abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214359396
Ben van plan binnenkort mijn auto in te ruilen voor een recente occasion of een nieuw exemplaar.
Heb sowieso thuis geen mogelijkheid om deze eventueel op te laden en ook op mijn werk komt daar de komende tijd geen laadpaalvoorzieningen. Mijn voorkeur gaat daardoor uit naar een hybride of benzineuitvoering. Helaas zijn er momenteel geen hybride modellen voor mijn budget (max ¤ 36.000 inclusief inruil) welke ik echt de moeite waard vind. Hierdoor vrees ik dat ik voor een volledige benzine model ga.
Vraag me daarbij overigens wel af of ik daarmee een verstandige keuze maak. Hoe zal het met de restwaarde van volledige benzineauto’s over circa 10 jaar zijn?
Liefst zou ik een nieuwe auto kopen. Een recente occasion is natuurlijk voordeliger, maar heeft ook weer bepaalde nadelen.
Hoe denken jullie hierover?
pi_214359429
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, restwaarde van de huidige generatie EV’s of plug-in’s lijkt me een groter risico
  zondag 21 juli 2024 @ 13:15:03 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359452
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:04 schreef Tyfuszooi het volgende:

Hoe zal het met de restwaarde van volledige benzineauto’s over circa 10 jaar zijn?
Behoorlijk hoog, lijkt me. Het plan is dat nieuwe benzineauto's vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden, dus er zal wel een run op occasions ontstaan.
  zondag 21 juli 2024 @ 13:16:43 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359463
Kan 2 kanten op gaan, maar denk dat alleen de exclusievere modellen gaan profiteren.

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen. Je hebt echt heel veel keuze aan EV en hybride met dat budget
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214359535
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:16 schreef Mikeytt het volgende:

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen. Je hebt echt heel veel keuze aan EV en hybride met dat budget
Heb momenteel een Kia Xceed GT-PlusLine op het oog, benzineuitvoering dus. Ben helaas nog geen hybride modellen tegengekomen welke deze smaak benaderen…
  zondag 21 juli 2024 @ 13:32:24 #6
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359560
Als je je druk maakt om restwaarde, waarom ga je dan een nieuwe Kia kopen?
Als er iets hard afschrijft is het wel een nieuwe auto.
pindazakje
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:33:53 #7
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359565
De waarde van EV's keldert veel sneller dan van benzineauto's. Ook omdat je nooit weet hoe goed de accu nog is (kun je overigens wel laten testen) en omdat vervanging van het batterijpack je net zo goed een nieuwe auto kunt kopen.

De meeste mensen willen nog steeds gewoon benzineauto's en ik vermoed dat de waarde van benzineoccasions dan ook veel langzamer zal dalen dan nu al het geval is.

Zeker met de op hand zijnde regels waarbij je op bepaalde uren je auto niet meer kunt laden en natuurlijk de problemen in het elektriciteitsnet naarmate er meer EV's aan de lader moeten zal de waarde van die dingen snel blijven dalen.

Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 21 juli 2024 @ 13:35:33 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359575
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:33 schreef Danny het volgende:
De waarde van EV's keldert veel sneller dan van benzineauto's. Ook omdat je nooit weet hoe goed de accu nog is (kun je overigens wel laten testen) en omdat vervanging van het batterijpack je net zo goed een nieuwe auto kunt kopen.

De meeste mensen willen nog steeds gewoon benzineauto's en ik vermoed dat de waarde van benzineoccasions dan ook veel langzamer zal dalen dan nu al het geval is.

Zeker met de op hand zijnde regels waarbij je op bepaalde uren je auto niet meer kunt laden en natuurlijk de problemen in het elektriciteitsnet naarmate er meer EV's aan de lader moeten zal de waarde van die dingen snel blijven dalen.

Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 13:36:38 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359585
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:16 schreef Mikeytt het volgende:

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis voor de deur te laden, zeker met zonnepanelen, is dat wel een goede optie. Maar ik denk ook dat de EVs die over 10-15 jaar worden verkocht veel beter zullen zijn dan de huidige generatie, terwijl je dat voor benzineauto's niet hoeft te verwachten.
  zondag 21 juli 2024 @ 13:42:02 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359619
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:36 schreef Tijn het volgende:

[..]
Als je de mogelijkheid hebt om thuis voor de deur te laden, zeker met zonnepanelen, is dat wel een goede optie. Maar ik denk ook dat de EVs die over 10-15 jaar worden verkocht veel beter zullen zijn dan de huidige generatie, terwijl je dat voor benzineauto's niet hoeft te verwachten.
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 13:47:17 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359654
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
Ja, een openbare, die door iedereen gebruikt kan worden en waar je dus je auto niet 24/7 kwijt kan.

quote:
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Ja, daarom juist. Dus wat je nu koopt is net zo goed als wat je over 10 jaar koopt. Dat komt de restwaarde alleen maar ten goede.
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:48:24 #12
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359667
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Onzin. Er mogen geen NIEUWE meer worden verkocht. De huidige voorraad mag gewoon compleet worden opgereden en doorverkocht. Rondrijden mag ook gewoon nog. Die 'ban' geldt voor bedrijfsbusjes e.d. Ze gaan echt geen burgers weren uit hun eigen woonplaats de komende 25 jaar.

quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
Geen persoonlijke. Dat wordt dan een openbare. Daarbij komt dat je alleen een EIGEN lader kunt hebben als je auto op eigen terrein staat. De laadkabel mag namelijk niet over straat liggen.

quote:
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
nee, er mogen over 20 jaar nog steeds bezineauto's verkocht worden. Alleen geen NIEUWE. Je gebruikte benzineauto mag je dus gewoon doorverkopen. Ook in 2050 nog.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:50:14 #13
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359684
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, een openbare, die door iedereen gebruikt kan worden en waar je dus je auto niet 24/7 kwijt kan.
en die vaak ook nog eens stuk zijn
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_214359690
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je je druk maakt om restwaarde, waarom ga je dan een nieuwe Kia kopen?
Als er iets hard afschrijft is het wel een nieuwe auto.
Hoge afschrijving nieuw t.o.v. recente occasion is bekend en neem ik op de koop toe. Daarbij is verschil niet heel erg groot en is de uitvoering waarnaar mijn voorkeur uitgaat al geruime tijd niet tweedehands te vinden.
pi_214359727
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:33 schreef Danny het volgende:
Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Heb die afweging inderdaad al gemaakt. Gezien de uitvoering en aantal km’s is dit niet voordeliger voor mij.
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:57:35 #16
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359770
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:53 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Heb die afweging inderdaad al gemaakt. Gezien de uitvoering en aantal km’s is dit niet voordeliger voor mij.
helder.
Persoonlijk denk ik dat je je over de restwaarde weinig zorgen hoeft te maken. ZEKER niet na het verbod op de verkoop van nieuwe benzineauto's. Ik denk dat de vraag naar occasions heel sterk zal toenemen en daarmee de restwaarde van occasions zal opdrijven.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 21 juli 2024 @ 14:01:49 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359814
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:48 schreef Danny het volgende:

[..]
Onzin. Er mogen geen NIEUWE meer worden verkocht. De huidige voorraad mag gewoon compleet worden opgereden en doorverkocht. Rondrijden mag ook gewoon nog. Die 'ban' geldt voor bedrijfsbusjes e.d. Ze gaan echt geen burgers weren uit hun eigen woonplaats de komende 25 jaar.
[..]
Geen persoonlijke. Dat wordt dan een openbare. Daarbij komt dat je alleen een EIGEN lader kunt hebben als je auto op eigen terrein staat. De laadkabel mag namelijk niet over straat liggen.
[..]
nee, er mogen over 20 jaar nog steeds bezineauto's verkocht worden. Alleen geen NIEUWE. Je gebruikte benzineauto mag je dus gewoon doorverkopen. Ook in 2050 nog.
Geen nieuwe inderdaad, dus dan gaan die auto's gefaseerd weg.

En die bans zijn er wel voor normale auto's. In grote delen van Stockholm mag je bijvoorbeeld helemaal geen benzine en diesel rijden vanaf 31 december dit jaar.

In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 14:02:47 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359820
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:57 schreef Danny het volgende:

[..]
helder.
Persoonlijk denk ik dat je je over de restwaarde weinig zorgen hoeft te maken. ZEKER niet na het verbod op de verkoop van nieuwe benzineauto's. Ik denk dat de vraag naar occasions heel sterk zal toenemen en daarmee de restwaarde van occasions zal opdrijven.
Ligt er maar net aan welke belastingregels ze tegen die tijd weer verzinnen. Kan ook zomaar zijn dat benzineauto's en de brandstof helemaal kapot worden belast waardoor het veel rendabeler wordt om elektrisch te gaan rijden. En dan zakt heel die brandstofauto markt weer in.

Je bent in NL met alles afhankelijk van wat er toevallig weer voor idiote regeltjes zijn bedacht voor dat jaar. Op het gebied van wonen, vervoer, energie, financiën alles eigenlijk. Alles wordt een wilde gok op deze manier, welke keuze het beste was voor je portemonnee weet je pas achteraf. Omdat de spelregels steeds veranderen.
pindazakje
  zondag 21 juli 2024 @ 14:04:38 #19
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359836
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Daar wil je sowieso al niet komen met je auto.
pindazakje
pi_214359987
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Dat is geen probleem, blijf daar graag uit de buurt 😉
  zondag 21 juli 2024 @ 14:21:36 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_214360011
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:02 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan welke belastingregels ze tegen die tijd weer verzinnen. Kan ook zomaar zijn dat benzineauto's en de brandstof helemaal kapot worden belast waardoor het veel rendabeler wordt om elektrisch te gaan rijden. En dan zakt heel die brandstofauto markt weer in.

...
Dit. De oudere fokkertjes kunnen zich misschien nog herinneren aan de oude W123 Mercedes diesels die binnen een jaar grotendeels van straat verdwenen na een belasting "aanpassing".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_214360171
Welke auto’s staan er op jouw ‘shortlist’, TS?
  zondag 21 juli 2024 @ 15:22:29 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214360881
Fisker Karma hybride.

dat is 'n auto die mogelijk zijn waarde houdt omdat er niet veel van zijn
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 21 juli 2024 @ 15:45:37 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_214361246
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Weet je hoelang 11 jaar nog is…
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_214363580
quote:
3s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:37 schreef Socios het volgende:
Welke auto’s staan er op jouw ‘shortlist’, TS?
Plug in voor mij dus geen optie, hybride geen auto (in mijn prijsklasse) naar wens. De Kia Xceed GT-PlusLine op dit moment favoriet.
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 18:15:41 #26
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214364206
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:04 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Daar wil je sowieso al niet komen met je auto.
Ook niet zonder
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_214369591
Een elektrische MG ZS EV, van 2021 heb je tweedehands al voor 15.000 euro. Dus valt wel mee maar ik vind het een bijzonder krappe auto en het is Chinees...

Hybride Toyota Corolla van 2020 vind je ook rond de 15.000 à 17.000 euro.

Dus geen idee waar je het over hebt? Welke auto zoek je precies?


Ik zou me persoonlijk eerder zorgen maken over een elektrische wagen van 10 jaar oud. Die batterij zal sowieso heel wat slijtage hebben opgelopen en een nieuwe batterij kost enkele duizenden euro's.
Cindy De Vuyst
pi_214375783
Ook over 10 jaar is niet overal alles ingericht voor EV’s. Bedenk ook dat de markt voor een 10 jaar oude auto van West Europa tot om de Zwarte Zee en Rusland loopt. En tegen die tijd willen de Afrika ook weleens iets anders dan oude Toyota’s.
.
pi_214385223
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 00:26 schreef einzeinz het volgende:
Een elektrische MG ZS EV, van 2021 heb je tweedehands al voor 15.000 euro. Dus valt wel mee maar ik vind het een bijzonder krappe auto en het is Chinees...

Hybride Toyota Corolla van 2020 vind je ook rond de 15.000 à 17.000 euro.

Dus geen idee waar je het over hebt? Welke auto zoek je precies?

Ik zou me persoonlijk eerder zorgen maken over een elektrische wagen van 10 jaar oud. Die batterij zal sowieso heel wat slijtage hebben opgelopen en een nieuwe batterij kost enkele duizenden euro's.
Dat zijn dus geen auto’s naar mijn smaak. Vandaar dat ik neig naar volledige benzine auto.
pi_214385282
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 00:26 schreef einzeinz het volgende:
Een elektrische MG ZS EV, van 2021 heb je tweedehands al voor 15.000 euro. Dus valt wel mee maar ik vind het een bijzonder krappe auto en het is Chinees...

Hybride Toyota Corolla van 2020 vind je ook rond de 15.000 à 17.000 euro.

Dus geen idee waar je het over hebt? Welke auto zoek je precies?

Ik zou me persoonlijk eerder zorgen maken over een elektrische wagen van 10 jaar oud. Die batterij zal sowieso heel wat slijtage hebben opgelopen en een nieuwe batterij kost enkele duizenden euro's.
De accucapaciteit in die MG's is matig, laadsnelheid ook.
Dus die zou ik mooi laten staan ;)

Doe je alleen korte ritjes in de regio dan is het wel een optie.
pi_214385293
Mijn oude auto (2001) is de laatste 2 jaar 2x zoveel waard geworden! :@ niet dat ik hem weg doe, want ik moet teveel toevoegen om een nieuwere te halen. Zal wel komen door gemakkelijke motor en dat deze auto snel te fixen is! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_214385309
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Benzineauto's mogen nog wel verkocht worde na 2035.
Alleen nieuwe auto's moeten vanaf 2035 uitstootvrij zijn, maar 2e hands kan je ze gewoon nog kopen/verkopen.
pi_214385317
Er worden absoluut nog wel benzineautos gemaakt. Er zal niet een verbod komen op het importeren van een auto.

Nederland gaat een soort Cuba worden, met zulke regels.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_214385323
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:15 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Dat zijn dus geen auto’s naar mijn smaak. Vandaar dat ik neig naar volledige benzine auto.
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:27 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Heb momenteel een Kia Xceed GT-PlusLine op het oog, benzineuitvoering dus. Ben helaas nog geen hybride modellen tegengekomen welke deze smaak benaderen…
Ik vind een Corolla 2.0 Hybrid dan een prima alternatief.
180pk, zuinig, smoelt goed en relatief waardevast omdat... Toyota...

Maar over smaak valt niet te twisten.
pi_214385340
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er worden absoluut nog wel benzineautos gemaakt. Er zal niet een verbod komen op het importeren van een auto.

Nederland gaat een soort Cuba worden, met zulke regels.
Dat verbod vanaf 2035 (voor nieuwe auto's) geldt voor de gehele EU, niet alleen Nederland.
  Moderator woensdag 24 juli 2024 @ 20:57:14 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214398343
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Dat valt ook wel mee, bovendien dat zijn ook de steden waar parkeren niet te betalen is. Als je daar niet veel moet komen en vooral op de lange baan bent is het nog steeds interessant.

Doordat ze niet meer verkocht mogen worden daalt het aanbod, dat kan natuurlijk een positieve invloed hebben op de prijs.

Bedrijfswagens zullen ook niet veel afschrijven volgend jaar, door het afschaffen van de BPM vrijstelling bijvoorbeeld.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_214398605
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:16 schreef Mikeytt het volgende:
Kan 2 kanten op gaan, maar denk dat alleen de exclusievere modellen gaan profiteren.

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen. Je hebt echt heel veel keuze aan EV en hybride met dat budget
Ik denk dat zelfs veel meer benzine modellen exclusief gaan worden als er echt een grote overstap plaats gaat vinden naar EV, waterstof of wat het ook gaat worden.
  Moderator donderdag 25 juli 2024 @ 18:51:51 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214407105
2/3 van de Duitse dealers ruilt geen elektrische auto's meer in.
https://www.destentor.nl/(...)to-meer-in~ac12e4be/

Voorlopig zou ik niets vrezen :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_214410074
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Niks is zo veranderd als de EU.
Je kan namelijk helemaal niet van uit gaan wat de EU gaat doen.

Kan best zijn dat over 10 jaar heel de EU uit elkaar valt.
Kans bestaat dat nederland uit de EU stapt.
Kans is groot dat de EU wegens te weinig opladen punten en slechte electrische netwerken.
Dat ze het verzetten.

Je kan letterlijke nergens van uit gaan tegenwoordig

Als de verkoop in elkaar stort zal er wel weer uitzonderingen komen.

Trouwens ze hebben het over nieuwe wagens
Ik heb nergens niks gezien over import gebruikte wagens .
Dus wat willen ze daar mee gaan doen ?
pi_214414511
Bedenk ook dat de restwaarde van een auto over tien jaar oid tamelijk geneuzel in de marge is als je het vergelijkt met alle andere kosten van een auto gedurende de looptijd. Wegenbelasting is bij benzine E1000 per jaar, onderhoud is waarschijnlijk ook minstens E1000 per jaar. Als je een heel zuinige auto koopt en 10.000km rijdt, dan is dat ook E1000 per jaar, en als je eentje koopt die veel verbruikt waarschijnlijk het dubbele.

Dus dan heb je het in totaal over minstens E30.000 aan brandstof, onderhoud, wegenbelasting over tien jaar tijd. En bij een "verkeerde" keuze makkelijk anderhalf maar zo veel. Als js dus iets uitzoekt wat minder verbruikt of minder onderhoud nodig heeft, dan maakt dat waarschijnlijk meer verschil dan het eventuele verschil in afschrijving.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_214415188
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:27 schreef Chandler het volgende:
Mijn oude auto (2001) is de laatste 2 jaar 2x zoveel waard geworden! :@ niet dat ik hem weg doe, want ik moet teveel toevoegen om een nieuwere te halen. Zal wel komen door gemakkelijke motor en dat deze auto snel te fixen is! :Y
Als je auto maar oud genoeg is en een beetje groot tank heeft, dan wordt hij elke keer als je hem voltankt twee keer zo veel waard. :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_214415743
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 13:30 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als je auto maar oud genoeg is en een beetje groot tank heeft, dan wordt hij elke keer als je hem voltankt twee keer zo veel waard. :P
Scherp. Met de prijzen van nu. Zeker.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_214423181
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 21:49 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Niks is zo veranderd als de EU.
Je kan namelijk helemaal niet van uit gaan wat de EU gaat doen.

Kan best zijn dat over 10 jaar heel de EU uit elkaar valt.
Kans bestaat dat nederland uit de EU stapt.
Kans is groot dat de EU wegens te weinig opladen punten en slechte electrische netwerken.
Dat ze het verzetten.

Je kan letterlijke nergens van uit gaan tegenwoordig

Als de verkoop in elkaar stort zal er wel weer uitzonderingen komen.

Trouwens ze hebben het over nieuwe wagens
Ik heb nergens niks gezien over import gebruikte wagens .
Dus wat willen ze daar mee gaan doen ?
Import van gebruikt zal geen probleem zijn. Of je een occasion nou uit Nederland of een ander land haalt maakt niet zoveel uit. Nieuwe brandstofauto's zullen op een gegeven moment geen typegoedkeuring meer krijgen binnen de EU, dus dan stopt het importeren vanzelf een keer.
pi_214430958
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Ik vind een Corolla 2.0 Hybrid dan een prima alternatief.
180pk, zuinig, smoelt goed en relatief waardevast omdat... Toyota...

Maar over smaak valt niet te twisten.
Toyota waardevast? Vergeet dat maar!
Cindy De Vuyst
  zondag 28 juli 2024 @ 09:29:09 #45
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_214443814
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
Ik vind een Corolla 2.0 Hybrid dan een prima alternatief.
180pk, zuinig, smoelt goed en relatief waardevast omdat... Toyota...

Maar over smaak valt niet te twisten.
Toyota waardevast?

Mijn oudste Opel is t.o.v. een vergelijkbare Corolla GTSI van die periode 4x zoveel waard inmiddels.

Op dit moment kun je je beter bezighouden met de "Restwaarde electrische auto in de toekomst" overigens.

[ Bericht 0% gewijzigd door PluggieOD op 28-07-2024 09:40:30 ]
pi_214444770
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 12:05 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Toyota waardevast? Vergeet dat maar!
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 09:29 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Toyota waardevast?

Mijn oudste Opel is t.o.v. een vergelijkbare Corolla GTSI van die periode 4x zoveel waard inmiddels.

Op dit moment kun je je beter bezighouden met de "Restwaarde electrische auto in de toekomst" overigens.
Ik heb het uiteraard niet over een auto uit 1993.

Maar als je nu een nieuwe of recente Toyota koopt dan krijg je daar over 5 jaar een prima prijs voor terug.
Ze zijn gebruikt standaard meer waard dan de concurrentie in dezelfde klasse.

Er staan zelfs 3 (!) Toyota's in de top-10 van meest waardevaste nieuwe auto's.

https://www.anwb.nl/auto/kopen/waardevast/nieuwe-autos
  dinsdag 30 juli 2024 @ 19:41:38 #47
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214480946
Over 10 jaar zijn verbrandingsmotoren niet aan te slepen..... of de deadline van 2035 wordt opgeschoven of zelfs helemaal van tafel geveegd of we zijn allemaal aan de EV vanwege technologische doorbraken. Je weet nooit wat het draagvlak over 10 jaar is en wat de politieke verhoudingen zijn. Het is deels afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Stel dat de vastestofbatterij commercieel haalbaar is en 10x beter dan de huidige li-iontecniek dan zal de benzinemotor aan populariteit verliezen. Maar het blijft koffiedik kijken, want voor hetzelfde geldt wil het niet vlotten met de techniek. In 1987 dachten we dat kernfusie in 2020 commercieel haalbaar zou zijn. We weten inmiddels beter...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214491400
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 19:41 schreef ACT-F het volgende:
Over 10 jaar zijn verbrandingsmotoren niet aan te slepen..... of de deadline van 2035 wordt opgeschoven of zelfs helemaal van tafel geveegd of we zijn allemaal aan de EV vanwege technologische doorbraken. Je weet nooit wat het draagvlak over 10 jaar is en wat de politieke verhoudingen zijn. Het is deels afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Stel dat de vastestofbatterij commercieel haalbaar is en 10x beter dan de huidige li-iontecniek dan zal de benzinemotor aan populariteit verliezen. Maar het blijft koffiedik kijken, want voor hetzelfde geldt wil het niet vlotten met de techniek. In 1987 dachten we dat kernfusie in 2020 commercieel haalbaar zou zijn. We weten inmiddels beter...
De vergelijking tussen kernfusie en accutechnologie is niet helemaal eerlijk. Van kernfusie weten we dat het in principe mogelijk is, maar veel meer ook niet. Dus als we de ontwikkelingen extrapoleren, dan hebben we in 2030 nog steeds niks.

Bij accutechnologie zijn er al decennia incrementele verbeteringen. Elk jaar wordt de energiedichtheid hoger, en de prijs per kwh lager. Dus als we dat extrapoleren zonder technologische doorbraak, dan hebben we in 2030 al een accu met een capaciteit van 550Wh per liter, die ongeveer 75 Dollar per kWh kost.

Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:39:05 #49
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214530055
Particuliere koper vreet ze niet: tegenwind elektrische auto brengt EU-deadline in gevaar

Puur elektrisch rijden was tot voor kort hét heilige doel van overheden, milieuorganisaties en de auto-industrie zelf. Maar zodra de subsidies wegvallen, storten de verkopen van elektrische auto’s in als een plumpudding. De vraag is zelfs of de deadline van 2035 gehaald wordt.


De techniek van elektrisch rijden maakt grote sprongen. Chinese autofabrikanten beloven auto’s die 1000 kilometer kunnen rijden op één acculading en BYD heeft een prototype klaar van een auto die binnen tien minuten laden 600 kilometer ver komt. Er is alleen een maar: de consument vreet ze niet. En daarmee komt zelfs de EU-eis om vanaf 2035 uitsluitend elektrische auto’s te verkopen in gevaar.

Er lijkt nog tijd genoeg, want 2035 is pas over 11 jaar, maar het EU-doel van 80 procent elektrische auto’s in 2030 is al veel dichterbij. Nederland wil vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen, maar ook door die plannen kan een streep, zoals het er nu naar uitziet. Volgens een onderzoek van ING zal het aandeel EV’s (Electric Vehicles) in dat jaar nog maar 60 procent zijn doordat veel autofabrikanten hun doelstellingen voor het uitfaseren van brandstofauto’s hebben vertraagd.

Fiscale voordelen massaal teruggedraaid

De verkopen zakken in bijna heel Europa in doordat fiscale voordelen massaal worden teruggedraaid. Autofabrikanten stoppen met investeringen in elektrische modellen en stoppen hun geld zelfs in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren omdat de particuliere consument op dit moment allerminst staat te springen om elektrisch te gaan rijden.

Volkswagen kondigde onlangs aan zijn elektrificatieprogramma te vertragen vanwege de afnemende vraag. Eerder al stelde de Volkswagen Groep de bouw van een nieuwe EV-productiefaciliteit van 2 miljard euro uit. Het bedrijf investeert daarentegen de komende jaren meer in plug-inhybrides, zo meldt Bloomberg. Omdat Volkswagen verwacht niet aan de Europese emissie-eisen te kunnen voldoen, heeft het de Europese Commissie om clementie verzocht.

Zelfs elektrische supersportwagens niet verkocht

Toyota is van meet af aan niet overtuigd van een puur elektrische toekomst, concentreert zich vooral op het maken van hybrides en doet dat met veel succes. Ook Martijn ten Brink, de Europese ceo van Mazda, heeft moeite met het blindstaren op elektrisch rijden, zo zei hij eerder. ,,Ga je echt al het andere weggooien? Zelfs de dingen waarvan je niet weet dat ze al bestaan? Ik vind dat een schande voor de politici. Het is hun taak om een toekomst zonder uitstoot te eisen, maar de manier waarop je dat kunt bereiken moet afhangen van ondernemerschap en creativiteit.”

Recent lieten ook andere fabrikanten, waaronder Ford, weten dat ze minder snel gaan elektrificeren dan eerder gedacht. Renaults nieuwe cross-over in de compacte klasse is verrassend genoeg geen volledig elektrisch model, maar een hybride. En Mercedes-Benz stapt af van het plan om vanaf 2028 een puur elektrisch aangedreven generatie modelseries op de markt te brengen. Ook de ontwikkeling van een nieuw platform voor elektrische modellen zoals de S-Klasse is stopgezet.

Zelfs in de klasse van de supersportwagens lijken elektrische supercars niet langer in de mode te zijn. Rimac, het bedrijf dat Bugatti heeft overgenomen van de VW-Groep, verkocht van zijn 2,5 miljoen euro per stuk kostende Nevera-modellen slechts vijftig stuks in plaats van de 150 die eerst gepland waren.

Productieprobleem dreigt

De accufabrikanten zien ook dat het de verkeerde kant op gaat met de elektrische auto. Eurobat, de lobby van de batterij-industrie, pleitte onlangs voor meer belastingvoordelen, subsidies of andere financiële voordelen die elektrische auto’s economisch aantrekkelijker maken. Het is een directe erkenning dat het kenmerkende beleid van de EU, namelijk het uitfaseren van CO2-uitstotende auto’s, in grote problemen verkeert. Dat blijkt ook uit enquêtes. In een onderzoek onder 15.000 automobilisten in Duitsland, Frankrijk en Polen werd het verbod op verbrandingsmotoren genoemd als de minst populaire klimaatmaatregel in Europa, ook al zeiden de respondenten dat ze wel beleid steunen om de uitstoot terug te dringen.

En dan is er nog het productieprobleem. Want hoewel er voorlopig sprake is van een overschot als gevolg van de dalende vraag, hebben Europese autofabrikanten niet de capaciteit om alle auto’s te produceren die een verbod op de verbrandingsmotor per 2035 met zich meebrengt. Zij moeten immers ook auto’s met verbrandingsmotoren blijven bouwen voor landen buiten Europa. De Chinezen kunnen wel leveren. Maar als doelstellingen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot in 2035 moeten worden gehaald met behulp van goedkopere Chinese elektrische voertuigen, zou dit een enorme klap voor de Europese auto-industrie kunnen betekenen.
Duitse dealers ruilen geen tweedehands elektrische auto in

De geringe vraag naar elektrische auto's heeft ook zijn weerslag op de tweedehandsmarkt. Ruim 68 procent van de Duitse autodealers weigert om gebruikte elektrische auto’s in te ruilen. Meer dan de helft van de dealers noemt gebruikte elektrische voertuigen momenteel ‘nagenoeg onverkoopbaar’.

Om van hun gebruikte elektrische auto’s af te komen moeten Duitse autodealers forse kortingen bieden. Volgens het Duitse opinieblad Focus gaat het om gemiddeld 27 procent van de oorspronkelijk geplande verkoopprijs. Vorige maand zei 80,2 procent van de dealers dat ze verlies maakten bij de verkoop van gebruikte accu-auto’s. Bij 61,1 procent van de dealers ging het zelfs om ‘grote verliezen’.

Hoewel de Duitse situatie niet honderd procent vergelijkbaar is met Nederland, is wel duidelijk dat de elektrische auto het zwaar heeft. Toch herkent Bovag-woordvoerder Paul de Waal de Duitse situatie niet. ,,In Nederland doen nieuwe en tweedehands elektrische auto’s het veel beter dan auto’s met een verbrandingsmotor. Het aanbod wordt weliswaar groter, maar de vraag ook. We hebben geen onderzoek gedaan naar het sentiment bij de dealers, maar we zien serieuze plussen in de verkopen van elektrische auto’s. De enige modellen die het nog beter doen zijn de zogeheten stekkerloze hybrides. 80 procent van de gebruikte EV’s blijft overigens in Nederland.”

Europese Rekenkamer trekt aan de bel

Desondanks blijft de verkoop van elektrische auto's achter bij de prognoses in Europa. De Europese Rekenkamer twijfelt ook of de deadline van 2035 haalbaar is wanneer de productie van betaalbare elektrische auto’s niet snel wordt opgeschroefd. Momenteel is het doel ver uit zicht, zo meldde het ANP eerder op basis van een rapport van de Europese Rekenkamer. ‘Nieuwe elektrische auto’s zijn te duur en de Europese laadinfrastructuur is ook onvoldoende om de transitie aan te gaan’, aldus het rapport.

https://www.tubantia.nl/a(...)-in-gevaar~abb1da01/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')