![q73jMPT.jpeg]()
Nederland
Deelnemer: Joost Klein
Leeftijd: 26 jaar
Social media:
Instagram Twitter YouTube TikTokTitel inzending: Europapa
Taal inzending: Nederlands
Genre inzending: Gabberpop
Schrijvers muziek: Joost, Donnie, Tantu
Beats, Paul Elstak, Thijmen Melissant
Schrijvers tekst: Joost, Donnie, Tantu
Beats, Tim Haars
Loting: Tweede semi, tweede helft
Selectie methode: Interne selectie op 11 december, nummer presentatie op 29 februari.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
![joost-klein.gif]()
Die odds waar iedereen het hier de hele dag over heeft vind je
hier.

Het gekozen nummer Europapa:
Zijn legendarische optreden op het ESF:
SPOILER
SPOILER
Your beauty never ever scared me.
Stiekem wel leuk, maar wel in combinatie met de video :-)
Alleen dat einde is voor mij niet nodig
*geboren in Rotterdam, woonachtig in Duitsland, verlangt naar Zweden*
Hij was in 🇧🇪 maar ik heb em nie gezien.
Werewolf
Het nummer Traffic is lekker chaotisch, ondanks het niet mijn muziek is vind ik het wel wat hebben
quote:
Op maandag 15 juli 2024 20:44 schreef Em31 het volgende:[..]
[
afbeelding ]
Dit blijft toch bizar. Ze kunnen gewoon iemand eruit tiefen en dan weet je pas maanden later of dat wel terecht was. Was erg slim van de EBU om naar de politie te stappen.
Hoezo weet je pas maanden later of dat terecht was? Ze maken hun eigen regels dus het is altijd terecht. De EBU heeft naar eigen zeggen een zero tolerance beleid over ongepast gedrag. Ze hebben geen veroordeling nodig om iets als ongepast gedrag te bestempelen.
[ Bericht 0% gewijzigd door engine op 15-07-2024 20:58:17 ]
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
Ik hoop dat die vertraging ervoor zorgt dat de AvroTros volgend jaar overslaat. Het lijkt me namelijk dat ook zij de conclusie van dit onderzoek willen afwachten voordat ze wel of niet toezeggen volgend jaar mee te doen. Als die uitspraak er pas aan het einde van het jaar is waarschijnlijk, dan is die deadline allang verstreken. Zou wel zo netjes zijn tegenover Joost en hun eigen mensen die mee waren in Malmö, zeker na dat voorzichtig positieve statement laatst.
quote:
Op maandag 15 juli 2024 21:01 schreef HiZ het volgende:[..]
In theorie heb je gelijk, maar ze hebben het zelf over die band gespeeld; het politie-onderzoek was de motivatie voor de diskwalificatie.
Overigens vond ik dat ook zo zwak dat het tegen ze kan gaan werken; er had een grondig eigen onderzoek moeten zijn.
Ja dat weet ik en het is ook frustrerend maar die zaak zelf doet er voor de EBU niet zoveel toe. Al zal het ze natuurlijk wel beter uitkomen als er een straf of iets komt.
quote:
Op maandag 15 juli 2024 21:13 schreef Em31 het volgende:[..]
Nouja best een goed punt. Het zal zo gek niet lopen, maar je zou je grootste concurrent kunnen betichten van idioot gedrag en vervolgens aangifte kunnen doen. Ja en dan.

Het is dus geen regel dat je bij een aangifte meteen uitgesloten bent...
quote:
Op maandag 15 juli 2024 21:20 schreef Em31 het volgende:[..]
Ja dan wordt het helemaal mooi hè, bij de een wel en de ander niet. Al zou dat wel bij de EBU passen.

Ze zijn hun eigen scheidsrechter. Dat is ook het probleem.
Het is meer de AVROTROS die nu vastzit. Toezeggen om weer mee te doen voordat er een uitspraak is lijkt me nogal raar.
quote:
Op woensdag 17 juli 2024 12:20 schreef Aadrianus het volgende:[..]
AvroTros heeft ook nog te maken met zoiets als "de publieke opinie". Ze krijgen het zwaar voor de kiezen als ze in de ESF2025 boot stappen zonder dat er duidelijkheid is wb de rechtszaak. Dus waarom zouden ze dat doen? Misschien komt een jaartje geen ESF ze financieel wel lekker uit. Sowieso is het goed voor het imago als ze voorlopig de boot afhouden.
Ik weet niet wat jij ziet als de publieke opinie, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit heel veel mensen in NL nu (maar zeker later) nog boeit. Ik denk eerder dat je het moet omdraaien: hoe zwaar weegt (terecht) solidair zijn aan Joost op tegen drie avonden miljoenen kijkcijfers. Vergeet niet dat het meedoen aan het ESF ook flink wat geld oplevert.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
quote:
Op woensdag 17 juli 2024 12:29 schreef Cyan9 het volgende:[..]
Ik weet niet wat jij ziet als de publieke opinie, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit heel veel mensen in NL nu (maar zeker later) nog boeit. Ik denk eerder dat je het moet omdraaien: hoe zwaar weegt (terecht) solidair zijn aan Joost op tegen drie avonden miljoenen kijkcijfers. Vergeet niet dat het meedoen aan het ESF ook flink wat geld oplevert.
Mee eens, hoezeer ik het er zelf ook oneens mee zou zijn als de AvroTros hiervoor kiest.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:
Vanuit puur persoonlijke redenen hoop ik dat we volgend jaar gewoon meedoen. Ja, het was zwaar onterecht dat Joost gediskwalificeerd werd. Ja, de EBU heeft er een flinke shitshow van gemaakt. Ja, de EBU zou in een ideale wereld flink moeten hervormen en een veilige omgeving moeten creëren voor alle artiesten, en niet alleen voor een zekere delegatie.
Maar de wereld draait door, en een jaar wegblijven levert verder ook weinig op. Ik vind het ESF leuk en ik vind het leuk dat Nederland meedoet. Het levert me elk jaar weer veel vreugde op. Dus wat mij betreft zijn we er gewoon weer bij. En ondertussen de druk blijven opvoeren op de EBU dat ze eens werk moeten maken van wat echt belangrijk is.
quote:
Op woensdag 17 juli 2024 12:49 schreef Aadrianus het volgende:[..]
Ik denk dat je onderschat wat deze diskwalificatie voor veel Nederlanders heeft betekent. Joost was niet zomaar een kandidaat. Europapa is niet zomaar een lied. In geen tijden is zo'n grote schare achter deze inzending gaan staan. En de teleurstelling en verontwaardiging was groot na de diskwalificatie. Er is op dit moment weinig nieuws te melden over een onderzoek dat loopt, dus ja, dan is het ook niet meer het topic van de dag. Maar dat betekent niet dat mensen het vergeten zijn. AvroTros heeft stelling genomen. En daar is door Nederland positief op gereageerd. Imago is voor AvroTros een belangrijk iets. Er zijn daar genoeg mensen die beseffen dat gezichtsverlies ze langer najaagt dan nu volhouden en volharden in deze rechtvaardigheidsstrijd. Ik zie deelname aan ESF 2025 nog echt niet zomaar gebeuren. AvroTros staat er sterker voor als ze EBU een rechte rug tonen. Want de kans dat een rechter Joosts gedrag veroordeelt is een heel groot stuk kleiner dan de rechter geen reden tot vervolging ziet.
Imago is inderdaad een belangrijk iets, maar is niet het enige belang dat meespeelt. Natuurlijk, de AvroTros kan er uiteindelijk voor kiezen volgend jaar weg te blijven. Ik vraag me echter sterk af of dat meer gaat opleveren.
quote:
Op woensdag 17 juli 2024 13:18 schreef Aadrianus het volgende:[..]
EBU wil Nederland er natuurlijk het liefste bij hebben volgend jaar. Dus levert het altijd iets op als je als AvroTros daarin een afwachtende houding aanneemt.
Een afwachtende houding is heel wat anders dan een soort van ultimatum. Verder verwijs ik naar wat
@blackswangreen hierboven heeft gezegd.
Mensen zijn misschien niet meer zozeer met Joost bezig, maar het "het kost alleen maar geld!! Stop met het geven van geld aan die poppenkast!!!" sentiment leeft weer behoorlijk onder de facebook boomers en anti-songfestival lui. Dat was eindelijk weer een beetje gaan liggen (of in ieder geval naar de achtergrond verdwenen) sinds een aantal jaar en zeker met Joost leek vrijwel iedereen er zin in te hebben, maar door de diskwalificatie en alle andere klachten staat het songfestival weer wat slechter op de kaart. Ik verwacht ook geen volksopstand als AvroTros besluit mee te doen, maar ik denk niet dat ze veel support zullen krijgen.