Nah. Er wordt er meer dan 8 jaar tegen het regime gedemonstreerd. Vanwege wanbeleid, corruptie, de barbaarse ideologie, de economie. Dat het regime is verzwakt door vooral Israël en Iran zal zeker aanzienlijk meespelen, maar de vlam is weer in de pan geslagen door de inflatie - dankzij hernieuwde VN-sancties en watertekorten.quote:Op zondag 4 januari 2026 03:55 schreef Lyrebird het volgende:
De reden dat er überhaupt protesten zijn is omdat Israël en VS hebben laten zien dat Iran militair weinig voorstelt. Denk aan de aanvallen waarbij eerst luchtafweer werd uitgeschakeld en later het Iraanse kernwapenprogramma werd gebombardeerd.
Het grootste probleem blijft het gebrek en leiders en het onderlinge bekvechten binnen de oppositie. Als ze zich beter zouden organiseren was dit regime jaren geleden al omgevallen.quote:Op zondag 4 januari 2026 16:05 schreef skysherrif het volgende:
Dit account overreageert denk ik.
Iran is niet te vergelijken met Venezuela of Syrie.
Voorgaande protesten waren vooralsnog een stuk groter en erger. Daarnaast is het extreem lastig om dit regime omver te werpen, itt syrie heeft niet elke iranier een wapen. Daarnaast blijft het IRGC enorm, met enorm veel wapens en ideologisch enorm gemotiveerd om de macht te houden.
Het zal nog veel en veel groter moeten worden, mensen moeten overlopen en ze zullen wapens in handen moeten krijgen.
Dat gezegd hebbende.... zien we nu ineens een enorme troepenopbouw van Amerika richting het midden oosten. Dus ze gaan kennelijk iets ondernemen.
Er gaat wel wat vliegend spul nu die kant op. Zou zomaar kunnen.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:02 schreef Momo het volgende:
Gaat de VS meteen door voor deze mafklappers?
Hetzelfde Wikipedia waar overal in artikelen over de Levant het woordje "Palestina" ingevoegd wordt sinds 2 jaar om historische legitimiteit te veinzen?quote:Op zondag 4 januari 2026 15:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is mijn ervaring ook. Des te opvallender is het dat bijvoorbeeld een wiki over Iran noemt dat land vrijwel 100% moslim is.
quote:Onrust in Iran houdt al een week aan: 'Zeker zestien doden'
In een week tijd zijn 16 doden gevallen bij de protesten in Iran, melden twee mensenrechtenorganisaties in het land. De demonstranten zijn boos vanwege de stijgende kosten van levensonderhoud. In verschillende regio's leiden de protesten tot confrontaties met veiligheidsdiensten.
Kijk nergens meer van op. Een paar maanden terug werd gehint op een aanval van Israël binnen een half jaar.quote:Op zondag 4 januari 2026 17:02 schreef Momo het volgende:
Gaat de VS meteen door voor deze mafklappers?
Geen idee, zo diep ben ik er niet ingedoken. En ik zou Wikipedia niet als (enige) referentie aandragen.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hetzelfde Wikipedia waar overal in artikelen over de Levant het woordje "Palestina" ingevoegd wordt sinds 2 jaar om historische legitimiteit te veinzen?
(En even voor de goede orde: het boeit mij geen reet of Palestijnen zichzelf pas sinds de jaren '60 zo noemen of sinds de schepping, en ik steun hun streven naar autonomie onder een eigen staat met die naam en identiteit, het gaat mij om hoe de feiten er niet meer toe doen en hoe bewust dit verdraaid wordt).
Vliegtuigen boven Teheranquote:
Richting Iran?quote:Op zondag 4 januari 2026 16:05 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dit account overreageert denk ik.
Iran is niet te vergelijken met Venezuela of Syrie.
Voorgaande protesten waren vooralsnog een stuk groter en erger. Daarnaast is het extreem lastig om dit regime omver te werpen, itt syrie heeft niet elke iranier een wapen. Daarnaast blijft het IRGC enorm, met enorm veel wapens en ideologisch enorm gemotiveerd om de macht te houden.
Het zal nog veel en veel groter moeten worden, mensen moeten overlopen en ze zullen wapens in handen moeten krijgen.
Dat gezegd hebbende.... zien we nu ineens een enorme troepenopbouw van Amerika richting het midden oosten. Dus ze gaan kennelijk iets ondernemen.
Gezien het hoge aantal academici onder de Iraniërs overal zou het een potentiële kenniseconomie die zijn weerga niet kent kunnen worden.quote:Op zondag 4 januari 2026 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Een vrij seculier Iran.
Wat een zegen zou dat zijn, voor de mensen daar, voor de regio en de hele wereld.
Er wordt inderdaad al wel over gesproken. Goedkope, competente techneuten daar staan bedrijven om te springen.quote:Op zondag 4 januari 2026 19:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Gezien het hoge aantal academici onder de Iraniërs overal zou het een potentiële kenniseconomie die zijn weerga niet kent kunnen worden.
Maar goed, eerst maar eens kijken of het momentum deze keer eindelijk door kan zetten en daarna dat het niet verzandt in een nieuwe sektarische hel in die regio.
Sja je kunt veel van die Oranje mafkees vinden, maar een tweet van hem en hele landen passen hun beleid aan.quote:
quote:Op zondag 4 januari 2026 20:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sja je kunt veel van die Oranje mafkees vinden, maar een tweet van hem en hele landen passen hun beleid aan.
Ergens gelezen dat daar Chinooks in zitten. Ik zou daar als Iraans regime-lid toch wel klotsende oksels van krijgen.quote:
Chinooks naar Teheran is wel heel ambitieusquote:Op zondag 4 januari 2026 21:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens gelezen dat daar Chinooks in zitten. Ik zou daar als Iraans regime-lid toch wel klotsende oksels van krijgen.
Eens. Echter: Israël heeft in juni vorig jaar al veel Iraanse luchtverdediging gesloopt. En als je ziet wat de VS in Venezuela kunnen en durven..quote:Op zondag 4 januari 2026 21:56 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Chinooks naar Teheran is wel heel ambitieus
Maar 500-600km over land.... en dan nog eens heen én terug bijtankenquote:Op zondag 4 januari 2026 21:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eens. Echter: Israël heeft in juni vorig jaar al veel Iraanse luchtverdediging gesloopt. En als je ziet wat de VS in Venezuela kunnen en durven..
Daar is wel iets meer opbouw voor nodig. Ik verwacht hier meer puntsgewijze acties die als doel hebben het regime te destabiliseren zodat de opstandelingen de rest kunnen doen.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maar 500-600km over land.... en dan nog eens heen én terug bijtanken![]()
Nee deze kun je wel vergeten denk ik. Tenzij de VS op de Irak tour gaat maar dat denk ik niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |