abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juli 2024 @ 00:38:49 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214442515
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 28 juli 2024 @ 00:40:44 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214442518
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 23:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is helemaal niet pas begonnen p op 7 oktober. Dat weet jij ook.
OK... wanneer dan wel om als zijpaadje te komen waarom 07okt23 kennelijk een voortzetting 'van wat' was ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_214442673
quote:
12s.gif Op zondag 28 juli 2024 00:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Klopt, het is de samenvatting van de samenvatting van ene heel lang verhaal waarbij Isral tijdens de 6-daagse oorlog (5 t/m 10 juni 1967) dat gebied heeft geannexeerd als veiligheidszone (omdat o.a. Syri uit was op de vernietiging van Isral).

Die oorlog werd weer 'om allerlei veiligheidsredenen' gevoerd waarbij allerlei omliggende staten en (f(r)acties, niet nalieten Isral - actief - te bedreigen. ook hier is de VN onmachtig gebleken om wel resoluties uit te vaardigen maar Isral geen veiligheidsgaranties te bieden.
O.a. vanuit Syri waar de in 1964 opgerichte PLO feitelijk vrij baan kreeg om Isral aan te vallen. Als "dank" kon na 6 dagen genesis, Syri de hoogvlakte, aan Syrische kant begrensd door een gedemilitariseerde VN zone, overgeven aan Isral.
Mensen die er niet veel of niets vanaf weten en dan dat stukje bij de NOS lezen krijgen een heel ander beeld. Ik vind dat kwalijk maar de NOS is er kennelijk niet vies van.
pi_214442763
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 01:44 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Mensen die er niet veel of niets vanaf weten en dan dat stukje bij de NOS lezen krijgen een heel ander beeld. Ik vind dat kwalijk maar de NOS is er kennelijk niet vies van.
Tsja de NOS is totaal niet objectief in dit conflict.
  zondag 28 juli 2024 @ 07:32:38 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214443057
quote:
12s.gif Op zondag 28 juli 2024 00:40 schreef Vallon het volgende:

[..]
OK... wanneer dan wel om als zijpaadje te komen waarom 07okt23 kennelijk een voortzetting 'van wat' was ?

Dit conflict is in de 20-ste eeuw ontstaan. Moet je toch een datum geven, dan zou ik 1948 kiezen als oprichtingsdatum van Isral.
Ik leg ook helemaal niet de schuld voor dit conflict eenzijdig bij de joden, maar om nu te zeggen dat 7 oktober uit het niets kwam, dat een vreedzame en acceptabele situatie ineens verstoord werd is ook niet zo.
The End Times are wild
pi_214443071
Twee volkeren in het Midden-Oosten. Normaliter geeft dat helemaal geen problemen.
pi_214443211
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 07:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit conflict is in de 20-ste eeuw ontstaan. Moet je toch een datum geven, dan zou ik 1948 kiezen als oprichtingsdatum van Isral.
Ik leg ook helemaal niet de schuld voor dit conflict eenzijdig bij de joden, maar om nu te zeggen dat 7 oktober uit het niets kwam, dat een vreedzame en acceptabele situatie ineens verstoord werd is ook niet zo.
Dat is onjuist. De oprichting van de staat Isral is het gevolg van de burgeroorlog tussen de Palestijnse Arabieren en de Joden in de jaren voorafgaand aan de oprichting.
pi_214443227
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 23:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Heeft lang geduurd voor je dat door had. Maar gelukkig maar.
Hopelijk volgen nog een paar van de genocide steuners hier.

Het zijn gewoon een stel terroristische bendes bij elkaar daar, met Isral als grootste terroristische natie.
En helaas de sterkste van de bendes ook nog.

Alles en iedereen moet alles slikken van Isral, maar oh wee als je iets terug doet dan is het ineens grote boos.
Ga je nog antwoorden op de onzin die je schreef over Wit-Rusland en Noord-Korea of zanik je alleen maar op Isral?
pi_214443329
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 02:29 schreef takura het volgende:

[..]
Tsja de NOS is totaal niet objectief in dit conflict.
Ik heb ongeveer 10 jaar in de media gewerkt. Mijn indruk is eerder dat het onkunde in plaats van onwil is. De NOS faalt ook hopeloos door onbedoeld Russische propaganda te verwerken in de nieuwsitems over de Russische inval van Oekrane.
  zondag 28 juli 2024 @ 09:24:16 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214443758
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 08:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Dat is onjuist. De oprichting van de staat Isral is het gevolg van de burgeroorlog tussen de Palestijnse Arabieren en de Joden in de jaren voorafgaand aan de oprichting.
Je kunt de datum ook terugleggen naar het jaar 70 toen de Romeinen Jeruzalem veroverden…
Punt is dat iedere datum min of meer arbitrair is en dat het zeker niet vanuit een vacum op 7 oktober begonnen is.
The End Times are wild
pi_214443930
Of het nou een verdwaalde Hezbollah raket was of een verdwaalde Iron Dome raket maakt voor de familie van de gedode kinderen weinig uit. En als je reactie op gedode kinderen in de golan anders is dan de gedode kinderen in Gaza, heb je een ziekte in je hart waar je iets aan zou moeten doen.

twitter

[ Bericht 13% gewijzigd door egayalS op 28-07-2024 10:12:05 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_214443944
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je kunt de datum ook terugleggen naar het jaar 70 toen de Romeinen Jeruzalem veroverden…
Punt is dat iedere datum min of meer arbitrair is en dat het zeker niet vanuit een vacum op 7 oktober begonnen is.
Ook hier ben ik met mee oneens. 7 oktober is zo'n extreme gewelduitbarsting dat er sprake is van een geheel nieuwe fase. Geen enkel land zou zo'n beestachtige geweldsuitbarsting accepteren.
pi_214444259
Deze video houdt de Israelis op humoristische wijze een spiegel voor. Ik ben bang dat ze niet in staat zullen zijn om het te zien.

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_214444312
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:41 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Ook hier ben ik met mee oneens. 7 oktober is zo'n extreme gewelduitbarsting dat er sprake is van een geheel nieuwe fase. Geen enkel land zou zo'n beestachtige geweldsuitbarsting accepteren.
7 oktober was beestachtig en wat Isral sindsdien doet is zelfverdediging.

Uhu.
-Rabia Al-Basri
pi_214444348
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 08:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Ga je nog antwoorden op de onzin die je schreef over Wit-Rusland en Noord-Korea of zanik je alleen maar op Isral?
Al een reactie gegeven en ga jij nog reageren op jouw onzin?
Op blijf je terroristen steunen?
pi_214444432
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:06 schreef egayalS het volgende:

[..]
7 oktober was beestachtig en wat Isral sindsdien doet is zelfverdediging.

Uhu.
Ik ga over mijn woorden en niet jij.
pi_214444561
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:09 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Al een reactie gegeven en ga jij nog reageren op jouw onzin?
Op blijf je terroristen steunen?
1. Leer Nederlands.
2. Je hebt helemaal niet gereageerd. In jouw blinde woede is het je misschien ontgaan dat ik heb gereageerd dat tussen de 150.000 en 200.000 Noord-Koreanen in concentratiekampen zitten en je alleen al voor het luisteren naar Zuid-Koreaanse popmuziek de doodstraf krijgt. Wit-Rusland is een marionettenregime van Rusland waar politieke tegenstanders van het regime zonder pardon de doodstraf krijgen, is er sprake van ernstige schendingen van rechten van etnische minderheden en Wit-Rusland steunt openlijk Rusland in zijn agressie-oorlog tegen Oekrane. Dat jij de stelselmatige mensenrechtenschendingen van Noord-Korea en Wit-Rusland minimaliseert om een een punt te maken in jouw Israelhaat, geeft aan dat jouw morele kompas onder het absolute nulpunt ligt. Overigens steunen Rusland en Noord-Korea openlijk Hamas.
3. Hamas en Hezbollah dienen van de aardbodem te worden geveegd.
pi_214444578
Sjow he, dat zijn nog eens uitspraken

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_214444597
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_214444604
Meer oorlogstaal

twitter
  zondag 28 juli 2024 @ 10:27:44 #21
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214444638
Begrijpelijk dat Isral terugslaat. Hoop alleen dat ze het laten bij hezbollah en niet straks ook nog bommen op Beirut gaan vallen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214444647
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:24 schreef Ali_boo het volgende:
[ x ]
Waarom is de mening van een communist relevant? De overweldigende meerderheid van de Druzen in Isral is loyaal aan Isral en voelt zich Isralir. Dit is alsof de mening van Thierry Baudet voor de Nederlandse opinie zou staan als Rusland een NAVO-land aanvalt.
pi_214444715
twitter
  zondag 28 juli 2024 @ 10:36:11 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_214444734
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 10:27 schreef MissButterflyy het volgende:
Begrijpelijk dat Isral terugslaat. Hoop alleen dat ze het laten bij hezbollah en niet straks ook nog bommen op Beirut gaan vallen.
Dat zal niet het eerste doel zijn. Hezbollah zit voornamelijk in het Zuiden en Noord-Oosten van Libanon. Vooral het Zuiden is bergachtig terrein en daar hebben ze net zoals Hamas, een enorm groot stelsel van tunnels onder de grond en in de bergen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 juli 2024 @ 10:36:42 #25
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214444741
Hezbollah ontkent trouwens. Kan het ook nog zijn dat de raket uit bv Syri komt ofzo?
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')