abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214972790
Recenter artikel.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)rncentrales-a4864924

quote:
Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales

+ Leeslijst
ACHTERGROND
Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales, omdat ze dat financieel te riskant vinden. De coalitie ziet de bui al hangen, zeggen ingewijden.
Artikel uit de originele OP.
quote:
Kabinet: twee nieuwe kerncentrales in Borssele in 2035

Het kabinet wil dat er twee nieuwe kerncentrales in Borssele komen. Dat blijkt uit conceptstukken die in handen zijn van de politieke redactie van RTL Nieuws. De centrales moeten vanaf uiterlijk 2035 draaien. Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.

De bouw van de nieuwe centrales werd al aangekondigd in het regeerakkoord. Voor de eerste stappen is 5 miljard euro vrijgemaakt. Hoeveel het Rijk uiteindelijk precies zal bijdragen, maakt het kabinet nu nog niet bekend.

Volgens het kabinet is Borssele bij uitstek geschikt, vanwege de reeds aanwezige nucleaire infrastructuur van de al bestaande kerncentrale daar en de ruimte die er is.

'Langjarig, complex en kostbaar'
De bouw van nieuwe kerncentrales is een 'langjarig, complex en kostbaar traject', schrijft minister Jetten voor Klimaat en Energie in de stukken. Daarom is het van belang dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de eerste voorbereidingen. Wel zal er nog 'veelomvattende besluitvorming' moeten plaatsvinden met 'zorgvuldige afwegingen'.

Het kabinet hoopt dat tussen 2025 en 2028 de eerste bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. De bouw van de nieuwe centrales kan dan vanaf 2028 beginnen, waarbij uiterlijk in 2035 de reactoren in gebruik kunnen worden genomen.

Ook voor onderzoek naar de bouw van kleinere kerncentrales, de zogenoemde Small Modular Reactors, zal subsidie worden vrijgemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rncentrales-borssele

[ Bericht 9% gewijzigd door KareldeStoute op 14-09-2024 09:56:11 ]
pi_214972809
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:55 schreef KareldeStoute het volgende:
Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.
Fijn dat de consument er een keer niet voor op hoeft te draaien _O_
pindazakje
pi_214972826
Gaat het rijk dan concurreren met de Eneco's in ons land?

We zijn tenslotte allemaal aandeelhouder. ;)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_214973194
Denken echt in 7 jaar die draaiende te hebben _O- _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214973384
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 20:58 schreef capricia het volgende:
Gaat het rijk dan concurreren met de Eneco's in ons land?

We zijn tenslotte allemaal aandeelhouder. ;)
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
pi_214973489
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2024 21:51 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Briljant plan inderdaad. De overheid gaat de markt verslaan, wat kan er mis gaan?
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.
pi_214973659
quote:

[..]
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?
pi_214974771
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
De woningmarkt privatiseren, wat kon er misgaan?
Wat is daar precies aan geprivatiseerd?
pi_214974787
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 22:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Eneco is ook pas sinds een paar jaar niet meer van de overheid hé.
Die hebben de overheden (provincies en gemeenten, een heel ander soort overheden dan het Rijk) op een heel slim moment verkocht. De kopers hebben daar flink op af moeten schrijven…
pi_214975186
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 21:35 schreef halfway het volgende:
Denken echt in 7 jaar die draaiende te hebben _O- _O-
Dan ben je amper door de procedures heen inderdaad!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214975197
quote:

[..]
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekost
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214975216
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.

Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214975238
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Maar dat is geen excuus. Dat is namelijk al vanaf de jaren 80 het excuus om niet te beginnen. Als we toen niet naar dat gezanik hadden geluisterd hadden we nu al kerncentrales.
Het waren typisch partijen als PvdA, D"66 en CDA die mordus ridicus tegen waren
pi_214975418
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 09:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Technisch kan je in 7 a 8 jaar een kerncentrale bouwen. In Nederland procedureland moet je daar alleen nog een jaar of 10-15 bij optellen.

Er zijn wel meer excuses natuurlijk. Zo weten we nog altijd niet hoe we het afvalprobleem voor de komende millennia goed gaan regelen, kunnen kerncentrales zonder subsidie niet mee op de stroommarkt, zijn de alternatieven veel beter geworden en is er gewoon veel maatschappelijk verzet.
Zelfs Borssele zit niet echt te wachten op een extra centrale (althans ze stellen zoveel voorwaarden dat het praktisch onmogelijk wordt).

Daarnaast duurt het in bijna alle landen gewoon zo lang (op China na wellicht maar of dat een handig voorbeeld is…).
pi_214975427
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 08:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb de tijd van Kalkar nog meegemaakt. Meen dat de Nederlandse consument extra voor z'n kWh's moest betalen en dat het non-project diezelfde consument,1 miljard gulden(!) heeft gekost
Erg duur grapje inderdaad…
pi_214983454
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2024 22:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, als je zo blind de kernlobby volgt snap ik je punt. Dan zijn praktische problemen en feiten maar lastig ;).
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
pi_214983513
quote:
2s.gif Op woensdag 11 september 2024 07:24 schreef Falco het volgende:

[..]
Ik ben vooral tegen het weggooien van miljarden euro's en als gevolg daarvan tegen kernenergie.
Ja, jij gooit ze liever weg met het bouwen van steeds nuttelozere windturbines en zonnepanelen, die niet meer produceren omdat ze allemaal tegelijkertijd stil staan.
pi_214983552
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2024 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kernenergie is net zo goed aanbodgestuurd. Het kan immers alleen een beetje functioneren als de staat voor continue afname een vaste prijs garandeert en subsidieert.

Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat het op die hoogte op zee niet of te hard waait?
Ah, je begrijpt er dus echt niets van.
pi_214983651
TL;DR: we weten allemaal van de Amerikaanse stripverhalen, dat blootstelling aan radioactiviteit resulteert in allerlei mutaties, vaak met onzinnige superkrachten. En anders ga je er akelig aan dood, zoals we in veel films hebben gezien. Meer hoef je niet te weten.
pi_214983686
quote:

In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.
pi_214983715
Deze discussie is eigenlijk gewoon zinloos want ze komen er toch niet. Al vaak genoeg uitgelegd waarom niet. De voorstanders spreek ik graag nog even aan over een jaar of tien. Om ze uit te lachen ja.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_214983724
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In Europa is het bouwen van een kerncentrale de laatste tientallen jaren nooit in 7-8 jaar gelukt volgens mij. En de meeste recente projecten (Finland, Frankrijk, Engeland) zijn allemaal vele jaren uitgelopen.
Klopt maar blijkbaar moet het in Nederland allemaal compleet anders kunnen.
pi_214983757
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is het grootste verschil tussen ons: jij volgt Greenpeace, ik heb het allemaal zelf uitgezocht. Dus jij weet niet hoe het werkt en volgt gewoon het evangelie, terwijl ik dat wel weet.
Ik volg het onderwerp al vrij lang (volgens mij was mijn eerste reactie ooit op dit forum, eind vorige eeuw, zelfs over kernenergie.) en ken alle argumenten over een weer prima.

Wat mij betreft moet je altijd voorzichtig zijn met het volgen van mensen of organisaties of ze ergens nu erg voor of tegen zijn. Daarom benadruk ik het belang van feiten ook graag. En die zijn niet altijd in lijn met de belangen van de kernlobby ;).
pi_214983768
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Deze discussie is eigenlijk gewoon zinloos want ze komen er toch niet. Al vaak genoeg uitgelegd waarom niet. De voorstanders spreek ik graag nog even aan over een jaar of tien. Om ze uit te lachen ja.
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?
pi_214983790
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt: om te janken dat de stroom zo vaak uitvalt?
Jij bent zo ontzettend gehersenspoeld om er voor te zijn dat discussiëren zinloos is. Hier laat ik het maar bij.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')