abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 07:15:39 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_214370287
quote:
Huis kopen wordt hobby voor rijke mensen: complexen met ‘miljoenenwoningen’ rukken op

Een huis kopen wordt langzaam maar zeker een hobby voor rijke mensen. De prijzen van koopwoningen lagen in juni tien procent hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is een huis inmiddels twee keer zo duur. In de Randstad zijn wooncomplexen met bijna alleen maar ‘miljoenenwoningen’ en servicekosten van vele honderden euro’s per maand inmiddels geen uitzondering meer. ,,Hoe dit steeds maar door kan gaan? Leg het mij maar uit.”

https://www.ad.nl/wonen/h(...)-rukken-op~a1cbaa7b/

Premium, dus ik kan niet alles linken.

Mening van TS:

Het wordt ondertussen toch gewoon tijd dat we de regels van huizenbouwen overboord gaan gooien? We maken er ondertussen zo'n potje van met stikstofregeltjes, beschermde natuurlijk gebieden en ongetwijfeld straks weer een één of andere vage reden waarom er in gebied X niet gebouwd mag worden.

Het is toch een keer klaar? Er zijn simpelweg teveel mensen voor veel te weinig huizen. Dan kan je toch maar 1 ding doen? Bouwen bouwen bouwen. Weg met die bureaucratische regels :r

quote:
Onderzoeksbureau Calcasa becijferde onlangs dat er in Nederland al 197.000 woningen zijn met een marktwaarde boven een miljoen euro. Tien jaar geleden telde ons land nog 'slechts' 14.000 'miljoenenwoningen'.

8)7
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 22 juli 2024 @ 08:09:38 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214370525
quote:
15s.gif Op maandag 22 juli 2024 07:15 schreef onlogisch het volgende:
beschermde natuurlijk gebieden
Daar is niets mis mee. Die moeten beschermd blijven.
We hebben echter massa´s landbouwgrond die op grote schaal blijven vervuilen. Uitkopen die handel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214370544
quote:
15s.gif Op maandag 22 juli 2024 07:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/wonen/h(...)-rukken-op~a1cbaa7b/

Premium, dus ik kan niet alles linken.

Mening van TS:

Het wordt ondertussen toch gewoon tijd dat we de regels van huizenbouwen overboord gaan gooien? We maken er ondertussen zo'n potje van met stikstofregeltjes, beschermde natuurlijk gebieden en ongetwijfeld straks weer een één of andere vage reden waarom er in gebied X niet gebouwd mag worden.

Het is toch een keer klaar? Er zijn simpelweg teveel mensen voor veel te weinig huizen. Dan kan je toch maar 1 ding doen? Bouwen bouwen bouwen. Weg met die bureaucratische regels :r
[..]
8)7
Tja wat dacht je van een migratiestop? Zullen mensen wel weer zeggen, daar heb je weer zo'n rechtse, maar zolang die stroom doorgaat, worden huurhuizen gevuld met statushouders en is er dus minder kans op een betaalbare woning.
pi_214370550
Blijkbaar kunnen mensen het allemaal wel betalen. Vraag en aanbod.
pi_214370563
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:15 schreef Joppiez het volgende:
Voor mensen met veel geld is er ook helemaal geen woningnood/probleem. Maar ja, de rest hè...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_214370565
quote:
Ik denk dat er vooral heel weinig aanbod is. En dat aanbod gaat naar wie het kan betalen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214370592
En wat men kan betalen wordt bepaald door het leenvermogen wat iemand heeft.

Al die loonsverhogingen in combinatie met de dalende rente van afgelopen jaar verhogen dit bedrag. Moeilijker dan dat is het niet.

Het is nooit anders geweest.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_214370662
quote:
Het is wel kut als je nu als startende koper zit met een enorm hoge hypotheek ten opzichte van je buren die al 15 jaar in hetzelfde huis wonen.
pi_214370665
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:14 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Tja wat dacht je van een migratiestop? Zullen mensen wel weer zeggen, daar heb je weer zo'n rechtse, maar zolang die stroom doorgaat, worden huurhuizen gevuld met statushouders en is er dus minder kans op een betaalbare woning.
Heb je cijfers die dit onderbouwen?
pi_214370671
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:22 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
En wat men kan betalen wordt bepaald door het leenvermogen wat iemand heeft.

Al die loonsverhogingen in combinatie met de dalende rente van afgelopen jaar verhogen dit bedrag. Moeilijker dan dat is het niet.

Het is nooit anders geweest.
Het is wel anders geweest. Toen ik mijn huis kocht kon ik daar voor betalen wat ik wilde betalen. Nu gaan de huizen in meest gevraagde segment weg voor wat de koper kan betalen. Ik kon destijds nog kiezen voor een huis op 1 inkomen, zodat we ons niet klem hoefden te lenen. Daar had ik nu niets meer voor kunnen vinden.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:40:58 #11
33189 RM-rf
1/998001
pi_214370736
En?
Had je dan gehoopt dat er ooit een tijd zou komen waar een koopwoning bezitten iets is voor mensen die het geld niet hebben?

Begin 1970 bezat ongeveer 15% van de bevolking een koopwoning.
Dat is nu gestegen naar bijna 70% (binnen europa is het gemiddelde koopwoningbezit zo’n 27,5%... bijna nergens is het zo hoog als in NL).

Ook was het vroeger normaal met 6 personen in een huis te wonen nu is het gemiddelde aantal personen per koopwoning net irts boven de 2 bewoners, en de gemiddelde oppervlakte per woning was vroeger de helft van wat het nu is.
Om over de isolatie en stookkosten niet te spreken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 22 juli 2024 @ 08:43:14 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214370742
quote:

[..]
Ja al die stomme statushouders vullen de complexen met miljoenenwoningen.
Huilen dan.
pi_214370746
Zou er straks ook een run komen op huizen met een opritje omdat iedereen een eigen laadpaal wil of zal dat wel meevallen? Aangezien benzineautos in de ban gaan.
pi_214370750
Elke gemeente wil een nieuwe villawijk, geen enkele gemeente wil een goedkope megaflat
pi_214370752
Bedankt al die expats maar.
pi_214370767
quote:
8s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee, statushouders vullen huurhuizen waardoor geïnteresseerde uitwijken naar kopen en dus het vraag en aanbod stijgt, met het leuke dat het aanbod schaars blijft.
pi_214370768
Gelukkig heb ik een huis. *O*
Groot fan van User Wotte
  maandag 22 juli 2024 @ 08:48:38 #18
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214370770
quote:

[..]
Klopt, ook in die wooncomplexen met bijna alleen maar ‘miljoenenwoningen' wonen veelal expats of buitenlanders die om wat voor reden dan ook graag in Nederland verblijven.

Natuurlijk heb je dit fenomeen al jaren bijsociale huurwoningen die bijna exclusief weggeven worden aan statushouders.

We zijn op het punt gekomen dat het voor een Nederlander bijna onmogelijk is om nog een betaalbare woning te vinden.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 08:49:09 #19
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214370771
quote:
Niet iedereen kan het betalen nee. Maar mensen die maar genoeg geld hebben willen het wel betalen.

Geval te weinig aanbod en de vraag blijft er toch wel
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214370773
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:40 schreef RM-rf het volgende:
En?
Had je dan gehoopt dat er ooit een tijd zou komen waar een koopwoning bezitten iets is voor mensen die het geld niet hebben?

Dat is nu gestegen naar bijna 70% (binnen europa is het gemiddelde koopwoningbezit zo’n 27,5%... bijna nergens is het zo hoog als in NL).
70% van de huishoudens, dat klopt volgens het CBS wel. Dat dat bijna nergens zo hoog is lijkt dan weer niet te kloppen. Cijfers uit 2017, maar daar zal niet schokkend veel aan veranderd zijn:

Je ziet ook dat in Nederland relatief veel huizen met een hypotheek zijn belast.

Bron: https://longreads.cbs.nl/european-scale-2019/house-prices/
  maandag 22 juli 2024 @ 08:50:04 #21
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214370781
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:44 schreef Lichtloper het volgende:
Elke gemeente wil een nieuwe villawijk, geen enkele gemeente wil een goedkope megaflat
Met dank aan de VVD en D66 die alles afgeschoven hebben op de gemeente, hoe meer steuntrekkers hoe groter de uitgaven en hoe lager de inkomsten voor de gemeente.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 08:50:06 #22
pi_214370782
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:40 schreef RM-rf het volgende:
En?

Ook was het vroeger normaal met 6 personen in een huis te wonen nu is het gemiddelde aantal personen per koopwoning net irts boven de 2 bewoners, en de gemiddelde oppervlakte per woning was vroeger de helft van wat het nu is.
Om over de isolatie en stookkosten niet te spreken.
Als de wachtlijsten voor sociale huur niet 15 jaar zouden zijn en particuliere huur even onbetaalbaar zou zijn, zou het inderdaad geen issue zijn.
pi_214370790
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:32 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Heb je de wachtlijsten gezien voor huurhuizen? En dan vraag je nog om cijfers lol.
pi_214370792
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Voor mensen met veel geld is er ook helemaal geen woningnood/probleem. Maar ja, de rest hè...
En mensen die al een woning hebben sinds een aantal jaar, die gebruiken hun overwaarde “gewoon” om een nieuwe woning aan te kopen, dan voel je het niet zo.
pi_214370804
Ik haal twee losstaande zaken uit het stuk.

1. Druk op de woningmarkt blijft hoog door tekort aan voldoende woningen op de juiste plek.

2. Steeds meer gezinnen met een gemiddeld tot bovengemiddeld salaris zijn bereid om grof te betalen voor architectonische of hippe woningprojecten.

Beide zaken zorgen voor een toename van de koopprijs.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:56:05 #26
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_214370814
quote:
8s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hij zegt letterlijk het tegenovergestelde maar je kiest er toch nog voor om hem belachelijk te maken.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:59:50 #27
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_214370842
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:32 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Dit nu nog vragen / niet weten is bijna crimineel anno 2024. Het verklaart wel waarom er nog steeds discussie over wordt gevoerd...
  maandag 22 juli 2024 @ 09:04:47 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214370877
quote:

[..]
Zijn meer oorzaken, maar deze helpt wel mee. En keihard.

NLs natuurlijke groei is er niet. Dus zonder de influx van kansloze parasieten, is het prima onder controle te houden die huizenmarkt.

Doe daar dan nog het volk bij wat je wel nodig hebt en wel wat wil toevoegen, kan je wel bouwen maar hoef je minder hard te bouwen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 09:16:58 #29
pi_214370981
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zijn meer oorzaken, maar deze helpt wel mee. En keihard.

NLs natuurlijke groei is er niet. Dus zonder de influx van kansloze parasieten, is het prima onder controle te houden die huizenmarkt.

Doe daar dan nog het volk bij wat je wel nodig hebt en wel wat wil toevoegen, kan je wel bouwen maar hoef je minder hard te bouwen.
Ook nu moet je al reparatiewerkzaamheden doen voor jaren kut beleid.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:17:38 #30
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214370983
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:54 schreef FYazz het volgende:
Ik haal twee losstaande zaken uit het stuk.

1. Druk op de woningmarkt blijft hoog door tekort aan voldoende woningen op de juiste plek.

2. Steeds meer gezinnen met een gemiddeld tot bovengemiddeld salaris zijn bereid om grof te betalen voor architectonische of hippe woningprojecten.

Beide zaken zorgen voor een toename van de koopprijs.
Kan je wel denigrerend een toontje aanslaan, maar voor veel mensen is de keuze er gewoonweg niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')