quote:
Op maandag 29 juli 2024 21:22 schreef Mexicanobakker het volgende:Mijn mening: Degen > Sabel > Floret
Voornamelijk omdat ik Floret een mindere versie van Degen vind. Sabel is totaal anders qua dynamiek, maar vind ik wel een stuk minder interessant. Komt vaak neer op beide zo hard mogelijk naar elkaar toe renner, proberen te raken en schreeuwen om het punt voor mijn gevoel.
Wat sabel betreft: Vroeger waren er meer simultanes, waardoor het schreeuwen tenminste minder opleverde. En nog verder in het verleden had je minder vaak dubbele lichten, waardoor het sabelschermen enerzijds meer heen en weer ging (niet dat lijpe op elkaar afspringen) en anderzijds er minder naar de scheids gekeken hoefde te worden.
Juist die afhankelijkheid van de scheidsrechter en dat grijze gebied waarin de scheidsrechter oordeelt heeft ook bijgedragen aan de ontwikkeling van een gigantische corruptieschandaal waarbij vermoedelijk de helft van de topscheidsrechters betrokken is. Alleen levert die corruptie nog geen Olympische medailles op, omdat de topschermers dusdanig goed zijn dat ze schermers met de steun van een corrupte scheids zelfs nog kunnen verslaan.
Maar de druk om de regels terug te veranderen neemt toe. Dat zou de sport aantrekkelijker maken