Dit zijn veel grotere protesten dan een paar honderd man. En het gaat niet om inflatie, maar om de invloed van de islam en Arabisch superioriteitsdenken. Trap niet in die desinformatie van nu.nl, waarschijnlijk opgetikt door een wereldvreemde GL-aanhanger of een moslim die de anti-islam beweging in Iran niet ziet zitten.quote:Op woensdag 31 december 2025 12:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bericht van afgelopen maandag. Zelfs voor een protestje van een paar honderd man wordt er al een bericht geschreven.
https://nos.nl/artikel/25(...)n-torenhoge-inflatie
Terugkeer van een sjah zal inderdaad niet alles beter maken maar het verwijderen van de huidige staatsideologie en hun proxies met hun fixatie op het vernietigen van Jeruzalem zal wel meer rust in de regio en indirect Europa brengen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:47 schreef Qarrad het volgende:
Overigens ben ik op zijn zachtst gezegd niet heel overtuigd dat het een groot bloemencorso wordt daar als er weer een sjah aan het hoofd zou staan en ik ben ook niet team "alles is beter dan dit" want het kan ook nog erger en ik zie Iran graag stabiel, rustig en welvarend en niet als een sektarische arena zonder uitzicht op rust.
Het is wel iedere keer ietsje groter, en dat ze nu de bazaar en commercie meedoen is wel een grote.quote:Op woensdag 31 december 2025 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is natuurlijk al vaker onrustig geweest in Iran. De vraag is of het doorzet of weer uitdooft.
Het Iraanse regime gaat grof geweld gebruiken. Zonder veroordeling van het westen of activitische organisaties als Amnesty of Oxvam Novib.quote:Op woensdag 31 december 2025 16:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]![]()
Maar ik vrees dat dit nog best wel bloederig kan worden
Waarom zou AI en een Oxfam het aanstaande bloedige neerslaan van demonstraties NIET veroordelen? Je suggereert dat zij graag burgers de doodstraf zie krijgen.... Waar haal je bij deze misselijke onzin vandaanquote:Op woensdag 31 december 2025 16:27 schreef Homey het volgende:
[..]
Het Iraanse regime gaat grof geweld gebruiken. Zonder veroordeling van het westen of activitische organisaties als Amnesty of Oxvam Novib.
Het Iraanse regime is voor hen een grote vriend in de heilige oorlog tegen het 'zionisme'. En dat regime is islamitisch, dus daarover geen kritiek want "islamofobie".
Zo rollen de antisemieten.
Intussen voert het Iraanse volk een hele belangrijke strijd. Voor hun mensenrechten, voor hun toekomst en tegen de almacht van het islamisme in die hele regio.
Doen ze dat dan? Graag een link!quote:Op woensdag 31 december 2025 16:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waarom zou AI en een Oxfam het aanstaande bloedige neerslaan van demonstraties NIET veroordelen? Je suggereert dat zij graag burgers de doodstraf zie krijgen.... Waar haal je bij deze misselijke onzin vandaan
Jij stelt dus bewijs jij maar dat zij niks gezegd hebben bij een van de tig vorige grote protesten... Google gooit mij dood als ik Google op "amnesty internarional" "Iran". Met before:jjjj-mm-dd en after: kan je gericht zoeken binnen bepaalde datums.quote:
Gaat om deze protesten slimmerik. Jij geeft geen link!quote:Op woensdag 31 december 2025 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij stelt dus bewijs jij maar dat zij niks gezegd hebben bij een van de tig vorige grote protesten... Google gooit mij dood als ik Google op "amnesty internarional" "Iran". Met before:jjjj-mm-dd en after: kan je gericht zoeken binnen bepaalde datums.
Ik heb heel goed opgelet. Maar alsnog zie ik je geen bronnen geven voor je beweringen. "Dude, geloof mij nou maar 1+1=2" is voor mij geen bron.quote:Op woensdag 31 december 2025 16:45 schreef Homey het volgende:
[..]
De media is faliekant anti-israel en rabiaat pro-palestina en pro-islam.
De Nederlandse pers doet niks anders dan als doorgeefluik fungeren van de staatspropaganda van Qatar, Al-Jazeera. Met hun vuige antisemitisme Hamas propaganda.
Heb je niet opgelet ofzo?
En dat komt inderdaad door moslims op de redacties, die met hun Arabische antisemitisme en israël-haat de wederoplevende antisemisme onder links Nederland aanvullen. 1+ 1 = 2.
Dude, surf nu naar nos.nl en control f op iran. wat zie je? wat valt je op? Of beter, wat valt wat je op wat ze niet benoemen?
De protesten zijn net begonnen, zijn er dan al doden gevallen of andere misstanden, die door AI of Oxfam veroordeeld moeten worden?quote:Op woensdag 31 december 2025 16:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Gaat om deze protesten slimmerik. Jij geeft geen link!
Wat doet de Amerikanen nu beter dan?quote:Op woensdag 31 december 2025 18:54 schreef Lyrebird het volgende:
Nu met Trump aan het roer kan dit wel tot de val van het regime daar gaan leiden.
Waarom denk je dat er protesten zijn?quote:Op woensdag 31 december 2025 19:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wat doet de Amerikanen nu beter dan?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de Verenigde Staten momenteel veel invloed heeft op de uitkomst.
Er zijn iedere drie jaar van dit soort protesten. De redenen zijn vergelijkbaar.quote:Op woensdag 31 december 2025 19:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er protesten zijn?
Ik denk zelf dat de hoofdreden dat de media en al die NGO's als Amnesty dit doodzwijgen is omdat ze absoluut niet willen dat het Islamitische regime in Iran valt.....want is in het voordeel van Israël, en dat moeten we niet willen!quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:37 schreef Aether het volgende:
Dag vier massademonstraties Iran. Burgers nemen legerbasis Iraanse Revolutionaire Garde in, eerste militair regime legt het loodje, internationale gemeenschap muisstil
https://www.geenstijl.nl/5187562/nieuwjaarsupdate-iran
Maak me vooral zorgen om eventuele stuiptrekkingen van het regime. Keyvan Shahbazi noemde in een podcast gisteren de optie dat het regime raketten tegen de eigen bevolking zou kunnen inzitten.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:06 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat de hoofdreden dat de media en al die NGO's als Amnesty dit doodzwijgen is omdat ze absoluut niet willen dat het Islamitische regime in Iran valt.....want is in het voordeel van Israël, en dat moeten we niet willen!
Dat al die mensen in iran, met name de vrouwen en LHBTI gemeenschap, zwaar onderdrukt worden en ook een keer vrijheid willen interesseert ze geen mallemoer.
Reken maar dat wanneer die Ayatollah valt en de revolutie een feit is, ze dit gaan spinnen als "de zionisten zitten hierachter".
quote:A member of Iran’s Basij volunteer force was killed and 13 others were injured during unrest in the city of Kouhdasht, in Lorestan province, according to a statement released by the Islamic Revolution Guards Corps (IRGC) in the province.
Het regime zal zeker keihard optreden. Met backing van de westerse media en NGO’s want de relschoppers zijn “zionistische handlangers”.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:28 schreef Aether het volgende:
[..]
Maak me vooral zorgen om eventuele stuiptrekkingen van het regime. Keyvan Shahbazi noemde in een podcast gisteren de optie dat het regime raketten tegen de eigen bevolking zou kunnen inzitten.
ditzou mooi zijn, weer een poetin vriendje die in elkaar stort.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:37 schreef Aether het volgende:
Dag vier massademonstraties Iran. Burgers nemen legerbasis Iraanse Revolutionaire Garde in, eerste militair regime legt het loodje, internationale gemeenschap muisstil
https://www.geenstijl.nl/5187562/nieuwjaarsupdate-iran
je wil er wel heel graag een complot van maken of niet.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:47 schreef Homey het volgende:
[..]
Het regime zal zeker keihard optreden. Met backing van de westerse media en NGO’s want de relschoppers zijn “zionistische handlangers”.
Het Iraanse volk zal het dus helemaal zelf moeten doen. Of het lukt? Ik geef het geen grote kans. De laatste opstanden mislukten ook.
Het was wel bijzonder. Toen Israël deze zomer Iran aanviel zag je ook ineens allemaal berichten in de Westerse media die nogal liefelijk waren over de toestand daar. Zo diep zit de haat jegens Israël.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:47 schreef Homey het volgende:
[..]
Het regime zal zeker keihard optreden. Met backing van de westerse media en NGO’s want de relschoppers zijn “zionistische handlangers”.
Het Iraanse volk zal het dus helemaal zelf moeten doen. Of het lukt? Ik geef het geen grote kans. De laatste opstanden mislukten ook.
quote:Protesters march through London supporting Iran’s supreme leader
Among thousands of demonstrators waving Palestinian and Iranian flags, people carried signs featuring Ayatollah Ali Khamenei.
Protesters marched through central London with placards in support of Iran’s supreme leader during a heated pro-Palestinian demonstration on Saturday.
Among thousands of demonstrators waving Palestinian and Iranian flags, men and women were photographed carrying signs featuring Ayatollah Ali Khamenei alongside the message: “Choose the right side of history.”
Ik moet het ook nog zien, maar de problemen raken wel steeds een grotere groep. Dagelijkse uitval van stroom, watertekort, inflatie, benzinelevering, medicijntekorten en tegelijkertijd exporteert Iran olie en elektriciteit naar het buitenland.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:47 schreef Homey het volgende:
[..]
Je praat over een complot maken en je tweede zinquote:Op donderdag 1 januari 2026 12:52 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je wil er wel heel graag een complot van maken of niet.
opvallend is dat er weer een poetin gesteund regime opwankelen staat....
plus toen achad regime viel, keek iedereen ook even de andere kant op (lees rusland kon het niet volhouden dit te steunen).
Het is pasgeleden nog gelukt in Nepal hoor.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:09 schreef Kwntm het volgende:
Als er daadwerkelijk een dode is gevallen aan de kant van het regime, geeft dat het regime alleen maar extra rechtvaardiging om hard op te treden. Het feit dat protesten ontaarden in rellen en geweld, bevestigt verder voor mij dat ze niet breed gedragen worden door de bevolking. Geweld en vernielingen leiden zelden tot echte verandering, meestal zorgen ze er juist voor dat ordediensten nog harder ingrijpen. Het is dan ook jammer dat een minderheid telkens weer legitieme protesten kaapt en laat ontsporen in geweld (zoals vaak overal in de wereld te zien is). Op die manier wordt voorkomen dat deze protesten zich op een vreedzame manier kunnen uitgroeien tot een breed gedragen beweging.
Feitelijk zijn bijna alle staatsvormen die we kennen met geweld tot stand gekomen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is pasgeleden nog gelukt in Nepal hoor.
Of wat dacht je van de Franse revolutie.
En zo zijn er vast nog heel veel voorbeelden waarbij het volk wel met geweld in opstand kwam, en met succes.
Roemenië toch ook?
Zoals ik al aangaf: gewelddadige protesten leiden 'zelden' tot grote veranderingen, zeker niet wanneer ze geen brede steun in de samenleving hebben of wanneer een regering stevig in het zadel zit. Iran is daar zelf een duidelijk voorbeeld van: het land kent al decennia protesten, soms groter dan die van de afgelopen jaren, maar die hebben niet tot grote veranderingen geleid. Hetzelfde zie je in landen als Venezuela, Turkije, Hongkong, Frankrijk, enz. Als je het geheel overziet en alle gewelddadige protesten en rellen afzet tegen de gevallen waarin ze daadwerkelijk succesvol waren, dan blijft het aantal geslaagde gevallen beperkt. Een van de redenen hiervan is dat rellen de regering legitimiteit verschaffen om harder op te treden, waardoor het protest vroegtijdig uitdooft.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is pasgeleden nog gelukt in Nepal hoor.
Of wat dacht je van de Franse revolutie.
En zo zijn er vast nog heel veel voorbeelden waarbij het volk wel met geweld in opstand kwam, en met succes.
Roemenië toch ook?
Spanje idem dito. Juan Carlos ligt nu onder vuur, maar hij zou eeuwige dankbaarheid moeten krijgen, hoe hij afstand nam na de dood van Franco.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Feitelijk zijn bijna alle staatsvormen die we kennen met geweld tot stand gekomen.
Er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam. Denk aan de politieke omwenteling in Portugal in de jaren ‘70. Van dictatuur naar een democratie zonder een schot te lossen. Fascinerend verhaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |