abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214359396
Ben van plan binnenkort mijn auto in te ruilen voor een recente occasion of een nieuw exemplaar.
Heb sowieso thuis geen mogelijkheid om deze eventueel op te laden en ook op mijn werk komt daar de komende tijd geen laadpaalvoorzieningen. Mijn voorkeur gaat daardoor uit naar een hybride of benzineuitvoering. Helaas zijn er momenteel geen hybride modellen voor mijn budget (max ¤ 36.000 inclusief inruil) welke ik echt de moeite waard vind. Hierdoor vrees ik dat ik voor een volledige benzine model ga.
Vraag me daarbij overigens wel af of ik daarmee een verstandige keuze maak. Hoe zal het met de restwaarde van volledige benzineauto’s over circa 10 jaar zijn?
Liefst zou ik een nieuwe auto kopen. Een recente occasion is natuurlijk voordeliger, maar heeft ook weer bepaalde nadelen.
Hoe denken jullie hierover?
pi_214359429
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, restwaarde van de huidige generatie EV’s of plug-in’s lijkt me een groter risico
  zondag 21 juli 2024 @ 13:15:03 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359452
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:04 schreef Tyfuszooi het volgende:

Hoe zal het met de restwaarde van volledige benzineauto’s over circa 10 jaar zijn?
Behoorlijk hoog, lijkt me. Het plan is dat nieuwe benzineauto's vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden, dus er zal wel een run op occasions ontstaan.
  zondag 21 juli 2024 @ 13:16:43 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359463
Kan 2 kanten op gaan, maar denk dat alleen de exclusievere modellen gaan profiteren.

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen. Je hebt echt heel veel keuze aan EV en hybride met dat budget
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_214359535
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:16 schreef Mikeytt het volgende:

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen. Je hebt echt heel veel keuze aan EV en hybride met dat budget
Heb momenteel een Kia Xceed GT-PlusLine op het oog, benzineuitvoering dus. Ben helaas nog geen hybride modellen tegengekomen welke deze smaak benaderen…
  zondag 21 juli 2024 @ 13:32:24 #6
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359560
Als je je druk maakt om restwaarde, waarom ga je dan een nieuwe Kia kopen?
Als er iets hard afschrijft is het wel een nieuwe auto.
pindazakje
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:33:53 #7
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359565
De waarde van EV's keldert veel sneller dan van benzineauto's. Ook omdat je nooit weet hoe goed de accu nog is (kun je overigens wel laten testen) en omdat vervanging van het batterijpack je net zo goed een nieuwe auto kunt kopen.

De meeste mensen willen nog steeds gewoon benzineauto's en ik vermoed dat de waarde van benzineoccasions dan ook veel langzamer zal dalen dan nu al het geval is.

Zeker met de op hand zijnde regels waarbij je op bepaalde uren je auto niet meer kunt laden en natuurlijk de problemen in het elektriciteitsnet naarmate er meer EV's aan de lader moeten zal de waarde van die dingen snel blijven dalen.

Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 21 juli 2024 @ 13:35:33 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359575
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:33 schreef Danny het volgende:
De waarde van EV's keldert veel sneller dan van benzineauto's. Ook omdat je nooit weet hoe goed de accu nog is (kun je overigens wel laten testen) en omdat vervanging van het batterijpack je net zo goed een nieuwe auto kunt kopen.

De meeste mensen willen nog steeds gewoon benzineauto's en ik vermoed dat de waarde van benzineoccasions dan ook veel langzamer zal dalen dan nu al het geval is.

Zeker met de op hand zijnde regels waarbij je op bepaalde uren je auto niet meer kunt laden en natuurlijk de problemen in het elektriciteitsnet naarmate er meer EV's aan de lader moeten zal de waarde van die dingen snel blijven dalen.

Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 13:36:38 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359585
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:16 schreef Mikeytt het volgende:

Met de aankomende ban kan je beter direct een EV halen.
Als je de mogelijkheid hebt om thuis voor de deur te laden, zeker met zonnepanelen, is dat wel een goede optie. Maar ik denk ook dat de EVs die over 10-15 jaar worden verkocht veel beter zullen zijn dan de huidige generatie, terwijl je dat voor benzineauto's niet hoeft te verwachten.
  zondag 21 juli 2024 @ 13:42:02 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359619
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:36 schreef Tijn het volgende:

[..]
Als je de mogelijkheid hebt om thuis voor de deur te laden, zeker met zonnepanelen, is dat wel een goede optie. Maar ik denk ook dat de EVs die over 10-15 jaar worden verkocht veel beter zullen zijn dan de huidige generatie, terwijl je dat voor benzineauto's niet hoeft te verwachten.
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 13:47:17 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214359654
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
Ja, een openbare, die door iedereen gebruikt kan worden en waar je dus je auto niet 24/7 kwijt kan.

quote:
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Ja, daarom juist. Dus wat je nu koopt is net zo goed als wat je over 10 jaar koopt. Dat komt de restwaarde alleen maar ten goede.
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:48:24 #12
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359667
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je vergeet dan wel dan benzineauto's binnenkort niet meer mogen worden verkocht in Europa. En in steeds meer steden mag je ze niet rondrijden.
Onzin. Er mogen geen NIEUWE meer worden verkocht. De huidige voorraad mag gewoon compleet worden opgereden en doorverkocht. Rondrijden mag ook gewoon nog. Die 'ban' geldt voor bedrijfsbusjes e.d. Ze gaan echt geen burgers weren uit hun eigen woonplaats de komende 25 jaar.

quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
Geen persoonlijke. Dat wordt dan een openbare. Daarbij komt dat je alleen een EIGEN lader kunt hebben als je auto op eigen terrein staat. De laadkabel mag namelijk niet over straat liggen.

quote:
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
nee, er mogen over 20 jaar nog steeds bezineauto's verkocht worden. Alleen geen NIEUWE. Je gebruikte benzineauto mag je dus gewoon doorverkopen. Ook in 2050 nog.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:50:14 #13
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359684
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, een openbare, die door iedereen gebruikt kan worden en waar je dus je auto niet 24/7 kwijt kan.
en die vaak ook nog eens stuk zijn
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_214359690
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je je druk maakt om restwaarde, waarom ga je dan een nieuwe Kia kopen?
Als er iets hard afschrijft is het wel een nieuwe auto.
Hoge afschrijving nieuw t.o.v. recente occasion is bekend en neem ik op de koop toe. Daarbij is verschil niet heel erg groot en is de uitvoering waarnaar mijn voorkeur uitgaat al geruime tijd niet tweedehands te vinden.
pi_214359727
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:33 schreef Danny het volgende:
Wat je kunt doen als je bang bent voor waardevermindering/restwaarde is eens berekenen of lease niet voordeliger is.

Bereken wat een auto je per maand kost (afschrijving vs kosten over x jaar, minus restwaarde) en kijk of je dezelfde auto kunt leasen tegen minder of gelijke kosten. Dan hoef je je over restwaarde iig geen zorgen te maken
Heb die afweging inderdaad al gemaakt. Gezien de uitvoering en aantal km’s is dit niet voordeliger voor mij.
  Admin zondag 21 juli 2024 @ 13:57:35 #16
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214359770
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:53 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]
Heb die afweging inderdaad al gemaakt. Gezien de uitvoering en aantal km’s is dit niet voordeliger voor mij.
helder.
Persoonlijk denk ik dat je je over de restwaarde weinig zorgen hoeft te maken. ZEKER niet na het verbod op de verkoop van nieuwe benzineauto's. Ik denk dat de vraag naar occasions heel sterk zal toenemen en daarmee de restwaarde van occasions zal opdrijven.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 21 juli 2024 @ 14:01:49 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214359814
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:48 schreef Danny het volgende:

[..]
Onzin. Er mogen geen NIEUWE meer worden verkocht. De huidige voorraad mag gewoon compleet worden opgereden en doorverkocht. Rondrijden mag ook gewoon nog. Die 'ban' geldt voor bedrijfsbusjes e.d. Ze gaan echt geen burgers weren uit hun eigen woonplaats de komende 25 jaar.
[..]
Geen persoonlijke. Dat wordt dan een openbare. Daarbij komt dat je alleen een EIGEN lader kunt hebben als je auto op eigen terrein staat. De laadkabel mag namelijk niet over straat liggen.
[..]
nee, er mogen over 20 jaar nog steeds bezineauto's verkocht worden. Alleen geen NIEUWE. Je gebruikte benzineauto mag je dus gewoon doorverkopen. Ook in 2050 nog.
Geen nieuwe inderdaad, dus dan gaan die auto's gefaseerd weg.

En die bans zijn er wel voor normale auto's. In grote delen van Stockholm mag je bijvoorbeeld helemaal geen benzine en diesel rijden vanaf 31 december dit jaar.

In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 21 juli 2024 @ 14:02:47 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359820
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:57 schreef Danny het volgende:

[..]
helder.
Persoonlijk denk ik dat je je over de restwaarde weinig zorgen hoeft te maken. ZEKER niet na het verbod op de verkoop van nieuwe benzineauto's. Ik denk dat de vraag naar occasions heel sterk zal toenemen en daarmee de restwaarde van occasions zal opdrijven.
Ligt er maar net aan welke belastingregels ze tegen die tijd weer verzinnen. Kan ook zomaar zijn dat benzineauto's en de brandstof helemaal kapot worden belast waardoor het veel rendabeler wordt om elektrisch te gaan rijden. En dan zakt heel die brandstofauto markt weer in.

Je bent in NL met alles afhankelijk van wat er toevallig weer voor idiote regeltjes zijn bedacht voor dat jaar. Op het gebied van wonen, vervoer, energie, financiën alles eigenlijk. Alles wordt een wilde gok op deze manier, welke keuze het beste was voor je portemonnee weet je pas achteraf. Omdat de spelregels steeds veranderen.
pindazakje
  zondag 21 juli 2024 @ 14:04:38 #19
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214359836
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Daar wil je sowieso al niet komen met je auto.
pindazakje
pi_214359987
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Amsterdam zij alle benzine en diesel auto's verboden vanaf 2030
Dat is geen probleem, blijf daar graag uit de buurt 😉
  zondag 21 juli 2024 @ 14:21:36 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_214360011
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:02 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan welke belastingregels ze tegen die tijd weer verzinnen. Kan ook zomaar zijn dat benzineauto's en de brandstof helemaal kapot worden belast waardoor het veel rendabeler wordt om elektrisch te gaan rijden. En dan zakt heel die brandstofauto markt weer in.

...
Dit. De oudere fokkertjes kunnen zich misschien nog herinneren aan de oude W123 Mercedes diesels die binnen een jaar grotendeels van straat verdwenen na een belasting "aanpassing".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_214360171
Welke auto’s staan er op jouw ‘shortlist’, TS?
  zondag 21 juli 2024 @ 15:22:29 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214360881
Fisker Karma hybride.

dat is 'n auto die mogelijk zijn waarde houdt omdat er niet veel van zijn
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 21 juli 2024 @ 15:45:37 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_214361246
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In veel steden krijg je een gratis laadpaal.
En benzineauto's zijn niet beter pver 10 jaar, want ze mogen nog maar 11 jaar worden verkocht in Europa
Weet je hoelang 11 jaar nog is…
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_214363580
quote:
3s.gif Op zondag 21 juli 2024 14:37 schreef Socios het volgende:
Welke auto’s staan er op jouw ‘shortlist’, TS?
Plug in voor mij dus geen optie, hybride geen auto (in mijn prijsklasse) naar wens. De Kia Xceed GT-PlusLine op dit moment favoriet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')