bazbo cd2497: Van Der Graaf - The Quiet Zone / The Pleasure Dome![GUruzb8XcAEj9Nv?format=jpg&name=small]()
Na het verschijnen van
Pawn Hearts en nog meer uitputtende tournees zegt Peter Hammill begin 1972 dat hij ermee stopt. Hij richt zich op zijn solocarrière, maar in 1975 komen Guy Evans, Hugh Banton, David Jackson en hij toch weer bijeen. Hammill speelt vanaf dan ook elektrische gitaar, waardoor het VDGG-geluid nóg zwaarder wordt. In korte tijd brengt de groep drie platen uit:
Godbluff,
Still Life en
World Record. Ik heb die (nog) niet. Begin 1977 zegt Banton dat hij het intensieve touren niet langer wil en hij stopt. Kort daarop vertrekt ook Jackson. Evans en Hammill doen een beroep op oud-bassist Nic Potter en vinden violist Graham Smith. Inmiddels heeft ook de punk zijn intrede in de wereld gedaan en het nieuwe viertal - dat vanaf dan opereert onder de naam zonder Generator - brengt een veel puntiger vorm van hun muziek: een soort protoprogpunk. Het levert met
The Quiet Zone / The Pleasure Dome uit 1977 een wat toegankelijker, maar toch uiterst intense plaat op. Wat mij betreft zijn de hoogtepunten
Cat's Eye / Yellow Fever (Running) en
The Sphinx In The Face, maar ook hier is geen enkel minder nummer te vinden. Ik koop het album pas op 28 november 2016, een remaster uit 2005 met een paar extraatjes: de single
Doors die niet op het album staat, B-kantje
Ship Of Fools en een demo van
The Wave. Met het kwartet gaat Van Der Graaf uitgebreid op tournee, cellist Charles Dickie speelt mee om het geluid breder te krijgen, af en toe doet David Jackson mee en een verslag van een van de luidste en rauwste versies van VDG is te horen op het livealbum
Vital, dat ik (nog) niet heb. In 1978 stopt de groep opnieuw en dit keer lijkt het definitief.
The Quiet Zone / The Pleasure Dome is een ijzersterk album van een band die moeiteloos overeind bleef tijdens de - voor veel progressiverockbands - 'moeilijke' punkjaren. Gave plaat.
[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 11-08-2024 20:09:18 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net