Die kwh's terugleveren zien ze netto... Dus die 250kwh die overblijft.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:49 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ik zit straks bij Vattenval. Op hun site https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/vaste-terugleverkosten/
[..]
In dit voorbeeld krijg je dus de terugleverboete over die 1650...dan heeft het dus helemaal geen zin om ze uit te zetten, want die boete begint al vanaf het begin.
quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:49 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Ik zit straks bij Vattenval. Op hun site https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/vaste-terugleverkosten/
[..]
In dit voorbeeld krijg je dus de terugleverboete over die 1650...dan heeft het dus helemaal geen zin om ze uit te zetten, want die boete begint al vanaf het begin.
Wij hebben zo'n 3400wp op het huis liggen en 2860wp op de garage. Kunnen wij dan niet beter die op de garage uit doen?
Die kosten en baten ontlopen elkaar echt super weinig, centenwerk.... Wat ik in dat grafiekje duidelijk wilde maken is dat je +- 10 cent kwijt bent per kwh aan "terugleverkosten"quote:Wij hebben zo'n 3400wp op het huis liggen en 2860wp op de garage. Kunnen wij dan niet beter die op de garage uit doen?
Bedankt...quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Die kosten en baten ontlopen elkaar echt super weinig, centenwerk.... Wat ik in dat grafiekje duidelijk wilde maken is dat je +- 10 cent kwijt bent per kwh aan "terugleverkosten"
Als je 12 cent verdient hou je nog wel wat over dus.
Maar percentage wat je mag salderen gaat ook weer weg (?) dat geeft een complicerende factor, maar het gaat over centen.
Tjah je productie is overproductie geworden en derhalve beweegt het richting afval.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:56 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt...
Het is wel zuur. Wij gaan per jaar zo'n 636 euro meer betalen dan we nu doen (termijn bedrag van 25 euro naar 78 euro). Gelukkig de zonnepanelen er al uit, maar jaren roepen we dat we panelen moeten leggen en nu krijg je de rekening![]()
Ja eerst maar eens kijken naar een hybride warmtepomp, al zal die vaak aanstaan als de zon niet schijntquote:Op maandag 14 oktober 2024 17:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah je productie is overproductie geworden en derhalve beweegt het richting afval.
Maar als jij van dat afval iets nuttigs weet te doen (verplaatsen van de consumptie / opslaan via batterij) en dat bespaart je steeds 25 cent die je zou moeten betalen aan je stroomleverancier...
Dan lijkt de mogelijkheid op een rendabele accu ook wat dichterbij.
Maar "slim" opladen met een elektrische auto zal het meeste schelen voor de meesten.
Buffervat erbij... Maar zo denk ik. Maar die moet dan ook aangestuurd worden... Komt in de toekomst wel.quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:04 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja eerst maar eens kijken naar een hybride warmtepomp, al zal die vaak aanstaan als de zon niet schijnt
Heb je daar een bron voor? Want Essent en nog een paar zien het echt als wat je teruglevert voor je saldeert, niet daarna.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die kwh's terugleveren zien ze netto... Dus die 250kwh die overblijft.
quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:04 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja eerst maar eens kijken naar een hybride warmtepomp, al zal die vaak aanstaan als de zon niet schijnt
Dat is ook het enige dat ik heb kunnen vinden, als er een partij is die het anders doet hoor ik het graag. Aangezien wij ongeveer 10.000kwh terugleveren, maar ook 13.000kwh-15.000kwh verbruiken maar grotendeels op een ander moment (via inderdaad een warmtepomp), daar kan de elektrische auto niet tegenop. Wij komen nu uit op 1.200euro terugleverboete bovenop het verbruik.quote:Op maandag 14 oktober 2024 18:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor? Want Essent en nog een paar zien het echt als wat je teruglevert voor je saldeert, niet daarna.
Alleen de vergoeding gaat over wat overblijft na salderen, de terugleverboete niet.
https://www.essent.nl/kla(...)alderen#terugleveren
Je hebt gelijk, ik verspreid desinfoquote:Op maandag 14 oktober 2024 18:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor? Want Essent en nog een paar zien het echt als wat je teruglevert voor je saldeert, niet daarna.
Alleen de vergoeding gaat over wat overblijft na salderen, de terugleverboete niet.
https://www.essent.nl/kla(...)alderen#terugleveren
Hoop geld.quote:Op maandag 14 oktober 2024 19:59 schreef SV-tje het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook het enige dat ik heb kunnen vinden, als er een partij is die het anders doet hoor ik het graag. Aangezien wij ongeveer 10.000kwh terugleveren, maar ook 13.000kwh-15.000kwh verbruiken maar grotendeels op een ander moment (via inderdaad een warmtepomp), daar kan de elektrische auto niet tegenop. Wij komen nu uit op 1.200euro terugleverboete bovenop het verbruik.
https://solarmagazine.nl/(...)-zelf-flink-verlagenquote:
Minister: ‘Consumenten met zonnepanelen kunnen terugverdientijd zelf flink verlagen’
Minister Hermans ziet vooralsnog geen mogelijkheid om de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) in te zetten om consumenten met zonnepanelen te helpen het eigen verbruik te verhogen.
Ach ja, te dom om te 💩quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://solarmagazine.nl/(...)-zelf-flink-verlagen
Euh? Als je veel meer van de zelfopgewekte stroom verbruikt is je terugverdientijd korter? Boekhoudkundig geen speld tussen te krijgen. Kortom, als de zon schijnt de oven en de airco aanzetten (dat heft elkaar op) dan verbruik je meer van je eigen stroom. Als je dat vergelijkt met de stroom die je had moeten kopen om dat te doen, verdien je je panelen lekker snel terug.
Van autobatterijen zeiden ze dat ook maar die overleven inmiddels de rest van de auto.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 09:32 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ach ja, te dom om te 💩
Dat zelfde is dat er momenteel gemakshalve maar vanuit gegaan wordt dat de levensduur van zonnepanelen minimaal 25 jaar is. Gemakshalve vergeet men in die berekening mee te nemen dat er gedurende deze 25 jaar nog minimaal 1x de omvormer (indien van toepassing) vervanger moet worden.
Ja, ik zat ook al te fronsen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://solarmagazine.nl/(...)-zelf-flink-verlagen
Euh? Als je veel meer van de zelfopgewekte stroom verbruikt is je terugverdientijd korter? Boekhoudkundig geen speld tussen te krijgen. Kortom, als de zon schijnt de oven en de airco aanzetten (dat heft elkaar op) dan verbruik je meer van je eigen stroom. Als je dat vergelijkt met de stroom die je had moeten kopen om dat te doen, verdien je je panelen lekker snel terug.
Het makkelijkste is een EV maar je gaat natuurlijk geen 50 a 60k uitgeven om een paar 100 euro per jaar te besparenquote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, ik zat ook al te fronsen.
Je kunt natuurlijk wel wat doen met het verbruik door bijvoorbeeld wasmachine, droger, boiler te laten starten naar gelang de opbrengst van de panelen, maar dat is maar tot zo ver.
Dacia Springquote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het makkelijkste is een EV maar je gaat natuurlijk geen 50 a 60k uitgeven om een paar 100 euro per jaar te besparen
quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:30 schreef 215 het volgende:
[..]
Van autobatterijen zeiden ze dat ook maar die overleven inmiddels de rest van de auto.
Het zal mij niet verbazen als die omvormer inmiddels ook twintig jaar of langer mee gaat. En anders voor een paar honderd euro een keer een nieuwe bestellen. Kan dat erg snel uit.
Tja, je kunt geluk hebben en je kan pech hebben.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:42 schreef Wantie het volgende:
Ik heb 25 jaar garantie op de omvormers.
Verder heeft mijn vader al meer dan 30 jaar zonnepanelen, en daar is nooit een andere omvormer gekomen.
We gaan het meemaken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 21:01 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Tja, je kunt geluk hebben en je kan pech hebben.
Bij mij gaf de omvormer na 7 jaar al de geest. Er zat 10 jaar garantie op maar de fabrikant was inmiddels op de fles. Grapje kosten me 2k.
Ik denk dat heel veel mensen zich rijk rekenen met een levensduur van 25 jaar.
Die je dan op moet laden op het moment dat je hem eigenlijk nodig hebt. Superhandigquote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het makkelijkste is een EV maar je gaat natuurlijk geen 50 a 60k uitgeven om een paar 100 euro per jaar te besparen
Dat ligt maar aan je omstandigheden. Ik ben 2 dagen pw op kantoor en de rest thuis dus ik kan prima een hoop stroom in die auto kwijt. Heb ik de hele zomer gedaan.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 23:09 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die je dan op moet laden op het moment dat je hem eigenlijk nodig hebt. Superhandig
Dat klopt ook wel. Maar ik heb vanaf maandag ochtend al 1400 km gereden en ik mag blij zijn als ik vrijdag eens tijd heb om op kantoor te komen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 23:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt maar aan je omstandigheden. Ik ben 2 dagen pw op kantoor en de rest thuis dus ik kan prima een hoop stroom in die auto kwijt. Heb ik de hele zomer gedaan.
Ja, dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger, maar dat laat onverlet dat je het overschot van je panelen het makkelijkste kwijt kunt in een grote accu in plaats van de wasmachine of whatever aanzetten.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 23:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel. Maar ik heb vanaf maandag ochtend al 1400 km gereden en ik mag blij zijn als ik vrijdag eens tijd heb om op kantoor te komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |