quote:Frans TGV-verkeer verstoord door brandstichting, vlak voor opening Spelen
Het treinverkeer in Frankrijk is "zwaar verstoord" als gevolg van brandstichting waarbij treinfaciliteiten beschadigd zijn geraakt. Dat meldt spoorwegmaatschappij SNCF op X. Sommige treinen worden omgeleid en veel treinen vallen uit, juist op de dag van de officiële opening van de Olympische Spelen in Parijs.
De faciliteiten van SNCF zouden gisteravond op verschillende plekken zijn beschadigd. Hierdoor zijn er problemen met drie hogesnelheidslijnen: de Atlantische TGV-lijn (Parijs-Le Mans), de oostelijke TGV-verbinding (Parijs-Straatsburg) en de hogensnelheidslijn tussen Parijs en Lille. De TGV in het zuidoosten is niet getroffen. Hier is een aanval voorkomen, meldt SNCF.
Reizigers wordt gevraagd om niet naar de stations te komen en hun reis uit te stellen. Medewerkers van SNCF proberen de beschadigde spoorwegfaciliteiten te repareren.
quote:Net voor start Olympische Spelen: Frans TGV-verkeer zwaar verstoord na “massale aanval” om net lam te leggen, ook hinder in België mogelijk
Het TGV-verkeer in Frankrijk is sterk verstoord na “een grootschalige aanval om het hogesnelheidsnet lam te leggen”. Het zou gaan om om vandalisme en bewuste acties zoals brandstichtingen nabij de sporen (én dat slechts enkele uren voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen). De hinder op de Franse sporen kunnen ook Belgische reizigers parten spelen.
De spoormaatschappij zegt donderdagavond het slachtoffer te zijn geworden van “verschillende gelijktijdige daden van kwaad opzet”. Op verschillende hogesnelheidslijnen zouden er branden gesticht zijn “om spoorinstallaties te beschadigen”. Daardoor zal de dienstverlening van hogesnelheidstreinen op verschillende lijnen zal “erg verstoord zijn”, zo zegt de maatschappij.
Het gaat om de Atlantische, noordelijk en oostelijke hogesnelheidslijnen. De lijn tussen het zuiden en het oosten is niet getroffen. “We leiden bepaalde treinen om naar de klassieke lijn, maar we zullen een groot aantal moeten schrappen”, aldus de SNCF. “Deze situatie zal minstens het hele weekend aanhouden, de tijd om herstellingen uit te voeren”, klinkt het ook. Ploegen van de spoormaatschappij zijn al ter plaatse.
De aanval gebeurde op enkele uren van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs, die vrijdagavond plaatsvindt in het centrum van de Franse hoofdstad. Daarnaast zijn ook veel vakantiegangers in transit. “Alle klanten worden via sms geïnformeerd over hun treinen”, aldus nog SNCF. De maatschappij raadt alle reizigers ook aan om hun reizen uit te stellen en niet naar de stations te gaan.
Criminele acties
De Franse minister van Transport Patrice Vergriete heeft op X gereageerd op de “gecoördineerde kwaadwillige handelingen” op het Franse spoornet. “Ik veroordeel ten stelligste deze criminele acties, die het vakantievertrek van veel Fransen in gevaar zullen brengen.” Er is nog veel onduidelijk over wie verantwoordelijk is voor de aanvallen. Vergriete zal later op de dag in het station Gare du Nord in Parijs een verklaring geven.
Dit zijn brandstichtingen in Frankrijk, denk niet dat het de Russen zijn. Dit is ander volk wat hiervoor verantwoordelijk is.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:36 schreef Ploplap het volgende:
Nu nog wachten op een bericht dat Air France is getroffen door een Cyber aanval, dan kunnen ze de Russen weer de schuld geven, en is de cirkel weer mooi rond.
quote:"This is a massive attack on a large scale to paralyse the TGV network," SNCF told AFP, adding that many routes will have to be cancelled.
"SNCF was the victim of several simultaneous malicious acts overnight," the national train operator said, adding that the attacks affected its Atlantic, northern and eastern lines.
"Arson attacks were started to damage our facilities," it said, adding that traffic on the affected lines was "heavily disrupted" and the situation would last through the weekend as repairs are conducted.
Zat ander 5de colonne spul in FR. Is zeker een van de verdachten, dat wel.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:40 schreef trein2000 het volgende:
Klachten kunnen geadresseerd worden aan V. Poetin aan het Rode Plein te Moskou.
Ik probeer te zeggen. Je hebt altijd dit soort ongein dat bij de OS naar voren komt. Net zoals:TERRORISTEN OPGEPAKT!11111quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:39 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit zijn brandstichtingen in Frankrijk, denk niet dat het de Russen zijn. Dit is ander volk wat hiervoor verantwoordelijk is.
Het zijn de Russen!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:36 schreef Ploplap het volgende:
Nu nog wachten op een bericht dat Air France is getroffen door een Cyber aanval, dan kunnen ze de Russen weer de schuld geven, en is de cirkel weer mooi rond.
Alles kan natuurlijk. Maar dit past niet direct in de MO van terroristische groeperingen. Dat gaat toch vaker om doden, en met een hoop geschreeuw en opeisen gepaard. We zijn al uren verder.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zat ander 5de colonne spul in FR. Is zeker een van de verdachten, dat wel.
De Russen zijn meer van de cyberaanvallen, dit zijn brandstichtingen in het gehele land.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:40 schreef trein2000 het volgende:
Klachten kunnen geadresseerd worden aan V. Poetin aan het Rode Plein te Moskou.
Alles wijst naar Moskou.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:47 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
De Russen zijn meer van de cyberaanvallen, dit zijn brandstichtingen in het gehele land.
Te vroeg om vinger te wijzen, de Russen zijn een optie. Maar ook het volk wat afgelopen weken weer betrokken was bij 3 aanslagen voor de spelen en die eergisteren de straat op gingen om op Joden te jagen zijn een grote kanshebber. In Frankrijk zijn het niet de Russen die voor terroristische aanslagen zorgen.
Politieman ernstig gewond na mesaanval bij Champs-Élysées in Parijs
Man die inreed op terras Parijs deed dat mogelijk toch opzettelijk
Militair in Parijs aangevallen met mes, kort voor start Olympische Spelen
Kerken worden ook al aan de lopende band in de fik gestoken in Frankrijk.
https://www.thesun.co.uk/(...)elon-musk-tesla/amp/quote:Their usual method is to target railway lines or cable ducts, data lines and radio masts.
Het kan, het kunnen de Russen zijn, de Chinezen, moslims of radicaal links/rechts volk. Kan allemaal.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:50 schreef byah het volgende:
[..]
Alles wijst naar Moskou.
https://amp.theguardian.c(...)d-arson-and-sabotage
Die 'shithole' heeft wel de meest gunstige arbeidswetten voor arbeiders ter wereld.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:42 schreef de_boswachter het volgende:
Shithole Frankrijk laat zien wat ze zijn: een shithole.
Ik zou er maar wegblijven, ken mensen die gaan maar ik zou er nog niet eens gratis naartoe willen. Ondanks het leger agenten die op de been zijn gebracht lijkt het mij nou niet de meest veilige plek om naartoe te gaan op dit moment.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:49 schreef Starhopper het volgende:
Misschien moeten ze de Olympische Spelen maar afblazen. Dat lijkt mij beter voor Frankrijk.
Valt wel op dat ze tijdens de spelen opeens wel veiligheidsmaatregelen kunnen treffen, de Seine opruimen, de stad opknappen, criminelen opsluiten etc. Na de spelen worden de mensen weer aan hun lot overgelaten en mogen ze verrotten in die criminele stad.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:56 schreef Mikeytt het volgende:
Dit was wel te verwachten toch? Na maanden protest een olympische spelen organiseren in een stad waar de overgrote meerderheid van de inwoners tegen de komst is.
Dit feestje organiseren terwijl de eigen bevolking drukt onder de slechtste economische omstandigheden voor laagverdieneners sinds 1970.
Het liefst dit ja.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:49 schreef Starhopper het volgende:
Misschien moeten ze de Olympische Spelen maar afblazen. Dat lijkt mij beter voor Frankrijk.
Feestje voor de elite, de rest betaald.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom niet de de spelen organiseren zodat de eigen bevolking ook profiteert? Lijkt me ook veel beter voor de draagvlak.
Bijvoorbeeld gratis toegang voor kinderen uit kansarme wijken en gereduceerde tarieven voor Parijzenaren
Yep. Het is nog de vraag wat er met de studenten gaat gebeuren. Die zijn letterlijk in Parijs uit hun accomodaties verjaagd omdat de Spelen eraan kwamen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:58 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Valt wel op dat ze tijdens de spelen opeens wel veiligheidsmaatregelen kunnen treffen, de Seine opruimen, de stad opknappen, criminelen opsluiten etc. Na de spelen worden de mensen weer aan hun lot overgelaten en mogen ze verrotten in die criminele stad.
De frustratie is wel te begrijpen
Ik ook niet, want dan mis ik enorm veel van de Spelen. Dus nee.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:56 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik zou er maar wegblijven, ken mensen die gaan maar ik zou er nog niet eens gratis naartoe willen.
Denk niet dat studenten hiervoor verantwoordelijk zullen zijn, die zullen zich vooral beroepen op wat demonstreren en graffiti gok ik zo.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Yep. Het is nog de vraag wat er met de studenten gaat gebeuren. Die zijn letterlijk in Parijs uit hun accomodaties verjaagd omdat de Spelen eraan kwamen.
Resultaat: die hebben compensatie gekregen van 100 euro
Dit is niet meer dan logisch nu
Yup. Problemen oplossen kan alleen als de rijken dat willen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:58 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Feestje voor de elite, de rest betaald.
Zijn sowieso niet de studenten hoor, maar de frustratie zit bij de meeste Parijzenaren.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:03 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Denk niet dat studenten hiervoor verantwoordelijk zullen zijn, die zullen zich vooral beroepen op wat demonstreren en graffiti gok ik zo.
Gaat wel nog een "leuke" tijd worden, want dit kost al dagen om te repareren en als ze niet weten wie de daders zijn leggen ze het andere deel gewoon de komende dagen plat door brand te stichten.
Lekker veilig met een zak chips en glas cola op de bank.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ook niet, want dan mis ik enorm veel van de Spelen. Dus nee.
Er staat letterlijk in dat artikel dat het MO van de russen is om sabotage te plegen op de infrastructuur door middel van brandstichting. Ik snap dat attributie lastig is, maar in dit geval is het wel heel erg obviousquote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:53 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Het kan, het kunnen de Russen zijn, de Chinezen, moslims of radicaal links/rechts volk. Kan allemaal.
Israel claims that Iran is planning Terrorist Attacks during the Olympics
Er is ook voor gewaarschuwd eerder:quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:06 schreef byah het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in dat artikel dat het MO van de russen is om sabotage te plegen op de infrastructuur door middel van brandstichting. Ik snap dat attributie lastig is, maar in dit geval is het wel heel erg obvious
Het kan dat het de Russen zijn, ik sluit niets uit. Maar er zijn meer partijen die gedreigd hebben met aanslagen op de spelen. Beetje te vroeg om te zeggen eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:06 schreef byah het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in dat artikel dat het MO van de russen is om sabotage te plegen op de infrastructuur door middel van brandstichting. Ik snap dat attributie lastig is, maar in dit geval is het wel heel erg obvious
Er is nog niets bewezen hequote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:10 schreef Ploplap het volgende:
De Russen zijn ons feestje aan het verpesten. Wagelijk dat Rusland.
Ik denk eerder dat dit uit een andere hoek komt. Die van de zandhazen en baardmannen.....quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:10 schreef Ploplap het volgende:
De Russen zijn ons feestje aan het verpesten. Wagelijk dat Rusland.
Hmm ik weet het niet. Russen/Chinezen of interne groeperingen lijken mij een grotere kanshebber. Dit is een gecoördineerde aanval, ze moesten kennis hebben gehad over de infrastructuur, wetende dat ze zo het halve treinnetwerk stil zouden leggen. Het is een te ingewikkelde operatie voor zandhazen en baardmannen, die beperken zich meestal tot barbaars geweld tegen de burgers. Aan de andere kant, dit zou ook wel iets vanuit Iran kunnen zijn, maar die hadden dan weer aangegeven zich vooral op Joden te richten tijdens het OS.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:14 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat dit uit een andere hoek komt. Die van de zandhazen en baardmannen.....
Je bedoelt moslimterrorisme? Kan altijd natuurlijk, zeker in Frankrijk. Maar dan is het wel heel a-typisch. Geen doden, niet opgeëist.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:14 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat dit uit een andere hoek komt. Die van de zandhazen en baardmannen.....
Ik heb niet het idee dat het überhaupt mogelijk is om te profiteren van het organiseren van de olympische spelen. Wanneer draaide dat voor het laatst niet op een enorm verlies uit?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom niet de de spelen organiseren zodat de eigen bevolking ook profiteert?
LA is next.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien moeten ze de OS volgende keer weer lekker in een veilig land houden ipv die jungle daar.
Het is Frankrijk, kunnen ook boze conducteurs zijn natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je bedoelt moslimterrorisme? Kan altijd natuurlijk, zeker in Frankrijk. Maar dan is het wel heel a-typisch. Geen doden, niet opgeëist.
Met deze mate van coördinatie? Alles kan, op dit moment kun je nog niets uitsluiten, maar ik acht het niet bij voorbaat waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:19 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Het is Frankrijk, kunnen ook boze conducteurs zijn natuurlijk.
Ze hebben wel duidelijk de infrastructuur plat gelegd, een groep eenlingen zie ik daartoe niet in staat. Ze wisten precies waar en wanneer ze gecoördineerd moesten toeslaan. Nu gok ik ook geen conducteurs, maar in Frankijk zijn de werknemers zo vaak boos dat alles kan natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met deze mate van coördinatie? Alles kan, op dit moment kun je nog niets uitsluiten, maar ik acht het niet bij voorbaat waarschijnlijk.
Maar wel de hele boel verstoord - dat is een doel op zich. Ik kijk er niet van op als het uit die kant komtquote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je bedoelt moslimterrorisme? Kan altijd natuurlijk, zeker in Frankrijk. Maar dan is het wel heel a-typisch. Geen doden, niet opgeëist.
Er is al iemand verkracht dus slachtoffers zijn er al helaas.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:25 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ze hebben wel duidelijk de infrastructuur plat gelegd, een groep eenlingen zie ik daartoe niet in staat. Ze wisten precies waar en wanneer ze gecoördineerd moesten toeslaan. Nu gok ik ook geen conducteurs, maar in Frankijk zijn de werknemers zo vaak boos dat alles kan natuurlijk.![]()
Gaan nog een paar zware weken worden ben ik bang, hopelijk blijft het bij zulke acties en vallen er geen slachtoffers.
Maar dan gok ik niet dat IS of een andere islamitische radicale groepering erachter zit. Dan gok ik meer op een gecoördineerde aanval in opdracht van Iran.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar wel de hele boel verstoord - dat is een doel op zich. Ik kijk er niet van op als het uit die kant komt
Misschien was het wel een Russische moslim? Dat zou een aantal users in dit topic geruststellen.quote:
Een zwarte islamitische transgender met witte Joodse roots woonachtig in Rusland die ingeschreven staat als republikein en op de democraten stemt maar op X likes geeft aan Wilders.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Misschien was het wel een Russische moslim? Dat zou een aantal users in dit topic geruststellen.
Is dan wel weer typisch Russisch dat hij door de mand valt na een stevige zuippartij.quote:
TS houdt rekening met alle opties en met de gevoelens van alle users in dit topic.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
TS die van: nee het zijn niet de Russen, maar 'die andere groep', in een paar posts toch weer de andere kant op redeneert. Heerlijk.
Dat kan alleen maar uit de koker van een geheime dienst komen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Sowieso een groep met kennis van zaken. Over het hele land de juiste installaties in de fik zetten vereist zeker wel wat onderzoek.
Dan ga klagen in FB tegen de mods en loop het topic niet te verknallen, zelfs als ik meebeweeg, zelfs als ik mijn mening verander na goede inbreng van enkele users hier, inbreng die ik had gemist is het nog niet goed.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:39 schreef Mutant01 het volgende:
TS is vooral bezig een specifieke kant op te speculeren. Zelfs op momenten dat er volstrekt niets duidelijk is.
Amper een paar dagen terug is er nota bene een neo nazi gearresteerd voor terreurplannen tijdens de OS. Het kan letterlijk uit elke hoek komen. Letterlijk.
Dat zou ik ook weer niet zeggen. Maar je moet wel kennis hebben van hoe het sporen netwerk werkt en in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat kan alleen maar uit de koker van een geheime dienst komen.
Dit ja, normale mensen zoals ons zouden niet weten wat we in de fik moeten zetten om het treinverkeer in het gehele land te ontregelen. Daarbij gecoördineerd in het gehele land, hier zit een groepering achter met kennis van zaken.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat zou ik ook weer niet zeggen. Maar je moet wel kennis hebben van hoe het sporen netwerk werkt en in elkaar steekt.
Staking is wel van een geheel andere orde dan gecoördineerde sabotage.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:45 schreef Tekaschi het volgende:
Artikel van 2 maanden geleden wat ik toevallig voorbij zag komen:
Paris rail workers strike over Olympics bonuses with Games just two months away
In Beijing werden ook de lokale bevolking weggejaagd voor de Spelen. Is van alle tijden. Alleen in China verwachten we niet anders en in het vrije westen kan dat zogenaamd allemaal niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:03 schreef Momo het volgende:
Het is ook wel wat voor een land om OS te organiseren als je ziet wat er tegenwoordig bij komt kijken. Delen van Parijs zitten al weken helemaal dicht.
Maar als dit op verschillende plekken in het land is gebeurd dan is dat wel een gecoördineerde actie. Niet de lokale zuipende dorpsgek of iemand die geen zin heeft in de OS.
quote:SNCF: strategische locaties geviseerd, mogelijke interne medeplichtigheid... Wat we weten over sabotagedaden
Op vakantie gaan wordt voor veel Fransen door elkaar geschud. De SNCF zei het slachtoffer te zijn van een "massale grootschalige aanval" die erop gericht was haar netwerk "lam te leggen". Het TGV-verkeer op de Atlantische -, noord- en oostas is "zeer verstoord", een paar uur voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Le Parisien maakt de balans op.
Wat is er gebeurd?
De spoorwegmaatschappij werd donderdagavond getroffen door een "massale aanval op grote schaal om haar TGV-netwerk lam te leggen", aldus de groep. Dit incident verstoorde het verkeer op verschillende assen: de Atlantische Oceaan, de Noord- en Oostlijn. De teams van SNCF Réseau "zijn al ter plaatse om de diagnose uit te voeren en de reparaties te starten", zegt de operator.
Er wordt echter verwacht dat deze verstoringen "ten minste het hele weekend zullen duren". In totaal zouden zo'n 800.000 mensen door deze verstoringen worden getroffen, merkt de SNCF op. Deze vrijdagochtend was de hal van het station van Montparnasse verzadigd met passagiers, zoals blijkt uit verschillende video's die door passagiers op de netwerken zijn geplaatst.
De SNCF zei dat het te maken had met een "massale aanval om zijn TGV-netwerk te verlammen", wat aanzienlijke vertragingen veroorzaakte. In totaal zouden 800.000 mensen worden getroffen door deze verstoringen.
"We leiden sommige treinen om op de conventionele lijn, maar we zullen een groot aantal moeten annuleren", aldus de SNCF. Volgens onze informatie hebben er gisteravond vijf sabotagedaden plaatsgevonden tegen verschillende TGV-lijnen. "Alle klanten zullen per sms op de hoogte worden gebracht van de circulatie van hun treinen", aldus de operator.
Wat zijn de kwaadwillige handelingen waar de SNCF het over heeft?
De SNCF zei vrijdag dat het "het slachtoffer was geworden van verschillende gelijktijdige daden van kwaadwilligheid", "brandstichtingen die zijn veroorzaakt om de faciliteiten te beschadigen". Volgens onze informatie zijn er inderdaad "brandbommen" gevonden in verschillende departementen: in Eure-et-Loir, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Pas-de-Calais en Yonne.
Alle inlichtingendiensten worden gemobiliseerd om de oorsprong van deze sabotagedaden te achterhalen. De modus operandi, brandstichting op installaties, lijkt op die van ultralinks in het verleden, aldus een veiligheidsbron.
Volgens de eerste bekende elementen zou een ultralinkse beweging verantwoordelijk zijn voor deze daden, met een mogelijke interne medeplichtigheid van de SNCF. Er waren strategische punten gericht, wat een gedetailleerde kennis van het netwerk vereist, wijzen de onderzoekers erop. Maar ook het Russische spoor wordt overwogen, aldus een veiligheidsbron.
Wat zijn de reacties?
In de ochtend bevestigde de aftredende minister van Transport, Patrice Vergriete, op X "gecoördineerde daden van boosaardigheid" die "het vakantievertrek van veel Fransen in gevaar zullen brengen". De minister sprak van "zeer zware gevolgen" voor het treinverkeer, met één trein op twee naar het noorden, oosten en Bretagne en één trein op vier "naar Bordeaux".
De omvang van de aanval suggereert dat deze is "bestudeerd", zegt een bron bij het ministerie van Transport. "Over het algemeen is het spoorwegnet kwetsbaar, maar strategische punten zijn het doelwit", voegt ze eraan toe. "Dit is nog nooit eerder gehoord", zegt een interne bron bij de SNCF. Meestal is het om kabels te stelen, deze keer is het echt om te vernietigen."
Het Nationaal Agentschap voor de beveiliging van informatiesystemen (ANSSI) van zijn kant ontkent een cyberbeveiligingsprobleem. "De verkeersproblemen op het SNCF-netwerk zijn niet het gevolg van een cybersecurity-incident", bevestigt het agentschap dat verantwoordelijk is voor de IT-beveiliging van de Olympische Spelen.
De aftredende minister van Sport, Amélie Oudéa-Castéra, veroordeelde degenen die de "Atletenspelen" willen "saboteren". "We zullen de gevolgen voor vandaag beoordelen, voor de passagiers, voor de atleten voor dit weekend, het goede vervoer van alle delegaties", zei ze op BFMTV. Spelen tegen de Spelen is spelen tegen Frankrijk, het is spelen tegen je eigen doelpunt, het is spelen tegen je land."
Ja of gewoon snel gereageerd? Als je al op meerdere plekken brand hebt dan zou er wel eens wat aan de hand kunnenzijnquote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:53 schreef Montagui het volgende:
Ik ben razend benieuwd naar die plek van het treinnetwerk (in het zuidoosten) waar ze de sabotage hebben weten te voorkomen.
Hoe dan?
En is daar iemand op heterdaad betrapt, of zo?
Heb je “Mais la piste russe est également envisagée, selon une source sécuritaire.”quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:52 schreef Tekaschi het volgende:
Van Le Parisan, geen onzin bron dus, via google translate:
[..]
Ik zweer oprecht dat ik niets heb weggelaten, dat is echt niet mijn stijl. Heb via google translate het artikel doorgenomen en dat gekopieerd hoe ik het gelezen heb. Zie inmiddels wel dat het artikel alweer is aangepast.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 10:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Heb je “Mais la piste russe est également envisagée, selon une source sécuritaire.”
Nou bewust weggelaten?
quote:Volgens de eerste bekende elementen waren strategische punten van het netwerk het doelwit, wat een gedetailleerde kennis van het netwerk vereist, wijzen de onderzoekers. De vraag naar mogelijke interne medeplichtigheid bij de SNCF rijst dan ook. Volgens de eerste elementen van het onderzoek zou de modus operandi die van de ultralinkse beweging kunnen zijn. Maar ook het Russische spoor wordt overwogen, aldus een veiligheidsbron.
Ik zou gokken op de eerste. Welkom in Frankrijk, altijd wel een ontevreden clubje radicalen te vinden die tot dit soort acties overgaat.quote:
Als ik het zo lees moeten er wel betrokkenen zijn geweest die kennis hebben van het spoor, vandaar ook dat de SNCF het heeft over "interne medeplichtigheid". Maar dat kunnen ook net zo goed "Russen" zijn geweest die werken voor de spoorwegen in Frankrijk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:02 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik zou gokken op de eerste. Welkom in Frankrijk, altijd wel een ontevreden clubje radicalen te vinden die tot dit soort acties overgaat.
Russen zijn uitgesloten van dit soort evenementen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:02 schreef MissButterflyy het volgende:
Denk juist niet dat het de Russen zijn, zij hebben vast ook veel atleten die meedoen.
Of zijn ze uitgesloten mee te doen?
Hmmmm oké.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:07 schreef Hathor het volgende:
[..]
Russen zijn uitgesloten van dit soort evenementen.
De spoorwegen in Frankrijk zijn van oudsher bastions van de vakbonden, waar ook gewoon radicale elementen in zitten. Als je dan hoort dat er interne kennis nodig was van de infrastructuur en er gebruik is gemaakt van brandbommen, lijkt dat gewoon het meest waarschijnlijke scenario. De overheid heeft het ook consequent over ‘criminele’ acties en niet over terrorisme of buitenlandse invloeden.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:03 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Als ik het zo lees moeten er wel betrokkenen zijn geweest die kennis hebben van het spoor, vandaar ook dat de SNCF het heeft over "interne medeplichtigheid". Maar dat kunnen ook net zo goed "Russen" zijn geweest die werken voor de spoorwegen in Frankrijk.
Zolang ze nog geen overduidelijk bewijs hebben is het gewoon gissen.
Disclaimer: Ik post alleen nieuws, ik verander geen zaken, dit is via google translate en nee ik wijs niet persoonlijk met een vinger. Zolang er nog geen officiële mededelingen worden gedaan houd ook ik een slag om de arm.quote:"Sabotage" op het TGV-net: het voorkeursspoor van ultralinks
De modus operandi die werd gebruikt om het SNCF-netwerk een paar uur voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs te verstoren, is vergelijkbaar met de acties van ultralinks, aldus een veiligheidsbron.
Er ontstaat een aanwijzing om de verschillende branden te verklaren die het SNCF-netwerk deze vrijdagochtend, een paar uur voor de openingsceremonie van de Olympische Spelen, hebben verstoord. Volgens een veiligheidsbron die door Le Figaro werd geïnterviewd, is de opruiende modus operandi op installaties over het algemeen de handtekening van leden van ultralinks. Deze acties hebben nog niet geleid tot een claim en er is nog geen verdachte duidelijk geïdentificeerd en gearresteerd. Alle inlichtingendiensten worden gemobiliseerd om licht te werpen op deze duidelijk gecoördineerde daden van "sabotage".
Vroeg in de ochtend kondigde de SNCF aan dat ze het slachtoffer was geworden van een "massale aanval om haar linies te verlammen". "Brandstichting en diefstal van kabels in trekkamers in Courtalain (Eure-et-Loir), Pagny-sur-Moselle (Meurthe-et-Moselle) en Croisilles (Pas-de-Calais)", rond 4 uur 's ochtends, in de nacht van donderdag op vrijdag, aldus het ministerie van Transport.
Locaties die uiteraard niet willekeurig zijn gekozen, aangezien ze telkens splitsingen zijn in het hogesnelheidsnetwerk. Dit is een manier om "zwaardere gevolgen te hebben, want bij een brand beroven we in feite elke keer twee takken van het netwerk", aldus de CEO van SNCF Réseau, Matthieu Chabanel. Ook in Vergigny (Yonne) werd een actie verijdeld door "SNCF-agenten die verschillende personen op de vlucht joegen".
Deze acties hebben al gevolgen voor 800.000 passagiers en zullen naar verwachting tot het einde van het weekend verstoringen veroorzaken, zei SNCF-CEO Jean-Pierre Farandou vrijdag tijdens een persconferentie.
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:02 schreef MissButterflyy het volgende:
Denk juist niet dat het de Russen zijn, zij hebben vast ook veel atleten die meedoen.
Of zijn ze uitgesloten mee te doen?
Er doen een stuk of 25 Russen mee, maar onder de neutrale vlag.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:07 schreef Hathor het volgende:
[..]
Russen zijn uitgesloten van dit soort evenementen.
Wat vindt Rusland en die Russen daar zelf van?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:25 schreef FvanS het volgende:
[..]
[..]
Er doen een stuk of 25 Russen mee, maar onder de neutrale vlag
Wel goed om even aan te tekenen dat dit dus puur gaat op basis van de vorm, ik lees nog geen concrete informatie.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:14 schreef Tekaschi het volgende:
Le Figaro, wederom geen onzin bron:
[..]
Disclaimer: Ik post alleen nieuws, ik verander geen zaken, dit is via google translate en nee ik wijs niet persoonlijk met een vinger. Zolang er nog geen officiële mededelingen worden gedaan houd ook ik een slag om de arm.
Bronquote:Een poging werd vermeden in Vergigny, in de Yonne, op de hogesnelheidslijn Sud-Est
"Een poging tot kwaadwillige daad werd gisteravond in Vergigny voorkomen door SNCF-agenten die verschillende personen op de vlucht joegen", vertelde een bron aan L'Yonne républicaine. Het incident vond plaats rond 01.15 uur, in een TGV-seincentrale, in de buurt van het station Icaunaise.
Spoorwegarbeiders die 's nachts onderhoudswerkzaamheden uitvoerden, zagen mensen die daar niet hoefden te zijn en waarschuwden de gendarmerie, waardoor ze op de vlucht sloegen, aldus Jean-Pierre Farandou, CEO van de SNCF.
Die zijn het inmiddels wel gewend. Doen sowieso al vanaf 2018 niet mee onder de Russische vlag door dat dopingschandaal.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat vindt Rusland en die Russen daar zelf van?
Daarom zet ik het erbij, ik snap dat het gevoelig ligt als er met de vinger gewezen wordt naar links. Ik probeer een beetje de vrede te bewaren en niet mensen de kans te geven de aanval te openen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel goed om even aan te tekenen dat dit dus puur gaat op basis van de vorm, ik lees nog geen concrete informatie.
Kan ook nog beide zijn natuurlijk. Zou niet de eerste keer zijn dat de Russen subversieve elementen in het westen exploiteren.quote:
Dit waren spoorwegmedewerkers, die zullen ze verjaagd hebben maar niet in staat zijn geweest om mensen aan te houden.quote:
En de gendarmerie keken alleen toequote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:36 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit waren spoorwegmedewerkers, die zullen ze verjaagd hebben maar niet in staat zijn geweest om mensen aan te houden.
Wat vroeg de conducteur?quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:37 schreef KingRoland het volgende:
[..]
En de gendarmerie keken alleen toe
quote:De gendarmes inspecteren de plaats van de aanslag
AFP kon foto's maken van gendarmes, samen met SNCF-agenten, in Croisilles (Pas-de-Calais), waar een van de aanslagen plaatsvond op een hogesnelheidslijn. Er is een onderzoek geopend en de inlichtingendiensten worden gemobiliseerd om de sporen van de verantwoordelijken te vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |