abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219448498
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
pi_219448616
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_219448637
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Oh, dat valt me dan tegen, je zou zeggen dat dat er gewoon standaard op zit. Maar hey, het heeft wél androidauto/carplay ondersteuning, dat kun je van Tesla dan (vooralsnog) weer niet zeggen.

Dat sluiten/openen werkt wel goed moet ik zeggen, ik controleer dat ook nooit, maar dat komt vooral omdat de auto kort toetert (amerikaans he) als ie sluit, en dat doet ie snel, dus dan ben je nog heel ruim binnen gehoorafstand.
pi_219563982
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:











Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
pi_219568644
Na vier jaar een beetje niets hebben staan doen zijn de Tesla Superchargers in Castelo Branco (Portugal) in bedrijf.

De reden waarom het zo lang duurde, is dat opladers op publieke grond voor elke provider beschikbaar moeten zijn. Tesla wilde deze net openen toen deze wetgeving in ging.

Het is overigens wel een prettig systeem, want je kan met een provider bij alle laadpalen terecht.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:15:04 #131
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219587731
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
Via de app? Ik heb niks.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 25 december 2025 @ 12:16:04 #132
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219587742
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_219588375
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Via de app? Ik heb niks.
Ja, de app, maar dat passport wordt gefaseerd uitgerold. Een vriend van me heeft het ook nog niet, maar verschillende collega's hebben 'm wél al, en dan anderen nog niet.
pi_219588389
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
Ja, dit heb ik 2x of zo gehad, maar geen idee waar het aan ligt.
  donderdag 25 december 2025 @ 18:17:14 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219591235
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
  donderdag 25 december 2025 @ 21:29:32 #136
6941 APK
Factual, I think.
pi_219592547
Ik kreeg deze week op vakantie een plugin hybride mee als huurauto, maar dan zonder oplaadkabel :')
Benzine kost hier rond de 1,10 euro p/l (nog iets minder met korting van het verhuurbedrijf).
Op zich wel jammer, want je kan hier gratis laden bij bijvoorbeeld de Lidl en ik vind elektrisch wel fijner rijden :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  vrijdag 26 december 2025 @ 00:36:49 #137
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219594743
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
Ik zag ze inderdaad ook voorbijkomen in de app, geinig, maar niet veel meer dan dat. :)

quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
2023 Model 3 hier, ik heb dat nog nooit ervaren.
pi_219595599
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van maken :') .
  vrijdag 26 december 2025 @ 05:52:44 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219596112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 01:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van maken :') .
Gelukkig heeft bijvoorbeeld de D auto-industrie geen massieve overheidssteun gekregen, niet? :') :')
pi_219857312
https://www.bright.nl/nie(...)uis-op-te-laden.html

Dit zou zomaar interessant kunnen zijn. Deel van het artikel:

quote:
De vervuiler betaalt (jou)
Het verhaal begint bij een nieuwe regeling met de afkorting RED3. In Jip-en-Janneketaal: Europa verplicht oliebedrijven om hun brandstof groener te maken. Lukt dat niet? Dan moeten ze boete doen. Ze moeten zogeheten 'emissiereductie-eenheden' (ERE's) kopen van partijen die wél groene energie leveren aan vervoer.

Vroeger waren dat vooral de grote jongens: snellaadbedrijven en bussenmaatschappijen. Zij verkochten hun 'groene bewijslast' voor goud geld aan de Shells en BP's van deze wereld. Maar sinds kort is het speelveld veranderd. Want wie levert er eigenlijk de meeste stroom aan elektrische auto’s? Precies: jij en ik, op onze eigen oprit.

400 euro 'gratis' geld
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is enthousiast. "Eindelijk is er een goed systeem waarbij de vergroener wordt beloond," zegt directeur Marina van Helvoort. En die beloning is niet kinderachtig.

De marktprijs voor zo'n ERE-certificaat ligt momenteel rond de 10 cent per kWh. Laten we even rekenen:

Een gemiddelde elektrische rijder tankt zo’n 3.000 tot 4.000 kWh per jaar thuis.
Keer 10 cent is dat 300 tot 400 euro per jaar.
Rijd je veel? Dan kan dit oplopen tot boven de 500 euro.
Dat dekt toch weer mooi een paar maanden stroomkosten.

De addertjes (want die zijn er)
Je kunt helaas niet zelf even factuurtje sturen naar het hoofdkantoor van Shell. De administratie is complex. Daarom zijn er 'inboekdienstverleners'. Deze tussenpartijen bundelen de stroom van duizenden consumenten en verhandelen dat op de markt.

Maar voordat je je rijk rekent, moet je even je laadpaal checken. Er zijn namelijk voorwaarden:

1. De heilige MID-meter Dit is de belangrijkste: je laadpaal moet een MID-gecertificeerde meter hebben. Dat is een geijkte meter die heel precies bijhoudt hoeveel stroom erin gaat. Zonder die meter mag de stroom niet als 'handelswaar' worden opgegeven. Veel moderne palen hebben dit, maar de oudere laders vaak niet. Check dus de handleiding of sticker op je paal. Het kan de moeite waard zijn om je laadpaal te upgraden.

2. Jaarlijkse foto of automaat Heb je zo'n meter maar geen internetverbinding op je paal? Geen paniek. Bij sommige diensten mag je ook jaarlijks handmatig een foto van je meterstand uploaden. Heb je een slimme paal, dan kan het vaak automatisch.

3. Privacy Je moet je laaddata delen met de tussenpartij. Volgens de VER valt het mee met de inbreuk: het gaat om een soort 'alleen-lezen' functie. De partij kan zien hoeveel je laadt om de certificaten te claimen, maar kan niet rommelen met de instellingen van je paal. De uitkering is gekoppeld aan de EAN-code van je huis (je stroomaansluiting).
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder. :+

Kom maar door met de centen! _O_

@capricia @TheFreshPrince ook interessant voor jullie, mits jullie laadpalen een MID meter ingebouwd hebben. Die van mij heeft dat, dat heb ik toen ik eergisteren dit artikel las direct gecontroleerd :9
pi_219857320
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Hoe is je indruk nu?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 14:45:21 #142
236264 crew  capricia
pi_219857377
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.bright.nl/nie(...)uis-op-te-laden.html

Dit zou zomaar interessant kunnen zijn. Deel van het artikel:
[..]
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder. :+

Kom maar door met de centen! _O_

@:capricia @:TheFreshPrince ook interessant voor jullie, mits jullie laadpalen een MID meter ingebouwd hebben. Die van mij heeft dat, dat heb ik toen ik eergisteren dit artikel las direct gecontroleerd :9
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219857394
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 14:52:22 #144
236264 crew  capricia
pi_219857415
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.

Zou het trouwens logischer vinden als de werkgever deze bedragen claimt. Zij betalen mij tenslotte 100% van de kwh volgens mijn energiecontract uit. Dus ik zit sws wel gedekt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:01:36 #145
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219857571
Volvo V60 T6 nu. Wat een apparaat. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 bestaat, gekke Zweden Chinezen :P
pi_219857590
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.

Zou het trouwens logischer vinden als de werkgever deze bedragen claimt. Zij betalen mij tenslotte 100% van de kwh volgens mijn energiecontract uit. Dus ik zit sws wel gedekt.
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.

Zou wel mooi zijn though, want dan is het dus bij laden op zonne-energie 23,6ct + 3ct + 7,5ct (want zo'n 20 a 25% kosten zoals ik het nu lees voor de tussenpartij). Nou, bij zeg even 25kWh laden op een zonnige dag zou dat dus neerkomen op 34ct per kWh x 25 = ¤8,53 die je krijgt. Die 23,6ct zijn gebaseerd op mijn nieuwe energiecontract, dus als ik in de nacht laad zou dat nog steeds neerkomen op 25 x 10,5ct = ¤ 2,63 extra, want de laadkosten zelf krijg je sowieso al terug :+
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:23:23 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219857773
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hoe is je indruk nu?
Positief:
Een fijne Auto
Comfortabel
Luxe
Alles er op en aan behalve massagestoelen
Zuinig 600 km snelweg, 30 liter ongeveer
Ruim

Negatief
Wat zwak gemotoriseerd, zeker als je een dikke Audi gewend bent (die dubbel zoveel verbruikt zowat)
Zeer waar irritante assistentie systemen, daar wil je een bijl in zetten
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 15:26:53 #148
236264 crew  capricia
pi_219857787
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.

Zou wel mooi zijn though, want dan is het dus bij laden op zonne-energie 23,6ct + 3ct + 7,5ct (want zo'n 20 a 25% kosten zoals ik het nu lees voor de tussenpartij). Nou, bij zeg even 25kWh laden op een zonnige dag zou dat dus neerkomen op 34ct per kWh x 25 = ¤8,53 die je krijgt. Die 23,6ct zijn gebaseerd op mijn nieuwe energiecontract, dus als ik in de nacht laad zou dat nog steeds neerkomen op 25 x 10,5ct = ¤ 2,63 extra, want de laadkosten zelf krijg je sowieso al terug :+
^O^
Ja. Ik denk dat bespreken met de werkgever de beste optie is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219857808
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Positief:
Een fijne Auto
Comfortabel
Luxe
Alles er op en aan behalve massagestoelen
Zuinig 600 km snelweg, 30 liter ongeveer
Ruim

Negatief
Wat zwak gemotoriseerd, zeker als je een dikke Audi gewend bent (die dubbel zoveel verbruikt zowat)
Zeer waar irritante assistentie systemen, daar wil je een bijl in zetten
Ja, die "assistentie"systemen blijven hopeloos. Prima voor die ene keer dat je een kind over het hoofd ziet, maar het is overal hypersensitief. Polestar was drama, VW valt me redelijk mee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:49:24 #150
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_219857898
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:01 schreef leolinedance het volgende:
Volvo V60 T6 nu. Wat een apparaat. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 bestaat, gekke Zweden Chinezen :P
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')