abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:13:22 #1
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_214731602

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_214736916
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Die vergoeding is wel ridicuul laag. Misschien moet ik het eens uitzetten.
edit. Uitgezet.
Verstandig. Er is nog 1 kanttekening: als je stukken met margin hebt gekocht, dan mag IBKR die setting negeren en de stukken toch uitlenen voor zover de margin strekt. Dus als je het helemaal wilt dichttimmeren dan stop je met het gebruiken van margin. Ik heb zelf mijn account van margin naar cash omgezet, zodat ik op geen enkele manier onbewust margin gebruik (bijv. dividend dat nog moet arriveren of de opbrengst van een verkoop order die nog moet settelen).
  zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:38:06 #3
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214738148
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 13:10 schreef jaco het volgende:

[..]
Verstandig. Er is nog 1 kanttekening: als je stukken met margin hebt gekocht, dan mag IBKR die setting negeren en de stukken toch uitlenen voor zover de margin strekt. Dus als je het helemaal wilt dichttimmeren dan stop je met het gebruiken van margin. Ik heb zelf mijn account van margin naar cash omgezet, zodat ik op geen enkele manier onbewust margin gebruik (bijv. dividend dat nog moet arriveren of de opbrengst van een verkoop order die nog moet settelen).
Ik heb een marginaccount nodig om opties te schrijven. Ik neem aan dat als ik voldoende cash heb, ik nooit op margin zal kopen?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_214738406
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 16:38 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Ik heb een marginaccount nodig om opties te schrijven. Ik neem aan dat als ik voldoende cash heb, ik nooit op margin zal kopen?
Het onderstaande staat in de Interactive Brokers LLC Client Agreement versie 3203. Vanwege de woorden "for any amount due" vermoed ik dat je een margin situatie dan inderdaad vermijdt, want je stelt dat jouw 'amount due' nooit boven de 0 zal uitkomen. Ik ben geen jurist en lees onderstaande tekst dus als leek.

quote:
24. IBKR's Right to Loan/Pledge Client Assets: As permitted by law and without notice to Client, IBKR is authorized by Client to lend to itself or others Client securities or assets (generally, securities that may be held in a
margin account) and pledge, or re-pledge (or, for margin accounts, hypothecate or re-hypothecate) Client's securities and assets, separately or together with those of other Clients, for any amount due in any IBKR account in which Client has an interest, without retaining in IBKR's possession or control a like amount of assets. IBKR may receive financial or other benefits by loaning Client securities and IBKR may retain such benefits without disclosing the amount of or otherwise accounting for such benefits to Client. Such loans could limit Client's ability to exercise securities' voting rights.
Ik hoor trouwens van deelnemers aan het extra stock yield programma in de /r/interactivebrokers reddit dat zelfs als je de aandelen in je portfolio voor uitlenen beschikbaar stelt, dat dit nauwelijks gebeurt. Als het al gebeurt dan krijg je er nauwelijks een vergoeding voor. Een uitzondering is waarschijnlijk als je aandelen hebt die zwaar geshort worden en waar er dus vraag naar uitleners bestaat. Met een blue chip portfolio zal er weinig belangstelling zijn voor het lenen van je aandelen en zal dit waarschijnlijk ook niet meteen gebeuren als je per ongeluk wat margin gebruikt.

Mijn omzetting van margin naar een cash account is waarschijnlijk een overdreven beveiligingsmaatregel en meer emotioneel gemotiveerd. Ik vind dat mijn aandelen van mij zijn en probeer mijn broker zoveel mogelijk te beletten om er potentieel iets mee te doen zonder mijn opdracht daartoe. Als tweede reden: mocht er ooit iets met IBKR gebeuren (het is een complexe operatie met een gigantische omvang) dan wil ik met mijn account op een stapel 'duidelijke gevallen die als eerste afgewikkeld kunnen worden' komen te liggen, dus geen margin, uitlenen etc.
pi_214740050
Niet meer kunnen pinnen bij AH online bestellingen, maar alleen vooraf via iDeal nog kunnen betalen lijkt me echt een mokerdomme zet. Niet dat dat nou de winstmaker van ze is, maar toch.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_214762823
https://fd.nl/financiele-(...)eert-gebruikers-niet

Geen bewijs dat technische analyse werkt, maar dat deert gebruikers niet

Sommigen noemen het wichelroedelopen, anderen zweren erbij: het gebruik van technische analyse om te bepalen of een aandeel koopwaardig is. Grote partijen zoals banken en vermogensbeheerders zijn wisselend te spreken over de methodiek. Kun je koersen voorspellen op basis van prijsbewegingen uit het verleden, of is deze pseudowetenschap helemaal niet geschikt voor de financiële markten?

Vanuit de academische wereld komt een duidelijk antwoord: technische analyse heeft een beperkte tot geen wetenschappelijke basis. ‘Er is weinig bewijs dat het werkt en ook weinig reden om voorspelbare patronen in prijzen te verwachten’, zegt hoogleraar finance Marno Verbeek van de Rotterdam School of Management bij de Erasmus Universiteit. Je kunt dan ook nooit op technische analyse alleen vertrouwen, stelt hij.

Patronen ontdekken
Juist het ontdekken van patronen staat bij technische analyse centraal. Door de historische prijsontwikkelingen van aandelen te bestuderen, trachten analisten herhalingen te ontdekken die iets zeggen over toekomstige prijzen. Maar de fundamentele vragen worden daarmee nooit beantwoord, zegt Rik Frehen, hoogleraar aan de Tilburg School of Economics and Management bij Tilburg University.

‘Bijvoorbeeld de vraag waarom een aandeel onder- of overgewaardeerd is. Daarvoor zou gekeken moeten worden naar economische omstandigheden, bedrijfsresultaten en ontwikkelingen in het nieuws’, stelt hij. Technische analyse doet dat per definitie niet. ‘Daarom wordt er in de academische wereld altijd een beetje lacherig over gedaan’, zegt Frehen.

Volgens Nico Bakker, onafhankelijk technisch analist, doet het er niet per se toe hoe academici erover denken. ‘Als het werkt, is er dan wel wetenschappelijk bewijs nodig?’ werpt hij als reactie op. Naar eigen zeggen stond hij aan de wieg van technische analyse in Nederland toen hij ruim 35 jaar geleden bij ABN Amro in dienst was. Als een van de eersten begon hij met het analyseren en uittekenen van koersgrafieken, maar de afdeling werd jaren later tijdens een reorganisatie opgeheven. Tegenwoordig geeft Bakker zelfstandig trainingen en webinars.

Dat hij zo overtuigd is van de werking van technische analyse, komt door twee dingen, legt hij uit. ‘Allereerst geloof ik dat alles in de prijs verdisconteerd zit, wat betekent dat alle informatie tot uiting komt in de marktprijs. Ten tweede geloof ik dat marktgedrag zichzelf herhaalt en je dus patronen kunt ontdekken.’ Volgens de analist, die tevens gelieerd is aan BNP Paribas, kun je vanuit die twee overtuigingen een verantwoord scenario opstellen dat ‘in 60% tot 70% van de gevallen waarschijnlijk is’.

Momentum
Dat de afdeling technische analyse niet meer bestaat, betekent niet dat ABN Amro er in de praktijk niets meer mee doet. De grootbank laat zijn analyses nu door een externe partij doen, zegt hoofd beleggingsstrategie Ralph Wessels. ‘Er zijn veel mensen die technische analyse associëren met het simpelweg trekken van lijnen, maar het is veel breder dan dat. Beleggers kijken bijvoorbeeld ook naar indicatoren, zoals de bekende momentumindicator.’

Daarmee doelt hij op de populaire momentumstrategie, die wel degelijk een wetenschappelijke onderbouwing kent. ‘Bij die strategie kopen beleggers aandelen die de afgelopen periode in waarde zijn gestegen, en verkopen die op hun beurt weer als de prijs begint te dalen’, legt hoogleraar Frehen uit.

Paradoxaal genoeg doe je dan in feite hetzelfde als bij technische analyse. ‘Je gebruikt ook prijsontwikkelingen uit het verleden om je portefeuille samen te stellen’, zegt hij. De academische wereld heeft volgens hem in dat opzicht dan ook ‘een ietwat schizofrene blik’, door de momentumstrategie wel als legitiem te beschouwen, en technische analyse niet. Het lijkt een grijs gebied te zijn, waarbij het ervan afhangt hoe technische analyse wordt gedefinieerd.

Emotie
Of een belegger in technische analyse gelooft, is volgens Wessels irrelevant. ‘Als de markt gedreven wordt door een groot deel van participanten die naar een bepaalde theorie kijken, dan ben je gek of — laten we het iets netter zeggen — een slechte belegger, als je dat niet meeneemt in je eigen beleggingsoverwegingen.’

Je sluit dan zaken uit die de markt in beweging kunnen zetten, zoals bijvoorbeeld sentiment, beargumenteert hij. ‘De emotie in de markt is vaak gigantisch. Technische analyse is juist een vorm die deze emotie probeert te vangen. Daarmee raakt het juist dat deel dat fundamenteel niet goed te verklaren is.’

Het verkeerde been
Daar denkt Taoufik Boussebaa, lead beleggingsstrategie van Rabobank, anders over. Volgens hem zeggen koerspatronen uit het recente verleden niet zoveel over de toekomstige prijsbewegingen. Rabobank maakt dan ook geen gebruik van technische analyse, want het past niet bij de beleggingsfilosofie en langetermijnstrategie van de bank, die zich met name richt op de fundamentele analyse.

‘Technische analyse kan houvast bieden voor instapmomenten op de korte termijn en daar zit de belangrijke splitsing’, zegt hij. Maar Boussebaa, die zich bij het beheer van het vermogen van Rabobank-klanten vooral richt op langetermijnbeleggingen, twijfelt aan de effectiviteit ervan. ‘Er zijn handelaren die er geld mee kunnen verdienen, maar er zijn er meer die geld verliezen. En dat zijn met name particulieren.’

Zo stellig wil Joost Schmets van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) niet zijn. Hij merkt op dat technische analyse al langere tijd bestaat en dat het in principe niet heel veel kwaad kan. ‘Er zit geen wetenschappelijke basis onder en ik denk niet dat het verantwoord is om hier een gedegen portefeuille op te baseren’, zegt hij.

Volgens Schmets gaat beleggen over de toekomst en grijpen mensen van alles aan om die te kunnen voorspellen. ‘Dat is eigenlijk al even oud als koffiedik kijken, en technische analyse is daar een variant op.’

Kotsende kameel
Toch reikt de invloed van technische analyse ver, ondanks de verschillende opvattingen erover. Zo komt in discussies tussen voor- en tegenstanders vaak de beruchte ‘kotsende kameel’ naar voren. Deze koersgrafiek met een dierlijke vorm zou van alles impliceren over het verdere verloop van de prijsontwikkeling. De indicator werd zelfs door onder meer zakenzender CNBC aangehaald tijdens een programma, iets waar critici achteraf flink naar uithaalden. Wat bleek namelijk: de kotsende kameel was als grap verzonnen door een redacteur van de Britse zakenkrant Financial Times.

De casus toont aan dat beleggers graag grijpen naar indicatoren die iets zeggen over de toekomst van een koers. Die houvast kan in combinatie met fundamentele gegevens werken, stellen experts. Maar primair op technische analyse leunen, is iets wat alleen technische analisten onderschrijven. ‘De markt bepaalt’, stelt hoogleraar Frehen. ‘En als technische analyse heel goed zou werken, dan zou elke bank wel een enorme afdeling met technische analisten hebben.’
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:01:38 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214763193
Ik heb wel eens volkomen random koersverlopen laten uitrekenen. Het is frappant hoe goed je daarin bodems, toppen , uitbraakpatronen e.d. in kunt ontdekken!!
The End Times are wild
pi_214763304
quote:
Volgens Nico Bakker, onafhankelijk technisch analist, doet het er niet per se toe hoe academici erover denken. ‘Als het werkt, is er dan wel wetenschappelijk bewijs nodig?’ werpt hij als reactie op. Naar eigen zeggen stond hij aan de wieg van technische analyse in Nederland toen hij ruim 35 jaar geleden bij ABN Amro in dienst was. Als een van de eersten begon hij met het analyseren en uittekenen van koersgrafieken, maar de afdeling werd jaren later tijdens een reorganisatie opgeheven. Tegenwoordig geeft Bakker zelfstandig trainingen en webinars.

Dat hij zo overtuigd is van de werking van technische analyse, komt door twee dingen, legt hij uit. ‘Allereerst geloof ik dat alles in de prijs verdisconteerd zit, wat betekent dat alle informatie tot uiting komt in de marktprijs. Ten tweede geloof ik dat marktgedrag zichzelf herhaalt en je dus patronen kunt ontdekken.’ Volgens de analist, die tevens gelieerd is aan BNP Paribas, kun je vanuit die twee overtuigingen een verantwoord scenario opstellen dat ‘in 60% tot 70% van de gevallen waarschijnlijk is’.
Deze man maakt voorspellingen die 60% tot 70% waarschijnlijkheid halen, maar moet desalniettemin zijn geld verdienen met het geven van webinars en trainingen. Iets klopt hier niet.
pi_214765708
WMT had een mooie taak voor de stagiair.
pi_214814667
Zit DEGIRO weer te kloten met die Kernselectie.. is mijn iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist) eruit gehaald..
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214814801
- Edit - : ING heeft dinsdag het koersdoel voor Van Lanschot Kempen verhoogd van 40,20 naar 44,50 euro met een herhaling van het koopadvies. +5% in een kwartier....

[ Bericht 60% gewijzigd door blomke op 27-08-2024 09:46:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214814804
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 08:46 schreef Black-Death het volgende:
Zit DEGIRO weer te kloten met die Kernselectie.. is mijn iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist) eruit gehaald..
Dus hogere kosten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214814822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 09:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus hogere kosten?
Ja dan is ie wat duurder in aanschaf inderdaad.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_214814967
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 19:19 schreef Lichtloper het volgende:
een verantwoord scenario opstellen dat ‘in 60% tot 70% van de gevallen waarschijnlijk is
Wat Nico Bakker letterlijk zegt te doen is "een verantwoord scenario opstellen dat ‘in 60% tot 70% van de gevallen waarschijnlijk is'. Hij zegt dus niet dat z'n voorspellingen met een 60% tot 70% waarschijnlijkheid ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. TA voorspelt de korte termijn en als hij steeds opnieuw kan inzetten met een kans van 60% tot 70% op winst, dan zou hij al snel in de Quote 500 staan. Dat beweert Bakker dan ook niet, hoewel het wel zo lijkt als je het vluchtig leest.

Wat zegt hij dan wel.... een verantwoord scenario opstellen dat ‘in 60% tot 70% van de gevallen waarschijnlijk is'. Een scenario dat waarschijnlijk is, hoeft niet per se ook uit te komen. Hij geeft niet aan met welk percentage z'n waarschijnlijke scenario's uitkomen. Hij geeft ook niet aan of hij van tevoren weet of z'n scenario waarschijnlijk is of niet. Het is daarom totaal onduidelijk wat hij precies beweert. Ik denk dan ook dat de journalist de quote bewust tussen aanhalingstekens heeft gezet om de onduidelijke bewering onmiskenbaar aan Bakker toe te rekenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 27-08-2024 16:02:46 ]
pi_214814981
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door jaco op 27-08-2024 09:43:05 (Dubbel) ]
pi_214817498
Zeg Euronext, ASR gaat morgen ex hč, niet vandaag.
pi_214823099
Vanavond (22:00) Nvidia, ben benieuwd.
BlaBlaBla
pi_214825231
Kijk als je het dan doet, moet je het goed doen. 4 miljard pakken en al zes jaar spoorloos.

https://www.icij.org/news(...)e7&mc_eid=4f9395ad6a
  woensdag 28 augustus 2024 @ 16:42:43 #19
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_214825880
Berkshire hoort nu officieel ook bij de $1T club w/

https://companiesmarketcap.com/
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_214831343
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2024 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Vanavond (22:00) Nvidia, ben benieuwd.
Boven verwachting weer, maar de koers staat onder druk.

En ze gaan even voor 50 miljard dollar eigen aandelen terugkopen _O-
  donderdag 29 augustus 2024 @ 14:57:31 #21
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214833584
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 29 augustus 2024 @ 17:39:30 #22
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214834688
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 09:01 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Boven verwachting weer, maar de koers staat onder druk.

En ze gaan even voor 50 miljard dollar eigen aandelen terugkopen _O-
50B is nog geen 2% van de aandelen bij 3T market cap. Dat krijg je bij hoge kw.
pi_214857506
Toch grappig hoe je van een slechte week toch snel weer naar een nieuwe top gaat.

Verder: 30% obligaties in je portfolio stabiliseert inderdaad maar het is onder de streep niet echt heel goed voor je rendement

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-09-2024 14:32:16 ]
pi_214869294
Jammer dat de oude Yahoo Finance layout niet meer werkt. De knop is er nog wel maar hij keert terug naar de nieuwe.

Iemand een alternatief? Want die nieuwe layout is echt pure *insert random ziekte*.

edit: de oude layout werkt ineens weer *O*

[ Bericht 26% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-09-2024 23:54:27 ]
pi_214886060
Excuses als het al eens ter sprake is geweest. Maar ik ben nieuw in de wereld van het beleggen en wil hier een begin in maken.

Ik ben van plan om een vast bedrag per maand in een s&p500 fonds te stoppen. Wie kan een geschikte broker aanbevelen?

Belangrijke zaken:

Vast bedrag per maand inleggen in s&p500
Lage kosten
Mooie nieuwe klant aanbieding

Heb al bij DEGIRO gekeken maar hier kun je alleen hele aandelen kopen dus die valt af.

Hulp of advies wordt erg gewaardeerd
pi_214886622
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch grappig hoe je van een slechte week toch snel weer naar een nieuwe top gaat.
Jinx dat soort dingen nou niet. :+
pi_214886980
Daar gaat ASML weer
pi_214887296
quote:
12s.gif Op woensdag 4 september 2024 09:02 schreef nostra het volgende:

[..]
Jinx dat soort dingen nou niet. :+
:@
pi_214887327
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 07:44 schreef plesner het volgende:
Excuses als het al eens ter sprake is geweest. Maar ik ben nieuw in de wereld van het beleggen en wil hier een begin in maken.

Ik ben van plan om een vast bedrag per maand in een s&p500 fonds te stoppen. Wie kan een geschikte broker aanbevelen?

Belangrijke zaken:

Lage kosten

Heb al bij DEGIRO gekeken maar hier kun je alleen hele aandelen kopen dus die valt af.

Ik zie het probleem niet zo van die "hele aandelen".

Stel, je legt ¤125 per maand in en je ETF kost ¤95 dan kom je vanzelf op een punt dat je er een keer 2 kan kopen. Wat je overhoudt van de aankoop blijft wel staan.
pi_214887424
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 08:46 schreef Black-Death het volgende:
Grrr is het weer zover... is er een alternatief?
pi_214887531
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 10:22 schreef floris_b het volgende:

[..]
Grrr is het weer zover... is er een alternatief?
VUSA?
  woensdag 4 september 2024 @ 12:21:46 #32
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214888517
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie het probleem niet zo van die "hele aandelen".

Stel, je legt ¤125 per maand in en je ETF kost ¤95 dan kom je vanzelf op een punt dat je er een keer 2 kan kopen. Wat je overhoudt van de aankoop blijft wel staan.
Dan geef je wel een deel van het voordeel van DCA weg. Zeker als je per maand zo’n ‘laag’ bedrag in zou leggen is dat nadeel significant.

Als je grotere bedragen inlegt is dat nadeel klein en geef ik je zeker gelijk.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 4 september 2024 @ 12:24:09 #33
436847 embedguy
pi_214888548
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 07:44 schreef plesner het volgende:

Belangrijke zaken:

Lage kosten

Bij saxo kun je auto invest doen, dan hoef je er zelf helemaal niets meer voor te doen; dan wordt het geld automatisch maandelijks afgeschreven van je bankrekening en wordt het automatisch gebruikt voor de aankoop van een fonds.

Goedkoop is Saxo helaas allerminst.

Op deGiro kun je overigens wel beleggen infondsen; https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/beleggingsfondsen-kopen

Ik heb even gekeken en ik kan idd ook gewoon in fondsen inleggen.
Of bedoel je dat ze niet de fondsen ondersteunen die jij wil?

[ Bericht 7% gewijzigd door embedguy op 04-09-2024 12:30:32 ]
Life is happening now.
pi_214888847
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:21 schreef embedguy het volgende:

[..]
Dan geef je wel een deel van het voordeel van DCA weg. Zeker als je per maand zo’n ‘laag’ bedrag in zou leggen is dat nadeel significant.

Als je grotere bedragen inlegt is dat nadeel klein en geef ik je zeker gelijk.
Je kan natuurlijk ook een veelvoud van de kosten van een ETF inleggen.

Nogmaals, ik zie het probleem niet zo.

Je hebt al een S&P500 ETF vanaf zo'n ¤50 (IE0031442068) dus als je ¤100 inlegt kan je er iedere maand 2 kopen. En als het ding ¤51 waard wordt, kan je altijd kiezen om ¤102 per maand in te leggen zodat je er nog steeds 2 kan kopen.
  woensdag 4 september 2024 @ 12:53:47 #35
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_214888881
Birdwingo? Fractie MS van aandelen, lage kosten en 4% op cash.

Saxo is eigenlijk alleen interesant omdat ik daar zakelijk kan beleggen. Ik gebruik normaal deGiro
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 4 september 2024 @ 12:56:02 #36
39237 crew  H_T
2733
pi_214888895
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je hebt al een S&P500 ETF vanaf zo'n ¤50 (IE0031442068) dus als je ¤100 inlegt kan je er iedere maand 2 kopen. En als het ding ¤51 waard wordt, kan je altijd kiezen om ¤102 per maand in te leggen zodat je er nog steeds 2 kan kopen.
Elke maand voor 100 euro kopen is natuurlijk wel makkelijker omdat je er dan geen omkijken naar hebt. Dan koop je de ene maand 1,9 en de andere 2,1 en is er niets aan de hand.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_214888907
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het "probleem" is dat je er dan wel elke maand naar moet kijken, en eventueel aanpassen. En handmatig die krengen kopen.

Ik wil maandelijks een vast bedrag overboeken en dat automagisch beleggen. Voorheen deed ik dat met Trading212, maar ben sinds kort overgestapt naar bux, omdat deze onder Nederlands toezicht vallen.

Nu koop ik elke maand een mandje aandelen, en een mandje ETFS, waaronder S&P500, en hoef ik daar verder niet mee bezig te zijn.
pi_214888939
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 12:57 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Het "probleem" is dat je er dan wel elke maand naar moet kijken, en eventueel aanpassen. En handmatig die krengen kopen.

Ik wil maandelijks een vast bedrag overboeken en dat automagisch beleggen. Voorheen deed ik dat met Trading212, maar ben sinds kort overgestapt naar bux, omdat deze onder Nederlands toezicht vallen.

Nu koop ik elke maand een mandje aandelen, en een mandje ETFS, waaronder S&P500, en hoef ik daar verder niet mee bezig te zijn.
Maar DeGiro biedt volgens mij sowieso al geen optie om automatisch te investeren.

Voor mij zou het niet zo'n probleem zijn om 1x per maand in te loggen, een order voor een ETF te zetten en weer uit te loggen. Het is 2 minuten werk. Als de transactiekosten maar laag zijn, want daar gaat de eerste hap uit je rendement.
pi_214888976
Overigens zit ik zelf ook in een enigszins vergelijkbare situatie.

Ik krijg 1x per maand / kwartaal / jaar dividend van verschillende aandelen en ETF's.

En dat kan ik ook niet automatisch investeren.
De bedragen verschillen per keer, door de Dollarkoers is zelfs het maandelijks dividend variabel.

Dus wat doe ik?
- ik log in
- ik kijk hoeveel S&P500 ETF's ik kan kopen
- ik koop ETF's
- het geld dat overblijft schuif ik door naar de volgende maand / dividend uitbetaling
  woensdag 4 september 2024 @ 13:36:11 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214889221
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik krijg 1x per maand / kwartaal / jaar dividend van verschillende aandelen en ETF's.

De bedragen verschillen per keer, door de Dollarkoers is zelfs het maandelijks dividend variabel.

Dus wat doe ik?
- ik log in
- ik koop ETF's
- het geld dat overblijft schuif ik door naar de volgende maand / dividend uitbetaling
Zo doe ik het ook. Of ik koop een ander aandeel van het bijeengespaarde geld
The End Times are wild
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 4 september 2024 @ 13:54:15 #41
39237 crew  H_T
2733
pi_214889362
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar DeGiro biedt volgens mij sowieso al geen optie om automatisch te investeren.

Voor mij zou het niet zo'n probleem zijn om 1x per maand in te loggen, een order voor een ETF te zetten en weer uit te loggen. Het is 2 minuten werk. Als de transactiekosten maar laag zijn, want daar gaat de eerste hap uit je rendement.
Het is ook niet heel veel werk, maar het is wel een 'klusje' dat je niet moet vergeten. En je moet niet gevoelig zijn voor het willen timen van je aankoop. Ik zou het zelf makkelijker vinden om een keer een automatische order in te plannen en me er daarna maandenlang niet druk over hoeven te maken. Ik heb dan alsnog de optie om me er druk over te maken, maar als ik verder niks doe gaat het ook goed :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_214890039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:54 schreef H_T het volgende:

[..]
Het is ook niet heel veel werk, maar het is wel een 'klusje' dat je niet moet vergeten. En je moet niet gevoelig zijn voor het willen timen van je aankoop. Ik zou het zelf makkelijker vinden om een keer een automatische order in te plannen en me er daarna maandenlang niet druk over hoeven te maken. Ik heb dan alsnog de optie om me er druk over te maken, maar als ik verder niks doe gaat het ook goed :)
Inderdaad, het is mijn streven om maandelijks een vast bedrag in te leggen en dat dit dan automatisch wordt belegd in een S&P 500 fonds. Wil hier verder niet maandelijks mee bezig hoeven zijn. Zal eens bij Trading 212 kijken waar dit mogelijk lijkt te zijn
pi_214890165
Brokr is vrij eenvoudig en goedkoop, alleen zit je dan wel in All-World en niet puur S&P.
pi_214895593
quote:

Dus wat doe ik?
- ik log in
- ik koop ETF's
Hoewel ik alleen aandelen heb, doe ik in principe hetzelfde. Met nog als toevoeging: ik print in zo'n sessie het laatste afschrift uit in PDF en download het naar mijn harddisk.

Het kost inderdaad een paar minuten. Ik ben het met je eens dat 'automatiseren en vergeten' niet echt mogelijk is. Beleggen is net iets ingewikkelder dan een verzekeringspremie met automatische incasso betalen. Er zijn soms details die een maand net iets anders kunnen maken als een reguliere maand en waar dan een persoonlijke beslissing nodig is.
pi_214896935
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is 2 minuten werk. Als de transactiekosten maar laag zijn, want daar gaat de eerste hap uit je rendement.
Voor mij de reden om alles naar DeGiro over te boeken, ook de spaarloonregeling (althans: het opgebouwde tegoed), DeGiro is zelfs een stuk goedkoper dan BND.
pi_214897793
Iemand enig idee wat het wordt morgen? Gaan de banencijfers in Amerika meevallen of tegenvallen?

Ik zie nu een aantal mooie kansen zitten voor korte termijn winst maar risico voor slechte cijfers uit Amerika is vrij groot denk ik.
  donderdag 5 september 2024 @ 11:57:55 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214897977
quote:
hoeveel S&P500 ETF's ik kan kopen
welke etf is dat?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214898005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 11:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
welke etf is dat?
Hangt er vanaf wat je zoekt.

Dividend uitbetalen of automatisch herinvesteren?
Met iShares of Vanguard zit je sowieso wel goed qua kosten en die hebben ook "fysieke replicatie", dus onderliggend bezitten ze ook echt de aandelen die in dat "mandje" horen.

Ik heb deze bij de Rabobank: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B3XXRP09

Rabobank heeft niet zoveel keuze maar als je in ETF's zit is het ruim voldoende.
  donderdag 5 september 2024 @ 21:28:26 #49
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214903080
Nog BRK nieuws? Ik heb maar bijgekocht met -3%.
pi_214905672
@Faraday01 zit je nog steeds in Alfen?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_214905745
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 09:57 schreef Steven184 het volgende:
@:Faraday01 zit je nog steeds in Alfen?
Ja ;( ik zit de rit maar uit. Ik weet dat het niet helemaal rationeel is maar relatief kan ik er niet veel meer verlies op leiden _O- Les is voor mij vooral dat ik stug door ga met mijn portefeuille omvormen naar grotendeels beleggingsfondsen en ETF's. Inmiddels is dat 71% van mijn portefeuille. En samen met wat Rabo certificaten zit ik op 80% (die gaan er binnenkort ook uit en om naar een gespreide belegging) en 20% losse aandelen. Gelukkig zijn er op die resterende losse aandelen ook wat zeer goede rendementen geweest waardoor het per saldo niet veel beter of slechter is geweest dan een index.
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:33:56 #52
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214910379
Tis weer feest :')
Nog wat QQQtjes bijgekocht.
VIX vind ik nog te laag staan om wat LT puts te schrijven op bijv Alphabet of Amazon.
pi_214921079
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 10:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ja ;( ik zit de rit maar uit. Ik weet dat het niet helemaal rationeel is maar relatief kan ik er niet veel meer verlies op leiden _O- Les is voor mij vooral dat ik stug door ga met mijn portefeuille omvormen naar grotendeels beleggingsfondsen en ETF's. Inmiddels is dat 71% van mijn portefeuille. En samen met wat Rabo certificaten zit ik op 80% (die gaan er binnenkort ook uit en om naar een gespreide belegging) en 20% losse aandelen. Gelukkig zijn er op die resterende losse aandelen ook wat zeer goede rendementen geweest waardoor het per saldo niet veel beter of slechter is geweest dan een index.
Au. Uitstappen doet inderdaad altijd pijn. (En ik ben ook niet de juiste voor advies hier omdat ik nooit in Alfen als bedrijf geloofde).

Same here qua verdeling. Basis is ETFs, individueel voor de leuk. Wel lastig dat dat potje even vol zit, terwijl ik aantal leuke opties heb gespot. Dividend maar weer even afwachten.
  zondag 8 september 2024 @ 06:55:05 #54
545 dop
:copyright: dop
pi_214922870
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 21:58 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Au. Uitstappen doet inderdaad altijd pijn. (En ik ben ook niet de juiste voor advies hier omdat ik nooit in Alfen als bedrijf geloofde).

Same here qua verdeling. Basis is ETFs, individueel voor de leuk. Wel lastig dat dat potje even vol zit, terwijl ik aantal leuke opties heb gespot. Dividend maar weer even afwachten.
Beleggen moet niet gaan over emoties.
Blijven zitten in een aandeel wat geen potentie heeft, is gewoon dom.
De enige motivatie is je verlies niet willen nemen.
Uiteindelijk moet de keuze clean zijn. Alfen is een slechte investering, dus weg, en herbeleggen in wat wel werkt.

De redenen waarom Alfen kut is kun jij vast wel geven, dus kun je feitelijk juist wel advies geven.

Alfen heeft geen uniek product.
Kan geen hogere marges halen dan de concurrentie.
Kan niet snel schalen waar door ze in eens veel meer zouden kunnen produceren.
Hebben geen marketing strategie of merk dat ze kunnen vermarkten.
Alfen laat zien dat ze niet in staat zijn snel te reageren op veranderingen in de markt.

De enige gedachte was dat ze zich in een sterk opkomende markt begaven.
Maar ook dan zul je beter moeten presteren dan je concurrenten en je markt positie moeten versterken door, het hebben van boven genoemde zaken. Marge, uniek product of merk, en schaalbaarheid.
Liefst allen maar minimaal 1 daar van.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 17% gewijzigd door dop op 08-09-2024 07:16:23 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214923324
Lol, over Nyenburgh. Foutje van de stagiair bij ABN, bij Clearing nog wel. Je hebt binnen een dag Transaction Monitoring achter je broek als je iets naar Ierland overboekt, maar zelf zo knullig handelen (en láng). :')

donderdag 12 september 2024 @ 16:21:50 #56
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214961484
Let je even niet op, staat de Nasdaq 4% hoger.
pi_214962231
Vreemd.

Het viel mij zojuist op dat ik wel erg veel dividendbelasting betaal over mijn Amerikaanse dividend.
Blijkt dat mijn W-8 status is uitgezet in Juni.
Vreemd!
Morgenochtend over bellen.
Dit heeft mij geld gekost.
Zou ik dit van DeGiro of de belastingdienst terug kunnen vorderen?

Waarschijnlijk verstandig voor jullie om dit ook even te checken.
pi_214977636
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2024 18:17 schreef WammesWaggel het volgende:
Vreemd.

Het viel mij zojuist op dat ik wel erg veel dividendbelasting betaal over mijn Amerikaanse dividend.
Blijkt dat mijn W-8 status is uitgezet in Juni.
Vreemd!
Morgenochtend over bellen.
Dit heeft mij geld gekost.
Zou ik dit van DeGiro of de belastingdienst terug kunnen vorderen?

Waarschijnlijk verstandig voor jullie om dit ook even te checken.
De W-8BEN moet je eens in de x jaar opnieuw invullen. Ik vermoed dat je vorige W-8BEN verlopen is. Mijn broker (IBKR) waarschuwt daar automatisch voor per email. Het lijkt me dat DeGiro dat ook doet, maar ze zullen het wel zo geformuleerd hebben dat het een service zonder harde garanties is. Als de W-8BEN in orde was, dan is het DeGiro meer kwalijk te nemen dat die zomaar werd uitgezet.

15% van de 30% vorder je hoe dan ook jaarlijks terug bij de Nederlandse belastingdienst via je vermogensbelasting aangifte. De tweede 15% die nu -ten onrechte- is ingehouden, is ingehouden namens de Amerikaanse belastingdienst. Als DeGiro het niet kan rechtzetten, dan kun je altijd nog daar een claim indienen. Via Google vind je ongetwijfeld aanwijzingen van andere beleggers die dat eerder hebben gedaan omdat het belastingverdrag niet door hun broker wordt toegepast.
pi_215005856
@TheFreshPrince Wat is jouw voorspelling voor de aandelen de komende tijd als kenner van de S&P 500? :)
pi_215005860
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:thefreshprince Wat is jouw voorspelling voor de aandelen de komende tijd als kenner van de S&P 500? :)
Kan omlaag of omhoog.
pi_215005897
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:thefreshprince Wat is jouw voorspelling voor de aandelen de komende tijd als kenner van de S&P 500? :)
Ik zit juist in de S&P500 omdat je dan geen kenner hoeft te zijn :P

Ik verwacht wel betere tijden voor de Amerikaanse REIT's, als de rente omlaag gaat.
Je ziet het nu in de aanloop daar naartoe al dat ze lekker gaan.
pi_215005916
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zit juist in de S&P500 omdat je dan geen kenner hoeft te zijn :P

Ik verwacht wel betere tijden voor de Amerikaanse REIT's, als de rente omlaag gaat.
Je ziet het nu in de aanloop daar naartoe al dat ze lekker gaan.
Economisch gezien lijken mij de omstandigheden redelijk gunstig tot het einde van het jaar ja. Over het algemeen vormen REIT's ongeveer 2-3% van de totale S&P 500-index dus de impact daarop zal niet al te groot zijn denk ik.

Ik verwacht ook een presidentschap van Harris (niet van Trump) en dat zal de wereldpolitiek ook enigszins stabiel houden denk ik. In 2016 gebeurde er ook niet heel veel toen Trump aan de macht kwam trouwens.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2024 10:44:03 ]
pi_215005998
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Economisch gezien lijken mij de omstandigheden redelijk gunstig tot het einde van het jaar ja. Over het algemeen vormen REIT's ongeveer 2-3% van de totale S&P 500-index dus de impact daarop zal niet al te groot zijn denk ik.

Ik verwacht ook een presidentschap van Harris (niet van Trump) en dat zal de wereldpolitiek ook enigszins stabiel houden denk ik. In 2016 gebeurde er ook niet heel veel toen Trump aan de macht kwam trouwens.
Nee, de impact op de S&P500 zal niet groot zijn maar het is wel 29% van m'n portfolio dus daar wel ;)
pi_215006017
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, de impact op de S&P500 zal niet groot zijn maar het is wel 29% van m'n portfolio dus daar wel ;)
Dan snap ik het voor jou persoonlijk. :) Ik zit voor 80 procent in de S&P, dus voor mij is het wel belangrijk dat die goed blijft draaien.
pi_215012435
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 10:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dan snap ik het voor jou persoonlijk. :) Ik zit voor 80 procent in de S&P, dus voor mij is het wel belangrijk dat die goed blijft draaien.
Hier 33% in S&P500, 17,3% Nasdaq en 14,3% in SPDR MSCI World Technology dus uiteindelijk bijna net zo belangrijk dat de markt lekker blijft gaan ;)
  dinsdag 17 september 2024 @ 21:55:22 #66
436847 embedguy
pi_215012848
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hier 33% in S&P500, 17,3% Nasdaq en 14,3% in SPDR MSCI World Technology dus uiteindelijk bijna net zo belangrijk dat de markt lekker blijft gaan ;)
Hu?
Een flinke dip zou juist mooi zijn toch als het om je beleggingen gaat, shoppen in de uitverkoop is altijd fijn. Of beleg je voor de korte termijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is happening now.
pi_215012938
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 21:55 schreef embedguy het volgende:

[..]
Hu?
Een flinke dip zou juist mooi zijn toch als het om je beleggingen gaat, shoppen in de uitverkoop is altijd fijn. Of beleg je voor de korte termijn?

SPOILER
Op wat dividend na heb ik niets te beleggen verder, alles zit al in aandelen / ETF's.
Dus voor mij is stijging juist prima.
pi_215013317
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit telt niet op.
pi_215013351
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit telt niet op.
Klopt. Ik heb ook nog Van Lanschot Kempen ;)

(oude chart maar hij klopt nog ongeveer)

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-09-2024 22:51:59 ]
  woensdag 18 september 2024 @ 15:46:20 #70
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215019173
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit telt niet op.
Nog altijd in Petershill? Zijn gisteren met H1 cijfers gekomen en ze draaien aardig. Plus leuk dividend in aantocht. Als de centrale banken de komende tijd de rentes blijven verlagen, dan gaan die CoE berekeningen voor private equity leuk hun werk doen voor de cashflow van Petershill.
The more debt, the better
pi_215019668
Beurs blijft zo liggen tot het 20 uur is, is de verwachting. Ik ben benieuwd.
pi_215020030
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 16:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beurs blijft zo liggen tot het 20 uur is, is de verwachting. Ik ben benieuwd.
Wat is er om 20:00?
pi_215020051
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat is er om 20:00?
Rentebesluit FED. Een van de belangrijkste van de laatste jaren.
pi_215020082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Rentebesluit FED. Een van de belangrijkste van de laatste jaren.
25 of 50 basispunten eraf gaat het toch om? Wat zijn de verwachtingen van de markt? (Wat is ingeprijst?)
pi_215020134
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 17:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
25 of 50 basispunten eraf gaat het toch om? Wat zijn de verwachtingen van de markt? (Wat is ingeprijst?)
60 procent kans op 50 punten eraf. En dat zou waarschijnlijk (maar zelfs dat is speculatie) tot een aardig dipje leiden.
pi_215022354
Nou 50 punten eraf maar we stijgen gewoon. Zoals zo vaak.
pi_215022381
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nou 50 punten eraf maar we stijgen gewoon. Zoals zo vaak.
Leuk voor de koers van de Rabo certificaten morgen :D
pi_215022395
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Leuk voor de koers van de Rabo certificaten morgen :D
Die zal toch omhoog gaan neem ik aan?
pi_215022426
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Die zal toch omhoog gaan neem ik aan?
Zeker, als de rente daalt stijgen de obligaties. Noteert alleen niet in dollar dus zal allemaal wel meevallen
pi_215022610
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zeker, als de rente daalt stijgen de obligaties. Noteert alleen niet in dollar dus zal allemaal wel meevallen
Bij rentedalingen wil je juist niet in obligaties zitten, het is precies andersom.

Rentedalingen worden bedrijven en dus aandelen meer waard.

De conventionele wijsheid zegt dat aandelen het meestal goed doen na renteverlagingen. De Fed verlaagt de rente om de economie te stimuleren door lenen goedkoper te maken voor bedrijven en consumenten.

Maw nee, obligaties zijn net als spaarrekeningen, alleen leuk bij hoge rentes.
pi_215022744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Bij rentedalingen wil je juist niet in obligaties zitten, het is precies andersom.

Rentedalingen worden bedrijven en dus aandelen meer waard.

De conventionele wijsheid zegt dat aandelen het meestal goed doen na renteverlagingen. De Fed verlaagt de rente om de economie te stimuleren door lenen goedkoper te maken voor bedrijven en consumenten.

Maw nee, obligaties zijn net als spaarrekeningen, alleen leuk bij hoge rentes.
Rabo cert is een perpetual die 6,5% rente geeft. En als de kapitaalmarktrente daalt stijgt de koers. Heb ze gekocht tegen 93 en ze staan nu al op 113. Ga ze binnenkort sowieso verkopen dus een wat hogere waardering mag best :9
pi_215025285
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:46 schreef flyguy het volgende:

[..]
Nog altijd in Petershill? Zijn gisteren met H1 cijfers gekomen en ze draaien aardig. Plus leuk dividend in aantocht. Als de centrale banken de komende tijd de rentes blijven verlagen, dan gaan die CoE berekeningen voor private equity leuk hun werk doen voor de cashflow van Petershill.
Nee helaas, alleen nog in ASR en Lava. En wat geschreven puts op Aalberts, Signify en RD. Rest in etf's. Verhuizen is een bitch qua geld. ;(

donderdag 19 september 2024 @ 12:17:39 #83
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215028052
Zo porto staat ook weer ruim op Ath. Ook geen slecht idee om small caps etf te hebben toegevoegd aan de porto.
  woensdag 25 september 2024 @ 10:16:27 #84
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215087653
Heineken holding staat op 7 year low.. plukje oppakken? De biermarkt lijkt mij beslist geen groeimarkt.
  woensdag 25 september 2024 @ 10:36:17 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215087830
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 10:16 schreef JimmyJames het volgende:
Heineken holding staat op 7 year low.. plukje oppakken? De biermarkt lijkt mij beslist geen groeimarkt.
Nee. En blijft ondanks dat een duur aandeel..
The End Times are wild
pi_215109642
De dag is nog niet om maar dit is wel lekker.

pi_215109647
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 12:17 schreef JimmyJames het volgende:
Zo porto staat ook weer ruim op Ath. Ook geen slecht idee om small caps etf te hebben toegevoegd aan de porto.
Mijn AMG hebben hun eerdere verlies dubbel en dwars goedgemaakt in de afgelopen week. Ook m'n aandelen BYD op aardige winst.

Wie denkt er over Stellantis te kopen? Lijken op een bodem te zitten. Ik zag echter een negatieve kasstroom van -2,9B over 2023. Terwijl ze veel dividend betalen.....
pi_215109716
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Mijn AMG hebben hun eerdere verlies dubbel en dwars goedgemaakt in de afgelopen week. Ook m'n aandelen BYD op aardige winst.

Wie denkt er over Stellantis te kopen? Lijken op een bodem te zitten. Ik zag echter een negatieve kasstroom van -2,9B over 2023. Terwijl ze veel dividend betalen.....
Autofabrikanten mooi laten gaan. Idem voor luchtvaartsector ;)

Genoeg andere leuke bedrijven / sectoren om in te investeren.
pi_215109747
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kan je dat toelichten....BYD is me prima bevallen.
pi_215109781
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Het kan wel prima bevallen maar het is een risicovolle, kwetsbare sector.

BYD is natuurlijk ook nog wat meer dan een autofabrikant, ze produceren en leveren ook accu's aan andere bedrijven en produceren ook meer dan alleen auto's.

Maar BYD valt voor mij af omdat China ook op m'n "do not buy" lijst staat ;)

Tesla en BYD zou ik (als je dat negeert) als uitzondering wel durven kopen.
Tesla koop ik misschien ook ooit wel weer eens terug.

Maar alle klassieke autobedrijven, van Ford tot VW en Stellantis zie ik als "tikkende tijdbommen" met grote schulden en te weinig / te langzame verandering om te overleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-09-2024 17:51:33 ]
  vrijdag 27 september 2024 @ 17:52:26 #91
545 dop
pi_215109847
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Lage marges, hoog risico.
Moeilijk inschatten wie de winnaars worden, en wie de verliezers gaan zijn.
Markt die sterk wordt beīnvloed door subsidies.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 27-09-2024 17:57:27 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  zondag 29 september 2024 @ 12:58:34 #92
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215125906
Geen beste timing die BABA verkoop. Ik had ze 20% hoger kunnen verkopen. Volgende week maar eens kijken naar KWEB puts schrijven..
pi_215133855
quote:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:52 schreef dop het volgende:

[..]
Lage marges, hoog risico.
Moeilijk inschatten wie de winnaars worden, en wie de verliezers gaan zijn.
Markt die sterk wordt beīnvloed door subsidies.
Jullie hebben gelijk: https://www.iex.nl/Nieuws/804939/Stellantis-verlaagt-outlook.aspx
  maandag 30 september 2024 @ 09:24:30 #94
545 dop
pi_215134137
quote:
Tja wat is gelijk, als je dit wel precies goed kunt voorspellen kun je hier natuurlijk ook veel geld aan verdienen.
En zoveel ballen heb ik dan ook weer niet gehad.
  maandag 30 september 2024 @ 09:45:54 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215134240
quote:

[..]

Tja. In de luchtvaart is de concurrentie zo groot en globaal en de markt zo transparant dat de marges nihil zijn. Het enige waarin een bedrijf zich kan onderscheiden is efficiency. En die is al zo enorm hoog! Wel respect voor wat ze voor elkaar gekregen hebben (tickets goedkoper dan treinkaartjes).

Voor de autosector zou je toch verwachten dat er meer mogelijkheden zijn je te onderscheiden. Je kunt technische vooruitgang boeken, een luxemerk opbouwen.. Niet dat ik in de sector zit hoor..
The End Times are wild
  maandag 30 september 2024 @ 09:46:27 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215134246
Maar ik zou ook niet per definitie er niet in investeren.. Zeker wanneer het rendement (dividend) goed si
The End Times are wild
  maandag 30 september 2024 @ 10:36:18 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215134676
Persoonlijk zou ik zijn gegaan voor bmw. Maar goed dat ik dat niet heb gedaan. Autosector zou ik nooit in investeren.
pi_215134895
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2024 09:24 schreef dop het volgende:

[..]
Tja wat is gelijk, als je dit wel precies goed kunt voorspellen kun je hier natuurlijk ook veel geld aan verdienen.
En zoveel ballen heb ik dan ook weer niet gehad.
Voor mij was het ook meer algemeen richting de sector, niet zozeer 1 fabrikant of een periode.

Alle klassieke autofabrikanten zitten momenteel in een overgangsfase van brandstof naar elektrisch of zoeken daar compromissen in.
En daarnaast is de automarkt in z'n geheel wat zwak.
pi_215135337
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 09:45 schreef LXIV het volgende:
Tja. In de luchtvaart is de concurrentie zo groot en globaal en de markt zo transparant dat de marges nihil zijn. Het enige waarin een bedrijf zich kan onderscheiden is efficiency. En die is al zo enorm hoog! Wel respect voor wat ze voor elkaar gekregen hebben (tickets goedkoper dan treinkaartjes).
Ryanair en SouthWest zijn nog te overwegen. De eerste moet je je moreel kompas dan wel voor uitschakelen, want dat is ook de reden dat ze zo goed verdienen (samen met goede hedging). Maar beide zijn alleen koopwaardig als er weer eens één of andere staking is of er Boeings uit de lucht vallen, niveaus nu zijn gewoon reëel.
pi_215136497
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2024 06:55 schreef dop het volgende:

[..]
Beleggen moet niet gaan over emoties.
Blijven zitten in een aandeel wat geen potentie heeft, is gewoon dom.
De enige motivatie is je verlies niet willen nemen.
Uiteindelijk moet de keuze clean zijn. Alfen is een slechte investering, dus weg, en herbeleggen in wat wel werkt.

De redenen waarom Alfen kut is kun jij vast wel geven, dus kun je feitelijk juist wel advies geven.

Alfen heeft geen uniek product.
Kan geen hogere marges halen dan de concurrentie.
Kan niet snel schalen waar door ze in eens veel meer zouden kunnen produceren.
Hebben geen marketing strategie of merk dat ze kunnen vermarkten.
Alfen laat zien dat ze niet in staat zijn snel te reageren op veranderingen in de markt.

De enige gedachte was dat ze zich in een sterk opkomende markt begaven.
Maar ook dan zul je beter moeten presteren dan je concurrenten en je markt positie moeten versterken door, het hebben van boven genoemde zaken. Marge, uniek product of merk, en schaalbaarheid.
Liefst allen maar minimaal 1 daar van.

SPOILER
Als koper van hun producten is dat ze flexibel zijn in de back end. Dat was voor mij de belangrijkste reden om voor Alfen te gaan ipv andere partijen. Ook lijkt het spul steviger te zijn.

Alfen maakt trouwens ook trafo's dacht ik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 30 september 2024 @ 14:48:53 #101
545 dop
pi_215136708
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als koper van hun producten is dat ze flexibel zijn in de back end. Dat was voor mij de belangrijkste reden om voor Alfen te gaan ipv andere partijen. Ook lijkt het spul steviger te zijn.

Welke producten heb je het nu over?
En hoe zijn ze volgens jouw flexibel?

Dat ze iets extra's voor de klant doen is voor mij als belegger pas interessant als dit ook extra cash oplevert.
pi_215136902
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2024 14:48 schreef dop het volgende:

[..]
Welke producten heb je het nu over?
En hoe zijn ze volgens jouw flexibel?

Dat ze iets extra's voor de klant doen is voor mij als belegger pas interessant als dit ook extra cash oplevert.
De laadpalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 30 september 2024 @ 18:08:18 #103
436847 embedguy
pi_215138733
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Praat je nu over jou als belegger of jou als koper van hun product?

Prima reden om een koper van hun product te zijn, maar ‘lijkt steviger te zijn’ lijkt me bijv niet bepaald een reden om in hun te beleggen (aangezien dat praktisch nul concurrentie voordeel oplevert op de iets wat langere termijn)
Life is happening now.
pi_215140507
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2024 18:08 schreef embedguy het volgende:

[..]
Praat je nu over jou als belegger of jou als koper van hun product?

Prima reden om een koper van hun product te zijn, maar ‘lijkt steviger te zijn’ lijkt me bijv niet bepaald een reden om in hun te beleggen (aangezien dat praktisch nul concurrentie voordeel oplevert op de iets wat langere termijn)
Product staat er toch?
Iemand vroeg om de weerwaarde van hun producten.

Ik heb er een stuk of 10 vergeleken en kwam bij alfen uit.
  maandag 30 september 2024 @ 23:39:35 #105
545 dop
pi_215141790
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 20:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Product staat er toch?
Iemand vroeg om de weerwaarde van hun producten.

Ik heb er een stuk of 10 vergeleken en kwam bij alfen uit.
Ik vroeg naar een uniek selling point, maar bedankt voor je inzicht, vanuit persoonlijk perspectief als klant.
pi_215217124
Van Lanschot Kempen blijft ook maar gaan.

Inmiddels op 73% koerswinst en daarnaast natuurlijk het dividend en de kapitaalteruggaven.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 19:05:13 #107
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215220870
Palantir gaat ook heerlijk. Ooit met wat geld dat ik over had een aantal aandeeltjes gekocht voor $9, later weer wat bijgekocht voor $21 ofzo. Inmiddels staan ze op $43.

Wat ze doen?

SPOILER
pi_215222065
Ik zou zelf nooit in Palantir stappen. Peter Thiel is niet gek en dat er ook nu niet inlichtengendienst als klant komen is positief. Alleen dat bedrijf moet zoveel jaren zo explosief groeien voor het redelijk geprijsd is, dat zie ik niet gebeuren.

Leuk voor een ritje, maar wel echt een gok.
pi_215223950
@TheFreshPrince De S&P 500 blijft maar nieuwe ATH's neerzetten.

Af en toe blijf ik toch een beetje hoogtevrees houden. Maarja, dat dacht een willekeurige belegger in 2016 vast ook. Sindsdien is de index verdriedubbeld. :')
pi_215224499
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:TheFreshPrince De S&P 500 blijft maar nieuwe ATH's neerzetten.

Af en toe blijf ik toch een beetje hoogtevrees houden. Maarja, dat dacht een willekeurige belegger in 2016 vast ook. Sindsdien is de index verdriedubbeld. :')
Als we exact wisten wanneer de volgende correctie of crash kwam ;)

edit: portfolio doet mooi mee

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-10-2024 10:52:39 ]
pi_215239865
quote:
81s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:05 schreef Zwansen het volgende:
Palantir gaat ook heerlijk. Ooit met wat geld dat ik over had een aantal aandeeltjes gekocht voor $9, later weer wat bijgekocht voor $21 ofzo. Inmiddels staan ze op $43.

Wat ze doen?

SPOILER
Ik had er ook wat. Stukje hoger ingestapt maar toch mooie plus. Heb ze vandaag eruit gedaan.

De stock based compensation is waanzinnig tov de omzet/winst dus wil er niet voor langere termijn inzitten.
pi_215270100
Vraagje voor de beleggers hier, weten jullie ook een broker met voordelige tarieven waar je ook een gezamenlijke rekening kunt openen?
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:02:31 #113
545 dop
pi_215270478
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 11:12 schreef Debuteer het volgende:
Vraagje voor de beleggers hier, weten jullie ook een broker met voordelige tarieven waar je ook een gezamenlijke rekening kunt openen?
Als in partner of kind?
Of als clubje of vereniging?
pi_215270512
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:02 schreef dop het volgende:

[..]
Als in partner of kind?
Of als clubje of vereniging?
Met partner inderdaad, we hebben prive onze rekeningen en ook gezamenlijk, en de bedoeling is om hier gezamenlijk vermogen op te bouwen.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:31:53 #115
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215271303
quote:
81s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:05 schreef Zwansen het volgende:

Wat ze doen?

SPOILER
Kathy wood was er in 2020 al wild van toen stonden ze op 24 daarna gezakt naar 9
https://www.kyivpost.com/post/40500

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 21:08 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zou zelf nooit in Palantir stappen. Peter Thiel is niet gek en dat er ook nu niet inlichtengendienst als klant komen is positief. Alleen dat bedrijf moet zoveel jaren zo explosief groeien voor het redelijk geprijsd is, dat zie ik niet gebeuren.

Leuk voor een ritje, maar wel echt een gok.

quote:
Met robotdrones zou dat succespercentage echter oplopen tot 80%.

Palantir, een Amerikaans softwarebedrijf, is een van de bedrijven die Oekraīne aanstuurt op de overstap naar AI-drones.

Het Oekraīense bedrijf beschreef het als de "AI-wapenhandelaar van de 21e eeuw" en naar verluidt wordt vrijwel alle artilleriebeschietingen uitgevoerd met behulp van de AI-systemen van dit bedrijf.

De Palantir-software verzamelt gegevens uit verschillende bronnen: menselijke intelligentie, drones, radar en zelfs warmtebeeldtechnologie waarmee troepenbewegingen of artillerievuur kunnen worden gedetecteerd."

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 15-10-2024 20:46:15 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:50:09 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215271469
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als we exact wisten wanneer de volgende correctie of crash kwam ;)

edit: portfolio doet mooi mee

[ afbeelding ]
Je verslaat de index heel mooi. Is dat geluk of heb je een strategie?
Helaas kan ik dat bij deGiro niet zo gemakkelijk meer zien..
The End Times are wild
pi_215272912
Cijfers van ASML per ongeluk al gepubliceerd en het ziet er erg matig uit...
pi_215273102
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 13:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je verslaat de index heel mooi. Is dat geluk of heb je een strategie?
Helaas kan ik dat bij deGiro niet zo gemakkelijk meer zien..
De S&P500 staat (sinds ik begon met beleggen) zo'n 41,4% in de plus en m'n portfolio op dit moment 38,8%.
Dus ik versla de index nog niet, voor mijn gevoel.

Maar het is geluk. Na wat avonturen in losse aandelen ben ik grotendeels in ETF's (S&P / Nasdaq / Tech), 3 REIT's en Van Lanschot Kempen en die doen het gewoon goed dit jaar. Best conventioneel dus.

Nog niet meegeteld is dan MSTR, die ik sinds april (?) bij Interactive Brokers heb maar die gaat ook erg goed nu.
pi_215273193
ASML -15,66%
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:18 #120
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215273573
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 16:52 schreef eenjongen... het volgende:
Dat gaan een aantal rechtszaken worden
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:25:20 #121
545 dop
pi_215273681
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:06 schreef Debuteer het volgende:

[..]
Met partner inderdaad, we hebben prive onze rekeningen en ook gezamenlijk, en de bedoeling is om hier gezamenlijk vermogen op te bouwen.
Dat kan in elk geval bij de meeste Nederlandse grootbanken, en volgens mij ook bij interactive brokers. Er zullen er vast meer zijn. Maar die ken ik niet allemaal.
Waar van ik weet dat het niet kan is DeGiro.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:41:20 #122
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_215273817
ASML HELPPPP ME
graag op anoniem
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:41:32 #123
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_215273820
Iemand
graag op anoniem
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:41:59 #124
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_215273827
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 16:52 schreef eenjongen... het volgende:
Matig? MATIG????

Dit is een nachtmerrie ja
graag op anoniem
pi_215273904
Stagiair IR ASML had wat puts gekocht.
pi_215274210
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De S&P500 staat (sinds ik begon met beleggen) zo'n 41,4% in de plus en m'n portfolio op dit moment 38,8%.
Dus ik versla de index nog niet, voor mijn gevoel.

Maar het is geluk. Na wat avonturen in losse aandelen ben ik grotendeels in ETF's (S&P / Nasdaq / Tech), 3 REIT's en Van Lanschot Kempen en die doen het gewoon goed dit jaar. Best conventioneel dus.

Nog niet meegeteld is dan MSTR, die ik sinds april (?) bij Interactive Brokers heb maar die gaat ook erg goed nu.
pi_215274491
Ook 2 weken geleden in ASM gestapt. Lekker dan. Heb amper shares en vooral trackers dus wederom een fantastische keuze.

Nu nog snel verkopen trouwens? Morgen slagveld?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_215274856
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 19:41 schreef ThePlaneteer het volgende:
Nu nog snel verkopen trouwens? Morgen slagveld?
De eerste 15% is er al af. Er was kennelijk paniek. De vraag is of de slechte cijfers daarmee niet al zijn ingeprijst. Dat hangt uiteraard samen met de vraag of ASML ook de verwachtingen voor de toekomst bijstelt.
pi_215275148
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 20:04 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
De eerste 15% is er al af. Er was kennelijk paniek. De vraag is of de slechte cijfers daarmee niet al zijn ingeprijst. Dat hangt uiteraard samen met de vraag of ASML ook de verwachtingen voor de toekomst bijstelt.
Het ging juist om de toekomst, de cijfers waren oké.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:35:08 #130
68638 Zwansen
pi_215275191
Lekker als je ASMI, ASML en BESI hebt. :P

Gelukkig heb ik wat cash achter de hand om morgen bij te kopen.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:46:21 #131
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215275878
Per ongeluk al gepubliceerd :')

Altijd vermakelijk de beurs.
pi_215276625
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 19:16 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Duidelijk die aan de linkerkant :P
pi_215278049
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 20:35 schreef Zwansen het volgende:
Lekker als je ASMI, ASML en BESI hebt. :P

Gelukkig heb ik wat cash achter de hand om morgen bij te kopen.
Ik weet niet, is dat zinvol? Als de vooruitzichten voor komend jaar niet beter zijn.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 10:04:51 #134
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215278226
Louis Vuitton ook niet best dit jaar.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 10:31:53 #135
68638 Zwansen
pi_215278428
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet, is dat zinvol? Als de vooruitzichten voor komend jaar niet beter zijn.
Ik heb nog wel een beleggingshorizon van 20+ jaar. Volgend jaar is dan ook niet zo boeiend. :P
pi_215280982
Wel een leuke dip om wat ASML bij te kopen. Jammer van de heftige koersdaling, maar oke.
pi_215281490
Crown Castle is wel een beetje spannend, dit kwartaal.
Ben benieuwd, vanavond na sluitingstijd weten we meer.
  woensdag 16 oktober 2024 @ 17:30:14 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215282107
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 15:19 schreef Black-Death het volgende:
Wel een leuke dip om wat ASML bij te kopen. Jammer van de heftige koersdaling, maar oke.
Vandaag gedaan. Puts geschreven tenminste. Eindelijk toch weer een positie in de portefeuille.

De laatste keer stonden ze op 12 euro. Vaak op geschreven. Had toen 60% winst in een half jaar. Waar ik destijds blij mee..😂
The End Times are wild
  zondag 20 oktober 2024 @ 16:06:17 #139
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215321055
Denken jullie ook dat volgend jaar onmogelijk zou goed kan zijn als 2024?
pi_215321361
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 16:06 schreef JimmyJames het volgende:
Ja dat denk ik zeker.

Aan de andere kant, dat dacht ik in 2023 ook al over 2024 :')
  zondag 20 oktober 2024 @ 16:34:39 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215321431
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 16:28 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ja dat denk ik zeker.

Aan de andere kant, dat dacht ik in 2023 ook al over 2024 :')
Afgezet tegen de inflatie zijn de winsten heel wat minder
The End Times are wild
pi_215321493
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Afgezet tegen de inflatie zijn de winsten heel wat minder
De S&P500 heeft in 2024 YTD een rendement van 23,6%
Inflatie in Nederland in 2024 wordt naar verwachting 2,9%

Doe ik het voor hoor :)
pi_215322056
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 16:06 schreef JimmyJames het volgende:
Ja maar dat denk ik al jaren. :+ Ik mis @SeLang wel.
  zondag 20 oktober 2024 @ 18:16:48 #144
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215322234
quote:
6s.gif Op zondag 20 oktober 2024 17:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja maar dat denk ik al jaren. :+ Ik mis @:SeLang wel.
Hopelijk gaat het goed met hem. Ik had ook altijd van die mooie reistopics.

Het was alleen geen goed idee te veel waarde te wachten aan de shiller p/e.. Ik meen dat in 08/09 de S&P500 op 700 punten nog steeds te duur was volgens die metric (bijna x10 sindsdien...).
pi_215330059
725 aandelen PostNL gekocht op ¤1,114 :')

Had weer wat dividend over. Misschien blijf ik wel een tijdje PostNL bijkopen, als het wat rond die prijs blijft kwakkelen.
pi_215330140
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
725 aandelen PostNL gekocht op ¤1,114 :')

Had weer wat dividend over. Misschien blijf ik wel een tijdje PostNL bijkopen, als het wat rond die prijs blijft kwakkelen.
Dat is toch een kansloze investering..?
pi_215330179
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:42 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Dat is toch een kansloze investering..?
Klopt!

Het is dan ook geen advies maar een mededeling :P
pi_215330773
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt!

Het is dan ook geen advies maar een mededeling :P
Waarom geef je daar je geld aan uit?
pi_215335054
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2024 13:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Waarom geef je daar je geld aan uit?
Ik had postzegels nodig maar dit is niet de manier blijkbaar.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 09:27:17 #150
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215348112
Cijfers Heineken vallen ook eens een keer goed. Starbucks en McDonald's nieuws van gisteren daarentegen..
pi_215348210
quote:
6s.gif Op zondag 20 oktober 2024 17:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja maar dat denk ik al jaren. :+ Ik mis @:SeLang wel.
Weet iemand wat er met hem gebeurd is? Gestorven aan covid?
  woensdag 23 oktober 2024 @ 09:40:22 #152
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215348220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Geen idee. Ik heb nog wel contactgegevens van hem.
The End Times are wild
pi_215348795
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop het niet. Zijn postings houden inderdaad plotsklaps op in April 2020. Maar hij lijkt mij ook iemand die vanwege de lock-down besluit om alle niet-noodzakelijke online activiteiten te staken en een stapel boeken te bestellen. Puur om z'n mentale gezondheid te bewaken. Dat is hem misschien goed bevallen waarop hij niet terugkeerde.
pi_215365105
ASML aandelen kopen :Y
pi_215365120
Peter Schiff heeft het niet zo op bitcoin en MSTR.

twitter
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:07:44 #156
344884 monkyyy
pi_215380194
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:34 schreef monkyyy het volgende:
Tijd om East West Bancorp te kopen. Een bank van die kwaliteit en voorspelbaarheid is in mijn ogen meer waard dan 1.1x book en 6x trailing earnings.
1 Jaar later, EWBC wordt nu verhandeld voor 1.7x book en ~12x TTM earnings. Een veel redelijkere waardering wel.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:52:19 #157
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_215407959
Ik had het zelf niet in de gaten aangezien ik meestal maandelijks maar 1x inlog om ETF te kopen. Maar blijkbaar is TELL afgelopen weken toch echt verkocht tegen 1 dollar per aandeel. Zelf 2 dollar per aandeel verlies op gemaakt. Ach ja… ik zat er niet diep in.

Einde van een tijdperk. Benieuwd waar tuinkaboutertje nu in investeert.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:31:59 #158
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_215408870
Wtf mijn philips aandelen
graag op anoniem
pi_215410227
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 09:52 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik had het zelf niet in de gaten aangezien ik meestal maandelijks maar 1x inlog om ETF te kopen. Maar blijkbaar is TELL afgelopen weken toch echt verkocht tegen 1 dollar per aandeel. Zelf 2 dollar per aandeel verlies op gemaakt. Ach ja… ik zat er niet diep in.

Einde van een tijdperk. Benieuwd waar tuinkaboutertje nu in investeert.
De postings van @tuinkabouter5000 houden eind 2021 plotsklaps op. Hopelijk niet overleden aan Covid. Meer waarschijnlijk is hij verder gaan posten onder een ander user account.

Tuinkabouter had zijn portfolio gespreid over 2 aandelen. Het andere aandeel naast TELL was Ehang $EH. Dit is een bedrijf dat in China vliegende taxi's maakt. Ik kan me nog levendig herinneren dat ik na deze onthulling mijn koffie over mijn keyboard uitproestte van het lachen. Enfin, Ehang hield het langer uit dan TELL en mijn keyboard. Het staat nog steeds genoteerd en het koersverloop is niet eens zo volatiel als dat je zou verwachten.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 08:58:00 #160
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215416297
Alphabet cijfers ook weer buitengewoon goed. Lijkt mij buiten kijf staan dat ze binnen afzienbare tijd een EPS van $10 zullen halen per jaar. Dan is het in tegenstelling tot veel andere techs helemaal geen duur aandeel. Als ze een keer "gedwongen" worden opgesplitst, komt er denk ik alleen maar meer waarde vrij. Nu geen positie, maar ik moet er dringend weer eentje openen.
pi_215419430
Harde klappen bij Super Micro. De koers is fors ingestort nadat het tot begin dit jaar mooi mee liftte op de AI-hype.

https://finance.yahoo.com/news/super-micro-computer-stock-tanks-after-accounting-firm-resigns-135641306.html
pi_215421128
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Harde klappen bij Super Micro. De koers is fors ingestort nadat het tot begin dit jaar mooi mee liftte op de AI-hype.

https://finance.yahoo.com/news/super-micro-computer-stock-tanks-after-accounting-firm-resigns-135641306.html
Hindenburg wil je niet achter je aan hebben. ;) Blue Orca is vandaag short BWIN met soortgelijke aantijgingen, koers reageer(de) nog niet.
pi_215421198
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 18:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Hindenburg wil je niet achter je aan hebben. ;) Blue Orca is vandaag short BWIN met soortgelijke aantijgingen, koers reageer(de) nog niet.
SPOILER
  donderdag 31 oktober 2024 @ 09:40:20 #164
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215426044
Shell ook weer 10B fcf dit kwartaal..
pi_215426366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
Geen idee. Ik heb nog wel contactgegevens van hem.
Zou je hem een keer kunnen mailen?
pi_215426642
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 14:18 schreef jaco het volgende:

[..]
De postings van @:tuinkabouter5000 houden eind 2021 plotsklaps op. Hopelijk niet overleden aan Covid. Meer waarschijnlijk is hij verder gaan posten onder een ander user account.

Tuinkabouter had zijn portfolio gespreid over 2 aandelen. Het andere aandeel naast TELL was Ehang $EH. Dit is een bedrijf dat in China vliegende taxi's maakt. Ik kan me nog levendig herinneren dat ik na deze onthulling mijn koffie over mijn keyboard uitproestte van het lachen. Enfin, Ehang hield het langer uit dan TELL en mijn keyboard. Het staat nog steeds genoteerd en het koersverloop is niet eens zo volatiel als dat je zou verwachten.
De Tell discord channel was ook altijd wel amusant om te lezen
  donderdag 31 oktober 2024 @ 11:25:41 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215426797
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 10:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zou je hem een keer kunnen mailen?
Gedaan. Hopelijk leest hij zijn oude mail ook. Heb ook nog een telno in UK van hem.
The End Times are wild
pi_215428869
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 11:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Gedaan. Hopelijk leest hij zijn oude mail ook. Heb ook nog een telno in UK van hem.
Top, ben benieuwd.
  donderdag 31 oktober 2024 @ 20:57:21 #169
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215431960
Het dipt wel aardig.. Ook dingen die geen tech zijn. Ik had hershey verkocht @ $196 ik zie ze nu op $177 staan. Maar ik las ook iets over een controverse rondom hun verpakkingen.
pi_215434258
In principe alles rood.

Bezit inmiddels veel uiteenlopende aandelen, allemaal 1 tot 3% in het rood.
Maar ja moet je niks van aantrekken, het is een onzekerheid wat speelt wat een beetje een eigen leven is gaan leiden deze week.

Ondanks dat inflatie meevalt, behalve in Frankrijk noemenswaardig, de Duitse economie en eurozone juist onverwacht sterker er voor staat volgens alle cijfers.
Is er toch onzekerheid want tja je ziet toch wel wat wankelende toestanden, denk aan Volkswagen bijv.

Werkgelegenheid in Amerika is ook beter als verwacht, behoorlijk zelfs, toch zie je iets als Manpower of Randstad flink inleveren.

Beleggers zijn dom en zorgen nu zelf voor malaise op de beurzen.
Krijg je er van met al die algoritmes die eigenlijk de handel doen, makkelijk te beīnvloeden.
pi_215434619
Tja alles is relatief, ik sta nog steeds 20,3% in de plus sinds 1 januari (NT World).
En de woning ook zo'n 9% (met een rente van 1,52%). (Voor de lange termijn als we kleiner gaan wonen).

Het gaat zo goed dat een paar procent minder winst al een dip wordt genoemd ;)
  vrijdag 1 november 2024 @ 15:48:47 #172
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215438396
$15B nettowinst dit QTR bij Amazon. Winstgevendheid komt aardig op stoom.

Toen ze "slechts" op 1 biljoen market cap stonden was het best een koopje: p/e van 16.6..
pi_215439545
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2024 15:48 schreef JimmyJames het volgende:

Toen ze "slechts" op 1 biljoen market cap stonden was het best een koopje: p/e van 16.6..
En het leeuwendeel nog steeds uit AWS? Blijft toch bijzonder.
  vrijdag 1 november 2024 @ 18:25:03 #174
344884 monkyyy
pi_215439737
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 november 2024 15:48 schreef JimmyJames het volgende:

Ik kwam laatst deze screenshot tegen uit mijn oude aantekeningen:

Hun boekjaar eindigt 30-06:

2011-06:
MSFT @~ $226 B market cap
$52 B cash
$23 B LT Liabilities
$23 B net income
$25 B Free Cash Flow

2024-06:
$3.08 T Market cap
$75 B cash
$118 B LT Liabilities
$88 B Net income
$77 B Free Cash Flow

Market cap 13x sinds 2011. Aandeel 15x sinds 2011. Zo grofweg gezien vind ik de waardering van Big Tech tegenwoordig wel een beetje spannend worden. :@
pi_215439756
Ahhh de goede oude tijd dat je MSFT voor een geeltje kocht en dat al best duur was :+
  vrijdag 1 november 2024 @ 18:58:44 #176
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215440050
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2024 18:01 schreef nostra het volgende:

[..]
En het leeuwendeel nog steeds uit AWS? Blijft toch bijzonder.
2/3, ja. Maar hun retail segmenten zijn nu ook winstgevend. Volgens mij ook de eerste keer dat "international" (markten buiten de VS) winst genereert.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 18:25 schreef monkyyy het volgende:
Market cap 13x sinds 2011. Aandeel 15x sinds 2011. Zo grofweg gezien vind ik de waardering van Big Tech tegenwoordig wel een beetje spannend worden.
Market cap x15.. FCF x 3.. Dus waardering van de fcf x5. Microsoft is een stuk duurder dan Alphabet op dit moment.
pi_215443259
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 08:58 schreef JimmyJames het volgende:
Alphabet cijfers ook weer buitengewoon goed. Lijkt mij buiten kijf staan dat ze binnen afzienbare tijd een EPS van $10 zullen halen per jaar. Dan is het in tegenstelling tot veel andere techs helemaal geen duur aandeel. Als ze een keer "gedwongen" worden opgesplitst, komt er denk ik alleen maar meer waarde vrij. Nu geen positie, maar ik moet er dringend weer eentje openen.
Winst van Alphabet drijft nog wel voor een groot deel op Google. Het lijkt me geen zekerheid dat die over 5 jaar nog net zo overheersend zijn als nu.

OpenAI heeft nu SearchGPT uitgebracht, er is Perplexity en nog 1000 andere startups die search op een totaal andere (en betere) manier benaderen. Ik moet nog maar zien of Alphabet die strijd weet te winnen.
  zaterdag 2 november 2024 @ 00:29:57 #178
436847 embedguy
pi_215443845
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2024 23:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Winst van Alphabet drijft nog wel voor een groot deel op Google. Het lijkt me geen zekerheid dat die over 5 jaar nog net zo overheersend zijn als nu.

OpenAI heeft nu SearchGPT uitgebracht, er is Perplexity en nog 1000 andere startups die search op een totaal andere (en betere) manier benaderen. Ik moet nog maar zien of Alphabet die strijd weet te winnen.
Het verbaast mij ook dat Alphabet nog zo duur is, terwijl de kans groot (onvoorkombaar?) is dat AI nogal veel pijn gaat doen.

Het gebruik van de Google search engine gaat flink teruglopen. Dat Google dat met ai kan gaan compenseren zou kunnen, maar de kans is denk ik groot dat dat niet lukt.
Life is happening now.
pi_215460341
Jubileum bonussen gaan eraan bij VW, maar dividend blijft staan. Dit kan toch niet.
pi_215460994
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2024 00:29 schreef embedguy het volgende:

[..]
Het verbaast mij ook dat Alphabet nog zo duur is, terwijl de kans groot (onvoorkombaar?) is dat AI nogal veel pijn gaat doen.

Het gebruik van de Google search engine gaat flink teruglopen. Dat Google dat met ai kan gaan compenseren zou kunnen, maar de kans is denk ik groot dat dat niet lukt.
Je kunt het ook omdraaien. Google search geeft Alphabet een gigantisch voordelige startpositie. Het zou mij verbazen als Google zijn eigen AI (Gemini) niet gaat integreren met het huidige Google Search.

Als ik via Google makkelijk kan switchen tussen de AI-functie en het 'ouderwets' zoeken naar internetlinks, dan zie ik geen reden waarvoor ik ChatGPT nog nodig zou hebben.

Dat ChatGPT nu de koppositie heeft is omdat het er eerder was en het momenteel beter werkt. Maar Alphabet heeft genoeg middelen om ervoor te zorgen dat ze die inhaalslag maken.

Een argument dat in het voordeel van Microsoft pleit is natuurlijk dat ze hun AI-functies kunnen integreren in hun Microsoft pakket. Dat voordeel heeft Alphabet dan weer niet.
  zondag 3 november 2024 @ 16:55:48 #181
436847 embedguy
pi_215462884
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 14:25 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Je kunt het ook omdraaien. Google search geeft Alphabet een gigantisch voordelige startpositie. Het zou mij verbazen als Google zijn eigen AI (Gemini) niet gaat integreren met het huidige Google Search.

Als ik via Google makkelijk kan switchen tussen de AI-functie en het 'ouderwets' zoeken naar internetlinks, dan zie ik geen reden waarvoor ik ChatGPT nog nodig zou hebben.

Dat ChatGPT nu de koppositie heeft is omdat het er eerder was en het momenteel beter werkt. Maar Alphabet heeft genoeg middelen om ervoor te zorgen dat ze die inhaalslag maken.

Een argument dat in het voordeel van Microsoft pleit is natuurlijk dat ze hun AI-functies kunnen integreren in hun Microsoft pakket. Dat voordeel heeft Alphabet dan weer niet.
Op de midde-korte termijn: ja. Op de wat langere termijn zie ik persoonlijk geen reden waarom mensen nog van de ouderwetse search gebruik zouden willen maken. Zoeken naar internetlinks kan immers ook via een ai. Maar je hebt helemaal gelijk dat Google een heel goede positie heeft in de overgangsfase en wie weet blijven users Google daardoor trouw.

Reagerend op je laatste reactie: klopt, aan de andere kant heeft ms niet de optie om een ai in hun mobiele os te integreren. Dat kan Google dan weer wel.

Op dit moment gebruiken apple users, ms users, professionals en Android users allemaal Google search omdat het (prio ai) superieur is aan alle alternatieven. Het kan mi goed dat Gemini die status niet gaat behalen. Ze hebben een goede startpositie, maar niet overtuigend beter dan die van ms/Amazon/Apple imho.

Ik bedoel, het lijkt mij een flink risico voor investeerders in Google, en een flinke potentiële upside voor andere tech companies. Groter dan bij Google, bij Google gaat het immers om iets immens winstgevends te vervangen door ai terwijl het bij andere big tech bedrijven extra is en niet ten kosten gaat van iets anders.
Life is happening now.
pi_215463527
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 13:20 schreef Steven184 het volgende:
Jubileum bonussen gaan eraan bij VW, maar dividend blijft staan. Dit kan toch niet.
Zolang Porsche 911 miljoen euro dividend blijft uitkeren (wel fraai gevonden)... maar nee, dat kan niet. :+
pi_215463592
quote:

[..]

En nog 19 quintiljard aan Poetin betalen. :+

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ische-youtubekanalen
  maandag 4 november 2024 @ 00:11:00 #184
436847 embedguy
pi_215469877
quote:
6s.gif Op zondag 3 november 2024 17:27 schreef nostra het volgende:

[..]
En nog 19 quintiljard aan Poetin betalen. :+

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ische-youtubekanalen
Ook dat nog ja, Google is praktisch waardeloos :D
Life is happening now.
pi_215471402
Langzaamaan maar weer eens terug in Besi stappen
pi_215471441
quote:

[..]

Mij ook de kwaliteit van hun zoekmachine is zo hard achteruit gehold de laatste 5 jaar dat ik de laatste tijd steeds vaker naar alternatieven ga.
  maandag 4 november 2024 @ 10:17:41 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215471755
Ik ben ook niet zo bullish wat Alfabet betreft. Ze verdienen hoofdzakelijk aan advertentie-inkomsten, niet echt iets waar men op zit te wachten. Ze hebben de afgelopen jaren gigantische winststijgingen laten zien. Vooral door gewoon steeds meer advertenties door de strot van hun consumenten te duwen.
Daardoor zijn hun producten gewoon slecht geworden. Bij google krijg je vooral advertenties en de echte zoekresultaten zijn waardeloos. Youtube is niet meer te kijken, het is gewoon 25% reclame geworden.
Met AI hebben ze de plank misgeslagen. Terwijl AI toch echt de traditionele zoekmachine gaat wegblazen. Als je Chatgpt een vraag stelt dan krijg je een goed antwoord. Als je wat termen in google invoert krijg je na 10 advertenties een aantal sites waarop die zoektermen voorkomen. Meestal door SEO naar boven gedreven. Mijn kinderen gebruiken nooit google...
The End Times are wild
  maandag 4 november 2024 @ 10:18:41 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215471759
En er wordt op gerekend dat ze volgend jaar weer een sterke groei in advertentie-inkomsten laten zien. Terwijl het maximale aantal advertenties dat de consument nog kan verteren echt aan de max zit, er al overheen eigenlijk..
The End Times are wild
pi_215472805
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:18 schreef LXIV het volgende:
En er wordt op gerekend dat ze volgend jaar weer een sterke groei in advertentie-inkomsten laten zien. Terwijl het maximale aantal advertenties dat de consument nog kan verteren echt aan de max zit, er al overheen eigenlijk..
Dit verhaal is tekenend:
https://www.wheresyoured.at/the-men-who-killed-google/

Overigens verteren mensen het al niet meer. Iedereen en zijn moeder heeft een adblocker. Voor youtube gebruik ik smarttube met sponsorblock. Ze hopen nog een slag te kunnen slaan doordat ze in de nieuwste chrome browser adblockers grotendeels onmogelijk gemaakt hebben.
  maandag 4 november 2024 @ 13:21:47 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215473395
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit verhaal is tekenend:

Overigens verteren mensen het al niet meer. Iedereen en zijn moeder heeft een adblocker. Voor youtube gebruik ik smarttube met sponsorblock. Ze hopen nog een slag te kunnen slaan doordat ze in de nieuwste chrome browser adblockers grotendeels onmogelijk gemaakt hebben.
Daarom edge. Crashed ook minder
The End Times are wild
pi_215473925
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:18 schreef LXIV het volgende:
Ik zie nooit advertenties op het internet dankzij Pi-Hole en adblockers, ik weiger er naar te kijken.
Ook een reden dat m'n TV-tuner ingeleverd is.

Met een andere browser zal ik de Chrome problemen nog wel kunnen omzeilen en als dat ook niet meer kan dan is het internet wel gebeurd voor me. Dan is het puur nog voor praktische zaken en FOK! zolang ik daar m'n advertenties kan afkopen.
pi_215473946
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mij ook de kwaliteit van hun zoekmachine is zo hard achteruit gehold de laatste 5 jaar dat ik de laatste tijd steeds vaker naar alternatieven ga.
Ja, als je tegenwoordig een offline (!) tool zoekt voor iets, zijn de eerste 10-100 resultaten alsnog online.
Je kan er geen moer meer mee.
pi_215473954
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 13:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daarom edge. Crashed ook minder
Edge is gebaseerd op Chromium, net als Chrome.

En Chrome crashes heb ik nooit. Google maakt alleen adblockers het leven steeds zuurder.
  maandag 4 november 2024 @ 15:02:03 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215474327
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 14:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie nooit advertenties op het internet dankzij Pi-Hole en adblockers, ik weiger er naar te kijken.
Ook een reden dat m'n TV-tuner ingeleverd is.

Met een andere browser zal ik de Chrome problemen nog wel kunnen omzeilen en als dat ook niet meer kan dan is het internet wel gebeurd voor me. Dan is het puur nog voor praktische zaken en FOK! zolang ik daar m'n advertenties kan afkopen.
Maar dan verdient Google ook niks aan je. Denk ik. Of hun adverteerders betalen voor niks.
The End Times are wild
  maandag 4 november 2024 @ 15:03:18 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215474334
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Edge is gebaseerd op Chromium, net als Chrome.

En Chrome crashes heb ik nooit. Google maakt alleen adblockers het leven steeds zuurder.
Ok. Bij mij als ik teveel windows open heb of tijdens gebruik van office 365 loopt chrome nog wel eens vast. Of het wordt echt extreem traag, dat ik nog maar net alles weer kan sluiten.. Met Edge heb ik dat probleem nog niet gehad.
The End Times are wild
pi_215474358
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dan verdient Google ook niks aan je. Denk ik. Of hun adverteerders betalen voor niks.
Bij Google betaal je als adverteerder (via Adword) per klik. Dus het is inderdaad Google dat niets aan me verdient.

Wat ook weer niet helemaal waar is, want ik heb 3 YouTube kanalen waarvan er 2 monetized zijn. Maar ik zit er niet mee als mensen een adblocker hebben om die advertenties te skippen.
  maandag 4 november 2024 @ 15:06:25 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215474368
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij Google betaal je als adverteerder (via Adword) per klik. Dus het is inderdaad Google dat niets aan me verdient.

Wat ook weer niet helemaal waar is, want ik heb 3 YouTube kanalen waarvan er 2 monetized zijn. Maar ik zit er niet mee als mensen een adblocker hebben om die advertenties te skippen.
Vroeger was google echt een 'cool' bedrijf wat je het beste gunde. Maar het si nu enkel kliks harken. Ze teren in op de goodwill die ze opgebouwd hebben. Zo zie ik het tenminste.
The End Times are wild
  maandag 4 november 2024 @ 15:19:31 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215474506
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit verhaal is tekenend:

Dit is een klassiek conflict tussen marketing en engineers, waarbij de eersten het maximale geld eruit willen zuigen en de tweede eigenlijk gewoon een gave zoekmachine willen bouwen.
Op lange termijn is het tweede ook beter. Want als je het teveel uitmelkt en te weinig in de kwaliteit investeert raak je op termijn je klanten kwijt ten faveure van een korte termijnwinst.
The End Times are wild
pi_215474523
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:19 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is een klassiek conflict tussen marketing en engineers, waarbij de eersten het maximale geld eruit willen zuigen en de tweede eigenlijk gewoon een gave zoekmachine willen bouwen.
Op lange termijn is het tweede ook beter. Want als je het teveel uitmelkt en te weinig in de kwaliteit investeert raak je op termijn je klanten kwijt ten faveure van een korte termijnwinst.
Daar zijn kranten goed in met hun hitsberichten / Sander Schimmelpenninck en Asha ten Broeke verhalen.
Zinkend schip.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215486973
@monkyyy heb jij jouw hele Sprouts Farmers Market positie de deur uit gedaan?

Wat was dat een goede catch van jou zeg, ik kan mij nog steeds herinneren dat jij dit een goede aankoop vond omdat de P/E echt bizar laag was. Daarna is het plots door de markt opgepikt.

Palantir ook gewoon weer even 23% erbij :X

Dit soort stijgingen zijn toch wel bizar, ik vraag mij vaak af hoelang dit nog zo door kan blijven gaan.
BlaBlaBla
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:23:58 #201
68638 Zwansen
pi_215487143
Godver. Palentir toch te vroeg verkocht. _O-
  dinsdag 5 november 2024 @ 22:55:25 #202
344884 monkyyy
pi_215489191
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 20:15 schreef Soldier2000 het volgende:
@monkyyy heb jij jouw hele Sprouts Farmers Market positie de deur uit gedaan?

Wat was dat een goede catch van jou zeg, ik kan mij nog steeds herinneren dat jij dit een goede aankoop vond omdat de P/E echt bizar laag was. Daarna is het plots door de markt opgepikt.
Yup:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 17:42 schreef monkyyy het volgende:
Al mijn Costco en Sprout Farmers Market verkocht en Brown-Forman en Snap-On ervoor ingeruild.
Vooral de heldere groei strategie, communicatie van het management, vooral hun CEO Jack Sinclair ben ik erg van onder de indruk en hun kapitaalallocatie sprak me aan. En het was niet een duur aandeel toen ik het aanschafte inderdaad. Moat van een retailer is niet sterk though. Aandeel verkocht vanwege de waardering. Maar natuurlijk weer te vroeg, das dan pech gehad. :)
pi_215489246
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 22:55 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Yup:
[..]
Vooral de heldere groei strategie, communicatie van het management, vooral hun CEO Jack Sinclair ben ik erg van onder de indruk en hun kapitaalallocatie sprak me aan. En het was niet een duur aandeel toen ik het aanschafte inderdaad. Moat van een retailer is niet sterk though. Aandeel verkocht vanwege de waardering. Maar natuurlijk weer te vroeg, das dan pech gehad. :)
Ik had mee moeten gaan met Snap-On, eigen analyse duurde te lang. Inmiddels flink opgelopen.
pi_215489751
Volgende keer gewoon monkyyy volgen.

Voor 25% van je winst geeft ze nog meer goede tips!
pi_215492990
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 00:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volgende keer gewoon monkyyy volgen.

Voor 25% van je winst geeft ze nog meer goede tips!
:D

@monkyyy top tips voor deze maand?

[ Bericht 10% gewijzigd door Steven184 op 06-11-2024 09:20:47 ]
pi_215493845
Ik word niet vrolijk van de overwinning van Trump, maar financieel gezien is het wel een lekker dagje :')
pi_215493942
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:16 schreef Black-Death het volgende:
Ik word niet vrolijk van de overwinning van Trump, maar financieel gezien is het wel een lekker dagje :')
Zo, dat ja.. 3% in de plus ineens :o
Al zou ik dat absoluut inruilen tegen een andere uitslag..
  woensdag 6 november 2024 @ 10:30:09 #208
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215493979
Porto knalt door ATH.. eens kijken of de beurzen dit vast weten te houden. In theorie hebben small caps nog voldoende in te halen vs large en mega caps als dat de Trump trade is.
pi_215494102
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:16 schreef Black-Death het volgende:
Asml ook omhoog, zijn ze die handels oorlog alweer vergeten dan ?

Ik denk dat er een risico bestaat dat het beleid Trump op de lange termijn sowieso niet goed is voor wie dan ook.
Maarja aandeelhouders kijken korte termijn :+
pi_215494146
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 10:41 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Asml ook omhoog, zijn ze die handels oorlog alweer vergeten dan ?

Ik denk dat er een risico bestaat dat het beleid Trump op de lange termijn sowieso niet goed is voor wie dan ook.
Maarja aandeelhouders kijken korte termijn :+
Ja precies, ik vrees een beetje voor ASML onder het presidentschap van Trump..
  woensdag 6 november 2024 @ 11:12:25 #211
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215494480
Ik verwacht zeker handelsoorlogsgedoe met China en chips.
  woensdag 6 november 2024 @ 12:02:32 #212
344884 monkyyy
pi_215495190
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 08:57 schreef Steven184 het volgende:

[..]

@:monkyyy top tips voor deze maand?
Als ik denk dat ik iets intelligents heb te melden dan post ik hier wel een berichtje 8-)
pi_215496122
Alles is alweer in elkaar gezakt zie ik.
Raar, sprong flink omhoog in de ochtend, nu weer terug bij vorig slotkoers of iets eronder.
pi_215496148
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Raar, sprong flink omhoog in de ochtend, nu weer terug bij vorig slotkoers of iets eronder.
Oh hier niet.. vanochtend toen ik rond 10.00u ofzo keek was mijn portfolio +2,5, nu +2,8
pi_215496337
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:14 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Oh hier niet.. vanochtend toen ik rond 10.00u ofzo keek was mijn portfolio +2,5, nu +2,8
Ik heb alleen maar dividend aandelen, wel flink divers.
Maar dat brengt wel makkelijker schommelingen met zich mee.
pi_215496436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 13:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Aandelen omhoog, Dollar is ook omhoog.
Bitcoin zet een nieuw record.
  woensdag 6 november 2024 @ 14:34:29 #217
19297 stinkie
pi_215496969
Stuiterd leuk, zelfs saaie ETF’s zijn onrustig.

Komende uren wordt even spannend nu de VS wakker wordt. Verder omhoog? Of worden er winsten gepakt
  woensdag 6 november 2024 @ 14:43:03 #218
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215497077
Hebben jullie wel eens gekeken naar ADM? Lijkt goedkoop nu?
Bekijk deze YouTube-video
pi_215498169
Ik weet niet welke aandelen mensen hier bezitten, maar sowieso alles toch rood nu ook na Amerikaanse beurzen open.

Ik bezit dingen als ASR/NN, ABN, Aperam (maar die stijgt nog wel na 8 nov), Randstad, Eurocommercial (die zakt dus redelijk nu), signify (maar die had ik al goedkoop), nog een zooi anderen, veel Nederlandse bedrijven dus eigenlijk.
pi_215498187
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik weet niet welke aandelen mensen hier bezitten, maar sowieso alles toch rood nu ook na Amerikaanse beurzen open.

Ik bezit dingen als ASR/NN, ABN, Aperam (maar die stijgt nog wel na 8 nov), Randstad, Eurocommercial (die zakt dus redelijk nu), signify (maar die had ik al goedkoop), nog een zooi anderen, veel Nederlandse bedrijven dus eigenlijk.
Ik heb redelijk wat tech, en S&P 5000 ETF's. >+4%
Deels te danken aan +17& van Coinbase, maar dat is niet eens een echt grote positie.
  woensdag 6 november 2024 @ 16:31:09 #221
19297 stinkie
pi_215498361
quote:

ik heb maar 1 Nederlandse positie en die is rood. De rest is 90% US en dik groen
pi_215500552
Heb nog maar wat Crown Castle en Realty Income bijgekocht in deze dip.

Had op m'n beleggersrekening geld gereserveerd staan voor de belastingaanslag maar dat moet dan maar van een spaarrekening komen :P

Grootste stijgers hier:
MSTR ~12,5% omhoog
Bitcoin ~7% omhoog

Grootste dalers hier (door rentevrees):
Crown Castle ~5,5% omlaag
Realty Income ~4% omlaag

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-11-2024 20:10:18 ]
pi_215501182
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Had op m'n beleggersrekening geld gereserveerd staan voor de belastingaanslag maar dat moet dan maar van een spaarrekening komen
Gewoon jezelf autonoom verklaren.
pi_215501208
quote:

Rente omhoog, Signify is exposed naar China, Randstad zit al tijden in een slechte markt, staal krijgt invoerrechten voor zijn kiezen. Dat is dan net niet waar je wil zitten. ;)
pi_215501312
quote:

Te weinig spreiding dus ?

Ik heb NT World (90%), EM(5%), SM (5%), lekker saai maar wel een goede plus vandaag. :P
  woensdag 6 november 2024 @ 21:52:38 #226
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215502760
Ik had niet verwacht dat BRK vandaag de sterkste stijger van mijn porto zou zijn (procentueel IWM, maar ik heb meer Buffett).
pi_215504177
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 14:43 schreef JimmyJames het volgende:
Hebben jullie wel eens gekeken naar ADM? Lijkt goedkoop nu?
Accounting errors..

Daar zou ik ver weg van blijven
pi_215504224
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:52 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had niet verwacht dat BRK vandaag de sterkste stijger van mijn porto zou zijn (procentueel IWM, maar ik heb meer Buffett).
Nou ja buffet is geen fan, maar zijn “ never bet against america” sluit natuurlijk wel een beetje aan bij de MAGA doelstelling van trump.
  donderdag 7 november 2024 @ 09:43:28 #229
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215505679
quote:
10s.gif Op woensdag 6 november 2024 21:52 schreef JimmyJames het volgende:
Vrij logisch, grote verzekeringstak (wat profiteert als yields hoger zijn/blijven, komt wel goed met de bestedingsplannen) en grote energietak, die niet op renewables georienteerd is. En de capital gains plannen van Harris gaan ook niet door, dus met Buffett portfolio scheelt dat ook een slok op de borel aan toekomstige tax liabilities.
pi_215506069
Markt kan de inmenging van US Dept of Justice nog niet echt goed absorberen @flyguy ;) Heel YPF was op 0 gewaardeerd zou je zeggen, maar blijkbaar veel gelukszoekers die nu dumpen. Op 800p was het een mooie koop geweest, nu weer 900+.
  donderdag 7 november 2024 @ 10:53:12 #231
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215506308
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2024 10:26 schreef nostra het volgende:
Markt kan de inmenging van US Dept of Justice nog niet echt goed absorberen @:flyguy ;) Heel YPF was op 0 gewaardeerd zou je zeggen, maar blijkbaar veel gelukszoekers die nu dumpen. Op 800p was het een mooie koop geweest, nu weer 900+.
Was te verwachten. Maar het is meer een statement. Verwacht uiteindelijk dat er toch gesetteld wordt. Maar de DoJ wil beperken dat er te makkelijk beslag gelegd kan worden op activa van andere staten en daarmee ook Amerikaanse belangen in het buitenland beschermen. Dat ze nu ook bezig zijn Citgo (van Venezuela) te veilen als compensatie zal in het achterhoofd gehouden worden. Veel landen zijn slecht, maar als ze in de VS willen investeren is het prima. Dat lukt niet als je bij een default of conflict te snel confisiceerd .

En dat ze met Milei een potentiele interessante partner in een groot land van de Global South hebben zal ongetwijfeld ook meespelen.
pi_215506358
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 10:53 schreef flyguy het volgende:

[..]
Was te verwachten. Maar het is meer een statement. Verwacht uiteindelijk dat er toch gesetteld wordt. Maar de DoJ wil beperken dat er te makkelijk beslag gelegd kan worden op activa van andere staten en daarmee ook Amerikaanse belangen in het buitenland beschermen. Dat ze nu ook bezig zijn Citgo (van Venezuela) te veilen als compensatie zal in het achterhoofd gehouden worden. Veel landen zijn slecht, maar als ze in de VS willen investeren is het prima. Dat lukt niet als je bij een default of conflict te snel confisiceerd .

En dat ze met Milei een potentiele interessante partner in een groot land van de Global South hebben zal ongetwijfeld ook meespelen.
Ze hebben ook (bewust?) gewacht tot de dag na de zesde. Ergens zal wel gesetteld worden inderdaad, dat vertrouwen werkt ook twee kanten op en Argentinië kan, helemaal onder Milei, niet eeuwig bezig blijven met defaulten.
  donderdag 7 november 2024 @ 11:00:47 #233
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215506385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 10:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze hebben ook (bewust?) gewacht tot de dag na de zesde. Ergens zal wel gesetteld worden inderdaad, dat vertrouwen werkt ook twee kanten op en Argentinië kan, helemaal onder Milei, niet eeuwig bezig blijven met defaulten.
Eens, ook mijn visie, De DoJ (ergo, de Staat) laat zich als partner zien door naast ze te staan in de rechtbank (en zelfs als de rechter in het nadeel uitspreekt, hebben ze wat laten zien en hebben ze een goede exit door te zeggen dat ze de rechtspraak zullen/moeten respecteren) en Milei zal een keer over de balk komen. Helemaal als die de capital markts voor staatsschuld of privatiseringen wil gebruiken. Wat in lijn ligt met zijn plannen.
  donderdag 7 november 2024 @ 13:53:01 #234
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215507983
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2024 10:26 schreef nostra het volgende:
Markt kan de inmenging van US Dept of Justice nog niet echt goed absorberen @:flyguy ;) Heel YPF was op 0 gewaardeerd zou je zeggen, maar blijkbaar veel gelukszoekers die nu dumpen. Op 800p was het een mooie koop geweest, nu weer 900+.
Het ligt blijkbaar wat genuanceerder aldus Burford zelf: https://investors.burford(...)844f4cb/default.aspx

En nu de cijfers door nemen voor Q3...
pi_215508008
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 13:53 schreef flyguy het volgende:

[..]
Het ligt blijkbaar wat genuanceerder aldus Burford zelf: https://investors.burford(...)844f4cb/default.aspx

En nu de cijfers door nemen voor Q3...
Die liggen nu in je mail. ;)
pi_215508178
Lijken op het eerste oog prima. Blijkbaar staat YPF voor 1,5MM in de boeken, altijd leuk zo'n mark-to-market van een volstrekt illiquide vordering. "What a third party would be willing to pay", u-huh. Koers lijkt weer te stabiliseren rond 10 pond, heb er nog 300 op 930 en 300 op 940 bijgepakt (te laat bij(gelezen).
  donderdag 7 november 2024 @ 19:03:06 #237
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215510841
Nu gaat zelfs China hard omhoog. Snapt iemand het nog?

Enfin ben er wel blij mee met mijn geschreven kweb puts.
pi_215510937
Ben wel benieuwd hoe ver de 10-year yield kan gaan met de spending spree van Donaldo.
pi_215511782
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 15:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
34 stuks MSTR gekocht @ $1.670 (net te vroeg, het dipte nog verder) en weer wat bitcoin bijgekocht.
Staan nu op $270 ...

SPOILER
pi_215512322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Staan nu op $270 ...

SPOILER
Zit je niet in FRSH? Aardig dagje hebben die.
pi_215512685
quote:
12s.gif Op donderdag 7 november 2024 20:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Zit je niet in FRSH? Aardig dagje hebben die.
Je zou het bijna verwachten :P

Moest opzoeken wat ze doen, denk niet dat ze verhandelbaar zijn bij de Rabobank.
pi_215513847
Einde van een tijdperk: de laatste dag van in de Dow Jones.
pi_215513869
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2024 22:06 schreef nostra het volgende:
Ja, dat is wel een treurig verhaal.
pi_215515210
Gisteren volgde de Europese beurzen eindelijk een beetje de Amerikaanse.
Flinke sprong omhoog alles bij elkaar voor de aandeeltjes.

Ik had voor de lol een tijdje terug cvc capital gekocht, dit sprong gisterochtend opeens omhoog, dat was leuk vroeg kerst cadeau.
pi_215522367
REIT's trekken alweer wat bij, zoals gehoopt.

Mooi goedkoop bijgekocht.
  vrijdag 8 november 2024 @ 18:51:20 #246
68638 Zwansen
pi_215523222
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2024 22:06 schreef nostra het volgende:
Van wie?
pi_215523302
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Van wie?
Gaat mis met de advertentie-link denk ik.

Er stond gisteren nog "Intel"

edit: is al een topic over:

FB / Woorden vallen weg

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2024 19:05:24 ]
pi_215523320
Duurzame aandelen (zoals Enphase) krijgen daarentegen wel harde klappen op dit moment :{
  vrijdag 8 november 2024 @ 19:04:54 #249
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215523405
Ik las iets over opties op BTC ETFs, maar ik zie nog nergens optieseries. Zelfs bij -50% strike moet daar aardig wat premie in zitten. Eentje gevonden: BITO.

Moet even op mijn handen zitten, want ik ben beneigd domme dingen te doen op dit moment zoals Coinbase of Palantir puts schrijven.
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:14:43 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215524355
wordt vervangen door nvidea

Ooit was echt de koning onder de halfgeleider fabrikanten
The End Times are wild
pi_215525237
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Van wie?
Het zou opgelost moeten zijn.

Test: intel

Ondertussen gaat bitcoin weer naar een nieuw record van $77.000

Blij dat ik nog flink heb ingeslagen in het voorjaar.
pi_215539263
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou opgelost moeten zijn.

Test: intel

Ondertussen gaat bitcoin weer naar een nieuw record van $77.000

Blij dat ik nog flink heb ingeslagen in het voorjaar.
En we schurken al tegen de $80.000 aan oO<

Vroeger hadden we vaak een "weekenddip" maar die lijkt niet meer te bestaan.
pi_215545522
Wat denken jullie dat de uitspraak zal zijn tegen Shell aanstaande dinsdag? En zal het veel effect gaan hebben op het aandeel?
pi_215548019
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 22:24 schreef floris_b het volgende:
Wat denken jullie dat de uitspraak zal zijn tegen Shell aanstaande dinsdag? En zal het veel effect gaan hebben op het aandeel?
Ik weet het niet, om welke zaak gaat het?
Bij twijfel zou je ze vandaag weg kunnen doen en het even aanzien.
pi_215548029
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet het niet, om welke zaak gaat het?
Bij twijfel zou je ze vandaag weg kunnen doen en het even aanzien.
Hoger beroep klimaatzaak.

Ik zou er niet teveel van verwachten.
pi_215549677
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 22:24 schreef floris_b het volgende:
Nobody knows als je het de magistraten vraagt. Als scope 3 erbinnen blijft vallen, dan heb je wel een enorm probleem.
  maandag 11 november 2024 @ 17:16:11 #257
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215551176
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2024 13:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Nobody knows als je het de magistraten vraagt. Als scope 3 erbinnen blijft vallen, dan heb je wel een enorm probleem.
Het is ook compleet idioot om scope 3 een bedrijf aan te rekenen. Maar zou dus niet verbaasd zijn gezien de staat van de rechtspraak in Nederland.
pi_215552687
MSTR weer 20% erbij vandaag.
pi_215553021
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
MSTR weer 20% erbij vandaag.
Coinbase vandaag 22%. Plus de stijging van Bitcoin zelf. Bizar
pi_215554411
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 17:16 schreef flyguy het volgende:

[..]
Het is ook compleet idioot om scope 3 een bedrijf aan te rekenen. Maar zou dus niet verbaasd zijn gezien de staat van de rechtspraak in Nederland.
Ik denk dat dit al wel deels is ingeprijsd na de eerste uitspraak. Ben heeel benieuwd hoe zij hun klanten moeten helpen met het reduceren van co2. Gaan ze dan subsidie geven op elektrische auto's?
pi_215574716
Just Eat TakeAway heeft Grubhub verkocht:

quote:
Na aftrek van schulden houdt JET zo’n 47 miljoen over aan de verkoop. In 2020 betaalde het Nederlandse bedrijf 6,4 miljard euro voor Grubhub.
6,4 miljard door de plee gespoeld, en Jitse Groen mag blijven zitten alsof er niks aan de hand is _O-
pi_215576010
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:56 schreef Breekfast het volgende:
[..]
6,4 miljard door de plee gespoeld, en Jitse Groen mag blijven zitten alsof er niks aan de hand is _O-
Begint een sekte te lijken daar.
pi_215576437
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:56 schreef Breekfast het volgende:
[..]
KPNQwest, Ahold, ABN, ING, Philips, Justeat, al die Nederlanders die zich in Amerika op hebben geblazen omdat ze hier een grote jongen zijn en daarom ook met het grotemensenspel daar mee denken te kunnen doen...
  donderdag 14 november 2024 @ 10:47:21 #264
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215576695
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:05 schreef nostra het volgende:

[..]
KPNQwest, Ahold, ABN, ING, Philips, Justeat, al die Nederlanders die zich in Amerika op hebben geblazen omdat ze hier een grote jongen zijn en daarom ook met het grotemensenspel daar mee denken te kunnen doen...
Nou ja, de omzet van Ahold komt nog altijd voor het overgrote gedeelte uit de VS en ook ING Direct van ING liep als een trein in de VS. Dat hebben ze geforceerd moeten afstoten aan Capital One na de crisis (sowieso was ING de sjaak wat betreft 'straf' na de crisis, is nog weinig internationaal van over). De rest eens.
pi_215576869
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:47 schreef flyguy het volgende:
Nou ja, de omzet van Ahold komt nog altijd voor het overgrote gedeelte uit de VS en ook ING Direct van ING liep als een trein in de VS. Dat hebben ze geforceerd moeten afstoten aan Capital One na de crisis (sowieso was ING de sjaak wat betreft 'straf' na de crisis, is nog weinig internationaal van over). De rest eens.
Nu doet Ahold het goed in de USA inderdaad, maar twintig jaar geleden was dat wel een ander verhaal. Die fraude met inkoopbonussen van spul dat gewoon ergens in een loods op voorraad werd gestald, side letters van Michael Meurs (al was dat Zweden volgens mij), fiasco met home delivery. En alle banken wilden ook met de golden boys meedoen (Flash Boys is wel een aardig boek waar daar zijdelings over wordt gesproken). ING is inderdaad zwaar gestraft, al kan je je ook afvragen wat daar voor risk assessment intern aan vooraf is gegaan.
pi_215577038
Aegon zit nu juist alleen maar in Amerika en niet meer in Nederland :P
  donderdag 14 november 2024 @ 12:09:02 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215577344
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Als aandeelhouder houdt ik ook niet van dat soort ambities. Het is voor de eer en glorie van de CEO, niet ten gunste van de klanten, het personeel of de aandeelhouders.
The End Times are wild
pi_215577791
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:29 schreef BEFEM het volgende:
Aegon zit nu juist alleen maar in Amerika en niet meer in Nederland :P
Da's waar. Vraag me nog steeds of hoe een Amerikaan dat uitspreekt. ;)
  donderdag 14 november 2024 @ 14:50:44 #269
344884 monkyyy
pi_215578567
Vanavond is de 13F deadline voor Q3 2024. Altijd interessant om te lezen wat de grote jongens doen

[ Bericht 2% gewijzigd door monkyyy op 15-11-2024 13:27:31 ]
pi_215584545
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:50 schreef monkyyy het volgende:
Vanavond is de 13F deadline voor Q3 2024. Altijd interessant om te lezen van de grote jongens doen
Burry gaat all-in op China
pi_215584640
En interessant om te zien dat WB zijn aandelen in Nu heeft verlaagd.
  zaterdag 16 november 2024 @ 10:05:34 #272
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215596914
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 09:03 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Burry gaat all-in op China
Die heeft ook ontzettend scheef gezeten met zijn short bet op semi's..

Waarderingstechnisch valt er wel wat voor te zeggen. Ik zat naar Tencent te kijken en dat is nog steeds erg goedkoop als je het vergelijkt met US tech (ik meen kwartaal fcf van $8B, een beleggingsporto van $150B en market cap van niet eens $500B). Maar ik zie toch wel behoorlijk donkere wolken voor China tijdens een Trump presidentschap. Zou me niet verbazen als er weer wordt gedreigd met delistings, tarieven, en verder ontzegging van US tech voor Chinese bedrijven. Dan heb je nog de Chinese economie zelf met een zeer zorgwekkende demografie.

==

Drank- bieraandelen trouwens verder naar multiyearlows. Waren ze gewoon veel te duur gezien de toekomstperspectieven van de sector? Puur op p/e lijken het nog geen screeuwende buys.

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 16-11-2024 20:51:25 ]
  zaterdag 16 november 2024 @ 21:45:43 #273
344884 monkyyy
pi_215603970
Heeft iemand hier weleens gekeken naar Brookfield Asset Management (Ticker BN). Bill Ackman gelooft er in.

https://whalewisdom.com/f(...)pital-management-l-p

[ Bericht 29% gewijzigd door monkyyy op 16-11-2024 22:42:16 ]
  zondag 17 november 2024 @ 16:20:12 #274
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215609565
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 21:45 schreef monkyyy het volgende:
Heeft iemand hier weleens gekeken naar Brookfield Asset Management (Ticker BN). Bill Ackman gelooft er in.

https://whalewisdom.com/f(...)pital-management-l-p

Yup, heb ze vroeger gehad, maar nu niet meer aangezien ik ze niet meer mag bezitten omdat we (mijn bedrijf) en Brookfield wat assets gezamenlijk hebben. Bruce Flatt is denk ik één van de beste investeerder van de laatste decennia. Ze hebben een hele rits aan beursgenoteerde bedrijven, waarvan Brookfield (BN) de hoofdentiteit is. Brookfield Asset Management (BAM) is meer de assetlight fee ontvanger. Daarnaast hebben ze ook een groot gedeelte van Oaktree met Howard Marks, nog zo'n grootheid, in handen. Momenteel noteert BN wel wat aan de prijs, maar voor de langere termijn zal het wel goed gaan.
  zondag 17 november 2024 @ 21:16:21 #275
344884 monkyyy
pi_215612242
Ik ben de jaarrekeningen aan het lezen, indrukwekkend bedrijf wel, complex met al hun investeringen, belangen en spin-offs, moeilijk de vinger achter te krijgen. Goede resultaten, extreem aandeelhouder georiënteerd. Indrukwekkend management ook inderdaad. Ik zie wel wat Bill Ackman erin ziet.
pi_215614410
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 21:16 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben de jaarrekeningen aan het lezen, indrukwekkend bedrijf wel, complex met al hun investeringen, belangen en spin-offs, moeilijk de vinger achter te krijgen. Goede resultaten, extreem aandeelhouder georiënteerd. Indrukwekkend management ook inderdaad. Ik zie wel wat Bill Ackman erin ziet.
BN of enkel BAM gedeelte?
  maandag 18 november 2024 @ 09:06:17 #277
344884 monkyyy
pi_215614612
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:30 schreef Steven184 het volgende:

[..]
BN of enkel BAM gedeelte?
BN
pi_215632068
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 09:06 schreef monkyyy het volgende:

[..]
BN
Ook doorheen gegaan. Inderdaad complex.

Maar zelfs met korting eraf en stijging van afgelopen jaar lijkt het nog steeds wel ok gewaardeerd op dit moment.
pi_215632444
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 09:06 schreef monkyyy het volgende:

[..]
BN
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 09:28 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Ook doorheen gegaan. Inderdaad complex.

Maar zelfs met korting eraf en stijging van afgelopen jaar lijkt het nog steeds wel ok gewaardeerd op dit moment.
Goede analyse hierboven, waarvoor dank. Ik ben ook wel geīnteresseerd.
pi_215632526
Vanavond cijfers Nvidia.. ben benieuwd
pi_215632550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 10:21 schreef Black-Death het volgende:
Vanavond cijfers Nvidia.. ben benieuwd
De hele wereld hangt tegenwoordig af van de prestaties van Nvidia. :+ Tegen het manische aan van de beleggers.
  woensdag 20 november 2024 @ 12:27:44 #282
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_215633762
Hmm als de daling doorzet ga ik wat Staples kopen zoals Mondelez en PepsiCo.. wellicht zelfs Nestle (al hebben die nogal wat performance problemen).
pi_215635608
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 20:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Staan nu op $270 ...

Staan nu op $475 en in voorjaar gekocht voor $170,22 gemiddeld.

woensdag 20 november 2024 @ 19:51:48 #284
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215637311
Vraagje
Ik zit bij de giro, en vandaag had ik iets opmerkelijks.
Ik had aandeel X dat ik wilde verkopen als de 10 usd of later zou dalen.
Dus: verkoop stoploss voor het aantal aandelen bij 10 usd
Echter wilde ik de aandelen ook verkopen bij 11 of hoger
Dus: verkoop limit order voor het aantal aandelen bij 11 of hoger.

Bij die laatste order kreeg ik een foutmelding dat het niet mogelijk was om deze short positie aan te gaan.
Die was de melding:

quote:
De positielimiet wordt overschreden. Deze order kan resulteren in een shortpositie van XXX stukken in product 19112627. Het is mogelijk dat u deze foutmelding ontvangt omdat u reeds een openstaande verkooporder heeft voor dit product.
What im doing wrong?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  woensdag 20 november 2024 @ 19:54:09 #285
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215637337
De ene order cancelt de andere niet. Ze kunnen dus bijvoorbeeld in een minuut beide uitgevoerd worden en dan zit je short.
  woensdag 20 november 2024 @ 20:09:24 #286
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215637439
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 19:54 schreef flyguy het volgende:
De ene order cancelt de andere niet. Ze kunnen dus bijvoorbeeld in een minuut beide uitgevoerd worden en dan zit je short.
ik vermoedde het al.
Is daar iets tegen te doen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215637699
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2024 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
ik vermoedde het al.
Eigen tradebot gebruiken maar dan moeten ze wel een API hebben die dat ondersteunt.
pi_215638378
Archegia founder (100 miljard foetsie door leveraged foute gokjes, en laatste zetje voor Credit Suisse) 18 jaar de bak in. Andere straffen daar. ;)
pi_215639464
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2024 20:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
ik vermoedde het al.
Als ik je goed begrijp wil je aandeel X verkopen als het aandeel onder de 10 USD zakt én als het boven de 11 USD stijgt. Bij SaxoBank heb je daar de opdracht 'Condities winst/verlies' voor. Die doet precies wat jij zoekt.
pi_215639730
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2024 21:42 schreef nostra het volgende:
Archegia founder (100 miljard foetsie door leveraged foute gokjes, en laatste zetje voor Credit Suisse) 18 jaar de bak in. Andere straffen daar. ;)
Archegos
pi_215641873
https://www.deaandeelhoud(...)treft-verwachtingen/

Verwachten weer overtroffen. Koers daalt nabeurs :')
pi_215642742
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:26 schreef Black-Death het volgende:

Je hebt meer kans met op rood zetten dan op de reactie van de markt te gokken tegenwoordig. De hele geopolitiek stort in elkaar en de beurs stijgt als een malle, overwachtingen worden overtroffen en de koers daalt. Vertel het mij maar. :+
  donderdag 21 november 2024 @ 15:52:08 #293
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215643726
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:26 schreef Black-Death het volgende:

Iedereen verwachtte zo ongeveer al dat de estimates overtroffen zouden worden (estimates zijn bijna altijd zo dat een bedrijf ze klopt, wordt keurig gemasseerd). De mate van het overtreffen stelt blijkbaar teleur.

Plus de halve wereld zit vol in de opties op NVDA, dus dat maakt het volatiel als een malle rondt hun cijferdagen.
pi_215667266
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 15:52 schreef flyguy het volgende:

[..]
Iedereen verwachtte zo ongeveer al dat de estimates overtroffen zouden worden (estimates zijn bijna altijd zo dat een bedrijf ze klopt, wordt keurig gemasseerd). De mate van het overtreffen stelt blijkbaar teleur.

Plus de halve wereld zit vol in de opties op NVDA, dus dat maakt het volatiel als een malle rondt hun cijferdagen.
Cloudgaming kan ook nog wel eens een grote inkomstenbron voor NVDA worden. Dus ik verwacht nog wel dat de aandelen nog 10 jaar zullen stijgen. Wie kijkt er nou nog dvd met al die streaming’s diensten? Over 10 jaar pak je je controller zet de tv aan en start Gamepass /Geforce now of een andere dienst. Daarnaast is er maar 1 concurrent die in staat is high end GPUs te maken.

Palantir is ook een zeer interessante maar ook omstreden.
  zondag 24 november 2024 @ 06:59:27 #295
545 dop
pi_215667533
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 05:11 schreef Bintzak het volgende:

[..]
Cloudgaming kan ook nog wel eens een grote inkomstenbron voor NVDA worden. Dus ik verwacht nog wel dat de aandelen nog 10 jaar zullen stijgen. Wie kijkt er nou nog dvd met al die streaming’s diensten? Over 10 jaar pak je je controller zet de tv aan en start Gamepass /Geforce now of een andere dienst. Daarnaast is er maar 1 concurrent die in staat is high end GPUs te maken.

Je maakt hier wel de denkfout dat voor alles een highend nvidea cpu nodig is. Er is heel veel cloud computing waar je niet de duurste nvidia cpu's voor nodig hebt.
Op het moment leven we in het tijdperk waar ai modellen een vlucht nemen en er veel rekenkracht nodig is voor de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde modellen.
Er komt een moment dat de noodzaak om die modellen te verbeteren afneemt, en de focus meer op verdienen aan die modellen gaat liggen. Dat kan in veel gevallen ook prima met goedkopere hardware.
  zondag 24 november 2024 @ 13:34:41 #296
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215671269
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 05:11 schreef Bintzak het volgende:

[..]

Oh, een stijging zou mij niks verbazen, alleen wordt het wel steeds lastiger voor het aandeel om out-performance te leveren. Het is al het grootste bedrijf ter wereld, marges zijn al zeer hoog, multiples zijn al fors, groei is al hoog, etc. De prestatie is absoluut uniek, waarschijnlijk zelfs in de mondiale beursgeschiedenis, maar vroeg of laat moet er een teleurstelling komen.
pi_215672043
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 13:34 schreef flyguy het volgende:

[..]
Oh, een stijging zou mij niks verbazen, alleen wordt het wel steeds lastiger voor het aandeel om out-performance te leveren. Het is al het grootste bedrijf ter wereld, marges zijn al zeer hoog, multiples zijn al fors, groei is al hoog, etc. De prestatie is absoluut uniek, waarschijnlijk zelfs in de mondiale beursgeschiedenis, maar vroeg of laat moet er een teleurstelling komen.
Alle technologische advancement zit in NVIDIA...
Streamend gamen is wel een interessante, wat is daar de bottleneck? De hoeveelheden data?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215672208
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 14:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Streamend gamen is wel een interessante, wat is daar de bottleneck? De hoeveelheden data?
Input lag lijkt me de belangrijkste. Als je op je muis of toetsenbord drukt moet dat signaal eerst naar de server toe, ipv dat het direct verwerkt wordt op je pc of console.

Maar wordt wel steeds beter, en bij veel games maken die paar milliseconden extra niet zoveel uit.
  zondag 24 november 2024 @ 15:14:20 #299
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_215672288
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 14:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Oh technologisch geloof ik het wel. Ik heb het enkel over de prestaties van een investering in het bedrijf. Op dat vlak verwacht de hele wereld dat het nog jaren hosanna is.
pi_215672417
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 06:59 schreef dop het volgende:

[..]
Je maakt hier wel de denkfout dat voor alles een highend nvidea cpu nodig is. Er is heel veel cloud computing waar je niet de duurste nvidia cpu's voor nodig hebt.
Op het moment leven we in het tijdperk waar ai modellen een vlucht nemen en er veel rekenkracht nodig is voor de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde modellen.
Er komt een moment dat de noodzaak om die modellen te verbeteren afneemt, en de focus meer op verdienen aan die modellen gaat liggen. Dat kan in veel gevallen ook prima met goedkopere hardware.
Nee ik maak geen denkfout, want het gaat hier om een abonnement dus maakt het niets uit of je Pac man uit 1982 speelt of COD dat tientje betaal je gewoon voor wat ze aanbieden. En MS heeft al een contract met Nvidia om gebruik te maken van hun hardware en dat gaat gewoon op die nieuwste GPU/AI draaien ze gaan echt geen 486 neer zetten voor die enkeling die miss pac man speelt op die dienst.
Daarnaast is de software in die diensten ook gewoon te downloaden als je de juiste hardware bezit doe ik nu ook met Gamepass, kost maar twee volledige games per jaar en je krijgt er honderden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bintzak op 24-11-2024 15:37:00 (Down) ]
  zondag 24 november 2024 @ 17:40:26 #301
545 dop
pi_215673390
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 15:24 schreef Bintzak het volgende:

[..]
Nee ik maak geen denkfout, want het gaat hier om een abonnement dus maakt het niets uit of je Pac man uit 1982 speelt of COD dat tientje betaal je gewoon voor wat ze aanbieden. En MS heeft al een contract met Nvidia om gebruik te maken van hun hardware en dat gaat gewoon op die nieuwste GPU/AI draaien ze gaan echt geen 486 neer zetten voor die enkeling die miss pac man speelt op die dienst.
Daarnaast is de software in die diensten ook gewoon te downloaden als je de juiste hardware bezit doe ik nu ook met Gamepass, kost maar twee volledige games per jaar en je krijgt er honderden.
Microsoft is niet nvidia exclusief, leuk dat jij denkt dat de rest van de wereld nog op 486 draait, je bewijst mijn punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')