• maandag 12 augustus 2024 @ 20:50 • 1
symbolisch ambassadeur
Zijn er leden met een nieuwbouwhuis die ook een uitbouw hebben?
Ik heb straks/nu het dilemma dat ik vanuit de bouw een kleine uitbouw kan meenemen tijdens de bouw. Alleen in mijn hoofd is het vrij prijzig, 1,2 m diep en 4,8 breed ~¤40.000,- (inclusief heien, verleggen vloerverwarming, schuifpui (wil eigenlijk openslaande deuren, dat is meerwerk ~¤3000,-)
Wat hebben jullie gedaan? Gelijk in de bouw laten doen, of achteraf voor misschien minder geld?
Wat beviel beter of heb je ergens spijt van? Tips zijn ook welkom.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."

• maandag 12 augustus 2024 @ 21:05 • 2
Is onmogelijk
Ik heb hier toevallig de optielijst van een project waar die keuze ook nog gemaakt moet worden:
Uitbouw beganegrond 1200mm ¤ 19.500,-
Uitbouwen beganegond met 1,2 meter.
Uitbouw beganegrond 2400mm ¤ 26.500,-
Uitbouwen beganegond met 2,4 meter.
Uitbouw beganegrond 2400mm met lichtstraat ¤ 36.800,-
Uitbouwen beganegond met 2,4 meter. In het plattedak van de uitbouw een vrijstaande lichtstraat (lessenaarsdak) van ca 2,4 x1 meter
Dubbel openslaande tuindeuren achtergevel ¤ 2.850,-
In plaats van de standaard loopdeur, dubbele tuindeuren
Dus ja, dat lijkt redelijk aan de prijs te zijn, moet ik wel zeggen dat de gegevens van dit project ergens in het Noorden is, dus dat kan ook nog uitmaken, zeker als er extra heien nodig is.
Qua vloerverwarming ga ik er vanuit dat die dan ook wordt doorgelegd.
Het kan best zijn dat het voor jouw locatie geen gigantisch bedrag is.
Overigens zou ik het wel direct laten doen, geen gezeik met een andere vloer, vloerverwarming aanpassen, aansluiting van het dak en vooral: garantie als het niet goed zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• maandag 12 augustus 2024 @ 21:06 • 3
Op maandag 12 augustus 2024 20:50 schreef whY... het volgende:
Ik heb straks/nu het dilemma dat ik vanuit de bouw een kleine uitbouw kan meenemen tijdens de bouw. Alleen in mijn hoofd is het vrij prijzig, 1,2 m diep en 4,8 breed ~¤40.000,- (inclusief heien, verleggen vloerverwarming, schuifpui (wil eigenlijk openslaande deuren, dat is meerwerk ~¤3000,-)
Wat hebben jullie gedaan? Gelijk in de bouw laten doen, of achteraf voor misschien minder geld?
Bij de bouw laten doen, was bij onze aannemer bijna 4 jaar geleden gelukkig niet zo duur, voor nog geen ¤20.000 hadden we een uitbouw begane grond van 2.80m (5.35 breed) bij onze tweekapper. De achtergevel hebben we verder niet aangepast. Ik zie dat bij de nieuwste bouwfase dat de prijs met ongeveer ¤4.000 is gestegen, dat valt me echt alles mee. Ik zou er bij die prijzen van onze aannemer geen moment over twijfelen. Destijds keken we ook bij een project van een andere aannemer en daar lag de prijs op ruim ¤30.000 voor een kleine uitbouw van 1.2 meter, dat zouden we ook wel gedaan hebben, maar ik ben blij dat we bij ons huidige huis ingeloot waren

Ik weet van mensen waarbij het ooit via de aannemer duur was dat ze met de hele rij samen het achteraf hebben laten doen, een dag na oplevering lagen dus de achtergevels er al uit.

• maandag 12 augustus 2024 @ 21:14 • 4
Poepz0r
Op maandag 12 augustus 2024 20:50 schreef whY... het volgende:
In Nederland mokerduur. In België offerte laten maken, dat scheelde schrik niet 40%! met de prijzen in Nederland. Vooral de uurlonen liggen beduidend lager. Was voor een uitbouw van 3 breed 4 lang 30.000 kwijt all-in! Prefabmaat.nl vraagt hier 55.000 voor even ter vergelijking

• maandag 12 augustus 2024 @ 21:54 • 5
symbolisch ambassadeur
Op maandag 12 augustus 2024 21:05 schreef Leandra het volgende:
Op maandag 12 augustus 2024 21:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Voor mijn gevoel is die 43.000 gewoon veel geld voor en klein bijgebouw(tje), provincie Zuid-Holland Westland.

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:19 • 6
Wij hebben in 2016 een uitbouw van 2,4m x6m laten plaatsen voor zo'n 24k dacht ik. Kwam nog 4k bij voor een volledig glazen achterpui.
1,2 x4,8m voor 40k is echt behoorlijk aan de prijs zeg ! Kun je ook 2,4m uitbouwen, wat kost dat ?
Achteraf zou ik niet doen, dan zit je met de erfgrens, garantie, etc. Gewoon gelijk doen en als het te duur is dan een ander project kiezen. (Westland wordt komende jaren helemaal volgebouwd)

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:23 • 7

3 offertes binnen voor uitbouw in het Westland van 2.10 bij 5.10
47k, 56k en 61k
Gewoon kale oplevering nog, zonder vloerverwarming of verwerkte electra. Enkel ruwbouw

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:26 • 8
Is onmogelijk
Op maandag 12 augustus 2024 21:54 schreef whY... het volgende:
[..]
[..]
Voor mijn gevoel is die 43.000 gewoon veel geld voor en klein bijgebouw(tje), provincie Zuid-Holland Westland.
Ah, Westland.... tsja, andere ondergrond en andere bouwprijzen, het verbaast me al niet meer.
Ik zou het direct laten doen.
Wullie bin KOEL © Soneal

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:27 • 9
2 jaar geleden bij de nieuwbouw een uitbouw van 2.40 diep en 5.40 breed meteen door de aannemer laten doen. Was toen zo'n 27k. Absoluut geen spijt van, geen gedoe achteraf. Dan moet de achtergevel er eerst weer uit, vloerverwarming doortrekken, hoe zit dat met aansprakelijkheid, etc etc. Moet wel zeggen dat ie bij jou dan stevig aan de prijs is...

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:38 • 10
Op maandag 12 augustus 2024 22:23 schreef admiraal_anaal het volgende:
3 offertes binnen voor uitbouw in het Westland van 2.10 bij 5.10
47k, 56k en 61k
Gewoon kale oplevering nog, zonder vloerverwarming of verwerkte electra. Enkel ruwbouw 
Prijzen zijn sowieso idioot gestegen want 4 jaar geleden deed ik een interesse peiling en was ik tussen de 29k en 38k kwijt maar dan wel volledig afgewerkt.
Grote spijt dat ik het toen niet meteen gedaan heb

• maandag 12 augustus 2024 @ 22:45 • 11
In 2017 in zuid-holland 30k betaald voor 2.4 bij 5.5. Inclusief openslaande deuren en doorliggen vloerverwarming.
Zo te zien was het toen een stuk goedkoper, schrik wel van de prijzen die hier genoemd worden.

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:05 • 12
Poepz0r

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:12 • 13
Is onmogelijk
Op maandag 12 augustus 2024 22:45 schreef BEFEM het volgende:
In 2017 in zuid-holland 30k betaald voor 2.4 bij 5.5. Inclusief openslaande deuren en doorliggen vloerverwarming.
Zo te zien was het toen een stuk goedkoper, schrik wel van de prijzen die hier genoemd worden.
Alles was toen een stuk goedkoper, ik heb mijn huis laten bouwen in 2020/2021 en daar zou ik nu ook zo 20-25% meer voor kwijt zijn (alleen de bouwkosten dus al).
Wullie bin KOEL © Soneal

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:13 • 14
symbolisch ambassadeur
Super goede tips hier allemaal!

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:14 • 15
symbolisch ambassadeur
Op maandag 12 augustus 2024 22:19 schreef Sport_Life het volgende:
Wij hebben in 2016 een uitbouw van 2,4m x6m laten plaatsen voor zo'n 24k dacht ik. Kwam nog 4k bij voor een volledig glazen achterpui.
1,2 x4,8m voor 40k is echt behoorlijk aan de prijs zeg ! Kun je ook 2,4m uitbouwen, wat kost dat ?
Achteraf zou ik niet doen, dan zit je met de erfgrens, garantie, etc. Gewoon gelijk doen en als het te duur is dan een ander project kiezen. (Westland wordt komende jaren helemaal volgebouwd)
2,4m 60.000

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:20 • 16
Op maandag 12 augustus 2024 21:54 schreef whY... het volgende:
[..]
[..]
Vind het echt belachelijk, wij hebben het 7 jaar geleden ook laten doen als meerwerk. Ook 4.8 breed 1.2 diep en dat was ¤12000,- en openslaande deuren ook iets van ¤2k erbij.
Snap dat het nu een stuk duurder is, maar 40K slaat echt nergens op als je het mij vraagt
In midden van get land trouwens
Maar goed als je het graag wil dan is het met de bouw meenemen wel het mooiste en 40k extra op je hypotheek zal het einde vd wereld ook niet zijn gok ik

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:22 • 17
Is onmogelijk
Op maandag 12 augustus 2024 23:20 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vind het echt belachelijk, wij hebben het 7 jaar geleden ook laten doen als meerwerk. Ook 4.8 breed 1.2 diep en dat was ¤12000,- en openslaande deuren ook iets van ¤2k erbij.
Snap dat het nu een stuk duurder is, maar 40K slaat echt nergens op als je het mij vraagt
In midden van get land trouwens
Locatie maakt voor dit soort dingen echt wel uit, als je al moet heien voor een aanbouw dan wordt het een duur grapje.
Wullie bin KOEL © Soneal

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:23 • 18
Is onmogelijk
Op maandag 12 augustus 2024 23:14 schreef whY... het volgende:
[..]
2,4m 60.000
Als je dat hebt en er blijft nog een stuk tuin over dan zou ik dat ook maar gelijk overwegen, 4,80 is echt wel smal, dus dan wil je wel wat meer lengte hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:26 • 19
Op maandag 12 augustus 2024 23:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Locatie maakt voor dit soort dingen echt wel uit, als je al moet heien voor een aanbouw dan wordt het een duur grapje.
Het is nieuwbouw dus heien moeten ze toch al. 2 palen extra verklaart dat grote verschil niet want het wordt direct meegenomen met de rest van de fundering.
En het westland is nou niet echt afgelegen ofzo

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:26 • 20
Op maandag 12 augustus 2024 23:14 schreef whY... het volgende:
[..]
2,4m 60.000
Pfff dat is 5200 per M2.
Ik denk wel dat je dat er uiteindelijk bij verkoop weer uithaalt, de vraag is kun je het (makkelijk) betalen zonder concessies te doen. En houd je nog een beetje tuin over , hoe diep is je tuin ?

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:30 • 21
Je kunt ook overwegen om alleen het heiwerk nu te laten doen.

• maandag 12 augustus 2024 @ 23:43 • 22
Poepz0r
[..]
Zoals gezegd koop het in België. Scheelt de helft in aanschaf.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:04 • 23
Is onmogelijk
Op maandag 12 augustus 2024 23:43 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zoals gezegd koop het in België. Scheelt de helft in aanschaf.
Ja, leuk voor je, succes met je heipalen op je aanhanger en ze dan in NL de grond in slaan.
Wullie bin KOEL © Soneal

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 06:00 • 24
Wat een prijzen zeg.
4 jaar geleden heeft mijn moeder voor haar nieuwbouw woning ook een 1.2 meter uitbouw genomen. 7 mtr breed.
11.500 euro.
Daar zat dan gelijk dubbele openslaande deuren bij en verviel dus het normale kozijn met aparte deur.
Maar ze wilde juist geen openslaande deuren, en vooral ook een normaal raam met vensterbank. Kreeg ze nog 1800 euro eraf en werd gewoon het originele raam en deur geplaatst.
Oke, dat was in Friesland.
Maar 40.000 euro voor een uitbouw van 1.2 bij 4.8 meter?? Kwa extra materiaal en arbeid is het peanuts als ze dit bij de bouw direct meenemen. Je wordt genaaid, maar tegelijkertijd weten ze dat bijna iedereen het toch neemt.
Acheraf is ook te doen. Maar vindt maar een betrouwbare aannemer. En op de binnenmuren blijf je altijd de overgang zien. En die aannemertjes weten ook de prijzen wel.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:21 • 25
Wij hebben een bestaand huis en toen we aan een uitbouw zaten te denken, kregen we te horen dat het ¤60.000 zou gaan kosten exclusief het aanbrengen van bekabeling voor stroom en licht.
De bestaande deur zou gebruikt worden en ik geloof het raam ook.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:36 • 26
[..]
Hier werd er ook geheid en kon en kan het gelukkig wel voor een fatsoenlijke prijs

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:41 • 27

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:37 • 28
In het verleden nogal duizelig
Ik vind die 40k echt absurd duur maar feit is wel dat het eigenlijk alleen tijdens de bouw direct mooi gedaan kan worden. Als je buren bijvoorbeeld geen uitbouw nemen kan je direct bij de bouw de buitenmuren op hun grond plaatsen (staat netjes in de akte) waardoor je binnenmuren netjes doorlopen. Achteraf mag je niet meer over die erfgrens heen zonder toestemming en krijg je binnen dus een verspringing.
Als de buren wel al een uitbouw hebben en je wil achteraf je binnenmuren niet laten verspringen moeten de buren akkoord gaan om aan de buitenkant van hun uitbouw te gaan rommelen om dit mogelijk te maken.
Maar die 40k drukt wel flink op het meerwerkbudget, oef
Ik heb je lief mijn hele leven

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:52 • 29
symbolisch ambassadeur
Op maandag 12 augustus 2024 23:26 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Pfff dat is 5200 per M2.
Ik denk wel dat je dat er uiteindelijk bij verkoop weer uithaalt, de vraag is kun je het (makkelijk) betalen zonder concessies te doen. En houd je nog een beetje tuin over , hoe diep is je tuin ?
8,5 meter geloof ik, ik kan er een halve meter naast zitten, ik denk dat 2,4 te lang wordt, dan blijft er 5 tot 6 meter over.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:56 • 30
symbolisch ambassadeur
Op dinsdag 13 augustus 2024 11:37 schreef laziness het volgende:
Ik vind die 40k echt absurd duur maar feit is wel dat het eigenlijk alleen tijdens de bouw direct mooi gedaan kan worden. Als je buren bijvoorbeeld geen uitbouw nemen kan je direct bij de bouw de buitenmuren op hun grond plaatsen (staat netjes in de akte) waardoor je binnenmuren netjes doorlopen. Achteraf mag je niet meer over die erfgrens heen zonder toestemming en krijg je binnen dus een verspringing.
Als de buren wel al een uitbouw hebben en je wil achteraf je binnenmuren niet laten verspringen moeten de buren akkoord gaan om aan de buitenkant van hun uitbouw te gaan rommelen om dit mogelijk te maken.
Maar die 40k drukt wel flink op het meerwerkbudget, oef 
Financieel zou het moeten lukken maar met 20k zou ik ook andere dingen kunnen doen. Als het 10 of 15 k goedkoper was zou ik 100% gedaan hebben, nu waarschijnlijk ook wel maar is er meer twijfel.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:04 • 31
Poepz0r
Op dinsdag 13 augustus 2024 00:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, leuk voor je, succes met je heipalen op je aanhanger en ze dan in NL de grond in slaan.
Zoals gezegd prijs is all-in Hun regelen dat.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:04 • 32
In het verleden nogal duizelig
Op dinsdag 13 augustus 2024 14:56 schreef whY... het volgende:
[..]
Financieel zou het moeten lukken maar met 20k zou ik ook andere dingen kunnen doen. Als het 10 of 15 k goedkoper was zou ik 100% gedaan hebben, nu waarschijnlijk ook wel maar is er meer twijfel.
Vraag eens naar korting als er meer buren mee doen. Alle uitbouwen aan elkaar is makkelijker dan één losse.
Ik heb je lief mijn hele leven

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:11 • 33
Piña colada
Dit is 1 van de weinige dingen die wij mee hebben laten nemen in het meerwerk. Was het meteen netjes afgewerkt, geen gedoe met (vloer)verwarming. Dat was ons het geld meer dan waard.
Ja een nieuwbouwhuis is nou eenmaal veel geld. Maar het is ook heel veel gedoe, vooral als je achteraf nog dingen wilt aanpassen, dus je kiest maar net wat het zwaarst weegt.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:48 • 34
Let' Rock Bitch!
Dit is natuurlijk het verdienmodel. Ze vragen absurde bedragen bij projectbouw voor meerwerk. Een extra stopcontact kost je snel 200 of meer. Terwijl het aan materiaal eurowerk is en extra werk iets meer.
Maar 40.000 voor een uitbouw sjezus.
In 2019 projectbouw gekocht en daar was onze uitbouw van 1,20m ( 6m breed ) 7.950 euro.

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:59 • 35
Is onmogelijk
Op dinsdag 13 augustus 2024 17:04 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zoals gezegd prijs is all-in Hun regelen dat.
Zoals gezegd: Succes!
Wullie bin KOEL © Soneal

• dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:04 • 36
Poepz0r
Op dinsdag 13 augustus 2024 21:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zoals gezegd: Succes!
Uitbouw staat er al? Overigens als tip; bouwbedrijven net over de grens in België dus zou ik aanraden. Zij hebben ervaring met de Nederlandse regels, heipalen, grond etc.

• dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:26 • 37
symbolisch ambassadeur
Ik ben er wel achter waarom de uitbouw zo duur is, er gaat 33% naar de gemeente/andere partij.
We hebben het overigens wel gedaan, de 1,2 meter versie.