Plassen doet hij al een hele tijd op het potje/wc (mits hij daar zin in heeftquote:Op woensdag 10 juli 2024 14:17 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier geen ervaring met een peuter die geen poep op de pot / wc wil doen. Hier ging de poep juist het allereerst op de wc.En plas was letterlijk een paar dagen later.
Ik heb van die magnetische blokken in het vooruitzicht gesteldquote:Op woensdag 10 juli 2024 14:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zo'n zindelijkheids box gekocht met 3,5 jaar. Was binnen twee dagen gepiept.
Misschien een extra beloning er tegenover zetten?
Ik had al zo'n vermoedenquote:Op woensdag 10 juli 2024 16:30 schreef Aure het volgende:
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet
Ik zit ook nauwelijks nog op fok. Maar vooral omdat ik geen tijd meer heb met 2 kids en werkenquote:Op woensdag 10 juli 2024 17:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoedenIk zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren
Ik vond logopedie zelf een heel leuk en interessant traject. In ons geval begon het met een gehoortest in het ziekenhuis, n.a.v. feedback van psz en consultatiebureau. Consultatiebureau heeft voor de doorverwijzing gezorgd.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?
Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA.Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Hier hadden we een vergelijkbare situatie. L. is nu 2 jaar en 8 maanden. Ongeveer een half jaar geleden voor het eerst naar het audiologisch centrum en naar de logopedist geweest. Daar heeft ze in het begin geen geluid gemaakt. Ze zat wel ontspannen te spelen, volgde opdrachtjes op maar maakte geen geluid. Toch was logopedie wel zinvol. Vanuit m’n werk wist ik al redelijk wat en toch had ze nog aanvullende tips en adviezen. Vooral over hoe wij het juiste voorbeeld kunnen zijn. En dus vooral geen nadruk te leggen op wat zij zelf zei, want dan klapte ze volledig dicht.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?
Hieperdepiep hoera! Gefeliciteerd met F!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA.Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Ik weet het niet zo goed. Ik weet dat hij op die leeftijd meer zei dan gemiddeld. Grappige is dat hij tot 15-18 maanden flink achterliep. Zei 5 woorden ofzo? Toeval of niet, toen kreeg hij buisjes. Soms probeer ik zelf een beetje te testen of ze wel hoort door heel stil iets te zeggen en daar reageert ze wel op. Maar heel nauwkeurig is dat niet natuurlijk. In tegenstelling tot haar broer heeft ze echter nog nooit een oorontsteking gehad.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:51 schreef Elleska het volgende:
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?
De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |