Ja. Zeker weten.quote:Op dinsdag 10 september 2024 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn dochter moet 18 heen en 18 terug door open veld, zonder elektrische fiets is dat dus gewoon de bus/trein. En dan is dit toch gewoon veel meer beweging.
Nou ja rampzalig is wel heel sterk uitgedruktquote:Op dinsdag 10 september 2024 22:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker weten.![]()
Maar ook in en rondom de stedelijke omgeving gaan kinderen steeds vaker naar een specifieke gekozen middelbare school die verder weg ligt. Omdat die afstand te doen is met een ebike. De radius is vergroot.
Ik zie dat bij specifieke VMBO richtingen. Maar ook bij een Havo/VWO-school die meer op creativiteit of theater gericht is. Kinderen komen soms echt van ver.
Die scholen zijn dan wel binnen de afstand die te doen is met een ebike. En anders niet.
Tevens is niet ieder kind even sterk of even groot. Vriendinnetje hier heeft een groeiachterstand en die kan alleen op een ebike naar school en naar gym fietsen. Anders was er echt een probleem geweest (school in nieuwbouwwijk, OV sluit niet aan).
Ik zou het rampzalig vinden om een leeftijdsgrens op een ebike te zetten.
Voor de kinderen die inmiddels (11 jaar en ouder) op zo'n school zitten (en eigenlijk ook voor de kinderen die er graag heen willen), vind ik het wel rampzalig ja.quote:Op dinsdag 10 september 2024 23:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja rampzalig is wel heel sterk uitgedrukt
Maar een ongewenst neveneffect is het wel.
idd, al werd de term fatbike wel al gebruikt voor fietsen als ditquote:Op dinsdag 10 september 2024 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fatbikes zien er totaal niet uit als mountainbikes, eerder als scooters.
[ afbeelding ]
Dus jij vind kwantiteit belangrijker dan kwaliteit?quote:Op dinsdag 10 september 2024 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat nooit 2 weken van te voren over prinsjesdag.
En zo lang er praktisch wekelijks dit soort berichten langs komen is het absoluut geen non-issue: https://www.bredavandaag.(...)atbike-waren-8-en-13
https://www.rtvoost.nl/ni(...)e-en-auto-zwollenaar
Nee logisch toch. Het onding heeft geeneens trappers. Of hoort dat zo?quote:Op woensdag 11 september 2024 00:04 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
idd, al werd de term fatbike wel al gebruikt voor fietsen als dit
[ afbeelding ]
Was een kortstondige (Amerikaanse) trend maar in NL nooit echt aangeslagen.
Was het maar een non-probleem, het hele debat begon met artsen en ziekenhuizen die aan de bel trokken, he?quote:Op dinsdag 10 september 2024 23:31 schreef trein2000 het volgende:
Overigens moet mij van het hart dat ik het heel bijzonder vind dat dit non-probleem al weken de politiek domineert.
Ja een fatbike is gewoon een elektrische fiets. Dus het geldt voor allemaal of voor geen enkele.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:51 schreef Basp1 het volgende:
Een totaal achterhoede gevecht waarbij we weer belasting miljoen gaan op brassen aan nog meer regels op regels maken die onze uitvoeringsinstanties toch niet handhaven.
Een gedeelte van de geïmporteerde fatbikes hebben gewoon al teveel vermogen in de motor en het gelul van dan alleen op eigen terrein gebruiken weten we dat dit niet gebeurt.
Gewoon het simpel houden en alles met electromotor weer zoals vroeger vanaf 16 met een brommer rijbewijs erbij.
De enige indeling die je echt goed kunt maken is tussen fietsen met trapondersteuning of fietsen met een motor waarbij je nauwelijks hoeft te trappen. De fatbike valt in die laatste categorie, maar er zijn dan meer fietsen die daar onder vallen.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja een fatbike is gewoon een elektrische fiets. Dus het geldt voor allemaal of voor geen enkele.
Je zou nog een helmplicht kunnen invoeren vaan elektrische fietsen voor jongeren on de 16 jaar. Dan is het stoere er snel vanaf.
Dan doen we dat ook voor auto'squote:Op woensdag 11 september 2024 10:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De enige indeling die je echt goed kunt maken is tussen fietsen met trapondersteuning of fietsen met een motor waarbij je nauwelijks hoeft te trappen. De fatbike valt in die laatste categorie, maar er zijn dan meer fietsen die daar onder vallen.
Scooters werden trouwens niets minder stoer door een helm.
Ik vind een helmplicht voor alle minderjarigen op een ebike trouwens een prima idee. Of desnoods voor iedereen op een ebike, als iedereen het doet wordt het al vrij snel algemeen geaccepteerd (zie ook het aantal wielrenners wat je nu nog ziet zonder helm, bijna 0, tov 15 jaar geleden, bijna iedereen. Of het aantal schaatsers op de ijsbaan met een helm op, dat is in 3 jaar gemeengoed geworden). Een helm zou het grootste risico op ongevallen met ernstig letsel wel fors verminderen en daar gaat het uiteindelijk om.
Toen de helmplicht voor snorscooters is ingevoerd nam de verkoop daarvan drastisch af dus hoe jij erbij komt dat helmplicht stoer gevonden wordt door jeugd is wel een raadsel.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:33 schreef Hanca het volgende:
Scooters werden trouwens niets minder stoer door een helm.
Jij denkt dat Hanca daar een probleem mee gaat hebben?quote:Op woensdag 11 september 2024 11:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dan doen we dat ook voor auto's
30 km/u max op kleine wegen, 80 km/u op de snelweg.
Snorfietsen, daar reed de jeugd niet op. Dat waren allemaal 60+ers. Jeugd reed op scooters en daar was een helm nooit een probleem.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toen de helmplicht voor snorscooters is ingevoerd nam de verkoop daarvan drastisch af dus hoe jij erbij komt dat helmplicht stoer gevonden wordt door jeugd is wel een raadsel.
Verkoop snorfietsen compleet ingestort door helmplicht
30 binnen bebouwde kom, 60 op kleine wegen buiten de bebouwde kom, 80 op grote N wegen (N11, N33) en snelwegen max 100 is mijn ideaalbeeld.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dan doen we dat ook voor auto's
30 km/u max op kleine wegen, 80 km/u op de snelweg.
Jij woont volgens mij in een buitengebied en hebt volgens mij weinig idee wat er daadwerkelijk in steden leeft en gebeurt.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Snorfietsen, daar reed de jeugd niet op. Dat waren allemaal 60+ers. Jeugd reed op scooters en daar was een helm nooit een probleem.
Ik woonde in Alphen aan den Rijn toen. De 60plussers hebben inderdaad een groter probleem met helmplicht dan jongeren. Ik heb een wielerfiets en ooit grote stukken gefietst en ook wel meegedaan aan georganiseerde toertochten. Je ziet geen enkele 35-minner zonder helm, wel nog redelijk wat 60plussers.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij woont volgens mij in een buitengebied en hebt volgens mij weinig idee wat er daadwerkelijk in steden leeft en gebeurt.![]()
Waarom zou de snorfiets verkoop anders ingestort zijn hebben de 60 plussers waar jij het over hebt dan ook een groot probleem met de helmplicht?
Dit dus juist vanwege het niet nodig hebben van een helm was het populair.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:46 schreef Basp1 het volgende:
In Tilburg waar ik woon zag ik in de stad bij alle onderwijs instelling toch bizar veel snorscooters voor de helmplicht.
Maar goed hier gaat het nu over electrisch aangedreven fietsen waarbij onze wetgever zich in een spagaat gewrongen heeft door dit type anders te willen beschouwen als met een plofmotor aangedreven tweewielers, waarbij ze de spagaat nog groter gaan maken als ze fatbikes ook nog eens als aparte groep willen gaan beschouwen .
Idd. Een bromfiets of scooter wel, maar een snorfiets die maar 25km/u ging? Nooit gezien bij een middelbare school, eigenlijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:01 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb in mijn tienerjaren in Tilburg eigenlijk ook geen leeftijdsgenoten met snorfietsen gezien. Volgens mij was je dan wel de meest onhippe jongen van de klas als je daarmee aankwam.
Ik ben geen 60quote:Op woensdag 11 september 2024 13:07 schreef Basp1 het volgende:
Dus jullie hebben het nu over de tijd dat mensen op kreidlers puchjes Zündapp en Honda mt en mb reden en vergeten wat er in de 25 jaar daarna is gebeurd met de perceptie en voorkeuren van scholieren.![]()
Het heeft niks met politiek opportunisme te maken. Sterker: de politiek heeft dit debat niet aangezwengeld, dat deden de doktoren en de ziekenhuizen. Nogal vreemd om die van politiek opportunisme te beschuldigen.quote:Maar goed zoals ik al eerder opmerkte het gaat hier over de uitzonderingspositie die onze politieke opportunisten aan een fatbikes willen gaan geven..
Dat mag, op de camping.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:09 schreef Origami94 het volgende:
Ik wil gewoon op een elektrische step
De politiek heeft dit aan hun eigen halfslachtig beleid en uitvoering te danken dat doctoren en ziekenhuizen een toename zien van gewonde jeugdigen die blijkbaar vaak komen door onvoorzichtig gedrag van jeugd op electrisch aangedreven voertuigen.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen 60
Mijn basisschooltijd is net 25 jaar geleden
Mijn zusje is net 4 jaar van de middelbare school af, mijn dochter gaat er nu heen.
[..]
Het heeft niks met politiek opportunisme te maken. Sterker: de politiek heeft dit debat niet aangezwengeld, dat deden de doktoren en de ziekenhuizen. Nogal vreemd om die van politiek opportunisme te beschuldigen.
Oh dat doen ze wel vaker hoor. Kijk maar naar het vuurwerkdebat of andere hypes.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen 60
Mijn basisschooltijd is net 25 jaar geleden
Mijn zusje is net 4 jaar van de middelbare school af, mijn dochter gaat er nu heen.
[..]
Het heeft niks met politiek opportunisme te maken. Sterker: de politiek heeft dit debat niet aangezwengeld, dat deden de doktoren en de ziekenhuizen. Nogal vreemd om die van politiek opportunisme te beschuldigen.
Als jij het vuurwerkdebat, alleen al 4 miljoen aan directe zorgkosten (los van alle verlies aan productiviteit en de persoonlijke schade voor de slachtoffers) voor 2 uur plezier, als hype neer gaat zetten zijn we het waarschijnlijk nooit eens. Iets wat al decennialang terug komt als discussiepunt kun je ook moeilijk een hype noemen.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Oh dat doen ze wel vaker hoor. Kijk maar naar het vuurwerkdebat of andere hypes.
Ja dat is het ja. Honden maken een factor 3 meer slachtoffers per jaar.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als jij het vuurwerkdebat, alleen al 4 miljoen aan directe zorgkosten (los van alle verlies aan productiviteit en de persoonlijke schade voor de slachtoffers) voor 2 uur plezier, als hype neer gaat zetten zijn we het waarschijnlijk nooit eens. Iets wat al decennialang terug komt als discussiepunt kun je ook moeilijk een hype noemen.
Gaan we het dadelijk ook nog over meeroken hebben.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is het ja. Honden maken een factor 3 meer slachtoffers per jaar.
Het ging om politiserende artsen en daar zijn er genoeg van.
Het zijn gewoon bezorgde artsen die, ook nav hun eed waardoor ze slachtoffers willen voorkomen, aan de bel trekken als ze een serie onnodige slachtoffers zien. Ik mag hopen dat alle artsen van alle tijden dat blijven doen.quote:Op woensdag 11 september 2024 15:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat is het ja. Honden maken een factor 3 meer slachtoffers per jaar.
Het ging om politiserende artsen en daar zijn er genoeg van.
Waren we toch alweer even vergeten dat je schijnbaar eerst de vooruitgang moet verdienen door onnodig af te zien...quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja hallo, jij had het over kinderen. Dat je dat kinderen niet aan mocht doen.
Niks mis met kinderen die elke dag heuvel op en heuvel af moeten. Worden ze hard van. Niet van die tegenwoordige snowflakes die al beginnen te janken als hun dictee met een 3 wordt beloond.
Dan moet jij niet opeens over pubers beginnen die een overload aan hormonen te verwerken krijgen.
En zelfs dan denk ik dat er weinig overblijft van je machohouding als jij jezelf en je liefje omhoog moet trappen over een natuurlijke helling.
Niet normaal meer, mannen die echt nog denken dat dit slappe knakworstje nog steeds het toppunt is van mannelijkheid.
Een tikje van mijn middelvinger die ik tegen mijn duim hou, en dan loslaat om met een harde klap te laten eindigen op de mannelijke lul, is voldoende om deze zgn man in elkaar te laten krimpen van de pijn.
Let wel, ik heb het hier over mijn middelvinger. Een knietje tegen het kruis van de man schakelt dezelfde 'man' totaal uit. Niks meer als een meelijwekkend zielig hoopje pijn is het.
Dus mannen, hou je lul in ere, maar ga aub niet jezelf overschatten. Je lul is je lul. Niks meer en niks minder.
Een vrouw verkrachten is een klein kunstje, elk beest kan dit.
Een vrouw zodanig behandelen dat ze van je houdt en je respecteert, tja daar heb je wel wat meer voor nodig dan een gezwollen lid.
Daar heb je karakter voor nodig, empathie, liefde en begrip.
Iets wat de meeste mannen niet kennen (en helaas ook de meeste vrouwen niet).
Dat sowieso.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb ook 4 jaar enkele reis 16 kilometer gefietst zonder electro motor, is de jeugd van nu echt een stelletje slappelingen geworden?
Als jullie van leven zouden ruilen zou ook jij een van die slappelingen zijn geweest, en omgedraaid zou de persoon met wie je geruild had trouwens ook klagen over de jeugd van tegenwoordig.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb ook 4 jaar enkele reis 16 kilometer gefietst zonder electro motor, is de jeugd van nu echt een stelletje slappelingen geworden?
Nou ze zijn er nog steeds niet uit. Al denk ik dat de helmplicht en minimumleeftijd dan voor alle elektrische fietsen gaan gelden.quote:https://www.rtl.nl/nieuws(...)leeftijd-van-14-jaar
Minister houdt ook in fatbike-debat vol: minimumleeftijd van 14 voor álle elektrische fietsen
Er blijft onenigheid over de aanpak van de fatbike. Minister van Infrastructuur Barry Madlener voelt niets voor een minimumleeftijd van 14 jaar voor het besturen van een fatbike, zoals een Kamermeerderheid wil. De minister wil wel een minimumleeftijd van 14 jaar voor álle elektrische fietsen. Ook wil hij dat bestuurders van een elektrische fiets van 14 tot 18 jaar verplicht een helm dragen.
Dat zei Madlener vanavond in een debat in de Tweede Kamer over de fatbike.
De Tweede Kamer sprak over verkeersveiligheid en de aanpak van de overlast van fatbikes. Een Kamermeerderheid van PVV, VVD en NSC willen dat er alleen voor fatbikes een minimumleeftijd komt van 14 jaar en een helmplicht. Maar dan moet de fatbike wel een aparte categorie worden.
'Zorgt voor kat- en muisspel'
En bij dat laatste wringt de schoen. Madlener denkt dat een aparte fatbike-categorie geen stand houdt. Fietsproducenten kunnen door kleine aanpassingen aan het zadel, het gewicht of het frame van de fiets die 'nieuwe' categorie eenvoudig omzeilen. "Dat leidt tot een kat- en muisspel en dat lijkt me niet wenselijk", stelt Madlener.
"Ik wil graag naar de Kamer luisteren, maar wetgeving die binnen een maand achterhaald is, dat moeten we hier toch niet gaan doen. Zo zijn we elkaar toch voor de gek aan het houden?" Madlener raadt het voorstel van de Kamermeerderheid daarom af.
Wel probeert hij de Kamer tegemoet te komen door te pleiten voor een minimumleeftijd voor álle elektrische fietsen van 14 jaar en een helmplicht voor bestuurders van elektrische fietsen in de leeftijd van 14 tot 18 jaar.
Dat leidde tot woede in de Kamer, ook van zijn eigen partij de PVV. "Ik snap er niets van", zegt PVV-Kamerlid Hidde Heutink. "Vorige week zei de minister: ik ga doen wat de Kamer wil. En nu zegt hij dit."
Madlener noemt het juist een handreiking. Maar PVV, VVD en NSC willen daar niets van weten. Zij blijven achter hun voorstel staan voor de aanpak van de fatbike. Madlener daarover: "Jammer dat de Kamer de uitgestoken hand van de minister niet aanneemt. Maar als de Kamer de motie toch aanneemt, gaan we verder kijken wat we gaan doen."
Dat laatste kan dus niet, je kunt niet eerst de scholen wegbezuinigen, het openbaar vervoer afschaffen en daarna op het enige nog redelijke vervoersmiddel om bij een school te komen een minimumleeftijd zetten. Dat heeft de Kamer ook wel door.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ze zijn er nog steeds niet uit. Al denk ik dat de helmplicht en minimumleeftijd dan voor alle elektrische fietsen gaan gelden.
Maar kinderen hebben geen stemrecht, dit hele plan draait op de molen van 'de jeugd van tegenwoordig' en het grootste deel van de Kamerleden die zelf kinderen hebben woont in de Randstad. Ik vraag me af of dit als argument wordt meegenomen.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste kan dus niet, je kunt niet eerst de scholen wegbezuinigen, het openbaar vervoer afschaffen en daarna op het enige nog redelijke vervoersmiddel om bij een school te komen een minimumleeftijd zetten. Dat heeft de Kamer ook wel door.
Een helmplicht is echter geen enkele belemmering of probleem.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste kan dus niet, je kunt niet eerst de scholen wegbezuinigen, het openbaar vervoer afschaffen en daarna op het enige nog redelijke vervoersmiddel om bij een school te komen een minimumleeftijd zetten. Dat heeft de Kamer ook wel door.
Eens.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een helmplicht is echter geen enkele belemmering of probleem.
Ja, dat wordt het wel. PvdA-GL kwam niet voor niets met 12 jaar. Alle partijen willen niet voor niets absoluut geen minimumleeftijd voor alle elektrische fietsen.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar kinderen hebben geen stemrecht, dit hele plan draait op de molen van 'de jeugd van tegenwoordig' en het grootste deel van de Kamerleden die zelf kinderen hebben woont in de Randstad. Ik vraag me af of dit als argument wordt meegenomen.
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een helmplicht is echter geen enkele belemmering of probleem.
Eens.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.
Dat 'zorgen voor' is bijna onmogelijk. Dat komt neer op controle. Want de begrenzing is software en software is nou eenmaal ten allen tijde te hacken. De ebikes van nu hebben ook geen opvoersetje meer nodig, het is echt een kwestie van een softwarematige aanpassing.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Zorg gewoon dat die dingen niet harder dan 25kmph kunnen. Gaat ook over de veiligheid van andere fietsers en weggebruikers. En een helmplicht doet daar niets voor.
Een helmplicht doet niets voor overige weggebruikers als ze 45 kmph blijven rijden op het fietspad.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'zorgen voor' is bijna onmogelijk. Dat komt neer op controle. Want de begrenzing is software en software is nou eenmaal ten allen tijde te hacken. De ebikes van nu hebben ook geen opvoersetje meer nodig, het is echt een kwestie van een softwarematige aanpassing.
Klopt, maar er is dus onderzocht dat de meeste slachtoffers die in de ziekenhuizen belanden op de fatbike zaten. Die groep vang je wel voor een groot deel met een helmplicht. Dat er daarnaast meer politiecontrole moet zijn is duidelijk. En wat er ook werd voorgesteld is een maximum gewicht voor elektische fietsen, het scheelt een hoop of je door een apparaat van 6kg of 26kg wordt aangereden.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Een helmplicht doet niets voor overige weggebruikers als ze 45 kmph blijven rijden op het fietspad.
Dat is jouw (huidige) perceptie, uit alle onderzoeken blijkt dat als er al een dal is in het gebruik van fietsen bij een helmplicht, dat die hooguit van zeer tijdelijke aard is. Minister Madlener noemde ook een I&O onderzoek waarin ouders massaal aangaven dat hun kind blijft fietsen met een helmplicht.quote:
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is jouw (huidige) perceptie, uit alle onderzoeken blijkt dat als er al een dal is in het gebruik van fietsen bij een helmplicht, dat die hooguit van zeer tijdelijke aard is. Minister Madlener noemde ook een I&O onderzoek waarin ouders massaal aangaven dat hun kind blijft fietsen met een helmplicht.
Momenteel zie je vooral oudere heel voorzichtige mensen met een helm op op een fiets, die racen juist vaak alles behalve.
Ik denk dat als je een helmplicht in voert op een elektrische fiets voor iedereen of tot 18 jaar, dat men daar eerst over klaagt maar er in een paar maanden aan is gewend. Dat blijkt dus ook uit onderzoek: https://swov.nl/nl/factsh(...)f%20een,als%20een%20'gewone'%20fiets.
Of meer specifiek:
https://swov.nl/nl/fact/f(...)lariteit-van-fietsen
Ja.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |