Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Collin komt met een paraplufonds met minimum 100k inleg:
quote:
Met trots presenteren wij het Collin MKB Leningen Fonds. Dit fonds is opgericht met als doel u maximaal te ontzorgen en ruime spreiding te bieden bij het investeren van uw vermogen. Het afgelopen jaar hebben wij, in samenwerking met Investormatch en onze joint venture Finance Experts, hard gewerkt aan deze exclusieve investeringsvorm. Via dit nieuwe fonds, dat een beoogd netto rendement van meer dan 7% biedt, kunt u vanaf ¤ 100.000,- gespreid investeren in tientallen investeringskansen bij Collin.
Wilt u graag meer over het Collin MKB Leningen Fonds weten? Mail ons dan via onderstaande knop om gratis de brochure te ontvangen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Net verhaal en plausibel. Nadeel is alleen dat de rente vaak direct daalt en dat de doorwerking van afremmende inflatie heel gematigd doorwerkt; zo snel zie ik boodschappen, benzine en energie niet goedkoper worden...
Ik snap ook niet dat Collin (bijna) alleen werkt met stappen van 0.5%. Zoals ze in het artikel aanhalen de rente van de ECB veranderd ook in een kleinere stap en de marktrente zal in kleinere stapjes omlaag/omhoog gaan op het moment dat ze verwachten dat die aangepast gaat worden.
Erg lage rente maar zeer mooie zekerheden. Wat wel een nadeel is dat is dat de lening bij verkoop van het onroerend goed, zonder vergoedingsrente mag worden afgelost. Bij wijze van spreken ook al na 1 maand gelopen te hebben. Een beetje een onredelijke voorwaarden wat mij betreft.
quote:
Geldnemer dient bij (gedeeltelijke) verkoop van het onroerend goed, met als adres Hoogstraat 8 en 8a, 7227 NJ te Toldijk, kadastraal bekend als sectie Q nummer 553 en 554 te Steenderen, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente
3 Maanden was een stuk netter geweest.
Toch wil ik deze wel meenemen. Als iemand een linkje "gevonden" heeft dan hou ik mij aanbevolen.
[..] Net verhaal en plausibel. Nadeel is alleen dat de rente vaak direct daalt en dat de doorwerking van afremmende inflatie heel gematigd doorwerkt; zo snel zie ik boodschappen, benzine en energie niet goedkoper worden...
Koop staal in bij groter partijen.
Bij dalende prijzen verkopen ze voor de prijs die ze betaald hebben bij inkoop + een toeslag. Bij stijgende prijzen verkopen ze voor de prijs die ze voor de nieuwe inkoop betalen + een toeslag.
Zelf komt direct de gedachte in me op dat ze hiermee mooi leningaanvragen kunnen aanvullen die niet zo snel vollopen, maar misschien denk ik dan te negatief. Ik houd het selecteren van leningen waarin ik investeer gewoon lekker in eigen beheer, waarbij jullie als mede-FOKkers onmisbaar zijn, voor het kunnen maken van goede afwegingen.
Zelf komt direct de gedachte in me op dat ze hiermee mooi leningaanvragen kunnen aanvullen die niet zo snel vollopen, maar misschien denk ik dan te negatief. Ik houd het selecteren van leningen waarin ik investeer gewoon lekker in eigen beheer, waarbij jullie als mede-FOKkers onmisbaar zijn, voor het kunnen maken van goede afwegingen.
De gemiddelde onderpandswaarde van de totale lening portefeuille bedraagt minimaal 75%, waarbij per lening als uitgangspunt hypothecaire zekerheid wordt gevestigd.
Dat zijn bij Collin sowieso al bijna alle projecten waar dat geldt. Weliswaar niet áltijd helemaal dekkend.
Bij GvE zou zo'n fonds met dergelijke voorwaarde lastig uit te voeren zijn nu daar hypothecaire zekerheden schaars zijn en zelden helemaal dekkend.
Op donderdag 15 augustus 2024 12:41 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project met een 1e hypotheek op bedrijfswoning, inclusief bedrijfsmatig onroerend goed:
Care Technics ¤ 140.000 | 7,0% rente | 60 maanden
Toch wil ik deze wel meenemen. Als iemand een linkje "gevonden" heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Verder werkt NLI ook met dergelijke fondsen. M.n. voor grote projecten (boven de 2 miljoen bijv.) is dat best een aanvulling. Wij als Donald Duck' en Katrien doen het grootste deel en Dagobert Duck vult aan.
Stapelfinanciering foutje; het is geen stapelfinanciering (na elkaar komende zekerheden), maar een pari passu financiering: co-financiering waarbij meerdere geldschieters de zekerheden delen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik twijfel tussen de bandenman en HSA.
[ Bericht 19% gewijzigd door Jaco078 op 15-08-2024 16:34:17 ]
Op donderdag 15 augustus 2024 14:56 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project van een bekende van ons met een 1e hypotheek op een perceel grond met toebehoren:
Die HSA loopt hard zeg. Mij spreekt het niet zo aan vanwege de vele te verwachten deelaflossingen. Maar het zal best goed komen. Die familie heeft een heel aardig trackrecord opgebouwd.
Op donderdag 15 augustus 2024 16:14 schreef Jaco078 het volgende: het is nu kiezen tussen de Careless technic, HSA of de bandenmeneer. En je kunt je euro's maar 1 keer uitgeven.....
Er is nog een 4de optie, geen van allen.
Optie 5 is misschien ook nog wel onderweg... het wordt er niet makkelijker van.
Op donderdag 15 augustus 2024 14:56 schreef Horsemen het volgende: Nieuw Collin project van een bekende van ons met een 1e hypotheek op een perceel grond met toebehoren:
Ben benieuwd, dit project wordt er ook mee afgelost.
Bij vervroegde aflossing in de eerste 18 maanden is een vergoeding verschuldigd ter hoogte van 3 maanden rente, indien na 18 maanden vervroegd wordt afgelost is geen vergoedingsrente verschuldigd.
Het lijkt binnen de 18 maanden afgelost te gaan worden. Project open 21-4-2023, volgeschreven op 24-4-2023 en gaan lopen op 05-05-2023.
Dat is nog binnen de 18 maanden, zal er dan gewoon 3 maanden vergoeding komen? of gaat CCF creatief doen en alleen de dagen die binnen de 18 maanden vallen meetellen (ongeveer de helft zou je dan op uitkomen)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Die HSA loopt hard zeg. Mij spreekt het niet zo aan vanwege de vele te verwachten deelaflossingen. Maar het zal best goed komen. Die familie heeft een heel aardig trackrecord opgebouwd.
Relatief korte looptijd en met mogelijke deelaflossingen. Ik heb nog (lang) geen diamant korting. Dus vind ik deze lening wel lekker.
Op donderdag 15 augustus 2024 16:14 schreef Jaco078 het volgende: het is nu kiezen tussen de Careless technic, HSA of de bandenmeneer. En je kunt je euro's maar 1 keer uitgeven.....
Ik denk dat ze allemaal niet slecht zijn. Ik ben, naast RoLa van vanmorgen, gegaan voor Care Technics. Vrij lage bruto rente maar wel lekker saai en de centjes komen wel terug.
Op donderdag 15 augustus 2024 16:23 schreef CaLeX het volgende: Dat is nog binnen de 18 maanden, zal er dan gewoon 3 maanden vergoeding komen? of gaat CCF creatief doen en alleen de dagen die binnen de 18 maanden vallen meetellen (ongeveer de helft zou je dan op uitkomen)
Ik zou ccf toch aanraden gewoon de afspraak uit te voeren zoals die er staat en er zelf niets bij te gaan verzinnen, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Heeft iemand helder wat de details zijn van het "Collin MKB Leningen Fonds" ?
Minimaal 100k inleg, je kiest niet langer zelf projecten maar CCF doet dat (weet niet hoe) en fees zijn voor mij onbekend. Kan natuurlijk de brochure aanvragen, maar daar had ik geen zin an.
Ik neem haast aan dat het niet enorm veel voordelen biedt boven zelf kiezen, maar het is natuurlijk een stuk passiever.
Minimaal 100k inleg, je kiest niet langer zelf projecten maar CCF doet dat (weet niet hoe) en fees zijn voor mij onbekend. Kan natuurlijk de brochure aanvragen, maar daar had ik geen zin an.
Ik neem haast aan dat het niet enorm veel voordelen biedt boven zelf kiezen, maar het is natuurlijk een stuk passiever.
Ja, zie deze link:
Brochure 100k-Collin-fonds
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helder verhaal, weinig bijzonderheden. Enige wat me verbaast is de samenwerking met (oud)Investormatch.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helder verhaal, weinig bijzonderheden. Enige wat me verbaast is de samenwerking met (oud)Investormatch.
Dank! Helder inderdaad, wat ik mij wel afvraag is hoe men kan uitgaan van minimaal 7% netto rendement. Terwijl ze op de CCF website een gemiddeld netto rendement van 5,65% noteren en bruto 8%. 1% is al de startfee, dan houd je in het begin nog maar 7% bruto over, daar gaat nog de maandelijkse beheervergoeding af (0,08%). En een enkele (of meerdere) afboeking(en) zal/zullen niet te voorkomen zijn. Heb het idee de kant van CCF deze 7%+ netto niet waar kan maken. Voor mij is het jammer dat de instap vanaf 100k is, dat is voor mij een paar stapjes te ver.