abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214951326
Beste fokkers,

Over een maand ga ik verhuizen naar een nieuwe tussenwoning;

- Bouwjaar 1981
- Woonoppervlak 125m2 over 3 verdiepingen
- Houtkachel in woonkamer
- Voor alle ramen behalve de voor en achterdeur rolluiken
- CV-ketel uit 2004
- Keuken voorzien van Quooker, alle overige tapwater en ook verwarming op gas.
- Inductiekookplaat
- Begane grond heeft een zeer mooie, pas geschuurde en geöliede eikenhouten vloer dus vloerverwarming is op dit moment nog geen optie
- Energieleverancier is overigens momenteel Essent. Momenteel variabel contract.

Ik heb een verduurzamingsbudget (soort bouwdepot) van 10.000. Nu heb ik al besloten dat ik in elk geval zonnepanelen laat leggen á ¤4400 all-in. Wat nog overblijft (en eventueel zelf nog wat bijleggen) wil ik gebruiken om zover als mogelijk van het gas af te zijn.

Ik heb gedacht aan airco's zodat ik kan koelen en verwarmen maar dat is natuurlijk zeer plaatselijke warmte en dan ga je in vrijwel elke ruimte een binnenunit moeten hangen inclusief leidingwerk. Dat wordt drama en lelijk lijkt me en ook erg kostbaar als je tig splitunits gaat moeten nemen.

Andere optie is hybride warmtepomp. Tijdelijk op de huidige radiatoren, eventueel met van die ventilatoren erop om de warmte effectiever te verspreiden. Ik de nabije toekomst de radiatoren eens vervangen voor de variant die beter werkt met warmte pomp (convectieventilatie(?)).

Overigens is er geen budget meer over voor een thuisaccu, ik hoop dat dat geen acuut probleem is en ik alsnog kosten bespaar met bovenstaande mogelijkheden.

Wie kan mij hier in adviseren of heeft hier ervaring met al deze oplossingen? Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoor tegenstrijdige geluiden over warmtepomp, kosten voor terugleveren energie, tapwater voor douchen die bij hybride warmtepomp alsnog met gas geregeld wordt waardoor je niet enorm veel bespaard etc. etc..

[ Bericht 5% gewijzigd door GerryDV op 11-09-2024 13:47:36 ]
pi_214951344
Wat dacht je van isolatie naar de huidige standaarden brengen. Dat staat op plaats 1 tot 100 en dan komt past al het andere.
pi_214951357
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:30 schreef PJ het volgende:
Wat dacht je van isolatie naar de huidige standaarden brengen. Dat staat op plaats 1 tot 100 en dan komt past al het andere.
Het huis heeft al een B label en is nagenoeg volledig geïsoleerd. Daar valt volgens mij geen winst meer te behalen (gelukkig) :).

Edit: B label, geen A waarschijnlijk omdat alles nog op gas zit.
pi_214951366
Ik zou alleen investeren in een airco voor de slaapkamers/bovenverdieping. Dus één unit. Ga je een hoop plezier van hebben.
blablablabla
pi_214951373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:34 schreef Elan het volgende:
Ik zou alleen investeren in een airco voor de slaapkamers/bovenverdieping. Dus één unit. Ga je een hoop plezier van hebben.
Dat heb ik nu in mijn huidige woning ook op de slaapkamer, is inderdaad top en zal ik zeker overwegen. Maar niet voor verwarmen van het hele huis. Nu hoorde ik wel dat met een warmtepomp en convectie ventilatie radiatoren je ook aardig kan koelen tot aan 7 graden koeler dan buiten. In dat geval zou ik de airco misschien achterwege laten aangezien ik een graad of 23 binnen in de zomer acceptabel vind.

Oh ja, het huis heeft ook voor alle ramen behalve de voor en achterdeur een rolluik!
  Moderator woensdag 11 september 2024 @ 13:54:42 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214951515
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:36 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat heb ik nu in mijn huidige woning ook op de slaapkamer, is inderdaad top en zal ik zeker overwegen. Maar niet voor verwarmen van het hele huis. Nu hoorde ik wel dat met een warmtepomp en convectie ventilatie radiatoren je ook aardig kan koelen tot aan 7 graden koeler dan buiten. In dat geval zou ik de airco misschien achterwege laten aangezien ik een graad of 23 binnen in de zomer acceptabel vind.

Oh ja, het huis heeft ook voor alle ramen behalve de voor en achterdeur een rolluik!
Maar daarmee ben je niet van de luchtvochtigheid af, en het is de luchtvochtigheid die je beleving van warmte (want daardoor ga je zweten) sterk beïnvloed. Een airco haalt die vochtigheid weg. Wellicht iets om mee te nemen in je overweging.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214951638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar daarmee ben je niet van de luchtvochtigheid af, en het is de luchtvochtigheid die je beleving van warmte (want daardoor ga je zweten) sterk beïnvloed. Een airco haalt die vochtigheid weg. Wellicht iets om mee te nemen in je overweging.
Daar zat ik al over na te denken inderdaad, de luchtvochtigheid blijft op die manier hetzelfde dus gevoelstemperatuur zal minder afnemen dan met een airco. Maar momenteel wordt het dus of overal airco's in bijna elke ruimte om te koelen of verwarmen of de hybride warmtepomp en dan maar wat minder koelen. De combinatie hybride warmtepomp en 1 of 2 airco's is op dit moment kostentechnisch geen overweging, al denk ik dat die 2 airco's voor tijdens een hittegolf er wel komen voor de slaapkamers. :)
  Moderator woensdag 11 september 2024 @ 14:22:01 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_214951776
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:07 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Daar zat ik al over na te denken inderdaad, de luchtvochtigheid blijft op die manier hetzelfde dus gevoelstemperatuur zal minder afnemen dan met een airco. Maar momenteel wordt het dus of overal airco's in bijna elke ruimte om te koelen of verwarmen of de hybride warmtepomp en dan maar wat minder koelen. De combinatie hybride warmtepomp en 1 of 2 airco's is op dit moment kostentechnisch geen overweging, al denk ik dat die 2 airco's voor tijdens een hittegolf er wel komen voor de slaapkamers. :)
Je kúnt overwegen om 1 airco te doen voor de bovenverdieping, maar ik heb zelf inderdaad ook gekozen voor airco per ruimte, naast de warmtepomp die ik ook heb. Ik weet niet wat je gezinssituatie is, maar het is onzinnig om de hele bovenverdieping + eventueel gang te koelen als je het eigenlijk alleen maar koel wil hebben op je slaapkamer.

Daarom heb ik het per slaapkamer (waar geslapen wordt) + woonkamer + zolder gedaan.
pi_214951900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je kúnt overwegen om 1 airco te doen voor de bovenverdieping, maar ik heb zelf inderdaad ook gekozen voor airco per ruimte, naast de warmtepomp die ik ook heb. Ik weet niet wat je gezinssituatie is, maar het is onzinnig om de hele bovenverdieping + eventueel gang te koelen als je het eigenlijk alleen maar koel wil hebben op je slaapkamer.

Daarom heb ik het per slaapkamer (waar geslapen wordt) + woonkamer + zolder gedaan.
Ga ik zeker overwegen, thanks! Voor nu is voor mij alleen de belangrijkste vraag wat de beste keuze is qua verwarmen met geen/zo min mogelijk gasverbruik maar dat het wel in budget past en eventueel overige tips en waar op te letten. Voor dat volledig verwarmen van de woning lijkt me airco dus geen goede keuze tenzij iemand er ervaring mee heeft.
  Moderator woensdag 11 september 2024 @ 14:36:05 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_214951912
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:34 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Ga ik zeker overwegen, thanks! Voor nu is voor mij alleen de belangrijkste vraag wat de beste keuze is qua verwarmen met geen/zo min mogelijk gasverbruik maar dat het wel in budget past en eventueel overige tips en waar op te letten. Voor dat volledig verwarmen van de woning lijkt me airco dus geen goede keuze tenzij iemand er ervaring mee heeft.
Tja, beperkt gasverbruik is dan een hybride WP, géén gas is een full electric WP, maar dat vergt wel weer andere investeringen.
pi_214952244
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja, beperkt gasverbruik is dan een hybride WP, géén gas is een full electric WP, maar dat vergt wel weer andere investeringen.
Ja precies. Als ik dan full-electric ga moet je vloerverwarming hebben, liefst op elke verdieping dan, en ook eigenlijk een thuisaccu erbij om het compleet te maken. Dan heb je het gemakkelijk over 20k extra dan wat ik nu te besteden heb. Daarom denk ik dat de hybride voor nu het best is, het is er gelukkig wel eentje die in de toekomst om te bouwen is naar full.
  woensdag 11 september 2024 @ 15:22:15 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214952254
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:32 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Het huis heeft al een B label en is nagenoeg volledig geïsoleerd. Daar valt volgens mij geen winst meer te behalen (gelukkig) :).

De energievraag van je huis bepaalt het label, niet de bron van die externe energie. Zou niet aan hybride beginnen, maar eerst isolatie op orde brengen en vervolgens een volledig elektrische warmtepomp.

Kan je meteen helemaal van het gas af en dat scheelt je jaarlijks een hoop vaste kosten.
Huilen dan.
pi_214952946
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2024 15:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De energievraag van je huis bepaalt het label, niet de bron van die externe energie. Zou niet aan hybride beginnen, maar eerst isolatie op orde brengen en vervolgens een volledig elektrische warmtepomp.

Kan je meteen helemaal van het gas af en dat scheelt je jaarlijks een hoop vaste kosten.
Bedankt voor je reactie. Dat eerste wist ik niet. Isolatie zou ik niet weten hoe die nog te verbeteren is, alles is maximaal geïsoleerd. Een volledig elektrische warmtepomp betekend dat ik overal vloerverwarming moet leggen en dat zit momenteel niet in het budget.
pi_214952981
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:32 schreef GerryDV het volgende:

[..]

Die labels zijn nogal willekeurig en zou ik niet teveel op vertrouwen het huis bij je buren wat precies identiek is kan door een andere expert zomaar op c of d zitten.
pi_214954571
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 16:33 schreef GerryDV het volgende:
Bedankt voor je reactie. Dat eerste wist ik niet. Isolatie zou ik niet weten hoe die nog te verbeteren is, alles is maximaal geïsoleerd. Een volledig elektrische warmtepomp betekend dat ik overal vloerverwarming moet leggen en dat zit momenteel niet in het budget.
Je zou het deze winter kunnen aankijken of je met de huidige CV, de woning met een CV-keteltemp. van 50 graden kunt verwarmen. Dat haal je met een full electric WP ook en dan zonder vloerverwarming. Evt. ventilatoren op de radiatoren.

Supervoordeel is je houtkachel; daarmee stook je de hut warm zat als het echt hard vriest buiten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214954638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:28 schreef GerryDV het volgende:

Ik heb een verduurzamingsbudget (soort bouwdepot) van 10.000. Nu heb ik al besloten dat ik in elk geval zonnepanelen laat leggen á ¤4400 all-in. Wat nog overblijft (en eventueel zelf nog wat bijleggen) wil ik gebruiken om zover als mogelijk van het gas af te zijn.

Weet niet hoeveel Wp je wilt of aangeboden krijgt, maar heden ten dagen betaal je pak-em-beet ¤900/kWp. Jij zou dus 5kWp leggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214954694
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2024 15:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De energievraag van je huis bepaalt het label, niet de bron van die externe energie.
Zonnepanelen ook niet?
pi_214954882
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 19:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Zonnepanelen ook niet?
Heb het even opgezocht en wat @Isdatzo zegt klopt niet. Je energielabel wordt ook bepaald door hoeveel duurzame energie je gebruikt en veel andere factoren buiten hoeveel energie je huis nodig heeft.
  woensdag 11 september 2024 @ 20:10:27 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214955031
Klein detail wellicht, maar sommige Quookers gebruiken alsnog ook warm leidingwater als je warm water pakt. Is wel om te bouwen dan, maar werkt niet door alleen het warme water af te sluiten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214955149
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:10 schreef De_Hertog het volgende:
Klein detail wellicht, maar sommige Quookers gebruiken alsnog ook warm leidingwater als je warm water pakt. Is wel om te bouwen dan, maar werkt niet door alleen het warme water af te sluiten.
Is dit snappelijk te maken, en wat is de relatie met de OP??
  woensdag 11 september 2024 @ 20:27:05 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214955182
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dit snappelijk te maken, en wat is de relatie met de OP??
OP heeft een Quooker en wil van het gas af. Sommige modellen Quooker gebruiken warm leidingwater. Als je zo’n model hebt gebruikt deze dus alsnog ook gas momenteel.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214955199
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
OP heeft een Quooker en wil van het gas af. Sommige modellen Quooker gebruiken warm leidingwater. Als je zo’n model hebt gebruikt deze dus alsnog ook gas momenteel.
Een WP geeft toch ook warm tapwater???
  woensdag 11 september 2024 @ 20:34:46 #23
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214955278
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Een WP geeft toch ook warm tapwater???
Klopt, maar zoals ik het lees is de WP alleen nog een van de opties momenteel. Daarnaast schreef TS dat het ‘overige’ tapwater op gas was, dus wilde ik even erop wijzen dat de Quooker waarschijnlijk óók gas verbruikt. Dat zijn precies van die details die je nog wel eens over het hoofd ziet anders ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214955314
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Klopt, maar zoals ik het lees is de WP alleen nog een van de opties momenteel. Daarnaast schreef TS dat het ‘overige’ tapwater op gas was, dus ik wilde ik even erop wijzen dat de Quooker waarschijnlijk óók gas verbruikt. Dat zijn precies van die details die je nog wel eens over het hoofd ziet anders ;)
Bedankt voor de verdieping. De quooker is van 2022 en ik ga er voorzichtig vanuit dat deze ook normaal warm water elektrisch regels. Ik ga t wel checken. In geval van mijn voorlopige voorkeur voor een hybride warmtepomp wordt ook warm tapwater door deze geregeld en is er dus geen probleem, net als met warm water om te douchen.

Ik ben nog wel benieuwd of de hubride warmtepomp bij warm tapwater enkel op gas gaat of ook een deel van de warmte uit de warmtewisselaar haalft of dat die echt enkel voor de centrale verwarming is.

Iemand die dit weet?
  woensdag 11 september 2024 @ 20:44:07 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214955377
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 20:38 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Bedankt voor de verdieping. De quooker is van 2022 en ik ga er voorzichtig vanuit dat deze ook normaal warm water elektrisch regels.
Dat model, Combi+ meen ik, geeft ook wel warm water uit de tank in eerste instantie, maar vult het daarna aan met water van de cv. Wordt ook nu nog aangeraden voor ‘als je een warmwaterleiding hebt’, dus kans lijkt me alsnog redelijk groot.

Makkelijk te controleren door even wat langer warm water te pakken en kijken of de cv aanslaat ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_214958684
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 19:51 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Heb het even opgezocht en wat @:Isdatzo zegt klopt niet. Je energielabel wordt ook bepaald door hoeveel duurzame energie je gebruikt en veel andere factoren buiten hoeveel energie je huis nodig heeft.
Om precies te zijn is het energielabel een berekende waarde voor hoeveel fossiele energie je verbruikt per m2 vloeroppervlak. Dus dat kan je omlaag krijgen door minder energie te verbruiken (isolatie) of door zelf ook duurzame energie op te wekken (zonnepanelen)

Ontopic: hoe is de ventilatie geregeld in de woning? In onze vorige energielabel B woning zaten er nog van die luchtroosters boven de ramen. Wat niet alleen energie kost, maar ook nog eens best oncomfortabel kan zijn als de wind er op staat en je een koude luchtstroom in je nek hebt.
We hebben in onze huidige een mechanische ventilatie met warmteterugwinning, en afgezien van de energiebesparing vindt ik dat vooral een toename in comfort.

Voor achteraf inbouwen is een centrale warmteterugwinning waarschijnlijk te ingewikkeld, omdat je dan naar elk vertrek twee leiding moet leggen. Maar er zijn best veel decentrale warmteterugwin-producten, die je per kamer kan gebruiken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_214959057
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 10:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
Om precies te zijn is het energielabel een berekende waarde voor hoeveel fossiele energie je verbruikt per m2 vloeroppervlak. Dus dat kan je omlaag krijgen door minder energie te verbruiken (isolatie) of door zelf ook duurzame energie op te wekken (zonnepanelen)
Betekent dus dat een "van-het-gas-af" woning, met zonnepanelen die > verbruik opwekken, altijd op A+++ of A++++ zit??
  donderdag 12 september 2024 @ 11:14:49 #28
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214959087
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ontopic: hoe is de ventilatie geregeld in de woning? In onze vorige energielabel B woning zaten er nog van die luchtroosters boven de ramen. Wat niet alleen energie kost, maar ook nog eens best oncomfortabel kan zijn als de wind er op staat en je een koude luchtstroom in je nek hebt.
We hebben in onze huidige een mechanische ventilatie met warmteterugwinning, en afgezien van de energiebesparing vindt ik dat vooral een toename in comfort.

Voor achteraf inbouwen is een centrale warmteterugwinning waarschijnlijk te ingewikkeld, omdat je dan naar elk vertrek twee leiding moet leggen. Maar er zijn best veel decentrale warmteterugwin-producten, die je per kamer kan gebruiken.
Vooral de overstap van gas naar warmtepomp doet veel. Uiteraard nadat je de basis (isolatie, luchtdichtheid, ventilatie, afgiftesysteem) op orde hebt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 12 september 2024 @ 11:16:45 #29
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214959095
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Betekent dus dat een "van-het-gas-af" woning, met zonnepanelen die > verbruik opwekken, altijd op A+++ of A++++ zit??
Altijd A++++ vanaf energieneutraal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_214959203
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:16 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Altijd A++++ vanaf energieneutraal.
Leuk energieneutraal, maar hoe zit het met salderen? Als je 's winters voor je warmtepomp 3MWh grijze stroom verbruikt en 's zomers 3MWh teruglevert met je PV, is dat dan nog steeds energieneutraal?
  donderdag 12 september 2024 @ 11:34:55 #31
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214959267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Leuk energieneutraal, maar hoe zit het met salderen? Als je 's winters voor je warmtepomp 3MWh grijze stroom verbruikt en 's zomers 3MWh teruglevert met je PV, is dat dan nog steeds energieneutraal?
Volgens de methodiek wel ja.
pi_214959500
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het grote verschil tussen de realiteit en het rekenmodel van de overheid. Waarschijnlijk baseert het rekenmodel voor het energielabel nog uit de tijd dat er geen warmtepompen en/of terugleveren en salderen bestonden. Want in de praktijk heb je natuurlijk helemaal gelijk dat in de winter de stroom nooit helemaal groen kan zijn.

Als je bijvoorbeeld in deze calculator invult dat je een vrijstaand huis van 250m2 zonder isolatie met enkel glas uit 1900 hebt, maar wel een warmtepomp en 1500kw 1500W aan zonnepanelen, dan heb je ineens een A+ label. 8)7

[ Bericht 1% gewijzigd door knoopie op 12-09-2024 14:41:45 (Typfoutje) ]
  donderdag 12 september 2024 @ 12:40:17 #33
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214959804
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:59 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het grote verschil tussen de realiteit en het rekenmodel van de overheid. Waarschijnlijk baseert het rekenmodel voor het energielabel nog uit de tijd dat er geen warmtepompen en/of terugleveren en salderen bestonden. Want in de praktijk heb je natuurlijk helemaal gelijk dat in de winter de stroom nooit helemaal groen kan zijn.
Nee.

quote:
Als je bijvoorbeeld in deze calculator invult dat je een vrijstaand huis van 250m2 zonder isolatie met enkel glas uit 1900 hebt, maar wel een warmtepomp en 1500kw aan zonnepanelen, dan heb je ineens een A+ label. 8)7
Lijkt me dat die tool nog gebaseerd is op de oude methodiek voor woningeigenaren.
pi_214959812
quote:

[..]

Als je bijvoorbeeld in deze calculator invult dat je een vrijstaand huis van 250m2 zonder isolatie met enkel glas uit 1900 hebt, maar wel een warmtepomp en 1500kw aan zonnepanelen, dan heb je ineens een A+ label. 8)7
Ik denk niet dat je 1.500kW aan zonnepanelen kwijt kan op een woning van 250m2.

Dat zijn ongeveer 4.110 panelen van 365Wp.
pi_214960114
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zal om 1,5MWh gaan.
pi_214960122
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:34 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Volgens de methodiek wel ja.
Hartelijk dank voor de toelichting.
pi_214960271
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 13:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Zal om 1,5MWh gaan.
Wh is sowieso niet een geschikte eenheid om het vermogen van je panelen in uit te drukken.
Dus het zal niet om MWh gaan.
pi_214960304
Maar on topic: als je niet wil gaan koelen en ook niet voor de "all electric" optie wil met een warmtepomp, dan zou ik eerst een hybride overwegen. En inderdaad de radiatoren van fans voorzien, zeker de grootste in de ruimte.
pi_214960735
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Typfoutje van mij. Moet 1,5kW of 1500W zijn. Dus vier paneeltjes.
pi_214961503
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 14:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Typfoutje van mij. Moet 1,5kW of 1500W zijn. Dus vier paneeltjes.
Als je (typefoutje) 1500Wp bedoelt: daar ga je je huis niet mee verduurzamen.
  vrijdag 13 september 2024 @ 10:11:54 #41
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_214967246
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2024 11:59 schreef knoopie het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld in deze calculator invult dat je een vrijstaand huis van 250m2 zonder isolatie met enkel glas uit 1900 hebt, maar wel een warmtepomp en 1500kw 1500W aan zonnepanelen, dan heb je ineens een A+ label. 8)7
Even een simpel voorbeeldje. Stel je hebt een redelijk goed geïsoleerd huis (zeg van na 1992 oid). Je hebt nu nog een gasketel, maar overweegt verduurzaming. De woning is 130m2 en de energievraag van de woning is 20.000kWh/jaar. Drie verbeteropties: zonnepanelen (opbrengst 2500kWh/jaar), warmtepomp en zonnepanelen en warmtepomp.

• Uitgangspunt gasketel: kom je uit op ong. 185 kWh/m2/jaar, label C
• Zonnepanelen: kom je uit op ong. 162 kWh/m2/jaar, label B
• Warmtepomp: kom je uit op ong. 89 kWh/m2/jaar, label A+
• Warmtepomp & zonnepanelen: kom je uit op ong. 61 kWh/m2/jaar, label A++

Een warmtepomp doet het meest omdat je dankzij je (s)COP je primaire energie door +/- 3* deelt. Klein disclaimertje: bovenstaande is een globale inschatting obv ervaring en is afhankelijk van de situatie en zal per woning verschillen. Ik heb geen BENG berekening gemaakt.

*Hoi TheFreshPrince. Ja, in werkelijkheid zal een sCOP hoger liggen. In de methodiek wordt echter uitgegaan van forfaitaire waarde, of in het gunstigste geval (wanneer er een gecontroleerde productinformatie is) de opgave door fabrikant.
pi_214968222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 16:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je (typefoutje) 1500Wp bedoelt: daar ga je je huis niet mee verduurzamen.
Dat weet ik. Maar zo werkt de berekening van de overheid nu eenmaal.
pi_214968730
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:11 schreef GrumpyFish het volgende:

• Warmtepomp & zonnepanelen: kom je uit op ong. 61 kWh/m2/jaar, label A++

Gaan we dat doen! Krijgen we ook korting op de hypotheekrente van de hypotheeknemer.
pi_214996134
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dit kan ik beamen. Bij mij ouders nu voor de woonkamer en keuken een Itho eco200 in de bijkeuken gehangen en dan kunnen eindelijk die tochtroosters weg. Ding is veel goedkoper dan de decentrale units en zodoende kun je het eventueel per verdieping regelen en zit je met minder buiswerk.

Was nog steeds wat gepuzzel meer haalbaarder dan een grote centrale unit want dan moet je bijna heel het huis verbouwen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214996261
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 09:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit kan ik beamen. Bij mij ouders nu voor de woonkamer en keuken een Itho eco200 in de bijkeuken gehangen en dan kunnen eindelijk die tochtroosters weg. Ding is veel goedkoper dan de decentrale centrale units en zodoende kun je het eventueel per verdieping regelen en zit je met minder buiswerk.

Was nog steeds wat gepuzzel meer haalbaarder dan een grote centrale unit want dan moet je bijna heel het huis verbouwen.
Volgens mij had je een klein typfoutje ;)
pi_214996310
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 09:57 schreef knoopie het volgende:

[..]
Volgens mij had je een klein typfoutje ;)
Nee dat was expres. Die decentrale unit van brink en Zehnder zijn absurd duur.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214996432
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 10:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat was expres. Die decentrale unit van brink en Zehnder zijn absurd duur.
Ah ok. Ik vond het een rare zin, omdat het zelf ook in jouw toepassing een soort van decentrale unit is. Maar dan begrijp ik wat je bedoelt.

Er zijn trouwens nog simpeler te installeren oplossingen. Daar zit ik nu naar te kijken voor een werkkamer die vrijstaand achter in de tuin komt. Die bestaan uit twee ventilatoren met een keramisch element er in dat de warmte vast kan houden.

Als de lucht naar buiten stroomt, warmt hij het keramisch element op. En na een minuut draai je de richting om en warm je daarmee de inkomende lucht weer op. En de ventilator aan de andere kant van de kamer doet elke keer precies het tegenovergestelde. (Daarom moet je ze ook per paar inzetten)

Dan hoef je dus enkel op twee plekken een rond gat door je gevel te boren voor de buis. De ventilator en het keramisch element zitten daar in. Het rendement is wel iets lager. Maar daar staat wel een boel eenvoud tegenover. En dat is in sommige situaties ook wat waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')