Dat waren katholiekenquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 14:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zegt 'Noord-Ierland' je iets?
In 2001 zelfs nog.... noem 1968-1998 maar "lang geleden".quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 15:11 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja. Was lang geleden, in de late 20e eeuw.
De primaire driver van die "kwestie" was sociaal en politiek waarbij de scheidslijn tussen beide kampen weliswaar samenviel met religieuze scheidslijnen maar waarbij religieuze dogma's niet of nauwelijks een rol speelden.
Niet te vergelijken met de islam gekken die op zoek zijn naar een beloning in de vorm van 72 maagden.
ik las gothicquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gothiek blijft het mooiste.
Ulster Defense League was niet echt katholiek.quote:
En die vochten tegen katholieken? Of tegen maanmannetjes?quote:
Gelukkig is die tijd wel voorbij. Maar de onderlinge haat, en dan vooral van protestanten tegen katholieken, lijkt soms nog springlevend.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 19:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Er zijn namelijk al enige decennia geen grootscheepse katholieke of protestantse bewegingen actief die de wereld over willen nemen door andersdenkenden overhoop te steken, opblazen dan wel op andere wijze te slachten.
En dopen doen ze dan in het slootje daar achter ofzo?quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Korenfok het volgende:
Ik vind het een mooi protesante kerk. Echte Nederlandse cultuur. In vergelijking met de hersteld hervormde kerk in Elspeet.
[ afbeelding ]
Heeft deze een meer klassieker, protestante uitstraling.
Katholieken en protestanten dienen gewoon in westerse legers die al decennialang andersdenkenden opblazen en op andere wijze afslachten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 00:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Gelukkig is die tijd wel voorbij. Maar de onderlinge haat, en dan vooral van protestanten tegen katholieken, lijkt soms nog springlevend.
Dat zie je bijvoorbeeld aan de opstelling van een partij als de ChristenUnie aangaande de situatie in de Gazastrook. De ChristenUnie steunt het optreden van Israel onvoorwaardelijk en is totaal onverschillig aangaande het lot van de Palestijnen, zelfs als het om Palestijnse christenen gaat. Verreweg de meeste christenen in het Midden-Oosten zijn katholiek of orthodox. De ChristenUnie is van oorsprong een gereformeerde partij. Dus als Israel in de Gazastrook een kerk bombardeert, dan vinden ze dat bij de ChristenUnie geweldig.
wat een gezwets dit.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 00:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Gelukkig is die tijd wel voorbij. Maar de onderlinge haat, en dan vooral van protestanten tegen katholieken, lijkt soms nog springlevend.
Dat zie je bijvoorbeeld aan de opstelling van een partij als de ChristenUnie aangaande de situatie in de Gazastrook. De ChristenUnie steunt het optreden van Israel onvoorwaardelijk en is totaal onverschillig aangaande het lot van de Palestijnen, zelfs als het om Palestijnse christenen gaat. Verreweg de meeste christenen in het Midden-Oosten zijn katholiek of orthodox. De ChristenUnie is van oorsprong een gereformeerde partij. Dus als Israel in de Gazastrook een kerk bombardeert, dan vinden ze dat bij de ChristenUnie geweldig.
De kerk is echt typisch Nederlands, en hoort bij de cultuur.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:11 schreef Mutant01 het volgende:
Jammer van de architectuur. Had liever iets in klassieke stijl gezien. Maar goed, ik hoef er verder niet tegenaan te kijken.
Dit lijken vaak wel van die supermarkt-kerken waarbij een dozijn kruideniers sneuvelen. Het animo lijkt dan kunstmatig groot omdat meerdere dorpen centraal bij elkaar komen ergens, maar ondertussen stromen de kerkjes plaatselijk leeg. Wat op zich ook wel weer goed is voor herbestemming.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 00:44 schreef Elan het volgende:
Een van de weinige plekken in NL waar nog animo is voor kerken.
Krachttermen mbt geloof zijn niet van gisteren en er was zoveel misbruik in de kerk en mogelijk ook door 'heiligen' dat schelden met geloofstermen minder erg is dan je kind aan een dienaar toevertrouwen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 02:04 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
De kerk is echt typisch Nederlands, en hoort bij de cultuur.
Weilanden met koeien, waterwegen, snelwegen, en in de verte een kerktoren en wat boerderijen ernaast.
Zelfde als in Marokko, bergen, dennenbos, een dorp op een heuvel met een plaatselijke minaret typisch lokaal zijn.
Helaas hoor je veel studenten tegenwoordig in het openbaar vervoer met God schelden, zeker in de Randstad.
Het verval is helaas al jaren geleden ingezet, de jaren 70 'hippie' generatie heeft hun kinderen niet kerkelijk opgevoed, en Jezus is langzaam uit de harten van de bevolking geklommen.
Ik ben zelf ook niet gelovig opgevoed, maar ik heb wel respect voor Jezus en alle profeten.
Dan nog, hier moeten ze de plaatselijke welstandscommissie achteraan sturen wegens ernstige horizonvervuiling.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:30 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling, het zijn gereformeerden en geen katholieken.
Hebben die allemaal een architect die normaal veestallen ontwerpt ofzo? Want een andere inspiratiebron kan ik niet ontdekken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Korenfok het volgende:
Ik vind het een mooi protesante kerk. Echte Nederlandse cultuur. In vergelijking met de hersteld hervormde kerk in Elspeet.
[ afbeelding ]
Als secularisatie en kerkverlating geen ding zouden zijn wel ja. Ik denk echter dat je een deel, zeker als ze een tijd elders gaan studeren, niet vaak meer in een kerk gaat treffen na een tijd.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 17:34 schreef hollandia02 het volgende:
Uiteindelijk worden gereformeerden steeds meer een meerderheid in de gebieden waar ze wonen, sinds zij 3a4 kinderen krijgen en de anderen rond de 1.5.
De ongelovige sterft daar uit.
Het dichtsbijzijnde station is Kruiningen-Yerseke (in Kruiningen) : https://www.spoorwegmuseu(...)e-treinen/de-kameel/quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 08:55 schreef halfway het volgende:
Beetje weinig parkeerplaatsen, waar moet de Kameel nu staan? Oh wacht.................
Helaas wat minder voor hun leerstellingen, als je posts hier op het forum een maatstaf zijn. “Hebt uw naasten lief, gelijk Uzelve” is tamelijk ongrijpbaar voor je.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 02:04 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
De kerk is echt typisch Nederlands, en hoort bij de cultuur.
Weilanden met koeien, waterwegen, snelwegen, en in de verte een kerktoren en wat boerderijen ernaast.
Zelfde als in Marokko, bergen, dennenbos, een dorp op een heuvel met een plaatselijke minaret typisch lokaal zijn.
Helaas hoor je veel studenten tegenwoordig in het openbaar vervoer met God schelden, zeker in de Randstad.
Het verval is helaas al jaren geleden ingezet, de jaren 70 'hippie' generatie heeft hun kinderen niet kerkelijk opgevoed, en Jezus is langzaam uit de harten van de bevolking geklommen.
Ik ben zelf ook niet gelovig opgevoed, maar ik heb wel respect voor Jezus en alle profeten.
....op zondag fiets je naar de kerk toe..quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 08:55 schreef halfway het volgende:
Beetje weinig parkeerplaatsen, waar moet de Kameel nu staan? Oh wacht.................
Gruwelijk lelijk ding !quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Korenfok het volgende:
[ afbeelding ]
Hersteld hervormd hoeft niet automatisch graflelijk en totaal kaal vormgegeven te betekenen. Hier in het dorp heb je een (weliswaar 85 jaar oude) kerk van de gereformeerde gemeenschap en die is sober, voor '39 was het een uiterst strak en minimalistisch bouwsel, maar architectonisch vind ik het totaal geen doorn in het oog.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 21:19 schreef Korenfok het volgende:
[ afbeelding ]
Valt nog tegen hoor. De orthodoxen hebben de teugels flink aangetrokken en weet de jeugd zo bang te maken dat ze wel oppassen een eigen mening te vormen; dan wel te gaan voor een andere stroming of van het geloof te vallen.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 09:05 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Als secularisatie en kerkverlating geen ding zouden zijn wel ja. Ik denk echter dat je een deel, zeker als ze een tijd elders gaan studeren, niet vaak meer in een kerk gaat treffen na een tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |