Hoewel ik moet zeggen dat mijn blanke, blonde jongen op 1 school ook niet gezien werd als hb-er. Zelfs toen we het hen vertelden, wilden ze het niet zien. Het is dus ook nog afhankelijk van wie er voor de klas staat en in het gesprek aanwezig zijn…

Ik ben ook wel een beetje juf Sophie-moe. Ze vraagt veel aandacht voor de doelgroep, dat vind ik tof. Ze opereert hier in de regio en zet veel dingen op, maar lijkt niets af te maken. Doet veel dingen een beetje. Ik vind dat vermoeiend.
Ik ken haar nog niet, zal eens kijken!

Ik word ook wel een beetje moedeloos van de reacties in dat topic.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 07:48 schreef Janneke141 het volgende:
Met een taalachterstand kom je gewoon niet door het Nederlandse onderwijssysteem heen, en als basisschoolleerkrachten dat meenemen bij hun advies is dat heel verklaarbaar. Ik heb meerdere NT2-leerlingen naar een eindexamen wiskunde vmbo-t gebracht waarvan ik kon zien dat ze qua wiskundig inzicht zeker de havo of misschien wel vwo aan zouden moeten kunnen, maar net boven de zes scoorden op het examen. Dat is puur leesvaardigheid.
Hier kan ik echt verdrietig om worden.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 24 september 2024 @ 10:34:04 #21
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215079030
Triest, maar ergens ook wel logisch in het Nederlandse schoolsysteem. Als je niet taalvaardig en niet leesvaardig bent, is een geschreven examen maken echt heel moeilijk en ongelooflijk vermoeiend. Net als stof opnemen in methodes die bestaan uit heel veel boeken, zeker op het VO en later. Ook bij een ander vak dan een taal...

Mijn zangdocent is vermoedelijk hoogbegaafd, maar is echt heel, heel erg dyslectisch (ik weet dat dat iets anders is, maar even als voorbeeld). Die scoort op een standaard IQ-test laag, omdat hij simpelweg de opgaven niet snel genoeg of niet goed genoeg kan lezen. En zijn schoolcarrière was heel pittig, want ook bij natuurkunde, muziekles, biologie, wiskunde enz enz moet je kunnen lezen om je de stof eigen te maken. En waar basisscholen veel gebruik maken van filmpjes, geluidsfragmenten, gesproken uitleg door de leerkracht, zijn de toetsen vaak geschreven en moet je je antwoorden opschrijven. En bij het VO komt daarbij dat veel van de uitleg ook nog geschreven is. En als je dan een taalprobleem of een leesprobleem hebt, loop je vast.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_215080149
Hmmm, ik reageer eigenlijk nooit in dit topic, omdat ik hier ook nog niets te zoeken heb gehad: mijn zoontje ontwikkelt zich hartstikke gemiddeld (en hartstikke goed). ;)

Maar ik vind dit wel een heel interessant onderwerp en ben best benieuwd wat jullie deed vermoeden dat jullie kind bovengemiddeld intelligent is en hoe dit uiteindelijk werd bevestigd.

En komt hoogbegaafdheid ook al in de familie voor of zelfs bij jullie (als ouders) zelf? Want intelligentie / hoogbegaafdheid is voor een groot deel erfelijk, of niet?

Of kwam het als een grote verrassing dat jullie kind zo intelligent is?

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 24-09-2024 15:27:34 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_215080570
Bij N was het al erg jong wel duidelijk en herkende ik het ook (ik ben zelf ook hb) en ook onze vrienden die zelf kinderen hebben zagen het verschil wel. Dat helpt ook wel, als je het meteen aangeeft bij school, dan houden ze er ook meer rekening mee vanaf het begin.

Interessant ook dat ze geboortemaand noemen als factor die bepaalt of een kind gezien wordt: een ouder kind wordt eerder als hb gezien omdat het fysiek en emotioneel ouder is. N is de een na jongste van de klas overigens, dus dan moet ze eigenlijk nog meer compenseren t.o.v. haar klasgenoten.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215080691
Hier viel het niet sterk op, omdat papa, ik en grote broer ook allemaal slim zijn. Al denk ik dat alleen papa weleens HB zou kunnen zijn. In zijn familie komt dat ook vaker voor.

We zagen op jongere leeftijd wel dat D sneller dingen oppikte dan zijn grote broer. Maar grote broer deed zijn ontwikkeling rustig aan, dus dat was lastig vergelijken. Begin groep 3 liepen ze qua school nog gelijk. Ze konden beide amper lezen en rekenen konden ze beide wel. Alleen D was in een jaar avi-uit, waar grote broer dat halverwege groep 5 was. Toch waren we al wel eerder bewust dat hij niet gewoon slim was, op de peuterspeelzaal was dat ook al opgevallen. Naast de slimheid die oudste ook had, ook een stukje snelheid, complexheid die echt niet bij een doorsnee kind paste. Eind groep 3 kreeg hij het labeltje, omdat het toen nodig was voor de externe plusklas.

Hier ook een eind december kind, maar die liet zo duidelijk zien dat hij mee kon met de groep 2-ers uit de kleuterklas dat hij maar kort hoefde te kleuteren. Een vriend is van januari, bijna een jaar ouder, maar dezelfde groep. Ze moesten hetzelfde doen en werd hetzelfde verwacht bij de plusklas qua planning EN dan maakt zo'n jaar best wel wat uit (naast andere persoonskenmerken)

Ik verras me niet dat de genen een slim kind opleverde, maar ik verras me wel regelmatig over de slimheid (bijv als een 6-jarige naast je zit te gamen en vraagt wat is 5/6e van 0,75 is en 2 seconden dat later zelf beantwoord)
  dinsdag 24 september 2024 @ 14:46:22 #25
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215080997
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:00 schreef margaretha_01 het volgende:
Hmmm, ik reageer eigenlijk nooit in dit topic, omdat ik hier ook nog niets te zoeken heb gehad: mijn zoontje ontwikkelt zich hartstikke gemiddeld (en hartstikke goed). ;)

Maar ik vind dit wel een heel interessant onderwerp en ben best benieuwd wat jullie deed vermoeden dat jullie kind bovengemiddeld intelligent is en hoe dit uiteindelijk werd bevestigd.

En komt hoogbegaafdheid ook al in de familie voor of zelfs bij jullie (als ouders) zelf? Want intelligentie / hoogbegaafdheid is voor een groot deel erfelijk, of niet?

Of kwam het als een grote verrassing dat jullie kind zo intellegent is?
Ik ben zelf hb en zowel het kdv als wijzelf zagen bij prul (nu bijna 6) redelijk typisch gedrag: vroeg heel goed praten en lange zinnen maken, leeftijdsadequaat speelgoed niet interessant vinden, veel makkelijker spelen met oudere kindjes dan met leeftijdsgenoten, spelletjes en puzzels e.d. voor oudere leeftijden pakken, niet makkelijk contact maken met leeftijdsgenootjes... dat laatste is wel al veranderd, omdat een half jaar verschil bij een peuter veel meer uitmaakt dan bij een bijna 6-jarige. School ziet het overigens ook, maar ik weet niet of ze het ook zouden zien als wij het niet bij de intake al vermeld hadden. Ze hameren ook behoorlijk op 'het werk is niet af' of 'je hebt de test op tijd niet goed genoeg gelezen om een zonnetje te zijn'. Gelukkig ziet de hb-specialist het wel (die zit op stichtingsniveau) en de ib'er ook. De juffen leren snel bij, maar hebben nog moeite met schakelen. Ze hebben bij de invoering van deze rekenmethode bijv geleerd dat je niet vooraf moet toetsen wat de kennis is. De HB-specialist adviseert dat wel te doen. Dan houden ze toch liever vast aan wat de methode zegt. Dus we modderen nog een beetje door.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')