abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214746064
quote:
Mark (43): “Ik ga niet meer werken; de bijstand is 200 euro meer dan mijn loon.”

Mark Jansen, een 43-jarige man uit Utrecht, heeft onlangs een ingrijpende beslissing genomen die zijn leven en financiële situatie radicaal zal veranderen. Na jarenlang als magazijnmedewerker te hebben gewerkt bij een groot distributiecentrum, heeft Mark besloten om zijn baan op te zeggen en volledig over te stappen naar de bijstandsregeling. Zijn keuze is opvallend en weerspiegelt een bredere trend waarbij financiële voordelen van sociale voorzieningen worden afgewogen tegen werkinkomens.

Mark Jansen, vader van twee tienerdochters en partner van Anita, heeft recentelijk zijn keuze toegelicht in een persoonlijk gesprek: “Ik ga niet meer werken; de bijstand is 200 euro meer dan mijn loon.” Deze uitspraak komt voort uit een grondige heroverweging van zijn financiële situatie. Mark werkte meer dan tien jaar als magazijnmedewerker bij een distributiecentrum in Utrecht.

De werkuren waren lang, vaak van 7.00 tot 16.00 uur, en de fysieke belasting was zwaar. Ondanks zijn inzet en toewijding aan zijn werk, kwam Mark erachter dat zijn netto maandsalaris lager was dan de bijstandsuitkering die hij zou ontvangen als hij zijn baan opgaf.

Deze ontdekking deed hij na een lange periode van bezorgdheid over zijn financiële situatie. De beslissing om zijn carrière te beëindigen kwam niet vanzelfsprekend. Mark en zijn partner Anita zaten maandenlang aan de keukentafel met rekeningen en begrotingen, en het werd steeds duidelijker dat de bijstandsregeling financieel voordeliger was. Na gesprekken met een financieel adviseur en het maken van een kosten-batenanalyse, concludeerde Mark dat hij financieel beter af zou zijn met de bijstandsuitkering.

De keuze om te stoppen met werken heeft grote gevolgen voor Mark’s dagelijks leven. Voorheen begon zijn dag om 5.30 uur, wanneer de wekker hem uit zijn slaap haalde voor een lange rit naar het werk. Mark vond zijn routine vermoeiend maar noodzakelijk om zijn gezin te onderhouden. Nu hij besloten heeft te stoppen met werken, staat Mark voor een grote verandering in zijn dagelijkse schema.

Thuis merkt Mark al enkele veranderingen. Zijn partner Anita, steunt zijn beslissing maar maakt zich zorgen over de lange termijn gevolgen. “Het is een grote stap,” zegt Anita. “We moeten nu echt goed plannen en het budget in de gaten houden, maar ik begrijp ook waarom Mark deze keuze heeft gemaakt.” De stress van werk en de onzekerheid van het inkomen hebben Mark’s mentale en emotionele welzijn beïnvloed. Nu hij niet meer hoeft te werken, hoopt hij dat deze stress vermindert, hoewel hij ook beseft dat de verandering uitdagingen met zich mee zal brengen.

Mark’s tienerdochters, Emma en Sophie, reageren verschillend op de verandering. Emma, de oudste, vindt het fijn dat haar vader meer tijd thuis zal zijn en hoopt dat hij betrokkener zal zijn bij hun schoolactiviteiten en huiswerk. Sophie, de jongste, maakt zich zorgen over de impact op hun leven en of ze misschien minder vakanties en uitjes zullen hebben. De familie probeert openhartig met elkaar te praten over de veranderingen, maar het blijft een emotioneel proces.

De financiële herberekening was cruciaal voor Mark’s beslissing. Zijn bruto maandsalaris als magazijnmedewerker bedroeg ongeveer ¤2.200, maar na belastingen en andere inhoudingen bleef er slechts een netto bedrag van ongeveer ¤1.500 over.

Na zijn berekeningen bleek dat de bijstandsuitkering, na aftrek van de huurtoeslag en andere sociale voorzieningen, zo’n ¤1.700 per maand zou bedragen. Dit betekende niet alleen een extra maandinkomen van ¤200, maar ook een vermindering van werkgerelateerde stress en fysieke belasting.

Mark legde de cijfers bloot voor zijn vrienden en familie, die aanvankelijk verrast waren door zijn keuze. “Het is niet iets wat ik lichtvaardig heb genomen,” zegt Mark. “Ik heb maandenlang alle opties overwogen en ben tot de conclusie gekomen dat dit de beste keuze is voor mijn gezondheid en financieel welzijn.”

Mark’s beslissing is een voorbeeld van een breder maatschappelijk fenomeen waarbij individuen de voordelen van bijstandsregelingen tegen hun werkinkomen afwegen. In Nederland en andere landen zien we steeds vaker dat mensen in laagbetaalde banen het financieel voordeliger vinden om van sociale voorzieningen te leven dan om te blijven werken. Dit creëert een complex vraagstuk over de effectiviteit van sociale vangnetten en de economische stimulansen voor werkenden.

Critici wijzen op het risico dat een dergelijk systeem mensen ontmoedigt om actief deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Dit kan leiden tot een vermindering van arbeidsincentieven en een verhoogd aantal mensen dat ervoor kiest om te leven van sociale voorzieningen. Mark’s situatie benadrukt de noodzaak voor beleidsmakers om na te denken over een evenwichtig systeem dat zowel werkenden als bijstandsontvangers eerlijk behandelt.

Met Mark’s beslissing om zijn werk op te geven en over te stappen naar de bijstand, worden belangrijke vragen gesteld over de toekomst van sociale voorzieningen en arbeidsmarktfaciliteiten. Het is van cruciaal belang dat beleidsmakers een systeem ontwikkelen dat zowel economische rechtvaardigheid als sociale ondersteuning biedt.

Dit kan onder andere inhouden dat het werk- en uitkeringsbeleid wordt herzien om ervoor te zorgen dat mensen niet worden aangemoedigd om te kiezen voor bijstand boven werk, terwijl tegelijkertijd een eerlijke en adequate ondersteuning wordt geboden aan degenen die het nodig hebben.

Mark’s verhaal is een krachtig voorbeeld van de uitdagingen en afwegingen waarmee individuen worden geconfronteerd in de moderne samenleving. Terwijl hij zich voorbereidt op een nieuw leven zonder de druk van zijn vorige werk, blijft zijn situatie een belangrijke herinnering aan de noodzaak van een evenwichtig en rechtvaardig sociaal vangnet.

Met de steun van zijn gezin en een hernieuwde focus op zijn persoonlijke welzijn, hoopt Mark dat deze nieuwe fase in zijn leven hem de rust en stabiliteit zal bieden die hij zo hard heeft gezocht. Het blijft afwachten hoe zijn beslissing zich zal ontvouwen en welke impact deze zal hebben op zijn toekomst en dat van zijn gezin.
Bron: trendyvandaag.nl

Nou je zal gek zijn om dan nog te gaan werken toch! Als je niet hooggeleid bent en alleen maar geschikt ben voor zware arbeidsintensieve kutbaantjes waarmee je je lichaam ook nog eens naar de tering helpt.

Altijd vakantie hebben en maandelijks nog meer overhouden ook, geen moeilijk dilemma.
pindazakje
pi_214746082
tot mark er achterkomt dat er een participatieverplichting is
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 18 augustus 2024 @ 18:02:20 #5
485843 crew  Jippie
pi_214747170
In overleg met TS opnieuw open in VER.

Succes ^O^
  zondag 18 augustus 2024 @ 18:07:46 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214747264
Als dit BS-topic dan toch heropend is, mijn posts uit de NWS FB ook maar even quoten dan:
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat hij een partner heeft en ze dan dus beiden werkplicht krijgen.

De grootste nonsens is wel dat hij van ¤ 2.200 bruto netto maar ¤ 1.500 zou overhouden, ik heb de bruto -netto berekeningen vanaf 2017 met ¤ 2.200 bruto gedaan en het laagste bedrag (2017) was netto ¤ 1.806 en het hoogste bedrag (2024) is netto ¤ 2.092,83

Ergo: het is een nonsensverhaal, en zo weinig boven het minimumloon zijn de toeslagen ook amper anders.
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 17:49 schreef Leandra het volgende:
Toeslagen ook even berekend, ¤ 28.500 aan bruto loon vs ¤ 24.248 aan bruto uitkering, dat is bijstand voor een stel.

En dan zijn de toeslagen gelijk.
Dus: BS topic, BS blog.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 18 augustus 2024 @ 18:39:51 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214747820
Artur? Ben jij het?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214748465
*snif snif
This smells like AI
pi_214748511
Je kan helemaal niet “kiezen” voor de Bijstand.

Dan ben je namelijk verwijtbaar werkloos en krijg je minimaal 3 maanden geen uitkering en als je pech hebt zelfs helemaal geen uitkering.

Mocht je na 3 maanden zonder inkomen toch een uitkering krijgen dan hangen daar zoveel voorwaarden aan vast dat je daar echt niet gelukkig van wordt (verplichte afspraken, cursussen volgen, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte participatietrajecten enz).

Dat de Bijstand luilekkerland zou zijn is een hoax.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 18 augustus 2024 @ 19:35:45 #10
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_214748518
Dit is mijn buurman. Ik heb hem dit advies gegeven.
Je bent een waardeloze agent.
pi_214748533
Het grappigste is nog die foto in het "artikel". Die gozert ziet er niet echt uit als Nederlandse Mark van 43.
  zondag 18 augustus 2024 @ 19:40:20 #12
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_214748565
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 19:37 schreef Evangelion het volgende:
Het grappigste is nog die foto in het "artikel". Die gozert ziet er niet echt uit als Nederlandse Mark van 43.
Omdat het artikel 100% fake is....

https://www.pexels.com/ph(...)al&utm_source=pexels
Je bent een waardeloze agent.
  zondag 18 augustus 2024 @ 19:42:29 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214748588
quote:
2s.gif Op zondag 18 augustus 2024 16:23 schreef Hyaenidae het volgende:
zijn beslissing maar maakt zich zorgen over de lange termijn gevolgen. “Het is een grote stap,” zegt Anita. “We moeten nu echt goed plannen en het budget in de gaten houden,
Hoezo, ze hebben nu toch juist meer geld?

Wat een gelul joh :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214748713
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 19:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoezo, ze hebben nu toch juist meer geld?

Wat een gelul joh :')
Ze bedoelen dat als je niet fulltime werkt en 40u meer vrije tijd hebt, dat je je geld dus ook veel sneller uit gaat geven in die tijd. Dus daarom moeten ze ervoor waken en plannen dat ze niet elke dag uitstapjes gaan doen die geld kosten.
En dus het budget in de gaten houden, voor je het weet jaag je er alles doorheen.
pindazakje
pi_214748725
....lekker geen pensioen opbouwen (okok, alles is over 20 jaar wel verdampt, dus dat maakt niet zoveel uit)

quote:
De werkuren waren lang, vaak van 7.00 tot 16.00 uur
Gewoon normale werktijden dus :')
Als je als magazijnmedewerker niet tegen de 'stress' kunt, dan kun je maar beter binnen op de bank gaan zitten denk ik. :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_214748828
En toch wordt ik uitgerekend over de afgelopen 10 jaar ruim ¤3200 per maand rijker door mijn koopwoning
Laat mij maar lekker werken dan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_214750307
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2024 19:35 schreef Tomatenboer het volgende:
Je kan helemaal niet “kiezen” voor de Bijstand.

Dan ben je namelijk verwijtbaar werkloos en krijg je minimaal 3 maanden geen uitkering en als je pech hebt zelfs helemaal geen uitkering.

Mocht je na 3 maanden zonder inkomen toch een uitkering krijgen dan hangen daar zoveel voorwaarden aan vast dat je daar echt niet gelukkig van wordt (verplichte afspraken, cursussen volgen, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte participatietrajecten enz).

Dat de Bijstand luilekkerland zou zijn is een hoax.
Dit. Het is aantoonbare, klinklare onzin.
pi_214750432
Als gemeente zou ik zeggen goh bij dit magazijn zoeken ze nog mensen voor werk wat je prima kan, zo niet lekker korten op de uitkering en dat geldt voor een hoop van dit soort lapzwansen.
No bitch to me
pi_214750490
Bijstand leef is een skeer leef maar ook een vrij leef
Hallo
pi_214750525
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 18:07 schreef Leandra het volgende:
Als dit BS-topic dan toch heropend is, mijn posts uit de NWS FB ook maar even quoten dan:
[..]
[..]
Dit kom van deze bagger website waar echt alleen maar verzonnen facebook rommel op staat
https://trendyvandaag.nl/(...)o-meer-dan-mijn-loon
pi_214750535
quote:
Mark Jansen, een 43-jarige man uit Utrecht, heeft onlangs een ingrijpende beslissing genomen die zijn leven en financiële situatie radicaal zal veranderen.
Met deze zin weet je al dat hier geen echte schrijver aan te pas is gekomen. En dat is pas de tweede zin van de tekst.
pi_214750678
Mensen die deze 'bron' serieus nemen. :')
pi_214750944
De website waarop het artikel staat is een website over keukens en badkamers _O-
Met een zeer hoog doorklik-commercieel gehalte.
Die foto is volgens mij gewoon een een of ander model.
pi_214750955
Foto staat op een Amerikaans foto-verkoopfree-picture-site: https://www.pexels.com/ph(...)ooking-away-8232305/

:')

Hoe-belazer-ik-als-wappie-de-boel-topic is dit.
pi_214751452
Dit is gewoon door AI gefabriceerd nepnieuws. :r
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 19 augustus 2024 @ 09:11:47 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_214751579
Zelfs al zou het waar zijn dan is het nog altijd beter om zinvol bezig te zijn en je eigen broek op te houden, maar als je niet over een goede arbeidsethos beschikt snap ik dat het aantrekkelijk kan zijn. Maar persoonlijk heb ik niets met dat soort uitvreters. Net zoals die lui die op de cent uitrekenen hoeveel ze moeten werken om geen toeslagen te verliezen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_214751625
quote:
10s.gif Op zondag 18 augustus 2024 19:30 schreef DJKoster het volgende:
*snif snif
This smells like AI
Inderdaad. Wat een raar geschreven stuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214751636
quote:
2s.gif Op maandag 19 augustus 2024 09:11 schreef Gunner het volgende:
Zelfs al zou het waar zijn dan is het nog altijd beter om zinvol bezig te zijn en je eigen broek op te houden, maar als je niet over een goede arbeidsethos beschikt snap ik dat het aantrekkelijk kan zijn. Maar persoonlijk heb ik niets met dat soort uitvreters. Net zoals die lui die op de cent uitrekenen hoeveel ze moeten werken om geen toeslagen te verliezen.
Zoals al gezegd kán het niet eens waar zijn omdat je niet voor een uitkering kan kiezen. Want dan ben je verwijtbaar werkloos en krijg je geen uitkering (of op z'n minst 3 maanden geen uitkering).

Dat kan niet voldoende benadrukt worden.
pi_214752511
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 22:26 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Dit. Het is aantoonbare, klinklare onzin.
En @Uitkeringstrekker dan? Die doet exact hetzelfde,
pindazakje
pi_214752520
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 11:32 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
En @:uitkeringstrekker dan? Die doet exact hetzelfde,
Uitkeringstrekker is een opzichtige troll.
pi_214752541
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 18:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
Je hebt waarschijnlijk meer tijd in deze posts gestoken dan de schrijver in het artikel.
pi_214766022
quote:
Mark’s tienerdochters, Emma en Sophie
Vernoemd naar Emma Lehmer en Sophie Germain?
pi_214773933
Fake news. 2200 bruto is meer dan 2000 netto. Daarnaast wordt hij in de bijstand aan het werk gezet omdat hij prima kan werken.
pi_214780634
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 09:56 schreef Jaeger85 het volgende:
Fake news. 2200 bruto is meer dan 2000 netto. Daarnaast wordt hij in de bijstand aan het werk gezet omdat hij prima kan werken.
👍
pi_214780727
https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum

Bijstand
Gehuwd / gelijkgestelden ¤ 98,10
Per maand.
Dat is ¤1470,00 per persoon.

Werk
Brutoloon ¤ 2.200,00
Loon Loonheffin ¤ 2.200,00
Loonheffing ¤ 107,17
Netto uitbetaling ¤ 2.092,83

Verwerkte heffingskortingen:
- algemene heffingskorting ¤ 271,66
- arbeidskorting ¤ 433,00

https://www.independer.nl(...)ruto-netto-berekenen

In het verhaal zie ik niet of zijn partner inkomen heeft.

Anyway, volgens mij is het een onzinverhaal.
Als je huidige baan te weinig betaalt, dan ga je toch op zoek naar een betere baan?

Los van dat het verhaal aan alle kanten rammelt.
pi_215151014
quote:
2s.gif Op maandag 19 augustus 2024 09:11 schreef Gunner het volgende:
In m'n studententijd kwam ik ze al tegen: studenten die t/m 8 jaar een studiebeurs kregen, dan zo lang mogelijk bijstand en dan een PhD. Wat bleek: na een aantal jaren moesten ze de beurs terug gaan betalen; dus ze verdienden zo min mogelijk om zoveel mogelijk kwijtschelding te krijgen. De calculerende burger bestond toen (en vooral toen) ook al (jaren '80).

Ik kots :r van hun mentaliteit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')