abonnement Unibet Coolblue
pi_214894555
Laat ik eerst even beginnen met het feit dat iedereen natuurlijk hun eigen geloofsovertuiging mag hebben en dit ook gewoon stand moet houden. Dit topic gaat meer over de vraag waarom deze overtuigingen er zijn.

Ik wil eigenlijk begrijpen wat de pijnpunten zijn bij de integratie van moslims in west-Europa vergeleken met moslims in Noord-Amerika of Noord-Afrika.

Waarom worden Nederlandse of Belgische moslims conservatiever, terwijl moslims in Noord-Amerika en Noord-Afrika juist vele malen progressiever worden?

Een voorbeeld,

De boerka en de hoofddoek
In Nederland is het de normaalste zaak van de wereld om een hoofddoek te dragen als moslima, terwijl dit elders juist niet het geval is. Of althans, niet op dezelfde manier.
Laten we Marokko, Algerije en Egypte als voorbeelden nemen. In Marokko en Algerije is de boerka al een hele tijd volledig verboden met grote steun van de lokale bevolking, terwijl een minder hard verbod in Nederland juist erg negatief werd ontvangen.
In zowel Algerije, Marokko en Egypte is het bijvoorbeeld ook het geval dat mensen met een hoofddoek als 'zeer religieus' worden gezien. Marokkaanse prinsessen hebben bijvoorbeeld nooit een hoofddoek gedragen

En vooral de jonge generatie draagt deze bijna niet meer. Bijvoorbeeld een willekeurige graduation in Casablanca:

Waarom zijn Nederlandse moslims dan gemiddeld een stuk conservatiever? In bepaalde andere landen, zoals Bosnië of Australië, zijn moslim-immigranten bijvoorbeeld juist progressief.
En in de VS zijn jonge moslims juist progressiever dan hun voorgangers op het gebied van LHBT-acceptatie en de acceptatie van een seculiere staat die boven de Koran staat.

https://www.pewresearch.o(...)al-and-social-views/

Dit terwijl we in Nederland juist zien dat jonge moslims vaker de radicale kant op gaan. Waar komt dit fenomeen precies vandaan? Ik hoor vaak van Nederlands-Algerijnse vrienden dat ze zich niet heel erg thuis meer voelen in Algerije als ze er op vakantie zijn, omdat de cultuur simpelweg heel anders is dat Algerijnen in Nederland hebben.

Kan het zijn dat door het leven in een relatief kleine gemeenschap in een ander land, moslim-immigranten vaak vasthouden aan hun eigen beeld van de waarden en tradities van hun eigen cultuur, waardoor ze soms uit het oog verliezen dat het land van hun ouders zich verder heeft ontwikkeld?

En als dat zo is, waarom is het in de VS en Australië zo dat deze moslims juist wel progressiever worden?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214894831
Wij krijg vaak de laagopgeleide onderontwikkelde rotzooi uit die landen. Degene die daar blijven of naar VS gaan zijn de beter ontwikkelde.
No bitch to me
pi_214895580
Waarom lijken de gereformeerden in Staphorst totaal niet op de Katholieken in Roermond ? Het zijn toch beiden Christenen ?

Deze vraag in dit topic is niet in 2 zinnen te stellen laat staan te beantwoorden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_214895628
Waarom zijn de huidige afstammelingen van De Voortrekkers doorgaans een stuk conservatiever dan Nederlanders die in Nederland wonen? De Voortrekkers zijn niet exclusief van Nederlandse afkomst maar wel voornamelijk. De Grote Trek kwam tot stand omdat de Kaapkolonie Brits werd en andere Europeanen met daaronder veel Nederlanders de Britse heerschappij niet zagen zitten. Dus trokken ze de Zuid-Afrikaanse binnenlanden in waar ze de Boerenstaten oprichtten. In plaats zich aan te passen aan de oorspronkelijke bewoners vermoordden ze die vooral. Die Afrikaners vonden er ook een enorme goudvoorraad wat dan weer reden was voor de Britten om de Boerenstaten ook onder hun gezag te krijgen wat resulteerde in de Boerenoorlog waar Winston Churchill nog oorlogsverslaggever was.
pi_214895762
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:34 schreef TornadoDK het volgende:
Wij krijg vaak de laagopgeleide onderontwikkelde rotzooi uit die landen. Degene die daar blijven of naar VS gaan zijn de beter ontwikkelde.
Laten we hier gewoon niet mee beginnen :O
pi_214895772
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 03:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
Waarom lijken de gereformeerden in Staphorst totaal niet op de Katholieken in Roermond ? Het zijn toch beiden Christenen ?

Deze vraag in dit topic is niet in 2 zinnen te stellen laat staan te beantwoorden.
Dat zijn 2 hele andere stromingen. In Marokko en Algerije volgt vrijwel heel het land dezelfde stroming van de islam, de Maliki school.

Het is natuurlijk ook de vraag of een gereformeerde uit Staphorst conservatiever wordt na een verhuizing naar Roermond bijvoorbeeld.
  donderdag 5 september 2024 @ 09:30:04 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214896624
quote:
17s.gif Op donderdag 5 september 2024 07:20 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Doch is het weldegelijk gebaseerd op een feit.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_214898487
quote:

[..]
Als je de waarheid niet wilt horen, vraag er dan niet naar.
No bitch to me
  Moderator donderdag 5 september 2024 @ 13:54:41 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_214899054
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 09:30 schreef Dven het volgende:

[..]
Doch is het weldegelijk gebaseerd op een feit.
Nee. Of liever gezegd, het gaat niet om de eerste generatie uit de jaren 60.
graag verwijderen
pi_214907425
Wat ik persoonlijk wel een irritatie vind aan bepaalde bevolkingsgroepen die in meerderheid de islam aanhangen, is de dubbele moraal aangaande de omgang tussen mannen en vrouwen. In de betreffende gemeenschappen wordt vaak van de meisjes en vrouwen verwacht dat ze zich netjes volgens islamitische normen gedragen, terwijl de jongens en mannen wel volop mogen genieten van de vrijheden van de westerse cultuur.

Nu wil ik niet hele bevolkingsgroepen over een kam scheren. In de betreffende gemeenschappen zullen er ongetwijfeld ook wel liberale families zijn waar de meisjes en vrouwen ook gewoon de vrijheid hebben om zelf hun levenspartner te kiezen, ook als die van een andere bevolkingsgroep is of geen moslim is. En er zullen ongetwijfeld ook families zijn waar de mannen wel gelovig moslim zijn en zich volgens islamitische normen gedragen. Het neemt niet weg dat bij grote delen van de betreffende gemeenschappen er een cultuur heerst waarbij de mannen zich allerlei vrijheden permitteren die ze de vrouwen ontzeggen.

Het is wellicht een universeel verschijnsel bij bijna alle volkeren dat de mannen op dit gebied wat meer vrijheden hebben dan de vrouwen, maar bij bevolkingsgroepen die in meerderheid de islam aanhangen, is het wel extreem.

Hoewel het in de media nooit genoemd wordt als oorzaak van haat tegen moslims, vraag ik me wel eens af in hoeverre het dat wel is, niet alleen in Nederland of in Europa in het algemeen, maar ook in landen op andere continenten waar minderheden wonen die de islam aanhangen, zoals bjivoorbeeld Myanmar of de Centraal Afrikaanse Republiek.
  vrijdag 6 september 2024 @ 17:24:52 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_214909108
quote:

[..]
Daar komt het helaas wel op neer. Als je de herkomst regio's van gastarbeiders bekijkt in landen als Turkije en Marokko dan zijn dit regio's die gemiddeld gezien binnen die landen conservatiever zijn. Daarnaast gaat het meestal personen uit de onderklasse van die landen, terwijl de foto van de universiteit die we zien de middenklasse beslaat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_214920645
Het hele beeld van zowel posters als TS klopt voor geen meter. De hoogopgeleide middenklasse in Marokko draagt van alles - in de range van hoofddoek, turban, of niks. Gecombineerd met de range, jurk, spijkerbroek of rokje.

Als je alle klasses bijelkaar pakt wordt die range nog groter. Een burqa zal je niet tegenkomen, niqaabs zeer sporadisch. Maar verder is echt alles mogelijk. Kortom, je kan niet meer herleiden uit welke klasse iemand komt op basis van kledingtype.
Allah Al Watan Al Malik
pi_214932217
quote:
Ontmenselijking ook wel dehumanisering :
De tweede – dierlijke – vorm vindt bewust of onbewust plaats en kan variëren van stereotypering tot psychologische of fysieke vernedering van een individu. Vernedering komt voor bij conflicten en geweld. Stereotypering, als een vorm van generalisering, is alledaagser en in eerste instantie onontkoombaar bij het zich vormen van een persoonlijk wereldbeeld.
pi_214932295
Volgens mij gaan naar de VS vooral de hoger opgeleide moslims en hier in Nederland zochten we vooral laaggeschoolde arbeiders. Deze mensen waren strenger in de leer en klitten bij elkaar vanwege de cultuurshock (hoger opgeleiden passen zich makkelijker aan).

Ditzelfde fenomeen gebeurde ook in de VS toen veel Nederlanders emigreerden, behoorlijk streng in de leer, klitten bij elkaar in de dorpjes in Rood Amerika en surprise surprise, die zijn nog steeds op het niveau van staphorst.

Vanuit menselijk gedrag en cultureel oogpunt lijkt het allemaal best te verklaren.
Ik denk wel dat de naturalisatieprocedure wellicht meehelpt. In de VS is dat echt een hele ceremonie waarin het er ingeramd wordt. NU BEN JE EEN AMERIKAAN FUCK YEAH!
In NL blijf je die onaangepaste buitenlander, dus blijf je in je kleine groepje je vasthouden aan je religie. En dan kom je in je thuisland en dan blijkt je daar ook niet echt meer thuis te horen. En dan kruip je nog meer in je conservatieve bubbeltje.

Assimileren kost wel een aantal generaties. Ik las ooit eens ergens dat de Ieren en Italianen bijv. in de VS ook wel een jaartje of 150 met de nek werden aangekeken en allemaal bleven klitten.
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 9 september 2024 @ 10:57:27 #15
3542 Gia
User under construction
pi_214932406
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:08 schreef Mikeytt het volgende:
En als dat zo is, waarom is het in de VS en Australië zo dat deze moslims juist wel progressiever worden?
Die gaan niet elk jaar op vakantie naar het land van herkomst.

Ik heb een Marokkaanse buurvrouw, die toen ze hier nog maar net woonde, rondliep in een spijkerbroek, bloesje en iets van een hoofddoek losjes om het hoofd gedrapeerd. Jaar daarop ging het gezin langere tijd op vakantie naar Marokko en nu loopt ze in gewaden en de hoofddoek 'zoals het heurt'. Ik denk dat die vakanties in het thuisland het progressiever worden in het nieuwe land tegenwerkt.
pi_214932965
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 10:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Die gaan niet elk jaar op vakantie naar het land van herkomst.

Ik heb een Marokkaanse buurvrouw, die toen ze hier nog maar net woonde, rondliep in een spijkerbroek, bloesje en iets van een hoofddoek losjes om het hoofd gedrapeerd. Jaar daarop ging het gezin langere tijd op vakantie naar Marokko en nu loopt ze in gewaden en de hoofddoek 'zoals het heurt'. Ik denk dat die vakanties in het thuisland het progressiever worden in het nieuwe land tegenwerkt.
Zo, dus het gedrag van jouw buurvrouw is representatief voor de hele - in dit geval moslim - gemeenschap ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 9 september 2024 @ 15:54:01 #17
3542 Gia
User under construction
pi_214934247
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 12:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Zo, dus het gedrag van jouw buurvrouw is representatief voor de hele - in dit geval moslim - gemeenschap ?
Dat lees jij daarin? Ik beweer dat helemaal niet. Maar voor een meid die in Helmond geboren is, Helmonds praat en altijd modern gekleed was, vind ik het wel typisch dat ze na een lange vakantie in Marokko ineens omgeslagen is naar conservatief.
En ik denk dat dit toch wel het verschil kan maken met, bijvoorbeeld, Marokkanen in Amerika en Australie, die wellicht 1 x in hun leven nog op vakantie gaan naar Marokko, vanwege de afstand.

Komt nog bij dat ik dit fenomeen al veel vaker heb gezien bij te moderne moslima's in mijn omgeving. Een bijspijkervakantie in het thuisland, om ze weer op het rechte pad te krijgen.

En nee, gelukkig geldt dit niet voor de hele moslimgemeenschap. Er zijn steeds meer jonge meiden die moderniseren en zich niet meer in dat keurslijf laten dwingen.
pi_214934345
quote:
Kan je dit onderbouwen? Waarom denk je dit?
  dinsdag 10 september 2024 @ 07:29:34 #19
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214938740
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2024 16:10 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Kan je dit onderbouwen? Waarom denk je dit?
De meeste Turken in Turkije zijn hoogontwikkelde open-minded mensen, hier in Nederland zijn er teveel conservatieve, bekrompen, streng-religieuzen met een Turkse afkomst. "Te weinig Amsterdam en teveel Staphorst".
Science matters
pi_214938759
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 07:29 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
De meeste Turken in Turkije zijn hoogontwikkelde open-minded mensen, hier in Nederland zijn er teveel conservatieve, bekrompen, streng-religieuzen met een Turkse afkomst. "Te weinig Amsterdam en teveel Staphorst".
Amsterdammers zijn verschrikkelijke mensen geloof ik, en sowieso zijn daar meer moslims dan Nederlanders. Dus jullie hebben verloren.

De aardige, goedlachse en echte Nederlander vind je, zoals Amsterdammers zeggen, in de provincie.
Vakman pur sang
  dinsdag 10 september 2024 @ 07:51:24 #21
507279 Bassie48
Onmenselijke rationalist
pi_214938832
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 07:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Amsterdammers zijn verschrikkelijke mensen geloof ik, en sowieso zijn daar meer moslims dan Nederlanders. Dus jullie hebben verloren.

De aardige, goedlachse en echte Nederlander vind je, zoals Amsterdammers zeggen, in de provincie.
Amsterdammers zijn idd verschrikkelijke mensen maar ze zijn niet bekrompen en hebben een open mind.
Science matters
pi_214938935
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 07:51 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Amsterdammers zijn idd verschrikkelijke mensen maar ze zijn niet bekrompen en hebben een open mind.
Even een weerwoord tegen hun beperkte wereldbeeld en aversie tegen de “provincie”
Vakman pur sang
  dinsdag 10 september 2024 @ 08:33:08 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214939023
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 13:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
...
Het is wellicht een universeel verschijnsel bij bijna alle volkeren dat de mannen op dit gebied wat meer vrijheden hebben dan de vrouwen, maar bij bevolkingsgroepen die in meerderheid de islam aanhangen, is het wel extreem.
...
Het is een universeel verschijnsel dat zodra een cultuur onder druk komt te staan, men teruggrijpt op fundamentele/fundamentalistische waarden en een belangrijk instrument hierbij is de positie van vrouwen. Dit is een soort overbescherming die ook best logisch is, want historisch gezien zijn het ook de vrouwen die de klappen opvangen wanneer er een dominante cultuur de jouwe omringt. Sterker nog, je kunt van binnenuit ook vreedzaam uitgehold worden als jouw vrouwen ineens kinderen gaan krijgen van die andere mannen.

Dit is natuurlijk geen bewust proces. Je ziet dit overal waar een cultuur of bevolkingsgroep zich in de positie van een minderheid vindt.

Het is dus niet uniek maar is wel expliciet gecodificeerd in (o.a.) de islam, dat een moslima eigenlijk niet met een niet-moslim mag trouwen terwijl het andersom wel goed is (mits de vader de kinderen islamitisch opvoedt).
pi_214942092
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 21:27 schreef Mutant01 het volgende:
Het hele beeld van zowel posters als TS klopt voor geen meter. De hoogopgeleide middenklasse in Marokko draagt van alles - in de range van hoofddoek, turban, of niks. Gecombineerd met de range, jurk, spijkerbroek of rokje.

Als je alle klasses bijelkaar pakt wordt die range nog groter. Een burqa zal je niet tegenkomen, niqaabs zeer sporadisch. Maar verder is echt alles mogelijk. Kortom, je kan niet meer herleiden uit welke klasse iemand komt op basis van kledingtype.
Hier heb je er 20 in heel het land die volledig bedekt rondlopen en dat wordt als heel groot probleem gevonden. Daar zal je er iets meer hebben maar niemand kijkt er naar om. Iedereen moet lekker doen wat ie wil. Daar heb je gewoon een grotere vrijheid om te zijn wat je wil zijn . Zolang je je niet met de politiek bemoeit, heb je daar een veel grotere vrijheid dan hier.
pi_214942380
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:08 schreef Mikeytt het volgende:
Laten we Marokko, Algerije en Egypte als voorbeelden nemen. In Marokko en Algerije is de boerka al een hele tijd volledig verboden met grote steun van de lokale bevolking,
Is niet waar. Zo zie ik maar weer hoe je manipuleert om mensen een de verkeerde waarheid op te spelden. Je bent echt een type troll.

[ Bericht 14% gewijzigd door Vincent_student op 10-09-2024 16:23:54 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')