abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214903286
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:47 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Rutte ben jij het?
Toevallig wel, in naam _O-
't Echte en 't ware!
pi_214903308
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:35 schreef Japepk het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een van de problemen die dan getackeld zouden moeten worden. Tegenover jouw voorbeelden kan ik ook voorbeelden zetten van jongeren die wél goed functioneerden in een bejaardentehuis (of hoe we dat tegenwoordig noemen) en daar zelf een andere kijk op de wereld en de maatschappij door kregen. Als het op den duur kan leiden tot lastenverlichting in de zorg, is dat de investering toch wel waard? De situatie in sommige zorgcentra is écht schrijnend, dan mag je best aan onorthodoxe oplossingen denken. Enige vorm van begeleiding zal ook zeker nodig zijn, het zijn immers jongeren die ook nog in ontwikkeling zijn en leren van de fouten die jij als voorbeeld noemt.
Ja, natuurlijk zijn die goede voorbeelden er ook. Vele zelfs. Maar bedenk wel dat dat jongeren zijn die uit vrije wil daar voor kiezen, dat is wat anders dan jongeren er toe dwingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 5 september 2024 @ 21:52:25 #278
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903326
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 19:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Wij zijn een natie van handelaars. Oorlog is niet echt ons ding. Tenzij er wat te verdienen valt, natuurlijk. :D
Nederlanders zijn vooral egoïstisch, levend onder het mantra van not in my backyard. Veel nemen, weinig geven. Wel de lusten, niet de lasten. Prima, zolang het mij maar niet raakt.

Een dienstplicht zou wat dat betreft goed bijdragen aan de opbouw van wat collectiviteit.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_214903349
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:52 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Nederlanders zijn vooral egoïstisch, levend onder het mantra van not in my backyard. Veel nemen, weinig geven. Wel de lusten, niet de lasten. Prima, zolang het mij maar niet raakt.

Een dienstplicht zou wat dat betreft goed bijdragen aan de opbouw van wat collectiviteit.
Dat lijkt me een heel slechte reden. Een niet oprecht zuivere reden. Eentje met een agenda.
En daar pas ik voor.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 21:56:58 #280
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903362
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat lijkt me een heel slechte reden. Een niet oprecht zuivere reden. Eentje met een agenda.
En daar pas ik voor.
Verrassend.
pi_214903373
quote:

[..]

Dat lijkt me allereerst een onzinreden, maar ook nog eens een onmogelijke gedachte. Denken dat je het individualisme (want daar gaat het om) kunt terugdringen met een dienstplicht, dan heb je totaal onrealistische verwachtingen. Dat individualisme zal je dan ook gewoon in het leger bij de dienstplichtigen zien, dat 'wij-gevoel' dat er vroeger schijnt te zijn geweest moet je nu totaal niet verwachten. Het wordt geen groep, het blijven individualisten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_214903420
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat lijkt me allereerst een onzinreden, maar ook nog eens een onmogelijke gedachte. Denken dat je het individualisme (want daar gaat het om) kunt terugdringen met een dienstplicht, dan heb je totaal onrealistische verwachtingen. Dat individualisme zal je dan ook gewoon in het leger bij de dienstplichtigen zien, dat 'wij-gevoel' dat er vroeger schijnt te zijn geweest moet je nu totaal niet verwachten. Het wordt geen groep, het blijven individualisten.
Wil je individualiseren terug draaien, zul je het protestantisme moeten terug draaien en misschien zelfs de renaisance.

PS binnen de defensie is wel een wij cultuur. wij soldaten
pi_214903461
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:03 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Bij de mensen die zich daar toe aangetrokken voelen en militair worden, dat is een totaal andere groep dan dienstplichtigen.
pi_214903466
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij de mensen die zich daar toe aangetrokken voelen en militair worden, dat is een totaal andere groep dan dienstplichtigen.
Eens, mensen gaan hun tijd uitzitten. Verwacht ik geen wonderen van.
zie email 27 oktober
  donderdag 5 september 2024 @ 22:08:27 #285
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214903467
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:03 schreef Korenfok het volgende:
In het beroepsleger, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214903620
quote:

[..]

Ik snap dat echt niet, los van alle voor en nadelen van een militaire/zorg/maatschappelijke dienstplicht, ik snap echt niet dat iemand het ok vind om van een ander maar te verwachten dat hij/zij maar een jaar van leven moet opgeven.
pi_214903630
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:31 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik snap dat echt niet, los van alle voor en nadelen van een militaire/zorg/maatschappelijke dienstplicht, ik snap echt niet dat iemand het ok vind om van een ander maar te verwachten dat hij/zij maar een jaar van leven moet opgeven.
En dan niet van jezelf hè. Het is altijd een ander die dat moet doen. :')
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 22:34:31 #288
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903633
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:31 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Met andere woorden, je hecht veel waarde aan vrijheid behalve als je er iets voor moet doen om diezelfde vrijheid te waarborgen. Dát is pas gek.
pi_214903655
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:34 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Met andere woorden, je hecht veel waarde aan vrijheid behalve als je er iets voor moet doen. Dát is pas gek.
Ik hecht aan wel meer dingen waarde, maar ik verwacht niet dat iemand anders daarvoor moet zorgen, laat staan dat ik iemand anders tegen zijn eigen vrije wil daartoe verplicht.
pi_214903661
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:34 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Met andere woorden, je hecht veel waarde aan vrijheid behalve als je er iets voor moet doen. Dát is pas gek.
Maar dat was je reden niet.
Het ging jou om opbouw van collectiviteit.

Nou, dan ga je toch zelf naar defensie. Voor "de opbouw van wat collectiviteit".
Het is kennelijk iets wat jij heel belangrijk vindt.

Beetje raar om dat op anderen te leggen.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 22:38:45 #291
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903669
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar dat was je reden niet.
Het ging jou om opbouw van collectiviteit.

Nou, dan ga je toch zelf naar defensie. Voor "de opbouw van wat collectiviteit".
Het is kennelijk iets wat jij heel belangrijk vindt.

Beetje raar om dat op anderen te leggen.
Bijdragen =/= hoofdreden.
  donderdag 5 september 2024 @ 22:39:43 #292
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903677
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:37 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik hecht aan wel meer dingen waarde, maar ik verwacht niet dat iemand anders daarvoor moet zorgen, laat staan dat ik iemand anders tegen zijn eigen vrije wil daartoe verplicht.
Vrijheid is niet altijd gratis.
pi_214903705
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:39 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dit is zo een algemene dooddoener, ja het kost 2% van het BNP, heeft dat enige relevantie?
  donderdag 5 september 2024 @ 22:44:26 #294
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903719
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dit is zo een algemene dooddoener, ja het kost 2% van het BNP, heeft dat enige relevantie?
Het is in ieder geval wel enigszins dubieus om vrijheid zo hoog in het vaandel te dragen, maar niet bereid te zijn om diezelfde vrijheid te waarborgen en te beschermen.
pi_214903722
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:39 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Heb je je al opgegeven?
Of heb je je dienstplicht elders afgekocht? Dat kan ook in sommige landen.
- Goethe, “Faust”
pi_214903745
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:44 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Het is in ieder geval wel enigszins dubieus om vrijheid zo hoog in het vaandel te dragen, maar niet bereid te zijn om diezelfde vrijheid te waarborgen en te beschermen.
Misschien ben ik dat zelf wel, maar ik verwacht en/of verplicht iig niet iemand anders daarvoor.
  donderdag 5 september 2024 @ 22:46:30 #297
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903752
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je je al opgegeven?
Of heb je je dienstplicht elders afgekocht? Dat kan ook in sommige landen.
Ik vind het heel enerverend en amusant om je zo op je toetsenbord te zien rammen hoor, maar enige relevante inbreng heeft het niet.
pi_214903757
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:44 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Ik vind het dubieus om te doen alsof mensen dwingen tot iets wat ze niet willen een vorm van vrijheid is.
pi_214903769
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:46 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Ik vind het heel enerverend en amusant om je zo op je toetsenbord te zien rammen hoor, maar enige relevante inbreng heeft het niet.
Oh, ik kom te dichtbij. Geen antwoord. :D
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 september 2024 @ 22:53:01 #300
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214903788
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het dubieus om te doen alsof mensen dwingen tot iets wat ze niet willen een vorm van vrijheid is.
En ik vind het dubieus om vrij te willen zijn maar die vrijheid in een geval van nood niet willen beschermen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')