SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Topic-manifest:
• Gij zult open staan voor meer dan het OO paradigma.
Wees welkom!
![]()
Heeft weinig met development te maken maar probeer het eens met:quote:Op zaterdag 27 juli 2024 02:47 schreef Majoraan het volgende:
Dan probeer ik het gewoon hier :-)
Ik heb sinds een paar weken een nestje kittens en maak het ene na het andere schattige filmpje met mijn gsm.
Ik kreeg al snel een waarschuwing dat mijn google drive bijna vol zat en een aanbieding voor upgrade.
Ik blief geen google drive of windows one drive. Ik heb alle content gedownload naar een map op mijn harde schijf.
Maar nu kan ik de filmpjes niet openen , omdat ik codecs nodig heb,
[ link | afbeelding ]
Ik vind het geen probleem om 99 cent te betalen voor die codecs. Maar ik vind het wel een probleem om 1 cent over te maken als automatische goedkeuring voor meer aankopen in de toekomst. Mijn kleinkinderen zitten ook op deze PC en mijn echtgenoot ook
Zijn de codecs ergens vrij en veilig te downloaden?
Topicreeks: steun gevraagd bij opvoeding kittens
Het is sowieso al onmogelijk om te specificeren wat "elk scenario" inhoudt. En het kost inderdaad veel tijd en moeite om e2e scenario's op te zetten, te onderhouden en te controleren welke testen er nu weer gefaald hebben in de run die 's nachts draait.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:26 schreef FlippingCoin het volgende:
Wij hebben dedicated externe e2e testers op ons project, en zelfs dan wordt echt niet ieder scenario getest hoor. Dat is een hele grote effort.
Ja ook dat nog inderdaad. Daarnaast is alles vastleggen in e2e testen een manier om iedere wijziging die je wil introduceren meer tijd te laten kosten, waar je normaal gesproken veel denkwerk steekt in alles ETC(easy to change) te houden. Het is niet dat meer testen altijd beter is.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 07:28 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het is sowieso al onmogelijk om te specificeren wat "elk scenario" inhoudt. En het kost inderdaad veel tijd en moeite om e2e scenario's op te zetten, te onderhouden en te controleren welke testen er nu weer gefaald hebben in de run die 's nachts draait.
Ik verdien er mijn brood mee als QA, maar merk wel dat dat proces me begint tegen te staan. Veel moeite, weinig resultaat.
Ik zou het niet weten anders zou ik je gewoon helpen, maar hier kan je best een eigen topic in DIG voor maken dan heb je het grootste podium. Dit topic is meer voor en door developers.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 02:47 schreef Majoraan het volgende:
Dan probeer ik het gewoon hier :-)
Ik heb sinds een paar weken een nestje kittens en maak het ene na het andere schattige filmpje met mijn gsm.
Ik kreeg al snel een waarschuwing dat mijn google drive bijna vol zat en een aanbieding voor upgrade.
Ik blief geen google drive of windows one drive. Ik heb alle content gedownload naar een map op mijn harde schijf.
Maar nu kan ik de filmpjes niet openen , omdat ik codecs nodig heb,
[ link | afbeelding ]
Ik vind het geen probleem om 99 cent te betalen voor die codecs. Maar ik vind het wel een probleem om 1 cent over te maken als automatische goedkeuring voor meer aankopen in de toekomst. Mijn kleinkinderen zitten ook op deze PC en mijn echtgenoot ook
Zijn de codecs ergens vrij en veilig te downloaden?
Topicreeks: steun gevraagd bij opvoeding kittens
Geen probleem!quote:Op zaterdag 27 juli 2024 08:32 schreef Majoraan het volgende:
Hartelijk dank mensen voor de behulpzaamheid, sorry voor het storen
E2e heeft ook zeker zijn nut, maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven, als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 08:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja ook dat nog inderdaad. Daarnaast is alles vastleggen in e2e testen een manier om iedere wijziging die je wil introduceren meer tijd te laten kosten, waar je normaal gesproken veel denkwerk steekt in alles ETC(easy to change) te houden. Het is niet dat meer testen altijd beter is.
Al ben ik erg blij met de e2e testen op de belangrijke flows bij ons, dit maakt juist weer dat je meer durft te wijzigen en juist refactoren enabled.
Ja wij hebben inderdaad de unit testen en de integratie testen die de developers zelf maken.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:30 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
E2e heeft ook zeker zijn nut, maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven, als je het mij vraagt.
Met unit- en integratietesten kun je al heel veel afvangen tegen lagere kosten. En er valt ook een hele wereld te winnen bij het goed beschrijven van de gewenste wijzigingen. En pak je het dan ook nog test-driven aan, ben je al veel meer bezig met quality assurance in plaats van quality control.
Ik heb de indruk dat dat laatste nog te veel de boventoon voert in de IT. Dan zijn development en testen gescheiden werelden en dat werkt niet.
Goed bezig 👍. Ik gebruik chatGPT, maar niet dagelijks en ik ben voorzichtig dat ik er niet afhankelijk van wordt. 99% van de gevallen heb ik chatGPT niet nodig, maar soms is het handig voor mij voor de volgende gevallen:quote:Op zondag 28 juli 2024 13:38 schreef Pinuts het volgende:
Edit: laat maar, heb al gevonden dat het een extensie is ipv een standaard instelling in VsCode.
Ik heb de afgelopen maanden python 'geleerd' als in tutorial filmpjes gekeken. Plan voor nu is om echt met projectjes aan de slag te gaan (ik begin met die van freecodecamp zodat ik toch nog wat guidens heb), maar merk dat het echt wel lastig is om zo vanaf scratch te beginnen.
Hoe staan jullie tegenover chatGPT gebruiken in het begin van je code journey? Voor ervaren developers snap ik dat je het gebruikt, maar vind het voor mezelf nu lastig in te schatten. Juist gebruiken want dat zal ik 'later' ook doen of juist nu leren om alles zelf te schrijven?
Hm lastig om van scratch te beginnen maakt nu net dat je het wel het beste zal onthouden. Zelf zou ik zeggen liever niet voor een beginner; relatief natuurlijk wat een beginner is maar goed.quote:Op zondag 28 juli 2024 13:38 schreef Pinuts het volgende:
Edit: laat maar, heb al gevonden dat het een extensie is ipv een standaard instelling in VsCode.
Ik heb de afgelopen maanden python 'geleerd' als in tutorial filmpjes gekeken. Plan voor nu is om echt met projectjes aan de slag te gaan (ik begin met die van freecodecamp zodat ik toch nog wat guidens heb), maar merk dat het echt wel lastig is om zo vanaf scratch te beginnen.
Hoe staan jullie tegenover chatGPT gebruiken in het begin van je code journey? Voor ervaren developers snap ik dat je het gebruikt, maar vind het voor mezelf nu lastig in te schatten. Juist gebruiken want dat zal ik 'later' ook doen of juist nu leren om alles zelf te schrijven?
Ik heb chatgpt juist heel veel gebruikt in de afgelopen tijd, vind het wel erg handig om gerichte vragen te stellen over hoe je iets specifieks doet in symfony. Werkt sneller dan google of de docs doorspitten (die ik van symfony nogal matig vind). Maar ik laat echt nooit een ai mijn code schrijven.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:41 schreef Mano_ het volgende:
Los van dat gebruik ik ChatGPT eigenlijk nooit voor code-gerelateerde zaken.
Heb ooit eens met Symfony gewerkt, mijn eerste project. Met een team waarin eigenlijk niemand senior genoeg was. Daardoor een matige indruk maar dat zal vast beter kunnen gaan met voldoende kennis en ervaring.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:32 schreef Farenji het volgende:
Ik heb bijna alleen laravel gedaan, ben daar inmiddels super ervaren mee, en ben paar weken geleden voor nieuwe klus aan een groot bestaand symfony project gewerkt. Eigenlijk voor het eerst. Vind het wel wat tegenvallen. Er zijn best dingen van laravel die ik haat maar symfony is ook niet alles, ik mis het gemak en de intuïtieve dingen van laravel. Heb het gevoel dat het in symfony allemaal wat lastiger en minder flexibel is.
Ja zo gebruik ik het ook.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb chatgpt juist heel veel gebruikt in de afgelopen tijd, vind het wel erg handig om gerichte vragen te stellen over hoe je iets specifieks doet in symfony. Werkt sneller dan google of de docs doorspitten (die ik van symfony nogal matig vind). Maar ik laat echt nooit een ai mijn code schrijven.
Ikzelf niet, ben het zelf I guessquote:Op donderdag 1 augustus 2024 18:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Heeft iemand van jullie iemand met een rol software architect op jullie project waaraan je werkt?
We hebben er een stel in het bedrijf. Probeer ze een beetje te vermijdenquote:Op donderdag 1 augustus 2024 18:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Heeft iemand van jullie iemand met een rol software architect op jullie project waaraan je werkt?
Wat zouden ze te zeggen moeten hebben dan over jouw werk?quote:Op donderdag 1 augustus 2024 23:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben er een stel in het bedrijf. Probeer ze een beetje te vermijdenHun doel is het management te entertainen.
Zo min mogelijk wat mij betreft. Liefst alleen wat kaders en richtlijnen en dan voor mij zoveel mogelijk bewegingsvrijheid daarbinnen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 20:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Wat zouden ze te zeggen moeten hebben dan over jouw werk?
Developen zij zelf niet meer actief?quote:Op donderdag 1 augustus 2024 23:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben er een stel in het bedrijf. Probeer ze een beetje te vermijdenHun doel is het management te entertainen.
Ik vond Python heel lelijk in het begin, maar die list comprehensions zijn echt heel nice in Python. Jammer dat het type system zo'n duidelijke afterthought is dat staat mij wat tegen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:40 schreef Farenji het volgende:
Ik ben voor een hobby-projectje bezig met python. Had daar tot nu nooit heel veel mee gedaan. Het werkt wel okay maar ik vind het wel wat te "lossig". Doet me net iets te veel denken aan perl. Er bestaan niet eens private/protected functions of properties, alles is gewoon public.
Nope en ze maken ook niet actief deel uit van een ontwikkelteam. Typische ivoren toren architecten.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Developen zij zelf niet meer actief?
Ah oke, lijkt mij voor beide kanten niet ideaal zo'n verhouding.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 14:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nope en ze maken ook niet actief deel uit van een ontwikkelteam. Typische ivoren toren architecten.
quote:First of all, a software architect is a programmer; and continues to be a programmer. Never fall for the lie that suggests that software architects pull back from code to focus on higher-level issues. They do not! Software architects are the best programmers, and they continue to take programming tasks, while they also guide the rest of the team toward a design that maximizes productivity.
5, binnenkort 6. Zijn meerdere devteams in het bedrijf. Ja we redden ons prima hoor wat betreft de architectuur.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 14:41 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah oke, lijkt mij voor beide kanten niet ideaal zo'n verhouding.
Hoeveel developers bestaat het team waarin jij werkt uit?
[..]
Ah oke en niet hele grote teams verder binnen jouw bedrijf?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 14:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
5, binnenkort 6. Zijn meerdere devteams in het bedrijf. Ja we redden ons prima hoor wat betreft de architectuur.
Maar mensen die fulltime softwarearchitect zijn, heb ik meestal wat moeite mee. Heb ze niet vaak echt veel nut zien hebben.
Hm dat is ook wel een bijzondere invulling.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:16 schreef ralfie het volgende:
Architect in mijn vorige project was ook programmeur, maar deed eigenlijk alleen af en toe code reviews. Zijn voornaamste output waren powerpoint presentaties voor het management.
Dat lijkt me ook een boek voor mij!quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 14:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah oke en niet hele grote teams verder binnen jouw bedrijf?
Ik ben mijzelf de laatste tijd meer in software architectuur aan het verdiepen en het lijkt mij wel leuk om daar beter in te worden. Momenteel ben ik Clean Architecture aan het lezen.
In mijn huidige project zijn de mensen vooral heel erg goed in de devops en performance kant maar valt er nog best wat te behalen op het gebied van onderhoudbare code naar mijn idee.
Ja aanrader wel, niet dat je de rest van je leven clean architecture moet toepassen zoals in het boek maar er staan goede ideeën in. Heb hem bijna uitgelezen zojuist.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:33 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook een boek voor mij!
Vind het een van de beste boeken op dat gebied! Heb Robert Martin ook in het echt gezien, kwam een praatje in Amsterdam houden een paar jaar geleden.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:35 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja aanrader wel, niet dat je de rest van je leven clean architecture moet toepassen zoals in het boek maar er staan goede ideeën in. Heb hem bijna uitgelezen zojuist.
Oh vet, die zou ik ook wel eens willen zien.quote:Op zondag 4 augustus 2024 10:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vind het een van de beste boeken op dat gebied! Heb Robert Martin ook in het echt gezien, kwam een praatje in Amsterdam houden een paar jaar geleden.
Deze is ook supergoed, de bijbel van de architectuur. Wel een stuk droger dan Clean Code.quote:Op zondag 4 augustus 2024 10:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh vet, die zou ik ook wel eens willen zien.
Heb je nog meer tips qua boeken? Ik ga nu een boek over micro services lezen omdat we dat gebruiken in mijn huidige project, en daarna deze denk ik
[ afbeelding ]
Cool zal ik ook eens bekijkenquote:Op zondag 4 augustus 2024 10:33 schreef Perrin het volgende:
Voor Javascript vond ik deze ook handig.
Verschil in abstractieniveau, in clean code gaat het over de code leesbaar en onderhoudbaar te houden, in clean architecture gaat het over hoe een systeem op te zetten waarbij deze niet rigide en wel onderhoudbaar is. De ene gaat over het schrijven van code, in de latere zal je zelden code voorbeelden zien.quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:41 schreef MisterFox het volgende:
Wat is het verschil tussen Clean Architecture en Clean Code?
Moet je eerlijk zeggen dat het voor mij alweer even geleden is dat ik voor het laatst een boek aan heb geraakt. Vroeger wel mega veel gelezen; heb een kast vol met computer-gerelateerde boeken hier.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Verschil in abstractieniveau, in clean code gaat het over de code leesbaar en onderhoudbaar te houden, in clean architecture gaat het over hoe een systeem op te zetten waarbij deze niet rigide en wel onderhoudbaar is. De ene gaat over het schrijven van code, in de latere zal je zelden code voorbeelden zien.
Deze en dat boek over microservices zijn ook helemaal voor mij denk ik.quote:Op zondag 4 augustus 2024 10:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Heb je nog meer tips qua boeken? Ik ga nu een boek over micro services lezen omdat we dat gebruiken in mijn huidige project, en daarna deze denk ik
[ afbeelding ]
Ja ik denk dat het wel baat heeft, zal vast wel wat goede dingen instaan, maar ik vermoed dat je het meeste wel weet ondertussen. Ik zou beginnen met Clean Architecture.quote:Op maandag 5 augustus 2024 09:50 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Moet je eerlijk zeggen dat het voor mij alweer even geleden is dat ik voor het laatst een boek aan heb geraakt. Vroeger wel mega veel gelezen; heb een kast vol met computer-gerelateerde boeken hier.
Ik zou over een aantal jaar graag alsnog een studie technische informatica willen doen, dus ik kan niet vroeg genoeg beginnen met het leren van nieuwe dingen.
Ik heb deze week vakantie, dus ik zou tijd uit kunnen trekken.
Mijn tijd is alleen heel kostbaar: zou ik nog veel baat hebben bij het boek Clean Code i.c.m. het niveau dat ik al heb? Wat schat jij in? Wellicht is beter gelijk naar Clean Architecture.
Je kan hier de inhoudsopgave zien: https://www.oreilly.com/l(...)s-2nd/9781492034018/quote:Op maandag 5 augustus 2024 09:54 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Deze en dat boek over microservices zijn ook helemaal voor mij denk ik.
Micro-services is toch gewoon het opsplitsen van een monolitische applicatie in kleinere services, gericht op één doel en hergebruik? Of valt hier echt wat te leren?
Meh als ze openen met ditquote:Op maandag 5 augustus 2024 17:02 schreef MisterFox het volgende:
@:FlippingCoin
Ik overweeg nog veel gekker te gaan: het eindelijk een leren van een andere programmeertaal zonder dat het .NET is (.NET heeft me nogal een nare nasmaak gegeven).
https://www.udemy.com/cou(...)ete-golang-bootcamp/
Ik heb 5 dagen beschikbaar om een nieuwe taal te leren. Het mag ook iets anders zijn dan Go: als het maar zo breed mogelijk toepasbaar is.
Kan jij me helpen en me vertellen wat je hier van vind?
Heb ik er niet zo veel vertrouwen in.quote:Become a professional Go programmer and get hired.
You will MASTER all Go (Golang) key concepts starting from scratch. No prior Go knowledge is required.
Voor mij als nieuwkomer lijkt het alsof ze alles wel behandelen dat je nodig hebt, zelfs praktisch aan de slag met een webapplicatie.quote:Op maandag 5 augustus 2024 17:21 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Meh als ze openen met dit
[..]
Heb ik er niet zo veel vertrouwen in.
Heb zelf deze doorgelezen en gestart met programmeren toen ik met go moest werken zonder ervaring:
[ afbeelding ]
Dat boek ram je er zo doorheen als je goede dagen maakt, kan je snel iets uitwerken in go.quote:Op maandag 5 augustus 2024 17:22 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Voor mij als nieuwkomer lijkt het alsof ze alles wel behandelen dat je nodig hebt, zelfs praktisch aan de slag met een webapplicatie.
Zal ik voor zo'n boek gaan ?
quote:Op maandag 5 augustus 2024 17:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat boek ram je er zo doorheen als je goede dagen maakt, kan je snel iets uitwerken in go.
Maar echt go programmeren zal wel even duren, is niet per se de syntax maar wat bijzondere concepten die tijd kosten zoals impliciete interfaces.
Cursus raakt wel de meeste dingen ook denk ik maar kan er verder inhoudelijk weinig over zeggen, zag zo snel geen generics dus mogelijk ook dated?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
quote:Op maandag 5 augustus 2024 18:16 schreef MisterFox het volgende:
[..]Zal vanavond even kijken heb op laptop een tqeakers accountSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 15:51 schreef MisterFox het volgende:
Het is voor mij C++ geworden. Ik zie jullie over 585 lectures.
Omdat het toepassingsgebied extreem groot is en ik over een jaar of 4 technische informatica wil doen. Ik verwacht niet anders dan dat ik daar C++ zal gebruiken.quote:
Een vriend van mij heeft TI gedaan, die kreeg C en Python zover ik weet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 18:16 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Omdat het toepassingsgebied extreem groot is en ik over een jaar of 4 technische informatica wil doen. Ik verwacht niet anders dan dat ik daar C++ zal gebruiken.
Ik geloof niet dat we nog nieuwe dingen gaan ontwikkelen in C over 30 jaar.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 18:23 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft TI gedaan, die kreeg C en Python zover ik weet.
Er zijn wel actieve geluiden om C++ niet te gebruiken vanuit security kant, Google is ook gekomen met Carbon als C++ alternatief. Maar ik denk inderdaad dat C++ niet snel weg is.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 18:33 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat we nog nieuwe dingen gaan ontwikkelen in C over 30 jaar.
Python's syntax heb ik nooit uit kunnen staan.
C++ lijkt me wel de taal waar je onder andere stuurprogramma's mee gaat schrijven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 18:42 schreef FlippingCoin het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat een verschil he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik nou eerst eens fatsoenlijk C++ ga leren, is het over een paar jaar ook makkelijker om over te stappen naar een eventueel "betere" taal.MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
Als je een samenvatting wil, kan ik je DDD Quickly van InfoQ aanbevelen. Het boek gebruik ik vooral als naslagwerk.quote:Op zondag 4 augustus 2024 10:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Goede tip.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 17:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Als je een samenvatting wil, kan ik je DDD Quickly van InfoQ aanbevelen. Het boek gebruik ik vooral als naslagwerk.
geen C++?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 16:45 schreef MisterFox het volgende:
Java.
Ik weet weer hoe het is om echt verliefd te zijn.
Ik weet niet of ik C++ nou echt zo leuk vind. Java past duidelijk beter bij mij.quote:
C++ is ook niet bepaald een leuke taal.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:34 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik C++ nou echt zo leuk vind. Java past duidelijk beter bij mij.
Ik moet wel mezelf in de gaten houden: ik ben gespecialiseerd in Laravel en verdien er grof geld mee. Het lijkt me niet handig om te veel tijd te besteden aan Java naast 32 uur werken...
Ik snap jequote:Op woensdag 14 augustus 2024 16:57 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
C++ is ook niet bepaald een leuke taal.![]()
Java tijdens mijn studie gehad, heeft wel veel van mijn denkwijze gevormd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door MisterFox op 26-08-2024 11:53:20 ]MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
Ik wens je veel succes! Wees positief en weet dat jouw bedrijf maar één van de vissen is in de zee.quote:Op maandag 26 augustus 2024 12:05 schreef MisterFox het volgende:
Dus als iemand een goede tip heeft moet je het zeggen
Zorg dat je goed de tijd krijgt om even de software ontwikkelaars te spreken krijgt en niet alleen hr figuren en zo. Kan je ze wat vragen stellen om te peilen hoe het er echt gaat.quote:Op maandag 26 augustus 2024 12:05 schreef MisterFox het volgende:
Dus als iemand een goede tip heeft moet je het zeggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door MisterFox op 28-08-2024 08:37:22 ]MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
quote:Instellingen
Info telefoon
Softwaregegevens (7x tikken)
Pincode intoetsen
Terug naar instellingen
Ontwikkelaarsoptie (onderaan)
Scrollen naar:
•vensteranimatieschaal
•overgangsanimatieachaal
•duur van animatieschaal
Alle drie verlagen van 1 naar 0,5
Dat je een developer optie aan kan zetten maakt je nog geen developer.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 22:31 schreef Nober het volgende:
Ik wist dit niet:
https://www.tiktok.com/@:(...)?_t=8pHkARZWBAu&_r=1
[..]
Weglopen met eenquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:19 schreef MisterFox het volgende:
Je gaat ergens op gesprek maar je moet verplicht Windows gebruiken.
Wat doe je?
Ja zou voor mij ook wel minimaal reden zijn tot vragen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 16:19 schreef MisterFox het volgende:
Je gaat ergens op gesprek maar je moet verplicht Windows gebruiken.
Wat doe je?
quote:
Gehehhehe.quote:
Is de core business software ontwikkeling of niet?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 20:57 schreef MisterFox het volgende:
[..]
[..]
Gehehhehe.
Aan de andere kant zetten ze 400 miljoen om en willen ze perse dat ding op afstand helemaal kunnen beheren. Dat was het argument
Maar ik ben gewend dat developers met rust worden gelaten.
Daarnaast zit je op een grote open ruimte met iedereen en heb je geen privacy.
Idk hoor.
Nee zeker niet. Wat mij betreft hebben ze nog steeds niet de volledige focus erop maar zijn ze goed bezig. Gaat om een echt traditionele branche.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 20:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is de core business software ontwikkeling of niet?
Zou jij er tegen kunnen om hutje-mutje op elkaar te zitten in een open kantoorruimte?quote:Op maandag 2 september 2024 15:41 schreef FlippingCoin het volgende:
https://www.humblebundle.(...)lly_bookbundle&_gl=1*sj696s*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwxNW2BhAkEiwA24Cm9FoEj8-pIaHZ39K6CYXVcmrqP0U-DQ_0spPwy8-Lr6A9tc8VLgSn5RoCLFYQAvD_BwE
Wmb hele goede humble bundle deal met software architectuur boeken van O'reilly (24 stuks)
Was bij mijn vorige werkgever ook omdat het kantoor veel te klein was geworden na steeds meer mensen aannemen(geen goede seniors helaasquote:Op maandag 2 september 2024 16:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Zou jij er tegen kunnen om hutje-mutje op elkaar te zitten in een open kantoorruimte?
Ik verbaasde me dat er mensen werkzaam waren. Dan heb je links en rechts mensen die mee zitten te kijken op je scherm.
Ik werk in een open kantoorruimte als ik op kantoor ben. Over het algemeen vind ik het wel leuk, maar als ik met iets super moeilijks bezig ben ga ik naar een aparte ruimte.quote:Op maandag 2 september 2024 16:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Zou jij er tegen kunnen om hutje-mutje op elkaar te zitten in een open kantoorruimte?
Ik verbaasde me dat er mensen werkzaam waren. Dan heb je links en rechts mensen die mee zitten te kijken op je scherm.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is maar een idee, voor op LinkedIn.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
Klinkt als een mooie kans om een nieuwe taal te leren op termijn.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:54 schreef MisterFox het volgende:
Ik heb de kans om aan een groot overheidsproject te gaan werken en gaandeweg Java te gaan leren. Staat wel tegenover dat ik eerst een ander PHP framework moet gaan leren (van Laravel naar Symfony).
Ik twijfel, de functie is echt uitdagend met alles dat er verder bij komt kijken.
Ik heb jaren in zijn kantoortuin moeten werken, het werkt gewoon niet lekker, minder concentratievermogen. Ik was blij dat ik de helft van de tijd thuis werkte, kreeg ik meer werk voor elkaar dan op kantoor. Een keer had iemand besloten om een tafelvoetbal in een lege kamer neer te zetten, echt verschrikkelijk dat geluid (die hebben ze op een andere verdieping neergezet gelukkig).quote:Op maandag 2 september 2024 16:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Toen Covid begon op te spelen zat ik bij een opdrachtgever waar er zoveel mogelijk mensen in een kantoor gepropt werden en thuis werken uit den boze was. Mijn productiviteit werd mede daardoor ontzettend geremd, terwijl ik wel altijd zwaar vermoeid thuis kwam. Ik vond het een zegen dat thuiswerken toen opeens mogelijk werd.quote:Op maandag 2 september 2024 16:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 4 september 2024 19:01 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb jaren in zijn kantoortuin moeten werken, het werkt gewoon niet lekker, minder concentratievermogen. Ik was blij dat ik de helft van de tijd thuis werkte, kreeg ik meer werk voor elkaar dan op kantoor. Een keer had iemand besloten om een tafelvoetbal in een lege kamer neer te zetten, echt verschrikkelijk dat geluid (die hebben ze op een andere verdieping neergezet gelukkig).
Ik heb mijn sollicitatie bij dit bedrijf dan ook afgebroken; ik zou diep ongelukkig worden. Veel te autist voor.quote:Op woensdag 4 september 2024 21:31 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Toen Covid begon op te spelen zat ik bij een opdrachtgever waar er zoveel mogelijk mensen in een kantoor gepropt werden en thuis werken uit den boze was. Mijn productiviteit werd mede daardoor ontzettend geremd, terwijl ik wel altijd zwaar vermoeid thuis kwam. Ik vond het een zegen dat thuiswerken toen opeens mogelijk werd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
Ik vind een kantoortuin vooral een kwestie van wat de Britten noemen "penny wise, pound foolish". Er wordt bespaard op wat makkelijk te meten is (huur van meer kantoorruimte), maar men ziet de extra kosten van het moeilijk te meten aspect over het hoofd (verlies van productiviteit). Dat geeft mij dan het gevoel dat mijn werk er niet zo toe doet en dat het belangrijker is dat ik aanwezig ben in plaats van productief. Dat samen met de drukte maakt dat ik ongelukkig word in een kantoortuin.quote:Op woensdag 4 september 2024 21:52 schreef MisterFox het volgende:
[..]
[..]
Ik heb mijn sollicitatie bij dit bedrijf dan ook afgebroken; ik zou diep ongelukkig worden. Veel te autist voor.
Nee maar stel je vraag.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:08 schreef KoningWouter het volgende:
Heeft iemand hier verstand van Media Source Extensions?
Ik ben bezig met een project maar ik zit helemaal vast.
Oh ken ik niet.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:06 schreef MisterFox het volgende:
Ik heb Logius afgezegd. Volgens mij werken daar alleen hoogvliegende carrièretijgers met groot ego, waar je niet tussen wil zitten.
Ik hoorde hoe een sollicitatiegesprek er daar aan toe gaat. Psychologische trucjes tijdens een gesprek mogen ze lekker bij zich houden (en het werk zelf opknappen).
Het gaat zelfs zo ver gaat dat puur de eerste 5 minuten een of andere engnek aanschuift om te kijken hoe je reageert op rare vragen, en op basis daarvan besluiten ze of je deel van de club mag worden.
Nou ik voeg byte-chunks toe aan een SourceBuffer en dat lijkt goed te gaan. Alleen als ik de SourceBuffer log dan lijkt er niets in te staan.quote:
Hm dat klinkt wel vaag zelf een http client moeten schrijven jn javascript. Waarom support je server geen https?quote:Op woensdag 11 september 2024 21:17 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nou ik voeg byte-chunks toe aan een SourceBuffer en dat lijkt goed te gaan. Alleen als ik de SourceBuffer log dan lijkt er niets in te staan.
Vanmorgen had ik een probleem met de http client die ik geschreven heb en als ik die corrupted data toevoeg aan de SourceBuffer gaf hij een error.
Nu ik dit gefixed heb kan hij een complete film aan de SourceBuffer appenden zonder errors. Alleen er speelt niets af als ik play() op het video element aanroep.
Oh dit is javascript trouwens. Electron. De HTTP client heb ik in de electron main geschreven en de byte chunks worden naar de React UI gestuurd waar de video af moet spelen.
Ik heb noodgedwongen zelf een HTTP client moeten schrijven omdat Chromium bepaalde api calls redirect naar HTTPS wat niet ondersteund wordt door de server en dit niet uit te zetten valt.
En ik heb al zo'n hekel aan bits en bytes en dan zit ik nu te pielen met byte chunks.
Maar goed. Ik heb alle chunks aan elkaar geplakt in de UI en in een Blob gezet en deze gedownload. Dan kan ik de film gewoon afspelen dus dat gaat nu goed.
Moet op een of andere manier die SourceBuffer aan de praat krijgen. Maar dit is ook amper te debuggen....
Ik klooi nu al wat uurtjes aan met trial en error en kom niet echt heel veel verder. Zeer frustrerend.
/rant
Omdat het niet mijn server is. Ik haal de film op vanaf een http adres. Alleen Chromium redirect dus die URL zelf naar HTTPS. Lekker veilig. Alleen werkt dus nu een normale fetch() niet eens. Ik moet het zelf via de electron "backend" via node ophalen en doorsturen naar de frontend.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hm dat klinkt wel vaag zelf een http client moeten schrijven jn javascript. Waarom support je server geen https?
hm oke nog steeds snap ik het niet? je hebt toch gewoon een native http client in js?quote:Op woensdag 11 september 2024 21:30 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Omdat het niet mijn server is. Ik haal de film op vanaf een http adres. Alleen Chromium redirect dus die URL zelf naar HTTPS. Lekker veilig. Alleen werkt dus nu een normale fetch() niet eens. Ik moet het zelf via de electron "backend" via node ophalen en doorsturen naar de frontend.
Super kut dit.
Haha daar heb ik vanaf de andere kant wel mee te maken gehad, moest connecten met digipoort om kvk documenten en belastingaangiftes af te leveren. Een custom soap interface met allemaal veel te ingewikkelde security extensions. Wat een ellende zeg.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:32 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, de maker van Mijn Overheid en DigiD
Ik ben echt heel blij met je postquote:Op woensdag 11 september 2024 22:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha daar heb ik vanaf de andere kant wel mee te maken gehad, moest connecten met digipoort om kvk documenten en belastingaangiftes af te leveren. Een custom soap interface met allemaal veel te ingewikkelde security extensions. Wat een ellende zeg.
Jammer, een verslag van dat interview zou wel leuk lezen zijnquote:Op woensdag 11 september 2024 21:06 schreef MisterFox het volgende:
Ik heb Logius afgezegd. Volgens mij werken daar alleen hoogvliegende carrièretijgers met groot ego, waar je niet tussen wil zitten.
Ik hoorde hoe een sollicitatiegesprek er daar aan toe gaat. Psychologische trucjes tijdens een gesprek mogen ze lekker bij zich houden (en het werk zelf opknappen).
Het gaat zelfs zo ver gaat dat puur de eerste 5 minuten een of andere engnek aanschuift om te kijken hoe je reageert op rare vragen, en op basis daarvan besluiten ze of je deel van de club mag worden.
TVPquote:Op zondag 22 september 2024 20:01 schreef FlippingCoin het volgende:
Neushoorntjes welke tooling gebruiken jullie voor diagrammen te maken? Zit een beetje te kijken naar icepanel en cloudcraft.
Zoals wat?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:21 schreef MisterFox het volgende:
Omg, ik heb eindelijk mijn droombaan gevonden!![]()
Ik begin per november als junior Java developer!
Ik lever wel 2000,- per maand aan salaris in, maar ik krijg er zo veel voor terug....
Super! Maar damn, 2000 per maand is wel heel veel! Hoezo moet je zo'n mega stap terug maken?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:21 schreef MisterFox het volgende:
Ik lever wel 2000,- per maand aan salaris in, maar ik krijg er zo veel voor terug....
Gefeliciteerd, en geld is niet alles; al is het wel een flinke stap.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:21 schreef MisterFox het volgende:
quote:
quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:37 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Super! Maar damn, 2000 per maand is wel heel veel! Hoezo moet je zo'n mega stap terug maken?
Ik krijg terug:quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, en geld is niet alles; al is het wel een flinke stap.
Mooie stap, gefeliciteerd! Hopelijk lever je het niet netto in.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:21 schreef MisterFox het volgende:
Ik verdiende 'maar' 4000,- inclusief vakantiegeld hiervoor met 32 uur. Ik ga naar 3500,- bruto voor 40 uur. Voor een leerling is dat een geweldig salaris. Ik ben happy en daar gaat het om (en ik kan nog genoeg nieuwe CD's kopen elke maand).quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:57 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Mooie stap, gefeliciteerd! Hopelijk lever je het niet netto in.
Je had toch al ruime ervaring met PHP? Dan ben je in mijn ogen niet echt een leerling. Het is niet dat je op nul begint en van je stoel valt als je een hello world voorbeeld ziet. Maar natuurlijk wel heel mooi om zo'n overstap te maken, aangezien je daar al een tijd op zat te azen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 17:17 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik verdiende 'maar' 4000,- inclusief vakantiegeld hiervoor met 32 uur. Ik ga naar 3500,- bruto voor 40 uur. Voor een leerling is dat een geweldig salaris. Ik ben happy en daar gaat het om (en ik kan nog genoeg nieuwe CD's kopen elke maand).
Heb je niet wat ideeën opgedaan bij je werk als analist?quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:56 schreef Pinuts het volgende:
Ik ben nu al een tijdje bezig met python leren. Vooral veel tutorials en guided projects gevolgd. Echter ben ik nu denk ik wel in een fase dat ik af moet gaan stappen van al die guided opdrachten en meer zelf aan de slag moet. Echter struggle ik met wat ik zou kunnen bouwen wat uitdagend is maar wel haalbaar en vind ik het lastig om het helemaal 'zelf' te doen, zonder enige vorm van hints/begeleiding. Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je nog lerende was?
Ter background info, ik heb 3 jaar als data analist gewerkt. Nu in een data science team waar ik wel python zelf toepas. Maar ik wil (over ongeveer 1 jaar) graag de switch maken naar freelance data analist/scientist.
Ja lastige is dat ik als data analist vooral met excel en power bi werkte. Nu in het data science team is het wel veel met python maar zit er ook heel veel software engineering bij, die zo complex is dat ik dat zelf niet kan opzetten en ook nog niet allemaal snap.quote:Op zondag 27 oktober 2024 18:01 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Heb je niet wat ideeën opgedaan bij je werk als analist?
Ik zou dicht bij je interesse blijven, iets van een hobby of zo waar je ietw voor zou kunnen automatiseren dan is het makkelijke motivatie te vinden.
Veel succes! Google is je begeleider.quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:56 schreef Pinuts het volgende:
Ik ben nu al een tijdje bezig met python leren. Vooral veel tutorials en guided projects gevolgd. Echter ben ik nu denk ik wel in een fase dat ik af moet gaan stappen van al die guided opdrachten en meer zelf aan de slag moet. Echter struggle ik met wat ik zou kunnen bouwen wat uitdagend is maar wel haalbaar en vind ik het lastig om het helemaal 'zelf' te doen, zonder enige vorm van hints/begeleiding. Hoe hebben jullie dat aangepakt toen je nog lerende was?
Ter background info, ik heb 3 jaar als data analist gewerkt. Nu in een data science team waar ik wel python zelf toepas. Maar ik wil (over ongeveer 1 jaar) graag de switch maken naar freelance data analist/scientist.
Ik kan niet echt zeggen of mijn pad je helpt (ik ben van html/php naar c en c++ gegaan (eerst hobbymatig website bouwen en game modding, daarna data analyse in onderzoek), daarna kort uitstapje naar Java (jèch) en uiteindelijk zit ik voornamelijk op C#, Typescript, Powershell, met af en toe wat Python), maar ik heb leren programmeren door veel naar bestaande projecten te kijken, proberen modificaties aan te brengen bij bestaande projecten en daarbij vooral te leren hoe dergelijke projecten gestructureerd worden (en waarom). In de tweede fase heeft het (op bijna religieuze wijze) gebruik van linters (random link Python linter info: https://dsstream.com/improve-your-python-code-quality/) en een goede code editor waarmee je simpel en snel stukken code kunt verplaatsen (zoals via context menu een stuk code selecteren en dan extraheren naar een aparte functie, of het verplaatsen van classes naar hun eigen files) me enorm geholpen. Ook heeft een zeer vervelende en nog-autistischere-dan-ik zooi code reviewers me ook erg veel geholpen te komen waar ik nu ben.quote:Op zondag 27 oktober 2024 18:11 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja lastige is dat ik als data analist vooral met excel en power bi werkte. Nu in het data science team is het wel veel met python maar zit er ook heel veel software engineering bij, die zo complex is dat ik dat zelf niet kan opzetten en ook nog niet allemaal snap.
Dus ik wil ook bij mijn eigen projecten langzaam van 1 coding file waar alles in staat het gaan opsplitsen naar kleinere files (modellen, databases, etc). Maar ik vind het lastig om met zoiets te starten want ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik moet beginnen.
Dus ik denk klein beginnen en dan langzaam uitbouwen.
Waarom klein beginnen? Buiten je comfort zone is waar je dingen leert, van falen leer je ook uitstekend.quote:Op zondag 27 oktober 2024 18:11 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja lastige is dat ik als data analist vooral met excel en power bi werkte. Nu in het data science team is het wel veel met python maar zit er ook heel veel software engineering bij, die zo complex is dat ik dat zelf niet kan opzetten en ook nog niet allemaal snap.
Dus ik wil ook bij mijn eigen projecten langzaam van 1 coding file waar alles in staat het gaan opsplitsen naar kleinere files (modellen, databases, etc). Maar ik vind het lastig om met zoiets te starten want ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik moet beginnen.
Dus ik denk klein beginnen en dan langzaam uitbouwen.
Omdat het uitdagend mag zijn maar je wel progressie moet kunnen maken. Ipv dat ik nu denk ik ga een game bouwen en geen flauw idee heb waar te beginnen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 21:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Waarom klein beginnen? Buiten je comfort zone is waar je dingen leert, van falen leer je ook uitstekend.
"gewoon" dingen die jij denkt die cool zouden zijn om te maken uitwerken, lijstje bijhouden met zulke gedachten.
Je moet niet voor je portfolio gaan zitten hobbyen. Maak iets wat je tof vind, of iets wat je zelf ook kan gebruiken. Scratch your own itch!quote:Op maandag 28 oktober 2024 22:26 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Omdat het uitdagend mag zijn maar je wel progressie moet kunnen maken. Ipv dat ik nu denk ik ga een game bouwen en geen flauw idee heb waar te beginnen.
Vanuit jullie ervaring: beter iets leuks/hobbymatigs maken maar niks met het werkveld of iets minder interessant maar wel iets wat je op een portfolio kan zetten?
Ik denk er hetzelfde over als @Farenji de cliche portfolio dingen zijn als starter niet per se zonde van de tijd. Maar je maakt zo veel meer indruk met iets wat je zelf echt vet vindt. Zo heb ik zelf eens een eigen hobbyproject aangedragen tijdens een sollicitatieprocedure wat nog lang niet af was maar waar ik heel enthousiast over ben. Dat heeft toen zeker geholpen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 22:26 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Omdat het uitdagend mag zijn maar je wel progressie moet kunnen maken. Ipv dat ik nu denk ik ga een game bouwen en geen flauw idee heb waar te beginnen.
Vanuit jullie ervaring: beter iets leuks/hobbymatigs maken maar niks met het werkveld of iets minder interessant maar wel iets wat je op een portfolio kan zetten?
IMHO (in my humble opinion) kan je beter leren wat ze vragen in de meeste vacatures in plaats van zelf iets verzinnen (een project) om van te leren. Daar gaat veel tijd in zitten, leer je ook veel van, maar gericht leren wat er gevraagd wordt door werkgevers is naar mijn idee effectiever dan leren wat je zelf wil leren met een project dat je zelf opzet.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 09:06 schreef Pinuts het volgende:
Top. Dank jullie. Ik ga eens even goed nadenken over een leuk project.
Als je eenmaal doorhebt hoe Docker werkt is het verdomd simpel (voor de meeste use cases). Daarna Kubernetes etc. leren en het leven wordt zoveel mooier hahaquote:Op vrijdag 13 december 2024 16:18 schreef MisterFox het volgende:
Dit weekend na jaren bang zijn voor Docker eindelijk Docker leren
Hoezo forceren? Was Java gebruiken in dit geval niet mogelijk?quote:Op maandag 10 februari 2025 10:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik word geforceerd om python te gebruiken. Ik merk dat ik als toch iemand die java gewent is het allemaal nogal "losvast" vind. Er zijn zoveel manieren om iets te doen dat ik het lastig vind om er les in te geven, het voelt echt een beetje alsof alles kan.
Bijvoorbeeld als je python programmeert denk je al snel oh dit is eigenlijk een beetje java zonder hard typing. Maar dan begin je met numpy en dan voelt het weer alsof je R aan het doen bent. Maar dan alles door elkaar.
Het grappig is ik heb nu een grafische omgeving voor studenten gemaakt met pySDL2 en dan voelt het weer alsof je heel krukkig C aan het doen bent.
Ben nog geen fan van python, maar hogere machten willen het.
In ander nieuws is het wel weer handig dat ik nu python iets beter in mijn vingers heb, en heb daardoor wel grote files >120 GB in 3D kunnen visualiseren mbv ome-zarr files![]()
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhm3n6wies22
De opleiding heeft klachten gehad van studenten dat ze zowel python als java moeten leren, en van bovenaf hebben ze besloten dat alles in python gegeven moest worden. Wij hebben dus onze hele module moeten omzetten van java naar python.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:07 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Hoezo forceren? Was Java gebruiken in dit geval niet mogelijk?
Echt verschrikkelijk. Is het onderwijs tegenwoordig ook al hippe hipster?quote:Op maandag 10 februari 2025 11:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De opleiding heeft klachten gehad van studenten dat ze zowel python als java moeten leren, en van bovenaf hebben ze besloten dat alles in python gegeven moest worden. Wij hebben dus onze hele module moeten omzetten van java naar python.
(vanaf nu gaan de studenten klagen dat ze maar 1 taal hebben gehad)
Uhuh de hoofd reden voor python was omdat iedereen python.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:13 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Echt verschrikkelijk. Is het onderwijs tegenwoordig ook al hippe hipster?![]()
Had dan gekozen voor een normaal ecosysteem...
Vraagje; Python kun je niet compileren toch? Zit er JIT compilatie op? Zitten er features in zoals asynchroon programmeren of gebruik maken van meerdere cores? Volgens mij is het veel te high level.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Uhuh de hoofd reden voor python was omdat iedereen python.En daar zit wel wat in, maar als je rondvraagt waarom iedereen in de biomedische hoek tegenwoordig python gebruikt is het antwoord ook al snel omdat iedereen in biomedische hoek python gebruikt.
Ik vermoed dat tensorflow etc de grootste driver achter python is tegenwoordig.
Is een interpreter inderdaad al zijn er wel standalone runtimes. (Maar ik ben dan geen Python expert)quote:Op maandag 10 februari 2025 11:17 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Vraagje; Python kun je niet compileren toch? Zit er JIT compilatie op? Zitten er features in zoals asynchroon programmeren of gebruik maken van meerdere cores? Volgens mij is het veel te high level.
Wij leren de studenten dan ook basis programmeren, als ze willen multithreaden etc zullen ze vanzelf bij een andere taal komen.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:17 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Vraagje; Python kun je niet compileren toch? Zit er JIT compilatie op? Zitten er features in zoals asynchroon programmeren of gebruik maken van meerdere cores? Volgens mij is het veel te high level.
Ja ik werk inmiddels met dask arrays en daar zit wel een leuke truckendoos in.quote:Op maandag 10 februari 2025 11:45 schreef KoningWouter het volgende:
edit: even gegoogled en zowel multicore als async is mogelijk in Python
Wat voor data? Waarvoor?quote:Op maandag 14 april 2025 19:30 schreef Pinuts het volgende:
Zijn hier meer mensen die met data aan het stoeien zijn en regelmatig datasets zoeken? Ik hoor van verschillende kanten dat je voor portfolioprojecten wellicht niet kaggle moet gebruiken omdat dit al redelijk 'schone' data is, en je ook wil laten zien dat je dit zelf kan. Waar halen jullie datasets vandaan?
Data die ik kan gebruiken voor mijn portfolioproject (ik wil er nu 2 voor powerbi maken). Dus qua onderwerken kan het vrij breed zijn. Ik wil er 1 maken die meer op sales/kpi gericht is (dus meer bedrijfsdata) en 1 die wat meer een infographic is (informatief).quote:Op maandag 14 april 2025 19:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat voor data? Waarvoor?
Ik heb regelmatig anonieme testdata nodig voor bijv unit tests, die genereer ik dan zelf met een faker.
Ik heb wel eens het eea gescraped, maar dat is niet altijd helemaal de bedoeling.quote:Op maandag 14 april 2025 19:30 schreef Pinuts het volgende:
Zijn hier meer mensen die met data aan het stoeien zijn en regelmatig datasets zoeken? Ik hoor van verschillende kanten dat je voor portfolioprojecten wellicht niet kaggle moet gebruiken omdat dit al redelijk 'schone' data is, en je ook wil laten zien dat je dit zelf kan. Waar halen jullie datasets vandaan?
Ik vind het bij tijd en wijlen echt omslachtig. Where clauses zijn irritant:quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:51 schreef Masberum het volgende:
Eloquent is juist gemakkelijk.. Wat het je hiervoor gedaan?
->where()->where()ipv
->where(foo: bar, this: that). Nested where syntax voor en/of dingen. Waarbij je gebruik van vars moet scopen.
->where(fn(q) use(bar) { ...} ipv ->where(and => [ ..... ])
attach()als je de return value wilt. Je moet dan alsnog het eigenlijke object kennen. Omslachtig.
Snap wat je bedoelt. Als je direct met SQL werkt of een ORM als Doctrine gewend bent, voelt Eloquent soms omslachtig aan kan ik me voorstellen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 04:10 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik vind het bij tijd en wijlen echt omslachtig. Where clauses zijn irritant:->where()->where()ipv->where(foo: bar, this: that). Nested where syntax voor en/of dingen. Waarbij je gebruik van vars moet scopen.->where(fn(q) use(bar) { ...} ipv ->where(and => [ ..... ])
Associates of pivot tables en de bijbehorende syntax. Het valt m.i. buiten de sql syntax en het kost me moeite om dat te onthouden. Het laat nietb duidelijk zien met wat je bezig bent. En je kan niet een related iets aanmaken metattach()als je de return value wilt. Je moet dan alsnog het eigenlijke object kennen. Omslachtig.
ik doelde niet op jouquote:
Thanks voor de suggestie. Voor hetgeen waar ik over klaagde is een view wat overkill. Vooral omdat ik in de view alsnog joins moet gaan lopen hebben. Of.. with() statements en zulks omdat ik bij andere objecten moet zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:17 schreef raptorix het volgende:
Ik werk niet met PHP maar als je dat soort Syntax lastig vind is het wellicht een idee om een database view te maken waardoor je je meeste logica op de database houd, qua performance is het ook nog eens beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |