Christophe Noppe (29) heeft anderhalve maand om loopbaan te redden na knieoperatie: “Op contractverlenging bij Cofidis moet ik niet meer rekenen”
Een rampseizoen. Vijf maanden duurde het voordat Christophe Noppe na een crash tijdens de E3 Saxo Classic in Harelbeke zijn rentree kon maken. “Het liep in de Druivenkoers in Overijse beter dan verwacht, maar het wordt moeilijk om prof te blijven”, beseft de snelle man van Cofidis.
“Na mijn valpartij lag de focus op de genezing van mijn hersenschudding. Doordat mijn ploeg geen renners op overschot had, moest ik snel weer aan de bak. Mijn knie speelde wat op, maar er was niets ernstigs te zien. Voor mij was het ook geen probleem om te koersen, want hoeveel keer heb je als renner niet hier of daar een pijntje. Met een week rust na de Amstel Gold Race dacht ik dat alles opgelost zou zijn, maar niets was minder waar. Mijn blessure begon te verslechteren, waardoor ik in een doodlopend straatje terechtkwam. Een operatie drong zich op.”
“Een slechtere timing was niet mogelijk”, vervolgt de Sint-Eloois-Winkelnaar. “Het vreemde was dat ik niets voelde in het dagelijkse leven. Ik kon bij manier van spreken een uur lopen, maar van zodra ik op de fiets zat, had ik last. Ik heb
ferm getwijfeld of ik onder het mes zou gaan. Bij een operatie wist ik dat mijn seizoen nog slechts anderhalve maand zou duren, maar uiteindelijk heb ik toch de keuze gemaakt om door te gaan als wielrenner.”
“De Druivenkoers in Overijse diende om een beetje koersritme op te doen. Meer dan drie weken training heb ik nog niet in de benen. Het is positief dat ik zo vroeg in mijn opbouw al goed de koershardheid aankon. Na pakweg drie uur was het beste er wel af, maar op dat moment was ook de helft van het peloton al uitgeteld. Mijn knie voel ik niet meer. De voorbije week is het snel vooruitgegaan. Hoewel de operatie gelukt was, bleef mijn gewricht lang fragiel. Ik had ook een tijdje last van vocht, maar die miserie is volledig van de baan. Ik voel me weer renner.”
“Feit is wel dat ik door mijn lange inactiviteit mijn toekomst niet meer zelf in de hand heb. Met Cofidis is er nog geen gesprek geweest, wat betekent dat ik niet meer op een contractverlenging moet rekenen. Het is een heel slecht seizoen geworden voor mijn huidige team. Op de UCI-ranking namen we een duik. De ploegleiding is dan ook volop bezig met wijzigingen door te voeren. Van de vijftien renners die einde contract zijn, zullen er allicht maar drie of vier kunnen blijven. Ik wil niet bij de pakken blijven zitten, maar ik moet wel realistisch zijn. Het wordt niet simpel om een nieuwe ploeg te vinden. Hopelijk kan ik nog enkele mooie resultaten boeken. Ik ga nu nog veertien dagen hard trainen om goed te zijn in de Grand Prix de Fourmies (8 september). Daarna betwist ik de Grand Prix d’ Isbergues (15 september) en alle Belgische eendagswedstrijden.”
Christophe Noppe is aan zijn achtste profseizoen bezig. Hij reed voor Sport Vlaanderen-Baloise (2017-2019), Team Arkιa Samsic (2020-2022) en Cofidis (2023-2024). Hij is een belangrijke schakel in de sprinttrein.