abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214818709

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_214818769
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 16:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt. Ook de deelnemers van 1a moeten gewoon hun hele inleg voldoen (net als 1b en 2).
Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot).

quote:
Ik denk dat het tov de oude situatie alleen een nadeel is voor de 1a beleggers aangezien die een deel rendement moeten inleveren tgv de huiseigenaar.
Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.

Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
pi_214818975
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 17:37 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Maar pas na een bepaalde datum toch. Tot die tijd hebben ze alleen recht op 2% rente over het bedrag dat ze toegezegd hebben. Dus tot die tijd is het uitstaande bedrag lager en daarmee ook het risico voor hogere schijven lager (voor het gemak ervan uitgaande dat de waarde van het onderpand niet stijgt met de uitbetaling van het bouwdepot).
[..]
Die kunnen het geld tot de betaaldatum ergens anders beleggen en zo "dubbel" rendement op hun investering krijgen.

Het roept bij mij veel "wat als" vragen op, ik kijk de kat even uit de boom. Sowieso is fase 1a met een minimum investeringsbedrag van 25000¤ voor mij niet interessant.
Voor die 25.000 kan je ook Indiase boodschappen doen bij CCF.
pi_214819267
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 17:59 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Voor die 25.000 kan je ook Indiase boodschappen doen bij CCF.
Nee, want die is gemaximeerd op 10% ;)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214819641
quote:

[..]
[..]

Je hebt helemaal gelijk. Ik had het pas half gelezen 8)7

Voor mij ook niet van toepassing want ik ga geen 25k in een ontwikkelingsproject stoppen.
Het vervelende is dat voor de investeerders die hem eventueel mee willen nemen in 1A het wel weer een wedstrijdje kan gaan worden want het gevraagde bedrag van de normale 1A schijf is natuurlijk erg klein.
pi_214819959
AANV toch ff leuk ook voor GVE om te lezen

GVE 25508 perceel Bergeijk , 1.800k , 1e hypo +pandrecht huur + borg 150k De kraan BV Fontexx Cranes en Fontexx Machinery 26jun24 failliet, lening is verstrekt aan de bovenliggende BVs van de bestuurder.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOBR:2024:3773
https://www.faillissement(...)01_obr_24_263_F_V_01
pi_214822217
Als iemand een linkje heeft van de 25k lening van de Indiase winkel met lineaire aflossing hoor ik het graag.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 10:01:00 #8
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_214823444
Nieuw Colin project met een 2e hypotheek op bedrijfsmatig onroerende goed:

Cleverland B.V.
¤ 550.000 | 9,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cleverland-b-v/
pi_214823478
quote:

[..]
[..]

Er staat dat je de rente ontvangt vanaf het moment dat de hypo is gevestigd. Het is mij niet duidelijk wanneer dat precies is, hoeveel tijd tot de opvraagdatum
pi_214823595
quote:
Wel eens geslapen in Rotterdam omdat het beter ging dan verwacht met poker, maar het is een heel eigenaardig concept. Zal in Amsterdam wel goed aarden vermoed ik.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_214823612
Linkje dossier Cleverland

SPOILER
pi_214823646
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 10:54 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Colin project met een 2e hypotheek op bedrijfsmatig onroerende goed:

Cleverland B.V.
¤ 550.000 | 9,5 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cleverland-b-v/
quote:
De ING heeft een openstaande schuld van ¤ 4.246.238,-. Na de financiering van Collin Crowdfund van ¤ 550.000,- bedraagt de Loan-To-Value (LTV: De verhouding tussen het totale leenbedrag en de waarde van het onroerend goed) 85%. Daarnaast geeft de ondernemer een borgstelling af ter hoogte van ¤ 250.000,-.

Tijdens gesprekken met de huidige financiers hebben zij besloten om de bestaande leningen achter te stellen ten opzichte van de financiering van Collin Crowdfund. Om de onderneming verder te helpen met de groei en ontwikkeling.
Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_214823684
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 11:28 schreef nostra het volgende:

[..]
[..]
Beetje op het verkeerde been zetten zo, je denkt toch niet dat de ING zich gaat laten achterstellen, dus het gaat om de rest.
"DEN BOSCH - De oude stadsvilla van de Bossche kruideniersfamilie De Gruyter aan de Koningsweg is voor bijna zeven miljoen euro verkocht. Cleverland is de nieuwe eigenaar. Dit Bossche bedrijf betaalde voor zover bekend het hoogste bedrag ooit voor een (voormalige) woning in Den Bosch."

De MW lijkt hiermee wel wat hoger te zijn dan de taxatie, zeker als ernog verbouwd is daarna. (aankoop 2022)

Achtergrond pand:
https://propertynl.com/Ni(...)5e-b3e4-3bc690f408f2
pi_214823901
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 11:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje dossier Cleverland

SPOILER
Met dit zinnetje:
"Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-"
Heerlijk....
pi_214823934
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Met dit zinnetje:
"Kasstroom: In 2023 bedroeg de geconsolideerde omzet ¤ 8.237.000,- met een netto cashflowoverschot van ¤ 109.000,-. Dit is mede ontstaan door een kredietfaciliteit van DebitRoom ter hoogte van ¤ 350.000,-"
Heerlijk....
Héél technisch gezien klopt dat, maar ja.
Best pilot in history
pi_214823939
Nieuwe ***** HCN

https://horecacrowdfundin(...)-zuiderpark-mle37yp4

Incentive was leuk geweest, woon er praktisch naast.
Best pilot in history
pi_214823992
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:11 schreef nostra het volgende:
Reviews op Google zijn anders niet geweldig. Krijg er niet direct trek van...
Heb je persoonlijke ervaringen?
pi_214824036
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:16 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Reviews op Google zijn anders niet geweldig. Krijg er niet direct trek van...
Heb je persoonlijke ervaringen?
Nee, ben niet zo van all you can eat, dus nooit geweest. Zeg het ook wat verkeerd: mijn vriendin woont er praktisch naast, maar die weegt 54 kilo dus daar is het concept ook niet heel interessant voor.
Best pilot in history
pi_214824473
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 20:05 schreef peterc het volgende:
De kraan BV Fontexx Cranes en Fontexx Machinery 26jun24 failliet,
Ik heb het ook even aan GVE laten weten. Geven aan dat er geen betalingsachterstand is, maar wel even verder te gaan kijken. Lijkt dus dat ze er nog niks mee hebben gedaan. Er staat nog een groot deel van de lening open, dus ik zou toch wat actie verwachten van GVE om eventuele risico's te beperken. Dit kan aan mij liggen.
pi_214824603
Na zes branden in één nacht heeft horecamagnaat ‘sterk vermoeden’ wie erachter zit
Restauranteigenaar René Bogaart maakt zich grote zorgen. Twee keer in één maand is er brand gesticht bij zijn terras op het Stationsplein in Delft. Naast nog vele andere brandjes in de buurt. Hij vermoedt dat dezelfde persoon erachter zit. ,,Deze meneer moet geholpen worden.”

https://www.ad.nl/delft/na-zes-branden-in-een-nacht-heeft-horecamagnaat-sterk-vermoeden-wie-erachter-zit~a417c0b6/
pi_214824656
quote:
7s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 12:11 schreef nostra het volgende:
Nieuwe ***** HCN

https://horecacrowdfundin(...)-zuiderpark-mle37yp4

Nog niet eerder zo'n slechte reviews gezien. Smerig. Om ziek te worden. Mieren lopen over tafel........
pi_214824657
MVJ staat open
pi_214824669
Pure mazzel dat ik op mijn telefoon keek, maar voor 500 kunnen meenemen.
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')