abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 15:47:58 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214235724
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!

Verjaardagen van de peuters
- Peejtur: LL, oktober 2020
- MaJo: Aapie, 24 oktober 2020
- Donna: A-tje, november 2020
- Arvensis: Z. november 2020
- Gogo83: J, 13 januari 2021
- Bienelientje: J., februari 2021
- kwakz0r: Pep, 19 maart 2021
- Morgane89: J, mei 2021
- Komkommerschijfje: F., 16 augustus 2021
- Douche-eendje: Anna, 7 oktober 2021
- _Lily_: J, 10 oktober 2021
- TheGirlNextDoor: Bambi, 7 november 2021
- eponine: R, 4 januari 2022
- Lokasenna: R., september 2022
- Bami: Pukje, 24 september 2022

[ Bericht 9% gewijzigd door MaJo op 29-09-2024 22:04:35 ]
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 15:48:11 #2
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214235726
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:17 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier geen ervaring met een peuter die geen poep op de pot / wc wil doen. Hier ging de poep juist het allereerst op de wc. :D En plas was letterlijk een paar dagen later.
Plassen doet hij al een hele tijd op het potje/wc (mits hij daar zin in heeft :')) maar poepen ho maar :D Hopelijk komt dat nu snel!

quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zo'n zindelijkheids box gekocht met 3,5 jaar. Was binnen twee dagen gepiept.

Misschien een extra beloning er tegenover zetten?
Ik heb van die magnetische blokken in het vooruitzicht gesteld :Y Met het speentje hielp belonen ook goed dus hopelijk nu ook weer!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_214235823
Confronterend, weer bovenaan een lijstje te staan. :9
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 16:11:50 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214236207
Post @SQ nog wel eens? Ik ben benieuwd hoe het met Goud gaat :)
pi_214236501
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet :P
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 17:04:43 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214237014
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:30 schreef Aure het volgende:
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet :P
Ik had al zo'n vermoeden :) Ik zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren :@
pi_214290265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik had al zo'n vermoeden :) Ik zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren :@
Ik zit ook nauwelijks nog op fok. Maar vooral omdat ik geen tijd meer heb met 2 kids en werken
pi_214483463
R haar laatste twee kiezen komen door en ze heeft er veel last van, heel sneu om te zien ;(
  dinsdag 30 juli 2024 @ 22:14:37 #9
208890 June.
Seriously?
pi_214483741
Oh dat is naar @eponine. Gelukkig ken ik dat niet bij m'n zoons. Enige waar ze soms last van hadden was wat ongemak bij het tandenpoetsen, maar verder nooit wat gemerkt behalve wat kwijl.
Shine bright like a diamond.
pi_214485669
Mijn oudste had er ook minder last van, zelfde ongemakken als die jij beschrijft. Maar R eet slecht, huilt/jengelt veel, verhoging… hopelijk zijn ze snel ver genoeg door om er geen last meer van te hebben!
pi_214508556
Ik merk dat ik deze fase (net 2 jarige peuter) heel leuk, maar ook heel vermoeiend vind :')
Alles zelf willen doen, maar dat uiteraard niet altijd kan, mag of lukt. Driftbuien. Nog niet goed genoeg kunnen praten om je uit te drukken. Ineens weer minder goed slapen. Nog niet zindelijk zijn. Ineens besluiten een stuk minder goed te eten. Korsten zijn ook ineens lava, etc etc.

Maar ook veel knuffels en dansen en spelen met grote broer O+
Shine bright like a diamond.
  donderdag 1 augustus 2024 @ 20:16:33 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214512561
Eén van de laatste updates rondom Colin in dit topic, over 2 maanden schuiven we door.

Over een week of 4 beginnen de wen ochtenden op school al. We hebben hem uiteindelijk ingeschreven bij een klein schooltje hier om de hoek. Mijn voorstel is om met 3 ochtenden te beginnen, de lerares vindt dat te weinig. Direct volop meedraaien gaat niet gebeuren in ieder geval.

Hij is ook nog niet zindelijk dus we gaan nu Bombees proberen (van die broekjes waarvan ik me later besefte dat ik waarschijnlijk ook gewoon zwemluiers had kunnen kopen). Maar alleen dat al is genoeg reden om hem niet volop mee te laten draaien.

Sinds 2 weken is het middagslaapje eraf. En qua taal gaat het heel lekker, hij pakt alles razendsnel op en maakt er mooie zinnen van. Wel vaak nog wat bijzonder aan elkaar geknoopt maar hey ho, dat trekt vanzelf recht. Ook ineens veel meer sociale contacten in de speeltuin enzo, doordat hij beter praat. Hij sloopt ook geen boekjes meer als je probeert voor te lezen.

Volgende week maar eens proberen te fietsen zonder zijwieltjes!

Goeiig en heel eigenwijs joch is het, gek op z'n autootjes en knuffelbeer en knuffelen met mama, stoeien met papa O+ .
Resistance is futile.
pi_214730198
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?

Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
pi_214731208
Wat lastig B_U :{
Het enige wat ik kan zeggen is dat logopedie echt niet vervelend is (behalve misschien praktisch qua agenda). Meestal vinden ze het leuk want het wordt spelsgewijs gedaan. Het kan zomaar ook eens op andere vlakken helpen. Misschien helpt het haar met uiten wat psychisch goed is of helpt het met zelfvertrouwen.
pi_214731376
Je kunt altijd eens bellen voor een afspraak voor een intake en dan bespreken waar je mee zit. Daar kan een collega je zeker mee helpen. Logopedie zit in het basispakket voor kinderen, dus wordt helemaal vergoed door de zorgverzekering. Dus ook als blijkt dat het voor nu niet de beste oplossing is, dan is dat ook prima. Ik zou zelf een praktijk benaderen met je vraag en niet wachten op het CB, om eerlijk te zijn.
pi_214731387
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA. :D Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
pi_214731504
Gefeliciteerd komkommer met de jarige F! Ze klinkt heerlijk jarig.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:50:41 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732162
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?

Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
Ik vond logopedie zelf een heel leuk en interessant traject. In ons geval begon het met een gehoortest in het ziekenhuis, n.a.v. feedback van psz en consultatiebureau. Consultatiebureau heeft voor de doorverwijzing gezorgd.

Bij de gehoortest was het advies om te kijken naar de algemene ontwikkeling. Dat vond ik achteraf gezien geen prettige stap, er werd een SON-R 2-8 test afgenomen en daar werden best verregaande conclusies aan verbonden. We kregen ook een voorstel: reguliere logopedie of zelf online cursus voor de Hanen methode volgen met een kleine groep ouders. Wij kozen voor de online cursus en zo werden we eigenlijk zelf logopedisten. Dus je leert zo een beetje de kneepjes van het vak en af en toe komt de logopedist dan ook meekijken thuis en dan gaat ze ook filmpjes opnemen die je individueel en in groepsverband terugkijkt. Ik heb er heel veel aan gehad en mijn band met Colin is er ook heel sterk door geworden.

En later zijn we verhuisd, op verzoek van de nieuwe psz is die algemene ontwikkelingstest herhaald. Daaruit bleek dat Colin een serieuze inhaalslag heeft gemaakt en eigenlijk gewoon een gemiddeld kindje is (momentopname). Ze gaven aan dat reguliere logopedie nog wel goed zou zijn dus met de verwijsbrief een logopedist gevonden die nog een gaatje had. Dus elke dinsdag gaat Colin een half uurtje langs bij haar, maar eerlijk gezegd.. hij is heel gemotiveerd omdat hij haar heel leuk vindt, maar ik heb niet het gevoel dat hij daar het meeste leert ;) . Elke week spelletjes en gesprekjes.

Als Maggie dichtklapt op het moment dat je 'wat zeg je?' vraagt.. is het een idee om daar iets anders op te verzinnen? Misschien kun je vooral de poging zelf belonen, je herkent blijkbaar al prima dat ze wel eens wat probeert. Misschien reageert ze veel beter op een enthousiaste 'goed zo, nog een nieuw woordje, wat knap van jou!' zonder verdere actie van haar kant te vragen.

Heb je het gevoel dat er echt contact ontstaat? Dat was bij ons de eerste stap, met Colin praten in plaats van tegen hem praten :+ .

[ Bericht 8% gewijzigd door Seven. op 16-08-2024 19:01:49 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:51:12 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732167
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA. :D Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Gefeliciteerd! *O*
Resistance is futile.
pi_214732849
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Hier hadden we een vergelijkbare situatie. L. is nu 2 jaar en 8 maanden. Ongeveer een half jaar geleden voor het eerst naar het audiologisch centrum en naar de logopedist geweest. Daar heeft ze in het begin geen geluid gemaakt. Ze zat wel ontspannen te spelen, volgde opdrachtjes op maar maakte geen geluid. Toch was logopedie wel zinvol. Vanuit m’n werk wist ik al redelijk wat en toch had ze nog aanvullende tips en adviezen. Vooral over hoe wij het juiste voorbeeld kunnen zijn. En dus vooral geen nadruk te leggen op wat zij zelf zei, want dan klapte ze volledig dicht.
Sinds een paar weken durft L ook eindelijk op het kdv te praten tegen andere kinderen.
Elke nieuwe situatie, persoon of verandering zorgt ervoor dat L dichtklapt en dan heeft ze tijd nodig om weer te kunnen spreken. Soms blijkbaar heel veel tijd.
pi_214732854
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hieperdepiep hoera! Gefeliciteerd met F!
pi_214732984
Gefeliciteerd komkommerschijfje!

Zelf actie ondernemen probeer ik even uit te stellen. Ik heb er zo weinig zin in. Niet alleen het praktische gedoe. Maar ik zie er gewoon tegenop om weer ergens met een kind te zitten dat haar beste doofstomme imitatie doet. Dat is zo'n beetje elke CB afspraak geweest met beide kinderen.
Vorige keer weigerde ze alles. Geen blokje wilde ze aanraken.
En misschien heb ik me te negatief uitgedrukt. Want ze praat de hele dag. Ze ligt nu te zingen in haar bed :+
Alleen is het vergeleken met andere kinderen weinig gevarieerd. Vandaag nog filmpjes gekeken van haar broer bij 2.5. En "Maggie, wil je toettoet auto's?" vs " Mijne die ete" is een groot verschil. Contact is prima, ze begrijpt alles wat we zeggen. En ze praat ook echt tegen ons. Doet wat we vragen (als ze zin heeft). Kan een hele hoop aanwijzen in boekjes.
Tijdje terug verbaasde ze ons allemaal. Mijn kleuter zingt met zijn vader de "vuile" versie van een liedje. Dan zingt zijn vader "als ze me missen dan ben ik" en kleuter roept dan "pissen". Ik ben niet zo'n fan maar soit. Maar voordat haar broer de kans kreeg riep zij dus ineens "PIPI! *) "
Wij lagen dubbel. Maar dat snapt ze dus wel. Veel woorden die ze wel zegt hebben meerdere betekenissen voor haar. "Appel eten" betekent dat ze appelsap wil drinken. Heeft enkele appels en driftbuien gekost om dat door te hebben

Vandaag heeft ze trouwens in een onbewaakt moment was in de wasmachine gestopt, deur dicht gedaan, programma gestart maar gelukkig toen de machine weer uitgezet voordat hij echt begon. Never a dull moment met dat kind :P
pi_214733494
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?

De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 16-08-2024 22:05:38 ]
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:02:14 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214733582
Ze is in ieder geval een stuk verder dan Colin op die leeftijd :P .
Resistance is futile.
pi_214733959
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:51 schreef Elleska het volgende:
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?

De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.
Ik weet het niet zo goed. Ik weet dat hij op die leeftijd meer zei dan gemiddeld. Grappige is dat hij tot 15-18 maanden flink achterliep. Zei 5 woorden ofzo? Toeval of niet, toen kreeg hij buisjes. Soms probeer ik zelf een beetje te testen of ze wel hoort door heel stil iets te zeggen en daar reageert ze wel op. Maar heel nauwkeurig is dat niet natuurlijk. In tegenstelling tot haar broer heeft ze echter nog nooit een oorontsteking gehad.
Ze zijn echt heel verschillend. Hij benoemde tijdens zijn 2 jaar afspraak alle kleuren die hij zag in de kamer. Zij heeft nu nog geen besef ervan. Daartegenover staat dat zij veel eerder zelf kon eten met een lepel. En zijn fijne motoriek is echt zijn zwakke plek. Hij wil nu pas een beetje oefenen met kleuren omdat hij commentaar krijgt van de andere kinderen op school. Zij wil alles zelf doen en hij zou nog graag elke dag aangekleed worden.
1 ding hebben ze echter gemeenschappelijk: tegen 2.5 waren ze razendsnel op de step en maakten ze de buurt onveilig :D
En bouwen. Lego, duplo en idd dat magnetisch spul.
Oh ja en puzzels maken. Misschien zijn ze minder verschillend dan ik dacht :+

Edit: vergeleken met andere kinderen van haar leeftijd op het kdv zie je ook wel verschil. Zij kan bv nog geen namen zeggen. Ik ga nog een keer vragen of ze überhaupt wel praat met de kinderen waarmee ze speelt

[ Bericht 2% gewijzigd door Bottoms_up op 16-08-2024 22:51:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')