Ik ga ook niet met een blikje of flesje terug naar de super. Die stapelen op tot de zak vol is.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Wat voor mensen komen er met ‘zakken vol flessen’ en zelfs zo erg dat je lang moet wachten?
Als je wekelijks bij de super komt heb je toch niet meer dan een paar flessen?
Heb wel eens in Berlijn gezien dat zwervers met winkelkarren vol flessen gaan inleveren, maar dat lijkt me geen landelijke situatie.
De overheid moet gewoon eens dwingend gaan optreden tegen dit soort ondernemers. Al mogen ze wat mij betreft starten bij al die andere verkooppunten van statiegeld spul. Dit tranentrekkende stuk bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25(...)plichting-tot-innamequote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:39 schreef MichaelScott het volgende:
Er wordt te weinig ingeleverd dus gaan ze het een groep die nog wel veel inlevert zo moeilijk mogelijk maken.
GENIAAL!
En als de overheid niet van plan is om deze regel te handhaven: schaf dan deze onzinnige kutregel af.quote:De meeste verkopers van flesjes en blikjes vinden dat er meer innamepunten moeten komen, maar hebben allemaal een eigen reden waarom dat niet bij hen kan.
Zo vinden bioscopen uitbetalende innamepunten niet handig, omdat er piekdrukte is na een film en er lange wachttijden en opstoppingen kunnen ontstaan. Bij de HEMA zijn flesjes en blikjes volgens een woordvoerder maar een klein deel van het assortiment, daarom richt de keten zich op inzameling van vaker verkochte producten zoals textiel en batterijen.
Action wijst naar de supermarkt als inleverpunt, "omdat consumenten dat gewend zijn". Ook bouwmarktketen GAMMA/Karwei pleit voor drukke plekken waar consumenten vaak langskomen als innamepunt, en schaart de eigen locaties daar niet onder.
NOS
Een schap met flesjes en blikjes bij winkelketen Action
Tankstations zeggen dat drankjes vooral in de auto worden opgedronken: "We vermoeden dat retourneren dus niet bij ons plaatsvindt." Tankstations langs de snelweg zijn overigens al wel verplicht om statiegeldverpakkingen in te nemen. De brancheclub zegt niet bij te houden bij hoeveel tankstations dit nu al kan.
Voor treinreizigers staan op vijf grote NS-stations meerdere inleverapparaten. Maar volgens de NS is de consument onderweg nog niet gewend aan het inleveren van de verpakkingen en hebben meer innamepunten daarom geen zin.
De branchevereniging van pretparken - waar bezoekers nu soms statiegeld terug kunnen krijgen bij de kassa - is geen voorstander van verplichte innamepunten. Net als MKB-Nederland, dat pleit voor een kostendekkende vergoeding voor ondernemers: "Het zou ideaal zijn ondernemers vrijwillig de optie te bieden inzamelpunt te worden".
Dat is hier ook zo, voor daklozen is het een prima verdienstequote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Wat voor mensen komen er met ‘zakken vol flessen’ en zelfs zo erg dat je lang moet wachten?
Heb wel eens in Berlijn gezien dat zwervers met winkelkarren vol flessen gaan inleveren, maar dat lijkt me geen landelijke situatie.
Wat heeft onze overheid toch boter op hun hoofd om niet alle verkoop punten met statiegeld te verplichten ook een inname punt van statiegeld te zijn. Lekker als overheid die verantwoordelijk overgedragen aan een stichting die niet functioneert en de maatschappij met de problemen opzadelen.quote:
Laatst zag ik een man met vier containerzakken vol. Hij zei dat hij zo nog een lading ging halen omdat hij het een jaar opspaart voor kermisgeld.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Werken voor je geld, moeten wij ook, dus dat mag ik graag zienquote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hier zit elke dag om 8 uur een zwerver met een zak vol flessen/blikjes voor de supermarkt om zsm in te kunnen leveren.
Duurt nog even en dan gaat het net als met zonnepanelen, dan mag je betalen om het terug te mogen leverenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:36 schreef de_boswachter het volgende:
Gewoon in de zwarte container mikken. Gaan wachten omdat je ¤1.15 terug krijgt
Hier zag ik een paar dagen geleden 2 mannen uit een auto stappen. Eentje maakt de achterklep open en er rollen flink wat blikjes over straat, zo propvol zat die auto. Vele lege kratten bier en 4 van die megagrote vuilniszakken hadden ze. Twee automaten en beide heren namen een automaat in beslag. Fijn als je een tasje wil inleveren...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:01 schreef Xylos het volgende:
[..]
Laatst zag ik een man met vier containerzakken vol. Hij zei dat hij zo nog een lading ging halen omdat hij het een jaar opspaart voor kermisgeld.
Hier in Amsterdam is het schering en inslag. En het zijn niet altijd zwervers.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Zou ik ook doen, gewoon om dat kutsysteem te zieken. Ik moet statiegeld betalen, dan lever ik het in. Wanneer en hoe ik het wil. Het is niet mijn probleem dat dat kutstatiegeldsysteem er is. (Niet aan de orde omdat ik mijn boodschappen laat thuisbezorgen en dan statiegeld zo mee kan geven. Dat is pas handigquote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:36 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hier zag ik een paar dagen geleden 2 mannen uit een auto stappen. Eentje maakt de achterklep open en er rollen flink wat blikjes over straat, zo propvol zat die auto. Vele lege kratten bier en 4 van die megagrote vuilniszakken hadden ze. Twee automaten en beide heren namen een automaat in beslag. Fijn als je een tasje wil inleveren...
Moeten ze toch zelf weten?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hier in Amsterdam is het schering en inslag. En het zijn niet altijd zwervers.
Ik vraag me serieus af, waarom deze mensen niet gewoon een beter betaalde baan nemen? Of zitten ze allemaal in de uitkering en beunen ze een beetje bij?
De apparaten gaan door die blikjes continu naar de gallemiezen. Ik heb een huis vol statiegeld ongein omdat ik het hier vaak gewoon niet kán inleveren.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:53 schreef koemleit het volgende:
[..]
Moeten ze toch zelf weten?
Er is gewoon te weinig capaciteit in de supermarkten.
Als namelijk niet de zwerver 100 blikjes achter elkaar komt droppen, maar er 50 man met 2 blikjes komen duurt het nog veeeeel langer en is er nog meer overlast.
Wees dus blij dat er veel ineens komt ipv er een punt van te maken.
ja dat is dus oa het capaciteitsprobleemquote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:05 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De apparaten gaan door die blikjes continu naar de gallemiezen. Ik heb een huis vol statiegeld ongein omdat ik het hier vaak gewoon niet kán inleveren.
Ik zie het meer als een Overheid die weer wat over de schutting flikkert en dan wel ziet hoe het loopt...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:06 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja dat is dus oa het capaciteitsprobleem
zorgt dat je je shit op orde hebt voordat je het invoert.
Maar iets zegt mij dat supermarkten hun shit niet op orde willen hebben, zodat ze van het statiegeld afkomen.
mwa, volgens mij is de supermarkt branche vaak genoeg gewaarschuwd en heeft het lang genoeg voorbereidingstijd gehad.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:07 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een Overheid die weer wat over de schutting flikkert en dan wel ziet hoe het loopt...
Hier in Utrecht ook, maar het zijn dezelfde gasten die om 8 uur s ochtends al een halve liter bier in hun handen hebben.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af, waarom deze mensen niet gewoon een beter betaalde baan nemen? Of zitten ze allemaal in de uitkering en beunen ze een beetje bij?
Onze Jumbo heeft sinds de verbouwing er 2. Handig zou je denken maar er is gewoon ALTIJD 1 van de 2 kapot.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:41 schreef pvdplanet het volgende:
In de gemiddelde Duitse super of drankenhallen staan 2 tot 6 machines.
Hier meestal maar 1
Nog steeds handig, want dan is er altijd 1 die het wel doet.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:22 schreef Ama het volgende:
[..]
Onze Jumbo heeft sinds de verbouwing er 2. Handig zou je denken maar er is gewoon ALTIJD 1 van de 2 kapot.!
Bij de Dirk hier in de buurt staan er ook twee, een voor petflessen en een voor blikjes.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:22 schreef Ama het volgende:
[..]
Onze Jumbo heeft sinds de verbouwing er 2. Handig zou je denken maar er is gewoon ALTIJD 1 van de 2 kapot.!
Voldoende en werkende automaten is de ideale oplossing...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:27 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Ik las een artikel over de Jumbo in Diemen, waar je alleen nog tussen 7 en 9 uur ‘s morgens contant geld voor je lege flessen en blikjes kan krijgen. De rest van de dag kun je het alleen gebruiken als tegoed voor je boodschappen.
De supermarktmanager zegt dat het voor hun betekent dat ze in die ochtenduren extra schoonmaakwerk hebben en evt. problemen met de automaten moeten oplossen, maar dat het inleveren de rest van de dag dan verder veel soepeler verloopt.
Lijkt me de ideale oplossing.
Lol, dan sta je dus twee keer in de rij.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Bij de Dirk hier in de buurt staan er ook twee, een voor petflessen en een voor blikjes.
Duitsers betalen ook massaal nog met cash.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:41 schreef pvdplanet het volgende:
Hier meestal maar 1
Klinkt logisch, maar is niet zoals het in de praktijk gaat.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:53 schreef koemleit het volgende:
Als namelijk niet de zwerver 100 blikjes achter elkaar komt droppen, maar er 50 man met 2 blikjes komen duurt het nog veeeeel langer en is er nog meer overlast.
Ja, alleen nog elektronisch betalen toestaan, om zwervers te weren.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:33 schreef Confetti het volgende:
Dat gekut met cash blijft onbegrijpelijk voor een van de meest ontwikkelde landen in de wereld. Het is een middel dat door een verwaarloosbare en gemarginaliseerde groep wordt gebruikt. En ze zijn ook nog eens ontzettend koppig. Ik snap wel dat supermarkten geen zin meer hebben om voor die paar achterlopers met cash te blijven kloten.
Ik las deze post en dacht "flesjes op het station inleveren? Waar dan?"quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De overheid moet gewoon eens dwingend gaan optreden tegen dit soort ondernemers. Al mogen ze wat mij betreft starten bij al die andere verkooppunten van statiegeld spul. Dit tranentrekkende stuk bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25(...)plichting-tot-inname
[..]
En als de overheid niet van plan is om deze regel te handhaven: schaf dan deze onzinnige kutregel af.
ja dit onderschrijft dus mijn stelling dat het gewoon kut geregeld is, want 50x 2 blikjes over een week is nog wel te overzien.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Klinkt logisch, maar is niet zoals het in de praktijk gaat.
Die 50 man met twee blikjes komen niet allemaal tegelijk, die verspreiden zich over de dag/week. Terwijl die ene persoon met 100 blikjes gelijk de capaciteit van een hele automaat wegneemt (vooral irritant in de supermarkten waar maar één automaat is/of werkzaam is).
Overheid bedenkt iets, ondernemers hebben geen zin om uit te voeren en overheid doet niks. Klinkt bekend in Nederland.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik las deze post en dacht "flesjes op het station inleveren? Waar dan?"
En toen vond ik dit artikel:
https://nos.nl/artikel/24(...)ns-worden-ingeleverd
Maar ik heb serieus nog nooit een statiegeldapparaat op een station gezien, en ik kom regelmatig op 3 van de 5 genoemde stations, afgelopen weekend nog in Amsterdam en Utrecht.
Maar op basis van dat artikel uit 2022 zouden er inmiddels op veel meer stations apparaten moeten staan.
Op Amsterdam CS is er eentje. Als je naar de achterkant van het station gaat - die promenade met al die winkels en restaurants - dan staat daar vlak bij de roltrap naar de metro een inzamelpunt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar ik heb serieus nog nooit een statiegeldapparaat op een station gezien, en ik kom regelmatig op 3 van de 5 genoemde stations, afgelopen weekend nog in Amsterdam en Utrecht.
Maar op basis van dat artikel uit 2022 zouden er inmiddels op veel meer stations apparaten moeten staan.
Ik heb ze ook nog nooit op een station gezien. Maar ook zat kleine winkels zoals slijterrijen nemen geen statiegeld in omdat ze de ruimte er niet voor hebben. Maar ze verkopen wel producten met statiegeld erop.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga komend weekend zoeken, maar ook op Utrecht en Den Haag (moet ik volgende week toch zijn), eens kijken of ik nog een excuus kan verzinnen om naar Rotterdam of Eindhoven te gaan...quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:47 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Op Amsterdam CS is er eentje. Als je naar de achterkant van het station gaat - die promenade met al die winkels en restaurants - dan staat daar vlak bij de roltrap naar de metro een inzamelpunt.
Saillant detail; ik heb serieus nog nooit iemand daar zien staan met een tas vol.
VVD, een echte ondernemersgrootkapitaalpartij.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Overheid bedenkt iets, ondernemers hebben geen zin om uit te voeren en overheid doet niks. Klinkt bekend in Nederland.
Ik was 3 weken geleden in Duitsland en bij Legoland Duitsland staat niet alleen een statiegeldautomaat voor 0,5 liter flesjes (waar mensen dan weer literflessen in proberen te doen), maar je kon je lege flessen ook gewoon inleveren bij ieder verkooppunt, in een pretpark dus.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:50 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik heb ze ook nog nooit op een station gezien. Maar ook zat kleine winkels zoals slijterrijen nemen geen statiegeld in omdat ze de ruimte er niet voor hebben. Maar ze verkopen wel producten met statiegeld erop.
In Duitsland is het vaak goed geregeld is mijn ervaring. Hetzelfde met supermarkten, vaak hebben ze buiten een apart gebouw met 3 of 4 van die apparaten staan zodat er niet in de winkel hele rijen staan. Ook apparaten die alles pakken, hier bij de Dirk bijvoorbeeld moeten flessen en blikjes apart. Als het zo is in Duitsland heb ik er geen problemen mee maar in Nederland werkt het gewoon niet. Je gaat niet de hele dag met je lege flesje water lopen in een stad als niemand hem wilt innemen dan gooi ik hem wel in de prullenbak.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik was 3 weken geleden in Duitsland en bij Legoland Duitsland staat niet alleen een statiegeldautomaat voor 0,5 liter flesjes (waar mensen dan weer literflessen in proberen te doen), maar je kon je lege flessen ook gewoon inleveren bij ieder verkooppunt, in een pretpark dus.
Waardeloos inderdaad. Sta je dan met je grote tas die je dan weer vol mee naar huis mag nemen. Ronduit een klote systeem.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:05 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De apparaten gaan door die blikjes continu naar de gallemiezen. Ik heb een huis vol statiegeld ongein omdat ik het hier vaak gewoon niet kán inleveren.
Het is alleen zo dat het de verpakkings lobby zelf geweest is die hebben gezegd dat ze dingen gaan regelen. De supermarkten zijn geen onderdeel van de verpakkings lobby.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:12 schreef koemleit het volgende:
[..]
mwa, volgens mij is de supermarkt branche vaak genoeg gewaarschuwd en heeft het lang genoeg voorbereidingstijd gehad.
ah dan zit ik op de verkeerde te vloeken, dan moeten zij het beter regelen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is alleen zo dat het de verpakkings lobby zelf geweest is die hebben gezegd dat ze dingen gaan regelen. De supermarkten zijn geen onderdeel van de verpakkings lobby.![]()
Producenten en importeurs zijn bij wet verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de verpakkingen die zij op de Nederlandse markt brenge
Het is eerder 50 keer per uur 2 blikjes, als je de doorstroom in een gemiddelde supermarkt bekijkt. Dan kun je dus beter 5 keer per uur 20 blikjes hebben. Dan sta je ook niet iedere dag in de rij.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja dit onderschrijft dus mijn stelling dat het gewoon kut geregeld is, want 50x 2 blikjes over een week is nog wel te overzien.
Maar we hebben het natuurlijk over een veelvoud daarvan, alles achter elkaar zou echt het minste overlast moeten geven. (mits de automaten dus werken en er voldoende zijn).
vergelijk het met als je bij de bar staat te wachten en iemand voor je besteld 20 bier, dan denk je "kut daar moet ik op wachten". Maar als er 10 man 2 bier hadden besteld voor je, had je nog veel langer moeten wachten.
Ik kom wekelijks bij de supermarkt maar vergeet meestal mijn flessen en als ik ze eens niet vergeet maar er staat een lange rij lever ik ze niet in maar neem ze weer mee. Dus ik sta daar soms wel met 3 volle tassen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
In Utrecht als je net de poortjes uit bent en naar de tram loopt rechts voor de trap is er volgens mij een. Wel helemaal camouflage grijs om niet teveel op te vallen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die plastic zak kan ook een vuilniszak zijn.quote:nog maar één plastic zak per persoon mee de winkel in.
Aan de Jaarbeursplein kant dus?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In Utrecht als je net de poortjes uit bent en naar de tram loopt rechts voor de trap is er volgens mij een. Wel helemaal camouflage grijs om niet teveel op te vallen.
Planeconomie?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:47 schreef Origami94 het volgende:
En telkens de prijs verhogen mag ook een keer stoppen, het liefst via de politiek.
Dit gebeurt dus wel best veel. Of kinderen die in de wijk de flesjes en blikjes uit de bosjes of het lokale parkje vissen. Gister in de Volkskrant nog een artikel over de Jumbo bij het Ajaxstadion, daar komen mensen ook met hele bolderkarren vol met emballage aanzetten. Dat geen contant geld meer terug geven komt ook uit dat artikel. Het heeft niets met de kosten van wisselgeld te maken, maar ze hopen dat mensen die emballage voor het geld inleveren dat op beperkte tijdstippen komen doen, zodat de mensen die gewoon hun flesjes van de week met de weekboodschappen komen inleveren niet een half uur hoeven te wachten op mensen die vuilniszakken vol komen inleveren. Want een bijkomend probleem is dat die blikjes extra vies zijn en de machine heel snel een storing aangeeft als die vies is. Na een zak moet een medewerker de machine dus weer tot leven wekken, waardoor het proces nog langer duurt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Ik ga mijn statiegeld altijd inleveren bij een rustige AH. Ik koop daar verder niets, dat is me te duur. Maar je kunt wel langs de zelfscankassa, dan wordt het gewoon op je rekening gestort. Dat doe ik dus ook altijd.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:15 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Dit gebeurt dus wel best veel. Of kinderen die in de wijk de flesjes en blikjes uit de bosjes of het lokale parkje vissen. Gister in de Volkskrant nog een artikel over de Jumbo bij het Ajaxstadion, daar komen mensen ook met hele bolderkarren vol met emballage aanzetten. Dat geen contant geld meer terug geven komt ook uit dat artikel. Het heeft niets met de kosten van wisselgeld te maken, maar ze hopen dat mensen die emballage voor het geld inleveren dat op beperkte tijdstippen komen doen, zodat de mensen die gewoon hun flesjes van de week met de weekboodschappen komen inleveren niet een half uur hoeven te wachten op mensen die vuilniszakken vol komen inleveren. Want een bijkomend probleem is dat die blikjes extra vies zijn en de machine heel snel een storing aangeeft als die vies is. Na een zak moet een medewerker de machine dus weer tot leven wekken, waardoor het proces nog langer duurt.
Nee hoor, die 50 man met 2 blikjes hebben ze niet van de grond/uit de vuilnisbak gepakt. Ze leveren dus niet een grasveld, een halve zak potgrond en tien slakken in met die 100 blikjes waardoor de machine niet na 20 blikjes vastloopt, maar pas na 400.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:53 schreef koemleit het volgende:
[..]
Moeten ze toch zelf weten?
Er is gewoon te weinig capaciteit in de supermarkten.
Wees dus blij dat er veel ineens komt ipv er een punt van te maken.
Nogmaals het is verpact die hun zaakjes niet op orde hebben en de statiegeldiname maar over de muur naar de supermarkten gegooid heeft.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:11 schreef Hoppahop het volgende:
Overlast omdat ze, want het kost geld, hun zaakjes niet op orde hebben.
Als men voldoende inkomsten heeft, dan is het geen probleem om de boodschappen te laten bezorgen. Maar niet ieder mens heeft die luxe.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:19 schreef Caland het volgende:
Gewoon boodschappen bestellen, nemen ze ook alle zooi weer mee terug en ze zetten het netjes in de keuken neer. Wat wil een mens nog meer.
dat ze het klaarmakenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:19 schreef Caland het volgende:
Gewoon boodschappen bestellen, nemen ze ook alle zooi weer mee terug en ze zetten het netjes in de keuken neer. Wat wil een mens nog meer.
Ik maak het in de grote winkels ook wel eens mee dat iemand ineens drie volle tassen aan lege flessen komt inleveren. Dat is inderdaad behoorlijk vervelend voor de klanten daarna. Het is me dan wel eens gebeurd dat ik geen zin had om erop te wachten, in die winkel geen andere boodschappen meer te doen had en mijn eigen lege flessen dan maar weer mee naar huis nam.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 12:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik kom wekelijks bij de supermarkt maar vergeet meestal mijn flessen en als ik ze eens niet vergeet maar er staat een lange rij lever ik ze niet in maar neem ze weer mee. Dus ik sta daar soms wel met 3 volle tassen.
Vervelend voor de persoon na mij maar ik heb het ook niet bedacht
Nou ja, laatst zag ik wel iets aandoenlijks. Een mannetje van pak-m-beet een jaar of 13-14. Die had met een cafetariahouder een dealtje gemaakt dat hij elke week het statiegeldgoed mocht komen ophalen. Die verdiende elke week een leuk zakcentje daarmee.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Maar als je dan die vuilniszak met tachtig flessen komt inleveren, en je merkt dat er op een gegeven moment een paar klanten staan te wachten die ieder maar een paar flessen hebben om in te leverern, dan vind ik het wel zo beleefd om halverwege even te stoppen, de bon af te laten drukken, de andere klanten aan de beurt te laten en vervolgens de rest van de flessen in te leveren.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:58 schreef Eightyone het volgende:
De flesjes worden steeds vergeten, tot er een volle vuilniszak staat die wel weg móet.
Maar het scheelt dan om een tijdstip te kiezen waarop er relatief weinig klanten zijn. Zondagochtend, of juist ergens na achten 's avonds.
Ik ben er meer voor dat als je verkoopt dat je het dan ook weer moet innemen. Lijkt me dan ook niet meer dan logisch.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 19:09 schreef halfway het volgende:
Als je ze niet verkoopt dan hoef je ze niet in te nemen toch? Benieuwd naar de winstmarge en wie er als eerste de stekker eruit trekt.
Ik heb begrepen dat Verpack bij de supermarkten per zak afrekent (of per kg?). Een en ander zou naar boven afgerond worden om de winkelier blij te houden.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 19:09 schreef halfway het volgende:
Als je ze niet verkoopt dan hoef je ze niet in te nemen toch? Benieuwd naar de winstmarge en wie er als eerste de stekker eruit trekt.
Dat was tijdelijk ietsquote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
De winstmarge op wat? Ik werk bij een supermarkt en het verschilt nogal of je praat over een fles coca-cola of een flesje huismerk water.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 19:09 schreef halfway het volgende:
Eens. Het beleid is weer eens zo slap als maar kan, nergens wordt er gehandhaafd. Terwijl we het hier over miljardenbedrijven hebben, die ondanks hun miljarden nog steeds elk dubbeltje omdraaien. Zum kotzen!quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De overheid moet gewoon eens dwingend gaan optreden tegen dit soort ondernemers. Al mogen ze wat mij betreft starten bij al die andere verkooppunten van statiegeld spul. Dit tranentrekkende stuk bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25(...)plichting-tot-inname
[..]
En als de overheid niet van plan is om deze regel te handhaven: schaf dan deze onzinnige kutregel af.
Dit. Doe ik al. Ben er klaar mee om telkens in de rij te moeten staan voor een machine die het voor de zoveelste keer weer heeft begeven.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 07:36 schreef de_boswachter het volgende:
Gewoon in de zwarte container mikken. Gaan wachten omdat je ¤1.15 terug krijgt
Dan verdwijnen ze gewoon in de kliko. Duh.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Duurt nog even en dan gaat het net als met zonnepanelen, dan mag je betalen om het terug te mogen leveren
Leuk he, politiek?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:57 schreef Loverboii het volgende:
oh wat jammer alweer een groen linkse wensdroom naar de knoppen
Yep, dan gaat het gewoon in de plastic afvalzak. Dat mag gewoon, he..quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:05 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Klopt. Het is het chronische gebrek aan handhaving, VOORAL naar bedrijven toe. En dat is weer typisch VVD-beleid.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:12 schreef koemleit het volgende:
[..]
mwa, volgens mij is de supermarkt branche vaak genoeg gewaarschuwd en heeft het lang genoeg voorbereidingstijd gehad.
Ze hebben ook jaren de tijd gehad om zelf met plannen te komen om rondzwervende blikjes te voorkomen, maar die hebben ze ook niet gepakt.
maar "met je shit regelen" bedoel ik inderdaad overheid en supermarkt. Maar in Dld is er al decenia statiegeld op blikjes en is er geen probleem, dus het kan wel. Dus ergens doen "wij" iets fout, en dat zijn niet de zwervers die ze komen inleveren. (die heb je in dld ook)
Handhaving naar die supers toe die hun shit stelselmatig weigeren te regelen, want geld. Dld pakt ze keihard aan, wij niet. DAT is het verschil.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:29 schreef koemleit het volgende:
[..]
Voldoende en werkende automaten is de ideale oplossing...
Waarom kan dit in dld al jaren prima en doen we met of het hier niet te doen is?
Vergeet alle bejaarden niet. éénderde van de bevolking is straks bejaard of hoogbejaard en dat zijn allemaal mensen die met contant geld zijn opgegroeid en kunnen niet of amper met pinapparaten omgaan. Die zullen altijd voor cash kiezen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:33 schreef Confetti het volgende:
Dat gekut met cash blijft onbegrijpelijk voor een van de meest ontwikkelde landen in de wereld. Het is een middel dat door een verwaarloosbare en gemarginaliseerde groep wordt gebruikt. En ze zijn ook nog eens ontzettend koppig. Ik snap wel dat supermarkten geen zin meer hebben om voor die paar achterlopers met cash te blijven kloten.
Dat is erg weinig inderdaad. Ik woon ook in een dorp en hier hebben we:quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:36 schreef 215 het volgende:
[..]
Lol, dan sta je dus twee keer in de rij.
Ik poog statiegeld 'dagelijks' in te leveren. Als iedereen dat doet voorkom je lange wachttijden. Als er een rij voor de automaat staat dan ga ik eerst zelf boodschappen doen en kom ik na vijf minuten wel even terug. Meestal lukt dat wel. Als het heel druk is dan flikker ik het gewoon in de bak die er naast staat, ik ga het echt niet terug naar huis meenemen en het is zelden veel meer dan een euro.
Op zeven zelfscan en (max) vijf bemande kassa's is er maar één inleverautomaat. Dat zou hier ook wel iets verbeterd kunnen worden. Helaas maar één supermarkt in het dorp.
Heb je buiten nergens plek ervoor? Balkon? Tuin?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, alleen nog elektronisch betalen toestaan, om zwervers te weren.
Oh, wacht, dan kunnen ondernemers hun zwarte geld niet neer uitgeven. Laat maar.
Ik ga altijd met een rugzak naar de winkel en als ik daar lege blikjes ingooi, wordt het 1 grote, stinkende plakzooi. En bij de supermarkt om de hoek staat er altijd een rij bij de automaat, die continu kapot of vol is. Dus ik spaar ze ook op. Ik vind dat helemaal niets, zo'n halve keuken vol met gesorteerd afval. Ook niet erg hygiënisch. Maar ja, dat moet zo tegenwoordig.
Dit is inderdaad hoe het nu gaat, ja. Echt gigantisch slappe hap weer. Maar ach, dat zijn we wel gewend van de overheid, die hebben nog nooit ruggegraat getoond, behalve naar hun eigen volk toe, want dat is een easy target.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Overheid bedenkt iets, ondernemers hebben geen zin om uit te voeren en overheid doet niks. Klinkt bekend in Nederland.
Gall en Gall is een grote landelijke keten, die hebben geld en ruimte zat! Ze hebben er alleen geen zin in, net zoals al die supers.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:50 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik heb ze ook nog nooit op een station gezien. Maar ook zat kleine winkels zoals slijterrijen nemen geen statiegeld in omdat ze de ruimte er niet voor hebben. Maar ze verkopen wel producten met statiegeld erop.
En zo hoort het inderdaad. Maar in duitsland worden bedrijven die niet meewerken gewoon aangepakt en hard ook. Dus dan heb je al dat gezeik niet wat wij hier in NEEderland nu hebben, dat komt puur omdat er totaal geen handhaving is richting die miljardenbedrijven. Kut-VVD.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik was 3 weken geleden in Duitsland en bij Legoland Duitsland staat niet alleen een statiegeldautomaat voor 0,5 liter flesjes (waar mensen dan weer literflessen in proberen te doen), maar je kon je lege flessen ook gewoon inleveren bij ieder verkooppunt, in een pretpark dus.
Dit inderdaad. Want die machines worden zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Daarom zijn ze om de haverklap kapot. Ik betrap mezelf er nu al op dat ik weer meer en meer blikjes gewoon weggooi, want inleveren is veel te veel gedoe geworden met lange rijen en kapotte automaten. Ben er wel klaar mee. Laat ze eerst eens met een fatsoenlijk systeem komen wat WEL werkt, in plaats van dit gepruts!quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:15 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Dit gebeurt dus wel best veel. Of kinderen die in de wijk de flesjes en blikjes uit de bosjes of het lokale parkje vissen. Gister in de Volkskrant nog een artikel over de Jumbo bij het Ajaxstadion, daar komen mensen ook met hele bolderkarren vol met emballage aanzetten. Dat geen contant geld meer terug geven komt ook uit dat artikel. Het heeft niets met de kosten van wisselgeld te maken, maar ze hopen dat mensen die emballage voor het geld inleveren dat op beperkte tijdstippen komen doen, zodat de mensen die gewoon hun flesjes van de week met de weekboodschappen komen inleveren niet een half uur hoeven te wachten op mensen die vuilniszakken vol komen inleveren. Want een bijkomend probleem is dat die blikjes extra vies zijn en de machine heel snel een storing aangeeft als die vies is. Na een zak moet een medewerker de machine dus weer tot leven wekken, waardoor het proces nog langer duurt.
Daar betaal je wel voor. Alleen dat merk je niet, want het zit in de prijs van alle producten verwerkt. Maar als je prijzen gaat vergelijken, zie je dat je flink genaaid wordt en je veel duurder uit bent dan bij een normale supermarkt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:19 schreef Caland het volgende:
Op het balkon moet je hele zware bakken neerzetten, anders waaien ze om. Ik heb minder dan een meter muur, de rest zijn ramen, dus het staat snel in het zicht. Ik heb wel een berging, maar dat is 60 meter ver en 4 deuren met een slot. Daar loop je niet even snel naar toe. De garage is nog verder weg.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:04 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Heb je buiten nergens plek ervoor? Balkon? Tuin?
Die machines zijn toch nog wel heel duur voor winkels om te kopen hoor en het levert niet direct iets op, behalve gedoe en ontevreden klanten. Voor de blikjes gingen de machines niet zo snel kapot, het ligt ook wel voor een deel gewoon aan de gore troep die uit die blikjes komt. De slakken uit een van mijn vorige posts waren geen overdrijving. Dat die barcodes gescand moeten worden en elk blikje met een verschoven etiket of flesje met een minimaal deukje geweigerd wordt, lijkt me ook deel van het probleem. Als ze gewoon de vorm zouden scannen ipv de barcode zou het systeem waarschijnlijk ook al een stuk minder storingsgevoelig zijn. Volgens mij gebeurde dat vroeger ook. Jammer dan dat er eens een blikje doorheen komt waar geen statiegeld op zit, scheelt toch zwerfafval. Dat verdien je alleen al terug door de personeelskosten die het scheelt als je de machine 1/3 minder hoeft schoon te maken.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 20:24 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Want die machines worden zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Daarom zijn ze om de haverklap kapot. Ik betrap mezelf er nu al op dat ik weer meer en meer blikjes gewoon weggooi, want inleveren is veel te veel gedoe geworden met lange rijen en kapotte automaten. Ben er wel klaar mee. Laat ze eerst eens met een fatsoenlijk systeem komen wat WEL werkt, in plaats van dit gepruts!
Typisch Nederland weer.
Dan moeten de supermarkten die blikjes niet meer verkopen….maarja..winst hèquote:Op donderdag 15 augustus 2024 14:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nogmaals het is verpact die hun zaakjes niet op orde hebben en de statiegeldiname maar over de muur naar de supermarkten gegooid heeft.
https://www.verpact.nl/nl/wij-zijn-verpact
Op die blikjes zelf zit nauwelijks marge. Probleem is vooral dat je klanten kwijtraakt als je maar een half assortiment aanbiedt.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 22:46 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Dan moeten de supermarkten die blikjes niet meer verkopen….maarja..winst hè
Aan de andere kant, in Duitsland hebben ze dit al jaren en functioneert het best redelijk. Zo'n nieuwe stroom opvangen in het bestaande systeem gaat inderdaad niet werken maar het was al even bekend dat dit er aan kwam en de techniek is er best wel…quote:Op donderdag 15 augustus 2024 22:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op die blikjes zelf zit nauwelijks marge. Probleem is vooral dat je klanten kwijtraakt als je maar een half assortiment aanbiedt.
Uiteindelijk is dat hele statiegeld-op-kleine-kneut gewoon een ondoordacht kutplan geweest. Ingevoerd zonder ook maar enigszins na te denken over de gevolgen en voorbereidingen te treffen. Iedereen wijst naar elkaar, maar dit is toch echt de fout van de politiek verantwoordelijke(n).
Het was toch zeer ruim tevoren aangekondigd en ook nog eens uitgesteld.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 22:52 schreef Janneke141 het volgende:
. Iedereen wijst naar elkaar, maar dit is toch echt de fout van de politiek verantwoordelijke(n).
Te veel moeite om er speciaal naar toe te rijden voor het doneren van een paar duppies.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 11:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom hebben ze geen inleverpunten bij het leger des heils?
Dat is wel het probleem.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:41 schreef pvdplanet het volgende:
Hier meestal maar 1
Verkopen ze daar dan ook statiegeld blikjes en flesjes?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 11:39 schreef Hyaenidae het volgende:
In Rotterdam staat er in ieder geval een, middenin de stationspassage. Die staat telkens in de weg als ik mijn officieel niet-bestaande overstap probeer te halen met een sprintje.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij de hoofdingang van Rotterdam Centraal staat er nog een, onder dat eettentje stationshuiskamer.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 12:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
In Rotterdam staat er in ieder geval een, middenin de stationspassage. Die staat telkens in de weg als ik mijn officieel niet-bestaande overstap probeer te halen met een sprintje.
In Utrecht heb ik er volgens mij ook wel eens een gezien maar ik zou nu niet kunnen oplepelen waar die precies staat, waarschijnlijk omdat ik in Utrecht vooral bezig ben niet tegen anderen op te botsen.
Eigenlijk best een goed idee. Of bij andere goede doelen, verenigingen e.d. Als je je blikjes en flesjes in een grote zak bij de voetbalclub oid kan afleveren is dat best een aardige optie.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 11:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Really? In 2024? Waarom zou je dat doen?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 03:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Nog meer dan genoeg mensen die cash de boodschappen afrekenen,
Zo hebben we hier op het werk een bak staan voor statiegeld blikjes flesjes wat dan naar de feestcommissie gaat.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eigenlijk best een goed idee. Of bij andere goede doelen, verenigingen e.d. Als je je blikjes en flesjes in een grote zak bij de voetbalclub oid kan afleveren is dat best een aardige optie.
Dat is nu net de oorzaak van de ergernis van lang moeten wachten voor die automaat. Het zou wel een goede oplossing zijn als het dan niet meer door de automaat hoeft of dat het buiten winkeluren kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eigenlijk best een goed idee. Of bij andere goede doelen, verenigingen e.d. Als je je blikjes en flesjes in een grote zak bij de voetbalclub oid kan afleveren is dat best een aardige optie.
Ik bedoel een soort systeem waarbij dat soort goede doelen dan inzamelen en dat direct aan een verwerker geven. Denk bijvoorbeeld aan 200 liter zakken vullen en dat er dan een vrachtwagen rondrijdt die dat ophaalt en naar een verwerker brengt en dan de opbrengst naar de vereniging overmaakt. Dus de hele stap supermarkt er tussenuit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:45 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat is nu net de oorzaak van de ergernis van lang moeten wachten voor die automaat. Het zou wel een goede oplossing zijn als het dan niet meer door de automaat hoeft of dat het buiten winkeluren kan.
Sportverenigingenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:20 schreef Staaf het volgende:
Zelfde geld voor bouwmarkten zoals Gamma. Verkopen wel trays vol met blikjes maar geen inleverpuntquote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:50 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt. Zwervers willen drank en drugs.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:43 schreef EmptyBox het volgende:
Zwervers krijgen voortaan voedsel en maaltijden "over datum" mee van de albert heijn en jumbo voor een volle zak blikjes en flessen. Is dat geen goed idee? Minder contante geld problemen. En geen lange wachtrijen meer. En de automaten blijven dan langer leven.
Gaat niet gebeuren hoor is te simpel. gr gr.
Wel heel simpel gedacht, helemaal bij evenementen. Als ik naar het voetbal ga met de trein en ik heb voor onderweg wat blikken bier laat ik die ook gewoon liggen voor de zwerversquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:20 schreef matthijst het volgende:
Gewoon zelf je shit recyclen in plaats van van je af te gooien. Hebben die daklozen ook geen vuilniszakken vol meer om van straat te halen.
Maar ja. Amsterdam. Daar lullen ze groen maar doen ze het schijnbaar niet.
Mja das ook zo.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Wel heel simpel gedacht, helemaal bij evenementen. Als ik naar het voetbal ga met de trein en ik heb voor onderweg wat blikken bier laat ik die ook gewoon liggen voor de zwervers
Doel: Statiegeldautomaten op stations vinden:quote:Op donderdag 15 augustus 2024 11:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga komend weekend zoeken, maar ook op Utrecht en Den Haag (moet ik volgende week toch zijn), eens kijken of ik nog een excuus kan verzinnen om naar Rotterdam of Eindhoven te gaan...
Bij veel Albert Heijns is ook minstens 1 zelfscankassa beschikbaar om cash te betalen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:09 schreef WethouderHekking het volgende:
Supermarkten willen het liefst alles digitaal doen. Daarom zijn er geen fysieke zegeltjes meer en kunnen koopzegels ook al een tijdje niet meer contant worden uitbetaald.
Contant boodschappen afrekenen kan dan nog net wel maar daar is meestal maar 1 kassa voor beschikbaar.
Hier mag je maar één statiegeldbon per transactie inleverenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 15:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar als je dan die vuilniszak met tachtig flessen komt inleveren, en je merkt dat er op een gegeven moment een paar klanten staan te wachten die ieder maar een paar flessen hebben om in te leverern, dan vind ik het wel zo beleefd om halverwege even te stoppen, de bon af te laten drukken, de andere klanten aan de beurt te laten en vervolgens de rest van de flessen in te leveren.
Dan bewaar je de andere statiegeldbonnen voor een volgende keer dat je bij die winkel boodschappen doet. Meestal blijven die statiegeldbonnen wel een tijdje geldig.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:59 schreef maily het volgende:
Hier mag je maar één statiegeldbon per transactie inleveren
Nee. Alleen geldig op de dag van uitgave.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan bewaar je de andere statiegeldbonnen voor een volgende keer dat je bij die winkel boodschappen doet. Meestal blijven die statiegeldbonnen wel een tijdje geldig.
Dat zal dan ook per winkel verschillen. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik een statiegeldbon pas later heb ingeleverd en dat hij gewoon geaccepteerd werd.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:23 schreef maily het volgende:
Nee. Alleen geldig op de dag van uitgave.
Nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:23 schreef maily het volgende:
[..]
Dirk heeft dit ookal een tijdje. Handig soms.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:57 schreef maily het volgende:
[..]
Bij veel Albert Heijns is ook minstens 1 zelfscankassa beschikbaar om cash te betalen.
onzin welke supermarkt is dat?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:23 schreef maily het volgende:
[..]
Toen het ingevoerd werd op blikjes, duurde het 9 maanden voor ik het in ging leveren. Dat waren toch wel zo'n 200 blikjes denk ik. Ik heb gewoon nooit zin om die vieze dingen mee te nemen en ik doe doorgaan boodschappen na het werk op weg naar huis, dus dan heb je sowieso geen statiegeld bij je. ( ze worden buiten onder wen afdakje bewaard)quote:Op donderdag 15 augustus 2024 10:39 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Niemand houdt je tegen om die blikjes na gebruik om te spoelen. De zeldzame gelegenheden dat ik bier drink, doe ik dat ook met bierflesjes.quote:Op zondag 18 augustus 2024 16:04 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb gewoon nooit zin om die vieze dingen mee te nemen en ik doe doorgaan boodschappen na het werk op weg naar huis, dus dan heb je sowieso geen statiegeld bij je.
zwervers hebben geen magnetron en sla lusten ze nietquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:43 schreef EmptyBox het volgende:
Zwervers krijgen voortaan voedsel en maaltijden "over datum" mee van de albert heijn en jumbo voor een volle zak blikjes en flessen. Is dat geen goed idee? Minder contante geld problemen. En geen lange wachtrijen meer. En de automaten blijven dan langer leven.
Gaat niet gebeuren hoor is te simpel. gr gr.
het extra waterverbruik dat dat geeft als iedereen dat gaat doen, doet alle milieuwinst van recycling teniet, lijkt me niet handigquote:Op zondag 18 augustus 2024 16:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Niemand houdt je tegen om die blikjes na gebruik om te spoelen. De zeldzame gelegenheden dat ik bier drink, doe ik dat ook met bierflesjes.
Heel af en toe dat ik eens wat blikjes koop. Spoel ze even om met wat koud water, op het afdruiprek laten drogen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 16:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Niemand houdt je tegen om die blikjes na gebruik om te spoelen. De zeldzame gelegenheden dat ik bier drink, doe ik dat ook met bierflesjes.
Cash? Men bedoelt waarschijnlijk contant.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 00:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.at5.nl/artike(...)tiegeldproblemen-zat
Geen cash of nog maar één tasje vol: supermarkten zijn statiegeldproblemen zat
Blikjes en kleine flesjes kunnen al meer dan een jaar ingeleverd worden in supermarkten voor 15 cent teruggave. Maar ondanks de vele moeite blijft de hoeveelheid ingeleverde emballage te laag en wordt de stad een totale chaos, met veel afval tot gevolg. Ook voor supermarkten is het een keer klaar, ze maken eigen, extra regels.
Verschillende supermarkten - zo ook de Albert Heijn op de Eerste van Swindenstraat - geven geen contant geld meer terug als klanten flessen en blikken in komen leveren. De reden: er is te veel overlast. Al langer gaat het over de ellenlange rijen voor automaten, defecte inleversystemen en troep op straat. Mensen met grote zakken vol emballage zorgen ervoor dat anderen hun enkele flesjes niet kunnen inleveren.
"Ik moet lang wachten en dat is soms best irritant, maar iedereen heeft wel het recht op statiegeld", vertelt een vrouw voor de Jumbo op de Jodenbreestraat. Daar nemen ze andere maatregelen: nog maar één plastic zak per persoon mee de winkel in. "Anders wordt het echt te veel, de automaat is nu ook al kapot", vertelt een medewerker. "Er moeten hier van bovenaf maatregelen voor worden genomen."
Een vrouw voor de Albert Heijn: "Er zijn heel veel mensen die alleen contant geld hebben, zoals daklozen. Die hebben dit geld juist nodig en kunnen het niet altijd verrekenen met de boodschappen die ze op dat moment doen."
Hoeveel plekken er precies zijn om je lege verpakkingen voor geld in te wisselen is niet helemaal bekend. Verpact - de organisatie die onder andere statiegeld Nederland aanstuurt - vertelt dat het voor supermarkten verplicht is om statiegeld in te kunnen wisselen. Maar hoe dit gebeurt, dat is wettelijk niet bepaald. Dus of dat nou in cash geld, op je rekening of via een tegoedbon is; het mag allemaal.
"Er zijn in de afgelopen tijd zes inleverpunten bijgekomen", aldus een woordvoerder. Het gaat dan om automaten op andere plekken dan supermarkten. Dit kunnen bijvoorbeeld ander soort winkels, scholen of stations zijn. "Het zijn er niet veel, en daar balen we van. We proberen het voor plekken zo makkelijk mogelijk te maken. Zo is de installatie en ophaalservice niet voor hun rekening. Het enige wat de locaties zelf moeten doen is de machine schoonhouden en zakken vullen om in te leveren.
Oplossing voor het grote probleem
Of dit soort 'kleine' eigen maatregelen gaan helpen is nog maar de vraag. De meeste mensen voor de winkel zien het niet als de structurele oplossing: "Nu verplaats je het probleem naar andere supermarkten", redeneert een klant hardop.
"Ik snap dat het vervelend is voor winkels, maar het is wel hun plicht", vertelt een dame die de maatregelen onzin vindt. "Wat wel helpt? Ja, dat is lastig. Er moeten gewoon meer punten komen en misschien moet er een systeem komen dat je die zakken in één keer in een bak kunt gooien, in plaats van één voor één."
Ts
De waarheid is simpel.
Bedrijven zoals winkels moeten betalen aan de bank voor wissel geld
Dus al zwervers of andere mensen contant geld mee nemen.
Kost de winkels mega veel geld om nieuwe wissel geld te krijgen.
Daarom willen ze het verrekenen of naar de je bank storten
Voor zover ik weet is cash gewoon de Engelse vertaling van contant. Dus in biljetten of munten.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Cash? Men bedoelt waarschijnlijk contant.
Voor zover ik weet is de tekst in het Nederlands en is er geen noodzaak om leenwoorden uit het Engels te gebruiken als er al een Nederlandse variant bestaat.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:05 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is cash gewoon de Engelse vertaling van contant. Dus in biljetten of munten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In België hoeft die onzin allemaal niet bij de BK. Sowieso lachen ze ons vierkant uit in België en Frankrijk wegens die statiegeld act hier.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:05 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb geen Tikkie.
Vorige week al gemiep erover bij de kassa-mevrouw van de Burger King
Moest maar gewoon even die app gaan downloaden van haar.
Toen ik niet op commando die app wilde downloaden en gewoon het geld terug wilde ging ze op hoge poten haar manager erbij halen. Toen kon het opeens wel
Ik had ook geen tikkie maar vanwege gezeur bij de Burger King maar gedownload, om vervolgens ruzie met hun statiegeldbekerapparaat te hebbenquote:Op zondag 18 augustus 2024 21:05 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb geen Tikkie.
Vorige week al gemiep erover bij de kassa-mevrouw van de Burger King
Moest maar gewoon even die app gaan downloaden van haar.
Toen ik niet op commando die app wilde downloaden en gewoon het geld terug wilde ging ze op hoge poten haar manager erbij halen. Toen kon het opeens wel
Ik vind het in principe prima hoor. Was de eerste keer dat ik ze in wilde leveren sinds dat systeem en dat er dan zomaar een kassa-mevrouw gaat bepalen dat ik speciaal een app moet gaan downloaden waar ik het al jaren zonder mee kan? Nahhhh....quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:06 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In België hoeft die onzin allemaal niet bij de BK. Sowieso lachen ze ons vierkant uit in België en Frankrijk wegens die statiegeld act hier.
Beker(s) na gebruik bij de kassa inleveren dus en dan je pinpas tegen het pinapparaat houden. Staat ook gewoon niet echt duidelijk aangegeven.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had ook geen tikkie maar vanwege gezeur bij de Burger King maar gedownload, om vervolgens ruzie met hun statiegeldbekerapparaat te hebben
Oh, ik kreeg cashquote:Op zondag 18 augustus 2024 21:16 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Beker(s) na gebruik bij de kassa inleveren dus en dan je pinpas tegen het pinapparaat houden. Staat ook gewoon niet echt duidelijk aangegeven.
Dat dus. Het is echt een heel gedoe. Vandaag nog een tas met ruim 10 blikjes neergezet bij het afgiftepunt. Te lang wachten. Met 5 vakanties per jaar kan ik het geld wel missen en tijd is ook geld. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan ;-)quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:06 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
In België hoeft die onzin allemaal niet bij de BK. Sowieso lachen ze ons vierkant uit in België en Frankrijk wegens die statiegeld act hier.
Precies. Maar waarom dan de Engelse vertaling in een Nederlands berichtquote:Op zondag 18 augustus 2024 19:05 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is cash gewoon de Engelse vertaling van contant. Dus in biljetten of munten.
Ik denk eerlijk gezegd dat de groep onder de 15 het woord "cash" beter begrijpt dan "contant".quote:Op maandag 19 augustus 2024 07:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Precies. Maar waarom dan de Engelse vertaling in een Nederlands bericht
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door Leandra op 19-08-2024 10:19:52 ]
Is dit nu beeldschermvervuiling of monitorvervuiling?quote:Op maandag 19 augustus 2024 07:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Precies. Maar waarom dan de Engelse vertaling in een Nederlands bericht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |