abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214659637
quote:
Klimaatactivisten blokkeren cruiseschip bij IJmuiden, ruim 2000 passagiers getroffen

Klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben vannacht bij de sluizen in IJmuiden een cruiseschip opgewacht en geblokkeerd dat op weg was naar Amsterdam. De meer dan 2000 toeristen en hun bagage zijn van het cruiseschip gehaald en per bus vervoerd naar Amsterdam en Schiphol.

De activisten hadden zich rond 03.00 uur vastgeketend aan het hek van een van de sluizen, waardoor die niet open konden, meldt AT5. De politie greep nadien niet in.

"Deze actie is een directe aanklacht tegen de schandalige vervuiling veroorzaakt door de cruisevaart", laat Extinction Rebellion weten. "We weten al lang dat cruiseschepen schade toebrengen aan het milieu, maar het is belangrijk om ook de impact op de menselijke gezondheid in dat plaatje te verwerken."

Het schip dat kwam vast te liggen is de Jewel of the Seas, met een capaciteit van 2110 passagiers en 858 crewleden. Het had eigenlijk om 06.00 uur moeten afmeren bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA), in het centrum van de hoofdstad.
Demonstratierecht

Volgens een woordvoerder van de politie hadden zeven actievoerders zich vastgeketend en vastgelijmd. De politie greep niet in omdat het ging om een demonstratie, zegt de woordvoerder. "Zolang er geen mensen in levensgevaar zijn hoeven we niet per se in te grijpen, want er is demonstratierecht in Nederland.".

De politie ging wel in gesprek met de gemeente om uit te zoeken of er alsnog ingegrepen moest worden, maar dat bleek niet nodig. De activisten vertrokken rond 07.00 uur uit zichzelf.

Hoewel de sluis na 07.00 uur weer open had gekund, liet een woordvoerder van het Amsterdamse havenbedrijf Port of Amsterdam toen al weten dat het schip niet meer zou doorvaren naar de PTA. Dat had te maken met het feit dat Amsterdam vandaag de eindbestemming was voor een deel van de passagiers. "De reis met het schip van de sluis in IJmuiden naar de terminal in Amsterdam zou te veel tijd hebben gekost voor de mensen die een vroege vlucht naar huis van Schiphol hadden", aldus de woordvoerder tegen NH.
Dagje Amsterdam

Het havenbedrijf heeft meer dan tachtig touringcars en vrachtwagens uit heel Nederland ingezet om de opvarenden naar Schiphol en Amsterdam te brengen. Aan het eind van de middag worden er opnieuw bussen ingezet: om de mensen op te halen die een dagje Amsterdam hebben gedaan en hen terug te brengen naar het schip. Maar ook om de nieuwe passagiers op te pikken die vandaag eigenlijk in Amsterdam zouden opstappen.
Bron

De terroristen van Extinction Rebellion hebben weer van zich laten horen. Nu was de scheepvaart aan de beurt, want ja de milieugekkies voelen zich boven iedere wet verheven en vinden dat ze het recht hebben om andermans vakantie te verzieken. De politie stond erbij en keek er na. Uiteindelijk heeft een groot aantal voertuigen een stuk vervoer van het betreffende schip overgenomen. Daarmee is Extinction Rebellion dus geen steek verder mee gekomen.
  Moderator zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:53:35 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_214659778
Goed om te weten dat ik de auto in het centrum voortaan op de stoep kan parkeren. Geen levensgevaar dus geen politie die een boete komt geven
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_214659802
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214659821
Prima actie verder. Het hele concept van een cruiseschip is absurd.

Burgerlijke ongehoorzaamheid is de meest effectieve manier om systematische veranderingen te bewerkstelligen.
pi_214659830
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 15:57 schreef Mikeytt het volgende:
Jij zit toch zelf in de scheepvaart? :?
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:58:22 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214659836
quote:

Burgerlijke ongehoorzaamheid is de meest effectieve manier om systematische veranderingen te bewerkstelligen.
Dit ja.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214659847
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 15:58 schreef KvanG het volgende:

[..]
Ja.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:01:29 #8
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214659862
Heel goed, oprotten met die cruiseschepen
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:03:38 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214659895
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 15:58 schreef KvanG het volgende:

[..]
Mikey maakt ook verre vliegvakanties, een prima voorbeeld van de extinction rebellion generatie, een grote bek, maar zelf lekker de geneugten van verre vakanties waarnemen. Voor hun gaat het erom wat je op sociale media post en waar je demonstreert, niet om wat je zelf doet. Virtue Signaling is belangrijker dan het goede doen.
  Moderator zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:06:31 #10
42184 crew  DaMart
pi_214659938
quote:
Het havenbedrijf heeft meer dan tachtig touringcars en vrachtwagens uit heel Nederland ingezet om de opvarenden naar Schiphol en Amsterdam te brengen.
En de politie greep dus ook niet in toen er mensen achterin vrachtwagens werden vervoerd?
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:06:47 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214659944
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mikey maakt ook verre vliegvakanties, een prima voorbeeld van de extinction rebellion generatie, een grote bek, maar zelf lekker de geneugten van verre vakanties waarnemen. Voor hun gaat het erom wat je op sociale media post en waar je demonstreert, niet om wat je zelf doet. Virtue Signaling is belangrijker dan het goede doen.
Haha, duidelijk nooit met een XR rebel gesproken, want er is werkelijk niemand die tegenstander is van vliegvakanties _O-
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:07:39 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214659955
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 16:06 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Haha, duidelijk nooit met een XR rebel gesproken, want er is werkelijk niemand die tegenstander is van vliegvakanties _O-
Vergeet er geen selfie bij te posten, trollekind
pi_214659990
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 16:06 schreef DaMart het volgende:

[..]
En de politie greep dus ook niet in toen er mensen achterin vrachtwagens werden vervoerd?
Misschien werden die gebruikt om de baggage te vervoeren? :?
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:33:07 #14
65846 Bocaj
47th President.
pi_214660362
Cruiseschepen lusten best een slok.
Kan best begrijpen dat ze schoner en zuiniger moeten worden.
Daar zullen ze best mee bezig zijn maar zoiets kost tijd.

XR wil natuurlijk alles weer verboden hebben en de mens terugbrengen naar paard en wagen.

Weet niet of de scheepvaart an sich nog steeds zo vervuild is als wordt gezegd.
Lijkt mij dat daar ook stappen worden gemaakt.
pi_214660559
Dat cruiseschepen zoveel brandstof verbruiken, is vooral omdat ze zo ontzettend groot zijn. Een modern cruiseschip is ongeveer twee keer zo lang, twee keer zo hoog en twee keer zo breed als indertijd de Titanic.
pi_214660738
In die Noorse fjorden zie je ook die mega schepen, dat vind ik toch eigenlijk wel onnodig.
Verder wil ik bepaalde acties best begrijpen, maar het gaat me veel te ver als hulpdiensten en routes naar het ziekenhuis geblokkeerd worden. Bovendien zitten er hypocriete elitaire etters tussen XR, ik ken er wel een paar. :')
pi_214660745
Een cruise lijkt mij niets, maar als mensen dit als vakantie willen moet dat natuurlijk gewoon kunnen. Zulke klimaatactivisten, die graag de vakantie van anderen willen verpesten, moeten meteen voor een paar jaar worden vastgezet, dan stoppen dit soort acties meteen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214660785
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 16:53 schreef HowardRoark het volgende:
Een cruise lijkt mij helemaal niets, maar als mensen dit als vakantie willen moet dat natuurlijk gewoon kunnen. Zulke klimaatactivisten, die graag de vakantie van anderen willen verpesten, moeten meteen voor een paar jaar worden vastgezet, dan stoppen dit soort acties meteen.
Op zich lijkt het me best wat om elke morgen wakker te worden in een mooie stad of andere omgeving terwijl je 's nachts vaart. Maar met een paar 1000 man op zo'n drijvend flatgebouw lijkt me dan weer niks. :{w
pi_214660820
quote:

Plus 1. Alleen 1 puntje: je bedoelt w.s. systemische verandering. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_214660839
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kun je dit betoog nog ondersteunen met een plaatje van de Gini index Piet? -O-
O wat zat je daar mis oude prutsert.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_214660864
quote:

Dat geldt ook alleen maar voor dingen die bij jou mening passen. Zodra mensen burgerlijk ongehoorzaamheid van de andere kant komt, sta je op je achterste benen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:06:26 #22
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214660927
Stelletje aandachtshoeren krijgen weer wat ze willen.

Het is gewoon een stelletje autisten die niet doorhebben hoeveel ze anderen irriteren. Ik heb geen enkele sympathie voor die lui.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:08:09 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214660944
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 17:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat geldt ook alleen maar voor dingen die bij jou mening passen. Zodra mensen burgerlijk ongehoorzaamheid van de andere kant komt, sta je op je achterste benen.
En een volkomen verkeerd signaal natuurlijk. Het is gewoon jankende kinderen hun zin geven om maar van het gejank af te zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214661254
Zinloze actie weer. Ze krijgen toch nooit iets voor elkaar. Net als met die snelwegblokkades waar ze pas mee zouden stoppen zodra de zogenaamde 'fossiele subsidies' afschaft zouden worden. Dat is ook niet gelukt terwijl de blokkades zijn gestopt.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:31:53 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214661277
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 17:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kun je dit betoog nog ondersteunen met een plaatje van de Gini index Piet? -O-
O wat zat je daar mis oude prutsert.
Heb je het artikel ook gelezen, wat ik daar onder poste? En de reactie van Mvr T?
You rather have the poor poorer, provided the rich are less rich.
Inkomstenongelijkheid is prima, het brengt meer welvaart voor iedereen. Nivelleren is verkeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')