abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juli 2025 @ 08:56:50 #176
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218136560
Een type system in een dynamic language is ook wel een beetje.. Ik snap je, ik gebruiktte het ook op werk en je hebt Types::Standard en Moo(se) kent ook een lekker typing system waarbij je shit lekker kan typen. Het maakt je werk een stuk makkelijker. Ik zit vooral te wachten op het Corina OO systeem. Als je er wat mee wilt spelen, kan je o.a. kijken naar de docs van Object::Pad op MetaCPAN.

Ik vind de method modifiers die je bij Moose kan gebruiken zoooooo heerlijk. Ik mis dat echt in andere talen: before, after, around.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_218136645
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 08:56 schreef slacker_nl het volgende:
Een type system in een dynamic language is ook wel een beetje.. Ik snap je, ik gebruiktte het ook op werk en je hebt Types::Standard en Moo(se) kent ook een lekker typing system waarbij je shit lekker kan typen. Het maakt je werk een stuk makkelijker. Ik zit vooral te wachten op het Corina OO systeem. Als je er wat mee wilt spelen, kan je o.a. kijken naar de docs van Object::Pad op MetaCPAN.

Ik vind de method modifiers die je bij Moose kan gebruiken zoooooo heerlijk. Ik mis dat echt in andere talen: before, after, around.
Ja, python heeft function decorators, die zijn erg fijn. In php mis ik dat ook wel.
  zondag 6 juli 2025 @ 15:22:46 #178
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218139758
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 22:26 schreef slacker_nl het volgende:

[..]
Perl staat zeker niet stil. Elke versie komen er weer leuke dingen bij. En ik verdien mn geld ermee. Nouja, technisch gezien verdien ik mn geld met diverse talen.

En nee, ik heb nooit bij booking.com gewerkt. Ik heb jaren voor internet providers gewerkt en mn laatste grote klanten zaten in de overheidswereld. Waar ik t/m maart dit jaar met Perl/Python/Javascript mn doekoe verdiende.

Ik vind livewire/laravel niet onaardig hoor. Er zitten wat quircks in die je moet weten. Ben er wel enigsinds door gecharmeerd dat ik geen JS hoef te tikken maar wel leuke pagina's kan neerzetten. Alleen dat ORM gedeelte is me soms wat dubieus. Maar goed, het begint te wennen.
Hoor derhalve wel van iedereen dat Livewire helaas geen volwaardig alternatief voor "echte" frontend systemen zoals React / React Native.

Livewire in combinatie met NativePHP leek mij bijzonder interessant.

Heb mijn aandacht inmiddels op .NET MAUI voor volwaardige cross-platform applicaties.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  zondag 6 juli 2025 @ 15:34:44 #179
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218139857
lekker dan hele reactie getypt is die gewoon weg met een site not reached melding, gaat lekker hier :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 6 juli 2025 @ 16:08:23 #180
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218140369
quote:
16s.gif Op zondag 6 juli 2025 15:34 schreef FlippingCoin het volgende:
lekker dan hele reactie getypt is die gewoon weg met een site not reached melding, gaat lekker hier :')
ik doe voor de zekerheid altijd even kopiëren bij een grote reactie
  zondag 6 juli 2025 @ 16:10:48 #181
459912 FlippingCoin
pi_218140410
quote:
7s.gif Op zondag 6 juli 2025 16:08 schreef MisterFox het volgende:

[..]
ik doe voor de zekerheid altijd even kopiëren bij een grote reactie
ja beter :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zondag 6 juli 2025 @ 16:12:34 #182
459912 FlippingCoin
pi_218140441
Wat ik ongeveer schreef was dat typescript toch wel een voorbeeld is van een heel degelijk typesystem, ondanks dat het voor een dynamische taal is. Wanneer ik met Go werk mis ik soms wel zo’n typesystem.
  zondag 6 juli 2025 @ 17:17:29 #183
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218141731
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 15:22 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Hoor derhalve wel van iedereen dat Livewire helaas geen volwaardig alternatief voor "echte" frontend systemen zoals React / React Native.

Livewire in combinatie met NativePHP leek mij bijzonder interessant.

Heb mijn aandacht inmiddels op .NET MAUI voor volwaardige cross-platform applicaties.
Voor wat ik nu doe is het wel een goede zet geweest denk ik. Ik heb de keuze niet gemaakt, heb een project overgenomen, flink aan lopen sleutelen om het werkbaar te maken. Maar de charme van een livewire ontgaat me niet. De bijbehorende WTF's ontgaan me ook niet, maar dat hoort erbij.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_218143135
quote:
16s.gif Op zondag 6 juli 2025 16:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat ik ongeveer schreef was dat typescript toch wel een voorbeeld is van een heel degelijk typesystem, ondanks dat het voor een dynamische taal is. Wanneer ik met Go werk mis ik soms wel zo’n typesystem.
Ja doordat er een compilatie stap in zit kun je ook echte generics ondersteunen. Met een interpreted taal als php zou dat de performance echt kapot maken.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:25:33 #185
459912 FlippingCoin
pi_218143152
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:22 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja doordat er een compilatie stap in zit kun je ook echte generics ondersteunen. Met een interpreted taal als php zou dat de performance echt kapot maken.
Zo zouden ze het in php toch op kunnen lossen? :o
pi_218143225
quote:
16s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zo zouden ze het in php toch op kunnen lossen? :o
Ja dat heeft weer andere gevolgen, het toegankelijke van php is ook dat je het gewoon kan draaien zonder dat je eerst hoeft te compileren. Als dat zou moeten zouden ook een heleboel oude codebases kapot gaan omdat ze niet compileren omdat er ergens een docblock niet klopt ofzo.
  zondag 6 juli 2025 @ 18:47:18 #187
459912 FlippingCoin
pi_218143299
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:34 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja dat heeft weer andere gevolgen, het toegankelijke van php is ook dat je het gewoon kan draaien zonder dat je eerst hoeft te compileren. Als dat zou moeten zouden ook een heleboel oude codebases kapot gaan omdat ze niet compileren omdat er ergens een docblock niet klopt ofzo.
Ze zouden er mee om kunnen springen zoals veel moderne interpreters dat ze stiekem een (pre) compile step hebben? In principe is een het een razendsnelle check om te zien of je doorgaat met interpreten(als je dat zo instelt, kan ook dat die alleen een falende output geeft maar wel gaat interpreten)
  zondag 6 juli 2025 @ 22:39:23 #188
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_218145492
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:34 schreef Farenji het volgende:

[..]
Of de manier van python doen, die hebben ook een .pyc voor hun compiled meuk. Het zou best kek zijn..
  vrijdag 11 juli 2025 @ 13:45:06 #189
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218184369
Haha nee lieverd! :*

C# en .NET zijn niet oud, ze zijn geëvolueerd tot volwassen enterprise raamwerk en dat kost tijd. Zoals PHP er ook 30 jaar over gedaan heeft om een per-ongeluk taal te worden.
pi_218184446
quote:
16s.gif Op zondag 6 juli 2025 18:47 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ze zouden er mee om kunnen springen zoals veel moderne interpreters dat ze stiekem een (pre) compile step hebben? In principe is een het een razendsnelle check om te zien of je doorgaat met interpreten(als je dat zo instelt, kan ook dat die alleen een falende output geeft maar wel gaat interpreten)
Volgens mij regelt OPcache dat soort dingen, wordt standaard meegeleverd met alle nieuwere PHP-versies. Slaat gecompileerde code op in het geheugen.
  woensdag 23 juli 2025 @ 17:04:45 #191
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218299133
Moet zeggen dat authenticatie + Passport regelen wel echt heel frustrerend is in Laravel...
pi_218299547
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:04 schreef MisterFox het volgende:
Moet zeggen dat authenticatie + Passport regelen wel echt heel frustrerend is in Laravel...
Wat ben je aan het doen dan, een oauth server opzetten?
  donderdag 24 juli 2025 @ 05:48:12 #193
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218303727
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat ben je aan het doen dan, een oauth server opzetten?
Ja klopt, voor mijn werk. Twee Laravel applicaties; authenticatie en een modulaire service georiënteerde monolith API.

Ik probeerde het werkend te krijgen met Fortify en Passport maar loop echt tegen een muur aan. Ben voor nu geëindigd met Sanctum en eigen auth implementatie voor registreren en login (API only, wel los eilandje). Middleware checked of het bearer token geldig is.

Ik wil zegmaar een los SSO eilandje realiseren, het liefst met een kant en klare web GUI erop maar dat niveau ligt gewoon erg hoog :P
pi_218303902
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 05:48 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ja klopt, voor mijn werk. Twee Laravel applicaties; authenticatie en een modulaire service georiënteerde monolith API.

Ik probeerde het werkend te krijgen met Fortify en Passport maar loop echt tegen een muur aan. Ben voor nu geëindigd met Sanctum en eigen auth implementatie voor registreren en login (API only, wel los eilandje). Middleware checked of het bearer token geldig is.

Ik wil zegmaar een los SSO eilandje realiseren, het liefst met een kant en klare web GUI erop maar dat niveau ligt gewoon erg hoog :P
Oauth blijft lastig. Ik heb het een paar keer gedaan maar moet elke keer weer denken hoe het ook alweer zat. Maar wees blij dat je geen saml idp hoeft op te zetten want dat is nog kutter. :P

Voor sso wil je openid gebruiken en daar heb je wel libraries voor die dat implementeren, bovenop passport. Dat wiel wil je niet zelf uitvinden. Bijv https://github.com/jeremy379/laravel-openid-connect
  donderdag 24 juli 2025 @ 08:30:36 #195
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_218304215
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 07:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Oauth blijft lastig. Ik heb het een paar keer gedaan maar moet elke keer weer denken hoe het ook alweer zat. Maar wees blij dat je geen saml idp hoeft op te zetten want dat is nog kutter. :P

Voor sso wil je openid gebruiken en daar heb je wel libraries voor die dat implementeren, bovenop passport. Dat wiel wil je niet zelf uitvinden. Bijv https://github.com/jeremy379/laravel-openid-connect
Bedankt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')