Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn. Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroden), vetverbranding en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure . Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine
Peptides: peptides zijn aminozuurketens die de bouwstenen vormen van protenen. Peptides zijn de nieuwe generatie van dopingmiddelen te noemen. - GHRP: afkorting voor growth hormone releasing peptide. aminozuurketens die ons lichaam triggeren om meer groeihormoon af te geven waardoor het lichaam de voordelen van extra groeihormoon krijgt. Worden blijkbaar vrij snel gemetaboliseerd en zijn daardoor niet makkelijk op te sporen. Bv. GHRP - 6, CJC 1295, TB-500, ...
- GW1516:een stofje dat zich bind aan de PPARdelta receptor en er voor zorgt dat er meer protenen vrijkomen die helpen bij de energie uitstoot. In combinatie met AICAR zou het een erg goede verbetering moeten geven van het uithoudingsvermogen. Bij ratten hielp GW1516 bij het vetmetabolisme en bescherming tegen zwaarlijvigheid. Omdat het erg kankerverwekkend was, werd deze stof niet meer verder ontwikkeld en is enkel op de zwarte markt te verkrijgen. Ze is zo gevaarlijk dat het WADA atleten specifiek voor deze stof waarschuwt , maar ondanks deze waarschuwing zijn er toch al meerdere atleten betrapt op het gebruik ervan.
- SARM: afkorting voor Selective Androgen Receptor Modulator. SARMs binden aan de androgeen receptor, maar hebben weefselafhankelijke effecten door bijv. de verschillen in co-expressie van relevante cofactoren. Streven in het kader van sport is hierbij het maximaliseren van androgene activiteit in skeletspierweefsel, maar het minimaliseren in bijv. de prostaat om zodoende sportprestaties te maximaliseren, en tegelijkertijd androgene bijwerkingen te minimaliseren.
- AICAR afkorting voor amino-imidazole carboxamide ribotide een stof die de aanmaak van nucleotiden stimuleert. Nucleotiden spelen een rol bij het doorgeven van signalen in en tussen cellen en de energielevering in cellen. Het zorgt voor een verandering naar spiervezeltype 1 dat belangrijk is bij duursporten, zorgt voor een betere doorbloeding en heeft effect op het koolhydraat en vetmetabolisme. Gebruik is moeilijk te traceren omdat het een lichaamseigen stof is, maar ondertussen zijn er wel limieten vastgesteld.
AOD9604 (Lipotropin) Vetverbander is gebaseerd op een stuk van de menselijke molecule van het de groeihormoon. Dit hormoon, dat natuurlijk in het lichaam voorkomt en dat vet metabolisme bevordert, wordt onderdrukt in het lichaam.
- GAS6 een lichaamseigen eiwit dat de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. Is ontwikkeld om nierpatinten met anemie, die slecht of niet reageren op EPO, te helpen om hun hematocriet terug richting een normaler niveau te brengen. Als GAS6 werd gebruikt, reageerde de patient ook beter op EPO. Terwijl bij EPO voorzichtig moet omgesprongen worden met de dosering om geen trombose te veroorzaken, is dit bij GAS6 minder het geval en dus veiliger in gebruik. dan EPO. Volgens de onderzoeken gaf de combinatie van de 2 de beste resultaten in functie van het hematocrietniveau.
EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden. Erytropotine, rhEPO, Darbepotine alfa (Aranesp), epotine delta (Dynepo), CERA
FG-4592 (zuurstof in een pil) is bedoeld voor mensen die een tekort hebben aan rode bloedlichaampjes, zoals mensen met nierproblemen. Het middel stimuleert de aanmaak van rode bloedlichaampjes en werkt dus als epo, maar dan in pilvorm. Het is dus makkelijker toe te dienen dan epo zelf, dat werkt met een spuit." FG-4592 alleen beschikbaar voor deelnemers aan klinische proeven. Het geneesmiddel bevindt zich in de laatste testfase, maar is nog niet goedgekeurd voor de markt. Toch kan het al op verschillende websites besteld worden, als de koper tenminste kan laten zien dat hij onderzoeker is.
Mechano groeifactor (Mechano Growth Factor) (MGF) is een variant van de spier insuline-achtige groeifactor-1 (IGF-1) die op strikte lichaamsbeweging en spierschade. Structureel anders dan andere groeifactoren, zoals IGF-1, dat wordt gesynthetiseerd door de lever, MGF gaat spiervezels skeletspier weefsel te herstellen en voorkomt beschadigde cellen sterven af. Het voegt stamcellen in de spier en wordt geactiveerd door een puls van stimulatie na spierweefsel belangrijke mechanische belasting ondergaan. Genen voor MGF getranscribeerd in mindere mate het ouder daarom spiermassa afneemt bij ouderen en bepaalde ziekten ook interfereren met de productie ervan
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker. efedra, ritalin, amfetamine, cocane, cafene, nicotine, ...
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen. Clenbuterol, Salbutamol
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen. Furosemide, Xipamide, ...
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Dopingtesten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Docu's, interviews en lezingen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpjes van legendarische prestaties op doping
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zou dit met een korreltje zout moeten @heywoodu ? Feit is dat ze gehacked zijn. Polada geeft dat ook toe en heeft sporters genformeerd. Enige onzekerheidje is of die bestanden met positieve tests authentiek zijn.
Op woensdag 14 augustus 2024 11:52 schreef alpeko het volgende: Waarom zou dit met een korreltje zout moeten @:heywoodu ? Feit is dat ze gehacked zijn. Polada geeft dat ook toe en heeft sporters genformeerd. Enige onzekerheidje is of die bestanden met positieve tests authentiek zijn.
Dat ze gehackt zijn zou ik niet met een korrel zout nemen, maar het zou wel weer typisch zijn als zo'n hackgroep positieve tests heeft gefabriceerd. Ik bedoelde dus die positieve tests met zout nemen.
We zullen zien, Poolse NADA is uiteraard volledig klaar voor de komende jaren als dit allemaal waar blijkt te zijn.
Niewiadoma zal bij de start vandaag wel een paar vragen krijgen. Niet zo zeer omdat marihuana enorm spannend is maar het geeft een indicatie of de informatie authentiek is.
Op woensdag 14 augustus 2024 12:04 schreef Faraday01 het volgende: Niewiadoma zal bij de start vandaag wel een paar vragen krijgen. Niet zo zeer omdat marihuana enorm spannend is maar het geeft een indicatie of de informatie authentiek is.
Ja, als ze daar zegt 'ja ik heb wel eens een jointje gerookt' gaan een paar grotere namen wel link worden inderdaad.
Het zou me niet verbazen, maar het zou me ook niet verbazen als 95% van alle landelijke anti doping autoriteiten gegevens hebben die maar beter niet uitgelekt kunnen worden.
Hier zit vast wel wat interessants tussen. Al is POLADA inmiddels uiteraard in de ontkenning geschoten. Poolse atleten zijn clean!! Niet echt een houding die je wil aannemen als nationale dopingautoriteit, maar bon.
twitter
Het blijft toch een merkwaardige sport h, dat wielrennen.
Kan het WADA dit ook nog fact-checken? Krijgen die het door van de NADA's als ze een controle hebben uitgevoerd? Zo ja dan weten die wel of de data die hier genoemd worden uit de lucht gegrepen zijn of niet.
Antwoord staat eigenlijk al in de sheet die hierboven voorbij komt. "Data przekazania system wada". Het wordt doorgegeven aan het WADA dus. Vermoedelijk niet dat de test positief was anders is het hele systeem wel stuk Maar het WADA heeft iets te doen in ieder geval.
[ Bericht 23% gewijzigd door alpeko op 14-08-2024 13:43:47 ]
Op woensdag 14 augustus 2024 13:34 schreef alpeko het volgende: Kan het WADA dit ook nog fact-checken? Krijgen die het door van de NADA's als ze een controle hebben uitgevoerd? Zo ja dan weten die wel of de data die hier genoemd worden uit de lucht gegrepen zijn of niet.
Antwoord staat eigenlijk al in de sheet die hierboven voorbij komt. "Data przekazania system wada". Het wordt doorgegeven aan het WADA dus. Vermoedelijk niet dat de test positief was anders is het hele systeem wel stuk Maar het WADA heeft iets te doen in ieder geval.
Ik weet niet of je de afgelopen tijd het nieuws over WADA hebt gevolgd, maar iets doen staat niet echt in hun woordenboek.
Stukje Chinese zwemmers, stukje USADA.
Het blijft toch een merkwaardige sport h, dat wielrennen.
Lewa hebben we in de SC wel een paar keer op de korrel gehad, net als een paar andere Bayern monsters met een bijzondere transformatie. Hallo Goretzka.
Wat een moeizaam excuus. De masseur van de tennisser had tijdens het toernooi van Indian Wells een wond aan zijn vinger behandeld met een spray die in Itali vrij verkrijgbaar is. Die spray bevatte het middel clostebol, een anabole sterode. Door massages is dat middel in lage waarden in het lichaam van Sinner gekomen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Jannik Sinner ontslaat trainer en fysiotherapeut na dopingaffaire: ‘Geen vertrouwen meer in hen’ Jannik Sinner (23) gaat niet verder met zijn trainer en fysiotherapeut na de veelbesproken dopingzaak. Ondanks dat hij werd vrijgesproken, is de Italiaanse nummer n van de wereld zijn vertrouwen in hen kwijt.
Voorafgaand aan de US Open in New York City kwam Sinner met het nieuws dat hij zijn trainer en fysiotherapeut aan de kant heeft geschoven. ,,Ze hebben een grote rol in mijn carrire gespeeld, maar door deze fouten heb ik geen vertrouwen meer om met hen door te gaan. Het is belangrijk voor mij om met een schone lei te beginnen.” https://www.ad.nl/tennis/(...)eer-in-hen~aac001f0/
HSV wil op epo betrapte voetballer 'niet laten vallen', ondanks vier jaar schorsing
Voetballer Mario Vuskovic van de Duitse club Hamburger SV is voor vier jaar geschorst voor het gebruik van epo. In eerste instantie werd de nu 22-jarige verdediger voor twee jaar geschorst, na een beroepszaak bij het internationale sporttibunaal CAS is de schorsing verdubbeld.
De dopingzaak is opvallend omdat Vuskovic de eerste voetballer is een schorsing krijgt nadat hij is betrapt op het gebruik van epo. De speler en club hebben altijd ontkend. Teamgenoten, supporters en clubbestuurders staan nog altijd openlijk achter de jonge Kroaat, die in 2022 werd overgenomen van Hajduk Split.
Vuskovic, die nog een contract heeft tot komende zomer, liep eind 2022 tegen de lamp bij een dopingcontrole waarop de Kroatische verdediger een schorsing van twee jaar kreeg. De Kroaat en zijn club HSV verzamelden advocaten en experts om naar de zaak te kijken en stapten naar het CAS.
Langer straf
Daar kreeg de voetballer echter niet de gehoopte strafvermindering of zelfs vrijspraak, maar een langere schorsing. Op voorspraak van de Duitse dopingautoriteit NADA en het Wereldantidopingagentschap (WADA) werd de schorsing verdubbeld: van twee naar vier jaar.
ik zou zeggen intensieve testen voor de gehele voetbalploeg. een verdubbeling van de straf is wel erg opmerkelijk, in 99% van de gevallen wordt de straf verminderd door het CAS.
Op vrijdag 30 augustus 2024 09:26 schreef kl1172 het volgende: Wat? Werkt de 'voetbal is een technische sport' niet meer? [..] Ik denk eerder het tegengestelde, het altijd arrogante voetbal dat wel even dacht er onder uit te komen.
De Russische voormalige atlete Tatyana Tomashova, tweevoudig wereldkampioene en tweevoudig olympisch vicekampioene op de 1.500m, heeft een schorsing van tien jaar gekregen wegens nieuwe inbreuken op de antidopingregelgeving, zo maakte het Internationaal Sporttribunaal TAS bekend. Daarnaast moet ze haar zilveren medaille van de Olympische Spelen van 2012 in de Britse hoofdstad Londen inleveren.
De intussen 49-jarige ex-atlete werd geschorst nadat eind 2021 bij een nieuwe analyse van twee stalen van een antidopingcontrole, die bij haar werden afgenomen op 21 juni en 17 juli 2012, de aanwezigheid van anabolische steroden werd vastgesteld.
Niet veel later eindigde ze op de Spelen van Londen op de vierde plaats, maar de Turkse nummers n en twee Alptekin en Bulut werden op doping betrapt en geschrapt en daardoor schoof Tomashova op naar stek nummer twee, goed voor zilver. Na de schrapping van de tweede plaats van Tomashova, is het zilver nu voor de Ethiopische Abeba Aregawi en het brons voor de Amerikaanse Shannon Rowbury. Het goud ging naar de Bahreinse Maryam Jamal.
Tomashova liep in 2008 al een eerste keer tegen de dopinglamp, nadat in haar staal de urine van iemand anders werd aangetroffen. Daarvoor kreeg ze destijds een schorsing van twee jaar, waardoor ze niet aan de Spelen van Peking kon deelnemen. Vier jaar eerder had ze zilver veroverd op de Olympische Spelen van Athene.
Paard van Tine Magnus test positief op doping tijdens Spelen: vierde plek Belgische eventingruiters geschrapt
De Belgische eventingruiters, die als vierde eindigden op de recente Olympische Spelen in Parijs, zijn alsnog gediskwalificeerd omdat Dia, het paard van Tine Magnus, positief heeft getest op doping. Dat maakte de overkoepelende organisatie van de paardensport (FEI) donderdag bekend.
De bloedtest, die tijdens de Spelen werd uitgevoerd, onthulde sporen van trazodon. Dit middel staat op de FEI-lijst van stoffen die verboden zijn tijdens wedstrijden.
Tine Magnus, die als 28e eindigde in het individuele onderdeel, krijgt een voorlopige schorsing vanaf de datum waarop de positieve test aan het licht kwam (3 september), in afwachting van een beslissing van het antidopingtribunaal van de FEI. De voorlopige schorsing geldt ook voor haar paard en bestrijkt een periode van twee maanden.
“Met de grootste verbazing en verdriet heb ik kennis moeten nemen van een positief dopingresultaat van mijn paard Dia, tijdens de Olympische Spelen”, schreef Magnus in een reactie op Instagram. “Samen met de federatie en mijn team gaan we op zoek naar de oorzaak van dit ook voor mij zeer verrassend resultaat. Ik verzeker jullie dat ik of iemand van mijn team nooit enige vorm van doping heeft gebruikt. Ik ben een sportvrouw die eerlijkheid hoog in het vaandel draagt en ga er alles aan doen om het tegendeel te bewijzen. Ik hoop op jullie steun en vertrouwen.”
Dopingstraf Pogba fors ingekort, Franse middenvelder mag in maart weer voetballen
Paul Pogba kan in maart terugkeren op het voetbalveld. De Franse middenvelder is met succes in beroep gegaan tegen zijn dopingschorsing van vier jaar voor het gebruik van testosteron. Bij het internationaal sporttribunaal CAS werd de straf teruggeschroefd naar achttien maanden.
Bijzonder dat ze het in haar biografie zet, als je al op scherp staat(2 gemiste controles), is het oerstom om daarna nog een keer 2 oproepen op je telefoon te missen en de deur niet open te doen.
Ze zal het vast hebben op laten schrijven om haar onschuld wat uit te leggen maar ik vind dit echt zo'n geval van waar rook is, is vuur.