Ik at recent in De nieuwe winkel in Nijmegen.
Michelin** en een groene ster.
Eerste keer dat ik een compleet veganistisch menu at, dus ik was erg benieuwd.
De binnenkomst was onverwacht: zelden zo spontaan en relaxed ontvangen. Het restaurant zat vol, tafels redelijk dicht op elkaar maar niet storend. Het deed me denken aan een eetcafé.
De chef heeft drie wisselende seizoensmenus waarmee hij de gasten wil verrassen dus ik ga niet alle gerechten van het 9 gangen menu bespreken. Het is ook de enige optie die de kaart biedt dus daar moet je van houden.
Bij binnenkomst werden we onder meer verrast met boerenkool
![DQr6qX1.jpeg]()
En dat was het echt! Inclusief de jus (terwijl ze dus geen zuivel- en vlees producten gebruiken).
Speciale vermelding voor het brood en vooral de notenboter

Er werd ons meteen gezegd dat we ons niet moesten inhouden, ze bleven aanvullen. En dat deden ze ook.
![DW5neOm.jpeg]()
Elke gang was een nieuwe smaak explosie en verrassende combinatie van ingrediënten. Ik heb zaden, wortels en zwammen gegeten die ik nog nooit heb gehad.
Bij gang 5 begon het voor mij in te zakken.
Dit was meteen ook het minst lekkere gerecht: wittebonenbrood met aardakertempeh.
![xN83DW7.jpeg]()
Het had voor mij eerlijk gezegd ook in een lunchtrommeltje gepast, en dan weet ik smakelijker beleg.
Daarna werden de smaken steeds zwaarder, steeds meer fermenteer, vergelijkbaar. Nog steeds verrast door het gebruik van de ingrediënten maar het begon ook wat kunstmatig te voelen. Om het vlees gevoel en de smaken te evenaren zijn veel bewerkingen nodig.
Behalve het tweede dessert: vlaai! Ober haastte zich te zeggen dat het geen Limburgse vlaai was. Anders had hij ook de halve tafel over zich heen gekregen
![mBDjTQc.jpeg]()
Roze bottel, noten, vijgen. Fris, structuurtjes, mooie presentatie. Top!
Dit zijn de vruchten/zaden etc die ik heb gegeten in diverse bewerkingen:
![kQurZQj.jpeg]()
Algemeen:
De avond begon TOP! Fijne ontvangst, lekker normaal, goede vibe.
Attent personeel, leuk dat chefs hun eigen gerechten kwamen toelichten en hoe je mee kon kijken in de keuken (als je goed zat).
Eerste keer dat ik met mijn kaashaat geen uitzondering was. Voor de tafelgenoot die geen paddenstoelen eet werden (diverse) passende alternatieven geserveerd.
Je kon kiezen voor een alcoholisch drankarrangement, non-alcoholisch en iets er tussenin als je nog moet rijden. Daar stemden ze de alcohol dan op af. Als je glas leeg was voor je bord leeg was werd het gastvrij bijgevuld.
Ik had non alcoholisch. Sommige dranken waren geweldig, dat je het ene rook en totaal iets anders proefde. En de paring met het gerecht weer iets anders deed.
Maar andere dranken hadden vooral een gimmick gehalte. Mooi verhaal over hoe het door henzelf ontwikkeld was. Maar vrij smakeloos en/of deed weinig voor het gerecht.
Twee disgenoten kozen voor de combi-paring. In de praktijk kregen ze maar 1 keer non-alcoholisch, waardoor ze bij gang zeven aangaven qua alcohol aan hun tax te zitten. Geen probleem, ze konden de rest non alcoholisch doen. Beetje jammer dat bij beiden alsnog een poging gedaan werd alcohol te schenken (oeps). Wel tof dat ze toen een gezamenlijk proefje voor de hele tafel aanboden.
Ook jammer dat mijn glas plat water tegen het einde van de avond transformeerde naar een mengeling bruis/plat.
En jammer dat een tafelgenoot een stukje glas/steentje aantrof in een dessert. Keurig opgelost met excuus een stilzwijgend gratis aanbieden van koffie met friandises.
Waarbij het dan weer jammer was dat je zowat de bodem van het volle kopje kon zien, zo slap was de koffie en de friandises pas kwamen toen de koffie bijna op was.
Kortom: schoonheidsfoutjes die je daar niet zo zou verwachten.
Maar het paste wel bij hoe de avond liep. Qua gerechten en drank een geweldige start en daarna… liep het ballonnetje stilletjes aan leeg.
Evengoed geweldig creatieve kookkunsten en gepassioneerd personeel.
Maar ik weet niet of ik er nog eens terug zou gaan.
Kosten: zo’n 300 euro pp (geen verschil tussen alcohol en non alcohol)
Cijfer: 7,5/10